Decyzja wykonawcza 2024/909 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (TSI PRM) do wagonów środkowych B2 klasy 22000 ICDMU będących własnością Iarnród Éireann-Railway Undertaking

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/909
z dnia 19 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (TSI PRM) do wagonów środkowych B2 klasy 22000 ICDMU będących własnością Iarnród Eireann-Railway Undertaking

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1680)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 21 września 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie następujących punktów załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 2  ("TSI PRM"): 4.2.2.1.1 ppkt 2, 4.2.2.1.2.1 ppkt 8, 4.2.2.3.1 ppkt 5, 4.2.2.7.2 ppkt 6 i 4.2.2.7.3 ppkt 4. W punktach tych przedstawiono niektóre parametry ergonomiczne w wagonach, jak wyszczególniono w motywach 10-14.

(2) Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2016/797, który to przepis dotyczy sieci kolejowych oddzielonych lub odizolowanych przez morze od sieci kolejowej na pozostałym obszarze Unii lub oddzielonych od niej z uwagi na szczególne uwarunkowania geograficzne.

(3) Aby sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów na usługi kolejowe obsługiwane przez swoją flotę, Iarnród Eireann-Railway Undertaking ("IE-RU") planuje uzyskać dodatkową przepustowość poprzez rozbudowę kilku istniejących składów stałych o jeden lub dwa wagony. W tym celu IE-RU zawarło z producentem Mitsui umowę ramową na dostawę dodatkowych wagonów środkowych (wagony B2), potrzebnych do rozbudowy istniejących składów stałych.

(4) Przedsiębiorstwo Mitsui dostarczyło 41 wagonów B2 pod koniec 2022 r., a zgodnie z umową istnieje możliwość dostawy kolejnych 60 wagonów, z której można skorzystać do grudnia 2026 r., co dałoby łącznie 101 wagonów.

(5) Wagony B2 były już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/856 3 , w której Komisja postanowiła, że niektóre przepisy jej rozporządzeń (UE) nr 1302/2014 4  i (UE) nr 1303/2014 5  nie będą miały zastosowania do tych wagonów.

(6) Wagony B2 należy włączyć do istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie niezgodnych z TSI PRM. Zastosowanie wymogów TSI PRM do wagonów B2 spowodowałoby problemy z kompatybilnością między pojazdami zgodnymi z TSI PRM a pojazdami niezgodnymi z TSI PRM, co doprowadziłoby do nieproporcjonalnych trudności technicznych i skomplikowało produkcję. Na przykład zapewnienie dynamicznych informacji wizualnych w jednolity i czytelny sposób na poziomie pociągu wymagałoby nowego oprogramowania, wymiany wyświetlaczy wewnętrznych w całej flocie oraz potencjalnie nowego projektu architektury systemu. Zastosowanie wymogów TSI PRM do wagonów B2 opóźniłoby również wydawanie zezwoleń dla pojazdów i wiązałoby się z dodatkowymi kosztami.

(7) Jako środek łagodzący Irlandia zaproponowała, aby konstrukcja wagonów B2 była taka sama, jak istniejących pojazdów. Wagony B2 zaprojektowano zgodnie z odpowiednimi wymogami wynikającymi z norm Railway Group Standards, ustanowionymi przez British Rail Safety and Standards Board (RSSB), normami CEN-CENELEC i irlandzkimi normami krajowymi. Ich konstrukcja odbiega od wymogów określonych w tych normach i kodeksach tylko wtedy, gdy jest to konieczne do zapewnienia bezpiecznej integracji i kompatybilności pojazdów z siecią kolejową Irlandii w jej obecnym stanie.

(8) Stosowanie wymogów TSI PRM przyniosłoby znikome korzyści ze względu na konstrukcję, natomiast niestosowanie wymogów TSI PRM byłoby ograniczone do zakresu niezbędnego do zapewnienia zgodności z rozwiązaniami w zakresie dostępności istniejących składów stałych. Jak wykazano z pomocą pasażerów regularnie korzystających z istniejących składów stałych, proponowane alternatywne przepisy spełniają odpowiednie zasadnicze wymagania i rekompensują każdy przypadek niestosowania TSI PRM.

(9) W odniesieniu do pkt 4.2.2.1.1 ppkt 2 TSI PRM uchwyt siedzenia jest taki sam jak uchwyty zamontowane w istniejących składach stałych. Jest on zgodny z wymaganiami TSI PRM dotyczącymi uchwytów we wszystkich aspektach z wyjątkiem środka użytkowej części uchwytu, który jest umieszczony o 15 mm wyżej niż wymaga TSI PRM.

(10) W odniesieniu do pkt 4.2.2.1.2.1 ppkt 8 TSI PRM miejsce uprzywilejowane jest takie samo jak w istniejących składach stałych. Jest ono zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem powierzchni użytkowej siedzenia, która jest mniejsza niż wymagana w TSI PRM o mniej niż 1 %. To niewielkie zmniejszenie nie wpływa na dostępność siedzenia, a podczas użytkowania nie powoduje wzajemnego naruszania przestrzeni pasażerów siedzących na sąsiadujących miejscach uprzywilejowanych.

(11) W odniesieniu do pkt 4.2.2.3.1 ppkt 5 TSI PRM urządzenia sterowania drzwiami służące do otwierania i zamykania są takie same jak w istniejących składach stałych. Są one zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem przycisku otwierania, który znajduje się pod przyciskiem zamykania.

(12) W odniesieniu do pkt 4.2.2.7.2 ppkt 6 TSI PRM system rezerwacji miejsc jest taki sam jak w istniejących składach stałych w odniesieniu do wymiarów i wyglądu. Do identyfikacji pojazdów używa się liter. Litery są wyświetlane na zewnątrz pojazdu na zewnętrznych wyświetlaczach informujących o stacji docelowej. Wysokość liter wynosi 55 mm zamiast 70 mm, jak określono w TSI PRM.

(13) W odniesieniu do pkt 4.2.2.7.3 ppkt 4 TSI PRM wyświetlacze wewnętrzne są takie same jak w istniejących składach stałych w odniesieniu do wymiarów i wyglądu. Są one zgodne z wymaganiami TSI PRM we wszystkich aspektach z wyjątkiem wielkości czcionki, która wynosi 35 mm zamiast 55 mm, jak określono we wzorze dotyczącym odległości widzenia w TSI PRM.

(14) Wagony B2 i pociągi zespołowe o stałym składzie, do których zostaną one włączone, mają być wykorzystywane na obszarze geograficznym obejmującym całą sieć kolejową Irlandii, w którym stosuje się inną szerokość toru wynoszącą 1 600 mm, bez możliwości efektywnego wykorzystania komercyjnego na innych obszarach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

(15) Sieć irlandzka jest połączona z siecią Irlandii Północnej. W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wystąpiło z Unii Europejskiej. W związku z tym Irlandia Północna stała się sąsiadującym z Unią Europejską państwem trzecim. Irlandia przestała zatem dzielić granicę lądową z innym państwem członkowskim, a sieć kolejowa Irlandii została oddzielona i odizolowana od pozostałej części sieci kolejowej Unii Europejskiej.

(16) Wniosek złożony przez Irlandię, a w szczególności informacje zawarte w aktach sprawy, jest kompletny, spójny i przewiduje odpowiednie środki alternatywne, które należy zastosować.

(17) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. e) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja niniejszym przyjmuje wniosek Irlandii o niestosowanie pkt 4.2.2.1.1 ppkt 2, 4.2.2.1.2.1 ppkt 8, pkt 4.2.2.3.1 ppkt 5, pkt 4.2.2.7.2 ppkt 6 i pkt 4.2.2.7.3 ppkt 4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do 101 wagonów środkowych klasy 22000 ICDMU - B2 ("wagony B2"), które będą eksploatowane w sieci irlandzkiej.

Artykuł  2

Irlandia przekazuje Komisji numery identyfikacyjne wagonów B2 i ich odpowiednich składów stałych dla każdej partii wagonów B2 wprowadzonych do eksploatacji w sieci irlandzkiej, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2026 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1300/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/856 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IÉ-RU klasy 22000 ICDMU - B2 (Dz.U. L 150 z 1.6.2022, s. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/856/oj).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1302/oj).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 394, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1303/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.909

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/909 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (TSI PRM) do wagonów środkowych B2 klasy 22000 ICDMU będących własnością Iarnród Éireann-Railway Undertaking
Data aktu: 19/03/2024
Data ogłoszenia: 22/03/2024