uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/881 (akt o cyberbezpieczeństwie) krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa notyfikują Komisji jednostki oceniające zgodność, które zostały akredytowane i którym, w stosownych przypadkach, udzielono zezwolenia na wydawanie europejskich certyfikatów cyberbezpieczeństwa na określonych poziomach uzasadnienia zaufania, przy czym notyfikacja ta powinna być aktualizowana. Ponadto zgodnie z art. 61 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/881 Komisja jest zobowiązana opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wykaz jednostek oceniających zgodność notyfikowanych w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa rok po jego wejściu w życie. Aby zapewnić zharmonizowane podejście do notyfikacji i ułatwić krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa ten proces, w niniejszym rozporządzeniu należy doprecyzować okoliczności, formaty i procedury dotyczące notyfikacji. Aspekty te należy wyjaśnić z myślą o stosowaniu pierwszego europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartego na wspólnych kryteriach (EUCC), ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/482 2 .
(2) Niniejsze rozporządzenie uznaje synergię między rozporządzeniem (UE) 2019/881 a odpowiednim unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w tym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 (akt dotyczący cyberodporności) 3 . Proponuje się zatem, aby krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa notyfikowały Komisję za pośrednictwem elektronicznego narzędzia notyfikacji, opracowanego i zarządzanego przez Komisję, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE 4 . Nie naruszając spoczywającego na Komisji obowiązku publikowania wykazu notyfikowanych jednostek oceniających zgodność w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wykaz ten powinien być również publicznie dostępny w elektronicznym narzędziu notyfikacji opracowanym i zarządzanym przez Komisję.
(3) Notyfikacja jednostek oceniających zgodność, które zostały akredytowane i którym, w stosownych przypadkach, udzielono zezwolenia, oznacza, że jednostkom tym można zaufać w odniesieniu do prowadzenia działań w zakresie oceny i certyfikacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/881, co przyczynia się do ogólnej reputacji europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Zasadnicze znaczenie ma zatem zapewnienie, aby notyfikowane jednostki oceniające zgodność spełniały wymagania i wypełniały swoje obowiązki z biegiem czasu. Opublikowany wykaz notyfikowanych jednostek oceniających zgodność powinien być dokładny i aktualny, i odzwierciedlać ich zgodność z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/881 oraz, w stosownych przypadkach, ze szczegółowymi lub dodatkowymi wymogami w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa. W tym celu konieczne jest, aby krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa bez zbędnej zwłoki powiadamiały Komisję o wszelkich zmianach w notyfikacji, zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/881.
(4) Krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa są odpowiedzialne za zapewnienie zgodności jednostek oceniających zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/881 i europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa oraz za zapewnienie w tym kontekście dokładności notyfikacji. Działania te podlegają wzajemnym przeglądom, których wynik powinien pomóc w określeniu wszelkich niezbędnych zmian w celu zwiększenia ich skuteczności. W wyniku zgłoszenia obaw w różnych okolicznościach krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa mogą stwierdzić, że jednostka oceniająca zgodność przestała spełniać odpowiednie wymagania. W stosownych przypadkach ustalenia wynikające z mechanizmów wzajemnego przeglądu powinny pomagać krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa w monitorowaniu ciągłości kompetencji notyfikowanych jednostek oceniających zgodność. Ponadto inne krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, Komisja lub zainteresowane strony mogą zgłaszać do notyfikującego krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa obawy dotyczące ciągłości kompetencji notyfikowanych jednostek oceniających zgodność.
(5) Podejmując decyzję o zawieszeniu, ograniczeniu lub wycofaniu notyfikacji jednostki oceniającej zgodność, notyfikujący krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa ma współpracować z krajową jednostką akredytującą wyznaczoną na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 5 . Jest to zgodne z rozporządzeniem (UE) 2019/881, które stanowi, że krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinny aktywnie pomagać krajowym jednostkom akredytującym, wspierać je i współpracować z nimi w swoich działaniach monitorujących i nadzorczych. Ograniczenie notyfikacji powinno odnosić się do przypadku, w którym zakres akredytacji lub, w stosownych przypadkach, zakres zezwolenia i w związku z tym - notyfikacji - został zmniejszony.
(6) Zgodnie z art. 54 ust. 1 lit. n) rozporządzenia (UE) 2019/881 każdy europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa musi zawierać, w stosownych przypadkach, zasady dotyczące przechowywania dokumentów przez jednostki oceniające zgodność. Konieczne jest zatem, aby w przypadku ograniczenia, zawieszenia lub wycofania notyfikacji, lub w przypadku zaprzestania działalności przez notyfikowaną jednostkę oceniającą zgodność notyfikujący krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa zapewnił, aby dokumentacja tej jednostki oceniającej zgodność była przechowywana w sposób bezpieczny i przez niezbędny okres, zgodnie z wymogami europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 66 rozporządzenia (UE) 2019/881,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3143 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/3143 ustanawiające okoliczności, formaty i procedury dotyczące notyfikacji zgodnie z art. 61 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych |
Data aktu: | 18/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 08/01/2025 |