z dnia 20 października 1921 r. (Dz. U. R. P. № 97, poz. 708);
z dnia 22 lutego 1922 r. (Dz. U. R. P. № 13, poz. 155);
z dnia 26 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 29, poz. 235);
z dnia 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333);
z dnia 8 sierpnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 71, poz. 646);
z dnia 22 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 82, poz. 737);
z dnia 12 października 1922 r. (Dz. U. R. P. № 90, poz. 839);
z dnia 12 grudnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 115, poz. 1046);
z dnia 17 lutego 1923 r. (Dz. U. R. P. № 18, poz. 125).
Kierownik Ministerstwa Kolei Żelaznych:
TARYFA
WSTĘP.
I. Taryfa niniejsza zawiera:
Część I. Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemi.
Część II. Postanowienia taryfowe.
II. Taryfa niniejsza obowiązuje przy przewozie osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych w komunikacji miejscowej następujących kolei normalnotorowych i szerokotorowych, otwartych do ruchu prawidłowego:
A. Kolei państwowych:
okręgu Gdańskiego nie wyłączając kolei normalnotorowych, położonych na obszarze W. M. Gdańska, z wyjątkiem jednak komunikacji czysto miejscowej pomiędzy stacjami tych ostatnio wymienionych kolei,
okręgu Krakowskiego,
" Lwowskiego,
" Poznańskiego,
" Radomskiego,
" Stanisławowskiego,
" Warszawskiego,
" Wileńskiego.
B. Kolei, pozostających pod zarządem wojskowym,
C. Kolei prywatnych, zarządzanych przez Państwo:
1. Chełmża-Mełno,
2. Mowę Miasto (Pom.) - Zajączkowo (Lubawskie),
3. Puck-Krokowo,
4. Toruń Mokre-Lubicz,
5. Toruń Północny-Czarnowo (pod Toruniem).
1. Chabówka-Zakopane, Nowy Targ-Granica Państwa pod Suchahorą,
2. Kraków-Kocmyrzów z odgałęzieniem Czyżyny-Mogiła,
3. Muszyna-Krynica,
4. Piła-Jaworzno, Trzebinia-Skawce i Trzebinia-Siersza Wodna,
5. Tarnów-Szczucin,
6. (skreślony)
1. Borki Wielkie- Grzymałów,
2. Drohobycz-Truskawiec,
3. Lwów-Bełżec,
4. Lwów (Kleparów) -Jaworów,
5. Lwów-Podhajce,
6. Lwów-Stojanów,
7. Tarnopol-Zbaraż;
1. Delatyn-Kołomyja-Stefanówka,
2. Kołomyjskia koleje lokalne: Kołomyja-Słoboda Rungurska (kopalnia) z odgałęzieniem Kołomyja - Przedmieście Nadworniańskie - Szeparowce-Kniażdwór,
3. Wschodnio-galicyjskie koleje lokalne:
(α) Biała Czortkowska-Zaleszczyki,
(β) Tarnopol-Kopyczyńce,
(γ) Wygnanka-Skała z odgałęzieniem Teresin-Iwanie Puste;
1. Linja Częstochowa - Kielce kolei Herbsko-Kieleckiej;
1. Linja Herby Polskie - Częstochowa kolei Herbsko-Kieleckiej;
2. Lin je kolei Łódzkiej.
D. Kolei prywatnych, zarządzanych przez Państwo, Dolina - Wygoda i Pałachicze -Tłumacz w okręgu Stanisławowskim z podwyższonemi o 100% opłatami z części Ił tejże taryfy.
III. WW komunikacji bezpośredniej między stacjami kolei państwowych wszystkich okręgów stosuje się taryfę niniejszą z obliczeniem opłat za całkowitą odległość przewozu. Natomiast w komunikacji bezpośredniej między stacjami kolei państwowych z jednej strony, a stacjami kolei wojskowych, oraz kolei prywatnych, wymienionych pod punktami C. i D., z drugiej strony oblicza się opłaty oddzielnie za odległości każdej z tych kolei, przyczem długość, odcinków kolei państwowych winna być zsumowana i opłaty obliczone za tą łączną ich długość, bez względu na to, czy odcinki te stykają się z sobą, czy też są oddzielone inną koleją.
Natomiast w komunikacji bezpośredniej między stacjami kolei państwowych, wzgl. stacjami kolei obszaru W. M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę, z jednej strony, a stacjami kolei wojskowych oraz kolei prywatnych, wymienionych pod punktami C. i D., z drugiej - oblicza się opłaty oddzielnie za odległość każdej z tych kolei, przyczem długość odcinków kolei państwowych, wzgl. długość tychże kolei i kolei obszaru W. M. Gdańska, winna być zsumowana, i opłaty obliczane za tę łączna ich długość, bez względu na to, czy odcinki kolei państwowych, wzgl. odcinki kolei obszaru W. M. Gdańska, stykają się z sobą, czy też są oddzielone inną koleją.
Wyjątek stanowi komunikacja kolei państwowych z następującemi kolejami prywatnemi, w której opłaty oblicza się za odległość całkowitą:
(α) z koleją Lwów Bełżec (p. II C-c-3),
(β) z koleją Herbsko-Kielecką (p. II-C-e oraz f) i
(γ) z koleją Łódzką (p. II C-f).
PRZEPISY PRZEWOZOWE
POSTANOWIENIA WSTĘPNE.
Zakres działania przepisów.
Niniejsze Przepisy Przewozowe obowiązują na wszystkich kolejach normalnotorowych i szerokotorowych w obrębie Państwa Polskiego, oddanych do ruchu publicznego.
Uzupełnienia 3 zmiany przepisów.
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
Obowiązek przewozu.
Kolej nie może odmówić przewozu z wyjątkiem przypadków następujących:
Pociągi.
(Post. Wyk.). Opłaty za pociągi nadzwyczajne wskazane są w części II-ej taryfy niniejszej.
Odpowiedzialność kolei za czynności pracowników.
Kolej ponosi odpowiedzialność za czynności służbowe swych pracowników oraz tych osób, z których pomocy korzysta przy dokonywaniu przewozu, o ile czynności te, w myśl przepisów niniejszych oraz przepisów taryfowych, wchodzą w zakres obowiązków kolei.
Taryfy.
Zażalenia na działalność organów kolejowych.
Nieporozumienia.
Nieporozumienia pomiędzy publicznością a służbą kolejową rozstrzyga na stacjach zawiadowca stacji lub jego zastępca, w pociągach zaś - nadkonduktor względnie kierownik pociągu.
Waluta.
Wszelkie opłaty uskuteczniać należy w walucie krajowej, mającej obieg prawny. Na poszczególnych stacjach lub w pewnych pociągach, stosownie do uznania kolei, może ona przyjmować pieniądze państw obcych według kursu, jaki ogłosi.
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE.
Przewóz osób.
Rozkłady jazdy.
Rozkłady jazdy powinny być, przed ich wprowadzeniem, podane do wiadomości publicznej i wywieszone na stacjach. W rozkładach tych powinny być wyszczególnione klasy wagonów i rodzaje pociągów tudzież oznaczony czas odjazdu, dla większych zaś stacji-także czas przybycia oraz ważniejsze połączenia kolejowe.
(Post. Wyk.). Ograniczenia co do korzystania z pewnych pociągów lub klas winny być uwidoczniane w rozkładach jazdy.
Ograniczanie przejazdu.
(Post. Wyk.). Nie wolno w wagonach prowadzić handlu przenośnego, urządzać loterji, grać w karty i t. p., oraz w celach zarobkowych grać na instrumentach muzycznych i śpiewać, lub też żebrać w jakikolwiek sposób.
(Post. Wyk.). I. W miarę możności chorych przewozi się również w wagonach osobnych za opłatą, wskazaną w części II-ej taryfy niniejszej.
(Post. Wyk.) II. Osoby, przewożące chorych, ponoszą koszty odkażania przedziałów lub wagonów.
Opłaty za przejazd.
(Post. Wyk.) Każdy podróżny może mieć przy sobie bez biletów najwyżej dwoje dzieci w wieku do ukończonych lat 4, o ile dla nich nie żąda miejsc oddzielnych. Za każde następne dziecko w tym wieku podróżny opłaca należność za przejazd, przewidzianą dla dzieci w wieku od ukończonych lat 4 do ukończonych lat 10. Za takąż opłatą przewozi się dzieci młodsze, bez względu na ich ilość, jeżeli zażądano dla nich osobnych miejsc.
Jeżeli ceny biletów dla osób dorosłych ulegają zniżce, to opłata za przejazd dzieci może być obrachowana na innej zasadzie albo nie zawierać dalszej ulgi.
Jeżeli taryfa ulgowa nie daje żadnych w tym względzie wskazówek, wówczas dzieci, o ile przewóz ich tą taryfą wogóle jest przewidziany, przewozi się za takąż opłatą, co i dorosłych. Każde dziecko, za przewóz którego uiszczono należną opłatę, ma prawo do całego miejsca. (Patrz Post. Wyk. do ust, 4 art. 15).
Bilety.
(Post. Wyk.) I. Przez "bilety" rozumieć należy dowody (dokumenty) przejazdowe wszelkiego rodzaju według ustalonych i obowiązujących na kolejach typów.
(Post. Wyk.) II. Bilet, wydany na nazwisko pewnej osoby lub na pewną grupę osób, upoważnia do przejazdu tylko daną osobę lub też osobą wy-, minionej grupy.
(Post. Wyk.) Kolej może zamiast cen drukować na biletach odległość taryfową odnośnej relacji albo strefę.
(Post. Wyk.) I. O ile część II taryfy niniejszej nie zawiera postanowień odmiennych, bilety na odległość do 200 km. są ważne 2 dni, ponad 200 do 400 km.-3 dni, ponad 400 km. do 800-4 dni i ponad 800 km. - 5 dni. Pierwszym dniem ważności jest dzień datowania biletu.
Bilet, wydany na pociąg, odchodzący według rozkładu jazdy o północy, otrzymuje datą dnia rozpoczynającego się.
(Post. Wyk.) II. Wyjazd winien nastąpić pierwszego dnia ważności biletu, a jeżeli na bilecie oznaczono pewien pociąg lub porę dnia, to tym pociągiem, względnie w tej porze dnia (Por. jednak art. 2 i ust. 3).
(Post. Wyk.) III. Postanowienia I i II stosują się tylko do biletów, ważnych na przejazd jednorazowy. Przy biletach kombinowanych (kuponowych) wyjazd może nastąpić dowolnego dnia w ciągu ważności biletu.
(Post. Wyk.) IV. Przejazd powinien być ukończony najpóźniej o północy ostatniego dnia ważności biletu.
(Post. Wyk.). V. Na wypadek spóźnienia się pociągu termin ukończenia podróży przedłuża się odpowiednio.
(Post. Wyk.) I. Bilety peronowe, z wyjątkiem miesięcznych biletów peronowych, dają prawo do wstępu jednorazowego na peron stacji, wskazanej na bilecie w dniu jego datowania.
Bilet, wydany między godziną 11 a 12 przed północą, otrzymuje datę dnia następnego.
(Post. Wyk.) II. Bilety peronowe miesięczne dają prawo wstępu na peron stacji, wskazanej na bilecie, w ciągu terminu ich ważności dowolną ilość razy.
Sprzedaż biletów.
Zamawianie miejsc, przedziałów i wagonów.
(Post. Wyk.) Kolei moje podać do wiadomości ogółu w rozkładach jazdy lub też oddzielnemi ogłoszeniami, że w pewnych pociągach na pewnych odcinkach, lub w niektórych wagonach pewnych pociągów, podróżni powinni posiadać bilety dodatkowe, niezależnie od biletów na przejazd.
(Post. Wyk.) Zamawiający przedział musi uiścić opłatą conajmniej za tyle biletów, ile jest miejsc w przedziale, z zastosowaniem, w razie przejazdu dzieci, przepisów, zawartych w art. 12, przyczem ilość podróżnych, obowiązanych posiadać bilety, nie może być większa od ilości zapłaconych biletów.
Po okazaniu wymaganej ilości biletów zamawiający otrzymuje na stacji wyjazdu zaświadczenie, które winien okazywać przy kontroli biletów.
Przedziały zamówione oznacza się odpowiedniemi napisami.
O ile kontrola stwierdzi niedostateczną ilość biletów lub brak odnośnego zaświadczenia, to w pierwszym wypadku uiścić należy opłatę za brakujące bilety, z uwzględnieniem art. 16, w drugim zaś miejsca wolne w przedziale zamówionym mogą zająć inni podróżni.
(Post Wyk.) Do wynajmowanych wagonów stosuje się analogicznie przepisy powyższe, o ile część II-ga taryfy niniejszej nie przewiduje innych w tym względzie zasad.
(Post. Wyk.) Dzieci, korzystające z miejsc numerowanych, nabywają pełny bilet dodatkowy (miejscówkę).
Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd.
(Post. Wyk.) I. Podróżny z biletem, na którym jest wskazana droga, może jechać także inną równie długą bez dopłaty, a dłuższą za dopłatą różnicy; przy przejeździe drogą krótszą nie ma on prawa do zwrotu różnicy.
(Post. Wyk.) II. Podróżny, który przy opuszczaniu peronu nie okaże ważnego biletu, powinien uiścić dopłatę, przewidzianą w ustępie 2, a to, jeśli klasa nie może być bez wszelkich wątpliwości natychmiast ustalona, za przejazd klasą drugą, jeżeli zaś w skład danego pociągu wchodziły wagony tylko dwóch klas, za przejazd klasą wyższą.
(Post. Wyk.). Bilety z poprawkami lub uzupełnieniami, poczynionemi przez osoby do tego nieuprawnione, są nieważne i ulegają konfiskacie.
(Post. Wyk.) II. Jeżeli okazany bilet ważny jest na pociąg o taryfie niższej lub na klasę niższą, podróżny winien uiścić dopłatę według ustępu 3 za całą przestrzeń, przebytą w pociągu o taryfie wyższej, względnie w klasie wyższej. Jeżeli przestrzeń nie może być natychmiast ustalona, powyższa dopłata należy się od stacji, uwidocznionej na bilecie, względnie od stacji przesiadania.
(Post. Wyk.) III. Dopłata w pociągu wynosi 36.000 mk., jednak nie więcej, niż podwójną cenę biletu, w następujących wypadkach:
(Post. Wyk. IV). Do żadnych dopłat nie jest obowiązany:
(Post. Wyk.). Do bagażu podróżnych usuniętych stosuje się przepisy, wskazane w art. 34, ustęp 4 i 5.
(Post. Wyk.) I. Osoba, posiadająca bilet peronowy, ma prawo wziąć z sobą do części odgrodzonej stacji bez biletu najwyżej dwoje dzieci w wieku do ukończonych lat 4.
(Post. Wyk.) II. Poczwórną cenę biletu peronowego piąci tylko ten, kogo znajdzie się bez legitymacji w części odgrodzonej stacji przed przyjściem pociągu. Do osób zaś, które znajdzie się bez legitymacji po tej chwili, stosować należy przepisy, zawarte w Post. Wyk. II do ust. 2 artykułu niniejszego.
Poczekalnie stacyjne.
Palenie tytoniu w poczekalniach może być wzbronione.
(Post. Wyk.). Do poczekalni i restauracji stacyjnych nie wolno wprowadzać psów (z wyjątkiem małych piesków pokojowych) oraz rowerów.
Przedziały dla kobiet i dla niepalących.
(Post. Wyk.). O ile w pociągu znajduje się tylko jeden przedział kl. I lub II-ej, to w przedziale tym palenie jest dozwolone li tylko za zgodą wszystkich współtowarzyszy podróży. Ograniczenie to nie stosuje się, jeżeli w pociągu jest tylko jeden przedział kl. III.
Jeżeli w pociągu znajduje się dwa lub więcej przedziałów zamykanych jednej klasy, to przynajmniej jeden przedział winien być przeznaczony dla niepalących.
Wsiadanie do wagonów i zajmowanie w nich miejsc.
(Post. Wyk.). Wagony bezpośrednia powinny być przeznaczone przedewszystkiem dla podróżnych z biletami komunikacji bezpośredniej.
(Post. Wyk.). Jadący w wagonie sypialnym nie może zatrzymywać dla siebie miejsca w wagonie zwykłym. Nie wolno mu również umieszczać bagażu ręcznego w innym wagonie.
Zwrot i zamiana biletów.
(Post. Wyk.) I. W wypadkach zasługujących na uwzględnienie w szczególności w razie; pomyłki lub choroby podróżnego, kolej może przyjąć z powrotem bilety nieprzecięte, lub użyte niewątpliwie tylko do wyjścia na peron. W tym ostatnim wypadku, przy zwrocie pieniędzy, nie potrąca się ceny biletu peronowego o tyle, o ile zaniechanie podróży nastąpiło z powodu przepełnienia pociągu, znacznie opóźnionego odjazdu pociągu lub też straconego połączenia bezpośredniego, oraz w wypadkach, gdy peron nie jest odgrodzony.
(Post Wyk.). II. W celu uzyskania prawa do zwrotu różnicy w cenie biletów, względnie całkowitej należności za bilet i przewóz bagażu, podróżny powinien bezzwłocznie przedstawić swój bilet zawiadowcy stacji do poświadczenia.
(Post. Wyk.). Odnośną dopłatą ustala część II taryfy niniejszej.
Odjazd. Spóźnienie się podróżnych.
(Post. Wyk.). Wysokość różnicy w opłacie za przejazd w pociągach różnych kategorji ustala część II taryfy niniejszej.
Otwierania okien.
Otwieranie okien z obu stron wagonu dozwolone jest tylko za zgodą wszystkich podróżnych, jadących w przedziale. W razie sporu - rozstrzyga konduktor.
Uszkodzenie wagonu.
Postoje.
(Post. Wyk.). Podróżny powinien sam troszczyć się o to, aby wsiadł do właściwego pociągu oraz na właściwej stacji wysiadł, względnie przesiadł się.
(Post. Wyk.). W razie odmowy natychmiastowego uiszczenia kwoty 2.400.000 marek, lub też na wypadek wyrządzonych zatrzymaniem pociągu strat, kolej sporządza protokuł celem dochodzenia w drodze sądowej praw, wypływających z postanowienia powyższego.
Przerwy podróży.
Taryfy powinny określać, ile razy i na jak długo podróżni mają prawo przerywać podróż na stacjach pośrednich, nie tracąc prawa do dalszej jazdy na podstawie pierwotnego biletu.
(Post Wyk.). I. Bilety ważne 2 dni nie dają, prawa przerwy podróży; ważności 3 dni-uprawniają do jednorazowej, a ważności dłuższej - do dwukrotnej przerwy podróży.
(Post. Wyk.). II. Podróżny winian na stacji, na której ma zamiar przerwać podróż, przedstawić swój bilet natychmiast po odejściu pociągu, którym przyjechał, zawiadowcy stacji do właściwego poświadczenia,
(Post. Wyk.). III. Formalność powyższa nie obowiązuje jadących za biletami zeszytowemi, o ile przerywają podróż na jednej ze stacji postojowych, wydrukowanych na poszczególnych kuponach, lub też na stacjach końcowych kuponów.
(Post. Wyk.). IV. Oczekiwania na połączenie pociągowe, przewidziane rozkładem jazdy, nie uważa są za przerwę jazdy w podróży.
(Post. Wyk.). V. Podróżni, którzy nabyli bilety na stacjach pogranicznych, z powodu zaś formalności celnych lub paszportowych nie mogli wyjechać, mają prawo do zwroty ceny biletów przez te stacje pod warunkiem, że przyczyna niekorzystania z biletu będzie zaświadczona przez zawiadowcę stacji.
(Post. Wyk.). VI. Jeżeli w razie nieszczęśliwego wypadku z pociągiem podróżny zgubi lub uszkodzi bilet, kasjer winien wydać poszkodowanemu bezpłatnie nowy bilet na piśmienne żądanie podróżnego, skierowane do danego urzędu stacyjnego.
(Post. Wyk.). VII. Przerwa podróży nie przedłuża terminu ważności biletu.
Spóźnienie się lub odwołanie pociągu.
(Post. Wyk.). I. W wypadku powyższym stacja, z której podróżny wybiera się w dalszą podróż, poświadcza na bilecie, o ile zajdzie tego potrzeba, opóźnienie lub odwołanie pociągu i uwidocznia na bilecie jego ważność do jazdy inną linją, pociągiem o taryfie wyższej lub w klasie wyższej.
Po dopędzeniu pociągu, z którym podróżny utracił połączenie powinien on przesiąść się do tegoż.
(Post. Wyk.). II. Bagaż przewozi się stosownie do życzenia podróżnego albo drogą przewidzianą pierwotnie, albo też linją okólną.
Przewóz zwierząt w pociągach osobowych.
(Post. Wyk.). I. Psy, nic umieszczone w klatkach lub koszach, winny być zaopatrzone w kaganiec, psy zaś, przewożone w oddzielnych pomieszczeniach wagonu bagażowego, winny być prócz tego na smyczy.
Psy, jadące z właścicielem w wagonie osobowym, są wolne od przymusu kagańcowego, o ile w danym przedziale niema podróżnych obcych.
(Post. Wyk.). II. Psy w wagonach osobowych przewozi się na podstawie biletów, w wagonach bagażowych zaś za kwitem bagażowym z napisem "pies".
(Post. Wyk.). III. Jeżeli odbiór psów nie nastąpił w ciągu dwóch godzin po przybyciu ich na stację przeznaczenia, kolej może: albo psy przechować za opłatą, przewidzianą w części ii taryfy niniejszej, albo też oddać je na przechowanie, według swego uznania bez wszelkiej za to odpowiedzialności.
Na pobrane opłaty powinno być wydane pokwitowanie.
(Post. Wyk.). I. Oplata za przewóz psów, wziętych do wagonu osobowego lub też przewożonych w osobnych pomieszczeniach wagonu bagażowego, jest wskazane w części II-ej taryfy niniejszej.
(Post Wyk.). II. Za przewóz w wagonach osobowych innych małych zwierzątek oraz ptaków pokojowych na ręku lub w klatkach nie pobiera się żadnej opłaty.
(Post. Wyk.). Do psów, wiezionych bez dowodu na pobrania opłaty, będą stosowane odpowiednio przepisy, przewidziane w art. 16, ust. 2, 3 i 5.
Bagaż ręczny.
(Post. Wyk.). I. Rowerów złożonych lub nie-złożonych nie wolno brać do wagonów osobowych.
(Post. Wyk.). II. Narty i saneczki wolno brać jako bagaż ręczny, jeśli to nie krępuje współpodróżnych i nie powoduje zanieczyszczenia wagonu.
(Post. Wyk.). III. Do przedziału klasy IV może podróżny zabrać ciężar (narzędzia rzemieślnicze, plecaki, ciężary w koszach, workach i t. p. przedmioty), który jest w stanie sarn unieść.
Ciężar ten może się składać z kilku sztuk o wadze łącznej nie przewyższającej 50 kg.
Przedmiotów, których z powodu objętości lub ilości podróżny nie może unieść sam, nie wolno zabierać do przedziałów klasy IV nawet za okazaniem kilku biletów jazdy.
(Post. Wyk.). W razie ujawnienia bagażu w ilości, przewyższającej pojemność rzeczonych pomieszczeń, kolej ma prawo usunąć go z wagonu osobowego i pobrać za przewóz opłatę bagażową od stacji wyjazdu.
Przedmioty niedopuszczone do przewozu w wagonach osobowych.
Przewóz bagażu.
Określenie.
(Post. Wyk.). Kolej nie przyjmują do przewozu bagażu, ważącego w jednej sztuce więcej niż 100 kg. lub objętości ponad 1 m3 nawet przy okazaniu kilku biletów. Na każdy bilet wolno wysłać nie więcej niż 3 sztuki bagażu.
(Post. Wyk.). I. Następujące przedmioty mogą być przyjęte jako bagaż, o ile niewątpliwie służą do użytku osobistego nadawcy:
1) podróżny winien przed nadaniem zdjąć z roweru latarnię oraz pakunki, przymocowane do roweru, z wyjątkiem torebki pod siedzeniem oraz torby bagażowej, umieszczonej w ramie roweru;
2) za jednym biletem nie można nadać więcej niż jednego roweru.
1) zbiorniki na benzynę winny być przytwierdzone stale do motocykla i posiadać me talowe zamknięcia hermetyczne, a u samego dołu kurki spustowe; nadawca winien przed oddaniem na bagaż zupełnie opróżnić zbiorniki;
2) zasobniki (akumulatory) nie mogą zawierać kwasów płynnych i powinny być umieszczone w zupełnie zamkniętych, trwa łych skrzyniach, przytwierdzonych do motocykla; łączniki bezpieczeństwa i topliwe części bezpieczników topliwych (jak drut ołowiany, wstęga ołowiana, drut srebrny i inne) muszą być wyjęte;
3) podróżny, nadając motocykl jako bagaż, bierze tem samem na siebie odpowiedzialność za spełnienie powyższych warunków, oraz za szkody, któreby z ich niespełnienia powstać miały dla motocykla nadanego, względnie dla przesyłek, razem z nim załadowanych lub dla personelu kolejowego i kolejowych urządzeń przewozowych;
4) nadawca motocykla jest obowiązany na żądanie kolei dopomagać w załadowaniu, przeładowaniu lub wyładowaniu tegoż;
(Post. Wyk.) II. Pozatem kolej może przyjmować jako bagaż następujące przedmioty:
(Post. Wyk.) III. Złoto i srebro w sztabach, platyna, pieniądze, monety i papiery wartościowe (z wyjątkiem znaczków pocztowych, arkuszy ostemplowanych oraz znaczków stemplowych lub podobnych znaczków urzędowych) nie mogą być przyjętem bagaż.
Przedmiotów, wyszczególnionych w art. 29 ust 1 i art. 54 ust. 1 Przepisów Przewozowych (Dz. Ust. R. P. z r. 1921, № 65, poz. 414 wraz z następnemi zmianami i uzupełnieniami) nie można przewozić jako bagaż, pod odpowiedzialnością z art. 60 Przepisów Przewozowych (Dz. Ust. R. P. z r. 1921, № 65, poz. 414 wraz z następnemi zmianami i uzupełnieniami).
Opakowanie.
Nadawanie.
(Post. Wyk.) I. Kolej może przyjąć bagaż także do stacji, położonych poza stacją przeznaczenia, wymienioną w okazanym bilecie, jeżeli kasa osobowa, nie posiadając biletu bezpośredniego do właściwej stacji przeznaczenia, wydała bilet do najdalszej ze stacji, położonej w kierunku zamierzonej podróży.
(Post. Wyk.) II. Stacje powinny udzielać wiadomości, czy do danej stacji można nadawać bagaż bezpośrednio.
(Post. Wyk.). Odnośne opłaty określa część ii taryfy niniejszej.
(Post. Wyk.) I. Bagaż kolej powinna zważyć, o ile co do pewnego jego rodzaju nie są ustanowione normy stałe.
(Post. Wyk.) II. Przy wysyłce rowerów nieopakowanych, nart oraz saneczek, jako wagi ustalone, do obrachowania należności za przewóz, należy stosować:
za | rowery jednosiedzeniowe | 20 | kg. | |
" | " | dwusiedzeniowe | 30 | " |
" | trycykle jednosiedzeniowe | 40 | " | |
" | " | dwusiedzeniowe | 50 | " |
" | jedną parę nart | 5 | " | |
" | saneczki na 1 lub 2 osoby | 10 | " |
Jeżeli wszakże nadawca zażąda zważenia wyszczególnionych wyżej przedmiotów, kolej zaś może je zważyć na wadze stacyjnej, to stwierdzoną w ten sposób wagę stosuje się do obliczenia opłaty za przewóz.
(Post. Wyk.) III. Opłatę za przewóz bagażu ustala część II taryfy niniejszej.
(Post. Wyk.) IV. W wypadkach wyjątkowych kolej może przyjąć bagaż z warunkiem, że ważenie tegoż i opłata za jego przewóz nastąpi dopiero na stacji przeznaczenia lub pośredniej.
Formalności celna, podatkowe i policyjne.
Podróżny jest obowiązany być obecnym przy załatwianiu formalności celnych, podatkowych i policyjnych, dotyczących jego bagażu.
W razie przekroczenia terminu dostawy, spowodowanego niezastosowaniem się, do przepisu powyższego, właściciel bagażu traci prawo do odszkodowania za rzeczone przekroczenie.
Wydawanie.
(Post. Wyk.). W wypadkach, przewidzianych w Postanowieniu Wykonawczem IV do art. 32, odbiorca powinien przed wydaniem bagażu uiścić opłatę za jego przewóz.
(Post. Wyk.). I. Jeżeli kolej przyjęła bagaż, przeznaczony do stacji, nie posiadającej ekspedycji bagażu, podróżny powinien odebrać bagaż bezpośrednio po przybyciu pociągu, w innym bowiem razie bagaż odejdzie tym samym pociągiem do najbliższej stacji następnej, posiadającej ekspedycją bagażu. Na stacji tej można odebrać bagaż na zasadach ogólnych, przyczem odbiorca winien uiścić dopłatę za przewóz od pierwotnej stacji przeznaczenia.
(Post. Wyk.). II. O ile wydana bagażu nie zażądano w chwili, wspomnianej w ustępie 2 artykułu niniejszego, to zgłaszać się po bagaż można tylko w godzinach przez kolej oznaczonych i ogłoszonych.
(Post. Wyk.). Opłatę za przechowanie bagażu określa część II taryfy niniejszej.
(Post. Wyk.). Przy całkowitem lub częściowem wycofaniu bagażu na stacji nadania, albo przy wydaniu go częściowem lub całkowitem na stacji pośredniej, odbiorca nie ma prawa do zwrotu odnośnej części uiszczonej opłaty za przewóz.
Zaginięcie bagażu.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu.
(Post Wyk.), I. Jako normę odszkodowania za zaginięcie lub brak bagażu ustala się 360.000 marek za każdy kilogram wagi.
(Post. Wyk.). II. W razie 'uszkodzenia bagażu wypłaca się odszkodowanie za zmniejszenie jego wartości, nie więcej jednak, niż za bagaż zaginiony.
Przekroczenia terminu dostawy.
Posługacze bagażowi.
Przechowanie bagażu.
(Post. Wyk.) I. Na stacjach, na których urządzone będą przechowalnie, winno być wywieszone ogłoszenie, zawierające warunki przechowania oraz wysokość pobieranej za to opłaty.
Ma bagaż, złożony do przechowania, wydaje się kwit, ważny nie dłużej, niż cztery tygodnie.
Pieniądze, papiery wartościowe i kosztowności, przedmioty, podlegające łatwo zepsuciu, oraz przedmioty niebezpieczne, zwłaszcza nabita broń palna, materjały żrące i cuchnące, jako też materjały łatwo zapalne lub łatwo wybuchające nie będą przyjmowane do przechowania, przedmioty zaś o dużej pojemności-tylko, o ile warunki miejscowe na to pozwolą.
(Post. Wyk.) II. Kolej może odmówić przyjęcia na przechowanie bagażu uszkodzonego, albo wadliwie lub wcale nieopakowanego. Jeżeli jednak kolej przyjmie taki bagaż, ma prawo zaznaczyć to pisemnie w kwicie. Nadawca, przyjmując taki kwit, uznaje opisaną niedostateczność opakowania. Za rzeczy, znajdujące się w przedmiotach niezamkniętych, zwłaszcza w ubraniach, płaszczach, pledach i t. p. kolej nie odpowiada.
(Post. Wyk.) III. Okaziciel kwitu może w godzinach przyjmowania i wydawania bagażu żądać wydania przedmiotów przechowanych. Przy wydawaniu należy zwrócić kwit i uiścić opłatę za przechowanie. Jeżeli podróżny nie może okazać kwitu, stosuje się postanowienie art. 34, ust. 5.
(Post. Wyk.) IV. Po upływie ważności kwitu przedmioty przechowane będą uważane za przesyłki nieodebrane (art. 81 ust. 4 Przep. Przew. Dz. Ust. R. P. z r. 1921, № 65, poz. 414 wraz z następnemi zmianami i uzupełnieniami).
Przewóz przesyłek nadzwyczajnych.
Nadawanie.
(Post. Wyk.) I. Jako przesyłki nadzwyczajne przyjmowane być mogą między innemi: przedmioty codziennego lub chwilowego użytku, środki spożywcze, w szczególności ulegające szybkiemu zepsuciu, jak mleko, drożdże i t. p., książki, dzienniki w paczkach i t. p., z wyjątkiem jednak przedmiotów, wymienionych w Post. Wyk. II do ustępu 1 artykułu niniejszego.
Uwag a. Szczegółowe przepisy o przewozie czasopism, książek i t. p. zawarte są w części II taryfy niniejszej.
(Post. Wyk.) II. Następujące przedmioty nie będą przyjmowane jako przesyłki nadzwyczajne:
(Post. Wyk.) III. Kolej może odmówić przewozu przedmiotów, które z powodu swej właściwości wymagają szczególnego opakowania w celu zabezpieczenia ich całości, są jednak niedostatecznie lub wcale nieopakowane, jako też przedmiotów uszkodzonych. Jeżeli jednak kolej przyjmie takie przedmioty, ma prawo zaznaczyć to pisemnie w kwicie bagażowym (względnie innym dokumencie przewozowym). Nadawca, przyjmując taki kwit, uznaje opisaną niedostateczność opakowania.
(Post. Wyk.) I. Na przesyłki nadzwyczajne, przyjęte do przewozu, kolej wydaje nadawcy kwit bagażowy (art. 32, ust 6). Na żądanie nadawcy kwit bagażowy może być załączony do przesyłki; w tym wypadku nadawca winien uiścić opłatą pocztową, stacja zaś nadawcza powinna nalepić na kwicie odpowiedni znaczek pocztowy i ten ostatni przestemplować datownikiem oraz wydać nadawcy odpowiednie pokwitowanie.
Uwaga. Przewóz mleka może się odbywać również za osobnemi biletami.
(Post. Wyk.) II. Opłatę za przewóz przesyłek nadzwyczajnych określa część II-ga taryfy niniejszej.
Przewóz.
Wydawanie.
(Post. Wyk.). Przesyłki nadzwyczajne wydaje się ' adresatom za zwrotem kwitu bagażowego; jeżeli zaś kwit bagażowy dołączono do przesyłki (art. 40 ust. 5 Post. Wyk. 1) - za potwierdzeniem na cedule bagażowej po udowodnieniu tożsamości osoby.
(Post. Wyk.). Jeżeli przesyłka nadzwyczajna nie została odebrana przed upływem 24 godzin po wysłaniu zawiadomienia, kolej pobiera za dalszy przeciąg czasu składowe, przewidziane w części II-ej taryfy niniejszej, i to oddzielnie od każdej sztuki.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie przesyłek nadzwyczajnych.
POSTANOWIENIA TARYFOWE.
Przewóz osób.
Zasady obliczania.
Dopłaty za przejścia do klasy wyższej lub do pociągu droższego.
Z biletem | PRZY PRZEJŚCIU | ||||
do pociągu pośpiesznego | do pociągu osobowego | ||||
KLASY | |||||
I. | II. | III. | I. | II. | |
cena biletu względnie różnica | |||||
Kl. II na pociąg pośpieszny | 1 biletu kl. III na pociąg pospieszny | - | - | bez dopłaty | | |
Kl. III na pociąg | 1 biletu kl. II na pociąg | 1 biletu kl. III na | a) do 50 km. bez dopłaty; | a) do 70 km. bez dopłaty; | |
pośpieszny | pośpieszny | pociąg pośpieszny | b) od 51 do ?0 km. różnice między biletem kl. I na pociąg osobowy, a ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny: | b) od 71 do 90 km, różnicę między biletem kl. II na pociąg osobowy, a ceną biletu kl. III na pociąg pospieszny; | |
c) ponad 90 km. 1 biletu kl. III na pociąg pośpieszny. | c)ponad 90 km. ½ biletu kl. III na pociąg osobowy. | ||||
Kl. I na pociąg osobowy | 1 biletu dodatkowego kl. I na pociąg pośpieszny | a) do 90 km. różnice;, między ceną biletu kl. II na: pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. I. na pociąg osobowy; | a) do 40 km. różnicę między ceną biletu ki. ii! na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. 1 na pociąg osobowy; b) ponad 40 km. bez dopłaty; | - | - |
b) ponad 90 km. bez dopłaty | |||||
Kl. II na pociąg osobowy | 1 biletu dodatkowego kl. II na pociąg pośpieszny+1 biletu kl. III na pociąg pośpieszny | 1 biletu dodatkowego kl. II na pociąg pośpieszny |
a) do 70 km. różnicę między ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. II na pociąg osobowy; b) ponad 70 km. bez dopłaty; |
1 biletu kl. III na pociąg osobowy | - |
KI. III na pociąg osobowy | 1 biletu dodatkowego kl. III na pociąg pośpieszny+1 biletu kl. II na pociąg pośpieszny | 1 biletu dodatkowego kl. III na pociąg pośpieszny+1 biletu kl. III na pociąg pośpieszny | 1 biletu dodatkowego kl. III na pociąg pośpieszny | 1 biletu kl. II na pociąg osobowy | 1 biletu kl. III na pociąg osobowy |
Bilety okresowe.
Nieprawnego posiadacza uważa się za podróżnego, jadącego bez biletu; płaci on wszelkie, przewidziane w takich wypadkach należności, i ponosi wszystkie, wypływające z tego powodu, skutki.
Bilet nowy klasy wyższej wydaje się wówczas na zasadach ogólnych, według przepisów niniejszych.
W wypadkach wyjątkowych, zasługujących na uwzględnienie, Dyrekcja Kolejowa, do której należy stacja kupna biletu, może zwrócić część wpłaconej należności za bilet roczny, jeżeli właściciel udowodni niemożność wykorzystania go do końca ważności. Z pobranej opłaty potrąca się wówczas cenę biletu miesięcznego odnośnej odległości, pomnożoną przez ilość miesięcy, podczas których bilet był używany. Miesiąc, w którym przestano korzystać z biletu, liczy się za całkowity.
Przy ujawnieniu w pociągu podróżnego z biletem sezonowym lub rocznym, za który nie uiszczono dopłaty, z powodu podwyższenia taryfy, bilet uznaje się za nieważny, a od okaziciela ściąga się opłatą poczwórną, w myśl art. 16 Przepisów Przewozowych, za dany przejazd, oraz dopłatą, wypływającą z podwyższenia taryfy.
W razie niemożności przeprowadzenia tej dopłaty bilet odbiera się i przesyła się do odnośnej Dyrekcji Kolejowej, która może wydać go z powrotem byłemu właścicielowi po uiszczeniu dopłaty od dnia podwyżki taryfy.
Ulgi taryfowe ze wzglądów społecznych i humanitarnych.
W razie przejazdu ulgowego z powodu wakacji wychowańców zakładów naukowych dla ociemniałych i głuchoniemych z ulgi pod lit a) korzystać może również osoba ich dozorująca, wymieniona w zaświadczeniu szkolnem (punkt 10).
Zaświadczenie to winno zawierać podpis ręczny (nie facsimile) i pieczęć władzy szkolnej, imię i nazwisko ucznia, stację wyjazdu oraz przeznaczenia, cel podróży, wreszcie czas ważności zaświadczenia, który nie może przenosić 3-ch miesięcy. Zaświadczenia stempluje kasa kolejowa i zwraca nabywcy biletu jako dowód, usprawiedliwiający ulgę. Po ukończeniu podróży zaświadczenie odbiera się łącznia i jednocześnie z biletem na przejazd.
Do uzyskania ulgi pod lit. b) wymagane jeśli zaświadczenie jak pod lit. a) ; może być ono wystawione na półrocze szkolne; numery biletów miesięcznych należy notować każdorazowo na zaświadczeniu. Zaświadczenie półroczne może być przedłużane na dalsze półrocza tegoż, a nawet następnego roku szkolnego.
II. Wycieczki i przejazdy na kolonje letnie.
Ulgi taryfowe przy przejazdach grupami do miejsc odpustowych, oraz w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych i sportowych.
______
*) Patrz str. 326.
(Nazwa zakłada naukowego).
ZAŚWIADCZENIE SZKOLNE №
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Zawiadomienie takie może być uwzględnione nawet na godzinę przed odejściem wyznaczonego do wyjazdu pociągu, o ile przytem nie zajdzie potrzeba dostawienia oddzielnych wagonów, lub zwiększenia siły pociągowej.
W przytoczonych wyżej wypadkach musi być uprzednio wyjednane od Dyrekcji Kolejowej, w obrąbie której leży stacja wyjazdu, zezwolenie na zastostosowanie ulgi na podstawie podania z dołączeniem ustawy związku, stowarzyszenia, instytucji i t. p., urządzających wycieczkę. Po uzyskaniu zezwolenia winno nastąpić co do danej wycieczki zawiadomienie według punktu 5.
Ze wzglądów na warunki ruchu może jednak Dyrekcja wogóle odmówić ulgi dla podobnych wycieczek zbiorowych.
III. Dla robotników.
Uwaga wstępna.
Przejazdy między miejscem zamieszkania i pracy.
Bilety takie ważne są w ciągu tygodnia, od poniedziałku do niedzieli włącznie, i dają prawo do codziennego jednorazowego przejazdu tam i z powrotem na przestrzeni, na jaką są wydane.
Wpłaconej za bilet tygodniowy należności nie zwraca się.
Przejazdy grup robotników.
Przejazdy w celu poszukiwania lub objęcia pracy.
IV. Dla straży ogniowych, udających się do miejsca wypadku.
V. Dla osób niezamożnych, pokąsanych przez zwierzęta, podejrzane o wściekliznę.
VI. Dla niezamożnych chorych umysłowo i ich dozorców.
VII. Dla inwalidów wojennych.
Dla wszelkich inwalidów.
A) od miejsca pobytu inwalidy:
B) od miejsca zamieszkania lekarza-specjalisty do zakładu leczniczego lub kształcącego, do uzdrowisk lub wreszcie na kursy kształcące dla inwalidów wojennych;
C) od biura porad do dalszej jazdy:
D) po pobycie w zakładach leczniczych lub kształcących albo uzdrowiskach w razie po wtórnego zbadania do miejsca zamieszkania najbliższego lekarza-specjalisty;
E) w razie powrotu w wypadkach, wskazanych pod punktami A a, B, C a i D, - do miejsca zamieszkania lub pobytu inwalidy.
W razie przejazdu pociągiem pośpiesznym powinien inwalida uiścić, oprócz ceny biletu ulgowego na pociąg osobowy lub mieszany, normalną cenę biletu dodatkowego na pociąg pośpieszny.
Ponad to:
Zaświadczenia te, o ile wózki lub fotele wysyła się jako bagaż, zatrzymuje kasa stacji nadania.
Dla inwalidów ociemniałych.
Zaświadczenia te, o ile psy przewozi się w wagonie bagażowym, zatrzymuje kasa stacji nadania.
Bilety peronowe.
Przewóz psów.
Przewóz bagażu.
za kilometry od 1 do 200 po 240 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 200 mk., doliczanych do stawki przewozowej 48.000 mk. za pierwsza 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 150 mk., doliczanych do stawki przewozowej 68.000 mk. za pierwsze 300 km.
Przewóz przesyłek nadzwyczajnych.
Przewóz czasopism, broszur i książek.
Pociągi nadzwyczajna, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe.
Pociągi nadzwyczajne.
Opłata najniższa wynosi 600.000 mk. za kilometr taryfowy, nie mniej jednak, niż 30.000.000 marek za pociąg.
Należności za przebieg pociągu nadzwyczajnego uiszcza się na stacji wyjściowej, nie później, niż na 1 godzinę przed czasem, wyznaczonym do wyjazdu.
Jeżeli przy obliczaniu opłaty przewozowej stacja odejścia nie uwzględniła należności za niezbędne, w danym razie, na poszczególnych odcinkach dodanie parowozu pomocniczego, to przypadające za to należności winny być uiszczone dodatkowo na stacji przeznaczenia.
Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe.
Podatek przewozowy na rzecz W. M. Gdańska.
-zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 maja 1923 r. o uzupełnieniniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. (Dz.U.23.55.396) z dniem 1 czerwca 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 maja 1923 r. o taryfie osobowej i bagażowej na kolejach obszaru W.M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę w komunikacjach bezpośrednich między Polską a W.M. Gdańskiem oraz między W.M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę. (Dz.U.23.55.398) z dniem 1 czerwca 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 czerwca 1923 r. o zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. (Dz.U.23.63.490) z dniem 1 lipca 1923 r.
- zmieniony przez § 1 i § 2 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 1923 r. o zmianach taryfy osobowej i bagażowej na polskich kolejach państwowych. (Dz.U.23.63.494) z dniem 1 lipca 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 lipca 1923 r. (Dz.U.23.73.576) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 1923 r. o zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązujących na polskich kolejach państwowych. (Dz.U.23.84.663) z dniem 1 września 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 września 1923 r. o zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. (Dz.U.23.94.753) z dniem 1 października 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 października 1923 r. (Dz.U.23.109.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 17 listopada 1923 r. (Dz.U.23.120.971) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 1923 r. (Dz.U.23.132.1090) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 marca 1924 r. (Dz.U.24.24.254) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 kwietnia 1924 r. (Dz.U.24.35.375) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 1924 r. (Dz.U.24.53.539) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 sierpnia 1924 r. o zmianie taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. (Dz.U.24.77.753) z dniem 1 września 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 stycznia 1925 r. (Dz.U.25.2.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1925 r. o wprowadzeniu przewozu czasopism, broszur i książek na będącej w budowie kolei Kutno-Płock-Radziwie. (Dz.U.25.11.83) z dniem 1 lutego 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 października 1924 r. o dopuszczeniu przewozu bagażu na będącej w budowie kolei Kutno-Płock-Radziwie. (Dz.U.24.95.891) z dniem 1 marca 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 maja 1925 r. (Dz.U.25.53.362) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 1925 r. o ulgach taryfowych przy przejazdach powrotnych z uzdrowisk krajowych. (Dz.U.25.59.421) z dniem 15 czerwca 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 1925 r. o ulgach taryfowych przy przejazdach powrotnych z uzdrowisk krajowych. (Dz.U.25.59.421) z dniem 1 listopada 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 października 1925 r. o ulgach taryfowych przy przejazdach powrotnych z uzdrowisk krajowych. (Dz.U.25.109.781) z dniem 1 listopada 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 listopada 1925 r. (Dz.U.25.117.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 października 1925 r. o ulgach taryfowych przy przejazdach powrotnych z uzdrowisk krajowych. (Dz.U.25.109.781) z dniem 16 maja 1926 r.
Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1923.31.193 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Taryfa osobowa i bagażowa na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych. |
Data aktu: | 05/03/1923 |
Data ogłoszenia: | 28/03/1923 |
Data wejścia w życie: | 01/04/1923 |