"Podstawowe wymagania określone w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Minimalne normy obowiązujące rolników na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 39, poz. 211)) ";
"Dla niektórych działań Programu zostaną wprowadzone odpowiednie kryteria dostępu określające możliwość realizacji projektów w zależności od lokalizacji.",
"Szacuje się, iż w latach 2006-2013, przy wzrostowej tendencji zużycia oleju napędowego (z ok. 7,5 do ok. 10 mln ton), Polska, zgodnie z zaleceniami dyrektywy 2003/30/WE3), powinna dodawać do tego paliwa 120-700 tys. ton estru, co odpowiada wzrostowi zapotrzebowania na taką samą ilość oleju rzepakowego lub 300-1650 tys. ton rzepaku oraz wzrostowi areału uprawy rzepaku docelowo do 1 mln ha.",
"Przy prognozowanej spadkowej tendencji zużycia benzyn (z ok. 4,0 mln ton w 2006 r. do ok. 3,6 mln ton w 2013 r.) zużycie i produkcja bioetanolu, zgodnie z celami wskaźnikowymi określonymi w dyrektywie 2003/30/WE4), powinny wzrosnąć z ok. 100 tys. ton (2006 r.) do ok. 350 tys. ton (2013 r.).",
"Produkcja miodu pitnego, cidru/cydru, perry i win owocowych",
"Wsparcie działań inwestycyjnych w produkcji napojów o niskiej zawartości alkoholu typu cidry/cydry, perry czy miody pitne jest zasadne z uwagi na dosyć duży potencjalny rynek zbytu tych produktów.",
"W związku z rozwojem sytuacji w sektorze bioenergii w ostatnim czasie, a zwłaszcza w wyniku dużego popytu na tego rodzaju produkty na rynkach międzynarodowych oraz wprowadzenia wiążącego poziomu udziału bioenergii w całkowitej ilości paliw do 2020 r., nie ma uzasadnionych argumentów przemawiających za udzielaniem specjalnego wsparcia z tytułu upraw energetycznych (rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009).
Wsparcie rozwoju wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jest zgodne z określonymi po przeglądzie WPR (Health Check) nowymi wyzwaniami stojącymi przed polityką rozwoju obszarów wiejskich.
W ramach Programu wsparcie dotyczące energii odnawialnej (produkcja roślin energetycznych, urządzenia służące wytwarzaniu energii odnawialnej) będzie realizowane w zakresie działań: Modernizacja gospodarstw rolnych, Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej, Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.";
"Wymogi wzajemnej zgodności, które miały wpływ na wdrażanie poszczególnych działań Programu, były zgodne z wymogami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003.
Polska przyjęła system jednolitych płatności obszarowych (ang. SAPS). W związku z tym przepisy art. 42 ust. 5 i art. 69 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 nie miały zastosowania. W wyniku wyboru systemu jednolitych płatności obszarowych nie stosuje się także pomocy przewidzianej dla producentów wołowiny, cielęciny (art. 132 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003), owiec i kóz (art. 114 ust. 1 oraz art. 119 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003). Z tego powodu Polska nie uczestniczyła również w tworzeniu funduszu tytoniowego i nie stosowała systemu wsparcia dla producentów tytoniu przewidzianego w art. 13 ust. 2 lit. b rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/1992.
Po zmianach WPR wprowadzonych w wyniku Health Check, zgodnie z art. 131 rozporządzenia Rady (WE) 73/2009, nowe państwa członkowskie stosujące system jednolitej płatności obszarowej, a więc również Polska, mogą zdecydować o wykorzystaniu do 10% środków finansowych przeznaczonych na jednolite płatności obszarowe na wsparcie specjalne, o którym mowa w art. 68 tego rozporządzenia. Spośród wskazanych w tym przepisie możliwości Polska, ustawą z dnia 17 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 36, poz. 197), wprowadziła:
- specjalną płatność obszarową do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych oraz
- płatność do krów i owiec utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarach wrażliwych pod względem gospodarczym lub środowiskowym, które doświadczają szczególnych niedogodności z tego tytułu.
Ustawa zawiera też przepisy zapobiegające tzw. podwójnemu finansowaniu.",
"Podstawowe wymagania zawierają wymogi, o których mowa w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009, ujęte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 39, poz. 211). Katalog tych wymogów zawiera załącznik 8 do Programu.",
"Finansowanie
Całkowity koszt 30.000.000 euro
Wydatki publiczne 30.000.000 euro",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba uczestników szkoleń | 300 000 | |
Liczba dni odbytych szkoleń | 600 000 | ||
Rezultat | Liczba uczestników szkoleń, którzy pomyślnie zakończyli szkolenie związane z rolnictwem lub leśnictwem z wynikiem pozytywnym | 225 000 | |
Oddziaływanie | Wydajność pracy | Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów | 375 | |
Liczba szkoleń | 7 500 | ||
Rezultat | Liczba osób oceniających szkolenia jako adekwatne do oczekiwań zawodowych | 168 000 | ", |
"Doradztwo rolnicze związane z zasadami gospodarowania, określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009, będzie świadczone w zakresie oceny spełnienia wymogów wzajemnej zgodności oraz bezpieczeństwa pracy i udzielania pomocy w spełnieniu tych wymogów dla gospodarstw:
- rolnych,
- leśnych.",
"Katalog usług doradczych zostanie określony przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Usługi doradcze będą uwzględniać doradztwo przynajmniej w zakresie obowiązkowych wymogów gospodarowania oraz zasady dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska naturalnego, bezpieczeństwa pracy i gospodarki leśnej.",
"W ramach działania wspierane mogą być inwestycje dostosowujące gospodarstwa beneficjentów działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego PROW 2007-2013 do obowiązujących norm wspólnotowych w zakresie:
1) higieny produkcji - rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych oraz rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego;
2) warunków utrzymania zwierząt:
a) dyrektywa Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotycząca ochrony zwierząt hodowlanych,
b) dyrektywa Rady 99/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiająca minimalne normy ochrony kur niosek,
c) dyrektywa Rady 2008/119/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiająca minimalne normy ochrony cieląt,
d) dyrektywa Rady 2008/120/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiająca minimalne normy ochrony świń.",
"Finansowanie
Koszt całkowity: 4.796.890.923 euro
Wydatki publiczne: 1.919.068.111 euro",
"Wino (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)
Polska nie jest objęta mechanizmami wsparcia rynku wina określonymi w art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.
Oliwa z oliwek (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)
W Polsce nie produkuje się oliwy z oliwek, z tego względu rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 nie ma zastosowania.
Chmiel (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)
W Polsce nie stosuje się instrumentów wsparcia inwestycyjnego dla grup producentów chmielu, o których mowa w art. 122 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007. W związku z tym nie istnieje ryzyko podwójnego finansowania operacji.
Pszczelarstwo (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)
Zapewniona jest spójność wsparcia pszczelarstwa w ramach PROW na lata 2007-2013 oraz Krajowego Programu Wsparcia Pszczelarstwa w Polsce w latach 2007/08-2009/10, opracowanego w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 917/2004. Program ten nie uwzględnia w swym zakresie kosztów inwestycyjnych odpowiadających zakresowi kosztów kwalifikowalnych określonych dla działania "Modernizacja gospodarstw rolnych". W związku z tym zakresy wsparcia w ramach WPR i PROW 2007-2013 są komplementarne i nie nakładają się.
Cukier (rozporządzenie Rady (WE) nr 320/2006)
Pomoc udzielana w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" może częściowo nakładać się z pomocą udzielaną w ramach działania o tej samej nazwie, wdrażanego w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego prowadzone będą kontrole administracyjne.
Tytoń (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)
Polska nie uczestniczy w tworzeniu funduszu tytoniowego i nie stosuje systemu wsparcia dla producentów tytoniu przewidzianego w art. 104 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.
Rośliny strączkowe i motylkowe drobnonasienne, krowy i owce (art. 68 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007)
Zgodnie z art. 131 rozporządzenia Rady (WE) 73/2009 nowe państwa członkowskie stosujące system jednolitej płatności obszarowej, a więc również Polska, mogą zdecydować o wykorzystaniu do 10% środków finansowych przeznaczonych na jednolite płatności obszarowe na wsparcie specjalne, o którym mowa w art. 68 tego rozporządzenia.
Na mocy ustawy z dnia 17 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw Polska wprowadziła:
- specjalną płatność obszarową do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych oraz
- płatność do krów i owiec utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarach wrażliwych pod względem gospodarczym lub środowiskowym, które doświadczają szczególnych niedogodności z tego tytułu.",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 63 214 (1 588) |
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 4.796.890.923 (172.840.278) | |
Rezultat | Liczba gospodarstw, które wprowadziły nowe produkty lub techniki (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 47 404 (1 183) |
Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (w tym w ramach "nowych wyzwań") |
1.330.000.000 euro (48.358.284 euro) |
|
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) |
Wydajność pracy |
Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę |
", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 83 738 (1 588) | |
Rezultat | Wskaźniki rzeczowe | Brak wartości docelowych | ", |
"Wino
Polska nie jest objęta mechanizmami wsparcia rynku wina określonymi w art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.
Oliwa z oliwek
W Polsce nie produkuje się oliwy z oliwek, z tego względu rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 nie ma zastosowania.
Chmiel
W Polsce nie stosuje się instrumentów wsparcia inwestycyjnego dla grup producentów chmielu, o których mowa w art. 122 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007. W związku z tym nie istnieje ryzyko podwójnego finansowania operacji.
Miód
Zapewniona jest spójność wsparcia pszczelarstwa w ramach PROW na lata 2007-2013 oraz Krajowego Programu Wsparcia Pszczelarstwa w Polsce w latach 2007/08-2009/10, opracowanego w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 917/2004. Program ten nie uwzględnia w swym zakresie kosztów inwestycyjnych odpowiadających zakresowi kosztów kwalifikowalnych określonych dla działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej". W związku z tym zakresy wsparcia w ramach WPR i PROW na lata 2007-2013 są komplementarne i nie nakładają się.
Cukier
Sektor produkcji cukru nie jest objęty zakresem wsparcia działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej".
Pomoc na działanie "Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej", realizowane w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji, dotyczy pomocy na rzecz dywersyfikacji w regionach objętych restrukturyzacją przemysłu cukrowniczego. Pomoc na to działanie, udzielana w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji, może częściowo nakładać się z pomocą udzielaną w ramach PROW.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"4) dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) realizowane na obszarach Natura 2000 oraz innych obszarach chronionych w sposób umożliwiający pełnienie przez nie dotychczasowej lub planowanej funkcji;",
"4) zgodne z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.);",
4a) zgodne z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), w szczególności w zakresie przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko;",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") |
Schemat I: 350 Schemat II: 880 (Schemat II: 80) |
|
Liczba projektów finansowanych w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 | Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0 | ||
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") |
Schemat I: 160 000 000 Schemat II: 477 531 111 (37 531 111) |
||
Całkowita wartość inwestycji (euro) w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 | Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" | ||
Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5.000.000 rojekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0 | |||
Rezultat | Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy |
Schemat I: 110% wartości bazowej Schemat II: 120% wartości bazowej |
|
Oddziaływanie | Wydajność pracy | Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę | ", |
"Finansowanie
Całkowity koszt 40.000.000 euro
Wydatki publiczne 40.000.000 euro",
"Wsparcie w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" jest rozłączne z pomocą w sektorze pszczelarstwa (art. 106 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007), z pomocą dla producentów roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych (art. 7 ust. 2b pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z późn. zm.)), z pomocą dla producentów cukru (rozporządzenie Rady (WE) nr 320/2006), ze środkami szczególnymi na rzecz rolnictwa w regionach peryferyjnych (tytuł III rozporządzenia Rady (WE) nr 247/2006, tytuł II rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93) oraz ze wsparciem specjalnym w formie płatności do krów i owiec (art. 7 ust. 2b pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego).
Wsparcie w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" ze względu na swój zakres nie pokrywa się ze wsparciem, jakie można uzyskać na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym.
Ze względu na różny zakres nie ma możliwości pokrycia się wsparcia w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" ze wsparciem w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009) oraz ze wsparciem dotyczącym producentów tytoniu (art. 104 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007) i chmielu (art. 122 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007).
W związku z tym, że nie wprowadzono w Polsce wsparcia dla producentów oliwy z oliwek (art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 865/2004) oraz producentów wina (art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007), nie może się ono pokrywać ze wsparciem z przedmiotowego działania.",
"Termin naboru wniosków w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" zostanie ogłoszony jednorazowo.",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba wspieranych gospodarstw objętych systemami jakości | 22 150 |
Rezultat | Wartość produkcji rolnej z uznanym symbolem jakości lub normą | 250% wartości z 2008 r.5) |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) |
Wydajność pracy | Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów | 24 000 | |
Rezultat | Procentowy wzrost poziomu produkcji produktów uczestniczących w systemie jakości | 100%6) | ", |
"a) administrowanie i wdrażanie działania promocyjnego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3/2008 oraz niniejszego działania informacyjnego i promocyjnego jest prowadzone przez jeden organ administracji państwowej, co ułatwia i usprawnia przeprowadzanie kontroli,
b) beneficjenci, którzy otrzymują wsparcie w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008, są wykluczeni z możliwości składania wniosków o wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych w ramach PROW,
c) grupy ubiegające się o wsparcie są zobowiązane do przedstawienia stosownej umowy lub innego właściwego dokumentu określającego ich strukturę, cel i sposób działania - umożliwia to wyeliminowanie uznania organizacji zawodowych i międzybranżowych, które reprezentują jeden lub więcej sektorów, za grupy producentów,
d) w przypadku gdy wykonawca, wyłoniony do zrealizowania określonego działania w ramach PROW (np. agencja reklamowa, wydawnictwo itp.), wykonuje równocześnie podobne działanie (np. organizacja stoiska na tych samych targach) na zlecenie beneficjentów wsparcia w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008, kontroli podlegają dowody księgowe finansowania tego działania celem wyeliminowania podwójnego finansowania. Z uwagi na analizę ryzyka zintensyfikowane są także kontrole techniczne (na miejscu),",
"Finansowanie
Koszt całkowity: 14.285.714 euro
Wydatki publiczne: 10.000.000 euro",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba projektów | 400 |
Rezultat | Wartość produkcji rolnej z uznanym symbolem jakości lub normą | 250% wartości z 2008 r.6) |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) |
Wydajność pracy |
Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę |
", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba wspieranych grup producentów objętych systemami jakości | 1116) |
Rezultat | Liczba kampanii promocyjnych |
1206) przez cały okres 2008-2015 |
Liczba odbiorców kampanii promocyjnych | 6 600 0007) | ", |
"Podstawowe wymagania
Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.
Od dnia przejścia Polski na system płatności jednolitej (SPS) podstawowe wymagania oznaczają odpowiednie normy obowiązkowe ustanowione zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009.",
"Degresywność
Dla pakietów: rolnictwo zrównoważone, rolnictwo ekologiczne, ekstensywne trwałe użytki zielone (z wyłączeniem obszarów Natura 2000) oraz ochrona gleb i wód obowiązuje degresywność, co oznacza, że wysokość pomocy uzależniona jest od wielkości objętej wsparciem.",
"Podstawowe wymagania
Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.
Zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 do czasu przejścia Polski z systemu jednolitej płatności obszarowej (SAPS) na system płatności jednolitej (SPS) obowiązują podstawowe wymagania określone w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009.
Od dnia przejścia Polski na system płatności jednolitej (SPS) podstawowe wymagania oznaczają odpowiednie normy obowiązkowe ustanowione zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009.",
"Lista zalecanych głównych gatunków do zalesienia, z uwzględnieniem wymogów dotyczących regionalizacji nasiennej
Gatunki drzew | ||
objęte regionalizacją nasienną: | nieobjęte regionalizacją nasienną: | |
Sosna zwyczajna (So) | Lipa drobnolistna (Lp) | |
Świerk pospolity (Św) | Grab zwyczajny (Gb) | |
Jodła pospolita (Jd) | Klon zwyczajny (Kl) | |
Modrzew europejski i polski (Md) | Klon jawor (Jw) | |
Dąb bezszypułkowy (Dbbs) i szypułkowy (Dbs) | Jesion wyniosły (Js) | |
Buk zwyczajny (Bk) | Wiązy (Wz) | |
Olsza czarna (Olcz) | ||
Brzoza brodawkowata (Brz) | ||
Gatunki domieszkowe i biocenotyczne (drzewa i krzewy) | ||
Bez czarny, Bez koralowy, Brzoza czarna, Brzoza ojcowska (kraina VI i VIII), Brzoza omszona, Cis pospolity, Czeremcha pospolita, Czereśnia ptasia, Dereń świdwa, Głóg dwuszyjkowy, Głóg jednoszyjkowy, Grusza pospolita, Jabłoń dzika, Jałowiec pospolity, Jarząb brekinia (kraina I, III i V), Jarząb mączny (kraina VII i VIII), Jarząb pospolity, Jarząb szwedzki (kraina I i III), Kalina koralowa, Klon polny, Kłokoczka południowa (kraina VI i VIII), Kruszyna pospolita, Leszczyna pospolita, Lipa szerokolistna, Olsza szara, Porzeczka agrest, Porzeczka alpejska, Porzeczka czerwona, Rokitnik zwyczajny, Róże rodzime, Różanecznik żółty (kraina VI i VIII), Suchodrzew czarny, Suchodrzew zwyczajny, Szakłak pospolity, Topole rodzime, Trzmielina brodawkowata, Trzmielina zwyczajna, Wierzby rodzime | ", |
"Zgodnie z przepisami o ochronie przyrody każde zalesienie planowane w granicach parku krajobrazowego i rezerwatu przyrody powinno być zaopiniowane przez właściwego miejscowo regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub - w przypadku parku narodowego - przez dyrektora tego parku, w celu potwierdzenia, że jego wykonanie jest zgodne z planem ochrony tego obszaru i nie pogorszy stanu siedlisk i gatunków uznanych za priorytetowe przez WE.",
"Pozytywna opinia wydana przez właściwego miejscowo regionalnego dyrektora ochrony środowiska dla planowanego zalesienia w parku krajobrazowym lub rezerwacie przyrody lub przez dyrektora parku na obszarze parku narodowego oznacza zgodę tego organu na wykonanie zalesienia na tym obszarze. Zgoda ta warunkuje wykonanie zalesienia. Opinia jest oparta na aktualnej wiedzy dotyczącej stanu ochrony przyrody na danym obszarze.",
"Finansowanie
Koszt całkowity - 473.501.520 euro
Wydatki publiczne - 473.501.520 euro
Budżet(euro) | Suma | UE | PL | |
Łącznie | 473.501.520 | 378.801.216 | 94.700.304 | ", |
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba beneficjentów |
35 159 (Schemat I: 21 095, Schemat II: 14 064) |
Liczba beneficjentów otrzymujących płatności w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 | Schemat I: 7 500 | |
Powierzchnia gruntów wspieranych w ramach działania | 103 600 ha | |
Powierzchnia zalesiona w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 | 34 000 ha | |
Rezultat | Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu8) | 16 811 708 ha |
Oddziaływanie | Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych | Wartość docelowa z PROW: 590 000 ha |
Poprawa jakości wody |
Wzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha |
|
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych |
Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe |
", |
"Art. 36 lit. b ppkt vi i art. 48 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.",
"Forma i wysokość pomocy
Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji.
Wysokość pomocy przyznanej na realizację operacji nie może przekroczyć:
1) 500.000 zł (128.080,3 euro) - jeśli operacja dotyczy wytwarzania biogazu i energii elektrycznej z biogazu;
2) 100.000 zł (25.616,1 euro) - jeśli operacja dotyczy innej działalności aniżeli wytwarzanie biogazu i energii elektrycznej z biogazu.
Maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi w gospodarstwie rolnym, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć 100.000 zł (25.616,1 euro).
W przypadku wytwarzania biogazu i energii elektrycznej z biogazu maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć 500.000 zł (128.080,3 euro).
Równowartość kwoty wyrażona w euro ma charakter indykatywny.",
"Liczba beneficjentów
Szacowana liczba beneficjentów w latach 2007-2013 wynosi 14 146.",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba beneficjentów | 14 146 |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 813.129.412 | |
Rezultat | Wzrost wartości dodanej brutto ze wspieranej działalności pozarolniczej | 125% wartości bazowej |
Liczba utworzonych miejsc pracy brutto | 15 421 | |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) |
Tworzenie miejsc pracy |
Wzrost o 2,7% Wartość docelowa: 14 226 tys. osób (w tym z PROW: 79,06 tys. osób) |
", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów | 15 421 | |
Liczba projektów dotyczących wytwarzania biogazu i energii elektrycznej z biogazu | 600 | ||
Rezultat | Wzrost liczby gospodarstw rolników prowadzących działalność nierolniczą | 14 146 | ", |
"Dla rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich istotne znaczenie ma również rozwój i poprawa infrastruktury handlowej - targowisk umożliwiających sprzedaż bezpośrednią produktów rolnych i innych wyrobów lokalnych. Mają one istotne znaczenie dla skrócenia łańcucha pośredników, promocji i przybliżenia konsumentom specyfiki produktów lokalnych.
Wsparcie inwestycji z zakresu budowy lub modernizacji targowisk stałych przyczyni się do aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich, rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, sprzedaży bezpośredniej oraz wyrównania szans rozwojowych między miastem a obszarami wiejskimi, a tym samym wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.",
"Stworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz rozwój i poprawa warunków sprzedaży bezpośredniej przez budowę i modernizację lokalnej infrastruktury handlowej (targowisk).",
"5) budowy lub modernizacji targowisk.",
"W przypadku inwestycji związanych z Internetem szerokopasmowym, budową lub modernizacją targowisk beneficjentem może być gmina lub związek międzygminny.",
"1) projekt realizowany w miejscowości należącej do:
- gminy wiejskiej lub
- gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub
- gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców,
- a w przypadku projektów dotyczących budowy lub modernizacji targowisk - w miejscowości liczącej nie więcej niż 50 tys. mieszkańców;",
"3) projekt o charakterze niekomercyjnym;
4) projekt dotyczący budowy lub modernizacji targowiska zgodny z wytycznymi krajowymi dotyczącymi standardów wykonania targowiska.",
"4) 1.000.000 zł (256.160,6 euro) - na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk.",
"1) co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych projektu w przypadku operacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych, wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych oraz budowy lub modernizacji targowisk,",
Fundusze Strukturalne/ Fundusz Spójności/EFRR | 3. Wysokość pomocy dla obszaru objętego PROW powyżej: |
- 4.000.000 zł - na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, | |
- 200.000 zł - na projekty w zakresie tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych, | |
- 3.000.000 zł - na projekty w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, - 1.000.000 zł - na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk |
"Finansowanie
Koszt całkowity: 1.613.984.209 euro
Wydatki publiczne: 1.613.984.209 euro",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 21 805 (315) |
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 2.527.558.931 (109.611.330) | |
Rezultat | Ludność zamieszkująca obszary wiejskie korzystająca z udoskonalonych usług | 8 642 600 |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) |
Tworzenie miejsc pracy | Wzrost o 2,7% Wartość docelowa: 14 226 tys. osób (w tym z PROW: 79,06 tys. osób) | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba beneficjentów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 7 665 (315) |
Liczba nowych targowisk | 80 | |
Liczba zmodernizowanych targowisk | 200 | |
Rezultat | Wzrost liczby osób zamieszkującej obszary wiejskie z dostępem do lepszych usług | 50% |
Liczba kilometrów wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w wyniku realizacji Programu | 27 000 | |
Ilość odpadów komunalnych objętych systemami stworzonymi w wyniku realizacji projektów w ramach Programu | 120% wartości bazowej | |
Moc wytwarzana przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii dzięki wsparciu w ramach Programu (MW) | 380 | |
Liczba mieszkańców obszarów wiejskich uzyskujących potencjalny dostęp do sieci szerokopasmowego Internetu (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 2 005 115 (2 005 115) | |
Liczba sprzedających na nowo wybudowanych lub wyremontowanych targowiskach (osobodni/rok) | 1 038 800 |
"Najpóźniej 3 lata po podpisaniu umów z LGD na realizację LSR przewiduje się weryfikację działalności LGD pod względem realizacji LSR oraz potencjału organizacyjno-administracyjnego do wykonywania dodatkowych zadań w ramach LSR.",
"Projekty odpowiadające działaniom "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" będą realizowane zgodnie z najszerszą definicją obszarów wiejskich, tj. na obszarze gmin wiejskich, gmin miejsko-wiejskich z wyłączeniem miast liczących powyżej 20 tys. mieszkańców oraz gmin miejskich z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców.",
"W przypadku małych projektów LGD ocenia projekt pod względem zgodności z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.",
"f) promocji, zachowania lub odtworzenia cennego dziedzictwa przyrodniczego lub kulturowego ze szczególnym wskazaniem na obszary chronione, w tym obszary objęte siecią Natura 2000;
g) udostępnienia urządzeń i sprzętu (w tym urządzeń i sprzętu umożliwiającego dostęp do Internetu oraz zakup usługi dostępu do Internetu) i ich udostępnianie na potrzeby społeczności wiejskiej w celu podniesienia jakości życia ludności na obszarze działania LGD;",
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania dotyczące "Małych projektów"
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba LGD | 300 | |
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD | 152 825 km2 | ||
Liczba projektów | 21 280 | ||
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 50.000.000 | ||
Rezultat | Liczba uczestników szkoleń, którzy zakończyli szkolenie z wynikiem pozytywnym | 10 000 | |
Liczba zbudowanych/odbudowanych obiektów | 3 000 | ||
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów | 8 510 | |
Liczba LGD zaangażowanych w realizację działania | 300 | ||
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania | 152 825 km2 | ||
Całkowita liczba ludności żyjącej na obszarach objętych działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania | 10 000 000 | ||
Rezultat | Wzrost liczby gospodarstw rolników prowadzących działalność nierolniczą | 7 800 | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba projektów | 3 820 |
Liczba LGD zaangażowanych w realizację działania | 300 | |
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania | 152 825 km2 | |
Całkowita liczba ludności żyjącej na obszarach objętych działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania | 10 000 000 | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 321.200.000 | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba projektów | 3 820 |
Liczba LGD zaangażowanych w realizację działania | 300 | |
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania | 152 825 km2 | |
Całkowita liczba ludności żyjącej na obszarach objętych działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania | 10 000 000 | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 321.200.000 | ", |
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba projektów: | 200 |
- w tym liczba międzynarodowych projektów, | 15 | |
- w tym liczba projektów poprzedzonych przygotowaniem | 100 | |
Liczba LGD | 300 | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 500.000 | |
Rezultat | Liczba zbudowanych/odbudowanych obiektów | 10 |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) |
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Liczba przedsięwzięć | 11 200 |
Liczba uczestników przedsięwzięć przeprowadzonych przez LGD | 1 000 000 | |
Liczba podmiotów, którym LGD udzieliła wsparcia doradczego | 40 000 | |
Rezultat | Liczba uczestników szkoleń, którzy zakończyli szkolenie z wynikiem pozytywnym | 8 200 |
Liczba podmiotów, którym LGD udzieliła wsparcia doradczego i które złożyły wnioski o przyznanie pomocy | 20 000 | |
Liczba podmiotów, którym LGD udzieliła wsparcia doradczego i które otrzymały pomoc | 7 000 | ", |
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba LGD | 300 | ", |
Oś | Wkład publiczny | ||
Ogółem wkład publiczny | Stawka wkładu EFRROW (%) | Kwota EFRROW | |
Oś 1 | 7.349 532.000,00 | 75,00% | 5.512.149.000,00 |
Oś 2 | 5.326.001.520,00 | 80,00% | 4.260.801.216,00 |
Oś 3 | 3.502.850.587,00 | 75,00% | 2.627.137.940,00 |
Oś 4 | 787.500.000,00 | 80,00% | 630.000.000,00 |
Pomoc techniczna | 266.600.000,00 | 75,00% | 199.950.000,00 |
Razem | 17.232.484.107,00 | 76,77% | 13.230.038.156,00 |
"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)
Kod działania | Nazwa działania/Oś 1 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
111 | Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie | 30.000.000,00 | 0,00 | 30.000.000,00 |
112 | Ułatwianie startu młodym rolnikom | 420.000.000,00 | 0,00 | 420.000.000,00 |
113 | Renty strukturalne | 2.549.600.000,00 | 0,00 | 2.549.600.000,00 |
114 | Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów | 118.000.000,00 | 29.500.000,00 | 147.500.000,00 |
121,144 | Modernizacja gospodarstw rolnych | 1.919.068.111,00 | 2.877.822.812,00 | 4.796.890.923,00 |
123 | Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej | 932.000.000,00 | 2.796.000.000,00 | 3.728.000.000,00 |
125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 637.531.111,00 | 0,00 | 637.531.111,00 |
126 | Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych | 100.000.000,00 | 11.111.111,00 | 111.111.111,00 |
132 | Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności | 40.000.000,00 | 0,00 | 40.000.000,00 |
133 | Działania informacyjne i promocyjne | 10.000.000,00 | 4.285.714,00 | 14.285.714,00 |
141 | Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" | 560 000 000,00 | 0,00 | 560.000.000,00 |
142 | Grupy producentów rolnych | 140.000.000,00 | 0,00 | 140.000.000,00 |
RAZEM Oś 1 | 7.456.199.222,00 | 5.718.719 637,00 | 13 174 918 859,00 |
*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/Oś 2 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity |
211,212 | Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) | 2.448.750.000,00 | 0,00 | 2.448.750.000,00 |
214 | Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe) | 2.314.861.111,00 | 0,00 | 2.314.861.111,00 |
221,223 | Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne | 473.501.520,00 | 0,00 | 473.501.520,00 |
226 | Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych | 100.000.000,00 | 0,00 | 100.000.000,00 |
RAZEM Oś 2 | 5.337.112.631,00 | 0,00 | 5.337.112.631,00 |
Kod działania | Nazwa działania/Oś 3 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
311 | Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej | 345.580.000,00 | 345.580.000,00 | 6.911.600.000,00 |
312 | Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw | 1.023.583.600,00 | 1.023.583.600,00 | 2.047.167.200,00 |
321 | Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej | 1.613.984.209,00 | 0,00 | 1.613.984.209,00 |
322,323, 313 | Odnowa i rozwój wsi | 589.580.000,00 | 0,00 | 589.580.000,00 |
RAZEM Oś 3 | 3.572.727.809,00 | 1.369.163.600,00 | 4.941.891.409,00 |
*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/Oś 4 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
413 | Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju | 620.500.000,00 | 403.115.385,00 | 1.023.615.385,00 |
421 | Wdrażanie projektów współpracy | 15.000.000,00 | 0,00 | 15.000.000,00 |
431 | Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja | 152.000.000,00 | 0,00 | 152.000.000,00 |
RAZEM tylko Oś 4 | 787.500.000,00 | 403.115.385,00 | 1.190.615.385,00 | |
RAZEM Oś 1, 2, 3, 4 | 17.153.539.662,00 | 7.490.998.622,00 | 24.644.538.284,00 |
*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/Oś 4 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
511 | Pomoc techniczna | 266.600.000,00 | 0,00 | 266.600.000,00 |
RAZEM PROW 2007-2013 | 17.420.139.662,00 | 7.490.998.622,00 | 24.911.138.284,00 | "; |
"W marcu 2010 r. Polska notyfikowała Komisji Europejskiej pomoc państwa w ramach działań: "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" i "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych".";
"Owoce i warzywa
Wsparcie w sektorze owoców i warzyw dotyczy pomocy inwestycyjnej dla wstępnie uznanych grup producentów rolnych, zgodnej z art. 103a lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, realizowanej w oparciu o zatwierdzony plan dochodzenia do uznania. Pomoc obejmuje m.in. dofinansowanie kosztów związanych z magazynowaniem i przygotowaniem do sprzedaży owoców i warzyw. Natomiast wsparcie dla uznanych organizacji producentów owoców i warzyw ma miejsce w przypadku, gdy organizacja producentów utworzy fundusz operacyjny, który jest dofinansowany w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007. Programy operacyjne dla uznanych organizacji producentów rolnych będą zawierać informacje o zakresie i wysokości kosztów działań realizowanych w ramach Programu.
Należy podkreślić, że projekty finansowane w ramach powyższych instrumentów nie będą mogły uzyskać wsparcia w ramach PROW. Z tego względu w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która będzie wdrażać ww. instrumenty pomocy, będą przeprowadzone kontrole krzyżowe.
Potencjalne nakładanie się pomocy udzielanej na cele prowadzenia kampanii promujących produkty rolne zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3/2008 z pomocą przewidzianą w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne w zakresie systemów jakości żywności" będzie wyeliminowane. Odmiennie zdefiniowani są beneficjenci obu instrumentów, a dzięki powierzeniu wdrożenia obu systemów pomocy jednej instytucji - Agencji Rynku Rolnego - ułatwione będzie prowadzenie kontroli krzyżowych.
W odniesieniu do sektora owoców i warzyw Polska zastosuje wyjątek, o którym mowa w art. 5 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, który wynika z konieczności niedyskryminowania potencjalnych beneficjentów PROW 2007-2013.
Wino
Polska nie jest objęta mechanizmami wsparcia rynku wina zgodnie z przepisami art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.
Oliwa z oliwek
Ze względu na warunki klimatyczne w Polsce nie produkuje się oliwy z oliwek, dlatego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 nie ma zastosowania.
Chmiel
Grupy producentów chmielu mogą korzystać ze wsparcia w ramach działania "Grupy producentów rolnych" objętego PROW, zaś przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 nie przewidują bezpośredniego wsparcia grup producentów chmielu.";
Działanie/Pomoc techniczna | Podmiot, któremu instytucja zarządzająca deleguje zadania |
Działania realizowane w ramach Osi Leader | SW oraz ARiMR |
"W zakresie działania "Działania informacyjne i promocyjne" ARiMR zatwierdza procedury dotyczące zadań delegowanych przez agencję płatniczą przygotowane przez ARR.",
"Jednostka koordynująca sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz beneficjentów Programu.",
"Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, środki na finansowanie PROW 2007-2013 będą przekazywane z rachunku Ministerstwa Finansów na rachunek agencji płatniczej w Banku Gospodarstwa Krajowego oraz ze środków części budżetowej, której dysponentem jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na podstawie zapotrzebowania składanego przez tę agencję.";
"1) Po jednym przedstawicielu w randze sekretarza albo podsekretarza stanu wskazanym przez:
- ministrów właściwych do spraw: finansów publicznych, rozwoju wsi, środowiska, rozwoju regionalnego, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, gospodarki, pracy, oświaty i wychowania,
- ministra właściwego do spraw zagranicznych i członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
- Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;";
"Podstawowe wymagania określone w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Minimalne normy obowiązujące rolników na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 39, poz. 211)) ";
"Płatność rolnośrodowiskowa jest przyznawana w wysokości:
1) 100% stawki podstawowej - za powierzchnię od 1 ha do 10 ha;
2) 75% stawki podstawowej - za powierzchnię od 10,01 do 50 ha;
3) 50% stawki podstawowej - za powierzchnię od 50,01 do 100 ha;
4) 10% stawki podstawowej - za powierzchnię powyżej 100 ha.
Dla obszarów Natura 2000 płatność przysługuje w wysokości 100% stawki podstawowej (tj. 500 zł/ha).";
"Opis: Płatność rolnośrodowiskowa jest określana na podstawie powierzchni bezpośrednio zajętej pod sad - nie mniejszej niż 0,1 ha, z liczbą drzew spełniających kryteria ilościowe i jakościowe.".
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993.
3) Z dniem 1 stycznia 2012 r. dyrektywa ta zostaje uchylona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 16, z późn. zm.). Przepisy dyrektywy 2009/28/WE przewidują zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych zużywanej w transporcie w poszczególnych państwach członkowskich z poziomu 5,75% w 2010 r. do poziomu co najmniej 10% w 2020 r.
4) Z dniem 1 stycznia 2012 r. dyrektywa ta zostaje uchylona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 16, z późn. zm.). Przepisy dyrektywy 2009/28/WE przewidują zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych zużywanej w transporcie w poszczególnych państwach członkowskich z poziomu 5,75% w 2010 r. do poziomu co najmniej 10% w 2020 r.
5) Wartość szacunkowa na koniec okresu programowania. Jej osiągnięcie jest w dużym stopniu uzależnione od tempa rejestracji nazw produktów jako chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Poziom tego wskaźnika jest wyższy niż szacowany wzrost poziomu wartości produkcji rolnej z uznanym symbolem jakości lub normą, gdyż uwzględnia wzrost cen produktów uczestniczących w tych systemach.
6) Wartość szacunkowa na koniec okresu programowania. Jej osiągnięcie jest w dużym stopniu uzależnione od tempa rejestracji nazw produktów jako chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności.
7) Liczba odbiorców kampanii promocyjnych została oszacowana przy założeniu, że koszt dotarcia do jednego odbiorcy wynosi 1,5 euro.
8) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.2011.65.654 |
Rodzaj: | Obwieszczenie |
Tytuł: | Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. |
Data aktu: | 16/06/2011 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2011 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2011 |