Statut
NAZWA, CEL I SIEDZIBA POZNAŃSKIEGO ZIEMSTWA KREDYTOWEGO.
Poznańskie Ziemstwo Kredytowe jest stowarzyszeniem właścicieli dóbr ziemskich Województwa Poznańskiego, mającem za cel uzyskanie kredytu realnego dla członków swoich w mysi statutu. Ziemstwo jest osobą prawną i ma siedzibę oraz Sąd właściwy w Poznaniu.
Ziemstwo Kredytowe celem uzyskania funduszów potrzebnych na obciążenie majętności osób pragnących otrzymać pożyczkę jest uprawnione do wystawienia obligacji na okaziciela pod nazwą "Nowy list zastawny Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego" (Neuer Pfandbrief der Posener Landschaft) z oprocentowaniem 4 lub 31/2 według wniosku petentów.
W razie uzyskania pożyczki dodatkowej opłaca się tylko połowę wpisowego.
Ustalenie wartości szacunkowej dokonuje się:
Pożyczki w listach zastawnych udziela się w razie braku specjalnych umów pod następującemi warunkami:
W każdym razie może Dyrekcja uzależnić udzielenie pożyczki dodatkowej od nowego oszacowania na miejscu lub od zbadania dotychczasowej wartości szacunkowej.
Pożyczki dodatkowe są możliwe tylko w wysokości przynajmniej 10% pożyczki ciążącej dotąd na majętności.
Pośrednictwo Banku Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego przy udzielaniu pożyczek.
Dłużnik może spłacić pożyczkę całkowicie lub częściowo listami zastawnemi każdego czasu z wyjątkiem miesięcy maja i czerwca oraz listopada i grudnia bez poprzedniego wypowiedzenia, a w gotówce z 6-miesięcznem wypowiedzeniem na I lipca lub 1 stycznia; procenty należy jednakże uiścić za całe bieżące półrocze.
Częściowe spłaty długów muszą być podzielne przez 100.
Na czas od dnia 1 stycznia 1923 r. do dnia 31 grudnia 1923 r. zawiesza się wszelkie wypowiedzenia i spłaty pożyczek.
B. Przymusowa spłata wskutek wypowiedzenia ze strony Ziemstwa.
Ziemstwo ma prawe zażądania całkowitej lub częściowej spłaty pożyczki z 3-miesięcznym terminem:
Poza powyższemi wypadkami może Dyrekcja żądać tylko planowego umorzenia długu w myśl statutu.
Jeżeli dłużnik obierze spłatę w gotówce w ten sposób, że oblicza się kwotę nie według każdorazowego kursu listów zastawnych, lecz według ich wartości nominalnej, obraca się płatną na umorzenie sumę na wylosowanie odpowiedniej ilości listów zastawnych; w tym celu należy tę część długu, którą się spłaca w gotówce oprocentować aż do terminu ustanowionego dla wykupu wypowiedzianych listów zastawnych.
Na czas od dnia 1 stycznia 1923 r. do dnia 31 grudnia 1923 r. zawiesza się wszelkie dobrowolne wypowiedzenia i spłaty pożyczek.
Jeżeli dłużnik po upływie tego terminu zamierza skorzystać z przyznanej pożyczki, należy przy majętnościach, oszacowanych na miejscu (§ 3 a) ustalić ponownie wartość i przyznać pożyczkę, przyczem należy w zasadzie poprzednio przeprowadzić na miejscu zbadanie szacunku; Dyrekcja może według swego uznania odstąpić od tego oszacowania.
Kupony nie mogą być wywołane. Podlegają one ustawowemu przedawnieniu. Dyrekcji przysługuje jednakże prawo wypłacenia kwoty po upływie terminu przedawnienia na wypadek, że do tego czasu nie wykupiono kuponów, zgłoszonych jako zaginione, jeżeli zgłoszono zgubę kuponów przed upływem terminu przedawnienia i wykazano listem zastawnym lub w inny wiarogodny sposób, że się je rzeczywiście posiadało.
Jeżeli przedłożenie talonu jest niemożliwe albo talon jest przekreślony, uszkodzony lub zupełnie nie do poznania, można wydać nową serję kuponów tylko za przedłożeniem odnośnego listu zastawnego, a w razie zagubienia talonu tylko wtedy, jeśli do końca dwóch następujących po sobie terminów płatności procentów, nie przedłożono talonu.
Jeżeli do tego terminu przedłoży się talon celem odbioru nowej serji kuponów, odsyła Dyrekcja właścicieli talonu i listu zastawnego w razie niepogodzenia się, na drogę sądową, a wydanie kuponów następuje później na podstawie i w myśl prawomocnego wyroku sądowego.
z czego używa się 31/2%względnie 4% na oprocentowanie, 1/2% na umorzenie, a 1/8% na koszty administracyjne.
Właściwą władzą egzekucyjną jest Dyrekcja Ziemstwa.
Egzekucja z majątku ruchomego i sekwestr mogą być wykonane razem albo też oddzielnie.
Ziemstwo nie traci jednakże przez to ani praw uzyskanych przez zaprowadzenie przez siebie sekwestru, ani uprawnienia do przekazania Ziemstwu kierownictwa sekwestru zarządzonego przez Sąd (§ 27),
Równocześnie Ziemstwo winno zawezwać właściwy Sąd Hipoteczny do wniesienia do księgi wieczystej zapisu zarządzenia sekwestru, do udzielenia uwierzytelnionego odpisu wyciągu hipotecznego oraz odnośnych dokumentów po dokonaniu zapisu, dalej do podania ustanowionych przez Sąd pełnomocników dla doręczenia i do zakomunikowania wiadomości sądowych co do siedziby i zamieszkania zapisanych osób zainteresowanych oraz ich zastępców.
Po nadejściu tychże wiadomości należy powiadomić interesantów oraz ich zastępców o zarządzeniu sekwestru.
Zaliczki do prowadzenia gospodarstwa winna Dyrekcja udzielić sekwestratorowi o ile potrzebne są do utrzymania majątku i niezbędnych nakładów w gospodarstwie oraz zabezpieczenia własnych interesów Ziemstwa, a pozatem winna ile możności prze widzieć, że zaliczki będą zwrócone przez dłużnika lub z dochodów majątku podczas sekwestru lub z ceny kupna nieruchomości w razie przetargu.
Dyrekcja Ziemstwa winna wydać potrzebne decyzje na wnioski i zażalenie sekwestratora, dłużnika lub strony trzeciej, winna dozorować należyte zużytkowanie zaliczek udzielonych sekwestratorowi do prowadzenia gospodarstwa, odbierać rachunki jego, nadzorować gospodarstwo według swego uznania na miejscu i w końcu po wydaniu dekretu zniesienia sekwestru zlikwidować administracje, przez swego Komisarza. Dyrekcji przysługuje prawo powierzenia bezpośredniego nadzoru nad gospodarstwem i kierownictwa jednemu z radców Ziemstwa, który otrzymuje za jazdy do majątku djety, i zwrot kosztów według regulaminu.
Dyrekcja może nałożyć na sekwestratora obowiązek złożenia kaucji i kary porządkowe aż do 2.000 marek oraz zwolnić go z urzędu z wykluczeniem drogi sądowej. Przeciwko zarządzeniom gospodarczym Ziemstwa służy prawo zażalenia do Komisarza Państwowego przy Ziemstwie.
Przeciwko rozporządzeniom Komisarza Państwowego przysługuje prawo dalszego zażalenia do Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.
Pozatem znajdują względem postępowania podzielczego odpowiednie zastosowanie przepisy, odnoszące się do sekwestru sądowego, o ile nie wynika nic innego z § 29.
Do zaprowadzenia sekwestru należy także przywołać wierzyciela, który o sekwestr wniósł, przyczem należy wysłuchać go co do instrukcji gospodarczych oraz wynagrodzeń, mających być udzielonych sekwestratorowi,
Jako dewastację majątku zastawionego w sensie powyższego przepisu uważa się także nieutrzymanie budynków i melioracji, pogorszenie przynależnego żywego i martwego inwentarza lub usunięcie go z gruntu w sposób sprzeciwiający się prawidłowej gospodarce. Dłużnik zaprzeczający prawu zajęcia winien wnieść sprzeciw w drodze skargi sądowej.
Właściciele listów zastawnych mogą zażądać, o ile nie mogą być z majątku Ziemstwa pokryci, sądowego przekazania w drodze egzekucji dowolnych pretensji hipotecznych Ziemstwa w wysokości ich własnych pretensji.
Opłaty pobrane na umorzenie zużywa się corocznie dwukrotnie, o ile to jest rachunkowo możliwym, na zakup albo na wykup listów zastawnych Ziemstwa po poprzedniem wypowiedzeniu. Dyrekcja Ziemstwa ustanawia sposób ich zużycia.
Przedłożone Ziemstwu listy zastawne wypowiedziane lub zakupione na umorzenie oraz listy nadesłane w celach dobrowolnego umorzenia, rozlicza się na umorzenie i niszczy.
Przepisy specjalne, wydane na rok 1923 w §§ 6 i 7, odnoszą się także do przepisów § 36.
Kwota umorzona odpowiada za straty Ziemstwa w kapitale, procentach i kosztach.
Dłużnik może jednakże każdego czasu zażądać kredytu od Banku Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego aż do wysokości umorzonej kwot/ długu, o ile właściciel nie jest ograniczony w rozporządzaniu kwotą umorzoną.
Dla zabezpieczenia kredytu bankowego wystarcza zapisanie zastrzeżenia na rzecz Banku na koncie amortyzacyjnem odnośnej majętności, przez które Bank otrzymuje prawo zgłoszenia pretensji swej do kwoty umorzonej w miejsce właściciela. Dłużnik winien zezwolić na zapisanie zastrzeżenia oraz wypełnić wszelkie dalsze warunki Banku.
Dłużnik może, o ile udział majątku jego w planowem umorzeniu osięgnął 20% pożyczki, ciążącej w listach zastawnych na majętności, zażądać w wysokości jego udziału, o ile może być przedstawionym w listach zastawnych, wydania listów zastawnych lub kwitu mazalnego albo aktu odstąpienia (przelania).
Wydanie nowych listów zastawnych zależy od wykazania statutowej pewności pozostającej nadal na majątku pożyczki przez zbadanie szacunku na koszt dłużnika, od czego Dyrekcja może odstąpić według własnego uznania.
Dłużnikowi, który umorzył pożyczką częściowo, policzą się odpowiednio umorzoną kwotę.
Obwieszczenie wypowiedzenia w czasopismach winno nastąpić w sześć miesięcy przed terminem wymiany.
Nieprzedłożone listy zastawne podlegają prawem przepisanemu przedawnieniu na rzecz Ziemstwa.
Po upływie kwartału od terminu płatności, a zatem z dniem 1 października i 1 kwietnia, może Ziemstwo okazicielowi wypowiedzianego listu zastawnego policzyć 2% od gotówki.
Podobnego oprocentowania można udzielić, jeżeli właściciel przedłożył co prawda wczas wypowiedziany list zastawny, ale nie pobrał gotówki za niego.
Wypłacone procenty obciążają fundusz administracyjny.
Oprocentowanie listów zastawnych przedłożonych lub zakupionych na amortyzację kończy się z dniem wystąpienia dłużnika z Ziemstwa; od listów zastawnych uzyskanych przez wylosowanie winien jednakże dłużnik celem wykupu kuponów uiścić jeszcze procenty za półrocze następujące po terminie wystąpienia z Ziemstwa.
Dyrekcja.
Do zastępstwa członków Dyrekcji może Dyrekcja powołać urzędników pomocniczych, również z prawem głosu na zebraniach Dyrekcji. Członkowie Dyrekcji Ziemstwa z wyjątkiem prezydenta, nie potrzebują być członkami Ziemstwa.
Prezydenta zaprzysięga Komisarz Państwowy, innych członków Dyrekcji Prezydent. Dyrekcja Ziemstwa normuje czynności samodzielnie.
Prezydent kieruje sprawami i przewodniczy na posiedzeniach Dyrekcji, Komitetu i na Walnem Zebraniu, niezależnie od postanowień § 74.
Państwowych.
Syndyk i jego zastępcy.
Syndycy są uprawnieni do spisania lub legalizowania z rygorem dokumentów sądowych aktów z dłużnikami lub osobami trzeciemi - aktów potrzebnych do zaintabulowania pożyczek w myśl ustawy, do zapisania zmian i wykreślenia zapisów, a mianowicie: aktów dłużnych, przelewu, udzielenia pierwszeństwa, wykreśleń, pełnomocnictwa i t. p. oraz aktów dotyczących udzielenia i zabezpieczenia zaliczek, udzielonych w celu ułatwienia pożyczki.
Inni urzędnicy Ziemstwa.
Dyrekcji przysługuje prawo żądania kaucji od naczelnika Kasy i Kasjera Ziemstwa.
Radcy Ziemstwa.
Co dwa lata ustępuje się ponowna nominacja jest dozwolona. Radców zobowiązuje Prezydent Ziemstwa lub na wniosek Dyrekcji właściwy Starosta.
Radcy Ziemstwa mają także obowiązek wykonywania zleceń Dyrekcji w sprawach władz państwowych.
Dyrekcja Ziemstwa może radcom Ziemstwa przy ustąpieniu pozostawić nadal tytuł radcy Ziemstwa.
Komitet Ziemstwa.
Zmiany należy podać odnośnym zainteresowanym czasopismom.
W każdym obwodzie wyborczym wybiera się 2 członków Komitetu, którzy winni być właścicielami majątków ziemskich z szacunkiem co najmniej 50.000 mk. Właściciele majętności z szacunkiem niżej 25.000 mk. nie mają prawa głosowania.
Czynne i bierne prawo wyborcze normuje się podług § 68. W razie ustanowienia upadłości nad majątkiem członka albo w razie zarządzenia sekwestru lub przetargu majętności członka, ustępuje tenże, a w miejsce jego wybiera się innego członka.
Walne Zebranie.
Członkowie Komitetu mają, o ile nie są delegatami na sejmik prawo głosu doradczego przy obradach.
Członkostwa nie traci się przez spłatę pożyczki w celu konwersji. Spłaty pożyczki celem wystąpienia z Ziemstwa i wystawienia nowych pożyczek listów zastawnych na nieobdłużone jeszcze majętności nie mogą nastąpić tydzień przed wyborami i tydzień po terminie wyborczym.
Właściciele kilku dóbr położonych w tym samym okręgu wyborczym mają tylko jeden głos. Współwłaściciele jednej nieruchomości mają razem jeden głos.
Wybory odbywają sio osobno co do mającego być wybranego członka Komitetu lub delegata na sejmik.
Władza Nadzorcza.
Postępowanie o usunięcie z urzędu wdraża względem członków Dyrekcji Komisarz Państwowy lub zastępca jego "według przepisów powyższego statutu, a decyzję wydaje Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych. Względem radców Ziemstwa wdraża postępowanie Dyrekcja Ziamstwa, a rozstrzyga Komisarz Państwowy z zastrzeżeniem odwołania się do Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych. Względem innych urzędników wdraża postępowanie i rozstrzyga Dyrekcja Ziemstwa; na zażalenie; wydaje Komisarz Państwowy ostateczną decyzję.
Ustanowienie i ściągnięcie kary porządkowej nie wyklucza prawa Ziemstwa do wypowiedzenia pożyczki (§ 6Bh).
Ponowne ustalenie szacunku ziemskiego majętności już oszacowanych, ale jeszcze nie obdłużonych, jest dozwolonem tylko w przeciągu trzech lat, licząc od pierwotnego oszacowania.
Dyrekcja Ziemstwa może jednakowoż w każdym przypadku przed ustaleniem wartości szacunkowej sprawdzić szacunek lub przeprowadzić nowe oszacowanie.
Wzór A.
NOWY LIST ZASTAWNY
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego
№ ......
Poznańskie Ziemstwo Kredytowe winne okazicielowi niniejszego listu zastawnego kwotę ...... marek.
Sumą tę procentuje się w myśl statutu Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego rocznie ...... o i spłaca w drodze umorzenia po poprzedniem 6-miesięcznem wypowiedzeniu, które przysługuje tylko Poznańskiemu Ziemstwu Kredytowemu, jednakże nie okazicielowi listu.
Poznańskiemu Ziemstwu Kredytowemu przysługuje jednakże prawo wypowiedzenia celem wymiany na gotówką także poza planowem umarzaniem.
Procent płaci się tylko za przedłożeniem odnośnych kuponów.
Poznań, dnia 1 stycznia 19......
Dyrekcja
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego.
(m. p.)
N. N.
Prezydent Ziemstwa
N. N.
Jeneralny radca Ziemstwa, syndyk
N. N.
Jeneralny radca Ziemstwa
Zapisano w księdze inwentarzowej
Karta ...... № ......
N. N.
książkowy.
Wzór B.
Kupon № 1
NOWEGO LISTU ZASTAWNEGO
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego
№ ...... na ...... marek.
Okaziciel otrzymuje dnia ...... półroczne procenty powyższego listu zastawnego w kwocie ...... mk.
Poznań, dnia ...... 19 ......
Dyrekcja
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego
(pieczęć)
N. N.
książkowy
Kupon przedawnia 31 grudnia 19 Przedawnione kupony wykupuje się tylko w myśl § 12 statutu.
Wzór C.
Talon
DO NOWEGO LISTU ZASTAWNEGO
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego
№ ...... na ...... marek.
Okaziciel niniejszego arkuszu kuponowego otrzymuje bez badania legitymacji nowe, do powyższego listu zastawnego należące kupony na lat 10 od ...... do ...... 19
Poznań, dnia ...... 19
Dyrekcja
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego
N. N.
książkowy
XII. Dodatek do statutu
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego
z dnia 13 maja 1857 roku, do II regulaminu z dnia 5 listopada 1866 r., do III regulaminu z dnia 4 maja 1885 r., do IV regulaminu z dnia 1 czerwca 1895 r., do nowego statutu z dnia 4 sierpnia 1896 r., do V regulaminu z dnia 31 grudnia 1900 r., do statutu dotyczącego zastąpienia wszystkich systemów listów zastawnych Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego przez wspólny Komitet Ziemstwa, wspólne walne Zebranie z dnia 24 lutego 1902 r. i do statutu z dnia 30 czerwca 1913 r.
Przeciwne postanowienia znosi się.
Ubezpieczeniu Ogniowem, w Poznaniu.
Właściciele obdłużonych majętności z szacunkiem niżej 50.000 mk. mają pozatem obowiązek odpowiedniego ubezpieczenia całkowitego sprzętu oraz żywego i martwego inwentarza od ognia, a ziemiopłody od gradobicia.
Po upływie kwartału od terminu płatności, a zatem z dniem 1 października lub 1 kwietnia może Ziemstwo policzyć okazicielowi wypowiedzianego listu zastawnego 2% od gotówki, tak samo, jeżeli właściciel przedłożył co prawda wczas wypowiedziany list zastawny, ale nie pobrał gotówki.
Walne Zebranie dożywotnie, a zatwierdza Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych. Prezydenta zastępuje najstarszy co do lat służby członek Dyrekcji.
Wybór radców Ziemstwa nie wymaga zatwierdzenia przez Komisarza Państwowego.
W razie upadłości majątku członka Komitetu Ziemstwa lub sekwestru albo przetargu ustępuje odnośny członek, a w miejsce jego wybiera się innego członka.
Skreśla się przepis, że uchwały Komitetu winny być przedłożone przez Komisarza Państwowego Ministrowi Rolnictwa do wiadomości i zatwierdzenia.
Regulamin szacunkowy
Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego.
Zamierzone albo możliwe podniesienie dochodów nie mogą być uwzględnione przy oszacowaniu.
Jako taka, pojmuję się bezbłędną, łagodną, glinę, zawierającą 35-50%> piasku i 65-50°/o namułu, dającego się odszlamować. W namule tym musi być tak dużo tłustej gliny, że gleba ta w stanie wilgotnym czepia się pługa i brony, w dotknięciu jest tłustą, przy ucisku plastyczną, a wyschnięta pęka, zaś przy łamaniu kruszy się na drobne grudki. W stanie wilgotnym ma barwę czarną lub ciemnobrunatną.
Gleba taka daje na świeżym nawozie conajmnej 40 centnarów pszenicy z ha.
Do tej klasy zalicza się:
Glebę taką nazywamy zwykle gliniastą.
Ten rodzaj gleby na świeżym nawozie daje.. ad a) przynajmniej 35 centnarów, zaś.. ad b) przynajmniej 32 centnarów pszenicy z ha.
Przy obliczaniu czystego dochodu różnica wyrównywa się przez wyższe koszta uprawy w wypadku pierwszym.
Jest to glinka piasczysto z 65 - 75% piasku i 35 - 25% części odszlamuwujących się, które zawierają tyle gliny, że przy dłużej trwającej suszy letniej uprawa jej jest utrudnioną. Tworzy drobne grudki, które pod naciskiem palców rozpadają się na drobne gruzełki i proszek.
Na świeżym nawozie daje plon conajmniej 33 centnary żyta z hektara.
Do tejże klasy należą gleby bagniste doprowadzone do urodzajności i uprawności przez odwodnienie i dobrą uprawą. Mogą one mieć zarówno charakter torfowały jak i murszowaty.
Do tej klasy zalicza się glinki piaszczyste, o własnościach podanych w klasie III, jeżeli mają suche lub nierówne położenie albo są wyczerpane; oraz gleby bagniste, gdy mają za wiele wilgoci lub są w lichej uprawie.
Gleby takie dają na świeżym nawozie plon conajmniej 25 centnarów żyta z ha.
Tu zalicza się lepsze rodzaje glinkowatych piasków, zawierających 75°/o do 85% piasku, a 25% do 15% części szlamujących się. Ziemia taka ma zatem pewną zwięzłość tak, że przy umiarkowanej wilgoci zgrużla się; gruzełki te z łatwością się rozpylają.
Na świeżym nawozie można się spodziewać 20 centnarów żyta z hektara.
Spotykane gdzieniegdzie gleby wapniste zalicza się również do tejże klasy. Warstwa rodzajna składa się tu z glinki piaszczystej albo glinkowatego piasku, pod któremi głębokości 15-30 cm. znajduje się biały, wapnisty margiel. Zmieszał się on częściowo z glebą, częściowo zaś tworząc podglebie, czyni rolę ciepłą.
Jest to zwykły glinkowaty piasek,- rzadziej piaszczysta glinka zwykle znajdująca się w wilgotnem położeniu, wystawione od czasu do czasu na podmakanie i zwykle leżące na nieprzepuszczalnej warstwie iłu i gliny.
Wydatek "ziarna na świeżym nawozie wynosi przynajmnej 18 centnarów żyta z ha, jakkolwiek gleba ta nadaje się wybornie dla owsa.
Tę samą wartość posiadają tu i ówdzie występujące w większych kawałkach piaski próchnicze na przepuszczalnem podglebiu, w równem niskiem położeniu, z warstwą rodzajna czarniawo zabarwioną, a składającą się z drobno-ziarnistego piasku, zmieszanego z wolną od piasku próchnicą.
Gleba taka jest bardzo wrażliwą na wpływy pogody i daje niepewne plony.
Wreszcie zalicza się do tej klasy ciężkie gliny ze względu na ich wartość gospodarczą. Jest to daleka odmiana gleby 1 klasy. Ma ona tę samą zawartość gliny, zawiera jednak za małą domieszkę próchnicy lub wapna, żeby zapewnić należytą pulchność, co utrudnia uprawę oraz wschody i zakorzenienia roślin. Jej położenie jest częstokroć wilgotne, jest ona żelazistą i zwykle ma barwę jasnobrunatną. Czasami bywa ona także na stokach gór, a wówczas wydaje tylko lichy plon pszenicy, żyta i owsa.
Do tej klasy zalicza się piaski glinkowate w położeniu suchem albo wyczerpane Tub pozbawione składników zgrubiających.
Dają one przynajmniej 16 centnarów żyta z ha.
Piony zbóż jarych są na nich bardzo zawodne.
Gdy przez odpowiednie zagospodarowanie urodzajność gleby jest wybitnie podniesioną ponad średnią, a dzięki ogólnym warunkom szacowanego majątku da się ona utrzymać na tymże poziomie bez użycia sztucznych nawozów, następuje zaliczenie do najbliższej wyższej klasy, zaś skapitalizowana wartość I klasy zostaje podniesioną o 10%.
Przeciwnie, jeżeli wskutek lichej i dewastacyjnej gospodarki urodzajność spadła niżej średniej, wówczas zalicza się glebę do najbliższej niższej klasy. Role, na tyle podmokłe, że ich osuszenie jest bądź niemożliwe, bądź też może ono nastąpić tylko przez kosztowne urządzania odwadniające, a także role, które ulegają powtarzającym się zalewom, nie mogą być zaliczone do tej klasy, jakaby wynikała z ich składu gleby, lecz tylko najwyżej do najbliższej niższej klasy.
1) | gleba | I | klasy | 1.100 | marek, |
2) | " | II | " | 900 | " |
3) | " | III | " | 750 | " |
4) | " | IV | " | 600 | " |
5) | " | V | " | 450 | " |
6) | " | VI | " | 300 | " |
7) | " | VII | " | 200 | " |
Powyższa oszacowanie może być podniesione lub umniejszone o 1-5% w razie wyjątkowych braków lub zalet;
Wartość skapitalizowanej roli winna być umniejszoną o 1-2% za każdą milę polską (: 71/2 km.;) odległości od najbliższej czynnej stacji kolejowej lub przystani wodnej, drogą bitą lub polną, a to w uwzględnieniu obciążania wartości sprzedażnej głównych płodów rolnych przez koszt ich dostawy.
Te trzy klasy oznacza się użytemi przy nich literami a, b, c.
Klasy łąk wraz z jakością są następujące:
1) | z | hektara | 80 | centr. | a, b, c, | |
2) | z | " | 70 | " | a, b, c, | |
3) | z | " | 60 | " | a, b, c, | |
4) | z | " | 50 | " | a, b, c, | |
5) | z | " | 40 | " | a, b, c, | |
6) | z | " | 30 | " | a, b, c, | |
7) | z | " | 20 | " | a, b, c. |
Łąki dające niżej 20 centnarów z hektara są oszacowane jako pastwiska.
siana najlepszego | a) | 16,00 | marek |
siana średniego | b) | 10,00 | " |
siana lichego | c) | 6,00 | " |
a) | b) | c) | ||
1) | przy jednym hektarze | 240 mk. | 200 mk. | 160 mk., |
2) | przy półtora hektarze | 140 mk. | 120 mk. | 110 mk., |
3) | przy dwóch hektarach | - | - | 80 mk., |
Powyższe oszacowanie w razie wyjątkowych zalet lub wad figury pastwiska może być podniesione lub pomniejszone o 1-5%.
Jeżeli obliczone w ten sposób wartość pastwisk oszacowanego majątku wynosi więcej niż '/o wartości pól i łąk, to całą nadwyżkę nie uwzględnia się w wycenianiu.
Trwałe pastwiska, mające charakter łąk, używane jako pastwiska z racji gospodarczych dla lepszego ich wyzyskania, mają być szacowane jako łąki.
Ziemie leśne ogołocone z lasu w ostatnich czterech latach, oblicza się na tych samych podstawach.
W razie wyjątkowych zalet lub wad konfiguracji terenu, podnosi się lub obniża wartość szacunkową gleby leśnej o 1 - 15%. Jeżeli od wycięcia lasu minęły pełne cztery lata, to tylko wówczas można poprzednią ziemię leśną oszacować w jej pełnej wartości jako roli lub łąki, jeżeli w tym czasie wykarczowano wszystkie pnie, wyrównano powierzchnie ziemi i istotnie w ciągu czterech lat używano jako rolę, łąkę lub pastwisko.
Jeżeli zaś ziemia leśna nie da się zaliczyć do żadnej z przyjętych klas roli, lub łąki, to wówczas w szacunku się jej nie uwzględnia.
Na wniosek właściciela można według wartości drzewostanu i zapewnionego przezeń czystego dochodu oszacować lasy o powierzchni przynajmniej 100 ha w gospodarstwie wysoko-piennem, a przynajmniei 50 ha w gospodarstwie nisko-piennem, zaś kultury wierzby koszykarskiej o jeszcze mniejszej przestrzeni.
Szacowanie wartości dochodu z lasu służy jako szacowanie dodatkowe do już przedsięwziętego lub jednocześnie wykonywanego oszacowania ziemi i gleby.
Do oszacowania służą następujące przepisy: Kolej rębna, w lesie nisko-piennym, odroślowym, nie może być przyjętą zasadniczo niżej 20 lat, w lesie wysoko-piennym, nasiennym, w zasadzie nie niżej 80 lat i tylko w wyjątkowych razach |w lasach iglastych (spilkowych) poniżej 80 lat, ale i wówczas nie niżej lat 60 i to określona przez rzeczoznawców na podstawach miarodajnych. Po ustaleniu kolei rębnej następuje oznaczenie okresów, których trwanie oznacza się w zasadzie na 10-20 lat. Gospodarstwo przerębowe, czyli przebiorowe nie może być utrzymane.
Drzewostan wschodzący w pierwszy okres, o ile to jest tylko możliwe, ma być mierzony przyrządami do oznaczenia średnicy, czyli ma być klubowany. Na podstawie wyników klubowania i gonności drzewostanu ma być obliczoną masa drzewna.
Dochody z trzebieży i przerębów, to jest, wybieranie drzew pojedynczych z drzewostanu, wlicza się do rachunku podobnie jak i użytek główny. Jeżeli w lesie wysoko-piennym zastosowano rąb czysty z karczunkiem pniaków, natenczas masa drzewna karczów może być obliczoną jako pniaki.
Ogólny przychód drzewny rozpada się na 5 grup; drzewo użytkowe, szczapy, wałki, chrust i pieńki:
Drzewo budulcowe nie może przekraczać:
w drzewie iglastem 85%
olszynie 80%
jesionach, klonach i wiązach. 80%
dębinie i buczynie 70%
brzezinie 50%
pieńki zaś 10%
ogólnej ilości grubego drzewa opałowego.
Wyjątki muszą być szczegółowo uzasadnione. Wartość pieniężną oznaczonych grup drzew wylicza się na podstawie przeciętnych cen ostatniego 6-ciolecia, osiąganych bądź w wycenianym lesie, bądź w lasach sąsiedzkich.
Od otrzymanych dochodów brutto należy odjąć:
Wypośrodkowany czysty dochód należy kapitalizować przez 25 i umniejszyć o kwotę wyszacowanej już ziemi, leżącej pod lasem. W ten sposób obliczona wartość tworzy szacunek lasu.
Jeżeli las zawiera tylko tak młode lub tak małe wartościowe drzewa, że żaden drzewostan nie jest przydzielony do wyrębu w pierwszym okresie i dc chód z użytku drzewnego musiał być na pewien czas wyłączony, wówczas nie uwzględnia się w szacunku takiego lasu.
Wody rybne można na wniosek właściciela oszacować na podstawie ich właściwości, oraz wniesionego przez nie czystego dochodu, a mianowicie:
A. Stawy.
Jeżeli staw jest zarybiony i zdatny do stałych odłowów, albo zarybia się go co pewien czas, to należy zbadać:
własności jego dna, wystarczalność dopływu wody, jakość dopływającej wody - czy niesie ze sobą dostateczną ilość ciał odżywczych - wreszcie warunki sprzedaży ryb. Po powyższem stwierdzeniu należy staw oszacować na podstawie niżej podanych trzech klas i wyznaczyć ich wartość ha.
I klasa:
musi być zapewnioną dostateczna, łatwo regulowana ilość wody, płynącej ze wsi lub żyznych pól. Wysuszanie i perjodyczne użycie stawiska w formie roli lub łąki musi być możliwe przy równoczesnem zabezpieczeniu dalszego użycia i utrzymania poziomu wody. Dno bagniste jest niedopuszczalne. Najwyższa stawka szacunkowa 900 marek za hektar.
II klasa:
dopływ dostatecznej ilości wody zapewniony, własności dna niezłe; brak jednak tej lub owej zalety stawu podanego w I klasie. Najwyższa stawka szacunkowa 600 marek za hektar.
III klasa;
Dopływ odpowiedniej ilości wody, zdaje się nie jest pewny, inne właściwości stawu są mniej-więcej korzystne.
Najwyższa stawka szacunkowa 300 marek za hektar.
b) Dzikie rybołóstwa.
I klasa:
wody muszą być łatwe do odłowów, wykazywać dno gliniaste i posiadać dostateczną ilość naturalnych tarlisk. Niekorzystne ścieki są wykluczone, przynajmniej nieprzewidziane. Sprzedaż ryb zapewniona i korzystna. Najwyższa stawka szacunkowa 400 marek za hektar.
II klasa:
dno jest częścią piaszczyste, częścią zaś bagniste, inne zaś warunki jak w I klasie. Najwyższa stawka szacunkowa 300 marek za hektar:
III klasa:
dno jest rozmaite; w stosunku do wielkości powierzchni wody brak dostatecznej ilości naturalnych tarlisk, również i inne szczegóły podane w powyższych dwóch klasach są mniej korzystne. Najwyższa stawka szacunkowa 200 marek za hektar.
IV klasa:
zalet podanych w powyższych klasach albo brak zupełnie, albo też są tylko w ograniczonej ilości, mimo to są pewne, choć niewielkie odłowy.
Najwyższa stawka szacunkowa 50 marek za hektar.
Jeżeli jedna z powyższych pod A lub B podanych wód należy do kilku właścicieli albo ciążą na nich uprawnienia rybackie (serwituty), to niewolno wód takich szacować w klasie 1, zaś niższe klasy należy odpowiednio obniżyć lub wogóle opuścić.
Ostateczna decyzja, czy należy wody te oszacować, należy do Dyrekcji Ziemstwa.
ponadto według ich ścian zewnętrznych rozróżnia się:
1) | budowli | masywnych, dobrych na | 40,00 | marek | |
2) | " | średnich | 22,00 | " | |
3) | " | lichych | 8,00 | " |
dobrych | 24,00 | marek, | |
średnich | 14,00 | " | |
lichych | 6,00 | " |
Powyższe stawki uwzględnia się jednakże:
przy drugiem piętrze tylko połowę,
przy trzeciem piętrze tylko 1/4
Dyrekcja Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego jest jednak obowiązaną do powołania Komisarzy szacunkowych z pełnem prawem głosu, jeżeli w stosunku do ich propozycji zamierza wartość szacunkową obniżyć, względnie podwyższyć o więcej niż 5%.
Instrukcja
do regulaminu szacunkowego Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego.
Pierwszy Oddział.
Wniosek o obciążenie dóbr pożyczką Ziemstwa.
1) zwyczajny odpis wyciągu hipotecznego najnowszej daty, zawierający nagłówek, opis dóbr i wpisy rozdziału 1 i 11,
2) mapę. sporządzoną przez zaprzysiężonego miernika, a przedstawiającą prawdziwy i przejrzysty stan dóbr jako podstawą oszacowania ziemskiego.
Przy dobrach do 50 ha wystarczy rysunek na papierze do przerysowania sporządzony przez zaprzysiążonego miernika 'według mapy do podatku gruntowego,
3) wyciąg z matrykuły gruntowej i budynkowej oraz rejestr pomiarowy, o ile takowy istnieje,
4) wyciąg z katastru Krajowego Ubezpieczenie Ogniowego,
5) przy majętnościach, położonych w obrębie miejskich gmin: poświadczenie Magistratu, że nieruchomość użytkuje się wyłącznie lub przynajmniej przeważnie w celach gospodarstwa rolnego,
6) a) poświadczenie co do wysokości rent i kapitału potrzebnego w odnośnym czasie do umorzenia renty gruntowej oraz co do kościelnych ciężarów patronackich na gruncie, obliczonych w procentach sumy, ubezpieczenie od ognia przy Krajowem Ubezpieczeniu Ogniowem według instrukcji Dyrekcji Ziemstwa,
b) poświadczenie opłat meljoracyjnych, płatnych i dóbr oraz innych ciężarów realnych z osobnych tytułów prawnych, jeżeli lasy mają być oszacowane na zasadzie dochodu (§ 10 regulaminu szacunkowego) należy dołączyć osobną mapę leśną, zawierające istniejące działki leśne w stosunku nie niżej, jak 1.000 do 5.000.
7) zaliczkę na koszty według uznania Dyrekcji, której uzupełnienie jeszcze przed ustanowieniem sumy szacunkowej można zażądać w razie niewystarczalności.
8) wpisowe (§ 2 statutu Ziemstwa)
Drugi Oddział.
Postępowanie przy oszacowaniu na gruncie.
Dyrekcja Ziemstwa mianuje komisję szacunkową z dwóch radców Ziemstwa i w razie potrzeby rzeczoznawcę leśnego, przyczem kierownictwo w postępowaniu powierza w zasadzie Radcy Ziemstwa zamieszkałemu najbliżej mającej być oszacowanej majętności.
Kierującemu Radcy Ziemstwa wydaje się załączniki do wniosku o udzielenie pożyczki i formularz potrzebny do przeprowadzenia oszacowania.
Radca kierujący oszacowaniem wybiera:
Przy oszacowaniu majętności do 50 ha może Dyrekcja oszacowanie powierzyć tylko jednemu Radcy Ziemstwa, upełnomacniając go zarazem do powierzenia funkcji rzeczoznawcy budowlanego miernikowi i do dopuszczenia w razie potrzeby także rzeczoznawcy (budowlanego) rybnego.
Miarodajną dla Komisji szacunkowej jest tylko powierzchnia użytkowania w celach rolnictwa lub leśnictwa. Większych powierzchni wodnych nie uwzględnia się.
Osoby działające przy oszacowaniu nie mogą stać w bliskiem pokrewieństwie lub powinowactwie lub też w takim stosunku, który według istniejących praw osłabiłby ich wiarogodność jako świadków.
Dyrekcja Ziemstwa uwiadamia wnioskodawcę c udzieleniu zlecenia szacunkowego.
Kierujący oszacowaniem Radca Ziemstwa po porozumieniu się z drugim Radcą Ziemstwa i w razie potrzeby z rzeczoznawcą leśnym wyznacza termin oszacowania i stosownie do okoliczności zaprasza przez umyślnego gońca lub pocztę:
Kierujący oszacowaniem Radca Ziemstwa po upewnieniu się o świadomości miernika i rzeczoznawców co do ich funkcji, poleca rzeczoznawcy budowlanemu przeprowadzenie spisu budynków, udzielając mu odnośnego formularza, i spisuje krótki protokuł z powyższej czynności.
Następnie Komisja szacunkowa przeprowadza przy pomocy miernika, a w razie potrzeby także rzeczoznawcy rybnego, z wykluczaniem rzeczoznawcy budowlanego, sumiennie i starannie klasyfikację, uważając na to, że oświadczenie Komisji szacunkowej jest podstawą dla ustalenia wartości szacunkowej i że wskutek tego Komisja winna jaknajdokładniej przedstawić stosunki gospodarcze odnośnej majętności. Przytem należy uwzględnić, że nie rozchodzi się jedynie o pewność mającej być udzielonej pożyczki zastawnej, lecz także, że oszacowanie przez Ziemstwo uważa się prawnie (art. 1807 niem. kod. cyw. i art. 73 § 1 pr. ust. wykonawczej do niem. kod. cyw.) jako podstawę dla osądzenia pupilarnej pewności dóbr.
W razie niezgodności obydwóch Radców Ziemstwa rozstrzyga na razie zdanie kierującego Radcy, przyczem należy jednakże w protokule klasyfikacyjnym zaznaczyć odmiennie zdanie z umotywowaniem.
Miernik winien stwierdzić podczas klasyfikacji jaknajdokładniej istniejące działki, w poszczególnych wypadkach za pomocą łańcucha mierniczego, i zapisać je przejściowo ołówkiem na mapie (§ 8). Rzeczoznawca rybny winien złożyć swoją opinję piśmiennie w terminie w razie oszacowania lasu na podstawie jego dochodów winien rzeczoznawca leśny przedłożyć poprzednio w terminie oszacowania drzewostanu, podział na rewiry i perjody o ustanowieniu planu gospodarczego i zalesienia. Szacowanie uskutecznia się z zastrzeżeniem, ze trwałość dochodu czystego jest zabezpieczona, o czem decydują Radcy Ziemstwa.
Po dokonaniu klasyfikacji, a w razie trwania jej przez kilka dni po ukończeniu dziennych czynności, miernik naznacza działki klasyfikacyjne, nakreślone na miejscu ołówkiem, kolorowemi linjami, Komisja szacunkowa sprawdza i poprawia je w razie potrzeby i uznaje jako odpowiadające rzeczywistości, zaznaczając zarazem, jakim kolorem naznaczono odnośne działki klasyfikacyjne.
Protokuł klasyfikacyjny winien zawierać prócz nazwisk osób czynnych przy klasyfikacji:
aa) ponieważ nie są jeszcze 4 lata wykarczowane,
bb) ponieważ mimo sprzątnięcia drzewa przed więcej aniżeli 4 latami nie wykarczowano ich jeszcze zupełnie lub nie zużytkowano przez 4 lata jako grunt orny, łąkę lub pastwisko,
Stawów i dzikich rybołóstw, należących do kilku właścicieli lub na których ciążą służebności rybo-łowcze, nie wolno szacować do pierwszej klasy, a należy uwzględnić ich przy niższych klasach lub też wcale nie.
Ostateczna decyzja szacunkowa przysługuje Dyrekcji Ziemstwa.
W protokule klasyfikacyjnym należy następnie mapę. podstawową ściśle określić dosłownym opisem naznaczonego przez miernika tytułu i oznaczyć kartą z dopiskiem:
"Protokuł klasyfikacyjny z dnia ......,
odwołujący się na niniejszą mapę został dziś przezemnie podpisany".
zaopatrzyć datą spisania protokułu i podpisać własnoręcznie podobnie, jak protokuł klasyfikacyjny.
Przy oszacowaniu dóbr aż do obszaru 50 ha (porównaj rozdział II) winien Radca Ziemstwa zanotować na mapie lub rysunku ręcznym (§ 2 № 2).
"Oszacował dla Ziemstwa dnia ...... i podpisał własnoręcznie Radca Ziemstwa ......"
Przy oszacowaniu dochodu leśnego Komisja winna zaopatrzyć użytą do tego mapę z dopiskiem:
"Oszacowanie z dnia ...... odwołujące się na niniejszą kartę, przeprowadziliśmy dzisiaj i podpisać.
Relacja Komisji szacunkowej co do dopłat i potrąceń za ukształtowanie, zaokrąglenie i wyrównanie gleby podlega sprawdzeniu, a w razie potrzeby zmienieniu przez Dyrekcją Ziemstwa, dlatego należy ją obszernie umotywować. Dotyczy to także zaklasyfikowania gruntów ornych do następnej wyższej lub niższej klasy wskutek stałej racjonalnej lub nieodpowiedniej gospodarki (§ 4 regulaminu szacunkowego).
Podczas klasyfikacji rzeczoznawca budowlany winien wypełnić formularz do opisu budynkowego i przedłożyć go komisji szacunkowej, która sprawdza go dokładnie i zwraca rzeczoznawcy uwagę na niedopatrzone okoliczności lub niepewne stawki szacunkowe. W razie nieosiągnięcia zgody co do powyższych punktów, radca kierujący oszacowaniem protokułuje krótko odnośne punkty sporne za podpisaniem się członków Komisji oraz rzeczoznawcy budowlanego celem przedłożenia protokułu Dyrekcji do zadecydowania. Przy obszernych rachunkowych pracach radca Ziemstwa może wyjątkowo nakazać, aby rzeczoznawca budowlany wypełnił tylko rubryki 1-5 formularza do opisu budynkowego.
Komisja szacunkowa winna zbadać odnośne zapisy, określić podane budynki w rubrykach 6 - 8 według ich stanu budowlanego i zwrócić następnie formularz, zaopatrzony w adnotację sprawdzenia i w oświadczenie co do wypełnienia rubryk 6 - 8, rzeczoznawcy budowlanego ze zleceniem wykonania rachunkowych prac i doręczenia opisu budowlanego z likwidacją kierującemu oszacowaniem radcy Ziemstwa. Adnotację zbadaną i poświadczoną należy zaopatrzyć datą i podpisami członków Komisji.
Kierujący szacowaniem radca Ziemstwa, po zwolnieniu miernika rzeczoznawcy budowlanego i rybnego, winien sumiennie spisać razem z drugim radcą ziemstwa główny protokuł informacyjny według odpowiedniego formularza.
Nieprawidłowości lub błędy należy natychmiast w odpowiedni sposób wyjaśnić. Tak samo należy postąpić z podkładkami w terminie ustalenia wartości dochodów leśnych.
Po ukończeniu czynności klasyfikacyjnych oszacowaniem kierujący radca Ziemstwa wręcza miernikowi mapę z rejestrem pomiarowym, o ile takowy przedłożono (2 i 3) z zleceniem ustanowienia rejestru pomiarowego i klasyfikacyjnego w domu a więc nie na odnośnym gruncie według mapy i ewentualnych specjalnych instrukcji, oraz z poleceniem przedłożenia ich z mapą i likwidacją.
podwórz i miejsc pod budowę,
ogrodów,
gruntów ornych,
łąk (w razie potrzeby z rozdzieleniem naturalnych od sztucznych łąk),
pastwisk,
zalesień,
nieużytków,
oraz z wymienieniem każdej klasy według hektara do miejsc dziesiętnych.
Dla każdej kategorji kultury należy dołączyć osobną wspólną, a dla wszystkich kategorji kultur razem także wspólną rubrykę.
Klasy szacunkowe określa się:
Powierzchnie rybołóstwa i przestrzeń plantacji tzrciny należy także w rejestrze uwydatnić.
Radca Ziemstwa kierujący szacunkiem, wręcza Dyrekcji - po otrzymaniu prawidłowego rejestru pomiarowego i klasyfikacyjnego z załącznikami od miernika, a opisów budynków od rzeczoznawcy budowlanego w wypadku - § 11 ustąp II - akta ze wszystkiemi załącznikami oraz z poświadczeniem likwidacji rzeczoznawcy budowlanego co do słuszności i podanych godzin pracy pomiarowej wraz z dokładną relacją o ogólnych stosunkach odnośnej majętności.
Drugi radca Ziemstwa winien także swoją relacją przedłożyć za pośrednictwem pierwszego radcy.
W razie oszacowania lasów według dochodu należy równocześnie przedłożyć wzmiankowane podkładki szacunkowe
Dyrekcja Ziemstwa oblicza następnie i ustanawia cenę szacunkową oszacowanej majętności
Dyrekcje zastrzega sobie w wypadkach niedostatecznego przestrzegania podanych w § 11 zasad w interesie Ziemstwa przeprowadzenie rewizji klasyfikacji na gruncie na koszt Ziemstwa przez członka Dyrekcji z przyciągnięciem radcy Ziemstwa delegowanego przez Dyrekcję, a w razie potrzeby także rzeczoznawcę rybnego. Rewizja szacunkowa jest także dopuszczalna przy oszacowaniu dochodów leśnych.
Właścicielowi majętności przysługuje również prawo zażądania rewizji, co prawda nie podanych w oszacowaniu dodatków lub potrąceń, lecz uklasyfikowania i oszacowania dochodów leśnych. Rewizja odbywa się w tym wypadku przez członka Dyrekcji, dwóch radców Ziemstwa i w razie potrzeby dwóch rzeczoznawców rybnych lub leśnych, wybranych w połowie przez właściciela mojętności i w połowie przez Dyrekcję, członek Dyrekcji funguje jako superarbiter.
Właściciel majętności winien złożyć poprzednie Dyrekcji odpowiednią zaliczkę na koszty. W razie całkowitego lub częściowego odrzucenia zażalenia ponosi wnioskodawca koszty rywizji całkowicie lub częściowo. W razie uznania słuszności zażalenia, zwalnia go Dyrekcja z kosztów: zwraca wpłaconą zaliczkę.
Dyrekcja Ziemstwa może przejąć koszty rewizji szacunku z funduszu Ziemstwa, jeżeli wynik rewizji wypadł przeważnie na korzyść właściciela dóbr,
Komisje, szacunkową zaprasza się na termin rewizyjny.
Po udzieleniu pożyczki w listach zastawnych pozostają mapy, których właścicielowi dóbr zwrócić nie wolno, w Dyrekcji jako przynależność akt szacunkowych, wolno jednakże każdego czasu wypisać kopję map na życzenie właściciela dóbr za zwrotem kosztów.
Oddział trzeci
O skróconem postępowaniu przy oszacowaniu na gruncie.
Dla oszacowania dóbr aż do wielkości 50 ha są miarodajne następujące ulgi poza podanemi w § 2 (ad 2 i w 9) przy końcu ustępu 1.
Wydelegowany radca Ziemstwa przeprowadza oszacowanie gruntu bez przyciągnięcia innych rzeczoznawców z wyjątkiem rzeczoznawcy rybnego.
W wyjątkowych wypadkach zezwala się na przyciągnięcie zaprzysiężonego miernika.
Terminu szacunkowego nie podaje się Dyrekcji,
Szacowany grunt należy zbadać co do właściwości gleby, głębokości warstwy rodzajnej, warstwy spodniej, położenia i zaokrąglenia, i uklasyfikować według oddzielnych działek. Linje klasyfikacyjne należy zaznaczyć na mapie. W razie przyciągnięcia miernika należy podać w kwestjonarjuszu kategorji kultury i wielkości poszczególnych klas ziemi, w zaokrąglonych liczbach.
Protokuł wstępny, klasyfikacyjny, informacyjny i końcowy oraz relacji z wyceniania są zbyteczne. W ich miejsce radca Ziemstwa winien, dokładnie przedstawić poszczególne punkty podane w kwestjonarjuszu. załączonym do zlecenia szacunkowego, na zasadzie wiadomości uzyskanych przy oszacowaniu na gruncie i przesłać Dyrekcji.
Ostatecznie są miarodajnemi przepisy rozdziału i o ile nie są zmienione §§ 21, 22 i 23.
Statut
Banku Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego.
Bank Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego z siedzibą w Poznaniu
i jest osobą prawną. Ziemstwo Kredytowe nie odpowiada za zobowiązania Banku Ziemstwa. Bank ma prawo założenia filji. Kapitał zakładowy wynosi 10.000.000 marek.
Zaliczki w sprawach osad rentowych wolno udzielić tylko, jeżeli jeneralna Komisja i Urząd Ziemski zatwierdziły odnośne kontrakty, oraz wysokość mających być wydanych listów zastawnych jest ustaloną, a klient przelał na Bank Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego powyższe listy oraz przysługującą sprzedawcy osady rentowej gotówkę wysokości pokrywającej udzieloną zaliczkę.
Wysokość kredytu oraz kaucje Związków Komunalnych i Spółek publiczno-prawnych ustanawia przewodniczący Rady Nadzorczej i syndyk Banku.
W zasadzie należy udzielać pożyczek za zastawieniem efektów, hipotek lub długów gruntowych nie ponad 3 miesiące.
Depozyty w gotówce należy przyjmować w zasadzie tylko w stosunku odpowiednim do majątku Banku.
Przy ustawianiu bilansu należy potrącić wszystkie rzeczywiste koszty handlowe, powstałe straty i odpowiedni procent za niepewne pretensje. Efekty mające kurs giełdowy należy w bilansie podać najwyżej po kursie giełdowym w dniu ustanowienia bilansu, jeżeli jednakże kurs ten przekracza koszty zakupu, najwyżej w tej wysokości.
Zarząd prowadzi interesy Banku w myśl udzielonej przez Radę Nadzorczą instrukcji i jest odpowiedzialny wobec Banku za przestrzeganie jej. Na zewnątrz jednak zastępuje zarząd Bank z nieograniczonemi prawami właściciela interesów we wszystkich sprawach nawet takich, które wymagają osobnego pełnomocnictwa. Osoby trzecie nie mają prawa żądać przedłożenia instrukcji, nie wolno im jednakże przeciwstawić zarzutu, że zarząd nie przestrzegał instrukcji.
Zarząd podpisuje całą prostą i pieniężną korespondencję Banku. Kwity kasowe wymagają podpisów dwóch urzędników, ustanowionych przez Radę Nadzorczą.
Rada Nadzorcza nadzoruje i kieruje administracją i prowadzeniem interesów Banku, ustala zasady gospodarcze, ustanawia urzędników i ich pobory.
Do prawomocności uchwał potrzebna jest obecność 6 członków.
Syndyk lub jego zastępcy są także władni uwierzytelnić wszelkie powyższe kontrakty, dokumenty i wnioski w myśl ogólnych przepisów prawnych ?.e skutkami uwierzytelnienia sądowego.
-zmieniony przez § 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 marca 1923 r. (Dz.U.23.38.254) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 lipca 1923 r. (Dz.U.23.83.645) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1923 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 listopada 1926 r. (Dz.U.26.116.671) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 1926 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 1927 r. (Dz.U.28.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 stycznia 1928 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 1934 r. (Dz.U.34.62.524) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 1934 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1936 r. (Dz.U.36.69.498) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 września 1936 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 marca 1923 r. (Dz.U.23.38.254) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w Porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości z dnia 6 czerwca 1933 r. (Dz.U.33.49.386) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 1933 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1922.57.519 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Statut Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego. |
Data aktu: | 08/06/1922 |
Data ogłoszenia: | 28/07/1922 |
Data wejścia w życie: | 28/07/1922, 07/02/1921 |