Decyzja 2024/2687 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w odniesieniu do przyjęcia norm technicznych dotyczących żeglugi śródlądowej

DECYZJA RADY (UE) 2024/2687
z dnia 8 października 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w odniesieniu do przyjęcia norm technicznych dotyczących żeglugi śródlądowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poprawiona Konwencja o żegludze na Renie z dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję o żegludze na Renie, podpisaną w Strasburgu w dniu 20 listopada 1963 r. (zwana dalej "Konwencją"), weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r. Konwencja utrzymuje Centralną Komisję Żeglugi na Renie (CKŻR) oraz system żeglugi śródlądowej na Renie ustanowiony w 1815 r. W ramach CKŻR w dniu 3 czerwca 2015 r. utworzono Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w celu opracowania norm technicznych dotyczących śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 1  zawiera odesłanie do najnowszych norm CESNI ustanawiających wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, a mianowicie do europejskich norm ustanawiających wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (ES-TRIN). CKŻR również odsyła do najnowszych norm zawartych w regulacjach dotyczących Renu. Zgodnie z art. 22 i 23 Konwencji CKŻR może przyjmować wiążące rezolucje ustanawiające wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej prowadzących żeglugę śródlądową na Renie. Normy techniczne, które mają zostać przyjęte przez CESNI, będą zatem wiążące, gdy w odpowiednich wiążących rezolucjach CKŻR znajdą się odesłania do tych norm technicznych.

(3) Na mocy Konwencji CKŻR może modyfikować swoje ramy regulacyjne dotyczące usług informacji rzecznej (RIS) poprzez odesłanie do norm technicznych przyjętych przez CESNI i wprowadzenie obowiązku przestrzegania tych norm technicznych w ramach stosowania Konwencji.

(4) CESNI ma przyjąć zaktualizowaną europejską normę ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej 2025/1 (ES-TRIN 2025/1) oraz europejską normę w zakresie usług informacji rzecznej 2025/1 (ES-RIS 2025/1) na sesji w dniu 17 października 2024 r. Po przyjęciu tych norm CKŻR zamierza na sesji plenarnej w dniu 5 grudnia 2024 r. przyjąć rezolucję zmieniającą regulacje dotyczące Renu w celu zawarcia odesłania do norm ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1. Normy ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1 zastępują, odpowiednio, normy ES-TRIN 2023/1 i ES-RIS 2023/1.

(5) Norma ES-TRIN 2025/1 ustanawia jednolite wymagania techniczne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa statków żeglugi śródlądowej. Zawiera ona przepisy dotyczące budowy statków żeglugi śródlądowej, ich wyposażenia i urządzeń, specjalne przepisy dotyczące poszczególnych kategorii statków, takich jak statki pasażerskie, zestawy pchane i kontenerowce, przepisy dotyczące wyposażenia automatycznych systemów identyfikacji statków, przepisy dotyczące identyfikacji statków, wzory zaświadczeń oraz rejestru, przepisy przejściowe, a także instrukcje dotyczące stosowania normy technicznej.

(6) Należy ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CESNI i CKŻR, ponieważ norma ES-TRIN 2025/1 będzie mogła w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii. Art. 31 i 32 dyrektywy (UE) 2016/1629 zobowiązują Komisję do przyjęcia aktów delegowanych odsyłających do najnowszej wersji normy ES-TRIN oraz określenia daty rozpoczęcia jej stosowania, pod warunkiem że zmiany w procesie decyzyjnym CESNI nie zagrażają interesom Unii.

(7) Norma ES-RIS 2025/1 ustanawia jednolite specyfikacje techniczne i normy w celu wsparcia RIS i zapewnienia ich interoperacyjności. Specyfikacje techniczne i normy ustanowione w ES-RIS 2025/1 odpowiadają specyfikacjom technicznym i normom, których przyjęcie jest wymagane na podstawie dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , w szczególności w następujących dziedzinach: system obrazowania map elektronicznych i informacji w żegludze śródlądowej, elektroniczne raportowanie statków, komunikaty dla kierowników statków, system śledzenia i namierzania statków oraz zgodność sprzętu niezbędnego do korzystania z RIS.

(8) Specyfikacje techniczne dla RIS opierają się na zasadach technicznych określonych w załączniku II do dyrektywy 2005/44/WE i uwzględniają prace przeprowadzone w tej dziedzinie przez odpowiednie organizacje międzynarodowe.

(9) Należy zatem ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CESNI, ponieważ ES-RIS 2025/1 będzie mogła w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na wiążące specyfikacje techniczne przyjmowane na podstawie dyrektywy 2005/44/WE.

(10) Oczekuje się, że na zbliżającej się sesji plenarnej CKŻR przyjmie rezolucje, które zmienią jej regulacje obowiązujące na Renie w celu uwzględnienia odesłań do norm ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1. Taka zmiana będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 1 i 22 Konwencji. Należy zatem również ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CKŻR.

(11) W celu ułatwienia osiągnięcia najwyższego poziomu bezpieczeństwa w żegludze śródlądowej, śledzenia rozwoju technicznego w tym sektorze oraz zapewnienia zgodności wymagań dla statków i kompatybilności usług informacji rzecznej w Europie ważne jest, aby wymagania techniczne dotyczące statków i usług informacji rzecznej zostały w jak największym stopniu zharmonizowane w ramach różnych systemów prawnych w Europie. W szczególności państwa członkowskie będące także członkami CKŻR powinny być upoważnione do wspierania decyzji harmonizujących przepisy CKŻR z przepisami stosowanymi w Unii.

(12) Unia nie jest członkiem ani CKŻR, ani CESNI. Stanowisko Unii powinno zatem zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie będące członkami tych organów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w odniesieniu do przyjęcia norm ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1, polega na wyrażeniu zgody na ich przyjęcie.
2. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (CKŻR), polega na poparciu wszystkich propozycji mających na celu dostosowanie regulacji CKŻR na Renie do norm ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1.
Artykuł  2
1. 
Stanowisko określone w art. 1 ust. 1 wyrażą działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie będące członkami CESNI.
2. 
Stanowisko określone w art. 1 ust. 2 wyrażą działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie będące członkami CKŻR.
Artykuł  3

Niewielkie zmiany techniczne stanowisk określonych w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 8 października 2024 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118).
2 Dyrektywa 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 152).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2687

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2687 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w odniesieniu do przyjęcia norm technicznych dotyczących żeglugi śródlądowej
Data aktu: 08/10/2024
Data ogłoszenia: 14/10/2024