JEDNOLITY DOKUMENT ADMINISTRACYJNY SAD
POUCZENIE
Odwołanie od decyzji o wymiarze należności celnych można składać w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie do Prezesa Głównego Urzędu Ceł za pośrednictwem dyrektora urzędu celnego, w którym została dokonana odprawa.
Wniosek o zmianę wymiaru podatku obrotowego można składać w terminie jednego miesiąca od dnia uiszczenia do właściwego urzędu skarbowego.
JEDNOLITY DOKUMENT ADMINISTRACYJNY SAD BIS
Wzory kart formularza przyjętego w krajach EWG i EFTA
WYJAŚNIENIA
DO POSŁUGIWANIA SIĘ FORMULARZAMI JEDNOLITEGO DOKUMENTU ADMINISTRACYJNEGO SAD I SAD BIS.
1. 1. Pisemny wniosek o wszczęcie postępowania celnego w celu dokonania odprawy celnej ostatecznej, czasowej oraz przekazania towaru (w tym przy przewozie przez polski obszar celny), którego ilość lub rodzaj wskazują na przeznaczenie do działalności gospodarczej, stanowi wypełniony formularz SAD lub zestaw SAD złożony w urzędzie celnym. Niezależnie od przeznaczenia towaru urząd celny jest zobowiązany do przyjęcia pisemnego wniosku na życzenie zgłaszającego.
1. 2. Zestaw SAD składa się z formularzy według załącznika nr 1 (SAD) i formularzy według załącznika nr 2 (SAD BIS).
1. 2. 1. Formularze SAD przeznaczone są do zgłoszenia towaru klasyfikowanego w jednej pozycji taryfy celnej.
1. 2. 2. Zestaw SAD (SAD i SAD BIS) służy do zgłoszenia wielu towarów. W jednym zestawie można zgłosić maksymalnie do 99 pozycji.
1. 2. 3. W przypadku dostawy towarów pochodzących z kilku krajów pochodzenia, należy wypełnić formularze SAD i SAD BIS.
1. 2. 4. Gdy wartość towarów zgłaszanych do odprawy celnej jest wyrażona w różnych walutach lub towary podlegają różnym procedurom celnym, to dla każdej z tych sytuacji należy wypełnić odrębny zestaw SAD.
2. Opis zestawu SAD
2. 1. Formularze SAD i SAD BIS są stosowane w wersji czterokartkowej.
2. 1. 1. Przy przewozie towaru przez polski obszar celny (tranzycie) dopuszcza się używanie formularza 8-kartkowego przyjętego w krajach EWG i EFTA; jednakże warunkiem przyjęcia takiego wniosku jest posiadanie w zestawie dwóch kart dla polskich organów celnych (zgodnie z procedurą przewidzianą w punkcie 3. 3) oraz akceptowanego przez te organy dokumentu gwarancyjnego. W przypadku tranzytu towarów objętych międzynarodową kontrolą, wymaga się wypełnienia polskiego formularza SAD.
2. 1. 2. W pozostałych przypadkach tranzyt odbywa się w oparciu o polski formularz SAD i dokument gwarancyjny lub zabezpieczenie majątkowe.
3. Przeznaczenie kart zestawu SAD i ich obieg w poszczególnych procedurach celnych
3. 1. Każda z czterech kart formularza SAD lub formularza SAD BIS jest oryginałem o różnym przeznaczeniu.
3. 1. 1. Przeznaczenie kart jest następujące:
- karty 1/6 i 4/5 - dla administracji celnej,
- karta 2/7 - dla celów statystycznych,
- karta 3/8 - dla osoby zgłaszającej towar do odprawy celnej, zwanej dalej "zgłaszającym".
3. 1. 2. Gdy oprawa celna dokonywana jest na granicy, urząd celny zatrzymuje karty 1/6, 2/7 i 4/5. Kartę 3/8 urząd celny przekazuje zgłaszającemu po potwierdzeniu odbioru decyzji jego własnoręcznym podpisem w polu 54 formularza SAD. W przypadku przesłania decyzji pocztą, potwierdzeniem odbioru jest podpis na druku pocztowym "za potwierdzeniem odbioru".
3. 1. 3. Karta 2/7 jest przekazywana przez urząd celny do urzędu statystycznego:
- w imporcie - po dokonaniu odprawy ostatecznej lub czasowej;
- w eksporcie - po potwierdzeniu wywozu towaru za granicę przez graniczny urząd celny, także po dokonaniu odprawy czasowej;
- w tranzycie, z zastosowaniem polskiego formularza SAD - po potwierdzeniu wywozu towaru za granicę przez graniczny urząd celny.
3. 2. W przypadku wniosku o przekazanie sprawy dotyczącej przywożonego do Polski towaru oraz przy tranzycie stosuje się uproszczone wypełnianie formularza SAD.
Polega ono na wypełnieniu przez zgłaszającego następujących pól: 1, 2, 3, 5, 8, 14, 17, 18, 21, 22, 31, 32, 33 (wypełniać, jeżeli w danej dostawie jest tylko jedna pozycja taryfowa), 35, 40, 44, 50, 51, 52 i 53.
W tej sytuacji przekazujący urząd celny zatrzymuje tylko część karty 4/5 formularza SAD (zawierającą pola od 1 do 51).
Druga część karty 4/5 z tego formularza (zawierająca pola 52, 53, 54 oraz D/J) wraz z pozostałymi kartami formularza SAD jest pisemnym postanowieniem o przekazaniu sprawy do innego urzędu celnego i jest wręczana osobie przewożącej towar. Fakt ten zgłaszający potwierdza własnoręcznym podpisem w przeznaczonym do tego polu na karcie 4/5 pozostającej w urzędzie przekazującym. Przewoźnik lub spedytor zobowiązany jest do dostarczenia wyżej wymienionych dokumentów wraz z towarem do określonego urzędu celnego odbiorczego w terminie wskazanym przez urząd celny przekazujący w wyodrębnionej części pola 44.
Urząd celny odbiorczy, po otrzymaniu dokumentów przekazowych, przesyła niezwłocznie do urzędu przekazującego potwierdzoną pieczęcią w polu D część karty 4/5.
3. 3. W sytuacji opisanej w punkcie 2. 1. 1 niniejszych wyjaśnień postępowanie jest następujące: urząd celny przekazujący zatrzymuje jedną z dwóch kart, natomiast drugą wraz z pozostałymi kartami wręcza osobie przewożącej towar jako dokument postanowienia o przekazaniu sprawy. Fakt ten zgłaszający potwierdza własnoręcznym podpisem w karcie pozostającej w urzędzie celnym przekazującym. Przewoźnik lub spedytor zobowiązany jest do dostarczenia wyżej wymienionych dokumentów wraz z towarem w terminie określonym przez urząd celny przekazujący w wyodrębnionej części pola 44 do urzędu celnego wyznaczonego w polu 53. Urząd celny odbiorczy, po otrzymaniu dokumentu przekazowego, przesyła niezwłocznie do urzędu przekazującego potwierdzoną pieczęcią w polu D część otrzymanej karty 4/5 lub 5.
3. 4. W przypadku gdy odprawa celna wywożonego z Polski towaru (w tym wprowadzenie na skład celny i do wolnego obszaru celnego) dokonywana jest wewnątrz kraju, urząd celny dokonujący tej odprawy zatrzymuje karty 1/6 i 2/7 (oraz kartę 4/5 w przypadku wprowadzenia na skład celny/wolny obszar celny).
Karty 3/8 i 4/5 (a w przypadku wprowadzenia na skład celny/wolny obszar celny tylko kartę 3/8) otrzymujący zgłaszający, po potwierdzeniu tego faktu własnoręcznym podpisem w polu 54 karty 1/6.
Karta 3/8 przeznaczona jest dla zgłaszającego, a karta 4/5 przekazywana jest przez osobę przewożącą towar, w określonym na niej (w oznaczonej części pola 44) terminie, do wskazanego urzędu celnego granicznego.
Urząd celny graniczny, po potwierdzeniu (pieczęcią z datownikiem) wywozu towaru na karcie 4/5 w przeznaczonym do tego polu i zarejestrowaniu tego faktu w ewidencji towarowej i samochodowych środków przewozowych lub w ewidencji przekazowo-odbiorczej, przesyła ją niezwłocznie z pismem przewodnim do urzędu celnego, w którym dokonano odprawy.
3. 5. W przypadku wyprowadzenia towaru ze składu celnego/wolnego obszaru celnego na polski obszar celny stosuje się odprawę przewidzianą w punkcie 3. 1. 2 niniejszych wyjaśnień.
W przypadku wywozu towaru ze składu celnego/wolnego obszaru celnego za granicę z przewozem przez polski obszar celny stosuje się formularze na zasadach przewidzianych w punkcie 3. 2 niniejszych wyjaśnień (patrz wersja uproszczona).
3. 6. W odprawie czasowej towaru przywiezionego z zagranicy na polski obszar celny na czas określony lub w wywozie danego towaru za granicę na czas określony stosuje się postępowanie przewidziane przy odprawie ostatecznej, termin zaś ponownego wywozu lub przywozu towaru wpisuje się w polu D.
3. 6. 1. Miejsce na adnotacje o złożeniu zabezpieczenia, jego rodzaju i wysokości znajduje się w polu 48 i 50.
4. Warunki przyjęcia wniosku na formularzu SAD
4. 1. Zgłaszający wypełnia czterokartkowy formularz SAD lub zestaw SAD zgodnie z niniejszymi wyjaśnieniami.
4. 1. 1. Formularze muszą być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym, komputerowo lub wyraźnie ręcznie drukowanymi (dużymi) literami.
4. 1. 2. W polach 2, 8, 14, 28, 50, 54, A, B, C, D/J, E/J, F, G, H, I dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci.
4. 1. 3. Na każdym formularzu SAD BIS w polu C powinien być wpisany przez funkcjonariusza celnego numer porządkowy zgłoszenia, zgodny z numerem nadanym w polu C formularza SAD.
5. Przyczyny pozostawienia wniosku o wszczęcie postępowania celnego bez rozpoznania
5. 1. Za nieprawidłowo sporządzone uznaje się formularze SAD i SAD BIS, gdy:
- wypełniono je niezgodnie z niniejszymi wyjaśnieniami,
- brakuje którejkolwiek z czterech kart, z wyjątkiem sytuacji określonej w punkcie 3. 2 niniejszych wyjaśnień,
- wprowadzono do tekstu poprawki,
- wypełniono je nieczytelnie,
- nastąpiło fizyczne uszkodzenie karty (np. naderwanie, zamoczenie itp.),
- występuje niezgodność numerów porządkowych na formularzach SAD i SAD BIS.
Wymienione nieprawidłowości, z wyjątkiem sytuacji przekazu i tranzytu (pkt 3. 2), dotyczą każdej z czterech kart formularza.
6. Kontrola i tryb korekty danych
6. 1. Zmiany wpisu w formularzach SAD i - odpowiednio - SAD BIS po przyjęciu wniosku o wszczęcie postępowania celnego mogą być dokonywane przez funkcjonariusza celnego lub, za jego zgodą, przez zgłaszającego, lecz muszą być każdorazowo czytelnie podpisane ze wskazaniem daty ich wniesienia. W przypadku dokonania ich przez funkcjonariusza celnego, muszą być potwierdzone datownikiem z numerem identyfikacyjnym.
Możliwość wprowadzenia takich korekt istnieje do chwili wydania decyzji lub postanowienia:
- o dopuszczeniu towaru do obrotu na polskim obszarze celnym i o wymiarze cła oraz podatku,
- o dopuszczeniu towaru do wywozu za granicę,
- o dopuszczeniu towaru do wyprowadzenia ze składu celnego (wolnego obszaru celnego),
- o dopuszczeniu towaru do tranzytu.
Po wydaniu decyzji o dopuszczeniu towaru do obrotu na polskim obszarze celnym oraz o wymiarze cła i podatku, decyzji o dopuszczeniu towaru do wywozu albo o wyprowadzeniu towaru ze składu celnego (wolnego obszaru celnego), postanowienia o tranzycie przez polski obszar celny zmiany w informacjach formularzy SAD i SAD BIS zawarte w polach:
- waluta - pole 22,
- ogólna wartość faktury - druga część pola 22,
- kurs waluty - pole 23,
- kod pozycji taryfy celnej - pole 33,
- uzgodnienia (opusty) - pole 45,
- wartość statystyczna - pole 46,
- podstawa opłaty - pole 47,
- stawka - pole 47,
- kwota naliczonych należności - pole 47,
- gwarant - pole 50,
- gwarancje tranzytowe nieważne na ... - pole 52,
a ponadto w polach A, C, D mogą być dokonywane jedynie w trybie i na zasadach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego i Prawie celnym.
6. 2. Tryb kontroli i korekty danych w statystycznym systemie informatycznym jest określony odrębnie.
6. 3. Korekta decyzji w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego dokonana w postaci wydania nowej decyzji dyrektora urzędu celnego lub Prezesa Głównego Urzędu Ceł będzie przekazywana również do celów statystycznych.
7. Szczegółowy opis i wypełnianie poszczególnych pól
Następujące pola są wypełniane wyłącznie przez administrację celną: 30, 37, 44 (wyznaczona część pola), 48, 50 (w zakresie adnotacji o zabezpieczeniu), 52 (nr przyjęcia wniosku o przekazanie), 53, A, B, C, D/J, E/J, pole dolne na karcie 4/5 ("Odesłać do:").
Pole 1 - Deklaracja
Pole składa się z trzech części.
W części pierwszej należy podać jeden z poniższych symboli:
EX - jeżeli zgłoszenie dotyczy wywozu towarów,
IM - jeżeli zgłoszenie dotyczy przywozu towarów,
TR - jeżeli zgłoszenie dotyczy przewozu towarów przez polski obszar celny
(tranzytu).
Część drugą należy pozostawić nie wypełnioną.
W części trzeciej należy podać kod wnioskowanej dla danego zgłoszenia celnego procedury postępowania celnego, stosując następujące oznaczenia kodowe:
10 - odprawa celna ostateczna w wywozie,
21 - odprawa celna czasowa w wywozie,
30 - powrotny wywóz za granicę poza obrotem czasowym,
40 - odprawa celna ostateczna w przywozie,
51 - odprawa celna czasowa w przywozie,
61 - powrotny przywóz do kraju poza obrotem czasowym,
71 - przekazanie sprawy do innego urzędu celnego,
81 - przekazanie sprawy w ramach tego samego urzędu celnego,
91 - przekazanie towaru w celu złożenia w składzie celnym lub wolnym obszarze
celnym,
95 - dostawa towarów w celu zaopatrzenia statków morskich (rzecznych) i
powietrznych,
97 - tranzyt towaru przez polski obszar celny.
Pole 2 - Eksporter/Nadawca
W wywozie należy podać nazwę i adres polskiego eksportera oraz w prawym górnym rogu jego 9-znakowy identyfikator Regon.
W przywozie i tranzycie należy podać nazwę i adres kontrahenta zagranicznego.
Pole 3 - Formularze
Należy wypełnić w następujący sposób:
- na formularzu SAD w pierwszej części pola należy wpisać "1", w drugiej zaś łączną liczbę formularzy;
- na formularzu SAD BIS w pierwszej części pola należy wpisać kolejny numer formularza, w drugiej zaś łączną liczbę formularzy SAD i SAD BIS.
Np.: Jeżeli mamy do czynienia z jednym formularzem SAD, to w obu częściach wpisujemy "1". Natomiast jeżeli mamy do czynienia z dziesięcioma formularzami SAD BIS, to na formularzu SAD należy napisać w części pierwszej 1, a w części drugiej 11 - "1/11", na ostatnim zaś formularzu SAD BIS w części pierwszej i drugiej należy wpisać 11 - "11/11".
Pole 4 - Wykazy załadunkowe
Nie należy wypełniać.
Pole 5 - Pozycje
Należy podać łączną liczbę zgłoszonych pozycji towarowych, wyróżnionych w polach 32 zestawu SAD. Jeżeli nie stosuje się formularzy SAD BIS, to w polu tym należy wpisać "1".
Pole 6 - Liczba opakowań
Należy podać liczbę opakowań (zgodnie z listem przewozowym lub stanem faktycznym), np. liczbę kartonów, skrzynek, bel itp. (ilość koli). Dla towaru masowego (w przypadku braku opakowań) należy wpisać "0".
Pole 7 - Numer akt zgłaszającego
Należy wypełniać fakultatywnie.
Wypełnia spedytor lub eksporter/importer dla identyfikacji i katalogowania dokumentów, według własnych zasad i na własne potrzeby (np. według numeru kontraktu).
Pole 8 - Importer/Odbiorca
W przywozie należy podać nazwę i adres polskiego importera oraz w prawym górnym rogu jego 9-znakowy identyfikator Regon.
W wywozie i tranzycie należy podać nazwę i adres kontrahenta zagranicznego.
Pole 9 - Osoba odpowiedzialna za sprawy finansowe
Należy wpisać tu nazwę podmiotu gospodarczego i jego adres, nazwisko oraz numer dowodu tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprawy finansowe.
Pole 10 - Kraj pierwszego przeznaczenia
Nie należy wypełniać.
Pole 11 - Kraj zakupu/sprzedaży
W pierwszej części pola należy podać dwuliterowy symbol kraju, w którym kontrahent zagraniczny został wpisany do rejestru handlowego. Przy wypełnianiu należy stosować podane niżej symbole krajów.
Część druga pozostaje nie wypełniona.
WYKAZ KRAJÓW
POLSKA NAZWA | ANGIELSKA NAZWA | SYMBOL | |
Afganistan | Afghanistan | AF | |
Albania | Albania | AL | |
Algieria | Algeria | DZ | |
Andora | Andorra | AD | |
Angola | Angola | AO | |
Anguilla | Anguilla | AI | |
Antarktyka | Antarctica | AQ | |
Antigua i Barbuda | Antigua and Barbuda | AG | |
Antyle Holenderskie | Netherlands Antiles | AN | |
Arabia Saudyjska | Saudi Arabia | SA | |
Argentyna | Argentina | AR | |
Aruba | Aruba | AW | |
Australia | Australia | AU | |
Austria | Austria | AT | |
Bahamy | Bahamas | BS | |
Bahrajn | Bahrain | BH | |
Bangladesz | Bangladesh | BD | |
Barbados | Barbados | BB | |
Belgia | Belgium | BE | |
Belize | Belize | BZ | |
Benin | Benin | BJ | |
Bermudy | Bermuda | BM | |
Bhutan | Bhutan | BT | |
Białoruś | Belorussia | BY | |
Boliwia | Bolivia | BO | |
Botswana | Botswana | BW | |
Bouveta Wyspy | Bouvet Island | BV | |
Bożego Narodzenia Wyspa | Christmas Island | CX | |
Brazylia | Brazil | BR | |
Brunei | Brunei Dar-Ussalam | BN | |
Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego | British Indian Ocean Territory | IO | |
Bułgaria | Bulgaria | BG | |
Burkina Faso | Burkina Faso | BF | |
Burundi | Burundi | BI | |
Chile | Chile | CL | |
Chiny | China | CN | |
Côte D’ivoire | Côte D’ivoire | CI | |
Cypr | Cyprus | CY | |
Cooka Wyspy | Cook Island | CK | |
Czad | Chad | TD | |
Czecho-Słowacja | Czechoslovakia | CS | |
Dania | Denmark | DK | |
Dominika | Dominica | DM | |
Dominikana | Dominican Republic | DO | |
Dziewicze Wyspy Brytyjskie | Virgin Islands (British) | VG | |
Dziewicze Wyspy Stanów Zjednoczonych | Virgin Islands (U.S.) | VI | |
Dżibuti | Djibouti | DJ | |
Egipt | Egypt | EG | |
Ekwador | Ecuador | EC | |
Estonia | Estonia | XE | |
Etiopia | Ethiopia | ET | |
Falklandy | Falkland Islands (Malvinas) | FK | |
Fidżi | Fiji | FJ | |
Filipiny | Philippines | PH | |
Finlandia | Finland | FI | |
Francja | France | FR | |
Francuskie Terytorium Południowe | French Southern Territories | TF | |
Gabon | Gabon | GA | |
Gambia | Gambia | GM | |
Ghana | Ghana | GH | |
Gibraltar | Gibraltar | GI | |
Grecja | Greece | GR | |
Grenada | Grenada | GD | |
Grenlandia | Greenland | GL | |
Guam | Guam | GU | |
Gujana | Guyana | GY | |
Gujana Francuska | French Guyana | GF | |
Gwadelupa | Guadeloupe | GP | |
Gwatemala | Guatemala | GT | |
Gwinea | Guinea | GN | |
Gwinea Bissau | Guinea-Bissau | GW | |
Gwinea Równikowa | Equatorial Guinea | GQ | |
Haiti | Haiti | HT | |
McDonalda i Heard Wyspy | Heard and McDonald Islands | HM | |
Hiszpania | Spain | ES | |
Holandia | Netherlands | NL | |
Honduras | Honduras | HN | |
Hongkong | Hong Kong | HK | |
Indie | India | IN | |
Indonezja | Indonesia | ID | |
Irak | Iraq | IQ | |
Iran | Iran | IR | |
Irlandia | Ireland | IE | |
Islandia | Iceland | IS | |
Izrael | Israel | IL | |
Jamajka | Jamaica | JM | |
Japonia | Japan | JP | |
Jemen | Yemen | YE | |
Jordania | Jordan | JO | |
Jugosławia | Yogoslavia | YU | |
Kajmany | Cayman Islands | KY | |
Kambodża | Cambodia | KH | |
Kamerun | Cameroon | CM | |
Kanada | Canada | CA | |
Katar | Qatar | QA | |
Kenia | Kenya | KE | |
Kiribati | Kiribati | KI | |
Kokosowe Wyspy | Cocos Island | CC | |
Kolumbia | Colombia | CO | |
Komory | Comoros | KM | |
Kongo | Congo | CG | |
Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna | Democratic People’s Republic of Korea | KP | |
Kostaryka | Costa Rica | CR | |
Kuba | Cuba | CU | |
Kuwejt | Kuwait | KW | |
Laos | Lao People’s Democratic Republic | LA | |
Lesotho | Lesotho | LS | |
Liban | Lebanon | LB | |
Liberia | Liberia | LR | |
Libia | Libyan Arab Jamahiriya | LY | |
Liechtenstein | Liechtenstein | LI | |
Litwa | Lithuania | XL | |
Luksemburg | Luxembourg | LU | |
Łotwa | Latvia | XW | |
Madagaskar | Madagascar | MG | |
Makau | Macau | MO | |
Malawi | Malawi | MW | |
Malediwy | Maldives | MV | |
Malezja | Malaysia | MY | |
Mali | Mali | ML | |
Malta | Malta | MT | |
Maroko | Marocco | MA | |
Marshalla Wyspy | Marshall Inslands | MH | |
Martynika | Martynique | MQ | |
Mauretania | Mauritania | MR | |
Mauritius | Mauritius | MU | |
Meksyk | Mexico | MX | |
Mikronezja | Micronesia | FM | |
Minor | United States Minor Qutlying Isl | UM | |
Monako | Monaco | MC | |
Mongolia | Mongolia | MN | |
Montserrat | Montserrat | MS | |
Mozambik | Mozambique | MZ | |
Myanmar | Myanmar | BU | |
Namibia | Namibia | NA | |
Nauru | Nauru | NR | |
Nepal | Nepal | NP | |
Niger | Niger | NE | |
Nigeria | Nigeria | NG | |
Nikaragua | Nicaragua | NI | |
Niue | Niue | NU | |
Norfolk | Norfolk Island | NF | |
Norwegia | Norway | NO | |
Nowa Kaledonia | New Caledonia | NC | |
Nowa Zelandia | New Zeland | NZ | |
Oman | Oman | OM | |
Pakistan | Pakistan | PK | |
Palau | Palau | PW | |
Panama | Panama | PA | |
Papua-Nowa Gwinea | Papua New Guinea | PG | |
Paragwaj | Paraguay | PY | |
Peru | Peru | PE | |
Pitcairn | Pitcairn | PN | |
Polinezja Francuska | French Polynesia | PF | |
Polska | Poland | PL | |
Portugalia | Portugal | PT | |
Północne Mariany | Northern Mariana Islands | MP | |
Puerto Rico | Puerto Rico | PR | |
Republika Federalna Niemiec | Germany, Federal Republic of | DE | |
Republika Południowej Afryki | South Africa | ZA | |
Republika Korei | Korea, Republic of | KR | |
Republika Środkowo-afrykańska | Central African Republic | CF | |
Republika Zielonego Przylądka | Cape Verde | CV | |
Reunion | Reunion | RE | |
Rumunia | Romania | RO | |
Rwanda | Rwanda | RW | |
Sahara Zachodnia | Western Sahara | EH | |
Saint Christoper i Nevis | Saint Kitts and Nevis | KN | |
Saint Lucia | Saint Lucia | LC | |
Saint Pierre i Miquelon | Saint Pierre et Miquelon | PM | |
Saint Vincent i Grenadyny | Saint Vincent and the Grenadines | VC | |
Salomona Wyspy | Solomon Islands | SB | |
Salwador | El Salwador | SV | |
Samoa Amerykańskie | American Samoa | AS | |
Samoa Zachodnie | Samoa | WS | |
San Marino | San Marino | SM | |
Senegal | Senegal | SN | |
Seszele | Seychelles | SC | |
Sierra Leone | Sierra Leone | SL | |
Singapur | Singapore | SG | |
Somalia | Somalia | SO | |
Sri Lanka | Sri Lanka | LK | |
Stany Zjednoczone Ameryki | United States of America | US | |
Strefa Neutralna | Neutral Zone | NT | |
Sudan | Sudan | SD | |
Surinam | Suriname | SR | |
Suazi (Ngwane) | Swaziland | SZ | |
Svalbard i Jan Mayen | Svalbard and Jan Mayen Islands | SJ | |
Syria | Syrian Arab Republic | SY | |
Szwecja | Sweden | SE | |
Szwajcaria | Switzerland | CH | |
Święta Helena | Saint Helena | SH | |
Tajlandia | Thailand | TH | |
Tajwan | Taiwan Province of China | TW | |
Tanzania | Tanzania | TZ | |
Timor | East Timor | TP | |
Togo | Togo | TG | |
Tokelau | Tokelau | TK | |
Tonga | Tonga | TO | |
Trynidad i Tobago | Trynidad and Tobago | TT | |
Tunezja | Tunisia | TN | |
Turcja | Turkey | TR | |
Turks i Caicos | Turks and Caicos Islands | TC | |
Tuvalu | Tuvalu | TV | |
Uganda | Uganda | UG | |
Ukraina | Ukraine | UA | |
Urugwaj | Uruguay | UY | |
Vanuatu | Vanuatu | VU | |
Wallis i Futuna | Wallis and Futuna Islands | WF | |
Watykan | Vatican City State | VA | |
Wenezuela | Venezuela | VE | |
Węgry | Hungary | HU | |
Wielka Brytania | United Kingdom | GB | |
Wietnam | Viet Nam | VN | |
Włochy | Italy | IT | |
Wyspy Owcze | Faeroe (Faroe) Islands | FO | |
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca | Sao Tome and Principe | ST | |
Zair | Zaire | ZR | |
Zambia | Zambia | ZM | |
Zimbabwe | Zimbabwe | ZW | |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | United Arab Emirates | AE | |
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich | USSR | SU | |
Armeńska SRR | XA | ||
Azerbejdżańska SRR | XZ | ||
Gruzińska SRR | XG | ||
Kazachska SRR | XK | ||
Kirgiska SRR | XS | ||
Mołdawska SRR | XM | ||
Rosyjska Federacyjna SRR | XR | ||
Tadżycka SRR | XD | ||
Turkmeńska SRR | XT | ||
Uzbecka SRR | XU | ||
Organizacja Narodów Zjednoczonych | XY | ||
Inne organizacje międzynarodowe | XO | ||
Składy celne | XX | ||
Bunkier | XF |
Pole 12 - Szczegóły dotyczące wartości
Należy wypełniać fakultatywnie.
Pole 13 - Wspólna polityka rolna
Należy pozostawić nie wypełnione.
Pole 14 - Zgłaszający
Należy podać nazwę, adres i identyfikator statystyczny (Regon) zgłaszającego. Jeżeli jest nim eksporter, wpisać słowo "eksporter", jeśli importer - "importer". W prawym dolnym rogu umieścić podpis zgłaszającego.
Pole 15 - Kraj wysyłki
Należy wypełniać w przywozie i tranzycie.
Należy podać nazwę kraju, w którym towar ostatnmi raz został załadowany, według wykazu nazw podanych dla pola 11.
Pola 15a i 15b - Symbol kraju wysyłki
Należy wypełniać w przywozie i tranzycie.
W polu 15a należy podać dwuliterowy symbol kraju, w którym towar ostatni raz został załadowany, stosując symbole według wykazu podanego dla pola 11; pole 15b pozostawić nie wypełnione.
Pole 16 - Kraj pochodzenia towaru
Jeżeli w danej dostawie występuje kilka krajów pochodzenia, to należy wpisać wyraz "różne" w formularzu SAD, symbole zaś tych krajów umieścić w polu 34a w formularzach SAD BIS.
W wywozie należy wpisać "Polska" lub w przypadku wywozu towarów wcześniej przywiezionych podać polską nazwę kraju, z którego pochodzą, według wykazu nazw podanych dla pola 11.
W przywozie należy podać polską nazwę kraju, z którego towar pochodzi.
Pole 17 - Kraj przeznaczenia towaru
Należy wypełniać w tranzycie i wywozie.
Należy podać polską nazwę kraju według wykazu nazw podanych dla pola 11. Gdy kraj ten jest nie znany, wymienić nazwę ostatniego znanego kraju, do którego towar został skierowany.
Pola 17a i 17b - Symbol kraju przeznaczenia
Należy wypełniać w tranzycie i wywozie.
W polu 17a należy podać dwuliterowy symbol kraju przeznaczenia według wykazu symboli podanego dla pola 11; pole 17b pozostawić nie wypełnione.
Pole 18 - Środek transportu
Należy podać nazwę środka transportu, na który towary są załadowane (ciężarówka, statek, wagon kolejowy, samolot itp.), a przy transporcie samochodowym - numer rejestracyjny i kraj jego rejestracji w formie dwuliterowego symbolu kraju, wpisanego w drugiej części pola według wykazu symboli podanego dla pola 11.
Pole 19 - Kontener
Należy wpisać:
1 - dla towarów przewożonych w kontenerze,
0 - dla towarów nie przewożonych w kontenerze.
Pole 20 - Warunki dostawy
W pierwszej części pola należy podać 3-literowy symbol warunków dostawy, zgodny z warunkami przyjętymi w kontrakcie. Jeżeli ze względów handlowych dostawa następuje na innych warunkach niż przewiduje kontrakt, to podać symbol faktycznych warunków dostawy.
W drugiej części należy podać pełną nazwę warunków dostawy (fakultatywnie).
Trzecią część należy pozostawić nie wypełnioną.
Przy wypełnianiu należy stosować następujące symbole i nazwy warunków dostawy według Incoterms 90.
Warunki dostawy według INCOTERMS 1990
EXW - z zakładu ... (oznaczone miejsce) - odpowiada EXW z Incoterms 80,
FCA - franco przewoźnik ... (oznaczone miejsce) - odpowiada FOR, FOT, FOA, FRC z Incoterms 80,
FAS - franco wzdłuż burty statku ... (oznaczony port załadunku) - odpowiada FAS z Incoterms 80,
FOB - franco statek ... (oznaczony port załadunku) - odpowiada FOB z Incoterms 80,
CFR - koszt i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada CFR i CFL z Incoterms 80,
CIF - koszt, ubezpieczenie i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada CIF i CIL z Incoterms 80,
CPT - przewoźne opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) - odpowiada DCP z Incoterms 80,
CIP - przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) - odpowiada CIP z Incoterms 80,
DAF - dostarczone na granicę ... (oznaczone miejsce) - odpowiada DAF z Incoterms 80,
DES - dostarczone statek ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada EXS z Incoterms 80,
DEQ - dostarczone nabrzeże ... (oznaczony port przeznaczenia) - odpowiada EXQ z Incoterms 80,
DDU - dostarczone (cło nie opłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia),
DDP - dostarczone (cło opłacone, oznaczone miejsce przeznaczenia) - odpowiada DDP z Incoterms 80.
W przypadku gdy dostawa jest realizowana w oparciu o Ogólne warunki dostaw RWPG, a nazwa warunku różni się od nazw Incoterms 1990, należy używać następujących symboli:
FCA - dla "franco-miejsce przekazania towaru przewoźnikowi lotniczemu w kraju sprzedawcy" oraz "franco - miejsce załadunku na środki transportowe kupującego - przy przewozach samochodowych",
FOB - dla "franco statek - oznaczony port załadunku - wraz ze sztauerką",
DAF - dla "franco-wagon granica kraju sprzedawcy (przy przewozach kolejowych)",
CIP - dla "franco-odbiorca (przy wysyłce towaru pocztą)".
Pole 21 - Środek transportu przy granicy
Jeżeli jest to ten sam środek transportu, co opisany w polu 18, to pola 21 nie wypełnia się.
W innych przypadkach pole należy wypełnić zgodnie z zasadami dla pola 18.
Pole 22 - Waluta i ogólna wartość faktury
Pole składa się z dwóch części.
W części pierwszej należy podać zgodny z fakturą lub innym dokumentem służącym do ustalania wartości celnej trzyliterowy symbol waluty, a w części drugiej - wartość dostawy zgodną z tym dokumentem, podaną w liczbach całkowitych, bez znaków po przecinku.
Wartości tej nie należy pomniejszać o różnego rodzaju opusty (rabaty) na cenie, podawane w polu 45.
Jeżeli w danej dostawie występują towary zakupione/sprzedane w różnych walutach, to dla wszystkich towarów w danej walucie należy wypełnić nowy zestaw SAD.
Uznawane będą jedynie faktury lub inne dokumenty służące do ustalania wartości celnej wystawione w jednej z walut poniższego wykazu.
Waluta (kraj - przy clearingu) | Symbol |
Dinar kuwejcki | KWD |
Dolar amerykański | USD |
Dolar australijski | AUD |
Dolar clearingowy (Bangladesz) | XBD |
Dolar clearingowy (Brazylia) | XBR |
Dolar clearingowy (Egipt) | XEG |
Dolar clearingowy (Grecja) | XGR |
Dolar clearingowy (Iran) | XIR |
Dolar clearingowy (Liban) | XLB |
Dolar clearingowy (Turcja) | XTR |
Dolar clearingowy (ZSRR) | XSU |
Dolar kanadyjski | CAD |
Drachma grecka | GRD |
Escudo portugalski | PTE |
Frank belgijski | BEF |
Frank francuski | FRF |
Frank luksemburski | LUF |
Frank szwajcarski | CHF |
Frank szwajcarski clearingowy (Chiny) | XCN |
Funt irlandzki | IEP |
Funt libański | LBP |
Funt sterling | GBP |
Gulden holenderski | NLG |
Jen japoński | JPY |
Korona duńska | DKK |
Korona norweska | NOK |
Korona szwedzka | SEK |
Lir włoski | ITL |
Marka fińska | FIM |
Marka niemiecka | DEM |
Nowy dinar jugosłowiański | YUN |
Peseta hiszpańska | ESP |
Rupia clearingowa (Indie) | XIN |
Szyling austriacki | ATS |
Pole 23 - Kurs waluty
W przywozie należy podać kurs sprzedaży dewiz (a w wywozie - kurs kupna dewiz) na podstawie tabeli kursowej Narodowego Banku Polskiego, obowiązującej w dniu dokonania zgłoszenia celnego; data obowiązywania tabeli kursowej musi być zgodna z datą umieszczoną w polu C (jeśli nie jest to data przyjęcia wniosku o przekazanie sprawy, kiedy w polu 1 w części trzeciej występują kody: 71, 81 lub 91; w tej sytuacji obowiązuje data z pola A).
Pole 24 - Rodzaj transakcji
W pierwszej części pola należy podać dwuznakowy kod rodzaju transakcji, odpowiadający danej dostawie.
Pozostałe dwie części należy pozostawić nie wypełnione. Przy wypełnianiu należy stosować następujące kody rodzajów transakcji.
KOD | RODZAJ TRANSAKCJI |
1. Kupno - sprzedaż (z wyjątkiem dostaw w ramach umów o kooperacji i specjalizacji produkcji - patrz pkt 5). |
|
11 | Kupno-sprzedaż towarów, których ilość lub rodzaj wskazują na przeznaczenie do działalności gospodarczej (oprócz wymienionych w punktach 15, 17, 18, 19). |
15 | Wymiana towarów kompensowanych w naturze (obejmuje również bartery). |
17 | Import na reeksport pośredni - przywóz towarów do kraju w celu późniejszej ich odsprzedaży w stanie nie zmienionym odbiorcom zagranicznym, także maszyn i urządzeń technologicznych, w ramach realizacji kontraktów na eksport kompletnych obiektów przemysłowych i budowlanych. |
18 | Reeksport - eksport towarów importowanych. |
19 | Dostawy towarów z oraz do składów celnych lub wolnych obszarów celnych. |
2. Pożyczki, za które pobiera się opłaty, najem, użyczenie lub dzierżawa (kod obejmuje dostawy towarów do czasowego użytku w innym kraju bez przenoszenia prawa własności). |
|
21 | Pożyczka, najem, użyczenie lub dzierżawa. |
23 | Dostawy eksponatów na targi i wystawy. |
3. Dostawy w celu uszlachetnienia (z wyjątkiem kontraktów w ramach umów o kooperacji i specjalizacji produkcji). |
|
31 | Dostawy towarów w celu ich uszlachetnienia - transakcje obrotu uszlachetniającego polegające na przerobie, uszlachetnieniu lub produkcji wyrobów z surowców i materiałów powierzonych będących własnością kontrahenta. |
32 | Dostawy w celu konserwacji lub remontu za opłatą. |
33 | Dostawy w celu konserwacji lub remontu bez opłaty, w ramach gwarancji. Transakcje obrotu naprawczego polegają na remoncie, naprawie lub konserwacji maszyn, urządzeń i środków dostarczanych w tym celu przez kontrahenta. |
4. Dostawy po uszlachetnieniu (z wyjątkiem kontraktów w ramach umów o kooperacji i specjalizacji produkcji). |
|
41 | Dostawy towarów po ich uszlachetnieniu. |
42 43 |
Dostawy towarów po ich konserwacji lub remoncie - za opłatą. Dostawy towarów po ich konserwacji lub remoncie bez opłaty, w ramach gwarancji. |
5. Dostawy w ramach umów o kooperacji i specjalizacji produkcji. Transakcje kooperacyjne polegające na eksporcie i imporcie towarów na podstawie zawartych umów o kooperacji międzynarodowej przez polskie organizacje lub przedsiębiorstwa z organizacjami i przedsiębiorstwami zagranicznymi. Dostawy towarów w ramach transakcji kooperacyjnych z obu stron traktuje się jako normalne transakcje kupna - sprzedaży, które podlegają odrębnym rozrachunkom dewizowym pomiędzy stronami. |
|
51 | Dla celów obronnych. |
52 | Dla celów cywilnych. |
6. Dostawy bezpłatne. | |
62 | Dostawy towarów przemysłowych i artykułów żywnościowych przesyłanych w ramach udzielanej pomocy. |
63 |
Dostawy towarów w ramach pomocy w przypadku klęsk żywiołowych (sprzęt). |
65 | Dostawy materiałów reklamowych, próbek itp. |
66 | Składki organizacji międzynarodowych (w naturze). |
7. Zwroty towarów, które poprzednio zostały zarejestrowane pod kodami punktów 1 lub 2. |
|
71 | Zwroty towarów, za które płatność została dokonana. |
72 | Zwroty towarów, za które płatność nie została dokonana (obejmuje również zwroty towarów złożonych w magazynach celnych). |
8. Wymiana standardowa. Wymiana nowej lub odnowionej części lub jednostki w zamian za identyczną część lub jednostkę bezpłatnie lub za wyrównującą opłatą. |
|
81 | Powodująca płatność. |
82 | Nie powodująca płatności. |
90 | 9. Inne (do wyspecyfikowania w polu 44 "Dodatkowe informacje"). |
Pole 25 - Rodzaj transportu na granicy
W pierwszej części pola należy wpisać dwuznakowy kod rodzaju transportu, odpowiadający treści pola 21 (lub 18, jeśli pole 21 nie jest wypełniane).
Drugą część pola należy pozostawić nie wypełnioną. Przy wypełnianiu należy stosować następujące kody rodzaju transportu.
KOD | RODZAJ TRANSPORTU |
10 | Transport morski - nie dotyczy towarów przewożonych w kontenerach lub na innych środkach transportu. |
12 | Wagon kolejowy załadowany na statek/prom morski. |
16 | Samochód/ciągnik załadowany na statek/prom morski. |
17 | Przyczepa/naczepa bez silnika załadowana na statek/prom morski. |
18 | Statek/barka śródlądowa załadowana na statek/prom morski. |
20 | Transport kolejowy. |
23 | Samochód/ciągnik załadowany na wagon kolejowy. |
30 | Transport drogowy. |
40 | Transport lotniczy. |
50 | Poczta. |
70 | Stałe instalacje transportowe (ropociągi, gazociągi, wodociągi, ciepłociągi, linie energetyczne, koleje linowe itp.). |
80 | Transport wodny śródlądowy. |
90 | Towar przemieszcza się o własnym napędzie (samoloty, statki, samochody, dźwigi samojezdne itp.). |
Pole 26 - Rodzaj transportu wewnętrznego
Należy pozostawić nie wypełnione.
Pole 27 - Miejsce załadunku/wyładunku
Należy wypełniać fakultatywnie.
Należy podać nazwę i adres miejsca załadunku/wyładunku. Jeżeli miejscem załadunku jest adres eksportera (pole 2), podać "u eksportera". Jeśli miejscem wyładunku jest adres importera (pole 8), wpisać "u importera".
Pole 28 - Bank i nr konta
Należy podać nazwę, siedzibę banku oraz numer konta polskiego podmiotu dokonującego obrotu towarowego.
Pole 29 - Urząd celny graniczny
Należy wypełniać w tranzycie i wywozie.
Należy podać sześciocyfrowy kod proponowanego urzędu celnego granicznego, przez który towary będą wywożone z Polski, według poniższego wykazu urzędów celnych i ich kodów. Zmiany kodów oraz nazw i zakresu działania urzędów będą dalej publikowane w zarządzeniach Prezesa Głównego Urzędu Ceł w sprawie nadania statutu urzędom celnym. Wprowadzane tam zmiany obowiązują przy wypełnianiu dokumentu SAD.
WYKAZ URZĘDÓW CELNYCH I ICH KODÓW
Poz. |
Urząd celny struktura organizacyjna |
Kod identyfikacyjny | Zakres kontroli celnej wykonywanej przez oddziały i posterunki celne oraz ewentualne jej ograniczenia |
1 | 2 | 3 | 4 |
I. | Urząd Celny w Cieszynie | 010000 | |
1 | Oddział Celny w Cieszynie | 010100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Lesznej Górnej | 010110 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
b) Posterunek Celny "Most Wolności" w Cieszynie | 010120 | tylko w ruchu osobowym | |
2 | Oddział Celny w Chałupkach | 010200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Drogowy w Chałupkach | 010210 | pełny zakres, w tym ruch osobowy | |
b) Posterunek Celny "Rakowiec" w Chałupkach | 010220 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
3 | Oddział Celny Towarowy w Zebrzydowicach | 010300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Zebrzydowicach | 010310 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Marklowicach | 010320 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
4 | Oddział Celny Osobowy w Zebrzydowicach | 010400 | tylko w ruchu osobowym |
a) Posterunek Celny w Gołkowicach | 010410 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
b) Posterunek Celny w Kaczycach Dolnych | 010420 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
c) Posterunek Celny w Kaczycach Górnych | 010430 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
5 | Oddział Celny w Bielsku-Białej | 010500 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Oświęcimiu | 010510 | pełny zakres | |
II. | Urząd Celny w Gdańsku | 020000 | |
1 | Oddział Celny "Basen im. Władysława IV" w Gdańsku | 020100 | pełny zakres |
2 | Oddział Celny "Baza Promowa" w Gdańsku | 020200 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
3 | Oddział Celny "Nabrzeże Oliwskie" w Gdańsku | 020300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Starogardzie Gdańskim | 020310 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny "Składy Celne" w Gdańsku | 020320 | pełny zakres | |
4 | Oddział Celny "Nabrzeże XX-Lecia PRL" w Gdańsku | 020400 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Stocznie Morskie" w Gdańsku | 020410 | pełny zakres | |
5 | Oddział Celny "Port Północny" w Gdańsku | 020500 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Basen im. Aleksandra Zawadzkiego" w Gdańsku | 020510 | pełny zakres | |
6 | Oddział Celny Port Lotniczy w Gdańsku w Rębiechowie | 020600 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
7 | Oddział Celny w Olsztynie | 020700 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Skandawie | 020710 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Bartoszycach | 020720 | pełny zakres, a na przejściu drogowym tylko w ruchu przygranicznym | |
8 | Oddział Celny w Braniewie | 020800 | pełny zakres, a na przejściu drogowym tylko w ruchu przygranicznym |
a) Posterunek Celny w Elblągu | 020810 | pełny zakres | |
III. | Urząd Celny Pocztowy w Gdyni | 030000 | |
1 | Oddział Celny Pocztowy w Gdyni | 030100 | tylko dla przesyłek pocztowych |
IV. | Urząd Celny w Gdyni | 040000 | |
1 | Oddział Celny "Port Rybacki" w Gdyni | 040100 | pełny zakres |
2 | Oddział Celny "Dworzec Morski" w Gdyni | 040200 | pełny zakres, w tych ruch osobowy |
3 | Oddział Celny "Basen IV" w Gdyni | 040300 | pełny zakres |
4 | Oddział Celny "Basen V" w Gdyni | 040400 | pełny zakres |
5 | Oddział Celny "Baza Kontenerowa" w Gdyni | 040500 | pełny zakres |
6 | Oddział Celny w Słupsku | 040600 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Darłowie | 040610 | osobowy - tylko dla pływań sportowych | |
towarowy - tylko dla ruchu statków morskich | |||
b) Posterunek Celny w Ustce | 040620 | osobowy - tylko dla pływań sportowych | |
towarowy - tylko dla ruchu statków morskich | |||
7 | Oddział Celny we Władysławowie | 040700 | pełny zakres |
8 | Oddział Celny w Kościerzynie | 040800 | pełny zakres |
V. | Urząd Celny w Krakowie | 050000 | |
1 | Oddział Celny w Krakowie | 050100 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Nowa Huta" w Krakowie | 050110 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny "PKP" Towarowy w Krakowie | 050120 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Tarnowie | 050130 | pełny zakres | |
2 | Oddział Celny Port Lotniczy w Balicach | 050200 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
3 | Oddział Celny w Kielcach | 050300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Towarowy w Kielcach | 050310 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Ostrowcu Świętokrzyskim | 050320 | pełny zakres | |
VI. | Urząd Celny w Kuźnicy | 060000 | |
1 | Oddział Celny w Kuźnicy | 060100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny Drogowy w Kuźnicy | 060110 | pełny zakres, w tym ruch osobowy dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich | |
2 | Oddział Celny w Białymstoku | 060200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Zubkach Białostockich | 060210 | tylko podmioty gospodarcze | |
b) Posterunek Celny w Łomży | 060220 | pełny zakres | |
3 | Oddział Celny w Czeremsze | 060300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Siemianówce | 060310 | pełny zakres | |
4 | Oddział Celny w Ogrodnikach | 060400 | pełny zakres, w tym ruch osobowy dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich |
a) Posterunek Celny w Ełku | 060410 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Suwałkach | 060420 | pełny zakres | |
VII. | Urząd Celny w Łodzi | 070000 | |
1 | Oddział Celny I w Łodzi | 070100 | pełny zakres |
2 | Oddział Celny II w Łodzi | 070200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Sieradzu | 070210 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Płocku | 070220 | pełny zakres | |
3 | Oddział Celny III w Łodzi | 070300 | pełny zakres |
VIII. | Urząd Celny w Nowym Targu | 080000 | |
1 | Oddział Celny w Chyżnem | 080100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
2 | Oddział Celny w Łysej Polanie | 080200 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
3 | Oddział Celny w Muszynie | 080300 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
4 | Oddział Celny w Piwnicznej | 080400 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
5 | Oddział Celny w Nowym Sączu | 080500 | pełny zakres |
6 | Posterunek Celny w Chochołowie | 080010 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym |
7 | Posterunek Celny w Jurgowie | 080020 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym |
8 | Posterunek Celny w Niedzicy | 080030 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym |
9 | Posterunek Celny w Nowym Targu | 080040 | pełny zakres |
IX. | Urząd Celny w Poznaniu | 090000 | |
1 | Oddział Celny w Poznaniu | 090100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy na przejściu granicznym Poznań-Ławica |
a) Posterunek Celny Poznań-Ławica | 090110 | ||
2 | Oddział Celny Pocztowy w Poznaniu | 090200 | tylko dla przesyłek pocztowych |
3 | Oddział Celny II Poznań-Warszawska | 090300 | pełny zakres |
4 | Odział Celny w Bydgoszczy | 090400 | pełny zakres |
5 | Oddział Celny w Kaliszu | 090500 | pełny zakres |
6 | Oddział Celny w Pile | 090600 | pełny zakres |
7 | Oddział Celny w Toruniu | 090700 | pełny zakres |
8 | Posterunek Celny "MPT" w Poznaniu | 090010 | tylko podmioty gospodarcze |
9 | Posterunek Celny w Lesznie | 090020 | pełny zakres |
10 | Posterunek Celny w Koninie | 090030 | pełny zakres |
11 | Posterunek Celny we Włocławku | 090040 | pełny zakres |
X. | Urząd Celny w Przemyślu | 100000 | |
1 | Oddział Celny w Przemyślu | 100100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny Pocztowy w Przemyślu | 100110 | tylko dla przesyłek pocztowych | |
2 | Oddział Celny w Barwinku | 100200 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Krośnie | 100210 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Sanoku | 100220 | pełny zakres | |
3 | Oddział Celny w Medyce | 100300 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
4 | Oddział Celny w Rzeszowie | 100400 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Mielcu | 100410 | pełny zakres, w tym obsługa środków przewozowych | |
b) Posterunek Celny w Leżajsku | 100420 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Stalowej Woli | 100430 | pełny zakres | |
d) Posterunek Celny w Tarnobrzegu | 100440 | pełny zakres | |
5 | Oddział Celny w Żurawicy | 100500 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Jarosławiu | 100510 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny Kolejowy w Medyce | 100520 | pełny zakres | |
6 | Oddział Celny w Hrebennem | 100600 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
XI. | Urząd Celny w Rzepinie | 110000 | |
1 | Oddział Celny w Rzepinie | 110100 | pełny zakres |
2 | Oddział Celny w Zielonej Górze | 110200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Staropolu | 110210 | tylko podmioty gospodarcze | |
b) Posterunek Celny w Zielonej Górze | 110220 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Zbąszyniu | 110230 | pełny zakres | |
3 | Oddział Celny w Gubinie | 110300 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny Kolejowy w Gubinie | 110310 | pełny zakres, w tym ruch osobowy | |
4 | Oddział Celny w Kostrzyniu | 110400 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
5 | Oddział Celny w Kunowicach | 110500 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
6 | Oddział Celny w Olszynie | 110600 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Łęknicy | 110610 | pełny zakres, w tym ruch osobowy | |
b) Posterunek Celny w Żarach | 110620 | pełny zakres | |
7 | Oddział Celny Towarowy w Słubicach | 110700 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny "Pekaes" w Słubicach | 110710 | pełny zakres | |
8 | Odział Celny w Świecku | 110800 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
9 | Oddział Celny w Tuplicach | 110900 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Dębince | 110910 | tylko podmioty gospodarcze | |
10 | Oddział Celny w Gorzowie Wielkopolskim | 111000 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Towarowy w Gorzowie Wielkopolskim | 111010 | pełny zakres | |
11 | Oddział Celny Drogowy w Słubicach | 111100 | tylko w ruchu osobowym |
a) Posterunek Celny w Miłowicach z siedzibą w Eisenhüttenstadt | 111110 | tylko w żegludze śródlądowej | |
XII. | Urząd Celny w Szczecinie | 120000 | |
1 | Oddział Celny Odpraw Zleconych w Szczecinie | 120100 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Magazyn PSM C. Hartwig" w Szczecinie | 120110 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Goleniowie | 120120 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Stargardzie Szczecińskim | 120130 | pełny zakres | |
2 | Oddział Celny "Nabrzeże EWA" w Szczecinie | 120200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Magazyn PŻM" w Szczecinie | 120210 | pełny zakres | |
3 | Oddział Celny "Nabrzeże Starówka" w Szczecinie | 120300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Nabrzeże HUK" w Szczecinie | 120310 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Trzebieży | 120320 | pełny zakres | |
4 | Oddział Celny "Nabrzeże Łasztownia" w Szczecinie | 120400 | pełny zakres |
5 | Oddział Celny "Basen Górniczy" w Szczecinie | 120500 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Nabrzeże Górnośląskie" w Szczecinie | 120510 | pełny zakres | |
6 | Oddział Celny Pocztowy w Szczecinie | 120600 | tylko dla przesyłek pocztowych |
a) Posterunek Celny "Polsped" w Szczecinie | 120610 | pełny zakres | |
7 | Oddział Celny w Szczecinie-Gumieńcach | 120700 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
8 | Oddział Celny w Kołbaskowie | 120800 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
9 | Oddział Celny w Kołobrzegu | 120900 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Koszalinie | 120910 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Szczecinku | 120920 | pełny zakres | |
10 | Oddział Celny w Krajniku Dolnym | 121000 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Gryfinie | 121010 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Osinowie Dolnym | 121020 | tylko w żegludze śródlądowej | |
c) Posterunek Celny w Widuchowej | 121030 | tylko w żegludze śródlądowej | |
11 | Oddział Celny w Świnoujściu | 121100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny "Baza Rybacka" w Świnoujściu | 121110 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny "Baza Bunkrowa" w Świnoujściu | 121120 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny Drogowy w Świnoujściu | 121130 | tylko ruch pieszy i pojazdów jednośladowych | |
12 | Oddział Celny w Lubieszynie | 121200 | pełny zakres |
XIII. | Urząd Celny w Terespolu | 130000 | |
1 | Oddział Celny w Terespolu | 130100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
2 | Oddział Celny Drogowy w Terespolu | 130200 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
3 | Oddział Celny w Lublinie | 130300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Puławach | 130310 | pełny zakres | |
4 | Oddział Celny w Małaszewiczach Centralnych | 130400 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Kowalewie | 130410 | tylko podmioty gospodarcze | |
b) Posterunek Celny w Małaszewiczach Południowych | 130420 | tylko podmioty gospodarcze | |
5 | Oddział Celny w Kukurykach | 130500 | pełny zakres |
6 | Oddział Celny w Dorohusku | 130600 | pełny zakres, w tym ruch osobowy na przejściu drogowym tylko dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich |
a) Posterunek Celny Drogowy w Dorohusku | 130610 | pełny zakres | |
7 | Oddział Celny w Białej Podlaskiej | 130700 | pełny zakres |
8 | Oddział Celny w Zamościu | 130800 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Hrubieszowie | 130810 | pełny zakres | |
9 | Oddział Celny w Siedlcach | 130900 | pełny zakres |
XIV. | Urząd Celny w Warszawie | 140000 | |
1 | Oddział Celny I - Kontroli Celnej w Warszawie | 140100 | pełny zakres |
2 | Oddział Celny II - "Pocztowy" w Warszawie | 140200 | tylko dla przesyłek pocztowych oraz przesyłek o charakterze przesyłek pocztowych zgłoszonych przez firmy spedycyjne |
a) Posterunek Celny "Magazyny Pocztowe" w Warszawie | 140210 | tylko dla przesyłek pocztowych | |
b) Posterunek Celny "UPT 102" w Warszawie | 140220 | tylko dla przesyłek pocztowych w wywozie | |
3 | Oddział Celny III w Warszawie | 140300 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Towarowy "Dworzec Gdański" w Warszawie | 140310 | pełny zakres | |
4 | Oddział Celny IV- "Dworzec Centralny" w Warszawie | 140400 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Magazyny PSM C. Hartwig" w Warszawie | 140410 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Radomiu | 140420 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Ciechanowie | 140430 | pełny zakres | |
5 | Oddział Celny V - Przedsiębiorstwo Spedycji Krajowej w Warszawie | 140500 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Pekaes" w Błoniu | 140510 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny - Państwowe Magazyny Usługowe w Pruszkowie | 140520 | pełny zakres | |
6 | Oddział Celny VI w Warszawie | 140600 | pełny zakres |
XV. | Urząd Celny Port Lotniczy w Warszawie | 150000 | |
1 | Oddział Celny Osobowy w Warszawie | 150100 | tylko w ruchu osobowym |
2 | Oddział Celny Towarowy w Warszawie | 150200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Terminal MDL w Warszawie | 150210 | pełny zakres | |
XVI. | Urząd Celny we Wrocławiu | 160000 | |
1 | Oddział Celny we Wrocławiu | 160100 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "Dworzec Główny" we Wrocławiu | 160110 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny Pocztowy we Wrocławiu | 160120 | tylko dla przesyłek pocztowych | |
c) Posterunek Celny Towarowy we Wrocławiu | 160130 | pełny zakres | |
2 | Posterunek Celny "Składy Celne" we Wrocławiu | 160010 | pełny zakres |
3 | Oddział Celny w Głuchołazach | 160200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Drogowy w Głuchołazach | 160210 | pełny zakres, w tym ruch osobowy | |
b) Posterunek Celny w Białej | 160220 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Nysie | 160230 | pełny zakres | |
4 | Oddział Celny w Kudowie-Zdroju | 160300 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
5 | Oddział Celny w Międzylesiu | 160400 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Boboszowie | 160410 | pełny zakres, w tym ruch osobowy | |
b) Posterunek Celny "Ekspedycja PKP" w Międzylesiu | 160420 | pełny zakres | |
6 | Oddział Celny w Wałbrzychu | 160500 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Mieroszowie | 160510 | pełny zakres na przejściu drogowym - osoby fizyczne tylko w małym ruchu granicznym, a na przejściu kolejowym tylko w ruchu towarowym | |
b) Posterunek Celny w Tłumaczowie | 160520 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
c) Posterunek Celny w Lubawce | 160530 | pełny zakres, w tym ruch osobowy | |
d) Posterunek Celny w Świdnicy | 160540 | pełny zakres | |
7 | Oddział Celny w Opolu | 160600 | pełny zakres, z wyłączeniem mienia przesiedlenia |
a) Posterunek Celny w Kędzierzynie-Koźlu | 160610 | pełny zakres | |
b) Posterunek Celny w Pietrowicach | 160620 | pełny zakres, tylko w ruchu osobowym | |
c) Posterunek Celny w Krapkowicach | 160630 | pełny zakres | |
d) Posterunek Celny "PKP" Dworzec Główny w Opolu | 160640 | pełny zakres | |
XVII. | Urząd Celny w Zgorzelcu | 170000 | |
1 | Oddział Celny Drogowy Zgorzelcu | 170100 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
2 | Oddział Celny Kolejowy w Zgorzelcu | 170200 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
3 | Oddział Celny w Jakuszycach | 170300 | pełny zakres, w tym ruch osobowy - osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym |
a) Posterunek Celny Przełęcz-Okraj | 170310 | osoby fizyczne, tylko w małym ruchu granicznym | |
4 | Oddział Celny w Węglińcu | 170400 | pełny zakres |
5 | Oddział Celny w Legnicy | 170500 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
a) Posterunek Celny w Bolesławcu | 170510 | pełny zakres | |
6 | Oddział Celny w Sieniawce | 170600 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
7 | Oddział Celny w Jeleniej Górze | 170700 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny w Gryfowie Śląskim | 170710 | pełny zakres | |
8 | Oddział Celny w Zawidowie | 170800 | pełny zakres, w tym ruch osobowy |
XVIII. | Urząd Celny w Katowicach | 180000 | |
1 | Oddział Celny w Katowicach | 180100 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny "PKP Ekspresowa" | 180110 | tylko dla przesyłek bagażowo-ekspresowych | |
b) Posterunek Celny w Sosnowcu | 180120 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Tychach | 180130 | pełny zakres | |
2 | Oddział Celny w Bytomiu | 180200 | pełny zakres |
a) Posterunek Celny Pocztowy w Bytomiu | 180210 | tylko dla przesyłek pocztowych | |
b) Posterunek Celny w Gliwicach | 180220 | pełny zakres | |
c) Posterunek Celny w Raciborzu | 180230 | pełny zakres | |
d) Posterunek Celny w Rybniku | 180240 | pełny zakres | |
3 | Oddział Celny w Częstochowie | 180300 | pełny zakres |
Pole 30 - Miejsce odprawy celnej
Wypełnia przy przywozie urząd celny graniczny.
Należy podać kod urzędu celnego, w którym towary należy udostępnić do odprawy celnej, przy przekazaniu towaru przez graniczny urząd celny.
Pole 31 - Opakowania i opis towaru
Należy podać oznakowanie (numery kontenerów, rodzaj i liczbę opakowań) lub w przypadku towarów nie zapakowanych wpisać ilość tych towarów lub wyrazy "towar masowy".
Jeżeli zgłaszane towary nie wypełniają w całości danego opakowania (kontenera, naczepy itp.), to należy przy jego oznakowaniu (numerze) zamieścić słowa "załadunek niepełny". Ponadto należy podać opis towaru, wystarczający do jego identyfikacji, oraz nazwę jednostki miary innej niż kilogramy, zastosowanej dla ilości podanej w polu 41.
Uwaga: W przypadku występowania wielu pozycji taryfowych, kiedy używa się formularza SAD BIS, w formularzu SAD należy wpisać wyraz "różne". W formularzu SAD nie wypełnia się wtedy następujących pól: 32, 33, 34, 36, 38, 39, 41, 42, 43 i 44.
Natomiast pola: 35, 45, 46 i 47 formularza SAD są polami, w które wpisuje się dane sumaryczne z tych pól z formularza SAD BIS.
Pole 32 - Pozycja nr
Jeżeli w danej dostawie nie stosuje się formularza SAD BIS, to należy w pierwszej części wpisać "1", a część drugą pozostawić nie wypełnioną.
Jeżeli w danej dostawie stosuje się formularz SAD BIS, to należy przy każdej wymienionej pozycji towaru napisać jej kolejny numer. Ostatni numer pozycji musi być zgodny z liczbą wpisaną w polu 5 formularza SAD. Pola tego w formularzu SAD w tym przypadku nie należy wypełniać.
Pole 33 - Kod towaru
Pole składa się z 5 części.
W części I należy wpisać 8-cyfrowy kod towaru według taryfy celnej importowej.
Części II, III, IV i V należy pozostawić nie wypełnione.
Pole 34a i 34b - Symbol kraju pochodzenia
W polu 34a należy podać dwuliterowy symbol kraju pochodzenia towaru według wykazu podanego dla pola 11, zgodny z opisem słownym w polu 16. Jeżeli w polu 16 umieszczono wyraz "różne", należy w kolejnych pozycjach formularza SAD BIS wpisać symbole krajów pochodzenia danej pozycji taryfowej opisywanej w polu 31.
Pole 34b należy pozostawić nie wypełnione.
Pole 35 - Masa brutto w kilogramach
Należy podać masę brutto towaru opisanego w polu 31 jako liczbę całkowitą wyrażoną w kilogramach. Przy występowaniu formularza SAD-BIS w formularzu SAD będzie to wartość masy brutto danej dostawy. W przypadku gdy masa wynosi poniżej 1 kilograma, należy wpisać "O".
Pole 36 - Preferencje
Należy wypełniać przy przywozie.
Jeżeli zastosowano preferencje celne, należy podać ich symbol według poniższego wykazu:
LDC - dla towarów z krajów i regionów najmniej rozwiniętych,
DEV - dla towarów z krajów i regionów rozwijających się,
OTH - dla towarów tropikalnych z krajów i regionów rozwijających się,
FTA - dla towarów z krajów, z którymi Polska zawarła dwu- lub wielostronne umowy o preferencjach lub wzajemnym zniesieniu przeszkód w handlu, np. umowa polsko-fińska,
DFZ - dla towarów przywożonych z polskich wolnych obszarów celnych.
Pole 37 - Procedura
Wypełnia funkcjonariusz celny tylko w formularzu SAD.
W części pierwszej wpisuje się 4-cyfrowy kod składający się z dwóch dwucyfrowych kodów procedury, opisanych w objaśnieniach do pola 1 w części trzeciej.
Pierwszy dwucyfrowy kod odpowiada zastosowanej procedurze celnej, natomiast drugi - procedurze celnej zastosowanej uprzednio do danego towaru, np. w przypadku wywozu z Polski towaru zagranicznego w ramach obrotu uszlachetniającego "1051". W przypadku przekazywania sprawy pierwszym kodem nie mogą być: 71, 81 i 91.
Jeżeli w odniesieniu do danego towaru nie zastosowano uprzednio żadnej procedury, to jako drugi kod należy wpisać "00".
Część drugą pola 37 należy wypełniać w przypadku przekazania sprawy przez graniczny urząd celny do odprawy urzędowi celnemu wewnątrz kraju, stosując odpowiedno kody jak dla części trzeciej pola 1.
W przypadku gdy towar odprawiany jest na granicy, w polu tym będzie wpisany następujący numer:
- w części pierwszej 1051,
- w części drugiej 00.
Pole 38 - Masa netto w kilogramach
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu 31 jako liczbę całkowitą wyrażoną w kilogramach. W przypadku gdy masa wynosi poniżej 1 kilograma, należy wpisać "0".
Masa netto jest to masa towaru bez opakowania lub z opakowaniem, jeżeli stanowi ono część składową towaru.
W przypadku gdy w danej dostawie występuje więcej niż jedna pozycja taryfowa, wypełnia się to pole tylko w formularzu SAD BIS, pozostawiając je nie wypełnione w formularzu SAD.
Pole 39 - Kontyngent
Należy wpisać literę "P" w przypadku, gdy na przywóz wymagane jest pozwolenie, "W" - jeżeli jest wymagane pozwolenie wywozu, "T" - jeżeli jest wymagane pozwolenie na tranzyt. Wówczas w polu 44 po literze wpisać numer posiadanego pozwolenia i podać urząd celny, w którym złożono oryginał pozwolenia. W przypadku obrotu towarami podlegającymi międzynarodowej kontroli (np. COCOM), wpisać numer i przedstawić do wglądu: w przywozie kopię certyfikatu importowego lub pozwolenia przywozu, a w wywozie - oryginał lub kopię pozwolenia wywozu oraz wskazać urząd celny wyznaczony do odprawy tych towarów.
Pole 40 - Deklaracja skrócona
W przypadku przekazania sprawy lub tranzytu należy wpisać wartość towaru podaną w fakturze lub innym dokumencie służącym do ustalania wartości celnej. W innych przypadkach nie należy wypełniać.
Pole 41 - Jednostki uzupełniające
Należy wpisać ilość w przypadku, gdy w taryfie celnej przy danej pozycji występują jednostki miary inne niż kilogramy.
Pole 42 - Wartość pozycji
W przypadku stosowania formularza SAD BIS, nie wypełnia się tego pola w formularzu SAD.
W polu tym należy podać wartość towaru opisanego w polu 31 jako liczbę całkowitą (tzn. bez znaków po przecinku) wyrażoną w walucie podanej w polu 22.
Suma wartości z pól 42 w formularzu SAD BIS musi się równać wartości pola 22 w formularzu SAD.
Pole 43 - Metoda wartościowania
Nie należy wypełniać.
Pole 44 - Dodatkowe informacje (załączone dokumenty)
Należy umieścić stosowną informację o załączonych danych i dokumentach, ich numerach, rodzaju, liczbie itp. (przykładowe dokumenty: faktura, świadectwo pochodzenia towaru, numer kontraktu, numer pozwolenia, kod urzędu celnego, w którym złożono oryginał pozwolenia, rodzaj i ewentualnie numer listu przewozowego, oświadczenie podatkowe itd.).
Informację o numerze pozwolenia należy zawsze umieszczać w pierwszym górnym wierszu pola 44 w sposób następujący: A/999999/999999/99*/9999999999*.
Uwaga: Części numeru oznaczone * wypełniać tylko dla towarów objętych międzynarodową kontrolą. Poszczególne części numeru oznaczają:
- litera - rodzaj pozwolenia (P - pozwolenie przywozu. W - pozwolenie wywozu. T - pozwolenie przewozu);
- pierwsze sześć cyfr - kod urzędu celnego, w którym znajduje się pozwolenie;
- drugie sześć cyfr - ostatnie sześć cyfr numeru pozwolenia wydanego przez Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą;
- dwie cyfry - numer listy towarowej dla towarów objętych międzynarodową kontrolą;
- ostatnie dziesięć cyfr - numer pozycji towarowej z wymienionej listy towarowej.
W przypadku dołączenia oddzielnych oświadczeń podatkowych do kilku pozycji taryfowych formularza SAD BIS, w polu tym w formularzu SAD wpisujemy liczbę zgłoszonych oświadczeń podatkowych.
W wyznaczonej (wykropkowanej) części tego pola funkcjonariusz celny wpisuje termin (datę), do którego towar, przekazany do innego urzędu, oddziału lub posterunku celnego, ma być przedstawiony do odprawy.
Pole 45 - Uzgodnienia/Opusty
Należy podać wartość opustu (rabatu) uzgodnionego z kontrahentem zagranicznym od wartości wymienionej w polu 22.
Jeśli w danym zgłoszeniu używa się formularza SAD BIS, należy podać wartość opustu od wartości wymienionej w polu 42.
W obu przypadkach należy podać kwotę opustu w liczbach całkowitych (tzn. bez znaków po przecinku) w walucie faktury podanej w polu 22. W polu należy wpisywać jedynie opusty potwierdzone, tj. uwidocznione w fakturze.
Pole 46 - Wartość statystyczna
W wywozie - wartość transakcyjna w tysiącach złotych (bez znaków po przecinku) na bazie franco granica polska lub FOB port polski, tzn. że w cenie towaru nie występują koszty zagraniczne transakcyjne (tj. koszty ubezpieczenia, transportu i pozostałe koszty transakcyjne).
Jeżeli wartość w walucie podana w polu 22 w części drugiej określona jest na wyżej wymienionej bazie, to wartość w polu 46 = (pole 22 część druga - pole 45) x pole 23 lub pole 46 = (pole 42 - pole 45) x pole 23.
Jeżeli wartość w polu 22 w części drugiej obliczono na bazie innej niż franco granica lub FOB port polski, to należy pomniejszyć ją o wartość kosztów zagranicznych transakcyjnych.
W przywozie - wartość transakcyjna w tysiącach złotych (bez znaków po przecinku) na bazie CIF lub franco granica polska, tzn. że w cenie towaru występują koszty zagraniczne transakcyjne.
Jeżeli wartość w walucie w polu 22 w części drugiej podana jest na bazie CIF, to wartość statystyczna w polu 46 = (pole 22 w części drugiej - pole 45) x pole 23 lub pole 46 = (pole 42 - pole 45) x pole 23.
Jeżeli wartość w polu 22 w części drugiej jest oparta na innej bazie niż CIF, to należy powiększyć ją o wartość kosztów zagranicznych transakcyjnych.
Pole 47 - Obliczanie opłat
Typ - podać trzycyfrowy kod identyfikujący rodzaj cła lub podatku według poniższego wykazu:
111 - cło (oblicza się zgodnie z Prawem celnym),
112 - podatek obrotowy pobierany przez urzędy celne w wywozie (oblicza się w oparciu o przepisy podatkowe),
113 - podatek obrotowy pobierany przez urzędy celne w przywozie (oblicza się w oparciu o przepisy podatkowe),
115 - opłaty manipulacyjne (wielkość sumaryczna).
Oblicza się je w polu B zgodnie z rozporządzeniem Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą z dnia 22 sierpnia 1990 r. w sprawie dozoru i kontroli celnej oraz poboru opłat (Dz. U. Nr 61, poz. 357), a w przypadku braku miejsca - na odwrocie pierwszej strony formularza SAD w polu E/J. Sumę tych opłat wpisuje się w polu 47 w formularzu SAD.
813 - podatek od wartości dodanej (od wartości towarów i usług).
Podstawa opłaty - podać wartość, od której oblicza się cło i podatki; przy ustaleniu przez urząd celny innej niż deklarowana podstawy opłaty należy dokonać odpowiedniej korekty w polu 46.
Stawka (w procentach) - podać wysokość stawki celnej, która ma być zastosowana do deklarowanej pozycji taryfowej po ewentualnym uwzględnieniu preferencji celnych, oraz wysokość stawki podatku.
Kwota - podać wysokość naliczonej kwoty cła, podatku i opłat manipulacyjnych (w tys. zł).
Metoda płatności (kolumna MP) - podać jednoliterowy symbol, który informuje, w jaki sposób zostanie uregulowana opłata (cło, podatek itp) według poniższego wykazu:
A - natychmiastowa płatność gotówką lub papierem wartościowym, np. czek,
D - natychmiastowa płatność zapisana w ciężar rachunku gotówkowego, np. przelew,
F - płatność odroczona,
G - płatność odłożona - system VAT,
H - towary importowane w imieniu zarejestrowanego odbiorcy VAT,
L - płatności pod zabezpieczenie lub potrącenie, np. weksel,
M - zabezpieczenie zawierające depozyt gotówkowy,
N - zabezpieczenie przez indywidualny depozyt gotówkowy,
P - zabezpieczenie z konta gotówkowego agenta,
R - różne metody płatności,
S - zabezpieczenie przez gwarancję indywidualną (upoważnienie stałe),
U - ustawowe zwolnienie od cła i innych płatności,
V - zabezpieczenie z konta gwarancyjnego importera,
W - zabezpieczenie pod obligacje ogólne agenta,
X - zabezpieczenie pod obligacje ogólne eksportera/importera,
Y - zabezpieczenie pod zwykłe obligacje,
Z - zabezpieczenie pod zobowiązanie.
W przypadku wpłaty gotówkowej kasa może umieszczać swe adnotacje "zapłacono gotówką", pieczęć z datownikiem, sumę wpłaty (w tym słownie) - w polu B lub E/J.
W przypadku stosowania formularza SAD BIS, w polu 47 formularza SAD należy podać dane sumaryczne, to jest łączną wartość kolumny "kwota" ze wszystkich załączonych formularzy SAD BIS dla poszczególnych typów należności w kolumnie "typ".
Jeśli w jednej dostawie zastosowano kilka metod płatności natychmiastowych, np. część zobowiązań pokryto z wcześniej złożonego depozytu gotówkowego, część czekiem, a pozostałą część gotówką - należy w kolumnie MP przy sumarycznie podanej wartości należności wpisać literę "R" jako "różne", a w polu B lub E/J podać wysokość kwoty i odpowiednie symbole literowe zastosowanej metody płatności.
Przykład: Jeśli przy sumarycznej wielkości 100.000 tys. zł (z pola 47) uregulowanie należności nastąpiło za pomocą:
- depozytu gotówkowego w wysokości 50.000 tys. zł
- przelewem bankowym w wysokości 20.000 tys. zł
- gotówką w wysokości 30.000 tys. zł
to w polu B należy wpisać:
50.000 tys. - M,
20.000 tys. - D,
30.000 tys. - A.
W przypadku odprawy czasowej w kolumnie MP należy wpisać symbol F.
Jeśli uzyskano zwolnienie od cła, wówczas należy wpisać w kolumnie MP symbol U, a w polu B lub E/J podać podstawę prawną tego zwolnienia.
Opłaty manipulacyjne pobierane przez urząd celny z tytułu przekazania towaru do innego urzędu celnego, przeprowadzonej kontroli itp. należy wpisywać i potwierdzać w polu B lub E/J.
Pole 48 - Płatność odroczona
Wypełnia urząd celny tylko w przypadku pobrania zabezpieczenia przy odprawie czasowej i w przekazaniu towaru.
W przypadku przekazania, gdy pobrano zabezpieczenie (choćby w części), to w polu 50 należy podać jego wysokość i metodę uregulowania, np. weksel, gotówka. W tym przypadku w polu 48 należy wpisać symbol pobranego zabezpieczenia zgodny z wykazem metod płatności podanym w opisie pola 47.
Gdy zabezpieczenia nie pobrano, pole 48 należy pozostawić nie wypełnione, a w polu 50 zaznaczyć, że zabezpieczenie nie zostało pobrane.
Pole 49 - Skład celny/wolny obszar celny
Należy podać numer zezwolenia Prezesa Głównego Urzędu Ceł na prowadzenie składu celnego. Na żądanie urzędu celnego fotokopię zezwolenia należy okazać do wglądu.
W przypadku wolnego obszaru celnego należy wpisać WOC i jego lokalizację.
Pole 50 - Gwarant
Wypełnia się obligatoryjnie w przewozie przez polski obszar celny oraz w przywozie przy przekazaniu towaru do odprawy do innego lub w ramach tego samego urzędu celnego.
Podaje się nazwę i adres jednostki, która jest gwarantem, oraz nazwę i numer gwarancji lub - w przypadku przekazania sprawy - imię, nazwisko, adres, numer dokumentu osobistego osoby zobowiązanej do dostarczenia towaru do urzędu celnego odprawy ostatecznej.
W przypadku przekazania, gdy pobrano zabezpieczenie (choćby w części), to w polu tym należy podać jego wysokość i metodę uregulowania, np. weksel, gotówka.
W tym przypadku w polu 48 należy wpisać symbol pobranego zabezpieczenia, zgodny z wykazem metod płatności podanym w opisie pola 47.
Gdy zabezpieczenia nie pobrano, pole 48 należy pozostawić nie wypełnione, a w niniejszym polu zaznaczyć, że zabezpieczenie nie zostało pobrane.
Przykładowy zapis:
- pobrano zabezpieczenie w wysokości ............... w formie ............. (w przypadku płatności odroczonych),
- zabezpieczenia nie pobrano .............
Pole 51 - Przewidywane urzędy tranzytowe (i kraje)
Należy wypełniać fakultatywnie w wywozie z wykorzystaniem przejazdu tranzytowego.
W polu tym podaje się nazwy urzędu tranzytowego i symbol kraju według nazw podanych w wykazie dla pola 11, w którym ten urząd celny się znajduje.
W przywozie nie wypełnia się.
Pole 52 - Gwarancje tranzytowe nieważne na...........
W wywozie z wykorzystaniem tranzytu należy tu wymienić kraje, na które gwarancje tranzytowe są nieważne.
Ponadto podaje się tu rodzaj gwarancji tranzytowych, jakie ponosi gwarant wymieniony w polu 50 (np. TIR carnet nr..........).
W przywozie, w przypadku przekazania towaru do innego urzędu celnego lub w ramach tego samego urzędu celnego, urząd przekazujący wpisuje numer przyjęcia zgłoszenia zgodny z numerem w polu C.
Pole 53 - Urząd odbiorczy i kraj
Służy celom tranzytu i przekazania sprawy.
Podaje się tu nazwę urzędu celnego:
- w którym zostanie dokonana odprawa przywożonego towaru lub
- przez który towar zostanie wywieziony za granicę.
Pole 54 - Miejsce i data
Otrzymujący decyzję odprawy celnej potwierdza jej otrzymanie własnoręcznym podpisem, wpisując swoje dane: imię i nazwisko, numer dowodu tożsamości, datę (wpisaną w systemie: rok - miesiąc - dzień) i podpis. W przypadku przesłania decyzji pocztą, potwierdzeniem odbioru jest podpis na druku pocztowym "za potwierdzeniem odbioru".
Pole 55 - Przeładunki (na karcie 4/5)
Należy wypełniać w przypadku zaistnienia opisanego niżej zdarzenia w tranzycie.
Pierwsze trzy linijki wypełnia się w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności wymagające dokonania - podczas przewożenia towaru między urzędem nadawczym a urzędem odbiorczym - przeładunku towaru z jednego środka transportu na drugi lub z jednego kontenera do drugiego.
Pole podzielone jest na dwie części przeznaczone dla dwóch przypadków przeładunku.
W pierwszej linii każdej z części wpisuje się nazwę miejsca i kraju zdarzenia.
W drugiej linii wpisuje się numery rejestracyjne i symbol kraju rejestracji nowego środka transportu.
W trzeciej linii w kratce wpisuje się "1", jeśli towar jest przewożony w kontenerze, lub "0", jeśli towar nie jest przewożony w kontenerze. W dalszej części wpisuje się numer rejestracyjny nowego kontenera.
Operacja taka musi być potwierdzona przez odpowiednie władze lokalne w polu F, a informacja o tym przedstawiona przez przewożącego towar do wiadomości następnego urzędu celnego, w którym towar ma być przedstawiony do odprawy.
Pole 56 Inne zdarzenia podczas przewozu (na odwrocie karty 4/5)
Pole to wykorzystywane jest w tranzycie i służy do odnotowania takiej sytuacji, kiedy w trakcie przewozu towaru załadowanego na przyczepę lub naczepę zostaje zmieniony ciągnik. Wpisuje się wówczas numer rejestracyjny i kraj rejestracji nowego ciągnika.
Na poświadczenie przez odpowiednie władze takiego zdarzenia jest przewidziane pole G, ale nie jest ono konieczne.
Pole A - Urząd celny odprawy
Wypełnia jedynie urząd celny dokonujący odprawy towaru.
Pole to powinno zawierać następujące dane:
- trzynastoznakowy numer zgłoszenia celnego, który składa się z dwóch części: sześciocyfrowego kodu urzędu celnego, łamanego przez kolejny sześciocyfrowy numer porządkowy ewidencji odpraw celnych w przywozie lub w wywozie, a dla oddziałów i posterunków granicznych drogowych - przez kolejny numer ewidencji towarowej i samochodowych środków przewozowych w danym roku, np. 060110/000003 oznacza trzeci kolejny od początku roku numer ewidencji wniosków o wszczęcie postępowania celnego, prowadzonej przez posterunek celny drogowy w Kuźnicy;
- nazwę urzędu celnego odprawy;
- datę dokonania zgłoszenia celnego zapisaną w systemie rok - miesiąc - dzień.
Pole B - Elementy kalkulacyjne (opłaty manipulacyjne)
Przykładowe informacje, które celnik może tu wpisać:
- wymiar i rodzaj opłat manipulacyjnych (w tym za przekazanie towaru),
- zapłacono gotówką, data,
- w przypadku zwolnienia od cła lub podatku - jego podstawę (np. towary dla misji dyplomatycznych - art. 12 Prawa celnego),
- inne.
W przypadku braku miejsca w tym polu, pozostałe informacje należy wpisać w polu E/J na odwrocie karty 1/6 formularza SAD.
Pole C - Urząd celny przyjmujący zgłoszenie/wniosek o przekazanie
Wypełnia urząd celny przyjmujący wniosek.
Pole to powinno zawierać następujące dane:
- trzynastoznakowy numer, który składa się z dwóch części: sześciocyfrowego kodu urzędu celnego przyjmującego wniosek, łamanego przez kolejny sześciocyfrowy numer porządkowy ewidencji odpraw celnych w przywozie lub w wywozie, a dla oddziałów i posterunków granicznych drogowych - przez kolejny numer ewidencji towarowej i samochodowych środków przewozowych w danym roku; np. 060110/000003 oznacza trzeci kolejny od początku roku numer ewidencji wniosków o wszczęcie postępowania celnego prowadzonej przez posterunek celny drogowy w Kuźnicy;
- nazwę urzędu celnego przyjmującego wniosek;
- datę przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania celnego lub o przekazanie sprawy, zapisaną w systemie: rok - miesiąc - dzień.
Należy skreślić na formularzu niepotrzebne określenie pola.
Pole D (D/J) - Adnotacje urzędowe
W polu tym powinny znaleźć się następujące adnotacje urzędowe:
- decyzja o dopuszczeniu do:
- obrotu na polskim obszarze celnym,
- wywozu za granicę,
potwierdzona pieczęcią dokonującego odprawy z datą odprawy i jego własnoręcznym podpisem;
- informacja o zakresie i wyniku przeprowadzonej rewizji, pobranych próbkach, naliczonych opłatach manipulacyjnych itp.; informacje te można umieścić też na odwrocie karty 1/6 w polu E/J;
- w przypadku odprawy czasowej wpisuje się tu ostateczny termin, do którego towar ten musi być wywieziony lub do którego musi być przywieziony z zagranicy.
Pole E/J - Uwagi urzędu celnego (na odwrocie karty 1/6)
Pole to przeznaczone jest na dalszy ciąg uwag urzędów celnych, które nie mieszczą się w polu D/J.
Pole F - Poświadczenie odpowiednich władz (na karcie 4/5)
Wpisu dokonują odpowiednie władze lokalne, poświadczając autentyczność zdarzenia losowego z pola 55.
Pole G - Poświadczenie odpowiednich władz (na odwrocie karty 4/5)
Wpisu dokonują odpowiednie władze lokalne, potwierdzając tym zaistnienie zdarzenia opisanego w polu 56.
Pole H - Kontrola po dostarczeniu towaru (na odwrocie karty 4/5)
Nie należy wypełniać (dotyczy handlu w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej).
Pole I - Kontrola odbiorczego urzędu celnego
Stosuje się w tranzycie w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (na odwrocie karty 4/5) - nie należy wypełniać.
U dołu ostatniej strony karty 4/5 istnieje możliwość oderwania jej fragmentu, który służy jako potwierdzenie w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (nie należy wypełniać).
Na karcie 4/5 na pierwszej stronie są dwa pola nie numerowane. Pole umieszczone wyżej jest przeznaczone na potwierdzenie odbioru postanowienia o przekazaniu. Znajduje się w nim napis: "Potwierdzam odbiór postanowienia o przekazaniu".
Zgłaszający lub osoba odpowiedzialna za sprawy finansowe wpisuje tu swoje dane: imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości, datę wpisaną w systemie: rok - miesiąc - dzień oraz własnoręczny podpis. W polu umieszczonym poniżej umieszcza się nazwę urzędu celnego, do którego przekazana została sprawa.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1991.31.225 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Wnioski o wszczęcie postępowania celnego. |
Data aktu: | 12/09/1991 |
Data ogłoszenia: | 09/10/1991 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1992 |