stosuje się odpowiednio przepisy o wynagradzaniu pracowników jednostek badawczo-rozwojowych.
obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.
TABELE STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
1 | 2 |
IV | 455.000- 545.000 |
V | 480.000- 590.000 |
VI | 520.000- 635.000 |
VII | 560.000- 685.000 |
VIII | 600.000- 735.000 |
IX | 650.000- 795.000 |
X | 700.000- 860.000 |
XI | 755.000- 925.000 |
XII | 820.000- 990.000 |
XIII | 885.000-1.065.000 |
XIV | 950.000-1.140.000 |
XV | 1.015.000-1.220.000 |
XVI | 1.080.000-1.300.000 |
XVII | 1.145.000-1.380.000 |
XVIII | 1.215.000-1.460.000 |
II. Instruktorzy amatorskiego ruchu artystycznego i zespołów zainteresowań
Kategoria instruktorska | Stawki godzinowe w złotych |
S | 6.400-12.000 |
I | 5.600-10.400 |
II | 5.200- 9.900 |
III | 4.200- 7.900 |
1. Przez instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego i zespołów zainteresowań, zwanych dalej "instruktorami", należy rozumieć pracowników posiadających uprawnienia, przyznane na podstawie odrębnych przepisów, do prowadzenia zajęć artystycznych, oświatowych i technicznych z uczestnikami amatorskiej twórczości.
2. Stawki wynagrodzenia przewidziane dla instruktorów I kategorii mogą być stosowane w odniesieniu do twórców ludowych legitymujących się zaświadczeniami Komisji Weryfikacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki lub będących członkami Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
3. Do czasu pracy instruktora zalicza się zajęcia programowe z ich uczestnikami - w wymiarze nie krótszym niż 80% umownego wymiaru czasu pracy - oraz prace organizacyjno-techniczne.
4. Dla akompaniatora nie posiadającego kategorii instruktorskiej ustala się wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej kategorii posiadanej przez instruktora prowadzącego zajęcia, obniżonej o jeden szczebel.
III. Pracownicy administracji i obsługi w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
1 | 2 |
I | 300.000- 400.000 |
II | 340.000- 425.000 |
III | 380.000- 465.000 |
IV | 420.000- 505.000 |
V | 460.000- 545.000 |
VI | 500.000- 590.000 |
VII | 540.000- 635.000 |
VIII | 580.000- 680.000 |
IX | 620.000- 725.000 |
X | 665.000- 775.000 |
XI | 710.000- 825.000 |
XII | 755.000- 880.000 |
XIII | 800.000- 940.000 |
XIV | 850.000-1.000.000 |
XV | 905.000-1.065.000 |
XVI | 960.000-1.130.000 |
XVII | 1.015.000-1.195.000 |
IV. Pracownicy działalności podstawowej, administracyjni, ekonomiczni i techniczni w Zamku Królewskim w Warszawie oraz Zarządzie Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
1 | 2 |
I | 300.000- 400.000 |
II | 310.000- 440.000 |
III | 330.000- 480.000 |
IV | 350.000- 520.000 |
V | 370.000- 560.000 |
VI | 390.000- 610.000 |
VII | 410.000- 660.000 |
VIII | 440.000- 710.000 |
IX | 470.000- 760.000 |
X | 500.000- 810.000 |
XI | 540.000- 860.000 |
XII | 580.000- 920.000 |
XIII | 620.000- 980.000 |
XIV | 660.000-1.040.000 |
XV | 700.000-1.100.000 |
XVI | 750.000-1.170.000 |
XVII | 800.000-1.240.000 |
XVIII | 850.000-1.310.000 |
XIX | 900.000-1.380.000 |
XX | 950.000-1.450.000 |
XXI | 1.000.000-1.550.000 |
V. Pracownicy utrzymania ruchu i pomocniczy w Zamku Królewskim w Warszawie oraz Zarządzie Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie
Kategoria zaszeregowania | Stawki godzinowe w złotych |
1 | 2 |
I | 1.700-2.500 |
II | 1.750-2.700 |
III | 1.850-3.000 |
IV | 2.000-3.300 |
V | 2.200-3.600 |
VI | 2.400-3.900 |
VII | 2.600-4.200 |
VIII | 2.800-4.500 |
IX | 3.000-4.900 |
X | 3.300-5.300 |
XI | 3.600-5.700 |
VI. Pracownicy Zarządu Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
1 | 2 |
I | 300.000- 400.000 |
II | 310.000- 420.000 |
III | 325.000- 450.000 |
IV | 345.000- 480.000 |
V | 365.000- 520.000 |
VI | 390.000- 560.000 |
VII | 415.000- 600.000 |
VIII | 440.000- 640.000 |
IX | 465.000- 690.000 |
X | 490.000- 740.000 |
XI | 515.000- 790.000 |
XII | 540.000- 840.000 |
XIII | 570.000- 895.000 |
XIV | 600.000- 950.000 |
XV | 630.000-1.005.000 |
XVI | 660.000-1.060.000 |
XVII | 690.000-1.115.000 |
XVIII | 720.000-1.175.000 |
XIX | 780.000-1.240.000 |
VII. Pracownicy na stanowiskach nierobotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
1 | 2 |
I | 300.000- 400.000 |
II | 310.000- 420.000 |
III | 325.000- 450.000 |
IV | 345.000- 480.000 |
V | 365.000- 520.000 |
VI | 390.000- 560.000 |
VII | 415.000- 600.000 |
VIII | 440.000- 640.000 |
IX | 465.000- 680.000 |
X | 490.000- 720.000 |
XI | 515.000- 760.000 |
XII | 540.000- 805.000 |
XIII | 565.000- 850.000 |
XIV | 590.000- 900.000 |
XV | 620.000- 950.000 |
XVI | 650.000-1.000.000 |
XVII | 680.000-1.060.000 |
XVIII | 710.000-1.120.000 |
XIX | 740.000-1.180.000 |
VIII. Pracownicy na stanowiskach robotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną
Kategoria zaszeregowania | Stawki godzinowe w złotych | ||
w normalnym czasie pracy | w skróconym czasie pracy | ||
40 godzin tygodniowo | 36,25 godziny tygodniowo | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
I | 1.700-2.600 | 1.785-2.730 | 1.969-3.011 |
II | 1.800-2.800 | 1.890-2.940 | 2.084-3.242 |
III | 1.950-3.000 | 2.048-3.150 | 2.258-3.474 |
IV | 2.100-3.300 | 2.205-3.465 | 2.432-3.821 |
V | 2.300-3.650 | 2.415-3.833 | 2.663-4.227 |
VI | 2.500-4.000 | 2.625-4.200 | 2.895-4.632 |
VII | 2.700-4.400 | 2.835-4.620 | 3.127-5.095 |
VIII | 2.900-4.800 | 3.045-5.040 | 3.358-5.558 |
IX | 3.100-5.200 | 3.255-5.460 | 3.590-6.022 |
X | 3.300-5.600 | 3.465-5.880 | 3.821-6.485 |
XI | 3.500-6.000 | 3.675-6.300 | 4.053-6.948 |
XII | 3.700-6.400 | 3.885-6.720 | 4.285-7.411 |
TABELE ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY
1. Pracownicy działalności podstawowej
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Starszy kustosz - dyrektor, główny instruktor - dyrektor, główny specjalista w zakresie działalności podstawowej, np. do spraw ochrony zbiorów filmowych - dyrektor, główny konserwator zbiorów filmowych - dyrektor, naczelny filmograf - dyrektor | XVI-XVIII |
2 | Starszy kustosz, główny instruktor, główny specjalista w zakresie działalności podstawowej, np. do spraw ochrony zbiorów filmowych, główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf | XV-XVI |
3 | Starszy konserwator w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków | XIII-XV |
4 | Kustosz zbioru filmowego, przy pracach bibliotecznych, w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków | XII-XIV |
5 | Konserwator w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków, starszy specjalista w zakresie działalności podstawowej, starszy filmograf, starszy instruktor do spraw programowych filmowych, starszy konserwator taśmy filmowej | XI-XIII |
6 | Starszy bibliotekarz, starszy dokumentalista, starszy konserwator przy pracach bibliotecznych, adiunkt muzealny, adiunkt konserwatorski, starszy instruktor w domu, ośrodku, klubie kultury, w świetlicy, specjalista w zakresie działalności podstawowej w galerii sztuki współczesnej, salonie sztuki, starszy renowator | X-XII |
7 | Starszy instruktor w galerii sztuki współczesnej, salonie sztuki, renowator, specjalista w zakresie działalności podstawowej | IX-XI |
8 | Bibliotekarz, dokumentalista, konserwator przy pracach bibliotecznych, starszy asystent muzealny i konserwatorski, instruktor, instruktor do spraw programowych filmowych, renowator przyuczony, filmograf, konserwator taśmy filmowej | VIII-X |
9 | Młodszy renowator, samodzielny referent w zakresie działalności podstawowej, przewodnik muzealny | VII-IX |
10 | Magazynier: biblioteczny, zbiorów filmowych | VI-VIII |
11 | Starszy referent w zakresie działalności podstawowej | VI-VII |
12 | Młodszy bibliotekarz, młodszy dokumentalista, młodszy konserwator, asystent muzealny i konserwatorski, młodszy instruktor, młodszy instruktor do spraw programowych, młodszy filmograf | V-VII |
13 | Asystent, referent w zakresie działalności podstawowej | IV-V |
2. Pracownicy administracyjni i obsługi
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Zastępca dyrektora do spraw administracyjnych, główny księgowy | XIV-XVII | do 135% |
2 | Kierownik administracyjny (jeżeli nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora do spraw administracyjnych) | XIV-XVII | do 90% |
3 | Główny specjalista*), kierownik statku II kategorii | XIV-XVI | do 105% |
4 | Radca prawny | XIII-XVI | - |
5 | Kierownik maszyn statku II kategorii, kierownik: wydziału, działu, oddziału, kierownik pracowni: reprograficznej, kserograficznej, poligraficznej | XIII-XV | do 90% |
6 | Zastępca kierownika statku II kategorii | XII-XIV | do 75% |
7 | Specjalista do spraw obsługi i konserwacji urządzeń: elektronicznych, audiowizualnych, akustycznych, komputerowych, elektrycznych, automatyki*) | XI-XIV | do 75% |
8 | Nurek | XI-XIII | - |
9 | Kierownik: sekcji (referatu), zastępca kierownika: wydziału, działu, oddziału | XI-XIII | do 75% |
10 | Specjalista*) | X-XIII | do 75% |
11 | Bosman | XI-XII | - |
12 | Starszy mistrz | X-XII | do 75% |
13 | Starszy marynarz, kierowca autobusu | X-XI | - |
14 | Kierownik stołówki (z zapleczem kuchennym) | X-XI | do 75% |
15 | Starszy księgowy, starszy operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.), maszynista offsetowy, fotograf offsetowy, mistrz | IX-XI | - |
16 | Marynarz, motorzysta, kierowca samochodu ciężarowego, kierownik bufetu, ratownik wodny | IX-X | - |
17 | Kierownik magazynu | VIII-X | do 50% |
18 | Starszy laborant (w muzeum), introligator, rzemieślnik specjalista, kuchmistrz, plastyk, rysownik, fotograf | VIII-X | - |
19 | Starsza maszynistka | VIII-IX | - |
20 | Kierownik: kancelarii, archiwum, powielarni | VII-IX | do 50% |
21 | Rzemieślnik, montażysta wystaw, kwalifikowany opiekun ekspozycji, ogrodnik, palacz centralnego ogrzewania, starszy referent, intendent, starszy magazynier, księgowy, operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.) | VII-IX | - |
22 | Kierowca samochodu osobowego | VII-VIII | - |
23 | Archiwista, operator urządzeń powielających, laborant (w muzeum), referent, kasjer, magazynier, sekretarka, kucharz, sprzedawca w bufecie | VI-VIII | - |
24 | Maszynistka, kelnerka | VI-VII | - |
25 | Telefonistka, korektor, pomocnik: biblioteczny, muzealny, pomocnik palacza centralnego ogrzewania, praczka, prasowaczka | V-VII | - |
26 | Pomoc kuchenna, pokojowa | V-VI | - |
27 | Robotnik: przy archeologicznych pracach wykopaliskowych, magazynowy, gospodarczy | IV-VI | - |
28 | Bileter | IV-V | - |
29 | Starszy: strażnik, woźny, dozorca, portier, szatniarz | III-V | - |
30 | Strażnik, woźny, dozorca, portier, szatniarz, dźwigowy, strażnik-wachtowy, goniec, sprzątaczka, pomoc powielaczowego | II-IV | - |
*) Dodatek funkcyjny przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.
II. W Zamku Królewskim w Warszawie oraz w Zarządzie Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie
1. Pracownicy działalności podstawowej, administracyjni, techniczni i ekonomiczni
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Dyrektor*), starszy kustosz - pierwszy zastępca dyrektora Zamku Królewskiego w Warszawie | XXI |
2 | Zastępca dyrektora do spraw technicznych | XX |
3 | Zastępca dyrektora do spraw eksploatacji i udostępniania, główny księgowy | XIX |
4 | Starszy kustosz - kurator (kierownik działu, ośrodka, gabinetu), główny inżynier, główny specjalista - kierownik działu, wydziału, ośrodka, główny konserwator | XVIII |
5 | Starszy kustosz - kierownik działu, ośrodka, gabinetu | XVII |
6 | Główny specjalista, radca prawny | XVI-XVII |
7 | Starszy kustosz, starszy konserwator, starszy specjalista - kierownik działu, wydziału, ośrodka | XVI |
8 | Starszy inspektor nadzoru robót budowlanych | XV-XVI |
9 | Starszy specjalista - kierownik zespołu | XV |
10 | Kustosz, konserwator | XIV-XV |
11 | Starszy specjalista, starszy mistrz, projektant elektronicznych maszyn cyfrowych | XIV |
12 | Inspektor nadzoru robót budowlanych | XIII-XIV |
13 | Adiunkt muzealny, adiunkt konserwatorski, starszy renowator, starszy archiwista, specjalista, programista elektronicznych maszyn cyfrowych, mistrz | XII-XIII |
14 | Kasjer w kasie głównej | XII |
15 | Starszy: bibliotekarz, dokumentalista, inspektor, księgowy | XI-XII |
16 | Starszy: asystent muzealny, asystent konserwatorski, fotograf, renowator | X-XI |
17 | Archiwista | IX-XI |
18 | Magazynier zbiorów muzealnych, starszy laborant | X |
19 | Bibliotekarz, dokumentalista, starszy przewodnik muzealny, inspektor, księgowy, fotograf, starszy magazynier, starsza maszynistka, sekretarka | IX-X |
20 | Kasjer w kasie biletowej | IX |
21 | Asystent muzealny, asystent konserwatorski, młodszy renowator, laborant, starszy referent | VIII-IX |
22 | Przewodnik muzealny | VIII |
23 | Młodszy bibliotekarz, młodszy dokumentalista, maszynistka | VII-VIII |
24 | Pomocnik muzealny, referent, telefonistka | VI-VII |
25 | Pomoc biurowa | III-IV |
*) Zarządu Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych.
2. Pracownicy utrzymania ruchu i pomocniczy
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Elektronik warsztatowy, konserwator: urządzeń centralnych kompleksowego systemu zabezpieczeń, urządzeń komputerowych, urządzeń mikroprocesorowych, maszynista - kopista offsetowy, monter - konserwator maszyn poligraficznych, monter urządzeń elektroenergetycznych, operator elektroakustyk i urządzeń magnetowidowych, operator: aparatury kontrolno-pomiarowej instalacji automatyki - brygadzista, urządzeń elektroenergetycznych, mikroprocesorowej aparatury sterującej, urządzeń induktofonicznych, systemu komputerowego, stolarz warsztatowy, sztukator-stiukarz | X-XI |
2 | Monter - konserwator urządzeń i instalacji chłodniczych, ślusarz narzędziowy | IX-XI |
3 | Konserwator: urządzeń elektroakustycznych i induktofonicznych, urządzeń elektroenergetycznych | VIII-XI |
4 | Fotograf offsetowy - retuszer, konserwator: centrali telefonicznej, urządzeń dźwigowych, sieci i urządzeń peryferyjnych kompleksowego systemu zabezpieczeń, konserwator - elektryk, murarz - tynkarz, plastyk - grafik, spawacz elektryczny - ślusarz remontowy, spawacz gazowy, monter instalacji sanitarnych, ślusarz - montażysta, ślusarz warsztatowy, tapicer - dekorator, zdobnik - plastyk, zecer - drukarz, kierowca samochodu ciężarowego, mechanik naprawy samochodów | IX-X |
5 | Cieśla, introligator, monter - konserwator sieci wodnokanalizacyjnej, ciepłej wody i centralnego ogrzewania, monter instalacji sanitarnych i klimatyzacji, ślusarz remontowy, tokarz, kuchmistrz | VIII-X |
6 | Elektromonter akumulatorów i baterii, kinooperator | IX |
7 | Bukieciarz, konserwator wewnętrznej sieci telefonicznej, krawiec - zdobnik, malarz budowlany, montażysta wystaw - stolarz - szklarz, stolarz budowlany | VIII-IX |
8 | Konserwator taśmy, montażysta wystaw, ogrodnik - kwiaciarz, operator wprowadzania danych, preparator form offsetowych, robotnik wykwalifikowany - montażysta, składacz na maszynach do pisania i składopisach, kierowca samochodu osobowego, kucharz | VII-VIII |
9 | Operator kserografu, sprzedawca w bufecie | VI-VIII |
10 | Robotnik budowlany | V-VIII |
11 | Monter rusztowań | VI-VII |
12 | Pomoc ciesielska, pomoc murarska, robotnik transportu wewnętrznego | V-VII |
13 | Pomoc sztukatora - stiukarza, robotnik magazynowy | IV-VII |
14 | Sprzątaczka - konserwator posadzek, luster i elementów oświetleniowych, pomoc kuchenna | V-VI |
15 | Pomoc stolarza | IV-VI |
16 | Szatniarka | IV-V |
17 | Sprzątaczka | III-IV |
18 | Goniec | I-II |
III. W Zarządzie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Dyrektor | XIX | do 200% |
2 | Zastępca dyrektora | XVII-XVIII | do 170% |
3 | Główny księgowy | XVII | do 150% |
4 | Główny specjalista*) | XIV-XVI | do 140% |
5 | Radca prawny | XIV-XVI | - |
6 | Naczelnik wydziału, zastępca głównego księgowego | XIII-XV | do 140% |
7 | Kierownik grupy robót | XII-XV | do 110% |
8 | Starszy inspektor nadzoru | XII-XV | - |
9 | Zastępca naczelnika wydziału, specjalista*) | XII-XIV | do 110% |
10 | Starszy mistrz | XII-XIV | do 90% |
11 | Główny operator urządzeń technicznych | XI-XIV | - |
12 | Kierownik strefy | XI-XIII | do 90% |
13 | Starszy inspektor | XI-XIII | - |
14 | Inspektor nadzoru | X-XIII | - |
15 | Starszy operator urządzeń technicznych, konserwator urządzeń technicznych | IX-XIII | - |
16 | Zastępca kierownika strefy, mistrz | X-XII | do 70% |
17 | Kierownik: zespołu magazynów, punktów sprzedaży | IX-XII | do 70% |
18 | Operator urządzeń technicznych, starszy rzemieślnik | VIII-XII | - |
19 | Inspektor, starszy księgowy | IX-XI | - |
20 | Starszy magazynier | VIII-XI | - |
21 | Rzemieślnik | VII-XI | - |
22 | Magazynier | VII-X | - |
23 | Starsza maszynistka, dyspozytor dźwigów | VIII-IX | - |
24 | Starszy: referent, kasjer w kasie biletowej, informator, sprzedawca, księgowy, rachmistrz | VII-IX | - |
25 | Kasjer w kasie biletowej, informator, sprzedawca | VI-VIII | - |
26 | Telefonistka, dźwigowy, pracownik gospodarczy | V-VIII | - |
27 | Pomocnik rzemieślnika | III-VII | - |
28 | Referent | V-VI | - |
29 | Bileter, szatniarka, sprzątaczka | II-V | - |
*) Dodatek przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.
IV. W zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną
1. Pracownicy na stanowiskach nierobotniczych
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kierownik zakładu poligraficznego | XVII-XIX | do 180% |
2 | Główny: specjalista, programista, mechanik, technolog | XIV-XVII | do 140%*) |
3 | Kierownik: wydziału, działu, zmiany (dyspozytor) | XIII-XVI | do 120% |
4 | Starszy: redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, technolog, specjalista | XII-XV | - |
5 | Specjalista, rewident, starszy inspektor | XI-XIII | - |
6 | Kierownik magazynu, mistrz | X-XIII | do 80% |
7 | Redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, magazynier, zaopatrzeniowiec, kalkulator, technolog, planista, księgowy, kasjer, ekspedytor, inspektor | VIII-XI | - |
8 | Młodszy: elektronik, programista, starszy referent, sekretarka, starsza maszynistka | VII-IX | - |
9 | Maszynistka | VI-VIII | - |
10 | Referent | V-VII | - |
*) Dodatek przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.
2. Pracownicy na stanowiskach robotniczych
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Maszynista maszyn offsetowych zwojowych | VIII-XII |
2 | Elektronik-konserwator, organizator przetwarzania składu komputerowego, składacz komputerowego systemu składu, kopista offsetowy, maszynista typograficzny arkuszowy, maszynista maszyn offsetowych arkuszowych, montażysta składu, fotoretuszer, fotograf, retuszer, naświetlacz składu komputerowego, składacz ręczny, montażysta offsetowy, introligator: galanteryjny, przemysłowy | VII-XII |
3 | Mechanik | V-XII |
4 | Monter-konserwator maszyn poligraficznych | VI-XI |
5 | Składacz na aparatach pisząco-kodujących | VII-X |
6 | Elektromonter | V-X |
7 | Krajacz | IV-X |
8 | Szlifierz ostrzarz | V-IX |
9 | Kompletator składu komputerowego | VI-VIII |
10 | Kierowca samochodu: ciężarowego | IX-X |
osobowego | VII-VIII | |
11 | Belowacz makulatury, pracownik: magazynowy, transportowy, w ekspedycji, operator: maszyn powielających, kserografii | IV-VIII |
12 | Operator: maszyn introligatorskich, offsetowych, typograficznych, odbieracz przy maszynach drukujących | IV-VII |
13 | Liczarka, pomocnik | IV-VI |
14 | Pracownik gospodarczy | III-V |
15 | Sprzątaczka | II-IV |
TABELE STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO NIEKTÓRYCH PRACOWNIKÓW
Lp. | Funkcja | Procent minimalnej stawki |
1 | 2 | 3 |
1 | Dyrektor | do 150% |
2 | Zastępca dyrektora | do 135% |
3 | Kierownik zakładu (oddziału)1) | do 120% |
4 | Kurator muzealny, główny konserwator muzealny, główny inwentaryzator muzealny | do 105% |
5 | Kierownik: działu, oddziału, filii, wydziału | |
- w muzeach centralnych, okręgowych i autonomicznych oraz w innych jednostkach stopnia centralnego i wojewódzkiego |
do 105% | |
- w ośrodkach szkolenia i dokształcania kadr upowszechniania kultury |
do 60% | |
6 | Kierownik pracowni2): | |
- w Bibliotece Narodowej | do 105% | |
- w ośrodkach doskonalenia i dokształcania kadr upowszechniania kultury |
do 75% | |
- w muzeach oraz ośrodkach badań i dokumentacji zabytków |
do 60% | |
7 | Główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf | do 105% |
8 | Samodzielne stanowiska pracy3): | |
- w Centralnym Ośrodku Metodyki Upowszechniania Kultury w Warszawie, Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku, Ogólnopolskim Ośrodku Sztuki dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu oraz w galeriach sztuki współczesnej i w salonach sztuki |
do 105% | |
- w domach kultury, ośrodkach i klubach kultury oraz w świetlicach |
do 75% | |
9 | Zastępca kierownika wydziału w ośrodkach badań i dokumentacji zabytków | do 75% |
10 | Kierownik sekcji4): | |
- w jednostkach stopnia centralnego i wojewódzkiego |
do 75% | |
- w ośrodkach badań i dokumentacji filmu oraz w pozostałych jednostkach stopnia innego niż centralny i wojewódzki |
do 50% | |
11 | Kierownik: oddziału, działu, filii - w jednostkach nie wymienionych pod lp. 5, z wyjątkiem wiejskich domów kultury, klubów i świetlic, instruktor3) biblioteczny, kierownik biblioteki gminnej | do 60% |
12 | Kierownik wiejskiego domu kultury, klubu, świetlicy | do 60% |
1) Dotyczy komórki organizacyjnej w Bibliotece Narodowej.
2) W ośrodkach doskonalenia i dokształcania kadr upowszechniania kultury: kierownik pracowni, zespołu.
3) Jeżeli pracownik na tym stanowisku kieruje zespołem pracowników lub sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością jednostek niższego szczebla (poradnictwo, instruktaż).
4) W ośrodkach badań i dokumentacji filmu: kierownik sekcji, zespołu, biblioteki, archiwum zbiorów filmowych.
II. Pracownicy Zamku Królewskiego w Warszawie oraz Zarządu Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie
Lp. | Stanowisko | Procent minimalnej stawki |
1 | 2 | 3 |
1 | Dyrektor*), pierwszy zastępca dyrektora Zamku Królewskiego w Warszawie | do 200% |
2 | Zastępca dyrektora, główny księgowy | do 180% |
3 | Kurator, główny: inwentaryzator, konserwator, inżynier | do 160% |
4 | Główny specjalista**), główny ogrodnik, kierownik ośrodka (gabinetu) | do 140% |
5 | Zastępca: głównego księgowego, głównego konserwatora, głównego inwentaryzatora | do 120% |
6 | Kierownik wydziału (działu), radca prawny*), starszy inspektor nadzoru robót budowlanych | do 105% |
7 | Zastępca kierownika wydziału (działu), kierownik: pracowni, zespołu, magazynu zbiorów, magazynu centralnego, starszy mistrz, inspektor nadzoru robót budowlanych | do 90% |
8 | Kierownik warsztatu, mistrz | do 60% |
*) Zarządu Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych.
**) Jeżeli pracownik na tym stanowisku kieruje zespołem pracowników.
ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA PRACE WYKONYWANE W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB NIEBEZPIECZNYCH
1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone (np. spawanie, hartowanie, stosowanie lamp bakteriobójczych),
4) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25° lub poniżej 10°C,
5) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,
6) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.
2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
2) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
3) w warunkach obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego,
4) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),
5) w warunkach narażenia na hałas,
6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2.000 kcal dla mężczyzn i 1.200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała.
3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie benzydyny, alfa i betanaftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym do tych substancji działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,
2) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3) w kontakcie z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi albo zwierzętami,
4) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia.
4. Do szczególnie niebezpiecznych zalicza się prace:
1) przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,
2) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem oraz transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,
3) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,
4) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem.
5. Prace określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higieniczno-sanitarne.
6. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 5, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
7. Dodatek za wykonywanie prac:
1) określonych w ust. 1-3 - przysługuje, jeżeli były one wykonywane co najmniej przez 80 godzin w miesiącu,
2) określonych w ust. 4 - przysługuje za efektywny czas pracy, bez względu na dzienny lub miesięczny wymiar czasu pracy.
8. Dodatek, o którym mowa w ust. 1-4, wypłacany jest miesięcznie z dołu.
9. Decyzję o przyznaniu dodatku, jego wysokości i cofnięciu w przypadku zmiany warunków pracy podejmuje dyrektor (kierownik) instytucji lub placówki upowszechniania kultury.
10. W przypadku jednoczesnego występowania uprawnienia do dodatków z tytułu prac wykonywanych w różnych stopniach szkodliwości dla zdrowia i uciążliwości lub niebezpieczeństwa pracownikowi przysługuje jeden, najwyższy dodatek.
ZASADY WYPŁACANIA DODATKU ZA SZCZEGÓLNIE TRUDNE WARUNKI PRACY W MUZEACH MARTYROLOGICZNYCH I W ODDZIAŁACH MARTYROLOGICZNYCH INNYCH MUZEÓW
2. Dodatek przyznawany jest wyłącznie na okres wykonywania pracy w warunkach określonych w ust. 1.
3. Dodatek przysługuje pracownikom zatrudnionym w:
1) Państwowym Muzeum Oświęcim-Brzezinka,
2) Państwowym Muzeum na Majdanku,
3) Muzeum Stutthoff w Sztutowie,
4) Państwowym Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy,
5) Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu,
6) Muzeum Walki i Męczeństwa w Palmirach - Oddział Muzeum Historycznego m.st. Warszawy,
7) Muzeum na Pawiaku, w Alei Szucha i w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej (Oddziały Muzeum Historii Polskich Ruchów Niepodległościowych i Społecznych w Warszawie),
8) Muzeum Historii Ruchu Rewolucyjnego w Łodzi,
9) Muzeum Martyrologii i Walki w Radogoszczy - Oddział Muzeum Ruchu Rewolucyjnego w Łodzi,
10) Muzeum Martyrologii "Pod Zegarem" - Oddział Muzeum Okręgowego w Lublinie,
11) Muzeum Martyrologicznym w Żabikowie koło Poznania,
12) Muzeum Martyrologii Fort VII Cytadeli Poznańskiej - Oddział Muzeum Historii Ruchu Rewolucyjnego im. Marcina Kasprzaka w Poznaniu,
13) Muzeum Martyrologii w Krakowie - Oddział Muzeum Historycznego m. Krakowa,
14) Muzeum Martyrologii w Zamościu - Rotunda - Oddział Muzeum Okręgowego w Zamościu,
15) Muzeum Martyrologii Alianckich Jeńców Wojennych w Żaganiu - Oddział Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze,
16) Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince - Oddział Muzeum Okręgowego w Siedlcach,
17) Muzeum Martyrologii w Chełmie nad Nerem - Oddział Muzeum Okręgowego w Koninie.
ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH
2. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 1, zwolnieni są pracownicy posiadający:
1) dyplom ukończenia wydziału filologicznego szkoły wyższej,
2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,
3) dyplom ukończenia szkoły wyższej lub średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma otrzymywać dodatek.
3. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 1, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracowników, którzy złożyli egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.
4. Dodatek przyznaje minister (kierownik urzędu, kierownik instytucji lub placówki upowszechniania kultury) w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.
5. Dodatek wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
6. Dodatek przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po:
1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,
2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.
7. Prawo do otrzymywania dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:
1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymywanie dodatku,
2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.
ZASADY POWIERZANIA KIEROWCOM I ICH POMOCNIKOM CZYNNOŚCI DODATKOWYCH ORAZ WYNAGRADZANIA ZA TE CZYNNOŚCI
2. Czynności dodatkowe mogą być powierzone kierowcom i pomocnikom za ich zgodą po uprzednim przeszkoleniu oraz pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego i pracy oraz zapewnienia warunków organizacyjno-technicznych i dokumentacyjno-kontrolnych.
3. Dodatki do wynagrodzenia przysługują za wykonywanie następujących czynności dodatkowych:
1) stały udział przy czynnościach za- i wyładunkowych,
2) wykonywanie czynności spedycyjnych (przyjęcie odpowiedzialności materialnej za ładunek, jego odbiór i zdanie, nadzór, załatwienie formalności dokumentacyjnych itp.),
3) wykonywanie czynności ładowacza,
4) wykonywanie czynności biletera podczas imprezy,
5) wykonywanie czynności administracyjnych, technicznych i obsługi w zakresie imprez,
6) inne czynności wynikające z potrzeb instytucji lub placówki upowszechniania kultury, jeżeli obowiązek ich świadczenia nie wynika z umowy o pracę zawartej z kierowcą (pomocnikiem).
4. Łączna kwota dodatku za wykonywanie dodatkowych czynności nie może przekroczyć 60% minimalnej stawki.
5. Czynności dodatkowe wykonywane są na podstawie umowy o prace dodatkową, określającej rodzaje powierzonych czynności, ich zakres oraz wysokość dodatku.
6. Wysokość dodatku ustala dyrektor (kierownik) instytucji lub placówki upowszechniania kultury.
7. Za każdy dzień nie usprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności, za którą przysługuje wynagrodzenie, a także za każdy dzień niewykonywania dodatkowych czynności dodatek miesięczny ulega zmniejszeniu o 1/22,5. Jeżeli nieobecność w pracy nie przekracza 4 godzin dziennie, potrąca się 1/45 dodatku.
8. Jeżeli czynność dodatkową wykonują razem kierowca i pomocnik, dodatek za wykonywanie danej czynności dzieli się następująco: kierowca otrzymuje 60%, pomocnik 40%.
9. Czynności za- i wyładunkowe mogą być powierzane kierowcy tylko w takim rozmiarze, by nie powodowało to zmęczenia w stopniu uniemożliwiającym mu bezpieczne prowadzenie pojazdu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1991.1.6 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Zasady wynagradzania pracowników upowszechniania kultury. |
Data aktu: | 12/12/1990 |
Data ogłoszenia: | 10/01/1991 |
Data wejścia w życie: | 10/01/1991, 01/10/1990 |