Przepisy wstępne.
Organy właściwe w sprawach wynalazczości.
Zgłoszenia prac i projektów z dziedziny wynalazczości.
Pomoc w pracach nad projektami wynalazczymi.
Ocena projektów wynalazczych.
powołuje w przedsiębiorstwie państwowym jego dyrektor w porozumieniu z właściwym organem samorządu robotniczego, a w innych państwowych jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki w porozumieniu z odpowiednią instancją właściwego związku zawodowego.
Realizacja projektów wynalazczych.
Rozpowszechnianie projektów wynalazczych.
Zasady i sposób finansowania wynalazczości.
Zasady ustalania wynagrodzeń i nagród.
1 |
a) w zależności od przewidywanego osiągnięcia stopnia poprawy złych warunków higienicznych |
od 400 zł do 10.000 zł |
b) w zależności od stopnia poprawy stanu bezpieczeństwa pracy w warunkach rzadko zdarzających się nieszczęśliwych wypadków i chorób zawodowych | ||
2 | w zależności od stopnia poprawy stanu bezpieczeństwa pracy w warunkach często zdarzających się nieszczęśliwych wypadków i chorób zawodowych | od 400 zł do 20.000 zł |
Rok stosowania | % przysługującego wynagrodzenia |
szósty | 90 |
siódmy | 80 |
ósmy | 70 |
dziewiąty | 60 |
dziesiąty | 50 |
Rozstrzyganie sporów o ustalenie wysokości efektów i wysokości wynagrodzenia.
Przepisy przejściowe i końcowe.
WYTYCZNE DOTYCZĄCE OKREŚLENIA EFEKTÓW EKONOMICZNYCH STANOWIĄCYCH PODSTAWĘ DO USTALENIA WYNAGRODZENIA ZA PROJEKTY WYNALAZCZE
Postanowienia wstępne.
to wielkość efektów ustala się na podstawie rachunku ekonomicznego. Tabela stanowiąca załącznik nr 1 do wytycznych określa wysokość wynagrodzenia twórcy (twórców) projektu wynalazczego zależnie od wielkości efektów ustalonych na podstawie rachunku ekonomicznego.
Zasady obliczania efektów projektów wynalazczych, które nie wymagają nakładów inwestycyjnych zaliczonych do inwestycji centralnych lub zjednoczeń.
ZASADY OGÓLNE.
Okresu obliczeniowego już zrealizowanego projektu nie przerywa realizacja projektu nowego, który opiera się na projekcie uprzednio zrealizowanym, odpowiednio go rozwijając, uzupełniając itp.
Ew = U - (N + 3A)
gdzie Ew - oznacza efekt netto, uwzględniający nakłady na realizację projektu wynalazczego,
U - oznacza efekt brutto (nie obejmujący nakładów na realizację tego projektu) lub sumę tych efektów, gdy dzięki stosowaniu projektu uzyskuje się różne ich rodzaje,
(N + 3A) - wyraża nakłady społeczne na realizację projektu wynalazczego (zwane dalej w skrócie "kosztami realizacji"), w ramach których:
N - oznacza jednorazowe wydatki nieinwestycyjne przypadające na okres obliczeniowy zgodnie z niżej podanymi wytycznymi (dotyczy to zakupu lub wykonania we własnym zakresie przedmiotów nietrwałych niezbędnych do realizacji projektu wynalazczego, koniecznych w tym celu innych nieinwestycyjnych nakładów jednorazowych, jak koszty ewentualnych adaptacji urządzeń itp.),
A - oznacza wielkość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych (wytworzonych we własnym zakresie) w celu realizacji projektu wynalazczego.
W razie obliczania efektu stosowania wynalazku za drugi okres obliczeniowy i okresy późniejsze, pomija się liczbę 3 w tym wzorze.
Podane w pkt 1 i 2 sposoby rozliczeń stosuje się pod warunkiem, że można przewidywać, iż produkcja lub metody technologiczne, których dotyczy projekt wynalazczy, będą stosowane co najmniej przez ustalony technologicznie okres zużycia narzędzi (przyrządów itp.), o których mowa w pkt 1, bądź co najmniej przez 3 lata w wypadku określonym w pkt 2. W przeciwnym razie wielkość N ustala się dzieląc wydatki ze środków obrotowych przez przewidywaną liczbę lat wytwarzania produkcji lub stosowania metod technologicznych, których dotyczy projekt.
wówczas koszty realizacji projektu oblicza się:
N - No + 3 (A - Ao) + Nn + Mn
gdzie, oprócz omówionych w ust. 1 wielkości N oraz A:
No - oznacza wartość zakupu użytkowanych dotąd przedmiotów nietrwałych, rozliczoną na okres 1 roku według zasad ust. 3,
Ao - oznacza dotychczasową wielkość rocznej amortyzacji od użytkowanych środków trwałych,
Nn - oznacza wartość dotychczasowych przedmiotów nietrwałych, nie zużytych do chwili zastąpienia nowymi środkami pracy, ustaloną zależnie od stopnia fizycznego zużycia,
Mn - oznacza wartość dotychczasowych środków trwałych, nie zamortyzowaną do chwili zastąpienia nowymi środkami pracy;
N - N1 + 3 (A - A1)
gdzie, oprócz omówionych w ust. 1 wielkości N oraz A:
N1 - oznacza rozliczoną na okres 1 roku (według zasad ust. 3) wartość przedmiotów nietrwałych, które musiano by zakupić w razie zaniechania realizacji projektu,
A1 - oznacza wielkość rocznej amortyzacji od środków trwałych, które musiano by w tym wypadku zakupić.
Jeśli koszty realizacji, ustalone według powyższego wzoru, okażą się ujemne, to traktuje się je jako oszczędność uzyskaną dzięki realizacji projektu wynalazczego, dodając do efektów brutto tego projektu. Jeśli okres obliczeniowy jest krótszy niż 1 rok, to wielkość No i Ao lub N1 i A1 oblicza się dla odpowiednio krótszego okresu.
OSZCZĘDNOŚĆ W KOSZTACH PRODUKCJI.
U1 = (ko - kw) Vw
gdzie: U1 - oznacza efekt brutto obejmujący oszczędności w bezpośrednich kosztach produkcji,
ko - oznacza średnioroczne dotychczasowe (przed zastosowaniem projektu) rzeczywiste koszty bezpośrednie na jednostkę produktu (wyrobu, detalu, usługi - w zakresie całego cyklu produkcyjnego lub danej operacji bądź fazy cyklu produkcyjnego itp.), którego dotyczy projekt wynalazczy,
kw - oznacza średnie w okresie obliczeniowym koszty bezpośrednie na jednostkę tego produktu, przewidywane lub rzeczywiście ponoszone w wyniku zastosowania projektu,
Vw - oznacza wytworzoną w okresie obliczeniowym ilość produktu (wyrobu, detalu itp.), na który zostały skalkulowane koszty bezpośrednie.
Jeżeli wyrób (operacja technologiczna itp.), którego projekt dotyczy, produkowano dotychczas na skalę przemysłową przez okres krótszy niż jeden rok, za dotychczasowe średnioroczne koszty (ko) należy przyjąć średnie koszty poniesione w skróconym okresie - od początku miesiąca, w którym rozpoczęto wytwarzanie na skalę przemysłową. Średnioroczne rzeczywiste koszty bezpośrednie (ko) nie podlegają korekcie z tytułu powstałych odchyleń od obowiązujących cen materiałów nie będących urzędowymi zmianami cen, np. w razie zakupu materiałów odbiegających od norm (tzw. minimów hutniczych, atestów itp.) po cenach innych niż ceny zaopatrzeniowe. Koszty ko przyjmuje się w wysokości rzeczywiście poniesionej także wtedy, gdy są one wyższe lub niższe od kosztów wynikających z ustalonych norm. Natomiast jeżeli przed zastosowaniem projektu do obowiązujących norm pracy stosuje się przejściowo współczynniki zwiększające czasy zadane, co powoduje przejściowe zwiększenie wynagrodzenia robotników zakordowanych (np. w początkowym okresie wdrażania norm technicznie uzasadnionych lub w czasie opanowywania produkcji nowych wyrobów), jako dotychczasowe koszty robocizny bezpośredniej traktuje się koszty bez uwzględnienia tych współczynników. Przy obliczaniu średniego kosztu kw nie uwzględnia się kosztów realizacji projektu wynalazczego. Całość tych kosztów ujmuje się zgodnie z § 4 ust. 1 w odrębnej pozycji w postaci wyrażenia (N + 3A).
Preliminarze sporządza się według zasad obowiązujących w danej branży przy opracowaniu planu techniczno-ekonomicznego, ujmując jedynie te pozycje, w których powstają zmiany z tytułu realizacji projektu wynalazczego. Do preliminarza sporządzonego zgodnie z pkt 2 nie należy włączać kosztów realizacji projektu, które wykazuje się odrębnie w postaci wyrażenia (N + 3A).
U1 + U2 = (ko - kw) Vw + Q
gdzie - oprócz omówionych powyżej symboli - literą Q oznacza się różnicę w wielkości kosztów pośrednich, ujętych preliminarzami sporządzonymi według ust. 3.
Jeżeli własna produkcja przekracza w poważniejszej mierze (więcej niż o 50%) dotychczasowe dostawy zastępowanych półfabrykatów (detali itp.), to obliczenie powyższe przeprowadza się w odniesieniu do wielkości dostaw dotychczasowych, a pozostałą ilość produkcji traktuje się jako nowo uruchomioną, obliczając związany z tym efekt według postanowień § 9.
URUCHOMIENIE (PRZYROST) PRODUKCJI ORAZ POPRAWA JEJ GATUNKOWOŚCI.
U3 = Pws
gdzie Pw - oznacza wartość produkcji nowo uruchomionej lub wartość przyrostu produkcji dotychczasowej, stanowiącego wynik realizacji projektu wynalazczego,
s - oznacza współczynnik obliczeniowy.
W razie gdy zdolności produkcyjne uzyskane dzięki realizacji projektu nie mogą być w pełni wykorzystywane, wartość produkcji dotyczy liczby wytwarzanych wyrobów.
gdzie: z - oznacza zysk wliczany do ceny fabrycznej i ustalony na podstawie stawki zysku określonej przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów; w odniesieniu do wyrobów przemysłu uspołecznionego stawki te są ustalane zgodnie z przepisami § 8 ust. 1, a także § 9 uchwały nr 30 Rady Ministrów z dnia 1 lutego 1966 r. w sprawie zasad i trybu ustalania cen fabrycznych i cen rozliczeniowych w przemyśle uspołecznionym oraz ich stosowania (Monitor Polski Nr 7, poz. 54),
cf - oznacza cenę fabryczną jednostki wyrobu, którego dotyczy projekt wynalazczy.
W razie gdy stawka zysku nie jest określona, zamiast ceny fabrycznej (cf) przyjmuje się cenę zbytu pomniejszoną o ewentualny podatek obrotowy bądź zwiększoną o dotację przedmiotową, a wielkość zysku (z) ustala:
Graniczne wielkości współczynnika "s" podane w pkt 1 stosuje się odpowiednio.
gdzie: Z1 - oznacza wielkość dotychczasowego zysku, przeliczoną na polepszoną strukturę gatunkowości,
Zo - oznacza wielkość zysku dotychczasowego,
Vw - oznacza ilość wyrobów (wszystkich gatunków) wytworzonych w okresie obliczeniowym,
Vo - oznacza ilość wyrobów (wszystkich gatunków) wytworzonych w analogicznym okresie przed realizacją projektu wynalazczego.
Wielkość zysku Z1 oblicza się na podstawie zysków jednostkowych (zj) osiągniętych na poszczególnych gatunkach przed zastosowaniem projektu wynalazczego. Wielkość tę stanowi suma iloczynów otrzymanych z przemnożenia zysku jednostkowego na określonym gatunku (zj) przez ilość wyrobów tego gatunku wytworzoną w okresie obliczeniowym.
U3 = Pws + G
Jeżeli zaś polepszenie gatunkowości nie towarzyszy zwiększeniu produkcji, lecz jest efektem samodzielnym, to wówczas w ramach efektu U3 uwzględnia się wyłącznie wielkość G.
gdzie: Vw - oznacza ilość wyrobów wytworzonych w okresie obliczeniowym,
Vo - oznacza ilość wyrobów wytworzonych w analogicznym okresie przed realizacją projektu wynalazczego,
Kopośr - oznacza tę część całości kosztów pośrednich (wydziałowych i ogólnozakładowych) przedsiębiorstwa, która zgodnie z zasadami rozliczenia kosztów, obowiązującymi w danej branży, obciąża ilość wyrobów Vo w okresie przed realizacją projektu wynalazczego,
Kwpośr - oznacza tę część całości kosztów produkcji przedsiębiorstwa, która obciąża ilość wyrobów Vw w okresie obliczeniowym.
Efekt U4 obejmuje całość zmian w kosztach pośrednich, nie może być zatem sumowany z efektem U2.
Gdy porównanie może być przeprowadzone w stosunku do wyrobu produkowanego w kraju, warunkiem porównywalności jest ponadto zbliżona ilość produkcji porównywalnych wyrobów w skali rocznej (rozpiętości nie powinny przekroczyć 50%). Produkty, o których mowa w pkt 1 i 2, określa się mianem produktów porównywalnych.
U5 = (cp -cf)Vw
gdzie: cp - oznacza cenę płaconą dotąd centrali handlowej za produkt porównywalny,
cf - oznacza cenę fabryczną jednostki wyrobu objętego nowo uruchomioną produkcją,
Vw - oznacza ilość wyrobów wytwarzanych w okresie obliczeniowym.
Odpowiednią część wielkości, o których mowa w pkt 2, ustala się mnożąc te wielkości przez współczynnik stanowiący iloraz otrzymany z podzielenia pracochłonności fragmentu procesu produkcji, którego dotyczy projekt wynalazczy, przez całkowitą pracochłonność wyrobów, których produkcja zostaje uruchomiona lub ulega zwiększeniu.
Dane dotyczące pracochłonności przyjmuje się:
- w razie zwiększenia produkcji - według stanu istniejącego przed zastosowaniem projektu,
- w razie uruchomienia produkcji - według stanu, który miałby miejsce, gdyby projektu nie stosowano.
Jeżeli pracochłonność produkcji nie odzwierciedla we właściwy sposób udziału danego fragmentu w całości kosztów produkcji, a kalkulacja kosztów umożliwia ustalenie wielkości kosztów bezpośrednich związanych z tym fragmentem, wówczas współczynnik powyższy można obliczać jako analogiczny iloraz kosztów bezpośrednich.
INNE EFEKTY BRUTTO W JEDNOSTCE STOSUJĄCEJ PROJEKT.
gdzie: Ro - oznacza przewidywany koszt wykonania kapitalnego remontu w razie nierealizowania projektu wynalazczego,
Rw - oznacza koszt kapitalnego remontu w razie realizacji projektu,
r - oznacza okres międzyremontowy w latach.
W razie gdy okres międzyremontowy r jest krótszy niż 3 lata, wówczas pomija się wielkość 3/r w powyższym wzorze.
Obliczenie wielkości U8 traktuje się jako szacunkowe.
POLEPSZENIE JAKOŚCI PRODUKTÓW.
gdzie: no - oznacza dotychczasowy (sprzed realizacji projektu) średni okres eksploatacji,
nw - oznacza okres eksploatacji po realizacji projektu,
Vw - oznacza ilość produkcji w okresie obliczeniowym,
kc - oznacza dotychczasowy (sprzed realizacji projektu) całkowity koszt własny produkcji jednostki wyrobu,
gdzie stosuje się oznaczenia podane w pkt 1.
Okresy eksploatacji, o których mowa w pkt 1 i 2, wyraża się w latach. Przedłużony dzięki realizacji projektu okres nw nie może przekraczać ekonomicznie uzasadnionych granic eksploatacji aktualnych dla danego wyrobu.
ROBOTY BUDOWLANO-MONTAŻOWE.
U9 = Bo - Bw
gdzie: Bo - oznacza kosztorysową kwotę nakładów na roboty budowlano-montażowe bez uwzględnienia zastosowania projektu wynalazczego,
Bw - oznacza kosztorysową kwotę nakładów na roboty budowlano-montażowe uwzględniającą skutki zastosowania projektu wynalazczego.
Przez całkowite nakłady inwestycyjne rozumie się nakłady na inwestycje bezpośrednie obejmujące kosztorysową kwotę nakładów na roboty budowlano-montażowe, o czym mowa w ust. 2.
Po uwzględnieniu efektu z tytułu skrócenia cyklu robót wzór podany w ust. 2 przybiera postać:
U9 = Bo - Bw + H
gdzie oprócz symboli omówionych w ust. 2 - litera H oznacza iloczyn otrzymany z przemnożenia nakładów inwestycyjnych przez współczynnik 8/100 oraz liczbę lat skrócenia cyklu budowy.
Wytyczne co do projektów wynalazczych dotyczących inwestycji.
INWESTYCJE CENTRALNE I ZJEDNOCZEŃ.
ZMIANY W DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ.
Postanowienia końcowe.
TABELA DO OBLICZANIA WYNAGRODZENIA ZA PRACOWNICZE WYNALAZKI, WZORY UŻYTKOWE I PROJEKTY RACJONALIZATORSKIE
Suma oszczędności (efekty) w złotych od do |
Za wynalazek | Za wzór użytkowy i projekt racjonalizatorski | ||
w pierwszej jednostce gospodarki uspołecznionej (zakładzie pracy) | w każdej następnej jednostce gospodarki uspołecznionej | w pierwszej jednostce gospodarki uspołecznionej (zakładzie pracy) | w każdej następnej jednostce gospodarki uspołecznionej | |
1.000 | 36% + 140 zł | 10,8% + 42 zł | 17% + 110 zł | 5,1% + 33 zł |
1.000 - 2.000 | 30% + 200 zł | 9% + 60 zł | 17% + 110 zł | 5,1% + 33 zł |
2.000 - 5.000 | 23% + 340 zł | 6,9% + 102 zł | 12,5% + 200 zł | 3,75% + 60 zł |
5.000 - 10.000 | 16% + 690 zł | 4,8% + 207 zł | 9,5% + 350 zł | 2,83% + 105 zł |
10.000 - 20.000 | 14% + 890 zł | 4,2% + 267 zł | 7% + 600 zł | 2,1% + 180 zł |
20.000 - 50.000 | 10,37% + 1.616 zł | 3,11% + 485 zł | 5,5% + 900 zł | 1,65% + 270 zł |
50.000 - 100.000 | 8% + 2.800 zł | 2,4% + 840 zł | 4,1% + 1.600 zł | 1,23% + 480 zł |
100.000 - 200.000 | 6,4% + 4.400 zł | 1,92% + 1.320 zł | 3,5% + 2.200 zł | 1,05% + 660 zł |
200.000 - 500.000 | 5% + 7.200 zł | 1,5% + 2.160 zł | 2,6% + 4.000 zł | 0,78% + 1.200 zł |
500.000 - 1.000.000 | 4% + 12.200 zł | 1,2% + 3.660 zł | 2,1% + 6.500 zł | 0,6% + 2.100 zł |
1.000.000 - 2.000.000 | 3% + 22.200 zł | 0,9% + 6.660 zł | 1,5% + 12.500 zł | 0,48% + 3.300 zł |
2.000.000 - 5.000.000 | 2,5% + 32.200 zł | 0,75% + 9.660 zł | 1,4% + 14.500 zł | 0,43% + 4.300 zł |
5.000.000 - 10.000.000 | 1,8% + 67.200 zł | 0,54% + 20.160 zł | 0,9% + 39.500 zł | 0,35% + 8.300 zł |
ponad 10.000.000 | 1,5% + 97.200 zł | 0,45% + 29.160 zł | 0,7% + 59.500 zł | 0,25% + 18.300 zł |
ale nie więcej niż 500.000 zł łącznie | ale nie więcej niż 150.000 zł łącznie |
.........................................
ARKUSZ EFEKTÓW PROJEKTU WYNALAZCZEGO
...............................................................
(nazwa projektu)
I. | Zakres zastosowania projektu (wielkość produkcji, ilość i czas operacji technologicznych itp.) w okresie obliczeniowym, tj. w roku ....... | |
II. | Ogółem efekty wymierne | .............. zł |
w tym efekty przybliżone ......................... zł | ||
w tym: | ||
A. Efekty w jednostce stosującej projekt wynalazczy z tytułu: |
.............. zł | |
1) oszczędności w kosztach produkcji (U1 + U2 lub U1 + U4) |
.............. zł | |
2) oszczędności w stosunku do produktów porównywanych (U5) |
.............. zł | |
3) przyrostu produkcji i oprawy jej gatunkowości (U3) | .............. zł | |
4) obniżenia nakładów inwestycyjnych na wyposażenie (U6) |
.............. zł | |
5) usprawnienia kapitalnych remontów (U7) | .............. zł | |
6) oszczędności w kosztach robót budowlano-montażowych (U9) |
.............. zł | |
7) inne | .............. zł | |
Razem efekty brutto | .............. zł | |
mniej koszty realizacji projektu wynalazczego: | .............. zł | |
8) pokryte ze środków obrotowych (N) ............. zł | ||
9) pokryte ze środków inwestycyjnych (3A) ........ zł | .............. zł | |
B. Efekty w innych jednostkach gospodarki uspołecznionej z tytułu polepszenia jakości lub innych własności produktu wynoszą w porównaniu z ............................................... (nazwa wyrobu - usługi o gorszej jakości) |
.............. zł | |
sposób rachunku: | ||
III. | Krótka charakterystyka efektów nie dających się obliczyć | |
Podpisy |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1968.4.26 t.j. |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Zasady organizowania, kierowania i koordynacji spraw wynalazczości, rozpowszechniania projektów wynalazczych oraz zasady wynagradzania i finansowania w zakresie wynalazczości. |
Data aktu: | 05/02/1963 |
Data ogłoszenia: | 01/02/1968 |
Data wejścia w życie: | 08/03/1963 |