Przeprowadzanie społecznych przeglądów warunków pracy.

UCHWAŁA Nr 122
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1989 r.
w sprawie przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

Na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Społeczne przeglądy warunków pracy, zwane dalej "przeglądami", przeprowadza się w zakładach pracy co najmniej raz w roku.
§  2.
1.
Przeglądy przeprowadzają zakładowe komisje przeglądowe, powołane przez kierownika zakładu pracy na wniosek właściwego statutowego organu zakładowej organizacji związkowej lub zakładowego społecznego inspektora pracy.
2.
Jeżeli w zakładzie pracy nie została utworzona organizacja związkowa, przeglądy są przeprowadzane przez komisje, o których mowa w ust. 1, powoływane na wniosek rady pracowniczej lub innego organu przedstawicielstwa pracowniczego.
§  3.
1.
W skład zakładowej komisji przeglądowej wchodzą:
1)
zakładowy społeczny inspektor pracy,
2)
przedstawiciele zakładowej organizacji związkowej,
3)
przedstawiciele samorządu załogi lub innego organu przedstawicielstwa pracowniczego,
4)
przedstawiciel kierownika zakładu pracy,
5)
przedstawiciel zakładowej (międzyzakładowej) placówki służby zdrowia,
6)
pracownicy zakładu pracy wykazujący się znajomością procesów produkcyjnych, usług lub innej podstawowej działalności w zakładzie pracy i zagadnień ochrony pracy.
2.
Przewodniczącym zakładowej komisji przeglądowej jest zakładowy społeczny inspektor pracy, a w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2, przedstawiciel organu przedstawicielstwa pracowniczego.
3.
Zakładowa komisja przeglądowa, w razie potrzeby, powołuje oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe lub zespoły problemowe, określając ich skład i zadania.
4.
W uzasadnionych przypadkach zakładowa komisja przeglądowa przy ocenie warunków pracy w zakładzie pracy może korzystać z pomocy specjalistów nie będących pracownikami tego zakładu.
§  4.
1.
Do zadań zakładowej komisji przeglądowej należy:
1)
zapoznawanie się z wynikami badań środowiska pracy, dokonywanych przez jednostki upoważnione do przeprowadzania takich badań,
2)
zapoznawanie się z przyczynami wypadków przy pracy, chorób zawodowych i schorzeń związanych z warunkami środowiska pracy,
3)
zaznajamianie się z opiniami i wnioskami pracowników dotyczącymi poprawy warunków pracy oraz z zarządzeniami i zaleceniami organów nadzoru i kontroli warunków pracy,
4)
ocena procesów produkcyjnych oraz organizacji pracy w zakładzie pracy z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
5)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy bezpośrednio na stanowiskach pracy i w pomieszczeniach zakładu pracy.
2.
Przedmiotem przeglądów powinny być, w zależności od potrzeb wynikających z rodzaju działalności zakładu pracy, w szczególności zagadnienia określone w załączniku do uchwały.
§  5.
Kierownicy zakładów pracy są obowiązani zapewnić warunki do sprawnego przeprowadzania przeglądów, a przede wszystkim:
1)
zapewnić udział w przeglądach pracowników wchodzących w skład komisji przeglądowych i zespołów problemowych,
2)
na wniosek zakładowej komisji przeglądowej zapewnić udział w dokonywaniu oceny warunków pracy specjalistów nie będących pracownikami zakładu pracy,
3)
udzielać niezbędnych informacji i udostępniać materiały dotyczące zagadnień objętych przeglądami.
§  6.
1.
Zakładowa komisja przeglądowa sporządza, w terminie 14 dni od zakończenia przeglądu, sprawozdania zawierające:
1)
ocenę warunków pracy, z uwzględnieniem informacji o wykonywaniu przez zakład pracy zarządzeń i zaleceń organów nadzoru i kontroli warunków pracy,
2)
informacje o realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy w okresie objętym sprawozdaniem,
3)
wykaz potrzeb w zakresie poprawy warunków pracy.
2.
Sprawozdanie doręcza się kierownikowi zakładu pracy.
§  7.
Kierownik zakładu pracy jest obowiązany:
1)
w ciągu miesiąca od otrzymania sprawozdania ustalić terminy usunięcia stwierdzonych uchybień i wydać stosowne zarządzenia w tym zakresie,
2)
uwzględnić wyniki przeglądu w najbliższych planach (programach) dotyczących poprawy warunków pracy oraz zapewnić realizację zadań zawartych w tych planach (programach),
3)
powiadomić o wydanych zarządzeniach i czynnościach, podjętych w związku z wynikami przeglądu, właściwy statutowy organ zakładowej organizacji związkowej oraz zakładowego społecznego inspektora pracy lub w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2 - organ przedstawicielstwa pracowniczego,
4)
przedstawić właściwemu organowi przedstawicielstwa pracowniczego wyniki przeglądu oraz wydane w związku z tym dyspozycje w celu:
a)
rozpatrzenia i dokonania oceny wyników przeglądu oraz wydanych dyspozycji,
b)
podjęcia uchwały zmierzającej do usunięcia stwierdzonych w czasie przeglądu nieprawidłowości i dalszej poprawy warunków pracy.
§  8.
W jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych zasady przeprowadzania przeglądów oraz realizacji wniosków wynikających z tych przeglądów mogą być dostosowane do struktury i zakresu działania tych jednostek.
§  9.
Traci moc uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 15 listopada 1966 r. w sprawie społecznych przeglądów warunków pracy (Monitor Polski Nr 68, poz. 324).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES PRZEDMIOTOWY PRZEGLĄDÓW

Przeglądem należy objąć w szczególności:

1) w zakresie techniki bezpieczeństwa pracy:

a) realizację przez zakład pracy zadań dotyczących postępu technicznego, poprawy organizacji pracy i innych przedsięwzięć wpływających na warunki pracy,

b) stan techniczny pomieszczeń pracy oraz stan techniczny i wyposażenie maszyn i urządzeń technicznych w osłony i inne środki zabezpieczające pracowników w szczególności przed urazami, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, szkodliwymi wstrząsami i działaniem wibracji oraz promieniowaniem,

c) organizację i stan transportu zakładowego,

d) sprawność urządzeń mających wpływ na warunki środowiska pracy, a zwłaszcza:

- wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i odpylających,

- gromadzących i unieszkodliwiających odpady stałe i ciekłe,

- ograniczających emisję zanieczyszczeń pyłowych i gazowych,

- gospodarki ściekowej i wodnej,

e) funkcjonowanie urządzeń pomiarowo-kontrolnych służących do kontroli stanu środowiska pracy,

f) stan ochrony pracowników przed działaniem materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia,

g) organizację i sposób wykonywania pracy na stanowiskach pracy,

h) zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz gospodarowanie tą odzieżą i sprzętem;

2) w zakresie higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym:

a) stosownie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami środowiska pracy,

b) stan opieki lekarskiej nad zdrowiem pracowników, a zwłaszcza przeprowadzenie badań lekarskich wstępnych i okresowych oraz wykonywanie przez zakład pracy zaleceń lekarskich,

c) stan urządzeń higienicznosanitarnych,

d) zakres, prawidłowość i warunki zatrudniania pracowników ze zmniejszoną sprawnością do pracy;

3) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony pracy;

a) szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym szkolenie osób zajmujących stanowiska kierownicze),

b) przestrzeganie przez pracowników (w tym również zajmujących stanowiska kierownicze) zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

c) przestrzeganie przepisów o czasie pracy, o ochronie pracy kobiet i młodocianych oraz świadczeniach przysługujących z tytułu warunków pracy;

4) w zakresie realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy:

a) stopień wykonania planów i programów za ubiegły rok,

b) analizę celowości planowania (programowania) i sposobu wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na poprawę warunków pracy, a w szczególności przeznaczonych na inwestycje i kapitalne remonty.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.30.226

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Przeprowadzanie społecznych przeglądów warunków pracy.
Data aktu: 18/08/1989
Data ogłoszenia: 31/08/1989
Data wejścia w życie: 31/08/1989