Jak wynika z badania Pracuj.pl „Jak odchodzimy z pracy? Oczekiwania i emocje pracowników”, większość Polaków wie, jakie formalności musi dopełnić przy zakończeniu zatrudnienia – deklaruje tak niemal 7 na 10 respondentów. Podobny odsetek (69 proc.) ma świadomość praw przysługujących po odejściu z pracy, takich jak odprawa czy niewykorzystany urlop. Najlepiej zorientowane w formalnościach są osoby w wieku 35-44 lata oraz 45-54 lata (po 72 proc.).
Czytaj również: Sąd: Przyczyna wypowiedzenia umowy nie musi mieć szczególnej wagi>>
Formalności znamy, relacji pilnujemy
Wyniki badania pokazują jednak, że dla pracowników równie ważne, co formalne kwestie, są relacje z zespołem. Aż 70 proc. respondentów wskazuje, że chciałoby podtrzymać dobre kontakty ze współpracownikami w czasie wypowiedzenia, a 60 proc. angażowałoby się w przekazanie obowiązków swojemu następcy.
- Rozstanie z pracodawcą to nie tylko formalności, ale ważny etap budowania lub tracenia relacji w środowisku zawodowym. Coraz więcej pracowników dostrzega, że sposób, w jaki rozstają się z firmą, może mieć wpływ na ich przyszłość zawodową – zarówno w kontekście sieci kontaktów, jak i reputacji na rynku pracy. Dlatego warto pamiętać, że ostatnie tygodnie w organizacji często zapadają w pamięć zespołu równie mocno jak lata wspólnej pracy. Dobrze zaplanowany i przeprowadzony offboarding jest ważnym elementem zdrowej kultury organizacyjnej - mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Cena promocyjna: 71.11 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 56.88 zł
Kto poinformuje zespół o odejściu?
Mimo dbałości o dobre relacje, nie wszyscy chcą lub mogą sami przekazać informację o swoim odejściu. Tylko 56 proc. badanych deklaruje, że chciałoby samodzielnie poinformować bezpośrednich współpracowników o zakończeniu współpracy. Częściej taką potrzebę deklarują starsi pracownicy w wieku 35-44 lata (59 proc.), a rzadziej osoby w wieku 18-24 lata (47 proc.).
Z kolei co drugi pracownik (53 proc.) byłby gotowy podzielić się opinią o warunkach pracy z przyszłym pracodawcą, gdyby został o to zapytany. Najstarsi pracownicy (55-65 lat) deklarują taką gotowość najrzadziej (49 proc.).
Sprawdź również książkę: Prawo pracy >>
Odejście wpływa na wizerunek
Warto zwrócić uwagę na to, jak sposób rozstania z dotychczasowym miejscem pracy wpływa na postrzeganie pracownika. 57 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że sposób, w jaki rozstają się z firmą, może mieć wpływ na ich zawodową reputację. Najczęściej zwracają na to uwagę osoby w wieku 35-44 lata (61 proc.).
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że pracownicy oczekują transparentności i partnerskiego podejścia także w momencie zakończenia współpracy. Dla wielu osób odejście z pracy nie jest jedynie formalnym zamknięciem etapu zawodowego, ale również ważnym sygnałem, jak firma traktuje swoich ludzi – także na ostatniej prostej. To doświadczenie może wpływać na opinie o pracodawcy, które pracownik przekaże dalej - przyszłemu pracodawcy, znajomym czy w mediach społecznościowych. Coraz częściej rozstanie z firmą postrzegane jest jako część tzw. employee experience i jako takie powinno być świadomie kształtowane przez organizacje - podkreśla Jolanta Lewandowska-Bitkowska.
Czytaj również: W okresie wypowiedzenia można wysłać na przymusowy urlop>>
O pracodawcy dla pracodawcy
Badanie pokazało również, że część pracowników chciałaby wykorzystać moment odejścia z pracy, by podzielić się swoją opinią o funkcjonowaniu firmy z samym pracodawcą.
40 proc. respondentów deklaruje, że chętnie wzięłoby udział w tzw. exit interview, jeśli rozmowa ta pozwalałaby im wyrazić swoje zdanie na temat kultury organizacyjnej pracodawcy. Taka gotowość najczęściej występuje wśród osób w wieku 25-34 lata (44 proc.) oraz 35-44 lata (42 proc.), natomiast rzadziej deklarują ją pracownicy w wieku 55-65 lat (32 proc.). Wielu pracowników postrzega bowiem rozstanie z firmą nie tylko jako formalność, ale również okazję do konstruktywnej rozmowy i przekazania wartościowego feedbacku. To sygnał dla organizacji, że exit interview może być nie tylko narzędziem podsumowującym współpracę, ale również źródłem wiedzy o tym, jak firma jest postrzegana przez swoich pracowników.
Badanie pokazuje, że proces odchodzenia z pracy to nie tylko kwestie formalne. Dla wielu pracowników liczą się także relacje, wizerunek i poczucie kontroli nad tym, jak rozstanie przebiega. Coraz więcej osób oczekuje, że rozstanie z firmą będzie świadomym, uporządkowanym procesem – zarówno dla nich, jak i dla organizacji.
Badanie „Jak odchodzimy z pracy? Oczekiwania i emocje pracowników” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.