uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 75 ust. 2 i art. 77 ust. 5,
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 Ustanowiono w nim przepisy dotyczące norm handlowych w odniesieniu do chmielu i certyfikacji chmielu oraz uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne stosowanie norm handlowych i funkcjonowanie certyfikacji chmielu i produktów chmielowych, w nowych ramach prawnych w drodze aktów delegowanych należy przyjąć pewne dodatkowe przepisy. Niniejsze rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/601 3 powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1850/2006 4 . 5
(2) Art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu zebrane lub przygotowane w Unii podlegają procedurze certyfikacji gwarantującej spełnienie minimalnych wymogów jakościowych. W celu zapewnienia jednolitego stosowania procedury certyfikacji w państwach członkowskich konieczne jest określenie produktów sektora chmielu podlegających certyfikacji.
(3) Art. 77 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu można wprowadzać do obrotu lub wywozić tylko, gdy są objęte certyfikatem wydanym zgodnie z tym przepisem. Browarnicy zwracają szczególną uwagę na jakość chmielu wykorzystywanego w procesie warzenia, ponieważ składnik ten ma duży wpływ na smak produktu końcowego. W przypadku gdy chmiel jest uprawiany i przetwarzany przez browarnika lub przez osoby trzecie na podstawie umowy z browarnikiem, wymaganie urzędowej certyfikacji oprócz wewnętrznej kontroli jakości danego browaru wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i zbędnymi obciążeniami administracyjnymi. Niewielkie ilości produktów sektora chmielu sprzedawanych osobom prywatnym w małych opakowaniach są rynkiem niszowym i poświadczanie zawartości każdego małego opakowania i oznaczanie opakowań zgodnie z obowiązującymi przepisami byłoby nieuzasadnionym nakładem pracy, tym bardziej że miałoby to również wpływ na cenę tych produktów dla użytkowników prywatnych. Zizomeryzowane produkty chmielowe zostały poddane intensywnemu przetworzeniu i mają stabilny charakter, w związku z czym certyfikacja nie jest już konieczna do zagwarantowania ich jakości. Niektóre produkty chmielowe należy zatem zwolnić z wymogu certyfikacji na potrzeby wprowadzania do obrotu lub wywozu.
(4) W celu określenia zakresu zwolnienia z obowiązku certyfikacji chmielu uprawianego lub przetwarzanego dla bro- warników na podstawie umowy lub przez samych browarników, przy jednoczesnym zapewnieniu nadzoru ze strony właściwego organu certyfikującego, browarnicy powinni informować właściwy organ certyfikujący przy użyciu deklaracji zbiorów o uprawianych odmianach, zebranych ilościach, miejscach produkcji i obsadzonych powierzchniach, aby zagwarantować, że dane produkty są przeznaczone wyłącznie na użytek danego browaru. Jeżeli chodzi o przetwarzanie chmielu przeznaczonego dla browarów, organ certyfikujący powinien z wyprzedzeniem otrzymywać informacje na temat danego browaru, przetwórcy, surowca i produktu końcowego, aby umożliwić odpowiedni nadzór nad procesem. Na opakowaniach tych produktów należy również umieścić specjalną wzmiankę o tym, że nie można ich wprowadzać do obrotu, aby zagwarantować, że będą mogły zostać wykorzystane wyłącznie przez dany browar.
(5) W przypadku gdy certyfikowana partia nieprzygotowanego chmielu jest dzielona do celów sprzedaży, każdej partii powinien towarzyszyć dokument handlowy sporządzony przez sprzedawcę, zawierający informacje zawarte w certyfikacie oryginalnej partii, aby zapewnić pełną identyfikowalność każdej partii.
(6) Aby zapewnić wysoką jakość mieszanek chmielu surowego i produktów chmielowych, w przypadku mieszanek każda partia wykorzystanych szyszek chmielowych powinna spełniać minimalne wymagania jakościowe. W przypadku mieszanek szyszek chmielowych, które mają być stosowane jako takie, aby zachować szczególny charakter produktu związany z daną odmianą i obszarem produkcji, należy stosować wyłącznie szyszki chmielowe z jednego obszaru i jednej odmiany. W przypadku produktów chmielowych mieszanki chmielu z różnych odmian lub obszarów produkcji mogą być konieczne do uzyskania określonego profilu smakowego, w związku z czym należy dopuścić takie mieszanki, a w certyfikatach należy podawać wszystkie odmiany lub miejsca pochodzenia, ze wskazaniem procentowym masy każdej odmiany lub obszaru produkcji, aby umożliwić identyfikowalność. Biorąc pod uwagę, że z czasem chmiel traci część kwasu alfa, który wpływa na jego szczególny smak, należy mieszać wyłącznie chmiel surowy z tego samego roku zbiorów, zarówno w przypadku mieszanek chmielowych stosowanych jako takie, jak i do produktów chmielowych. Aby uniemożliwić dodawanie jakichkolwiek elementów, które nie spełniają wymogów, produkty mieszane sektora chmielu powinny być certyfikowane tylko jeżeli zostały zmieszane pod urzędowym nadzorem w ośrodkach certyfikujących.
(7) Należy określić minimalne wymogi jakościowe dotyczące zarówno przygotowanego, jak i nieprzygotowanego chmielu surowego, pod względem wilgotności, zawartości liści, łodyg i odpadów chmielu, a w przypadku chmielu niezaziarnionego również nasion.
(8) Ponieważ niniejsze rozporządzenie aktualizuje i zastępuje obowiązujące przepisy ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1850/2006, należy uchylić tamto rozporządzenie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przypis zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90238) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.602 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/602 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych w sektorze chmielu oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1850/2006 |
Data aktu: | 14/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 16/02/2024 |
Data wejścia w życie: | 07/03/2024 |