uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1, art. 41 ust. 2 i art. 42 ust. 4,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Art. 75 ust. 1 decyzji Rady (WPZiB) 2021/509 1 stanowi, że po wejściu w życie tej decyzji Rada dokonuje jej przeglądu co trzy lata.
(2) Śródokresowy przegląd decyzji (WPZiB) 2021/509 powinien uprościć i usprawnić odpowiednie procesy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) w ukierunkowany sposób, a jednocześnie ujednolicić istniejącą praktykę, w oparciu o dotychczasowe doświadczenia.
(3) Aby dostosować cykl polityczny do cyklu budżetowego, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien do dnia 31 maja roku n przedstawić strategiczne kierunki działania na rok n + 1. Powinny one posłużyć do przygotowania prognozy co do pułapu płatności na rok n + 1.
(4) Wysoki Przedstawiciel powinien być odpowiedzialny za zapewnienie wykonania decyzji Rady ustanawiających środki pomocy zgodnie z art. 27 ust. 1 TUE oraz za planowanie i monitorowanie ogólnego pułapu finansowego i rocznych pułapów EPF. Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) powinna monitorować i oceniać wdrażanie uzgodnień Wysokiego Przedstawiciela z beneficjentem, aby zapewnić przestrzeganie wymogów i warunków określonych przez Radę co do środków pomocy. Dokument określający orientacyjne strategiczne kierunki działania powinien być oparty na wcześniejszych konsultacjach z państwami członkowskimi.
(5) W wyjątkowych indywidualnych przypadkach i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet Instrumentu (zwany dalej "Komitetem") oraz z uwzględnieniem art. 10 ust. 4 decyzji (WPZiB) 2021/509, jeśli jest to konieczne do wypełnienia obowiązków na rzecz EPF, które wykraczają poza możliwości lub wiedzę fachową personelu zapewnianego przez ESDZ, wydatki związane z pracownikami kontraktowymi pracującymi na rzecz EPF mogą być finansowane przez EPF.
(6) Środki pomocy i operacje ustanowione przed 31 grudnia 2027 r., lecz niezakończone do tej daty, powinny być nadal wdrażane po tej dacie i do czasu ich zakończenia, jak określono w decyzji Rady ustanawiającej te środki i operacje. W tym celu nadal powinny mieć zastosowanie, stosownie do przypadku, odnośne zasady, w szczególności dotyczące budżetu, budżetów korygujących, przesunięć środków i przeniesień.
(7) Z zastrzeżeniem decyzji Komitetu oraz zgodnie z art. 25 ust. 2 i art. 29 decyzji (WPZiB) 2021/509 każdy administrator powinien nadal wysyłać wezwania do wnoszenia wkładów na środki na płatności podlegające jego odnośnym kompetencjom po 2027 r., gdy jest to konieczne do kontynuowania trwających operacji i zarządzania środkami pomocy ustanowionymi przed dniem 31 grudnia 2027 r., ale niezakończonych do tej daty.
(8) W oparciu o dotychczasowe doświadczenia należy usprawnić planowanie finansowe w ramach EPF oraz odpowiednio uwzględnić skutki sytuacji, w których odnotowano konstruktywne wstrzymanie się od głosu. W związku z tym w przypadkach, gdy państwa członkowskie wnoszą dodatkowe wkłady na rzecz danego środka pomocy w wyniku wstrzymania się od głosu w sprawie przyjęcia innego środka, wkłady te powinny zmniejszać kwoty należne od państw członkowskich z tytułu środka pomocy, na rzecz którego wnoszone jest to dodatkowe finansowanie. Te dodatkowe wkłady mogłyby sfinansować do 50 % kwoty odniesienia dla środka pomocy, na rzecz którego są one wnoszone, o ile Rada nie postanowi inaczej. Środek pomocy nie powinien być finansowany wyłącznie z dodatkowych wkładów.
(9) Struktura projektu budżetu rocznego powinna uwzględniać wspólne koszty bieżących lub planowanych operacji oraz koszty środków pomocy, które zostały ustanowione lub mają zostać zatwierdzone przez Radę w pierwszym kwartale następnego roku budżetowego zgodnie z orientacyjnymi strategicznymi kierunkami działania zawartymi we wniosku Wysokiego Przedstawiciela oraz strategicznymi kierunkami działania przedstawionymi przez KPiB. Należy też dostosować kalendarz budżetowy, w szczególności w odniesieniu do decyzji w sprawie pułapu płatności i przedłożenia projektu budżetu. Ponadto należy ulepszyć przedstawiane okresowo szacunkowe dane finansowe poprzez uwzględnianie w nich prognoz dotyczących kwot i orientacyjnego harmonogramu wezwań do wnoszenia wkładów.
(10) W świetle doświadczeń zgromadzonych w ramach EPF od czasu jego utworzenia oraz ze względu na szczególną sytuację operacji i środków pomocy w ramach systemów zwrotu kosztów, w należycie uzasadnionych przypadkach i na zasadzie wyjątku właściwe jest zezwolenie na przedłużenie przeniesień tych środków, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet.
(11) Zgromadzone doświadczenia pokazują, że zmieniające się globalne otoczenie, w którym funkcjonuje EPF, może mieć wpływ na realizację operacji i środków pomocy. Należy wprowadzić dodatkową elastyczność budżetową polegającą na ponownym udostępnianiu środków na zobowiązania odpowiadające kwocie umorzeń dokonanych w wyniku całkowitego lub częściowego niewykonania operacji lub środka pomocy odpowiednio na inne operacje lub inne środki pomocy, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet.
(12) Należy zwiększyć elastyczność wykorzystywania środków Instrumentu. Należy zezwolić na stosowanie szczególnych procedur budżetowych, takich jak przedłużanie przeniesień środków z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet i ponowne wykorzystanie umorzonych środków.
(13) Wkłady państwa członkowskiego na rzecz wczesnego finansowania nie powinny być wykorzystywane do finansowania środków pomocy, w przypadku których to państwo członkowskie wstrzymało się od głosu zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2021/509.
(14) Należy ulepszyć okresowe sprawozdania z realizacji finansowej poprzez ujęcie w nich statusu dodatkowych wkładów państw członkowskich i stopnia wykorzystania pułapów finansowych.
(15) Audytorzy powinni mieć dostęp między innymi do pomieszczeń, informacji i danych niezbędnych do wykonywania swoich działań. Zadania audytorów wewnętrznych powinny być jaśniej zdefiniowane, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej mających zastosowanie do EPF, i uwzględniać praktyki w zakresie audytu zgodnie z międzynarodowymi standardami. W związku z tym audytorzy wewnętrzni powinni zgłaszać wyniki swoich audytów administratorom i ESDZ w kwestiach podlegającym ich odnośnym kompetencjom. Administratorzy i ESDZ powinni zapewniać podjęcie niezbędnych działań w celu wdrożenia zaleceń z audytów wewnętrznych. Komitet powinien otrzymywać roczne sprawozdania od audytorów wewnętrznych i monitorować ich pracę, a także odpowiednie działania następcze podejmowane przez odpowiednie działy w związku z zaleceniami z audytu wewnętrznego.
(16) Na podstawie wniosku Kolegium Audytorów Komitet powinien ustanowić procedury selekcji, mianowania i zastępowania, stosownie do potrzeb, członków Kolegium Audytorów i ich asystentów.
(17) Kontrole przeprowadzane przez Kolegium Audytorów powinny zostać rozszerzone, tak by obejmować administrowanie i zarządzanie EPF, m.in. poprzez przeprowadzanie kontroli wykonania zadań.
(18) Z zastrzeżeniem zatwierdzenia ujawnienia przez Komitet, sprawozdanie z audytu, opinia z audytu i roczne sprawozdanie finansowe powinny być ujawniane w całości lub w części, zgodnie z decyzją Komitetu.
(19) W celu zapewnienia efektywności działań proceduralnych dokumenty koncepcyjne powinny być przedkładane KPiB do zatwierdzenia. Ponadto KPiB powinien mieć możliwość zatwierdzenia rozpoczęcia niektórych pilnych działań w oczekiwaniu na przyjęcie odpowiedniego środka pomocy przez Radę.
(20) Należy doprecyzować, w których przypadkach transferu i ponownego wywozu towarów dostarczonych w ramach środków pomocy Wysoki Przedstawiciel powinien uzyskać uprzednią zgodę KPiB lub Komitetu.
(21) Wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane zgodnie z odpowiednimi ramami regulacyjnymi, w tym przepisami wykonawczymi EPF, stosownie do uzgodnień Komitetu z dnia 30 listopada 2022 r. co do reguł pochodzenia i przepisów dotyczących obywatelstwa. Ponadto wszelkie wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony państw członkowskich, przy zapewnieniu przejrzystości i identyfikowalności wsparcia finansowanego z EPF oraz z uwzględnieniem interesów wszystkich państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2021/509,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3185 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/3185 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2021/509 w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju |
Data aktu: | 16/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 16/12/2024 |