Do art. 5.
Do art. 6.
Do art. 7.
Skazanie za przestępstwo przewidziane w ustawie o powszechnym obowiązku służby wojskowej pociąga za sobą możność wyłączenia od obowiązku spełnienia służby wojskowej tylko w razie orzeczenia kary ciężkiego więzienia (art. 93 i art. 96).
Czasowe wyłączenie od spełnienia obowiązku służby wojskowej należy (o ile orzeka się na czas określony) orzec na przeciąg lat pięciu, jeżeli orzeka się względem osoby skazanej na karę pozbawienia wolności do lat pięciu, zaś na przeciąg lat dziesięciu, jeśli orzeka się je względem osoby skazanej na karę pozbawienia wolności powyżej lat pięciu. Terminy te liczy się od dnia odbycia kary, jej przedawnienia lub darowania.
W granicach powyższych terminów czasowe pozbawienie obowiązku wymienionego w ustępie pierwszym mc że być orzeczone do odwołania.
Do art. 11.
Ewentualne późniejsze zmiany tego wykazu przeprowadza Minister Spraw Wojskowych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE DO POBORU.
ORGANIZACJA POBORU.
CZYNNOŚCI PO UKOŃCZENIU POBORU OGÓLNEGO.
CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z POBOREM.
EWIDENCJA I ADMINISTRACJA REZERW.
Do art. 14.
Do art. 16.
Powołanie zastępcy lekarza wojskowego, następuje na żądanie dowódcy okręgu korpusu.
Na obszarze województw: tarnopolskiego, stanisławowskiego, lwowskiego, krakowskiego, tudzież na obszarze powiatów: Cieszyn, Bielsko-powiat, Bielsko-miasto z obszaru województwa śląskiego, przedstawicieli tych wyznacza rada powiatowa względnie komisarz rządowy po wysłuchaniu rady przybocznej.
W miastach o własnym statucie wyznacza ich rada miejska.
Na obszarze województw: pomorskiego, poznańskiego i górnośląskiej części województwa śląskiego, wyznaczają przedstawicieli samorządu wydziały powiatowe, w miastach zaś wydzielonych z powiatowego związku komunalnego, wyznaczają ich rady miejskie.
Wymienieni powyżej przedstawiciele samorządu zasiadają w komisji poborowej w czasie czynności, dotyczących osób stających do poboru z obszaru przez nich reprezentowanego.
Protokół prowadzi urzędnik kancelaryjny władzy administracyjnej I-ej instancji, pod osobistym nadzorem i odpowiedzialnością przewodniczącego.
Przez cały czas, na który komisja poborowa została powołana, przewodniczący jest odpowiedzialny za należyte i bezpieczne przechowywanie list poborowych, wykazów, druków, pieczęci, dokumentów i przedmiotów, potrzebnych do badania poborowych, pochodzących od władz cywilnych, a co do pochodzących od władz wojskowych tylko wtedy, gdy warunki miejscowe nie pozwalają na bezpieczne przechowanie ich u władz wojskowych.
Podczas poboru przewodniczący komisji dyktuje do list poborowych wszelkie decyzje i orzeczenia komisji poborowej.
Wojskowy członek komisji poborowej, celem zestawienia wykazów wymienionych w punkcie f), ma prawo wglądu do protokółu komisji poborowej, także po ukończeniu jej czynności.
Orzeczenie lekarskie, wpisywane do list poborowych powinno zawierać numer paragrafu odnośnych przepisów wojskowych do oceny zdolności, oraz omówienie stanu chorobowego badanego, przewidzianego w odnośnym paragrafie tych przepisów.
Naczelnik gminy ma obowiązek przynoszenia ze sobą egzemplarza spisu poborowych, w którym wpisuje wszystkie wypadki niestawienia się poborowych do poboru.
Poszczególni członkowie komisji mają prawo w sprawach poborowych przedstawić przewodniczącemu, bądź też swoim władzom służbowym swoje wnioski.
Tacy poborowi nie podlegają ponownemu badaniu lekarskiemu w komisji poborowej, lecz utrzymuje się co do nich w mocy poprzednie orzeczenie.
Jeżeli dla udzielenia przedłużenia takiego odroczenia zachodzi konieczność zbadania mężczyzny - członka rodziny uznanego w roku ubiegłym za czasowo niezdolnego do pracy, przewodniczący zarządza zarazem jego ponowne zbadanie.
Po ustaleniu tej kolejności, ogłoszonej naczelnikom gmin, ci ostatni winni natychmiast zgrupować poborowych swej gminy i oczekiwać dalszych zarządzeń przewodniczącego.
Lekarze działają jedynie na podstawie własnego przeświadczenia i przepisów wojskowo-sanitarnych, w wypadkach jednak, gdy poborowy przedkłada świadectwo lekarskie, stwierdzające u niego jakąś chorobę, to świadectwa te mogą być wzięte tylko pod uwagę, jednak nie mogą w niczem krępować zdania lekarzy. Lekarze nie mają prawa wydawać poborowym żadnych świadectw, stwierdzających wyniki przeglądu lekarskiego w komisji poborowej.
Badanie ma się odbywać w sposób zgodny z wojskowemi przepisami sanitarnemi, przyczem, o ile podlegający badaniu, z powodu istnienia u niego pewnych chorób, anormalności fizycznej i t p., mogących wywołać w nim zrozumiałe uczucie wstydu - wyrazi prośbę o zbadanie go w nieobecności innych osób, nienależących do komisji poborowej, należy w miarę możności prośbę tę uwzględnić. Tacy poborowi powinni zgłosić swą prośbę u naczelnika gminy, który przedstawia ich do poboru i zawiadamia o tem przewodniczącego.
Wypowiedzenia się większości komisji poborowej przeciw zgodnemu zdaniu obu lekarzy powinno być odnotowane w protokóle komisji poborowej, przyczem zdanie każdego członka komisji, odmienne od zgodnego zdania lekarzy, powinno być treściwie umotywowane i przez niego podpisane.
Odnośna decyzja nazywa się przeznaczeniem.
W skład tej komisji wchodzą:
Po zbadaniu lekarz wojskowy wpisuje wyniki badania i orzeczenie w rubryce 16 i podpisuje, zaś członek wojskowy umieszcza swoją decyzję i podpisuje ją w rubryce 17.
Względem poborowych, oczekujących wcielenia komisja wojskowo-lekarska może zmienić kwalifikacje komisji poborowej tylko wówczas, gdy zachodzi wypadek wyraźnego kalectwa, nabytego w międzyczasie np. utrata ręki, nogi, oka, kuku palców i t. p.
Względem poborowych, wymienionych w § 81 niniejszego rozporządzenia, może komisja wojskowo-lekarska zmienić kwalifikacje komisji poborowej również wówczas, gdy zachodzi wypadek nabytej w międzyczasie choroby wewnętrznej.
Zmiana kwalifikacji poborowego może nastąpić jedynie wówczas, gdy wypadek wyraźnego uszkodzenia ciała względnie pogorszenia stanu zdrowia, usuwa zupełnie lub częściowo zdolność fizyczną do służby w wojsku stałem (kat. A) i powoduje w myśl obowiązujących przepisów wojskowo-sanitarnych przeniesienie poborowego do jednej z kategoryj C, D lub E.
Gdyby w niektórych wypadkach zachodziło podejrzenie, że kalectwo względnie choroby zostały wytworzone sztucznie, to przewodniczący komisji wojskowo-lekarskiej powinien zażądać od poborowego przedstawienia świadectwa lekarza, który go leczy), względnie operował. Świadectwo tego lekarza powinno stwierdzić, że cierpienie nie zostało wywołane rozmyślnie względnie, że usunięcie brakujących członków nastąpiło wskutek choroby lub nieszczęśliwego wypadku.
Świadectwo takie jest miarodajne do powzięcia przez komisją wojskowo-lekarską tej lub innej decyzji.
Poborowego, niemogącego przedstawić komisji wojskowo-lekarskiej takiego zaświadczenia należy traktować w myśl art. 38.
Koszta związane z wysyłką danego poborowego do szpitala wojskowego pokrywa budżet Ministerstwa Spraw Wojskowych.
Komisja wojskowo-lekarską nie ma prawa wysyłania poborowego na leczenia do szpitala cywilnego.
Uchylających się od poboru i przymusowo dostawionych po ukończeniu ogólnego poboru bada dodatkowo komisja poborowa, urzędująca w najbliższym terminie.
Głosowanie członków komisji nie może się odbywać w obecności osób zainteresowanych.
W razie sprzeciwu wojskowego członka komisji poborowej (art. 60) przewodniczący przesyła sprawę do władzy administracyjnej I-ej instancji, celem skierowania jej do właściwej władzy II-ej instancji.
O przeznaczeniu do poszczególnych rodzajów służby w wojsku decyduje wyłącznie wojskowy członek komisji poborowej.
Pierwszy głosuje przedstawiciel samorządu (o ile jest obecny), drugi - lekarz cywilny, trzeci - lekarz wojskowy, czwarty - wojskowy członek komisji poborowej, piąty i ostatni - przewodniczący.
jeden z lekarzy i przewodniczący w ten sposób, że lekarz członek komisji umieszcza swój podpis w rubryce 19 listy poborowej, zań przewodniczący w rubryce 20 tej listy pod właściwemi wpisami,
W wypadkach przewidzianych w § 72 (zdanie trzecie) każdy lekarz - członek komisji poborowej podpisuje swe odmienne orzeczenie w karcie indywidualnej poborowego i w obu egzemplarzach listy poborowej.
Ewentualne poprawki i sprostowania dokonane w liście poborowej, podczas urzędowania komisji, podpisuje w obu egzemplarzach listy poborowej oraz w protokóle tylko przewodniczący.
Następnie na końcu obu egzemplarzy listy poborowej podpisują się każdego dnia poboru wszyscy członkowie komisji poborowej własnoręcznie i czytelnie, z równoczesnem umieszczeniem klauzuli, że podpisy te odnoszą się wyłącznie do orzeczeń tej komisji poborowej, powziętych w dniu podpisania.
Wydanie poborowemu poświadczenia o stawieniu się i wyniku badań jest równoznaczne z ogłoszeniem decyzji komisji poborowej.
Do art. 17.
Poczekalnia ma być zaopatrzona w odpowiednią ilość ławek lub stołków.
Wszystkie izby lokalu poborowego powinny być dostatecznie obszerne i posiadać niezbędne urządzenie zwłaszcza jedna z izb przeznaczonych do badania poborowych przez komisję poborową powinna liczyć co najmniej 6 metrów wzdłuż i 4 metry wszerz, posiadać dostateczne oświetlenie i równą podłogę, oraz być zaopatrzoną w niezbędną ilość stołów i krzeseł (stołków).
Rozbieralnia ma mieć odpowiednią ilość ław, wieszaków i innych urządzeń, umożliwiających wygodne rozbieranie się.
W przedmioty te mają zaopatrzyć lekarzy powiatowych władze administracyjne. Z pośród wyżej wymienionych przyrządów lekarskich, miara do mierzenia wzrostu i obwodu piersi, jak również waga, powinny odpowiadać obowiązującym wzorom i posiadać odnośny znak urzędu miar i wag.
Naprawę uszkodzonych przedmiotów do badania poborowych uskuteczniają władze administracyjne I-ej instancji.
Do art. 18.
Do art. 19.
W wypadkach szczególnie ważnych może po porozumieniu się z dowódcą okręgu korpusu wojewoda wyznaczyć także inne miejsce urzędowania komisji rozpoznawczej, o czem powinien zawiadomić Ministra Spraw Wewnętrznych.
Szpital po wydaniu decyzji odsyła danego poborowego do urzędu wojewódzkiego, wraz z orzeczeniem lekarskiem, w którem należy również podać kategorję zdolności do służby wojskowej, oraz te rodzaje służby wojskowej, do których poborowy nie nadaje się ze względu na stan zdrowia.
Jeżeli decyzja szpitalna nadeszła do urzędu wojewódzkiego jeszcze w czasie trwania urzędowania komisji rozpoznawczej, to poborowy względnie członek rodziny poborowego zostaje przedstawiony komisji rozpoznawczej, wraz z orzeczeniem szpitala.
Jeżeli natomiast poborowy odesłany został ze szpitala już po ukończeniu urzędowania komisji rozpoznawczej, wówczas urząd wojewódzki zarządza odesłanie poborowego do domu, zaś orzeczenie szpitala przedstawia najbliższej komisji rozpoznawczej, celem wydania ostatecznej decyzji, bez powtórnego powoływania przed nią poborowego. W stosunku do takich poborowych decyzja o przeznaczeniu do rodzaju służby w wojsku następuje we właściwej powiatowej komendzie uzupełnień po nadejściu decyzji komisji rozpoznawczej.
Orzeczenie komisji rozpoznawczej w odniesieniu do punktu c), art. 18 wpisuje władza administracyjna I-ej instancji na podstawie otrzymanego z komisji rozpoznawczej odnośnego egzemplarza wyciągu na odpowiedniej stronie księgi protokółu badań członków rodzin poborowych.
Wymienione egzemplarze wyciągów pozostają w aktach władzy administracyjnej I-ej instancji.
W miarę możności o ile to nie narusza sprawności urzędowania, komisje rozpoznawcze powinny urzędować w lokalach urzędu wojewódzkiego.
Do art. 20.
Urzędy konsularne wpisują do rejestrów wszystkich mężczyzn obywateli polskich w wieku lat 18, którzy przebywają w danym okręgu konsularnym.
W razie pisemnego zgłoszenia się należy podać te wszystkie dane, które są zawarte w rubrykach 1 do 15. wzoru Nr. 8.
O ile dany urząd poweźmie jakie wątpliwości co do tożsamości zgłaszającego się, może zażądać przedstawienia dokumentów, stwierdzających tożsamość osoby.
Do art. 21.
Do art. 22.
W razie niemożności osobistego zgłoszenia się we właściwym, w myśl ustępu poprzedniego, urzędzie gminnym, można obowiązkowi temu zadość uczynić przez zgłoszenie się w urzędzie gminnym miejsca pobytu. W tym wypadku urząd gminny, przyjmujący zgłoszenie zawiadamia o niem właściwy urząd gminny, który powinien takiego poborowego wciągnąć do swego spisu poborowych.
Osoby przebywające zagranicą powinny zgłosić się bądź osobiście, bądź pisemnie w urzędzie konsularnym, w którego okręgu przebywają, załączając dokumenty stwierdzające tożsamość osoby, względnie uwierzytelnione ich odpisy,
Zgłoszenie się do ochotniczej służby w wojsku, względnie jej odbycie przed wejściem w wiek poborowy nie zwalnia od obowiązku zgłoszenia się do spisu poborowych w terminie wskazanym w § 140.
Do art. 23.
Poborowych, nie mających miejsca faktycznego zamieszkania w kraju, należy objąć specjalnemi wyciągami i odesłać je władzom administracyjnym I-ej instancji jednego z powiatów wymienionych w § 192.
Do spisów poborowych, prowadzonych w urzędach konsularnych, należy wciągnąć wszystkich, którzy przebywają w danym okręgu konsularnym.
Urzędy gminne miejsca faktycznego zamieszkania względnie pobytu osoby, która urodziła się, poza tą miejscowością, zawiadamiają o wpisie takiej osoby do spisów poborowych władze administracyjne 1-ej instancji miejsca jej urodzenia.
Za stany chorobowe, podlegające wpisaniu w rubryce 15 spisów poborowych, uważać należy:
Dla osób zamieszkałych i rejestrowanych zagranicą przynależność do komisyj poborowych w kraju wskaże urząd konsularny, stosownie do § 192.
Podania takie można uwzględniać tylko w wypadkach wyjątkowej konieczności.
Do art. 24.
Jeżeli wpisany do spisów poborowych kwestjonuje swą przynależność do danego rocznika poborowego, bez poparcia odnośnemi dokumentami (metryka urodzenia, wyciąg z ksiąg metrykalnych), to urząd gminny (konsularny) nie ma prawa skreślić takiego poborowego, lecz jest obowiązany w rubryce "Uwaga" wpisać tę reklamację, a władza administracyjna I-ej instancji powinna przy sporządzaniu list poborowych kwestję ostatecznie rozstrzygnąć.
Odnośnie do osób wpisanych do spisu poborowych zagranicą decyzję taką zatwierdza Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Jeżeli zgłoszenie nastąpiło po odesłaniu spisów do władz administracyjnych I-ej instancji, to urząd gminny (konsularny) wpisuje zgłoszonego do spisu poborowych i zawiadamia o tem władzę administracyjną I-ej instancji, celem uzupełnienia drugiego egzemplarza spisu z podaniem przyczyn, które spowodowały opóźnienie.
Do art. 25.
Urzędy konsularne przesyłają właściwym władzom administracyjnym I-ej instancji wyciąg ze spisów poborowych, obejmujący tylko tych poborowych, dla których właściwą jest dana władza administracyjna.
Do art. 26.
Do listy poborowej jednego powiatu i rocznika, bez względu na ilość tomów, prowadzi się tylko jeden skorowidz imienny.
Każdy tom listy poborowej jednego powiatu i rocznika powinien być zamknięty przez tegoż kierownika i przesznurowany, przyczem końce sznurów powinny być wpuszczone w okrągłą pieczęć lakową. Nadto tenże kierownik w miejscu zamknięcia tomu wpisuje i podpisuje własnoręcznie klauzulę, stwierdzającą ilość stronic danego tomu, tudzież umieszcza datę i okrągłą pieczęć urzędową.
Do art. 27.
Skreślenie należy tak dokonać, by można odczytać pierwotny wpis.
W wypadkach przewidzianych w § 158, ustęp 2 ustalenia wieku dokonywa władza administracyjna I-ej instancji na podstawie ewentualnie przedtem przeprowadzonych dochodzeń administracyjnych. Gdyby dochodzenia administracyjne nie dały dostatecznych wyników, ustalenia wieku dokonywa komisja poborowa (ogólna lub dodatkowa) na podstawie orzeczenia lekarzy tej komisji, oraz dokumentów, ewentualnie przez zainteresowanego przedstawionych, a pośrednio o jego Wieku świadczących (paszport, świadectwa szkolne i t. p.). W każdym jednak z powyżej omówionych wypadków ostateczna decyzja pozostawiona jest komisji poborowej (ogólnej lub dodatkowej). Głosowanie w takich sprawach następuje na tych samych zasadach, jakie są przewidziane w § 90. Orzeczenie lekarskie wpisuje się do rubryki 19, zaś decyzję komisji poborowej do rubryki 20 listy poborowej.
Do art. 28.
Do art. 29.
Do art. 30.
Ponadto władze administracyjne mogą również wzywać poszczególnych poborowych do sławienia się przed komisją poborową zapomocą imiennych wezwań.
Poborowi dotknięci temi samemi cierpieniami a nie przebywający w takich zakładach, są zwolnieni od osobistego stawienia się przed komisją poborową, o ile ich stan chorobowy zostanie urzędowo stwierdzony:
Do art. 31.
Jeżeli z chwilą zarządzenia poboru gmina ta nie jest już miejscem faktycznego zamieszkania poborowego, to może on stanąć przed tą komisją poborową, w obrębie której leży gmina nowego faktycznego miejsca zamieszkania, o ile wykonał formalności przewidziane w § 155.
Dla wymienionych wyżej poborowych spisy poborowe sporządza Komisarz Generalny Rzeczypospolitej Polskiej, a listy poborowe układa władza administracyjna I-ej instancji w Starogardzie.
Osobom takim wyznacza urząd konsularny jedną z najbliższych komisyj poborowych właściwych dla powiatów: Kościerzyna, Poznań, Częstochowa, Katowice, Biała-Bielsk, Nowy-Sącz, Sanok, Stryj, Kałomyja, Tarnopol, Równe, Luniniec, Mołódeczno, Baranowicze, Wilno, Białystok i Ciechanów.
Urząd konsularny może zezwolić na zmianę komisji poborowej w wypadkach wyjątkowych w analogiczny sposób jak w § 155.
Dla osób ubiegających się o prawo do półtorarocznej służby wojskowej, termin ten ustala się na okres od 20 do 30 czerwca każdego roku.
Jednocześnie z wysłaniem sprawy do władzy administracyjnej I-ej instancji, kierownik urzędu konsularnego udziela proszącemu tymczasowego przesunięcia terminu stawienia się przed komisją poborową w kraju (wzór Nr. 19), do 20. września danego roku kalendarzowego.
Komisja badań wstępnych urzęduje w lokalu Urzędu konsularnego.
Orzeczenie lekarskie powinno zawierać opis choroby, odnośny paragraf wojskowych przepisów sanitarnych, oraz kategorję zdolności do służby wojskowej (A, B, C, D, E).
Decyzje wymienione w punkcie b) są prowizoryczne i wymagają potwierdzenia przez komisje poborowe w kraju. W razie gdyby jedna z tych decyzyj nie została zatwierdzona przez komisję poborową w kraju, kierownik urzędu konsularnego poleca danej osobie stawić się na własny koszt przed komisją poborową w kraju, w terminie od 20 do 30 września.
Osoby takie mogą do 1 lutego następnego roku kalendarzowego ponownie prosić o przesunięcie terminu stawienia się przed komisją poborową w kraju, jednak o ile wówczas ponownie będą uznane za czasowo niezdolne do służby w wojsku stałem, muszą w trzecim roku wieku poborowego obowiązkowo stanąć przed właściwą komisją poborową w kraju w terminie od 20 do 30 września, pokrywając z własnych funduszów koszty przejazdu.
Osoba taka jest obowiązana stawić się przed komisją poborową w kraju między 20 a 30 września danego roli u kalendarzowego na własny koszt.
Udzielenie takiego przesunięcia terminu stawienia się przed komisją poborową w kraju odnotowuje i podpisuje kierownik urzędu konsularnego w rubryce 20 listy orzeczeń konsulatu w sprawach poborowych.
Wyciągi i wykazy wymienione w punktach a) do e) powinien kierownik urzędu konsularnego poświadczyć i zaopatrzyć pieczęcią tegoż urzędu.
Przepis ten nie zwalnia od obowiązku zgłoszenia się do rejestracji i spisów poborowych w urzędach konsularnych takich obywateli, którzy są w wieku od 18 do 23 lat.
O wpisach tych władze administracyjne I-ej instancji zawiadamiają powiatowe komendy uzupełnień, celem umieszczenia ich w drugim egzemplarzu listy poborowej.
Do art. 33.
Treść obwieszczeń o poborze ogólnym układa władza administracyjna II-ej instancji.
Obwieszczenia o poborze powinny wymieniać prawną podstawę zarządzenia poboru w danem województwie i kategorję osób, podlegających poborowi, oraz zawierać pouczenie o trybie wnoszenia próśb o skrócenie lub odroczenie czasu służby wojskowej i przepisy karne za niespełnienie obowiązku stawienia się przed komisją poborową.
Obwieszczenia o poborze należy podać do publicznej wiadomości co najmniej na 2 tygodnie przed rozpoczęciem poboru ogólnego.
Do poborów dodatkowych poborowi będą wzywani zapomocą imiennych wezwań.
Ponadto należy w planie poboru uwzględnić zasadę, że w niedzielę i święta rzymsko-katolickie nie należy dokonywać poboru. W okolicach zamieszkałych w większości przez obywateli wyznań grecko-katolickich niekatolickich, i niechrześcijańskich przez Państwo uznanych należy o ile możności w najuroczystsze święta tych wyznań nie dokonywać poboru.
Równocześnie oddaje się do dyspozycji przewodniczącego niezbędny cywilny personel pomocniczy z przyborami kancelaryjnemi.
Władze administracyjne I-ej instancji powinny zawczasu pouczyć urzędy gminne o terminowem dostawieniu poborowych swej gminy do komisyj poborowych na dany dzień, jak również przekonać się o zarządzeniach tych urzędów, dotyczących sposobu dostawienia poborowych do miejsca urzędowania komisyj poborowych.
Wójt gminy jest odpowiedzialny za tożsamość poborowego, względnie członka rodziny poborowego, stającego przed komisją poborową.
Przewodniczący komisji poborowej dodatkowej jest kierownik władcy administracyjnej I-ej instancji, właściwy dla miejsca urzędowania komisji dodatkowego poboru.
W odniesieniu do poborowych, pochodzących z innych powiatów sposób urzędowania dodatkowych komisyj poborowych określony jest w §§ 252 do 258.
Do art. 34.
Do art. 35.
Dokumenty poborowe wydaje komisja poborowa po zakwalifikowaniu danej osoby do jednej z kategoryj, wymienionych w art. 35, i podpisaniu ich przez przewodniczącego komisji poborowej.
Dokumenty wojskowe wydaje komendant powiatowej komendy uzupełnień ze swoim podpisem i z pieczęcią danej powiatowej komendy uzupełnień.
Dokumenty wojskowe wydaje się tylko wówczas, gdy stosunek poborowego (ochotnika) do służby wojskowej zostanie ostatecznie ustalony. Nazwę i rodzaj tych dokumentów, jak również sposób ich sporządzania ustala instrukcja o ewidencji i administracji rezerw.
W wypadkach, przewidzianych w punkcie c) niniejszego paragrafu orzeczenie lekarskie powinno zawierać nadto określenie kategorji zdolności do służby wojskowej z podaniem odpowiednich paragrafów wojskowych przepisów sanitarnych.
W rubryce 19 listy poborowej należy również podawać wszystkie zmiany chorobowe, przewidziane w wojskowych przepisach sanitarnych, także co do poborowych, zakwalifikowanych do kategorji "A.".
Dokumentów poborowych, wydanych przez komisją poborową osobom uznanym za czasowo lub zupełnie niezdolne do służby wojskowej (art. 35 punkt b, lub e), nie wymienia się na dokumenty wojskowe.
W razie niemożności doręczenia zwracają je niezwłocznie władzom administracyjnym I-ej instancji z podaniem przyczyn niedoręczenia.
Władze administracyjne I-ej instancji zwracają niezwłoczne powiatowym komendom uzupełnień nie doręczone dokumenty wojskowe, z wyjaśnieniem przyczyn niedoręczenia. Równocześnie zarządzają władze administracyjne I-ej instancji dochodzenie celem odszukania adresatów.
Fotografje, których identyczność została stwierdzona, powinny być wklejone do dokumentów poborowych i wojskowych w miejscu na to przeznaczonem, poczem winna być nałożona pieczęć władzy administracyjnej I-ej instancji względnie powiatowej komendy uzupełnień w ten sposób, aby jedna połowa pieczęci była na fotografji, zaś druga połowa na dokumencie.
Fotografja powinna przedstawiać popiersie bez nakrycia głowy, a tożsamość osoby ma potwierdzić urząd gminny (magistrat). Wymiar fotografji powinien wynosić 4 X 6 cm.
kategorja A - zdolny do służby w wojsku stałem,
kategorja C - zdolny do pospolitego ruszenia z bronią,
kategorja D -- zdolny do pospolitego ruszenia bez broni,
kategorja E -- całkowicie zwolniony od służby wojskowej,
kategorja B - czasowo niezdolny do służby w wojsku stałem (na 1 rok),
Jednocześnie odnośnie do takich poborowych w rubryce 15 (uwagi) list poborowych należy wpisać: "nie podlega przeglądowi lekarskiemu w myśl art. 51 ustawy", co podpisuje przewodniczący.
"Nie stawił się dnia ...... z powodu ......
O tych poborowych, którzy nie stawili się z przyczyn niewiadomych w rubryce 15 należy wpisać "nie stawił się dnia ......".
Poborowego, o którym mowa w punkcie b), o ile jest obecny przed komisją poborową, skierowuje przewodniczący do wojskowego członka komisji poborowej, celem zapisania go do listy przeznaczenia i książki przydziałów, poczem obowiązuje dalszy tryb postępowania, jak w §§ 76, 77 i 78.
Jeżeli poborowy taki nie jest obecny przed komisją poborową, to przeznaczenie do rodzaju służby w wojsku i wpisanie do listy przeznaczenia i książki przydziałów załatwia powiatowa komenda uzupełnień i zawiadamia o tem władzę administracyjną I-ej instancji, celem wpisania w egzemplarzu listy poborowej tejże władzy w rubryce 15.
Poborowi tacy są do czasu wcielenia do szeregów w dyspozycji siły zbrojnej Państwa wskutek czego podlegają właściwości sądownictwa wojskowego, w wypadkach ustawą przewidzianych (§ 6 wojskowego kodeksu karnego i art. 115).
Poborowych tej kategorji, stających przed komisją poborową po raz trzeci, nie można więcej uznać za czasowo niezdolnych do służby w wojsku stałem, lecz należy ich zaliczyć do kategorji A, C, D, lub E, niezależnie od tego, czy ubiegają się o odroczenie służby wojskowej w myśl art. 53 a), b), c).
Do art. 36.
Do art. 37.
W razie zakwestjonowania takich orzeczeń przewodniczący odsyła poborowego do wojskowego szpitala okręgowego, celem powtórnego zbadania.
Badanie w szpitalu okręgowym, tak w razie gdy komisja poborowa bezpośrednio odesłała tam poborowego na ekspertyzę, jak i w razie zakwestjonowania orzeczenia szpitalnego, powinno się odbywać zawsze przez dwóch lekarzy ze współudziałem komendanta szpitala.
Orzeczenia szpitali okręgowych zakwestjonowaniu przez lekarzy komisji poborowej nie podlegają.
Szpital publiczny przesyła natychmiast po wyleczeniu orzeczenie lekarskie przez pocztę do właściwej władzy administracyjnej I-ej instancji, a poborowego odsyła do miejsca zamieszkania.
Władza administracyjna I-ej instancji zarządza zbadanie poborowego przez najbliższą dodatkową komisję poborową, do której wzywa go imiennie oraz przesyła tej komisji odnośne orzeczenie.
Koszty leczenia poborowych w cywilnych szpitalach publicznych mają być pokryte w myśl obowiązujących przepisów o kosztach leczenia w szpitalach publicznych.
Do art. 38.
Powołanie i wcielenie takich osób do wojska stałego, celem odbycia służby następuje po ustaleniu prawomocnym wyrokiem sądowym rozmyślnego wywołania u niego choroby lub uszkodzenia cielesnego, w celu uchylenia się od obowiązku służby wojskowej.
Takie osoby powinny odbywać służbę w wojsku stałem stosownie do zasad wojskowych przepisów rewizyjnych dla osób wojskowych, które w czasie pełnienia służby w wojsku stałem dopuściły się samouszkodzenia.
W każdym takim wypadku należy przesłać władzy administracyjnej I-ej instancji odpowiednie doniesienie, celem spowodowania ścigania winnego z zaznaczeniem tej ostatniej okoliczności w rubryce 15 (uwagi) listy poborowej.
Do art. 39.
Władze administracyjne II-ej instancji, po otrzymaniu takich wiadomości, obowiązane są sprawę rozpatrzyć, przeprowadzić ewentualne konieczne dochodzenia i niezależnie od ich wyników przesłać ją w drodze służbowej do Ministra Spraw Wojskowych, który o zajściu takiego faktu decyduje ostatecznie w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
Unieważnianie orzeczeń na mocy ustępu 1. art. 39, może być zastosowane tylko do osób, przeglądanych przez komisję poborową, której orzeczenia co do ich prawidłowości budzą wątpliwości, a znajdujących się jeszcze w wieku poborowym.
Co do innych osób, może ono nastąpić dopiero wtedy, gdy zostanie stwierdzony ich współudział względnie wpływ przy wydaniu wadliwego orzeczenia.
Przedstawienie do komisji rozpoznawczej w myśl ustępu 2 art. 39 może nastąpić dopiero po wydaniu decyzji unieważniającej poprzednie orzeczenia.
Przeprowadzenie dochodzeń tak przez władze administracyjne, jak przez władze wojskowe powinno się odbywać we wzajemnem porozumieniu się odpowiednich instancyj tych władz.
Sądy wojskowe komunikują o tem właściwym dowództwom okręgu korpusu.
Do art. 40
Wezwania poborowych, wymienionych w art. 40 do stawienia się przed komisje rozpoznawcze uskutecznia władza administracyjna I-ej instancji.
Do art. 41.
Organa policji państwowej są obowiązane okazywać w tym kierunku urzędom gminnym wszelką pomoc. Niezależnie od powyższego powinny organa policji państwowej stale przekonywać się, przy sposobności pełnienia czynności służbowych, czy przebywający w ich okręgu mężczyźni w wieku poborowym zadość uczynili obowiązkowi stawienia się do poboru. W razie stwierdzenia, iż osoby te obowiązkowi stawienia się nie uczyniły zadość, organa policji państwowej obowiązane są pisemnie donieść o tom właściwej władzy administracyjnej I-ej instancji, z podaniem dokładnego adresu i miejsca faktycznego zamieszkania poborowego, O ile stwierdzony został fakt uchylenia się od stawienia się, a zarazem zachodzi uzasadnione podejrzenie ponownego uchylenia się, organa policji państwowej są obowiązane równocześnie z przedłożeniem doniesienia doprowadzić takie osoby do właściwej władzy administracyjnej.
Po ustaleniu tej okoliczności władza administracyjna odnosi się do właściwej władzy administracyjnej I-ej instancji o przesłanie wyciągów z listy poborowej. O ile zachodzi obawa ucieczki poborowego, może być zarządzone jego przytrzymanie.
Korespondencję w tych wypadkach należy załatwiać jako bardzo pilną.
Do szkół zawodowych w znaczeniu niniejszej ustawy zalicza się również seminarja nauczycielskie, szkoły artystyczne i szkoły wychowania fizycznego, wymienione w załączniku Nr. 3.
Dowodem ukończenia seminarjum nauczycielskiego jest świadectwo dojrzałości, innych szkół zawodowych - świadectwo ukończenia szkoły (końcowe).
Przedstawienie jednego z wyżej wymienionych świadectw uprawnia do półtorarocznej służby wojskowej.
Wykaz zakładów uprawniających do półtorarocznej służby w wojsku stałem znajduje się w załączniku Nr. 3.
W celu uzyskania prawa do półtorarocznej służby wojskowej, ubiegający się powinni się stawić osobiście przed komisją poborową, o ile ubieganie się ma miejsce w czasie ogólnego poboru.
Podlegają oni wcieleniu na ogólnych zasadach i pełnią służbę w wojsku stałem przez czas przewidziany w art. 4 punkt 1.
pierwszy okres liczy się od dnia 1 lipca roku wcielenia do dnia 1 października następnego roku;
drugi okres (trzymiesięczny) służby w wojsku stałem powinien być odbyty w czasie od dnia 1 lipca do dnia 30 września roku następującego po roku zwolnienia z pierwszego okresu.
Na zasadzie powyższych decyzyj władze właściwe w myśl art. 60 obowiązane są do wydawania orzeczeń o odmowie prawa do półtorarocznej służby wojskowej,
Orzeczenie o utracie prawa do półtorarocznej służby wojskowej zostaje wpisane w listach poborowych oraz w głównej księdze ewidencyjnej.
Do art. 51.
Ad § 334, punkt a): zaświadczenia wydane przez konsystorze djecezjalne, kurje biskupie, lub biskupów, oraz przełożonych zakonów;
Ad § 334, punkt b): zaświadczenia wydane przez konsystorze: augsburski, reformowany, unijny, tudzież superintendentów kościoła staro-luterskiego i kościoła wyznania augsburskiego i helweckiego lub przez władze państwowe;
Ad § 334, punkt c): zaświadczenia wydane przez urzędy wojewódzkie, a w mieście stołecznem Warszawie przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego;
Ad § 334, punkt d): zaświadczenia wydane przez urzędy wojewódzkie, a w mieście stołecznem Warszawie, przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego;
Ad § 334, punkt e): dokumenty zawierające zatwierdzenie na stanowisku rabina, wystawione przez władze, wymienione niżej w § 336;
Ad § 334, punkt f): zaświadczenia wydane przez urzędy wojewódzkie, a w mieście stołecznem Warszawie przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
W województwie lwowskiem, krakowskiem, tarnopolskiem i stanisławowskiem, oraz na Śląsku Cieszyńskim wymagane jest poświadczenie właściwego starosty (prezydenta miasta Lwowa lub Krakowa), że nie sprzeciwia się mianowaniu danego kandydata, rabinem.
Uwaga: Na obszarze województwa wołyńskiego, nowogródzkiego, poleskiego, ziemi wileńskiej, oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, sokólskiego, wołyńskiego i grodzieńskiego, województwa białostockiego - niema dotychczas zatwierdzonych przez władze rządowe rabinów i podrabinów.
Do art. 52.
Jeżeli wyciągu takiego z jakiejkolwiek przyczyny nie można było dołączyć, należy podanie uzupełnić zaświadczeniem urzędu gminnego, magistratu, a w Warszawie również komisarjatu policji, o ilości członków danej rodziny, z wymienieniem każdego poszczególnego członka i dołączeniem ich metryk urodzenia;
Jeżeli do prośby o odroczenie nie dołączono wyżej wymienionych dokumentów, władza administracyjna I-ej instancji wzywa proszącego do uzupełnienia podania z wyznaczeniem odpowiedniego terminu, które, o ile nie zostanie uzupełnione w tym terminie, nie będzie rozpatrywane.
Utrata zdolności do pracy członków rodziny poborowego może być trwała lub czasowa (§ 67 ust. 3). W orzeczeniu określającem stan zdolności do pracy badanej osoby należy każdorazowo zaznaczyć, do której z tych dwóch kategoryj zalicza się dany wypadek. przyczem w odniesieniu do czasowej niezdolności należy o ile możności określić przypuszczalny czas jej trwania.
1) nie mogą zarobkować z powodu pełnienia obowiązkowej czynnej służby w wojsku stałem lub z powodu odbywania nauk w szkołach
2) są niezdolni do jakiejkolwiek pracy zarobkowej z powodu wieku, ułomności fizycznej lub umysłowej,-
o ile we wszystkich tych wypadkach utrzymanie wymienionych osób jest faktycznie zależne od pracy poborowego i musi on istotnie spełniać ten obowiązek.
Siostry poborowych po 17 roku życia, mogą być brane pod uwagą tylko w tym wypadku, o ile będzie stwierdzone przez władze administracyjne I instacji, że mogą zastąpić poborowych w charakterze jedynego żywiciela rodziny.
Starszy lub młodszy brat poborowego, o ile zamieszkuje oddzielnie od rodziny, której utrzymanie zależne jest od pracy poborowego i nie posiada takiego dochodu, by mógł dostatecznie pomagać w utrzymaniu tej rodziny, nie może być brany pod uwagę przy udzielaniu odroczenia służby wojskowej poborowemu w myśl art. 53 a. ustawy.
Przez linję zstępną należy rozumieć dzieci ślubne, nieślubne, legitymowane przez następne małżeństwo (per subsequens matrimonium), legitymowane przez decyzję właściwej władzy (per rescriptum principis) - w byłym zaborze austrjackim, o ile zostało im przyznane prawo do spadku, oraz przysposobieńców wraz z ich potomstwem.
Właścicielom odziedziczonych gospodarstw rolnych, z których czysty dochód katastralny lub podatek gruntowy będzie mniejszy od minimalnych norm, wskazanych wyżej w punktach a) b) c) i d), (35 mk. niem., 25 koron austr., 10 i 8 złotych), może być udzielone odroczenie terminu służby w wojsku stałem o ile obszar użytków rolnych w odziedziczonych przez nich gospodarstwach (ogrody, grunty orne, łąki i pastwiska) wynosi przynajmniej 8 ha.
Wskazane powyżej kwoty dochodu lub podatku powinny być udowodnione wyciągami z arkuszy katastralnych, względnie zaświadczeniami władz skarbowych.
Osoby takie płacą podatek wojskowy, którego Wysokość ustali rozporządzenie Rady Ministrów.
z reguły nie mogą korzystać z odroczenia terminu odbycia służby w wojsku stałem.
Osobom tym wyjątkowo można przyznać odroczenie w następujących wypadkach:
O ile osoby te nie stawały jeszcze przed komisją poborową w kraju i nie mają uregulowanego stosunku do służby wojskowej, urzędy konsularne mogą im udzielać jedynie przesunięć terminu stawienia się przed komisją poborową w kraju (art. 31).
Urzędy konsularne udzielają odroczeń z art. 57 punkt a), lub b), na podstawie zaświadczeń rektoratów (dyrekcyj) zakładów naukowych (szkół zagranicznych). Nadto uczniowie, studiujący zagranicą, obowiązani są dwa razy do roku, a mianowicie 1 lutego i 1 lipca, przedstawić konsulatowi zaświadczenia regularnego uczęszczania do szkoły, oraz postępów w nauce; w razie nie przedstawienia takowych tracą prawo do odroczenia.
W zaświadczeniu tem powinien być wykazany czas trwania praktyki. Dla marynarzy, absolwentów szkoły morskiej w Tczewie, odbywających praktykę na statkach polskich lub zagranicznych, potrzebne jest zaświadczenie Ministerstwa Przemysłu i Handlu.
W wypakach wątpliwych z art. 57 punkt d), przed wydaniem decyzji zasięga opinji miarodajnych władz zagranicznych i krajowych,
Odroczenia tego można udzielić tym uczniom rzemieślniczym, którzy terminują w rzemiośle u majstrów cechowych i wykażą się świadectwem o odbywaniu nauki rzemieślniczej, wydanem przez zarząd właściwego cechu rzemieślniczego, względnie przez zarząd izby rzemieślniczej i poświadczonem przez instruktora stowarzyszeń przemysłowych, względnie, w razie gdy taki nie istnieje, przez wydział przemysłowy właściwego urzędu wojewódzkiego
W byłym zaborze austrjackim są uprawnione do wydawania świadectw stowarzyszenia przemysłowe.
Osobom, które co terminów wskazanych pod a), b), c) niniejszego paragrafu nie ukończyły nauki, dalsze odroczenia nie przysługują.
Osoby te powinny być wcielone do wojska na ogólnych zasadach.
Podania takie mają być rozstrzygane drogą pisemnego porozumienia władz administracyjnych I-ej instancji z powiatowemi komendami uzupełnień (art. 60).
Przy przejściu z jednego zakładu naukowego do drugiego komunikują tym władzom administracyjnym I-ej instancji władze szkoły, z której przejście nastąpiło, oraz władza szkoły, do której korzystający z odroczenia się przeniósł.
Do art. 59.
Władze administracyjne I-ej instancji powinny podania wniesione w powyższym terminie sprawdzić i ewentualnie uzupełnić potrzebnemi niezbędnemi dokumentami, poczem przekazać komisji poborowej w okresie ogólnego poboru do rozpatrzenia i decyzji.
Rozpatrzenie i rozstrzygnięcie tych podań następuje aa ogólnych zasadach.
Decyzje o udzieleniu przesunięć terminów stawienia się przed komisją poborową w kraju, oraz o udzieleniu odroczeń przez urzędy konsularne, kierownicy ich wpisują i podpisują na podaniach odnośnych osób, oraz w liście orzeczeń konsulatu.
Decyzje powzięte w takich sprawach przez władze administracyjne oraz urzędy konsularne należy podać do wiadomości osób zainteresowanych w terminie do 2 tygodni od dnia ich powzięcia.
Do art. 60.
Kobiety nie podlegają badaniom przez komisje poborowe.
Orzeczenia o zdolności do pracy kobiet-członków rodzin poborowych wydaje lekarz powiatowy. Orzeczenia powinny być ujęte w formę orzeczenia lekarskiego i załączone do aktów sprawy.
Jeżeli zaskarżenie wniesione przez poborowego dotyczy członka jego rodziny - kobiety, to takowa (kobieta) braniu w komisji rozpoznawczej nie podlega; powtórne badanie kobiety zarządza przewodniczący komisji rozpoznawczej ewentualnie władza administracyjna II-ej instancji zgodnie z przepisem § 380.
Decyzje wydawane przez komisje rozpoznawcze nie podlegają dalszemu zaskarżeniu.
Samo rozpoznanie lekarza powiatowego może być zakwestjonowane tylko w wypadku, gdy rozpoznanie lekarskie wydaje się niejasnem lub nieuzasadnionem ze stanowiska wiedzy lekarskiej.
Gdy zachodzi konieczność załatwienia takich spraw poza ogólnym poborem, to załatwienie następuje w drodze porozumienia między władzą administracyjną I-ej instancji, a powiatową komendą uzupełnień. W tych wypadkach władze administracyjne I-ej instancji przesyłają do powiatowych komend uzupełnień akta sprawy wraz ze swemi wnioskami.
W razie gdyby do porozumienia nie doszło i komendant powiatowej komendy uzupełnień zgłosił swój sprzeciw, wówczas władza administracyjna I-ej instancji przedkłada daną sprawę władcy administracyjnej II-ej instancji, która rozstrzyga sprawę w porozumieniu z dowódcą okręgu korpusu.
Rozpatrywanie spraw, co do których nie mogła zapaść decyzja II-ej instancji, należy do władz administracyjnych i wojskowych III-ej instancji (§ 27).
Niedotrzymanie tego terminu powoduje utratę prawa do dalszego ubiegania się o skrócenie lub odroczenie czasu służby wojskowej. Dni biegu pocztowego nie wlicza się do wymienionego terminu.
Władza administracyjna II-ej instancji, w razie usprawiedliwienia opóźnienia przez proszącego wniesienia podania, przywraca mu prawo do ubiegania się o odroczenie i odsyła sprawę do władzy administracyjnej I-ej instancji, celem rozpatrzenia i decyzji na zasadach ogólnych. W razie nieusprawiedliwienia tego opóźnienia w zażaleniu, pozostawia się je bez rozpatrzenia i zawiadamia o tem żalącego, który wówczas traci prawo do dalszego ubiegania się o doręczenie.
Do art. 61.
W wypadkach, przewidzianych w art. 39, koszty ponosi poborowy.
Do art. 62.
nie mogą być przyjmowane na ochotników.
Do art. 63.
Podania oraz załączniki nie podlegają opłacie stemplowej.
Wymagania ad punkt c) nie dotyczą ochotników, posiadających prawo do półtorarocznej służby wojskowej.
Termin wnoszenia podań o przyjęcie na ochotnika do lotnictwa do powiatowych komend uzupełnień upływa dnia 1 sierpnia.
Zgłaszający się na ochotników do lotnictwa powinni złożyć w powiatowej komendzie uzupełnień prócz podania i dokumentów wymienionych w § 393:
a) świadectwo szkolne z ukończenia co najmniej 6 klas szkoły powszechnej,
Ochotnicy przed zakwalifikowaniem do służby w powietrzu mają być badani co do ich zdolności do tego rodzaju służby przez specjalną komisję na podstawie obowiązujących w tym względzie przepisów.
Przy nadawaniu takim poborowym przydziału do rodzaju broni, należy o ile możności brać pod uwagą rodzaj broni, w którym pełnili służbę ochotniczą.
Wysyłanie ochotników na ekspertyzę lub obserwację jest niedopuszczalne.
Ochotnikom, nieuznanym za zdolnych należy zwrócić za pokwitowaniem dokumenty osobiste.
Władza administracyjna I-ej instancji przy zestawianiu corocznie list poborowych sprawdza, czy w posiadanych z lat poprzednich wykazach ochotników niema osób, należących do rocznika poborowego; jeśli są, to umieszcza w rubryce 15 (uwagi) listy poborowej odpowiedni wpis z powołaniem się na liczbę dotyczącego aktu.
Przymusowe dostawianie takich ochotników do komisji poborowej jest niedopuszczalne.
Do art. 64.
Do podania należy dołączyć dowody obywatelstwa obcego. Tacy ochotnicy muszą również odpowiadać wymaganiom art. 62 punkt b), do e).
Podania takie przesyła powiatowa komenda uzupełnień do władz administracyjnych I-ej instancji, celem oświadczenia się co do zachowania się petenta i jego prawomyślności w stosunku do Państwa Polskiego.
Po uzyskaniu odpowiedzi powiatowa komenda uzupełnień przesyła odnośne podanie w drodze służbowej z odpowiednim wnioskiem do Ministra Spraw Wojskowych, celem uzyskania zezwolenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Do art. 67.
Zaliczenie do ponadkontygensowych następuje z dniem 1. października tego roku, w którym dany poborowy został uznany za zdolnego do służby w wojsku stałem i do chwili wcielenia taki poborowy należy do stanu urlopowanych (art. 115).
Sposób zaliczenia do ponadkontyngensu zostanie każdorazowo ustalony w rozkazie wykonawczym o wcieleniu rekrutów danego rocznika.
Wcielenie ponadkontyngensowych do wojska stałego następuje w ciągu 2-ch lat od dnia zaliczenia ich do tej kategorji.
Przeniesienie ponadkontyngensowych z wojska stałego do rezerwy następuje po upływie ustawowego czasu służby w wojsku stałem, licząc od dnia ich wcielenia.
O decyzjach, dotyczących przyznania odroczeń szeregowym, władza administracyjna I-ej instancji zawiadamia powiatową komendę uzupełnień, a ta odnośną formację.
Zwolnienie szeregowego za służby w wojsku stałem powinno nastąpić najdalej w ciągu trzech dni, o ile nie przebywa w areszcie lub w szpitalu.
W tych wypadkach zwolnienie ma nastąpić z dniem zwolnienia z aresztu lub szpitala. Po uskutecznieniu zwolnienia, formacja odsyła takiego szeregowego do miejsca jego zamieszkania, zawiadamiając o tem władzę administracyjną i instancji, która udzieliła odroczenia, oraz właściwą P. K. U. Po otrzymaniu zawiadomienia o odesłaniu szeregowego do miejsca zamieszkania władza administracyjna I instancji zarządza doręczenie danemu poborowemu odpowiedniego dokumentu, zaś powiatowa komenda uzupełnień wpisuje fakt zwolnienia do dokumentów ewidencyjnych.
Przejazd szeregowego z formacji do miejsca zamieszkania odbywa się na zasadzie ogólnych przepisów o przejazdach kolejami pojedynczych osób wojskowych.
Do art. 68.
Zawiadomienia, o których mowa w niniejszym paragrafie można uskuteczniać w formie miesięcznych, wykazów.
Władzami wymiaru sprawiedliwości właściwemi do powyższych zawiadomień są w wypadkach wymienionych:
w ustępie 1 punkty a) oraz b) sędziowie śledczy, a jeśli sędzia śledczy nie jest powołany do czynności-właściwe sądy; w postępowaniu zaś w sądach powiatowych i pokoju te sądy;
w ustępie l punkty c) oraz d) i w ustępie 2 punkty b) oraz c) władze powołane do wykonania wyroku;
w ustępie 2 punkt a) właściwe władze sądowe względnie prokuratorskie.
Taki poborowy (ochotnik) powinien zgłosić się w dniu wyjazdu do formacji w urzędzie gminnym (magistracie) w celu odmeldowania się. Urząd gminny (magistrat) po dokładnem stwierdzeniu tego faktu powinien o wyjeździe poborowego (ochotnika) niezwłocznie zawiadomić powiatową komendę uzupełnień.
Gdyby się okazało, że poborowy przebywa w gminie jeszcze w tym czasie, w którym powinien być już w formacji, naczelnik gminy powinien odstawić go zapośrednictwem swych organów, jako też organów policji państwowej niezwłocznie do władzy administracyjnej I-ej instancji, która zarządza odesłanie go do właściwej powiatowej komendy uzupełnień. Dostarczenie uchylających się do powiatowej komendy uzupełnień reguluje § 427.
Do art. 69 - 73.
W czasie pokoju z reguły nie powołuje się oficerów i szeregowych rezerwy do służby w wojsku z wyjątkiem ustawowo przewidzianych okresów ćwiczebnych.
Sposób zaliczenia na poczet ćwiczeń w rezerwie służby w wojsku oficerów i szeregowych rezerwy, powołanych do niej w wyjątkowych wypadkach, ustali każdorazowo rozporządzenie Ministra Spraw Wojskowych.
Decyzje na pisemne podania, prośby lub zażalenia, wniesione do władz wojskowych, otrzymują oficerowie i szeregowi rezerwy z reguły za pośrednictwem właściwej powiatowej komendy uzupełnień.
Powołanie oficerów i szeregowych rezerwy do służby w wojsku odbywa się przez komendantów właściwych powiatowych komend uzupełnień za pośrednictwem władz administracyjnych i na podstawie imiennych kart powołania lub obwieszczeń, względnie zapomocą obu tych sposobów.
Przepis niniejszy nie narusza innych przepisów wojskowych w tym względzie.
Oficerowie i szeregowi rezerwy, przyjeżdżający z krajów europejskich lub położonych poza Europą do Państwa Polskiego, mogą na własną prośbę otrzymać zwolnienie od odbycia ćwiczeń wojskowych w okresie najbliższego powołania, jeżeli ich pobyt w kraju nie trwa dłużej niż 6 miesięcy; w przeciwnym razie powinni je odbyć na ogólnych zasadach.
W razie niemożności wogóle uzyskania świadectwa lekarskiego, okoliczność ta powinna być stwierdzona przez naczelnika gminy.
Oficerowie rezerwy powinni zgłosić się do służby w wojsku w mundurze, z rynsztunkiem i z książeczką stanu służby.
Szeregowych rezerwy, uznanych przy oględzinach lekarskich za zdolnych do odbycia ćwiczeń wojskowych należy odesłać do poszczególnych pododdziałów.
Szeregowych rezerwy chorych, u których można się spodziewać zupełnego wyzdrowienia w ciągu kilku dni, należy oddać pod opiekę lekarza (izba chorych).
Chorych, którzy potrzebują leczenia i opieki szpitalnej, należy odesłać do szpitali wojskowych, znajdujących się najbliżej od miejsca postoju danej formacji lub zakładu wojskowego.
Oficerowie i szeregowi rezerwy, powołani na ćwiczenia i zebrania kontrolne, których ciężkie uszkodzenie zdrowia czyni niezdolnymi do służby wojskowej i transportu powinni przedłożyć do właściwej powiatowej komendy uzupełnień świadectwo lekarza wojskowego, lub urzędowego, stwierdzające ich ciężki stan zdrowia i niezdolność do służby wojskowej.
Komendant właściwej powiatowej komendy uzupełnień po otrzymaniu takiego świadectwa przedstawia wniosek o wdrożenie postępowania rewizyjnego ewentualnie przez powiatową komendę uzupełnień, na której obszarze przebywa dany oficer, względnie szeregowy rezerwy.
Względem oficerów i szeregowych rezerwy powołanych na ćwiczenia i już wcielonych do formacji, w razie stwierdzenia niezdolności ich do czynnej służby, należy zastosować zwolnienie ich w krótkiej drodze w myśl wojskowych przepisów rewizyjnych.
Okresów choroby powołanych do ćwiczeń wojskowych, trwających ponad 7 dni, nie można zaliczać na poczet ćwiczeń wojskowych. Takich oficerów i szeregowych rezerwy, po wyleczeniu ich należy niezwłocznie urlopować i w roku następnym powołać na ćwiczenia wojskowe.
Oficerów i szeregowych rezerwy, którzy spóźnili się do ćwiczeń wojskowych z własnej winy więcej niż o dwa dni, należy po ukaraniu zwolnić i powołać ponownie w najbliższym okresie ćwiczebnym do odbycia ćwiczeń wojskowych.
Inni opóźnieni z własnej winy mają odsłużyć zaniedbany czas ćwiczeń, skutkiem opóźnienia i odbywania kary.
W razie uchylania orzeczenia kary dyscyplinarnej, czas kary należy zaliczyć bądź na bieżący, bądź na najbliższy okres ćwiczeń.
Do podania należy w wypadkach z § 487 punkt a) dołączyć świadectwo lekarskie, względnie zaświadczenie przewidziane w § 470.
W wypadkach z § 487 punkt b), konieczność zwolnienia względnie przesunięcia okresu ćwiczeń wojskowych musi być stwierdzona przez odnośną władzę administracyjną I-ej instancji.
W wypadkach z § 487 punkt d) wystarczy zaświadczenie dowódcy, któremu podlegają obozy letnie przysposobienia wojskowego.
W wypadkach z § 487 punkt e) zaświadcza władza administracyjna I-ej instancji.
W wypadkach z § 487 punkt f), zaświadczenie wydaje właściwa władza, do której należy stwierdzenie odnośnych okoliczności.
Decyzje w powyższych sprawach, o ile żądanie wpłynęło ze strony władz samorządowych, względnie państwowych władz I-ej i II-ej instancji, należą do właściwego dowódcy okręgu korpusu, natomiast w odniesieniu do wniosków władz centralnych, do Ministra Spraw Wojskowych.
Profesorów, docentów, asystentów wyższych zakładów naukowych oraz nauczycieli średnich zakładów naukowych z prawem publiczności, tudzież uczniów tych zakładów powołuje się do ćwiczeń wojskowych w rezerwie w okresie letnim, wolnym od nauki szkolnej.
Jeżeli na podanie, wniesione do władz wojskowych (powiatowej komendy uzupełnień lub dowództwa okręgu korpusu), udzielona zostanie odpowiedź przychylna, a oficer względnie szeregowy rezerwy został już w międzyczasie wcielony do wojska, celem odbywania ćwiczenia wojskowego, należy go, jeżeli chce ze zwolnienia korzystać, niezwłocznie zwolnić.
Zaniedbane z tego powodu ćwiczenia mają tacy oficerowie i szeregowi rezerwy odbyć w okresie ćwiczeń następującym po zwolnieniu ich z więzienia, jednak tylko w granicach obowiązku służby wojskowej.
Uwolnienia od ćwiczeń, które odbyć mają oficerowie względnie szeregowi rezerwy, zwolnieni od ćwiczeń w roku poprzednim, może udzielić tylko dowództwo okręgu korpusu, względnie Ministerstwo Spraw Wojskowych. Odnośne podania należy wnosić w drodze służbowej przez właściwe powiatowe komendy uzupełnień.
Minister Spraw Wojskowych wydaje co roku ogólne zarządzenia, odnośnie do przeprowadzenia ćwiczeń wojskowych.
Jeżeli przy podróży w kraju nie można było przewidzieć, że nieobecność będzie trwała dłużej niż 14 dni, należy zgłoszenia dokonać dodatkowo w miejscu, gdzie się podróżujący w danej chwili znajduje i to najpóźniej w 14 dni po wyjeździe.
Jeżeli oficer i szeregowy rezerwy w czasie swej podróży w kraju zatrzyma się w jakiejś miejscowości na pobyt trwający dłużej niż 14 dni, powinien tak przybycie jak odjazd zgłosić u naczelnika gminy, względnie w urzędzie meldunkowym danej miejscowości.
Zwolnień tych wskutek pisemnych próśb mogą udzielać władze administracyjne I-ej instancji, właściwe ze względu na miejsce stałego zamieszkania petenta.
Przepisy z § 498 nie mają zastosowania do etatowych funkcjonarjuszów państwowych służby cywilnej.
Komendant powiatowej komendy uzupełnień na podstawie tych kart przeprowadza i wpisuje zmiany w wojskowych dokumentach ewidencyjnych lub postępuje w myśl intrukcyj wojskowych.
Powyższe karty meldunkowe, otrzymane od władz administracyjnych, komendant powiatowej komendy uzupełnień przechowuje po zużytkowaniu ich w odrębnych kartotekach, a po upływie 5-ciu lat niszczy je komisyjnie i fakt ten zaznacza w specjalnym protokóle.
Sposób obdzielenia ich kartami mobilizacyjnemi oraz wymiana tych kart na nowe, przy zmianach miejsca zamieszkania lub z innych powodów, określony jest w instrukcjach wojskowych.
Przeznaczonych do komisji rewizyjnej w czasie późniejszym należy aż do 28-go dnia mobilizacji czasowo urlopować bez prawa do uposażenia i dopiero po upływie tego terminu powołać ponownie, celem przedstawienia ich komisji rewizyjnej.
Kierownicy urzędów konsularnych obowiązani są ułatwić takim oficerom i szeregowym jaknajszybszy powrót do kraju.
Do art. 78.
Sumy pieniężne, potrzebne do pokrycia tych kosztów, urzędy konsularne mają czerpać z dochodów konsularnych, stanowiących własność Skarbu Państwa.
Do art. 79.
Do prośby tej powinien proszący dołączyć dowody, wskazujące na posiadanie obywatelstwa obcego państwa jeszcze przed wcieleniem do wojska, lub przedstawić te faktyczne i prawne podstawy, na których opiera swe twierdzenie, że jeszcze przed tą chwilą posiadał obywatelstwo obce, a nie posiadał obywatelstwa polskiego, względnie, jeśli je posiadał, że utracił to obywatelstwo.
Minister Spraw Wewnętrznych przesyła sprawę wraz ze swym wnioskiem Ministrowi Spraw Wojskowych, który decyduje o zwolnieniu.
Zwolnienie nie pozbawia dotyczącej osoby prawa z art. 64.
Ci ostatni otrzymują na prośbę poświadczenie według wzoru Nr. 3, dołączonego do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z 7. czerwca 1920 roku (Dz. U. R. P. Nr. 52 poz. 320).
Do prośby powinien proszący dołączyć w oryginale, lub wiarogodnym odpisie, metrykę urodzenia (w braku tejże inny wiarygodny dokument zastępczy), tak swoją, jako też osób, które z nim mają na zasadzie art. 13 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. (Dz. U. R. P. Nr. 7 poz. 44) - utracić obywatelstwo polskie, względnie, które razem z nim uzyskały obce obywatelstwo, metrykę ślubu, jeśli pozostaje w związku małżeńskim i dowód obywatelstwa polskiego.
W razie ubiegania się-o obce obywatelstwo należy z reguły przedłożyć przyrzeczenie przyjęcia do związku obcego Państwa, o ile to w myśl prawodawstwa obcego Państwa jest możliwe. W wypadku uzyskania już obywatelstwa obcego należy przedłożyć takie dowód uzyskania tego obywatelstwa przez proszącego, oraz ewentualnie członków jego rodziny.
Osoby małoletnie oraz inne osoby, ograniczone w zdolności do działań prawnych, powinny wykazać zgodę swego ustawowego zastępcy.
Prośby te przesyłać będą władze administracyjne I-ej instancji po przeprowadzeniu dochodzeń, jakie uznają za potrzebne, wraz z własnym wnioskiem, do właściwych powiatowych komend uzupełnień.
Dalszy tryb postępowania i załatwiania takich próśb będzie unormowany przepisami zawartemi w osobnej instrukcji Ministra Spraw Wojskowych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
We wspomnianem poświadczeniu mogą być wymienione rodzone dzieci, tylko mężczyźni do 17 lat oraz kobiety do 18-tu lat.
Do Art. 81.
Osoby te muszą jednak zawiadomić o zawarciu małżeństwa właściwe powiatowe komendy uzupełnień.
Osoby, uznane za niezdolne do służby wojskowej (kat. E), zezwoleń władz wojskowych na zawarcie małżeństwa nie potrzebują.
Osobom takim, przebywającym zagranicą, zezwoleń tych mogą również udzielać urzędy konsularne.
Zezwolenia te, o ile związek małżeński nie został zawarty do chwili wcielenia, tracą swą ważność.
Fakt zawarcia związku małżeńskiego wpisuje komendant powiatowej komendy uzupełnień w wojskowych dokumentach ewidencyjnych.
W razie odmownego załatwienia przez urząd konsularny, proszącemu przysługuje prawo wniesienia ponownego podania do właściwych władz krajowych w (§ 549) na zasadach ogólnych.
Do art. 84.
Osoby wymienione w § 553 punkty d, e, f, g, powinny do podania dołączyć dokumenty, względnie zaświadczenia, stwierdzające cel podróży i konieczność wyjazdu.
Jeżeli chodzi o wyjeżdżających na studja, to za wystarczający dokument można uważać zawiadomienie danego zagranicznego zakładu naukowego, że proszący może być do niego przyjęty, względnie, że dla zapisania się do danego zakładu naukowego musi osobiście przyjechać. Świadectwa takich zakładów o zaliczeniu w poczet ich słuchaczy nie są konieczne do uzyskania zezwolenia na wyjazd zagranicę.
Podania i ewentualne załączniki podlegają opłacie stemplowej na ogólnych zasadach, według obowiązujących w danej chwili stawek, ogłoszonych przez Ministra Skarbu.
Zastosowanie tego wyjątku może mieć miejsce jedynie w odniesieniu do mężczyzn, którzy posiadają dokument wojskowy.
Osoby, przebywające na obszarze wolnego miasta Gdańska czasowo, o ile pragną stamtąd wyjechać dalej zagranicę, powinny zwracać się o zezwolenie do tej. powiatowej komendy uzupełnień, do której są przynależni, jeżeli w myśl § 553 wymagane jest od nich zezwolenie władz wojskowych na otrzymanie paszportu zagranicznego.
Karty mobilizacyjne podlegają odebraniu i należy załączyć je do wykazu.
Następnie powiatowe komendy uzupełnień, otrzymując dane o wyjeździe zagranicę, czy to od władzy administracyjnej, czy też od swych władz przełożonych lub od wyjeżdżającego, wpisują te dane do odnośnych rubryk tego rozdziału książki ewidencyjnej, do którego należy według rocznika osoba, która otrzymała prawo wyjazdu zagranicę.
Dla osób od lat 18 do 20 ewidencję należy prowadzić tylko w książce, o której mowa w § 566.
Odebrane przez dowództwa okręgów korpusów i powiatowe komendy uzupełnień, jak również nadesłane przez władze administracyjne karty mobilizacyjne, mają być w odnośnej powiatowej komendzie uzupełnień zniszczone protokólarnie.
Protokóły zniszczenia kart mobilizacyjnych należy zestawiać w formie imiennej ewidencji i przechować w tajnem archiwum powiatowej komendy uzupełnień.
Zmianę przydziału mobilizacyjnego należy przeprowadzić w myśl odnośnej instrukcji.
Urzędy konsularne Rzeczypospolitej Polskiej zagranicą mogą wizować lub przedłużać paszporty zagraniczne, wydane w kraju na wyjazd do krajów obcych, w paszportach niewymienionych, również bez uprzedniego porozumienia się z władzami Rzeczypospolitej Polskiej, jednak z obowiązkiem zawiadamiania urzędu, który paszport zagraniczny wystawił.
Osobom, obowiązanym do służby wojskowej, a nie mającym uregulowanego stosunku służbowego w jednej z powiatowych komend uzupełnień i nie posiadającym książeczki wojskowej lub innych dokumentów, w razie wyjazdu ich do kraju, należy wizować paszporty zagraniczne tylko na wyjazd do Polski, skreślając słowa: "i z powrotem".
Władze wojskowe zezwoleń na pobyt zagranicą nic udzielają.
Jeżeli obywatele polscy, przebywający zagranicą w krajach europejskich, w wieku do 26 lat korzystają z odroczeń służby wojskowej, a chcą przejechać do krajów leżących poza Europą, to zezwolenie na wyjazd wydaje również dowództwo okręgu korpusu.
Wstrzymanie to trwa aż do chwili zadosyćuczynienia przez daną osobę obowiązkowi stawienia się względnie zgłoszenia stwierdzonego dokumentem wojskowym.
O ile te osoby już otrzymały zezwolenie na wyjazd zagranicę lub paszport zagraniczny, to należy nie dopuścić do przejazdu ich przez granicę Państwa, lub by wsiadły na okręt, opuszczający granicą Rzeczypospolitej Polskiej.
Z tą chwilą zezwolenie na otrzymanie paszportu zagranicznego wydaje jedynie Minister Spraw Wojskowych, zaś paszporty zagraniczne będą wydawane na mocy odnośnego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych.
O wydanych przepustkach granicznych władze administracyjne nie zawiadamiają powiatowych komend uzupełnień.
Zebrania kontrolne oficerów rezerwy i pospolitego ruszenia nazywają się raportami kontrolnemi.
Zebrania kontrolne przeprowadza w siedzibie powiatowej komendy uzupełnień oficer danej komendy, zaś w innych powiatach tej samej powiatowej komendy uzupełnień - oficer w randze kapitana, wyznaczony przez dowódcę okręgu korpusu, z odpowiednim wojskowym personelem kancelaryjnym.
Raporty kontrolne główne odbywają się co roku w dniu 4 listopada.
W niedziele i święta rzymsko-katolickie zebrań (raportów) kontrolnych urządzać nie należy. W okolicach zamieszkałych w większości przez obywateli wyznań niekatolickich lub niechrześcijańskich, przez Państwo Polskie uznanych, zebrań (raportów) kontrolnych nie należy o ile możności dokonywać w najuroczystsze ich święta.
Plan raportów kontrolnych dla oficerów rezerwy i pospolitego ruszenia zestawia i ogłasza komendant powiatowej komendy uzupełnień bez porozumienia się z władzami administracyjnemi I-ej instancji.
Raporty kontrolne dla oficerów przeprowadza komendant powiatowej komendy uzupełnień, ponadto są obecni: 1 kapitan wyznaczony przez dowódcę garnizonu lub dowódcę okręgu korpusu do dyspozycji komendanta powiatowej komendy uzupełnień na czas raportu, oraz jeden oficer młodszy z powiatowej komendy uzupełnień; obaj ci oficerowie mają prowadzić wszelkie prace kancelaryjne, związane z akcją raportów kontrolnych.
W raportach kontrolnych oficerów rezerwy i pospolitego ruszenia władze administracyjne lub samorządowe żadnego udziału nie biorą.
Na odbycie takiego raportu należy wyznaczyć odpowiedni zamknięty lokal, o ile możności w budynku powiatowej komendy uzupełnień.
Zwolnień tych udziela komendant właściwej powiatowej komendy uzupełnień.
Oficer, prowadzący zebranie kontrolne po wpisaniu tego faktu w rubryce "uwaga" listy kontrolnej, zatrzymuje przedłożone mu dokumenty i udziela zwolnienia.
Oficerowie rezerwy i pospolitego ruszenia składają w takich wypadkach pisemny udokumentowany meldunek komendantowi powiatowej komendy uzupełnień najpóźniej w dniu raportu kontrolnego.
Komendant powiatowej komendy uzupełnień po zbadaniu dokumentów usprawiedliwia nieobecność, względnie powoduje wdrożenie postępowania karnego,
W gminach rozległych i miastach należy ogłaszać obwieszczenia w każdej dzielnicy, zaś w grupach domów położonych na uboczu, w przysiółkach, na obszarach dworskich etc., w sposób najlepiej odpowiadający celowi.
Dla każdego rocznika rezerwy względnie pospolitego ruszenia należy sporządzać odrębne listy.
Nieuzasadnione prośby lub skargi powinien oficer prowadzący zebranie kontrolne załatwiać na miejscu przez pouczenie o bezpodstawności prośby względnie skargi.
Utrzymanie spokoju i porządku w lokalu i na placu kontroli przed zebraniem kontrolnem i po jego ukończeniu należy do władz administracyjnych.
Oficerowie zjawiają się w mundurze wojskowym (strój służbowy), płaszczu z pistoletem, lornetą polową i torbą oficerską oraz przynoszą ze sobą książeczkę stanu służby oficerskiej.
Odczytywanie list kontrolnych oficerów odbywa się w porządku ustalonym przez komendanta powiatowej komendy uzupełnień. Oficerów rezerwy i pospolitego ruszenia, którzy zgłaszają się w powiatowej komendzie uzupełnień dla nich niewłaściwej, wciąga się w oddzielną lisię kontrolną w czasie samego zebrania w myśl zarządzeń komendanta powiatowej komendy uzupełnień.
W końcu należy wpisać w książeczkach wojskowych, że obowiązani do zebrań kontrolnych temu obowiązkowi uczynili zadość oraz uskutecznić ewentualne poprawki braków zauważonych w książeczkach wojskowych.
Czynności te wykonywa personel kancelaryjny obecny na zebraniu kontrolnem. Po załatwieniu tych czynności każdą książeczkę wojskową podpisuje osobiście oficer prowadzący zebranie kontrolne i wręcza je potem każdemu szeregowemu rezerwy względnie pospolitego ruszenia zosobna, wywołując ich gminami w tym samym porządku jak to miało miejsce poprzednio.
Jeżeli jednak przysługujące mu prawo dyscyplinarne przyznaje za niski wymiar kary w stosunku do przewinienia, popełnionego przez szeregowego podczas zebrania kontrolnego, wówczas oficer, prowadzący zebranie, sporządza doniesienie karne i przesyła je wraz z winowajcą do właściwego komendanta powiatowej komendy uzupełnień, który sprawę albo przekazuje sądowi wojskowemu, albo wymierza karę dyscyplinarną stosownie do przewinienia.
Uwaga: Generałowie nie zgłaszają się do raportów kontrolnych, lecz zawiadamiają komendanta powiatowej komendy uzupełnień - inni oficerowie mają zgłaszać się osobiście.
Dodatkowe zebrania (raporty) kontrolne odbywają się zawsze w siedzibie powiatowej komendy uzupełnień. Dodatkowe zebrania kontrolne dla szeregowych prowadzi jeden oficer powiatowej komendy uzupełnień z odpowiednim personelem kancelaryjnym. Dodatkowe raporty kontrolne dla oficerów prowadzi komendant powiatowej komendy uzupełnień.
Dodatkowe raporty kontrolne dla oficerów odbywają się corocznie we właściwej powiatowej komendzie uzupełnień dnia 18 listopada każdego roku o godzinie 9-ej, zaś w razie przypadającego święta, w dniu 19 listopada.
Co do trybu prowadzenia raportów kontrolnych oraz obowiązków oficerów, zgłaszających się do dodatkowych raportów, obowiązują przepisy określone w §§ 579 i 594.
Do art. 110.
Do art. 111.
Wyszkolenie to należy przeprowadzić w pierwszych 3-ch latach lego zaliczenia do rezerwy przez powołanie do czynnej służby w wojsku corocznie na przeciąg 8 tygodni (razem 24 tygodnie).
Powołanie tych poborowych do odbycia wyszkolenia wojskowego będzie podane do publicznej wiadomości przez Ministra Spraw Wojskowych.
Wykaz ten przesyłają władze administracyjne I-ej instancji do powiatowych komend uzupełnień w terminie 3-dniowym po ukończeniu ogólnego poboru.
Odbyte wyszkolenie wojskowe określone w § 641 zalicza się w tym wypadku na poczet służby w wojsku stałem dzień za dzień.
Za pierwszy 4-letni okres służby w rezerwie (art. 70 punkt a) należy uważać pierwsze cztery lata od chwili zaliczenia ich do rezerwy.
W tym okresie podlegają tylko powołaniu do wyszkolenia wojskowego w myśl § 641.
W drugim okresie służby w rezerwie (art. 70 punkt b) obowiązani są do odbycia ćwiczeń wojskowych również w miesiącach letnich, wolnych od nauki na ogólnych zasadach.
Osoby, zaliczone do rezerwy w myśl art. 111, podlegają zresztą wszelkim przepisom obowiązującym dla osób należących do rezerwy, o ile w niniejszem rozporządzeniu nie postanowiono inaczej.
Do art. 112.
W zaświadczeniu należy stwierdzić, że proszący wykazał wiarogodnie posiadanie stopnia oficerskiego, że stopień ten nie został mu zatwierdzony w wojsku polskiem oraz w myśl art. 112 jest zarówno na czas pokoju, jak na czas wojny zwolniony od obowiązkowej z mocy ustawy służby wojskowej w wojsku stałem, rezerwie i pospolitem ruszeniu.
Do art. 113.
W razie przychylnej decyzji Ministra Spraw Wojskowych ochotnicy wyżej wymienieni zostają przyjęci do służby w wojsku na zasadach przyjętych dla ochotników.
Osobom, pełniącym służbę ochotniczą, należy odnośne zaświadczenie na ich prośbę, skierowaną do Ministra Spraw Wojskowych, zwrócić po ukończeniu ich służby. Osoby którym nadano stopień oficerski, zaświadczenia tego więcej nie otrzymują.
Do art. 115.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE DO NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA.
Przepis ten nie dotyczy tych z pośród wymienionych osób, których stosunek do obowiązku służby wojskowej nie został uregulowany z powodu nieuczynienia przez nie zadość obowiązkowi stawienia się do poboru na podstawie wydanych dotychczas ustaw względnie rozporządzeń (z dnia 7. marca 1919 r. Dz. P. P. P. Nr. 22, poz. 234, z 15 czerwca 1920 r. Dz. U. R. P. Nr. 48, poz. 298, z 14. lipca 1920 r. Dz. U. R. P. Nr. 58, poz. 363, z 11. sierpnia 1920 r. Dz. U. R. P. Nr. 75 poz. 514).
Do takich osób stosuje się przepis art. 32.
W wyjątkowych wypadkach Minister Spraw Wojskowych może zwolnić ucznia, opuszczającego szkołę, od obowiązku odbycia wyżej wymienionej 2-letniej służby ochotniczej w wojsku stałem.
O ile w czasie odbywania wyżej wymienionej ochotniczej służby przez odnośnego szeregowego nastąpi termin, w którym powinienby być wcielony do wojska stałego jako obowiązany do służby w niem z mocy ustawy, to od tego terminu będzie on uważany za szeregowego pełniącego obowiązkową służbę w wojsku stałem, na której poczet zalicza się odbytą przed tym terminem służbę ochotniczą.
Od orzeczenia komisji poborowej o zdolności fizycznej kandydatów do wymienionych szkół nie przysługują żadne środki prawne.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
WYKAZ
WYKAZ
WZORY
- zmieniony przez § 2 pkt 4 i § 3 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 1926 r. (Dz.U.26.50.302) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1926 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 października 1925 r. (Dz.U.25.112.798) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 listopada 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 grudnia 1926 r. (Dz.U.26.124.719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 1 czerwca 1927 r. (Dz.U.27.56.495) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 1927 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 1 czerwca 1927 r. (Dz.U.27.56.495) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1929 r.
Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1925.37.252 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze do ustawy o powszechnym obowiązku służby wojskowej z dnia 23 maja 1924 r. |
Data aktu: | 21/03/1925 |
Data ogłoszenia: | 15/04/1925 |
Data wejścia w życie: | 15/04/1925 |