Rzeczypospolitej Polskiej
DPT II-25-23-2000/MP
Ambasada
Republiki Federalnej Niemiec
w Warszawie
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej przesyła wyrazy szacunku Ambasadzie Republiki Federalnej Niemiec i w nawiązaniu do podpisanej w dniu 17 czerwca 1991 r. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o polsko-niemieckiej współpracy młodzieży oraz przeprowadzonych w latach 2001-2002 rozmów międzyrządowych w ramach polsko-niemieckiej grupy roboczej ma zaszczyt zaproponować zawarcie Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie Statutu Personelu i Przepisów Finansowych Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży" o następującej treści:
Jeżeli Rząd Republiki Federalnej Niemiec wyrazi zgodę na propozycję Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas niniejsza nota oraz udzielona w formie noty odpowiedź Ambasady Republiki Federalnej Niemiec wyrażająca zgodę Rządu Republiki Federalnej Niemiec będą stanowiły Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec, które wejdzie w życie z datą noty stanowiącej odpowiedź.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej korzysta z okazji, by ponowić Ambasadzie Republiki Federalnej Niemiec wyrazy najwyższego szacunku.
Warszawa, dnia 28 czerwca 2003 r.
Ambasada
Republiki Federalnej Niemiec
Warszawa
Ku 652.01/6
Nr 465/03
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa
Ambasada Republiki Federalnej Niemiec przesyła wyrazy szacunku Ministerstwu Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej i ma zaszczyt potwierdzić nadejście noty Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej nr DPT II-25-23-2000/MP z dnia 28 czerwca 2003 r., która w uzgodnionym tłumaczeniu na język niemiecki ma następujące brzmienie:
"Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej przesyła wyrazy szacunku Ambasadzie Republiki Federalnej Niemiec i w nawiązaniu do podpisanej w dniu 17 czerwca 1991 r. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o polsko-niemieckiej współpracy młodzieży oraz przeprowadzonych w latach 2001-2002 rozmów międzyrządowych w ramach polsko-niemieckiej grupy roboczej ma zaszczyt zaproponować zawarcie Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie Statutu Personelu i Przepisów Finansowych Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży" o następującej treści:
Jeżeli Rząd Republiki Federalnej Niemiec wyrazi zgodę na propozycję Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas niniejsza nota oraz udzielona w formie noty odpowiedź Ambasady Republiki Federalnej Niemiec wyrażająca zgodę Rządu Republiki Federalnej Niemiec będą stanowiły Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec, które wejdzie w życie z datą noty stanowiącej odpowiedź.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej korzysta z okazji, by ponowić Ambasadzie Republiki Federalnej Niemiec wyrazy najwyższego szacunku."
Ambasada ma zaszczyt powiadomić Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, że Rząd Republiki Federalnej Niemiec wyraża zgodę na propozycje Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z tym nota Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 czerwca 2003 r. oraz niniejsza nota, będąca odpowiedzią na nią, stanowią Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec, które wejdzie w życie w dniu wpłynięcia niniejszej noty i które w językach niemieckim i polskim mają jednakową moc. W rozumieniu Rządu Republiki Federalnej Niemiec wymiana not z dnia 23 września 1994 r./10 stycznia 1996 r. w sprawie zmiany Statutu Personalnego z wejściem w życie niniejszego porozumienia również traci moc.
Ambasada Republiki Federalnej Niemiec korzysta z okazji, aby ponowić Ministerstwu Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej wyrazy najwyższego szacunku.
Warszawa, dnia 1 października 2003 r.
STATUT PERSONELU ORGANIZACJI "POLSKO-NIEMIECKA WSPÓŁPRACA MŁODZIEŻY" (PNWM)
Dział I: Zakres obowiązywania i zastosowania, zadania i obowiązki pracowników PNWM, reprezentacja personelu
Artykuł 1: Zakres obowiązywania i zastosowania
Artykuł 2: Odpowiedzialność pracowników
Artykuł 3: Ślubowanie
Artykuł 4: Obowiązek zachowania tajemnicy
Artykuł 5: Zakaz wykonywania innej działalności
Artykuł 6: Reprezentacja personelu
Dział II: Zatrudnianie, zakres czynności, okres próbny, rozwiązanie stosunku pracy
Artykuł 7: Zatrudnianie
Artykuł 8: Wymogi stawiane kandydatom
Artykuł 9: Zawarcie umowy o pracę
Artykuł 10: Czas trwania umów o pracę, okres próbny
Artykuł 11: Zakres czynności i czas pracy
Artykuł 12: Wypowiedzenie, zwolnienie, rozwiązanie stosunku pracy
Dział III: Zaszeregowanie stanowisk, wynagrodzenie, inne świadczenia, urlopy
Artykuł 13: Zaszeregowanie stanowisk
Artykuł 14: Wynagrodzenie i dodatki
Artykuł 15: Świadczenia w przypadku wykonywania pracy za granicą
Artykuł 16: Dodatkowe roczne wynagrodzenie, dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu i dodatek szkolny
Artykuł 17: Koszty podróży i przeprowadzki, pomoc na zagospodarowanie
Artykuł 18: Ubezpieczenie społeczne i dodatkowe ubezpieczenie emerytalne
Artykuł 19: Opodatkowanie wynagrodzenia
Artykuł 20: Waluta płatności
Artykuł 21: Żądanie zwrotu nadpłat
Artykuł 22: Uregulowania urlopowe
Dział IV: Postanowienia końcowe
Artykuł 23: Środki dyscyplinarne
Artykuł 24: Rozstrzyganie sporów
Artykuł 25: Stosowanie
Artykuł 26: Zmiana Statutu Personelu
Artykuł 27: Moc wiążąca w obu językach
ZAKRES OBOWIĄZYWANIA I ZASTOSOWANIA, ZADANIA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PNWM, REPREZENTACJA PERSONELU
:
Zakres obowiązywania i zastosowania
:
Odpowiedzialność pracowników
:
Ślubowanie
Podejmując pracę, pracownicy PNWM zobowiązani są złożyć i podpisać następujące oświadczenie:
"Ślubuję, że wszystkie zadania powierzone mi przez Organizację "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży" będę wypełniać rzetelnie, sumiennie i dochowując tajemnicy, że przy wypełnianiu tych zadań i w innych zachowaniach będę się kierować wyłącznie celami i interesami PNWM oraz że w związku z moją pracą nie będę się zwracać do żadnego rządu i żadnej instytucji poza PNWM o wydanie poleceń ani takich poleceń przyjmować, a także zaniecham wszelkich działań niezgodnych z moim stanowiskiem w PNWM.".
:
Obowiązek zachowania tajemnicy
Pracownicy zobowiązani są do bezwzględnego zachowania tajemnicy w odniesieniu do wszystkich spraw związanych z ich pracą w PNWM, a w szczególności w odniesieniu do obrad Rady i doradczych grup roboczych. Pracownikom zabrania się przekazywania osobom postronnym informacji o sprawach PNWM, które nie są powszechnie znane i o których dowiedzieli się w związku ze swoją pracą w PNWM, jeżeli Zarząd nie wyraził na to zgody.
:
Zakaz wykonywania innej działalności
:
Reprezentacja personelu
W celu obrony swoich interesów (między innymi zawodowych i socjalnych) pracownicy mogą utworzyć wspólną reprezentację personelu.
ZATRUDNIANIE, ZAKRES CZYNNOŚCI, OKRES PRÓBNY, ROZWIĄZANIE STOSUNKU PRACY
:
Zatrudnianie
:
Wymogi stawiane kandydatom
:
Zawarcie umowy o pracę
:
Czas trwania umów o pracę, okres próbny
:
Zakres czynności i czas pracy
:
Wypowiedzenie, zwolnienie, rozwiązanie stosunku pracy
ZASZEREGOWANIE STANOWISK, WYNAGRODZENIE, INNE ŚWIADCZENIA, URLOPY
:
Zaszeregowanie stanowisk
Wykaz stanowisk pracy oraz ich zaszeregowanie określone są w zakresach funkcyjnych i stanowiskach w PNWM, stanowiących załącznik nr 1 do Statutu.
:
Wynagrodzenie i dodatki
Każdorazowe zmiany wysokości wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w siedzibie PNWM w Poczdamie dokonywane są w oparciu o odpowiednie zmiany układu zbiorowego pracy dla administracji federalnej w Niemczech, a w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w siedzibie PNWM w Warszawie - w oparciu o zmianę wysokości ustawowo określonego na dany rok, prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w Polsce.
:
Świadczenia w przypadku wykonywania pracy za granicą
:
Dodatkowe roczne wynagrodzenie, dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu i dodatek szkolny
PNWM przyznaje pracownikom spełniającym określone warunki dodatkowe roczne wynagrodzenie, dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu oraz dodatek szkolny, zgodnie z zasadami określonymi w załącznikach nr 4 i 5 do Statutu.
:
Koszty podróży i przeprowadzki, pomoc na zagospodarowanie
Pracownikom PNWM przysługuje prawo do zwrotu kosztów podróży służbowych i przeprowadzki oraz prawo do otrzymania pomocy na zagospodarowanie, na warunkach określonych w załączniku nr 6 do Statutu.
:
Ubezpieczenie społeczne i dodatkowe ubezpieczenie emerytalne
:
Opodatkowanie wynagrodzenia
W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, wynagrodzenia pracowników posiadających status pracownika wysłanego będą opodatkowane zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w Państwie, z którego zostali skierowani do pracy.
:
Waluta płatności
:
Żądanie zwrotu nadpłat
Środki finansowe, które zostały wypłacone pracownikom bez podstawy prawnej, podlegają zwrotowi. Zarząd może podjąć decyzję o odstąpieniu od żądania zwrotu nadpłaty w części lub całości, jeżeli nadpłata była nieznaczna. Żądanie zwrotu dokonanych nadpłat powinno nastąpić w ciągu sześciu miesięcy.
:
Uregulowania urlopowe
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
:
Środki dyscyplinarne
:
Rozstrzyganie sporów
:
Stosowanie
Przepisy Statutu są stosowane zgodnie z wytycznymi Zarządu, który w związku z tym wyda niezbędne postanowienia wykonawcze.
:
Zmiana Statutu Personelu
Statut może zostać zmieniony na wniosek Zarządu lub jednego z obu Rządów. Postanowienia w sprawie zmian Statutu, z zastrzeżeniem przepisów artykułu 14 ustęp 3, są podejmowane w porozumieniu przez oba Rządy.
Zmiany Statutu wchodzą w życie, gdy oba Rządy wyrażą na to zgodę w drodze wymiany not. Za dzień wejścia w życie zmian Statutu uważać się będzie dzień otrzymania noty późniejszej.
:
Moc wiążąca w obu językach
Polski i niemiecki tekst Statutu mają jednakową moc.
Załączniki do Statutu Personelu
Załącznik nr 1
do artykułu 13: Zakresy funkcyjne i stanowiska w PNWM
Załącznik nr 2
do artykułu 14: Część I: Wynagrodzenie zasadnicze
Część II: Dodatki do wynagrodzeń
Załącznik nr 3
do artykułu 15: Świadczenia w przypadku wykonywania pracy za granicą
Załącznik nr 4
do artykułu 16: Dodatkowe roczne wynagrodzenie i dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu
Załącznik nr 5
do artykułu 16: Dodatek szkolny
Załącznik nr 6
do artykułu 17: Część I: Koszty podróży
Część II: Koszty przeprowadzki i pomoc na zagospodarowanie
Zakresy funkcyjne i stanowiska w PNWM
Szczebel funkcyjny |
Zakres obowiązków |
Zakresy funkcyjne |
Opis stanowisk pracy | Uwagi |
Zarząd | kierowanie biurami PNWM w Warszawie i Poczdamie |
Zakres funkcyjny 1 Jeden dyrektor PNWM w Warszawie i jeden w Poczdamie |
||
Koordynacja | koordynacja imprez informacyjnych i dokształcających, kursów językowych, posiedzeń Rady PNWM i doradczych grup roboczych, opracowywania i wydawania publikacji, planowanie |
Zakres funkcyjny 2 A (Koordynator 1) |
wyraźnie ukształtowana funkcja wspierająca w stosunku do kierownictwa w znaczeniu eksponowanej, ważnej i doniosłej pozycji w PNWM; w tych ramach samodzielna (na własną odpowiedzialność) koordynacja imprez PNWM, łącznie z planowaniem finansowym, samodzielna (na własną odpowiedzialność) współpraca z ważnymi instytucjami zewnętrznymi; koordynacja działań z zakresu public relations. | czołowa pozycja w strukturze stanowisk w PNWM; drugi po Zarządzie szczebel kierowniczy / koordynacyjny |
finansowe, zawieranie umów |
Zakres funkcyjny 2 B (Koordynator 2) |
praca wspierająca na rzecz Zarządu, koordynacja imprez PNWM, łącznie z planowaniem finansowym / współpraca z ważnymi jednostkami i instytucjami zewnętrznymi / koordynacja działań z zakresu public relations - częściowo w uzgodnieniu z Zarządem; Większa odpowiedzialność wyraźnie odróżnia ten zakres od zakresu funkcyjnego 2 C. |
niezbędny profil wymagań do pełnienia funkcji koordynatora w PNWM | |
Zakres funkcyjny 2 C (Koordynator 3) |
praca wspierająca Zarząd, koordynacja imprez PNWM, łącznie z planowaniem finansowym / współpraca z ważnymi jednostkami i instytucjami zewnętrznymi / koordynacja działań z zakresu public relations - regularne uzgodnienia z Zarządem - - szczególne znaczenie i trudność zadań - - praca wprowadzająca w ten zakres funkcyjny w PNWM - |
funkcja wyjściowa do pełnienia funkcji koordynatora w PNWM | ||
Kierownicy referatów | kierowanie referatami wspierania lub działem administracyjno-finansowym; utrzymywanie kontaktów zewnętrznych i reprezentowanie PNWM, koordynacja |
Zakres funkcyjny 3 A (Kierownik referatu 1) |
samodzielne kierowanie referatem wspierania lub działem administracyjno-finansowym, bardzo duża odpowiedzialność, co jest związane ze znaczącym oddziaływaniem zewnętrznym lub odpowiedzialnością za większe sumy pieniężne (za fundusze przeznaczone na wspieranie wymiany i budżet administracyjny PNWM); Większa odpowiedzialność wyraźnie odróżnia ten zakres od zakresu funkcyjnego 3 B. |
niezbędny profil wymagań do pełnienia funkcji kierownika referatu w PNWM |
imprez należących do zakresu kompetencji referatu wspierania; wyszukiwanie, doradztwo i szkolenie partnerów w sferze wspierania lub odpowiedzialność za budżet PNWM |
Zakres funkcyjny 3 B (Kierownik referatu 2) |
kierowanie referatem wspierania lub działem administracyjno-finansowym, znaczny zakres odpowiedzialności, co jest związane ze znaczącym oddziaływaniem zewnętrznym lub odpowiedzialnością za większe sumy pieniężne (za fundusze przeznaczone na wspieranie wymiany i budżet administracyjny PNWM); - szczególne znaczenie i trudność zadań - - praca wprowadzająca w ten zakres funkcyjny w PNWM - |
funkcja wyjściowa do pełnienia funkcji kierownika referatu w PNWM | |
Pracownicy merytoryczni | funkcje wspierające w stosunku do zakresów funkcyjnych 1-3 oraz obowiązki administracyjno-biurowe w dziedzinie wspierania wymiany ogólnej i wymiany szkolnej, zadania administracyjno-finansowe, a także zadania wspierające w stosunku do Zarządu; |
Zakres funkcyjny 4 A Pracownik merytoryczny 1 |
eksponowana funkcja pracownika merytorycznego w referacie wspierania lub dziale administracyjno-finansowym PNWM, wymagająca gruntownej i szerokiej wiedzy fachowej i doświadczenia w obszarze działalności PNWM, a w szczególności we współpracy dwustronnej w dziedzinie wspierania lub w zakresie zadań administracyjno-finansowych PNWM, w tym również merytoryczne zastępstwo kierownika danego referatu; również: istotna funkcja wspierająca w stosunku do Zarządu; obowiązki reprezentacyjne; obowiązki koordynacyjne oraz samodzielne prowadzenie ważnych i trudnych spraw; Szczególna trudność i znaczenie odróżniają ten zakres od zakresu funkcyjnego 4 B. |
czołowa pozycja w ramach szczebla pracowników merytorycznych; - szczególna pozycja w PNWM - |
w szczególności: całościowa realizacja procedury opracowywania wniosków i rozliczeń, obowiązki reprezentacyjne i organizowanie imprez, pomoc przy poszukiwaniu partnerów w sferze wspierania, planowanie imprez, a także rezerwacje, |
Zakres funkcyjny 4 B Pracownik merytoryczny 2 |
funkcja pracownika merytorycznego w referacie wspierania lub dziale administracyjno-finansowym PNWM, wymagająca gruntownej i szerokiej wiedzy fachowej i doświadczenia w obszarze działalności PNWM, w szczególności we współpracy dwustronnej w dziedzinie wspierania lub w zakresie zadań administracyjno-finansowych; również: funkcja wspierająca w stosunku do Zarządu; obowiązki reprezentacyjne, obowiązki koordynacyjne oraz samodzielne prowadzenie trudnych spraw; Szczególna odpowiedzialność odróżnia ten zakres od zakresu funkcyjnego 4 C. |
niezbędny profil wymagań do pełnienia bardziej eksponowanej funkcji pracownika merytorycznego w PNWM | |
prowadzenie kont, plany finansowe |
Zakres funkcyjny 4 C Pracownik merytoryczny 3 |
funkcja pracownika merytorycznego w referacie wspierania lub dziale administracyjno-finansowym PNWM, wymagająca gruntownej i szerokiej wiedzy fachowej i doświadczenia w obszarze działalności PNWM, w szczególności we współpracy dwustronnej w dziedzinie wspierania lub w zakresie zadań administracyjno-finansowych; również: funkcja wspierająca w stosunku do Zarządu; obowiązki koordynacyjne, prowadzenie trudnych spraw - samodzielne wykonywanie zadań - |
niezbędny profil wymagań do pełnienia funkcji pracownika merytorycznego w PNWM | |
Zakres funkcyjny 4 D Pracownik merytoryczny 4 |
funkcja pracownika merytorycznego w referacie wspierania lub dziale administracyjno-finansowym PNWM, wymagająca gruntownej i wielokierunkowej wiedzy fachowej i doświadczenia, w szczególności we współpracy dwustronnej w dziedzinie wspierania lub w zakresie zadań administracyjno-finansowych; - samodzielne wykonywanie zadań - - praca wprowadzająca w ten zakres funkcyjny w PNWM - |
niezbędny minimalny profil wymagań do pełnienia funkcji pracownika merytorycznego w PNWM | ||
Pracownicy techniczni / pracownicy administracyjni z zadaniami pomocniczymi | techniczne i administracyjne funkcje usługowe i wspierające, które zapewniają zdolność funkcjonowania PNWM, a także związane z procesem pracy czynności wspierające / odciążające na rzecz zakresów funkcyjnych 1-4. |
Zakres funkcyjny 5 A Pracownik 1 |
stanowisko pracy o charakterze mieszanym, obejmujące techniczne i biurowe czynności wspierająco-koordynujące i usługowe; - bardziej odpowiedzialna praca - (m.in. transport samochodowy / prace konserwacyjne / dbanie o należyty stan urządzeń do tłumaczeń symultanicznych / obsługa komputerów / koordynacja usług zewnętrznych / samodzielne zakupy materiałów itp.) |
czynności związane głównie ze sferą obsługi, które wyróżniają się własnym samodzielnym zakresem odpowiedzialności |
Zakres funkcyjny 5 B Pracownik 2 |
stanowisko pracy o charakterze mieszanym, obejmujące techniczne i biurowe czynności wspierające i pomocnicze; czynności wewnątrz organizacji przy mniejszych wymaganiach (m.in. przyjmowanie rozmów telefonicznych / rejestrowanie dokumentów / obowiązki kasowe) |
prostsze administracyjno-techniczne funkcje wspierające |
Wykonywanie obowiązków odbywa się w szczególnych warunkach ramowych, wynikających ze specyficznych zadań PNWM w dziedzinie współpracy polsko-niemieckiej; dotyczy to przede wszystkim szczególnych warunków, w których musi działać PNWM, oraz warunku posiadania szczególnych doświadczeń w tej dziedzinie i szczególnie dobrej znajomości języka polskiego i niemieckiego. Te uwarunkowania wymagają od pracowników szczególnych kwalifikacji, a także szczególnej wrażliwości w sprawach współpracy polsko-niemieckiej.
do artykułu 14 1
_________
1) Stosownie do oświadczenia rządowego miejscem udostępniania tekstu tego załącznika będzie siedziba Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży".
Świadczenia w przypadku wykonywania pracy za granicą
"Pracownikami wysłanymi" są pracownicy PNWM, którzy wykonują, nie tylko przejściowo, pracę na rzecz PNWM w miejscu pracy znajdującym się poza ich Państwem pochodzenia, stale przebywają w nim i posiadają miejsce zamieszkania, lecz w okresie 12 miesięcy przed podjęciem pracy w PNWM nie mieszkali w tym Państwie stale lub nie mieli w nim nieprzerwanego pobytu.
Pracownicy wysłani otrzymują następujące dodatkowe świadczenia:
DODATKI Z TYTUŁU PRACY ZA GRANICĄ DLA PRACOWNIKÓW NIEMIECKICH PNWM WYSŁANYCH DO WARSZAWY:
w wysokości: 25 % wynagrodzenia zasadniczego, o którym mowa w załączniku nr 2 do Statutu, część I, tabela wynagrodzeń 1,
dodatek z tytułu pracy za granicą dla żonatych/zamężnych:
w wysokości: 25 % dodatku dla żonatych/zamężnych, o którym mowa w załączniku nr 2 do Statutu, część II - Dodatki do wynagrodzeń, punkt 1,
dodatek z tytułu pracy za granicą na dzieci:
w wysokości: 25 % dodatku na dzieci, o którym mowa w załączniku nr 2 do Statutu, część II - Dodatki do wynagrodzeń, punkt 1.
DODATKI Z TYTUŁU PRACY ZA GRANICĄ DLA PRACOWNIKÓW POLSKICH PNWM WYSŁANYCH DO POCZDAMU:
w wysokości 25 % wynagrodzenia zasadniczego zgodnie z załącznikiem nr 2, część I, tabela wynagrodzeń 1;
dodatek z tytułu pracy za granicą dla żonatych/zamężnych
w wysokości 25 % dodatku dla żonatych/zamężnych zgodnie z załącznikiem nr 2, część II - dodatki do wynagrodzeń, punkt 1;
dodatek z tytułu pracy za granicą na dzieci
w wysokości 25 % dodatku na dzieci zgodnie z załącznikiem nr 2, część II - dodatki do wynagrodzeń, punkt 1.
Dodatkowe roczne wynagrodzenie i dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu
- są zatrudnieni w PNWM w dniu 1 grudnia danego roku kalendarzowego oraz
- przepracowali w tym roku co najmniej 3 miesiące, a także
- będą zatrudnieni co najmniej do dnia 31 marca włącznie następnego roku kalendarzowego,
chyba że w tym okresie umowa o pracę zostanie rozwiązana z przyczyn nieleżących po stronie pracownika.
2. Wysokość dodatkowego rocznego wynagrodzenia wynosi 8,33 % przysługującego w danym roku wynagrodzenia obejmującego: wynagrodzenie zasadnicze oraz ewentualne dodatki, o których mowa w artykule 14 Statutu (bez dodatkowych świadczeń z tytułu pracy za granicą).
Dodatkowe roczne wynagrodzenie wypłaca się wraz z wypłatą wynagrodzenia za miesiąc grudzień.
3. Pracownicy PNWM otrzymują corocznie dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu, jeżeli w dniu 1 lipca danego roku pozostają, z PNWM, nieprzerwanie w stosunku pracy co najmniej od pierwszego dnia roboczego miesiąca lipca poprzedniego roku kalendarzowego.
4. Dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu wynosi:
- dla zakresów funkcyjnych/stanowisk
1-3 B: 226 euro lub równowartość w złotych polskich
- dla zakresów funkcyjnych/stanowisk
4 A-5 B: 333 euro lub równowartość w złotych polskich
5. Podstawą ustalenia wysokości dodatkowego wynagrodzenia z tytułu urlopu jest stan prawny i faktyczny obowiązujący w pierwszym dniu roboczym miesiąca lipca danego roku kalendarzowego. Dodatkowe wynagrodzenie z tytułu urlopu jest wypłacane wraz z wynagrodzeniem za miesiąc lipiec.
Dodatek szkolny
2. Dodatek szkolny jest przyznawany na dzieci, na które pracownikowi wypłacany jest dodatek na dzieci, o którym mowa w artykule 14 ustęp 1 Statutu, a dzieci te nie tylko czasowo przebywają w gospodarstwie domowym pracownika poza Państwem pochodzenia, lecz również wówczas, gdy przebywają nadal w Państwie pochodzenia pracownika, o ile nie jest w tym Państwie utrzymywane gospodarstwo domowe osoby uprawnionej do sprawowania opieki nad dzieckiem do czasu uzyskania przez nie pełnoletności.
3. Dodatek szkolny jest przyznawany tylko w przypadku pobierania nauki w szkołach typu ogólnego do chwili uzyskania świadectwa maturalnego lub innego porównywalnego świadectwa szkolnego. Warunek ten stosuje się także do nauki w szkołach zawodowych kończących się uzyskaniem świadectwa równorzędnego ze świadectwem ukończenia średniej szkoły ogólnokształcącej. Dodatek szkolny nie przysługuje, jeżeli dziecko uczęszcza do szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych oraz szkół zawodowych, jeżeli kształcenie nie jest realizowane w ramach obowiązku szkolnego.
4. Dodatek szkolny jest przyznawany stosownie do udokumentowanych, niezbędnych i odpowiednich wydatków. Pisemny wniosek o przyznanie tego dodatku należy złożyć z końcem roku szkolnego, dołączając dokumenty potwierdzające wysokość poniesionych kosztów. Na wniosek pracownika mogą zostać wypłacone zaliczki na poczet przewidywanego dodatku szkolnego.
5. Przy ustalaniu wysokości dodatku szkolnego uwzględnia się wszelkie świadczenia, które wypłacane są pracownikowi przez inne podmioty na podstawie odrębnych przepisów prawnych.
6. Pracownicy są zobowiązani niezwłocznie informować PNWM o zmianie sytuacji, która może mieć wpływ na przyznanie dodatku szkolnego i jego wysokość.
do artykułu 17
KOSZTY PODRÓŻY
- Postanowienia ogólne
2. Podróżami służbowymi są podróże służące załatwianiu spraw służbowych poza miejscem pracy i poza sąsiednimi miejscowościami ściśle powiązanymi przestrzennie i komunikacyjnie z miejscem pracy. O uznaniu miejscowości za miejscowość sąsiednią decyduje umieszczenie jej w wykazie określonym przez Zarząd.
Miejscem rozpoczęcia oraz zakończenia podróży służbowej może być, za zgodą Zarządu, miejsce zamieszkania pracownika odbywającego podróż lub miejsce pracy.
3. Podróże służbowe należy realizować najmniejszym nakładem kosztów i ograniczać do czasu bezwzględnie koniecznego do załatwienia sprawy służbowej. W miarę możliwości podróż służbowa nie powinna obejmować niedziel i dni świątecznych jako dni wolnych od pracy. Nocleg po załatwieniu sprawy służbowej dopuszczalny jest tylko wtedy, gdy pracownik nie może dotrzeć do miejsca zamieszkania przed godziną 2400.
4. Z tytułu kosztów podróży pracownikowi przysługują:
a) zwrot kosztów przejazdu,
b) dieta,
c) ryczałt noclegowy.
5. Koszty podróży zwracane są pracownikom w euro lub w złotych polskich.
6. Na wniosek pracownika może mu zostać przyznana stosowna zaliczka na koszty podróży. Zaliczkę należy rozliczyć z PNWM niezwłocznie po zakończeniu podróży służbowej.
- Koszty przejazdu
Koszty podróżowania innymi środkami transportu mogą być zwrócone pracownikowi odbywającemu podróż służbową tylko wtedy, gdy wskutek tego nie zostaną przekroczone koszty powstające przy korzystaniu z regularnie kursujących środków transportu zbiorowego lub gdy korzystanie z tych środków transportu jest konieczne z uzasadnionych powodów.
2. Zwrotowi podlegają niezbędne koszty powstałe wskutek przejazdu najkrótszą trasą podróży oraz dla istniejącej najmniej kosztownej możliwości przejazdu. W razie częstego korzystania z kolei należy sprawdzić, czy użycie karty BahnCard będzie miało wpływ na obniżenie kosztów przejazdu pracownika odbywającego podróże służbowe w porównaniu do przypadku zakupu pojedynczych biletów.
3. W uzasadnionych przypadkach Zarząd podejmie decyzje odbiegające od postanowień określonych w ustępach 1 i 2.
4. Do uzasadnionych przypadków, o których mowa w ustępie 3, zalicza się również zgodę Zarządu na odbycie podróży służbowej prywatnym pojazdem samochodowym.
Z tytułu zwrotu wydatków przysługuje w takim przypadku za przejazd najkrótszą trasą za każdy przejechany kilometr:
0,22 euro dla pracowników wykonujących pracę w Niemczech lub równowartość w złotych polskich dla pracowników wykonujących pracę w Polsce.
Kwota zwrotu wydatków nie może jednak przekraczać kosztów przejazdu koleją, wagonem 2. klasy łącznie z dopłatami, z uwzględnieniem możliwych ulg przysługujących na regularnie kursujące środki transportu zbiorowego.
5. Pracownicy odbywający podróż służbową, którzy przewożą swoim pojazdem inne osoby, którym w myśl niniejszego załącznika również przysługuje prawo do zwrotu kosztów przejazdu, a z przyczyn służbowych wyrażono zgodę na ich zabranie, otrzymują dodatkowo rekompensatę za zabranie w wysokości 0,02 euro (lub równowartość w złotych polskich) na osobę i przejechany kilometr.
- Dieta
2. Wysokość diety wynosi za każdy pełny dzień kalendarzowy podróży służbowej (od godz. 0000 do godz. 2400):
- w Niemczech/do Niemiec: 30 euro (lub równowartość w złotych),
- w Polsce/do Polski: 24 euro (lub równowartość w złotych).
3. Jeżeli podróż służbowa nie obejmuje pełnej doby bądź trwała ponad 24 godziny, a pozostały okres trwania podróży służbowej jest krótszy od kolejnych 24 godzin - zarówno w odniesieniu do dnia rozpoczęcia podróży służbowej, jak i dnia zakończenia podróży służbowej - stosuje się następujące uregulowania:
- w przypadku podróży służbowej trwającej do 6 godzin: dieta nie przysługuje. Pracownikowi zwraca się tylko poniesione udokumentowane niezbędne wydatki do wysokości 1/4 diety dziennej, o której mowa w ustępie 2;
- w przypadku podróży służbowej trwającej od 6 do nie więcej niż 12 godzin przysługuje 1/2 diety, o której mowa w ustępie 2;
- w przypadku podróży służbowej trwającej co najmniej 12 godzin przysługuje pełna dieta, o której mowa w ustępie 2.
4. Dieta podlega zmniejszeniu, jeżeli pracownikowi odbywającemu podróż służbową zapewniono bezpłatne wyżywienie. Wysokość diety zmniejsza się o 20 procent za śniadanie i po 30 procent za obiad i kolację.
5. W przypadku nieprzerwanego pobytu odbywanego w ramach podróży służbowej w tym samym delegacyjnym miejscu pracy, który trwa ponad 14 dni, dieta podlega zmniejszeniu o jedną czwartą począwszy od 15. dnia podróży. Przed rozpoczęciem podróży służbowej należy poinformować pracownika o zmniejszeniu wysokości diety.
- Ryczałt noclegowy
2. Ryczałt noclegowy za niezbędny nocleg bez udokumentowania kosztów wynosi:
- w Niemczech/do Niemiec: 30 euro (lub równowartość w złotych polskich),
- w Polsce/do Polski: 24 euro (lub równowartość w złotych polskich).
3. Jeżeli koszty noclegu są wyższe niż przysługująca całkowita kwota ryczałtu noclegowego określonego w ustępie 2, wyższe koszty są zwracane w wysokości ustalonej w przedłożonych rachunkach, jeżeli poniesienie tych kosztów było nieuniknione. Jeżeli w kosztach noclegu uwzględnione zostały koszty śniadania, wysokość diety zmniejsza się o 20 procent diety (zgodnie z rozdziałem 3 - Dieta - ustęp 2).
4. Ryczałt noclegowy nie jest wypłacany za czas przejazdu środkami transportu.
- Przerwy w podróżach służbowych
- Rozszerzony zakres obowiązywania
W przypadku nawiązania stosunku pracy dieta przysługuje do końca dnia, w którym pracownik przybył do miejsca pracy.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy zwrotowi podlegają koszty podróży jedynie do miejsca będącego miejscem zamieszkania pracownika przed rozpoczęciem pracy.
KOSZTY PRZEPROWADZKI I POMOC NA ZAGOSPODAROWANIE
- Koszty przeprowadzki
Przyznanie pracownikowi rekompensaty kosztów przeprowadzki jest możliwe również w przypadku rozwiązania umowy o pracę, jeżeli związana jest z tym, w nieodległym czasie, przeprowadzka do byłego miejsca zamieszkania.
2. Warunkiem przyznania rekompensaty kosztów przeprowadzki jest pisemna zgoda Zarządu, wydana przed rozpoczęciem przeprowadzki.
3. Rekompensata kosztów przeprowadzki obejmuje:
a) Zwrot udokumentowanych, rzeczywiście poniesionych kosztów przewozu mienia pracownika i mienia osób należących do jego gospodarstwa domowego, które pracownik zobowiązany jest utrzymywać. Do tej grupy osób należą również osoby świadczące pomoc domową, jeżeli ich zatrudnienie jest niezbędne ze względu na liczbę dzieci lub potrzebę opieki nad osobami należącymi do gospodarstwa domowego.
Koszty przewozu, łącznie z niezbędnymi pracami montażowymi, zwracane są do wysokości kosztorysu, który pracownik zobowiązany jest przedłożyć do zatwierdzenia przez Zarząd przed rozpoczęciem przeprowadzki. Zarządowi przedkłada się co najmniej 2 oferty niezależnych od siebie firm transportowych (spedytorów).
Rekompensata kosztów przeprowadzki nie obejmuje kosztów związanych z przewiezieniem prywatnych samochodów osobowych.
Wielkość przewożonego mienia nie może przekraczać następujących limitów ilościowych i objętościowych:
Pracownicy:
żonaci/zamężne: nieżonaci/niezamężne:
10.400 kg lub 7.800 kg lub
130 m3 lub 97,5 m3 lub
26 MBM 19,5 MBM
(MBM = metr bieżący meblowozu)
Limity te ulegają podwyższeniu o 800 kg (lub 10 m3 albo 2 MBM) na każdą pozostałą osobę należącą do wspólnego gospodarstwa domowego pracownika.
W wyjątkowych wypadkach Zarząd może podwyższyć określone limity ilościowe i objętościowe, jeżeli zastosowanie niniejszego uregulowania spowodowałoby rażącą dolegliwość dla pracownika.
b) Zwrot kosztów podróży pracownika i osób, o których mowa w literze a zdanie 1 i 2, z dotychczasowego do nowego miejsca zamieszkania.
Koszty podróży przyznawane są zgodnie z zasadami określonymi w części I niniejszego załącznika. Dieta i ryczałt noclegowy ulegają jednak zmniejszeniu o jedną trzecią dla małżonka oraz o połowę dla dzieci i wszystkich pozostałych osób należących do gospodarstwa domowego.
Dieta i ryczałt noclegowy przyznawane są na okres od dnia załadunku przewożonego mienia do dnia jego wyładunku, nie dłużej jednak niż na 8 dni. Dzień załadunku i dzień wyładunku traktowane są łącznie tylko jako jeden dzień podróży.
4. Pracownikowi mogą ponadto zostać zwrócone:
a) wydatki na dodatkowe lekcje dla dzieci na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, jeżeli dyrektor szkoły potwierdzi konieczność pobierania dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) wydatki powstające wskutek podwójnego opłacania czynszu za dotychczasowe i za nowe mieszkanie, przez okres nie dłuższy niż dwa miesiące.
Wymienione wydatki podlegają zwrotowi tylko wtedy, gdy Zarząd uzna, że poniesienie ich było konieczne.
5. Na wniosek pracownika może mu zostać przyznana stosowna zaliczka na poczet rekompensaty kosztów przeprowadzki. Zaliczkę należy rozliczyć z PNWM niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu pół roku po zakończeniu przeprowadzki.
- Pomoc na zagospodarowanie
2. Pomoc na zagospodarowanie jest przyznawana na wniosek pracownika przez Zarząd. Prawo do otrzymania pomocy na zagospodarowanie wygasa, jeżeli wniosek nie został złożony w ciągu roku od przeprowadzki.
3. Wysokość pomocy na zagospodarowanie zależy od wysokości wynagrodzenia zasadniczego przysługującego polskim i niemieckim pracownikom PNWM zgodnie z załącznikiem nr 2 do Statutu, tabela wynagrodzeń 1 lub tabela wynagrodzeń 2.
Jeżeli w chwili wyrażenia zgody na rekompensatę kosztów przeprowadzki w dotychczasowym miejscu zamieszkania urządzone było własne gospodarstwo domowe, na zagospodarowanie jest przyznawana pomoc w następującej wysokości:
a) dla nieżonatych pracowników/niezamężnych pracownic:
w wysokości połowy miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego,
b) dla żonatych pracowników/zamężnych pracownic nieposiadających dzieci:
w wysokości miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego,
c) dla żonatych pracowników/zamężnych pracownic posiadających jedno lub dwoje dzieci, dla których przysługuje prawo do dodatku na dzieci lub dodatku zagranicznego na dzieci:
w wysokości półtoramiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego,
d) dla żonatych pracowników/zamężnych pracownic posiadających więcej niż dwoje dzieci, dla których przysługuje prawo do dodatku na dzieci lub dodatku zagranicznego na dzieci:
w wysokości dwóch miesięcznych wynagrodzeń zasadniczych.
Pracownicy nieposiadający własnego gospodarstwa domowego otrzymują połowę sum wymienionych w zdaniu 1. Pracownicy, którzy korzystali ze zbiorowego zakwaterowania, nie otrzymują pomocy na zagospodarowanie.
4. Przez własne gospodarstwo domowe rozumieć należy mieszkanie wyposażone w kuchenkę do gotowania i własne meble. Osoby owdowiałe lub rozwiedzione oraz nieżonate/niezamężne, które przyjęły do swego gospodarstwa domowego krewnych albo inne osoby i obowiązane są utrzymywać je, traktowane są na równi z osobami żonatymi/zamężnymi.
5. Prawo do otrzymania pomocy na zagospodarowanie nie przysługuje osobom żonatym/zamężnym, jeżeli członkowie rodziny - a w przypadku osób nieżonatych/niezamężnych osoby wyszczególnione w ustępie 4 zdanie 2 - nadal zamieszkują w dotychczasowym miejscu zamieszkania.
6. Połowa pomocy na zagospodarowanie podlega zwrotowi, jeżeli przed upływem okresu dwóch lat od wypłacenia pomocy na zagospodarowanie pracownik wypowie umowę o pracę lub rozwiązanie umowy o pracę nastąpi z przyczyn leżących po stronie pracownika.
PRZEPISY FINANSOWE ORGANIZACJI "POLSKO-NIEMIECKA WSPÓŁPRACA MŁODZIEŻY"
Cel przepisów finansowych
Przepisy finansowe regulują zasady sporządzania i realizacji planu budżetu Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży", zwanej dalej "Organizacją", oraz zasady rewizji księgowej (artykuł 11 ustęp 4 umowy z dnia 17 czerwca 1991 r.).
Rok budżetowy
Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.
Wspólny fundusz
W celu realizacji swoich zadań Organizacja dysponuje wspólnym funduszem, który jest zasilany w równych częściach przez oba Rządy, zgodnie z artykułem 11 ustęp 1 umowy z dnia 17 czerwca 1991 r.
Plan budżetu
Skutki planu budżetu
Sporządzanie planu budżetu
Zarząd sporządza projekt planu budżetu, uwzględniając środki przewidziane przez oba Rządy oraz oczekiwane inne wpływy. Projekt należy przesłać obu Przewodniczącym, członkom Rady, ich zastępcom oraz ustanowionym przez Radę rewidentom księgowym najpóźniej na 4 tygodnie przed posiedzeniem Rady, na którym zatwierdzany jest plan budżetu.
Uchwalanie planu budżetu
Powodowanie wpływu środków
Zarząd wnioskuje przekazanie wkładów każdego z Rządów w równych częściach do wspólnego funduszu, zgodnie z potrzebami Organizacji, na takie okresy, które nie pozostają w sprzeczności z wewnętrznymi przepisami budżetowymi każdego z państw.
Realizacja planu budżetu
Wykorzystanie środków budżetowych
Zarządzanie majątkiem
Organizacja obowiązana jest troskliwie zarządzać swoim majątkiem. Nieruchomości i inne środki trwałe, z wyjątkiem przedmiotów przeznaczonych do zużycia, należy wykazać w księdze inwentarzowej. Środki pieniężne należy lokować tak, aby zagwarantować ich płynność, zabezpieczyć się przed stratami oraz osiągać odpowiednie zyski.
Zamknięcie roku
Sprawozdanie finansowe
Zmiana roszczeń
a) prolongować zapłatę należności finansowych, jeżeli ich natychmiastowe ściągnięcie łączyłoby się ze znaczną uciążliwością, a należność nie będzie zagrożona przez odroczenie terminu płatności. Prolongatę należy przyznawać, stosując odpowiednią stopę oprocentowania, i z reguły jedynie przy gwarancjach zabezpieczających,
b) umorzyć należności, których nieściągalność została udokumentowana:
- postanowieniem o nieściągalności, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, lub
- postanowieniem sądu o upadłości,
c) umorzyć należności, jeżeli jest pewne, że koszty ich ściągnięcia byłyby wyższe niż te należności lub ściągnięcie tych należności oznaczałoby szczególną uciążliwość.
/dla wyjaśnienia: polskie słowo "umorzyć" oznacza zarówno "Niederschlagung" (rezygnacja ze ściągania), jak i "Erlaß" (rezygnacja z należności)/
Rewidenci księgowi
Absolutorium dla Zarządu z realizacji budżetu
Na podstawie kontroli sprawozdania i po zajęciu stanowiska przez Zarząd Rada podejmuje uchwałę o udzieleniu absolutorium Zarządowi z realizacji planu budżetu.
Jeżeli sprawozdanie rewidentów zawiera zastrzeżenia, a Rada uzna, że stanowisko i wyjaśnienia Zarządu są niewystarczające, absolutorium może zostać wstrzymane do momentu wycofania zastrzeżeń rewidentów w wyniku podjęcia odpowiednich działań przez Zarząd.
Przepisy końcowe
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.2004.33.586 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Republika Federalna Niemiec-Polska. Porozumienie w sprawie Statutu Personelu i Przepisów Finansowych Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży". Warszawa.2003.10.01. |
Data aktu: | 01/10/2003 |
Data ogłoszenia: | 06/08/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2003 |