uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation) 1 , a w szczególności jego art. 14 ust. 11,
(1) W art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2405 ustanowiono dobrowolny system oznakowania ekologicznego umożliwiający pomiar efektywności środowiskowej lotów, otwarty dla wszystkich operatorów statków powietrznych objętych zakresem stosowania tego rozporządzenia.
(2) Aby umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów dotyczących lotów i innych alternatywnych rodzajów transportu, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić solidną, wiarygodną, przejrzystą i zharmonizowaną metodykę szacowania emisji lotniczych z wykorzystaniem danych pierwotnych, a także zasady informowania pasażerów o emisjach lotniczych. Ponieważ wynikiem metodyki jest oszacowanie emisji lotniczych, w niniejszym rozporządzeniu należy stosować termin dla tego oznakowania, który dokładnie odzwierciedla zastosowaną metodykę. Dlatego też oznakowanie powinno być nazywane oznakowaniem emisji lotniczych.
(3) Operatorzy statków powietrznych ubiegający się o wydanie oznakowań dla swoich lotów powinni zwrócić się do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby zarówno Agencja, jak i operator statku powietrznego mogli przygotować infrastrukturę sprawozdawczą i odpowiednią infrastrukturę cyfrową.
(4) Metodyka szacowania emisji lotniczych ustanowiona w niniejszym rozporządzeniu powinna zapewniać najwyższy poziom przejrzystości i identyfikowalności oszacowań i założeń leżących u ich podstaw, które powinny być zawsze spójne z przyszłymi aktami Unii dotyczącymi rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych.
(5) Emisje lotnicze powinny być oszacowane na podstawie średnich osiągów poprzednich lotów w zależności od średniej efektywności środowiskowej paliw lotniczych wykorzystanych do obsługi każdego lotu oraz średniego zużycia paliw lotniczych w poprzednim odpowiednim okresie rozkładowym. Te dwa czynniki są najbardziej wiarygodne i solidne, aby dokładnie oszacować emisje lotnicze. Ze względu na możliwe ograniczenia techniczne w uzyskiwaniu takiego poziomu szczegółowości w odniesieniu do dokładnych partii paliw lotniczych zużywanych do obsługi każdego lotu, w niniejszym rozporządzeniu należy również określić solidne metody osiągnięcia jak najbliższego i najbezpieczniejszego oszacowania zużycia paliw lotniczych i emisji w całym cyklu życia paliw lotniczych, przy jednoczesnym dążeniu do zminimalizowania obciążenia spoczywającego na operatorach statków powietrznych i na Agencji. Do celów oszacowania emisji lotniczych na trasie w danym okresie rozkładowym należy uwzględnić najnowsze dostępne informacje z poprzedniego odpowiedniego okresu rozkładowego, a w niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe wymogi w tym zakresie. Wykorzystanie informacji z poprzedniego roku kalendarzowego przy szacowaniu emisji lotniczych powinno umożliwić Agencji zastosowanie informacji już zweryfikowanych przez niezależnych weryfikatorów, przy jednoczesnym zminimalizowaniu obciążenia administracyjnego i wykorzystaniu najnowszych informacji o osiągach.
(6) Dokładne oszacowanie przyszłego zużycia paliw lotniczych w ramach lotów ma zasadnicze znaczenie dla obliczenia emisji lotniczych, a szacunki te powinny opierać się na najnowszych dowodach naukowych. Te oszacowania zużycia paliw lotniczych powinny również opierać się na danych pierwotnych zgłoszonych przez operatorów statków powietrznych na temat ich ostatnich operacji, którymi powinny być operacje w poprzednim odpowiednim okresie rozkładowym. Wykorzystanie danych wtórnych, takich jak dane pochodzące z modeli i szacunków, które nie w pełni opierają się na danych pierwotnych, powinno być ograniczone do wyjątkowych przypadków, w których dane pierwotne nie są dostępne lub gdy oszacowania oparte na danych pierwotnych nie mogą być dokonane z wystarczającą dokładnością. Może tak być w szczególności w przypadku, gdy operator statku powietrznego podejmuje decyzję o obsłudze nowych tras lub gdy loty obsługiwane na istniejących trasach mają być wykonywane na różnych warunkach. Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić, aby wymogi metodyczne dotyczące szacowania zużycia paliw lotniczych były stale zgodne z najnowszymi dowodami naukowymi i postępami.
(7) Emisje w całym cyklu życia paliw lotniczych wykazują potencjał, by być niższe niż emisje w całym cyklu życia konwencjonalnych paliw lotniczych, w zależności od wielu czynników, takich jak wybór surowców i ścieżek produkcji do ich wytwarzania. Takie emisje w całym cyklu życia paliw lotniczych uwzględniają emisje ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2(e)) z produkcji, transportu, dystrybucji i zużycia energii na pokładzie, w tym podczas spalania, tak aby zachować spójność z prawem Unii, w szczególności z rozporządzeniem (UE) 2023/2405, ale także z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 2 . W związku z tym zakres gazów branych pod uwagę przy szacowaniu emisji w całym cyklu życia paliw lotniczych powinien stanowić sumę dwutlenku węgla (CO2), metanu (CH4) i podtlenku azotu (N2O). Emisje w całym cyklu życia paliw lotniczych należy obliczać zgodnie z pkt C załącznika V do dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz, w stosownych przypadkach, innymi odpowiednimi przepisami prawa Unii i normami międzynarodowymi oraz danymi i metodykami, które odzwierciedlają najnowsze osiągnięcia naukowe uzyskane w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(8) Uznając, że informacje na temat zużycia i emisji w całym cyklu życia paliw lotniczych są bardzo ważne dla dokładnego oszacowania emisji lotniczych, w niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki przekazywania tych informacji Agencji przez operatorów statków powietrznych. Należy zminimalizować obciążenia sprawozdawcze, zwłaszcza dla małych i średnich operatorów statków powietrznych, aby uniknąć zniechęcania operatorów statków powietrznych do korzystania z oznakowania emisji lotniczych. W związku z tym operatorzy statków powietrznych powinni mieć możliwość sprawnego i niezakłóconego zgłaszania danych Agencji, z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi sprawozdawczych opracowanych przez Agencję oraz, w stosownych przypadkach, z wykorzystaniem informacji zgłoszonych już do innych celów. Aby móc dokonywać rzetelnych szacunków, Agencja powinna mieć dostęp do wszystkich niezbędnych informacji na temat ilości paliwa lotniczego uzupełnionego przez każdego operatora statku powietrznego w każdym porcie lotniczym i ilości dostarczanych przez dostawców paliwa lotniczego operatorom statków powietrznych w każdym porcie lotniczym oraz ich odpowiednich emisji w całym cyklu życia paliw lotniczych.
(9) Metodyka szacowania emisji lotniczych określona w niniejszym rozporządzeniu powinna nadążać za zmianami w odpowiednich przepisach unijnych i międzynarodowych normach, danych i metodach oraz za postępem naukowym, w szczególności w odniesieniu do stosowania wartości domyślnych. Do celów niniejszego rozporządzenia poziom bazowy intensywności emisji dla konwencjonalnych paliw lotniczych powinien wynosić 89 g CO2(e)/MJ, co stanowi wartość odniesienia dla paliw lotniczych opracowaną zgodnie z ramami ICAO do czasu określenia w prawie Unii odpowiednika kopalnego specyficznego dla lotnictwa. Masa przypadająca na pasażera, łącznie z bagażem pasażera, powinna wynosić 100 kg, a wartość energetyczna paliw lotniczych powinna być zgodna z dyrektywą (UE) 2018/2001 oraz mającymi zastosowanie normami i metodykami międzynarodowymi.
(10) Do celów niniejszego rozporządzenia efektywność środowiskowa ogranicza się do emisji gazów cieplarnianych pochodzących z paliw lotniczych stosowanych przez operatorów statków powietrznych, wydajności operacyjnej lotów i ich floty oraz wpływu ruchu lotniczego na zużycie paliw lotniczych. Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje zatem innych skutków dla środowiska, takich jak hałas i inne emisje zanieczyszczeń powietrza, takie jak tlenki azotu (NOx) lub cząstki stałe (PM).
(11) Metodyka szacowania emisji lotniczych opiera się na średnim wcześniejszym zużyciu paliw lotniczych i odnowieniu floty, a zoptymalizowane planowanie tras może mieć istotny wpływ na zmniejszenie zużycia paliw lotniczych, a tym samym na ograniczenie emisji lotniczych. Te dwa czynniki powinny być automatycznie odzwierciedlone w metodyce szacowania emisji lotniczych, aby ułatwić przejście na bardziej efektywne statki powietrzne i zoptymalizowane planowanie tras. W związku z tym emisje lotnicze oszacowane przez Agencję przy użyciu metodyki określonej w niniejszym rozporządzeniu powinny zachęcać do odnawiania floty i optymalizacji planowania tras. Metodyka określona w niniejszym rozporządzeniu powinna być wystarczająco solidna, aby uwzględnić zmiany technologiczne i postępy operacyjne.
(12) W przypadku gdy warunki eksploatacji przyszłych lotów regularnych zbiegają się z lotami już wykonywanymi na tej trasie, szacunki oparte zgodnie z niniejszym rozporządzeniem na tej samej trasie są znacznie bardziej wiarygodnymi szacunkami efektywności środowiskowej tych lotów regularnych. Do celów niniejszego rozporządzenia warunki eksploatacji odnoszą się do rodzaju statku powietrznego, rodzaju paliwa lotniczego, średniej liczby pasażerów i masy przewożonego ładunku. Jeżeli jednak operator statku powietrznego zmienia warunki eksploatacji lotu lub wykonuje nowe loty, szacowane zużycie paliw lotniczych i szacunkową efektywność środowiskową paliw lotniczych należy oszacować przy użyciu najnowszych dostępnych metodyk i dowodów naukowych. Takie szacunki powinny być dokładne i oparte na podejściu zgodnym z zasadą ostrożności. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić metodykę szacowania emisji lotniczych w obu przypadkach, tj. w odniesieniu do lotów, w przypadku których dostępne są wszystkie niezbędne informacje na temat przeszłych operacji operatora statku powietrznego i które uznaje się za wiarygodne źródło szacunków dotyczących tych operacji, oraz w odniesieniu do lotów, w przypadku których informacje te nie są dostępne.
(13) Należy udostępniać Agencji harmonogramy przyszłych lotów, biorąc pod uwagę niezbędne względy poufności, aby Agencja porównywała warunki eksploatacji i jak najdokładniej szacowała emisje lotnicze. Ponadto operatorzy statków powietrznych powinni dążyć do przekazywania Agencji wszelkich innych informacji, które mogłyby ułatwić najdokładniejsze oszacowanie emisji lotniczych.
(14) Informacje przekazywane Agencji, w szczególności dotyczące zużycia paliwa lotniczego na lot oraz emisji w całym cyklu życia paliw lotniczych uzupełnianych w danym porcie lotniczym, powinny zostać zweryfikowane przez niezależnego weryfikatora przed ich zgłoszeniem Agencji. Tę niezależną weryfikację należy przeprowadzać w oparciu o zasady i wytyczne odpowiednich przepisów prawa Unii oraz mających zastosowanie międzynarodowych norm i metodyk. Weryfikacja powinna również uwzględniać bieżące zmiany na arenie międzynarodowej, w szczególności w celu zapewnienia, aby loty przylatujące do Unii mogły również, w stosownych przypadkach, korzystać z przepisów niniejszego rozporządzenia.
(15) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące okresu ważności oznakowań wydawanych przez Agencję oraz warunki włączania okresu ważności przy ich wydawaniu operatorom statków powietrznych, a także warunki, zgodnie z którymi operatorzy statków powietrznych muszą wyraźnie prezentować klientom informacje na temat tej ważności.
(16) W niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki prezentowania oznakowań wydanych przez Agencję. W czasach cyfryzacji, zwłaszcza w przypadku transportu lotniczego, klienci mają dostęp online do znacznie szerszego zestawu informacji na temat usług transportu lotniczego oferowanych przez konkurujących operatorów statków powietrznych. W związku z tym zasadnicze znaczenie ma zapewnienie, aby oznakowania wydawane przez Agencję operatorowi statku powietrznego były prezentowane we wszystkich punktach sprzedaży będących własnością tego operatora statku powietrznego zgodnie ze wzorami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Operatorzy statków powietrznych powinni również zapewnić, aby wszystkie punkty sprzedaży, z którymi pozostają w stosunku umownym, prezentowały oznakowania wydane przez Agencję. Ponadto operatorzy statków powietrznych powinni podjąć rozsądne starania w celu zapewnienia, aby punkty sprzedaży, z którymi nie współpracują, również prezentowały oznakowania wydane przez Agencję. Brak takiego działania groziłby osłabieniem zaufania obywateli do oznakowania i wysiłków podejmowanych przez operatorów statków powietrznych w celu stosowania paliw lotniczych o niższych emisjach w całym cyklu życia paliw lotniczych.
(17) W niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki prezentowania przez operatorów statków powietrznych oznakowań wydanych przez Agencję oraz zapewnić łatwe uznawanie emisji lotniczych. Należy w nim określić specyfikacje projektowe i wzory prezentowania emisji lotniczych, które mają być prezentowane w sposób zharmonizowany i rozpoznawalny przez wszystkich operatorów statków powietrznych.
(18) Elementy projektu powinny obejmować logotyp w celu wykazania, że Agencja oszacowała emisje lotnicze w imieniu Unii Europejskiej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Ten zharmonizowany logotyp powinien służyć jako środek zapewniania uznania i budowania zaufania do szacowania emisji lotniczych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Powinien również służyć reprezentowaniu niniejszego rozporządzenia na świecie oraz unikaniu pomylenia go z innymi przepisami Unii i istniejącymi inicjatywami w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, takimi jak etykiety wydawane na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 3 oraz rozporządzeń delegowanych przyjętych na jego podstawie. W celu poprawy komunikacji i podnoszenia świadomości w niniejszym rozporządzeniu należy również określić szczegółową terminologię, która powinna wyraźnie odnosić się do każdego z elementów składających się na etykietę emisji lotniczych. Obejmuje to na przykład połączenie emisji lotniczych, logotypu i innych aspektów, które powinny być kluczowymi elementami tworzącymi oznakowanie. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić wzór prostego i jasnego logotypu oznakowania, który musi być zawsze prezentowany obok emisji lotniczych, wraz z flagą Unii. Warunki prezentowania oznakowań określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewniać, aby oznakowania były łatwo dostępne i zrozumiałe, ponadto warunki prezentowania oznakowań powinny umożliwiać klientom łatwe porównanie efektywności środowiskowej lotów wykonywanych przez różnych operatorów statków powietrznych obsługujących tę samą trasę. Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić spójne i dokładne prezentowanie danych dotyczących emisji w celu zapewnienia porównywalności i uczciwej konkurencji na wewnętrznym rynku transportu, w szczególności gdy usługi transportu lotniczego stanowią część łańcuchów transportu multimodalnego lub gdy usługi te konkurują z innymi rodzajami transportu. W tym celu niniejsze rozporządzenie powinno być spójne z mającym zastosowanie prawodawstwem dotyczącym rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych.
(19) Warunki prezentowania oznakowań należy podzielić na prezentowanie informacji podstawowych i dodatkowych. Prezentowanie oznakowań może przyczynić się do zwiększenia świadomości klientów na temat szacowanych emisji lotniczych oraz wysiłków podejmowanych przez operatorów statków powietrznych w celu zmniejszenia śladu środowiskowego oferowanych przez nich usług transportu lotniczego. Część prezentująca informacje podstawowe, która powinna zawsze zawierać, w łatwo zrozumiałym formacie, kluczowe elementy danego lotu w całym procesie wyszukiwania i zakupu lotu, nie powinna wymagać żadnej interakcji ze strony klienta. Część prezentująca informacje podstawowe powinna również zawierać elementy niezbędne do tego, aby klient mógł porównać osiągi danego operatora statku powietrznego z innymi konkurującymi operatorami statków powietrznych na tej samej trasie. Celem takiego porównania powinno być ułatwienie klientowi zrozumienia odpowiednich informacji dotyczących środowiska, a także dalsze zachęcanie operatorów statków powietrznych do podejmowania wysiłków na rzecz poprawy ich efektywności środowiskowej. Część prezentująca informacje dodatkowe, która powinna wymagać interakcji z klientem, aby była widoczna, powinna zapewniać wyższy poziom szczegółowości i kontekst sposobu szacowania emisji lotniczych, w tym na przykład średniej efektywności środowiskowej paliw lotniczych stosowanych przez operatora statku powietrznego.
(20) Zapewnienie, aby operatorzy statków powietrznych prezentowali tylko ważne oznakowania, ma zasadnicze znaczenie dla budowania zaufania wśród klientów. W niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki weryfikacji przez Agencję prawidłowego wdrożenia i prezentowania oznakowań przez operatorów statków powietrznych zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii oraz mającymi zastosowanie normami i metodykami międzynarodowymi. Operatorzy statków powietrznych nie mogą prezentować oznakowania, które uchylono albo wycofano. Należy również określić warunki dokonywania przez Agencję przeglądu dokładności i prawdziwości informacji zgłaszanych przez operatorów statków powietrznych w odniesieniu do ich działalności. Właściwe jest zatem, aby niniejsze rozporządzenie, wraz z mającymi zastosowanie przepisami wykonawczymi i uprawnieniami Agencji, określało warunki dotyczące przeglądu oznakowań, a także procedurę, w ramach której Agencja może uchylić nieważne oznakowania lub poinstruować operatorów statków powietrznych, aby odpowiednio dostosowali swoją prezentację.
(21) Agencja powinna stworzyć i prowadzić stronę internetową dotyczącą emisji lotniczych, która umożliwi łatwy dostęp do informacji na temat systemu zarówno dla operatorów statków powietrznych, jak i dla ogółu społeczeństwa. Jest to również konieczne, aby system stał się bardziej atrakcyjny dla operatorów statków powietrznych.
(22) Aby ułatwić korzystanie z oznakowania emisji lotniczych w Unii, od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do dnia 1 stycznia 2028 r. Agencja powinna wydawać oznakowania wyłącznie dla lotniczego transportu pasażerskiego lub mieszanych lotów pasażerskich i towarowych, z wyłączeniem usług transportu lotniczego wyłącznie towarowego. Usługi lotniczego transportu pasażerskiego i towarowego są z natury różne pod względem organizacji ich działalności, a w szczególności w stosunkach z klientami końcowymi. W niniejszym rozporządzeniu priorytetowo traktuje się wydawanie oznakowań operatorom statków powietrznych świadczącym usługi lotniczego transportu pasażerskiego, aby zapewnić uczestnikom rynku wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się z oznakowaniem. Oznakowania powinny obejmować wszystkie rodzaje usług transportu lotniczego dopiero od dnia 1 stycznia 2028 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. ReFuelEU Aviation,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3170 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/3170 ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące dobrowolnego systemu oznakowania ekologicznego na potrzeby szacowania efektywności środowiskowej lotów, ustanowionego na podstawie art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 (oznakowanie emisji lotniczych) |
Data aktu: | 18/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 31/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 20/01/2025 |