- I część przeznaczoną na premie dla członków kierownictwa i pracowników zarządu przedsiębiorstwa,
- II część przeznaczoną na premie dla pracowników komórek ruchu przedsiębiorstwa, o których mowa w § 11.
Zasady podziału funduszu premiowego na poszczególne części określa Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac.
2) Pozostałą liczbę punktów przeznacza się na zadania ponadplanowe.
3) Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) obowiązany jest w uzasadnionych wypadkach do wyznaczania kierownictwu przedsiębiorstwa zadania z zakresu ponadplanowej rentowności w ramach zadań opłacanych z rezerwy funduszu premiowego.
Za zadania jakościowe uważa się w szczególności:
- brak reklamacji w stosunku do produkcji sprzedanej,
- osiągnięcie określonego udziału poszczególnych gatunków produkcji.
Listy asortymentowe oraz tryb ich zmiany ustalają właściwi ministrowie lub z ich upoważnienia dyrektorzy zjednoczeń. Ustalanie list asortymentów (artykułów) przeznaczonych na zaopatrzenie ludności oraz na eksport następuje odpowiednio w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego lub z Ministrem Handlu Zagranicznego lub też z kierownikami wyznaczonych przez tych ministrów organizacji handlowych.
Przez zadania w zakresie poprawy lub zwiększenia określonych wyników należy rozumieć w zasadzie poprawę lub zwiększenie zadań planowanych.
Premia nie przysługuje, jeżeli zadanie zostało wykonane w 95% lub poniżej. Szczegółowe zasady i tabelę potrąceń określą dyrektorzy zjednoczeń (jednostek równorzędnych) przy ustalaniu zadań na podstawie ramowych zasad premiowania, stanowiących załącznik do uchwały.
płacy zasadniczej tych pracowników.
Ustalone jako podstawa premiowania zadania wymagają akceptacji rady robotniczej, a ich wykonanie powinno być przedmiotem analizy i kontroli ze strony organów samorządu robotniczego.
- nieprzekraczanie planowanego wskaźnika udziału kosztów wytwarzania w wartości produkcji i usług,
- nieprzekraczanie planowanych jednostkowych kosztów wytwarzania,
lub wykonanie - w zależności od decyzji dyrektora przedsiębiorstwa - innych wskaźników planu określających efektywność wykorzystania środków i wyniki ekonomiczne poszczególnych komórek ruchu. W razie niespełnienia ustalonego dla danego wydziału warunku, fundusz premiowy obliczony zgodnie z przepisami ust. 1-5 ulega obniżeniu według tabel ustalonych w regulaminach zakładowych w sposób określony w § 8 ust. 1.
Premia nie przysługuje, jeżeli zadanie zostało wykonane w 95% lub poniżej. Szczegółowe zasady i tabelę potrąceń określą dyrektorzy przedsiębiorstw przy ustalaniu zadań, na podstawie ramowych zasad premiowania, stanowiących załącznik do uchwały.
płacy zasadniczej tych pracowników.
a) kierownictwa przedsiębiorstwa,
b) pracowników technicznych i ekonomicznych, zatrudnionych w komórkach organizacyjnych zajmujących się planowaniem, zaopatrzeniem i zbytem produkcji,
c) pracowników inżynieryjno-technicznych i ekonomicznych wydziałów produkcyjnych wykonujących dostawy kooperacyjne oraz wydziałów wytwarzających dla nich elementy dostaw kooperacyjnych
uzależnia się dodatkowo od wykonania przez przedsiębiorstwo w terminie dostaw w ramach kooperacji przemysłowej.
Decyzję o objęciu pracowników poszczególnych wydziałów systemem bodźców związanych z kooperacją podejmuje dyrektor przedsiębiorstwa.
2) Stopień wykonania zadań kooperacyjnych ustala się przez odniesienie wartości dostaw zrealizowanych w terminach umownych do ogólnej wartości dostaw, które zgodnie z umowami powinny być dokonane w danym kwartale. Rozliczenie następuje przez podsumowanie wartości poszczególnych pozycji umów według stopnia ich wykonania, chyba że w umowie zastrzeżono kompleksowość dostawy. W takim wypadku do rozliczenia przyjmuje się całą wartość dostawy objętej umową. Dostawa kooperacyjna o wyższej wartości od określonej dla danego terminu nie może wyrównywać niedoborów w innych dostawach kooperacyjnych.
3) W razie niespełnienia warunku wykonania dostaw w ramach kooperacji przemysłowej premia przypadająca pracownikom wymienionym w pkt 1 za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania (§ 4, § 9 ust. 2 i § 11) ulega obniżeniu według następującej tabeli:
Lp. | % wykonania dostaw kooperacyjnych | % potrąceń premii |
1 | 100 | 0 |
2 | poniżej 100 do 98 za każdy 0,1% | 2,5% |
3 | 98 i poniżej | 50% |
W szczególnie uzasadnionych wypadkach właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych, przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych i rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą - na podstawie wniosku przedsiębiorstwa-dostawcy, uzgodnionego z odbiorcą dostaw kooperacyjnych - wyrazić zgodę na niestosowanie na określony czas sankcji za niewykonanie dostaw kooperacyjnych elementów lub artykułów, których produkcja znajduje się w stadium opanowywania.
4) W razie pełnego i terminowego wykonania dostaw kooperacyjnych przy równoczesnym niepełnym wykonaniu zadań stanowiących podstawę premiowania i potrąceniu z tego tytułu części premii pracownikom wymienionym w pkt 1, potrącenie to ulega zmniejszeniu o 50%.
5) W razie pełnego wykonania przez przedsiębiorstwo zadań kooperacyjnych, tworzy się - niezależnie od zmniejszenia potrąceń premii, o których mowa w pkt 4 - fundusz na dodatkowe premie dla pracowników wymienionych w pkt 1. Fundusz ten oblicza się w formie narzutów procentowych na premie pracowników objętych przepisami pkt 1, przypadające za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania, według następującej tabeli:
Lp. | W przedsiębiorstwach o udziale produkcji kooperacyjnej w planowanej wartości produkcji towarowej - w %% | Procentowy wskaźnik odpisu na dodatkowe premie |
1 | 10-20 | 6 |
2 | 21-40 | 9 |
3 | 41-60 | 12 |
4 | 61-80 | 15 |
6) Upoważnia się ministrów (kierowników urzędów centralnych) do ustalania w uzasadnionych wypadkach zasady wydzielenia części funduszu, o którym mowa w pkt 5, nie przekraczającej 10% tego funduszu, na dodatkowe premie dla kierownictwa i pracowników wydziałów produkcyjnych nie wymienionych w pkt 1 lit. c), które wykonały w pełni swoje zadania produkcyjne w układzie asortymentowym.
2. 1) W przedsiębiorstwach nie posiadających produkcji kooperacyjnej lub w których udział tej produkcji w wartości produkcji towarowej jest niższy niż 10% i wyższy niż 80%, wypłatę premii w pełnej wysokości, obliczonej zgodnie z § 4, § 9 ust. 2 i § 11 dla:
a) pracowników wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit a) i b) oraz
b) pracowników inżynieryjno-technicznych i ekonomicznych wydziałów (oddziałów) produkcyjnych
uzależnia się dodatkowo od rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych.
Przez zadania produkcyjne rozumie się produkcję wyrażoną w jednostkach naturalnych lub za pomocą mierników zbliżonych do nakładów pracy i rozliczaną w poszczególnych miesiącach danego kwartału; w razie niemożności ustalenia takich mierników, produkcja ta może być wyrażona według cen zbytu, fabrycznych lub niezmiennych. Decyzję o:
- doborze mierników produkcji,
- wyłączeniu niektórych przedsiębiorstw, zakładów lub wydziałów - oddziałów produkcyjnych spod działania bodźców związanych z rytmicznością produkcji
podejmuje właściwy minister (kierownik urzędu centralnego). Wyłączenie, o którym wyżej mowa, może mieć miejsce przy produkcji opartej na automatycznej lub całkowicie zmechanizowanej regulacji procesu technologicznego (produkcja aparaturowo-agregatowa), w którym:
- wydajność urządzeń produkcyjnych jest ściśle określona,
- wpływ pracowników na wielkość i tempo przebiegu produkcji jest znikomy.
2) W razie niespełnienia w okresach miesięcznych warunku rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych, premie przypadające w danym kwartale pracownikom wymienionym w pkt 1 za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania (§ 4, § 9 ust. 2 i § 11) ulegają obniżeniu według następującej tabeli:
Lp. | % wykonania miesięcznych zadań produkcji przy premiowaniu kwartalnym | % potrącenia premii przypadającej na miesiąc (1/3 premii kwartalnej) |
1 | 100 | 0 |
2 | poniżej 100 do 98 za każdą 0,1% | 2,5% |
3 | 98 i poniżej | 50% |
3) W razie pełnego i rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych przez przedsiębiorstwo, tworzy się fundusz na dodatkowe premie dla pracowników wymienionych w pkt 1. Fundusz ten oblicza się w formie narzutów procentowych na premie pracowników objętych przepisami pkt 1, przypadające za wykonanie zadań stanowiących podstawę premiowania - według następującej tabeli:
Lp. | Za rytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych | Procentowy wskaźnik odpisu na dodatkową premię |
1 | w jednym kwartale | 6 |
2 | w dwóch kolejnych kwartałach | 8 |
3 | w trzech kolejnych kwartałach | 10 |
4 | w czterech i dalszych kolejnych kwartałach | 12 |
Nierytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych w jednym kwartale powoduje utratę prawa do dodatkowej premii; prawo to zostaje przywrócone w razie rytmicznego wykonania tych zadań w następnych kwartałach, z tym że wzrost premii następuje poczynając od wielkości określonej pod lp. 1 tabeli.
4) Wypłat z funduszu premiowego dokonuje się w okresach kwartalnych z wyjątkiem wypadków, o których mowa w pkt 8. Dla pracowników, którym przyznanie premii za zadania stanowiące podstawę premiowania uzależnia się od kształtowania się wyniku ekonomicznego (kierownictwo i pracownicy ruchu przedsiębiorstwa) - premie kwartalne mają charakter zaliczki na poczet rocznych rozliczeń premii.
5) Wykonanie zadań stanowiących warunki wypłaty premii w formie:
a) wykonania zadań kooperacji przemysłowej,
b) rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych
oblicza się w sposób narastający od początku do końca każdego kwartału.
6) W razie niespełnienia w przekroju przedsiębiorstwa warunków, o których mowa w pkt 5, potrącenia z premii dokonuje się wyłącznie tym komórkom ruchu przedsiębiorstwa, które nie wykonały swych zadań z tego zakresu, przy czym w odniesieniu do komórek ruchu objętych systemem bodźców związanych z kooperacją stosuje się ulgi wymienione w ust. 1 pkt 4.
7) W razie pełnego wykonania w przekroju przedsiębiorstwa zadań, o których mowa w pkt 5, dodatkowe premie (ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 3) przysługują wyłącznie tym komórkom ruchu przedsiębiorstwa, które w pełni wykonały swe zadania z tego zakresu.
8) W przedsiębiorstwach lub wydziałach produkcyjnych, wytwarzających produkcję o krótkim cyklu produkcyjnym, może mieć zastosowanie za zgodą dyrektora zjednoczenia miesięczny system wypłaty premii, przy równoczesnym określaniu zadań stanowiących podstawę premiowania w każdym miesiącu. W razie przyjęcia zasady premiowania za okresy miesięczne - wypłatę premii za każdy miesiąc uzależnia się od rytmicznego wykonania zadań produkcyjnych, ustalonych na poszczególne dekady, przy zastosowaniu potrąceń, o których mowa w pkt 2. Ostateczne rozliczenie funduszu premiowego następuje w zależności od kształtowania się wyniku ekonomicznego według ogólnie obowiązujących zasad.
9) Zadania produkcyjne, których rytmiczne wykonywanie stanowi warunek wypłaty premii, ustala dla kierownictwa dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) przy założeniu, że w podziale tych zadań na:
a) miesiące - średnia dobowa produkcja rozliczana w przekroju miesiąca (po wyłączeniu planowych remontów) nie może wykazywać obniżenia z jednego miesiąca na drugi o więcej aniżeli 2%,
b) dekady - przy premiowaniu miesięcznym - średnia dobowa produkcja rozliczana w przekroju dekady nie może wykazywać obniżenia z jednej dekady na drugą o więcej aniżeli 3 punkty, z wyjątkiem okresów, w których wykonuje się planowane remonty urządzeń produkcyjnych.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą na określony czas ustalić dla niektórych przedsiębiorstw odmienne relacje od wymienionych pod lit. a) i b), o ile jest to uzasadnione:
- specyfiką procesu technologicznego,
- daleko idącą zmianą asortymentów produkcji, wynikającą z uruchomienia produkcji nowych wyrobów lub zmianą zamówień,
- zakresem planowanych urlopów wypoczynkowych robotników bezpośrednio produkcyjnych, znacznie odbiegającym od przeciętnego, a wynikającym z przesłanek racjonalnej organizacji produkcji. Dotyczy to wypadków, w których wielkość produkcji jest bezpośrednio związana z wielkością zatrudnienia i czasem pracy robotników bezpośrednio produkcyjnych.
3. Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) zatwierdza premie dla kierownictwa, a dyrektor przedsiębiorstwa dla pozostałych pracowników. W wypadku, o którym mowa w § 10, dyrektor przedsiębiorstwa zatwierdza premie dla kierowników zakładów, a kierownik zakładu dla pracowników danego zakładu.
4. Pracownicy mogą być pozbawieni premii w całości lub w części na wniosek bezpośredniego zwierzchnika, jeżeli nie wykonali swych zadań, również w wypadku, gdy całej komórce organizacyjnej (grupie pracowników) przyznano fundusz premiowy (premie).
5. Wypłaty premii z planowanego funduszu premiowego, o którym mowa w § 1 ust. 3, nie mogą przekraczać funduszu premiowego ustalonego na dany rok dla poszczególnych grup pracowników przedsiębiorstwa.
Dodatkowe premie za:
- wykonanie dostaw kooperacyjnych (ust. 1 pkt 5),
- rytmiczne wykonanie zadań produkcyjnych (ust. 2 pkt 3)
wypłacane są poza planowanym funduszem płac i nie podlegają obowiązkowi wygospodarowania.
6. Limity premii indywidualnych (§ 8 ust. 3, § 9 ust. 3 oraz § 11 ust. 9) mogą być przekroczone o wypłaty premii:
1) za wykonanie wybranych zadań z dziedziny postępu technicznego, o których mowa w § 3 ust. 8,
2) za przyrost produkcji w stosunku do zadań określonych tzw. bazą w przedsiębiorstwach hutnictwa żelaza i stali,
3) za opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej statków, za wodowanie i oddanie do eksploatacji statków.
7. W razie podwyższenia funduszu premiowego w trybie ust. 1 pkt 5 lub ust. 2 pkt 3 - podwyższenie to uzasadnia wzrost wypłat ponad limity ustalone w § 1 ust. 3. W takim wypadku wpłaty premii indywidualnych kierownictwa przedsiębiorstwa i pracowników technicznych i ekonomicznych mogą przekraczać o 10 punktów limity ustalone w § 8 ust. 3, § 9 ust. 3 oraz § 11 ust. 9.
8. W razie niewykonania zadań stanowiących podstawę premiowania bądź niespełnienia warunków wypłaty premii z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa - dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) może wyrazić zgodę na wypłatę premii, z tym że premie te obciążają rezerwę funduszu premiowego będącą w dyspozycji zjednoczenia (§ 1 ust. 4).
RAMOWE ZASADY PREMIOWANIA PRACOWNIKÓW UMYSŁOWYCH W PAŃSTWOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH PRZEMYSŁOWYCH
- zwiększenia produkcji określonych asortymentów,
- zmniejszenia zużycia surowców,
- obniżenia pracochłonności przez poprawę organizacji produkcji i pracy,
- usprawnienia procesów produkcyjnych i uzyskania produkcji ponadplanowej,
- przedterminowego oddawania obiektów do użytku i uruchamiania nowych produkcji.
Osiągnięcie w 100% wyniku ekonomicznego stanowi dla kierownictwa przedsiębiorstwa warunek wypłaty pełnej premii za wszystkie zadania; zadania ponadplanowe z tego zakresu mogą być przedmiotem premiowania jako zadania dodatkowe (§ 3 ust. 5 pkt 2 uchwały). W przedsiębiorstwach nowych, zmodernizowanych, zreorganizowanych, gdzie istnieją rezerwy w gospodarce surowcami oraz możliwości wyższego wykorzystania zdolności produkcyjnej urządzeń, należy przyjmować za podstawę premiowania lub warunek przyznania premii zadanie w zakresie poziomu kosztów własnych produkcji.
Wykonanie produkcji eksportowej (plan, przyrost w stosunku do roku ubiegłego, produkcja ponadplanowa, skrócenie terminu dostawy) | W przedsiębiorstwach produkujących na eksport |
Terminowe uruchomienie nowych produkcji (wyrobów) | Zwłaszcza w odniesieniu do produkcji o zasadniczym znaczeniu dla gospodarki narodowej |
Wykonanie określonych przedsięwzięć techniczno-organizacyjnych | - |
Wykonanie i poprawa planu gatunkowości | W przedsiębiorstwach wytwarzających produkty o różnej gatunkowości |
Zmniejszenie dopuszczalnej ilości braków | - |
Optymalne wykorzystanie surowców i zmniejszenie strat produkcyjnych | W przedsiębiorstwach o recepturowym charakterze procesów produkcyjnych |
Utrzymanie lub zmniejszenie wskaźnika zapasów | W szczególności w przedsiębiorstwach zużywających surowce deficytowe (napięty bilans materiałowy) |
Wykonanie zadań przedsiębiorstwa prowadzącego lub pełnienie funkcji koordynacji branżowej w imieniu zjednoczenia | Jako zachęta do terminowego wykonywania zadań koordynacyjnych i do podejmowania funkcji koordynacyjnych |
Wydajność surowcowa (wartość produkcji) -------------------- (wartość surowców) |
W przedsiębiorstwach, w których gros nakładów (kosztów) stanowi wartość |
Wydajność energetyczna (wartość produkcji) --------------------------------- (ilość - wartość zużytej energii) |
zużytych surowców, energii |
Uzysk metalu (ilość - wartość metalu) ----------------------------------- (ilość - wartość zużytych surowców) |
W hutach i rafineriach, zwłaszcza w przedsiębiorstwach metali nieżelaznych, gdzie polepszenie uzysku stanowi główne źródło zmniejszenia kosztów produkcji |
Wykorzystanie mocy produkcyjnej (wartość produkcji) ------------------------------------ (wartość zainstalowanych urządzeń, powierzchni lub objętości określonych agregatów) |
W zakładach, wydziałach, gdzie istnieją możliwości lepszego wykorzystania zdolności produkcyjnej urządzeń, powierzchni użytkowej hal produkcyjnych, agregatów itp. |
Koszt jednostkowy produkcji | W wydziałach o małej liczbie asortymentów, w których koszty produkcji doprowadzone są do wydziałów |
Obniżenie norm zużycia określonego materiału (materiałów) na jednostkę określonego wyrobu | W przedsiębiorstwach, w których normy zużycia są przekraczane |
Ilość (wartość) reklamacji zewnętrznych i wewnętrznych | Dla pracowników służby kontroli technicznej |
% wykonania zadania | % przypadającej premii za dane zadanie | % zmniejszenia premii przypadającej za wykonanie danego zadania |
100 | pełna premia 100 | 0 |
99 | 80 | 20 |
98 | 60 | 40 |
97 | 40 | 60 |
96 | 20 | 80 |
95 | premia nie przysługuje | 100 |
Dyrektorzy zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz dyrektorzy przedsiębiorstw mogą ustalić dla poszczególnych przedsiębiorstw lub zadań zróżnicowane procenty wykonania zadań, przy których premia nie przysługuje (np. 97%, 98%) - nie niższe jednak niż 95%, oraz zastosować tabelę potrąceń wzrastających progresywnie w miarę wzrostu stopnia zadania, np.:
przy 99% wykonania zadania - 25% potrącenia (75% premii),
przy 98% wykonania zadania - 60% potrącenia (40% premii),
przy 97% wykonania zadania - 100% potrącenia (premia nie przysługuje).
- liczby całkowitej z ułamkami, należy stosować dokładność do 2 miejsc dziesiętnych,
- ułamka, należy stosować dokładność do 3 miejsc dziesiętnych.
Asortyment | "A" | wykonano w 100% | - bez potrąceń |
Asortyment | "B" | wykonano w 99% | - 4% potrącenia |
Asortyment | "C" | wykonano w 98% | - 8% potrącenia |
Asortyment | "D" | wykonano w 97% | - 12% potrącenia |
Asortyment | "F" | wykonano w 96% | - 16% potrącenia |
Razem: | wykonano w 98% | - 40% potrącenia |
b) Dla przedsiębiorstwa ustalono jako zadanie wykonanie 10 asortymentów; za niewykonanie 1% poszczególnego asortymentu potrącenie wynosi (20% : 10) = 2%.
Zadanie wykonano:
Asortyment | "A" | w 100% | - bez potrąceń |
Asortyment | "B" | w 99% | - 2% potrąceń |
Asortyment | "C" | w 96% | - 8% potrąceń |
Asortyment | "D" | w 97% | - 6% potrąceń |
Asortyment | "E" | w 98% | - 4% potrąceń |
Asortyment | "F" | w 96% | - 8% potrąceń |
Asortyment | "G" | w 96% | - 8% potrąceń |
Asortyment | "H" | w 97% | - 6% potrąceń |
Asortyment | "I" | w 100% | - bez potrąceń |
Asortyment | "J" | w 100% | - bez potrąceń |
Razem: | 97,9% = | 42% potrąceń |
W zależności od specyfiki branżowej mogą być w uzgodnieniu z Komitetem Pracy i Płac przyjęte inne zasady rozliczeń premii za wykonanie wyznaczonych asortymentów.
a) wykonanie planu określonych asortymentów - 50 pkt, którym odpowiada 10.000 zł premii,
b) wykonanie ponad plan dwóch asortymentów (30 ton) - 30 pkt, którym odpowiada 6.000 zł premii,
c) uruchomienie nowej produkcji na 30 dni przed terminem - 20 pkt, którym odpowiada 4.000 zł premii.
Całość premii uzależniona jest od uzyskania w 100% planowanego wyniku ekonomicznego (np. rentowności).
Zadanie a) wykonano w 98%,
Zadanie b) wykonano tylko 20 ton (około 66,6%),
Zadanie c) skrócono tylko o 15 dni (50%).
Wynik ekonomiczny uzyskano w 99%.
Obliczenie premii:
Za zadanie a) o 50 punktach przypada 10.000 zł premii, a ponieważ jest to zadanie wynikające ze wskaźnika dyrektywnego - podlega premiowaniu do 95% wykonania.
W rezultacie za 98% wykonania zadania a) przysługuje 6.000 zł premii, za zadanie b) przysługuje 30 pkt, tj. 6.000 zł, a ponieważ wykonano zadanie w 66,6%, premia przysługuje w wysokości 4.000 zł.
Za zadanie c) przysługuje 20 pkt, tj. 4.000 zł premii, a ponieważ zadanie wykonano w 50%, premia przysługuje w wysokości 2.000 zł.
Łączna premia wynosi więc 6.000 zł + 4.000 zł + 2.000 zł = 12.000 zł. Wobec nieuzyskania planowanego wyniku ekonomicznego premia łączna ulega redukcji z tytułu osiągnięcia tego wyniku w 99%.
Obliczenie potrącenia: 12.000 : 5 = 2.400 zł za każdy 1% niewykonania wyniku ekonomicznego (dzielnik 5 jest tu wielkością stałą, wynikającą z różnicy między 100% a 95%, przy którym premia już nie przysługuje).
W rezultacie do wypłaty przypada 12.000 - 2.400 = 9.600 zł premii.
a) wykonanie produkcji określonych asortymentów - 20 pkt, którym odpowiada 5.000 zł premii,
b) wykonanie produkcji eksportowej według umowy z przedsiębiorstwami handlu zagranicznego - 30 pkt, którym odpowiada 7.500 zł premii,
c) oddanie w terminie określonego obiektu do użytku - 15 pkt, którym odpowiada 3.750 zł premii,
d) obniżenie o 1% udziału kosztów własnych w wartości produkcji - 35 pkt, którym odpowiada 8.750 zł premii.
(Przykład ten zakłada - zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 1 uchwały - 65 pkt za wykonanie zadań objętych wskaźnikami dyrektywnymi - zadania a, b, c).
Zadanie a) wykonano - w 100%.
Zadanie b) wykonano - w 99%.
Zadanie c) wykonano - w 100%.
Zadanie d) wykonano - w 66,6%.
Wynik ekonomiczny osiągnięto w 100%.
Obliczenie premii: | za zadanie a) | - 5.000 zł premii |
za zadanie b) | - 6.000 zł premii | |
za zadanie c) | - 3.750 zł premii | |
za zadanie d) | - 5.828 zł premii | |
Razem 20.578 | zł premii. |
(Obliczenie potrącenia za 1% brakujący do 100% wykonania zadania b) - 7.500 : 5 = 1.500 zł za 1%,
7.500 - 1.500 = 6.000 zł;
dzielnik 5 jest tu wielkością stałą jako różnica między 100 a 95%, przy którym premia nie przysługuje).
Premia za zadanie d) przysługuje w takim stopniu, w jakim zadanie to (jako ponadplanowe) zostało wykonane, tj. w 66,6%.
Wobec uzyskania wyniku ekonomicznego w 100% przysługuje pełna wyliczona premia za wszystkie zadania.
- zajmujący stanowiska kierowników działów i sekcji oraz samodzielne stanowiska pracy na szczeblu działu w zarządzie przedsiębiorstwa,
- inżynieryjno-techniczni w rozumieniu podziału statystycznego Głównego Urzędu Statystycznego,
- ekonomiczni zaliczeni w statystyce Głównego Urzędu Statystycznego do pracowników administracyjno-biurowych, a zajmujący następujące lub równorzędne pod względem kwalifikacji stanowiska: ekonomista, planista, instruktor, kontroler, rewident.
Z pozycji "B" części II funduszu premiowego otrzymują premie uznaniowe pracownicy administracyjni. Premie maszynistek zatrudnionych w halach maszyn wypłacane są zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami.
– w zakresie zaopatrzenia - rytmiczne zaopatrzenie przedsiębiorstwa w surowce i materiały, nieprzekraczanie normatywów surowców i materiałów ustalonych na dany rok,
– w zakresie zbytu - niedopuszczenie do ponadnormatywnego wzrostu zapasów wyrobów gotowych,
Założenie: część II funduszu wynosi 100.000 zł w przekroju rocznym.
W I kwartale przeznaczono na fundusz:
"A" 18.000 zł,
"B" 7.000 zł.
Pozycja "A" dzieli się na część pierwszą, wynoszącą 70%, tj. 12.600 zł, i na część drugą, wynoszącą 30%, tj. 5.400 zł.
Przykład obliczenia premii:
Część pierwsza pozycji "A" może więc być wykorzystana również w takim stopniu.
Obliczenie: 12.600 × 0,75 = 9.450 zł.
Wobec wykonania własnych zadań pozostaje do wypłaty również część druga, wynosząca 5.400 zł.
Razem pozostaje do wypłaty 9.450 zł + 5.400 zł = 14.850 zł (tj. 82,5% funduszu części "A").
Kwota ta zostaje rozdzielona według udziału poszczególnych stanowisk w funduszu premiowym, co powinno być uregulowane w zakładowych regulaminach premiowania.
Zgodnie z zasadą takiego doboru zadań dla komórek ruchu, aby zapewniał on wykonanie zadań przez przedsiębiorstwo jako całość, dyrektor otrzymując np. zadania dla kierownictwa w zakresie produkcji określonych asortymentów rozdziela zadania produkcji poszczególnych asortymentów między wydziały i uzależnia od ich wykonania część premii pracowników tych wydziałów.
Do wykonania innego zadania, np. przedterminowego uruchomienia produkcji, może być potrzebna mobilizacja wysiłków kilku służb, np. technologicznej, inwestycyjnej i mechanicznej.
Po ustaleniu, jakie prace muszą być wykonane, dyrektor ustala odpowiednio:
- dla służby technologicznej - zadanie opracowania instrukcji ruchowych i technologicznych oraz zaznajomienia z nim personelu,
- dla służby mechanicznej - zadanie przyspieszenia rozruchu mechanicznego,
- dla służby inwestycyjnej - zadanie przyspieszenia rozruchu technologicznego,
- dla ośrodka normowania pracy - zadanie opracowania wzorcowej obsady stanowisk w nowo uruchamianych wydziałach,
- dla służby kontroli technicznej - zadanie opracowania systemu kontroli nowej produkcji.
Założenie: huta cynku (wydział produkcyjny) otrzymała zadanie:
Możliwość przekroczenia tych zadań oceniono w każdym wypadku na 2% za co ustalono maksymalny fundusz premiowy w wysokości 20.000 zł i przyjęto po 50 punktów za każde zadanie.
Poniższa tabelka uwzględnia premie za wykonanie planu tych zadań (z potrąceniem do 95% wykonania) oraz premie za przekroczenie zadań ustalonych w takiej proporcji, w jakiej zostały wykonane zadania ponadplanowe:
Zdolność produkcyjna | % wykonania zadania(% uzysku) | |||||||
pieców | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 |
rafineryjnych | premia w tysiącach złotych | |||||||
95 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
96 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
97 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
98 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
99 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11,5 |
100 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11,5 | 13 |
101 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11,5 | 13 | 16,5 |
102 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 16,5 | 20 |
Podobnie własne zadania na każdy okres powinny otrzymać laboratoria badawcze, biura konstrukcyjne, ośrodki normowania pracy i komórki normalizacyjne.
- ustalenia przez ministrów (kierowników urzędów centralnych) i dyrektorów zjednoczeń szczegółowych resortowych i branżowych wytycznych, określających, zasady i kryteria premiowania w zależności od charakteru działalności resortu i branży,
- systematycznego nadzoru nad wprowadzonymi w życie regulaminami premiowania w przedsiębiorstwach,
- przeszkolenia w zakresie systemu premiowania personelu ekonomicznego zatrudnionego w komórkach pracy i płac ministerstw, zjednoczeń i przedsiębiorstw,
- stałej współpracy organów administracji gospodarczej (ministerstw, zjednoczeń i przedsiębiorstw) z właściwymi oddziałami banków finansujących - w zakresie kontroli wykonania zadań, stanowiących podstawę premiowania.
Wykonanie wymienionych zadań powinno się opierać na ścisłym współdziałaniu wszystkich ogniw administracji gospodarczej z odpowiednimi instancjami i organizacjami związków zawodowych. Współdziałanie to powinno obejmować także rozdział funduszów premiowych.
Z dniem 1 stycznia 1972 r. w zasadach premiowania pracowników umysłowych wprowadza się zmiany, zawarte w załączniku do uchwały nr 54 z dnia 14 marca 1969 r. w sprawie uproszczenia trybu działalności naczelnych i centralnych organów administracji (M.P.69.10.94), zgodnie z § 6 pkt 1 powołanej uchwały zmieniającej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1967.21.99 t.j. |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Premiowanie pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych. |
Data aktu: | 04/05/1964 |
Data ogłoszenia: | 13/04/1967 |
Data wejścia w życie: | 01/07/1964, 15/05/1964 |