Przepisy wstępne.
Powyższy tryb postępowania nie będzie stosowany w wypadkach, w których ustanowiony jest inny sposób załatwienia sprawy.
Wzajemne stosunki między sądami i z innemi władzami.
Sędziom śledczym oraz komornikom sądy dają również polecenia.
W ten sam sposób sądy komunikują się z urzędami prokuratorskiemi tudzież z władzami i urzędami administracyjnemi oraz wojskowemi; policji zaś, w granicach przewidzianych ustawami, dają polecenia.
Kierownicy sądów wyższych zwracają się do sędziów, nie należących do ich sądów, za pośrednictwem kierownika właściwego sądu.
Przepis powyższy ma odpowiednie zastosowanie do spraw własnych kierowników sądów.
Jeżeli żądanie skierowane było do urzędu prokuratorskiego, zawiadomić należy prokuratora wyższej instancji względnie Ministra Sprawiedliwości.
Zgromadzenie ogólne.
Sędziowie są obowiązani brać udział w zgromadzeniu ogólnem. Jeżeli sędzia na posiedzenie przybyć nie może, winien zastosować się do przepisu art. 122. Nieprzybycie sędziego stale czynnego poza siedzibą sądu okręgowego uważa się zawsze za usprawiedliwione.
Nie uczestniczą w zgromadzeniu ogólnem sędziowie delegowani do czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości lub do innego sądu, dopóki trwa delegacja, jak również sędziowie, korzystający z wypoczynku albo zwolnienia od zajęć (art. 114 § 1). Przy obliczeniu quorum (art. 49 § 1) wszystkich tych sędziów nie bierze się w rachubę.
W wypadkach pilnych można od tego obowiązku odstąpić, w każdym jednak razie porządek dzienny winien być zakomunikowany najpóźniej w przeddzień posiedzenia.
Terminy przewidziane w ustępach poprzednich nie mają zastosowania do sędziów stale czynnych poza siedzibą sądu.
Uzupełnienie porządku dziennego może nastąpić na samem posiedzeniu, jeżeli zajdzie potrzeba i o ile nie nastręczają się trudności w natychmiastowem załatwieniu danej sprawy. Uzupełnienie porządku dziennego następuje za zgodą ogólnego zgromadzenia oraz prokuratora.
Jeżeli termin nie został oznaczony, rzeczone uprawnienia trwają rok, licząc od daty uchwały zgromadzenia.
Żaden członek zgromadzenia nie ma prawa uchylić się od głosowania. Wszakże z przyczyn usprawiedliwionych może się wyłączyć od udziału w danej sprawie.
W sprawach dotyczących podziału czynności, można poprzestać na stwierdzeniu, iż przedstawiony projekt został zatwierdzony, z zaznaczeniem ewentualnych zmian, projekt zaś podpisany przez przewodniczącego i protokułującego, oraz referenta, jeżeli nie był nim przewodniczący, dołączył do dziennika.
O niedoszłem do skutku z powodu braku quorum posiedzeniu również winien być spisany protokuł z wymienieniem spraw, które były wyznaczone na posiedzenie; odpis tego protokułu prezes sądu okręgowego przesyła prezesowi sądu apelacyjnego.
Protokuł dołącza się do dziennika posiedzeń.
Czyni również adnotację w wypadku, gdy sprawa została odroczona albo nie była rozstrzygnięta z powodu braku quorum.
Kolegjum administracyjne.
Jednocześnie winien na tenże okres wyznaczyć dwóch zastępców i kolejność zastępstw.
W razie potrzeby zastąpienia w kolegjum prezesa, mają zastosowanie przepisy art. 67.
Wszakże, jeżeli kolegjum ma załatwić sprawy, które nie zostały rozpoznane przez zgromadzenie ogólne z powodu braku quorum, posiedzenie kolegjum może się odbyć niezwłocznie po stwierdzeniu, iż zgromadzenie ogólne nie doszło do skutku.
W tych sprawach, w których kolegjum działa zamiast zgromadzenia ogólnego, bierze udział także prokurator na tych samych zasadach, na jakich uczestniczy w zgromadzeniu ogólnem.
Członek kolegjum przegłosowany może, podpisując dziennik, zaznaczyć swoje zdanie odrębne.
Nadzór i administracja sądowa.
Perjodyczne wizytacje odbywają się stosownie do przepisów, które wydaje Minister Sprawiedliwości.
W stosunku do sekretarzy, urzędników kancelaryjnych i innych funkcjonarjuszów sądowych mają zastosowanie przepisy ustawy o państwowej służbie cywilnej.
Prawo to dotyczy tylko zarządzeń administracyjnych niezgodnych z prawem oraz wszelkich zarządzeń niezgodnych z regulaminami lub innemi przepisami porządkowemi.
Każdemu z pozostałych sędziów kierownik, w razie koniecznej potrzeby, może poruczyć opracowanie lub załatwienie poszczególnej sprawy, nie odrywając go jednak od stałych jego czynności sędziowskich.
W powyższym zakresie prezes sądu okręgowego jest władzą asygnującą.
Kierownicy sądów grodzkich winni wykonywać zlecenia prezesa sądu okręgowego, wydane w zakresie powyższych uprawnień, a dotyczące administracji danego sądu grodzkiego.
W tych wypadkach bezpośredni nadzór nad działalnością naczelnika sądu grodzkiego sprawuje prezes sądu okręgowego.
Okólniki własne prezesów sądów okręgowych, mające charakter ważniejszych zarządzeń lub wyjaśnień ogólnych, winny być przed podaniem do wiadomości sądów zatwierdzone przez prezesa sądu apelacyjnego, zaś takież okólniki prezesów sądów apelacyjnych - przez Ministra Sprawiedliwości.
Prezes sądu okręgowego prowadzi wykazy stanu służby osób, pracujących w sądach grodzkich.
Podział czynności i wydziały (oddziały) sądu.
Wydziały są oznaczane kolejnemi liczbami rzymskiemi w obrębie całego sądu.
Wydziały o mniejszym liczebnie składzie można tworzyć tylko z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości.
Nie jest konieczne, aby sędzia należał do jednego tylko wydziału.
Sędziowie, należący do wydziału, orzekają jednoosobowo, jako też w składzie trzech sędziów.
Przy wyznaczaniu należy w miarę możności uwzględniać życzenia sędziów, których wyznaczenie dotyczy.
Jeżeli rodzaj i ilość spraw tego wymaga, sekretarjat wydziału może być podzielony zarządzeniem prezesa na sekcje pod kierunkiem urzędnika, podlegającego kierownikowi sekretarjatu.
Do niego również należy powołanie dodatkowego sędziego z pośród sędziów wydziału w wypadku przewidzianym w art. 58 § 1, powołanie zaś sędziego z innego wydziału zarządza prezes sądu.
Praca między sędziami, należącymi do wydziału, może być podzielona na pewnych, uprzednio przez zgromadzenie ogólne oznaczonych zasadach stałych.
W okręgach, w których sędziowie handlowi powoływani są także z pośród znawców górnictwa, przewodniczący wydziału winien powoływać do składu sądzącego w sprawach górniczych przynajmniej jednego sędziego handlowego z tej grupy.
Nadto przewodniczący wydziału kieruje pracą sekretarjatu oraz sprawuje bezpośredni nad nim nadzór.
W razie wątpliwości rozstrzyga kierownik sądu.
Nadto przewodniczący, o ile zajdzie potrzeba, może wyznaczyć posiedzenia w dnie inne.
Stosuje się to również w wypadkach, gdy właściwy sędzia jest wyłączony w danej sprawie. Sprawę wówczas przekazuje się zastępcy, o ile ustawa inaczej nie stanowi.
Porządek czynności sądowych.
W powyższym celu winna być prowadzona kontrola przestrzegania terminów.
Pisownia w sądach i urzędach wymiaru sprawiedliwości winna być jednolita, z wyłączeniem miejscowych odrębności językowych, i opierać się winna na zasadach, ustalonych przez Akademję Umiejętności w Krakowie, oraz uwzględniać wyrazownictwo, wskazane w poszczególnych zarządzeniach władz nadzorczych, tudzież przyjęte w ustawach i rozporządzeniach, na których pismo prawne się opiera lub których dotyczy.
Redakcja i styl pism sądowych powinny być jasne i odpowiadać powadze sądu.
Przepis powyższy ma odpowiednie zastosowanie do terminów, w jakich należy sporządzać protokuły lub pisma.
Kierownik sądu i przewodniczący wydziału o niemożności przybycia zawiadamia swego zastępcę, a w razie potrzeby - także sekretarjat sądowy.
W wypadku nieprzybycia sędziego należy, o ile nie zachodzą wyjątkowe przeszkody, wydać zarządzenia, aby wyznaczona czynność wykonana została przez zastępcę.
W razie nieprzybycia prokuratora, zawiadamia się jego przełożonego i kierownika sądu.
Wyjątek zachodzi, gdy czynność z natury swojej winna być dokonana poza sądem, oraz w wypadkach przewidzianych w art. 6 i 7.
Czas, spędzony w wyższej grupie, nie daje większych uprawnień niż spędzony w grupie właściwej dla sędziów danego sądu. Również szczebel uposażenia nie ma znaczenia rozstrzygającego.
Przewodniczący zajmuje zawsze pierwsze (środkowe) miejsce.
Uczestniczący w posiedzeniu sądu okręgowego sędzia grodzki nie może przewodniczyć.
Również nie może uczestniczyć w posiedzeniu prokurator, pozostający w tymże stopniu pokrewieństwa lub powinowactwa z sędzią, należącym do danego składu sądzącego.
Dla ławy przysięgłych wyznacza się osobne miejsce.
W sądach grodzkich nie jest to obowiązkowe.
Można również wyznaczyć odpowiednie miejsce dla sprawozdawców czasopism.
Rozprawy, nie przeprowadzone do godziny szesnastej, można bądź ukończyć tego samego dnia, bądź przenieść na dzień następny.
Przepisy powyższe należy odpowiednio stosować przy dwurazowem urzędowaniu dziennem.
Do tego dziennika należy wciągnąć następujące dane:
Dziennik podpisują przewodniczący (sędzia orzekający jednoosobowo) oraz protokułujący;
Dzienniki układa się chronologicznie i przechowuje we właściwym sekretarjacie. Dzienniki z okresu rocznego, oznaczone numeracją od początku roku, stanowią osobne zeszyty lub księgi.
Grzywna, na którą skazano rzecznika strony w danej sprawie, nie ulega zamianie na karę pozbawienia wolności.
O ukaranie, o którem jest mowa w art. 61 § 1, sąd zwraca się do władz wojskowych.
W tym celu przesyła się władzy wojskowej odpis protokułu względnie części protokułu, zawierającego opis zachowania się osoby winnej.
Ten tryb postępowania nie będzie stosowany, gdy skierowano sprawę do niewłaściwego sądu grodzkiego wskutek prostej pomyłki. W tym wypadku sąd wezwany kieruje sprawę bezpośrednio do sądu właściwego, zawiadamiając o tem sąd wzywający.
Czas urzędowania i ferje.
Urzędowanie winno być jednorazowe bez przerwy, o ile Minister Sprawiedliwości nie zezwoli na wyjątki.
Dla tych wypadków w podziale czynności, uchwalonym przez zgromadzenie ogólne względnie przez kolegjum administracyjne, należy ustalić kolejność dyżurów sędziów.
W tymże celu mogą być, w miarę potrzeby, ustanowione dyżury poza godzinami urzędowania w dnie powszednie.
Dyżury sekretarzy, urzędników kancelaryjnych i woźnych oznacza kierownik sądu.
Czas trwania dyżuru jednej osoby, poza wypadkami szczególnemi, nie może w jednym dniu przekraczać trzech godzin.
Godziny te oznacza kierownik sądu.
Adwokaci mają dostęp do sekretariatów sądowych w ciągu całego czasu urzędowania.
Przepis ten dotyczy także sekretarjatów, w których prowadzone są rejestry publiczne, jak handlowe, stowarzyszeń i inne.
Przy dwurazowem urzędowaniu dziennem winno być otwarte przed przerwą i po przerwie.
Odstąpienie od tej zasady dopuszczalne jest tylko w wypadkach wyjątkowych.
W tym wypadku wyznaczony termin wypoczynku ulega niezwłocznemu odwołaniu, a rozpoczęty - przerwaniu.
Można również takie zapytanie skierować do urzędników.
Biuro podawczo - wykonawcze.
W wypadku, gdy sąd grodzki podzielony jest na kilka oddziałów, które mieszczą się w różnych nieprzyległych budynkach, dla oddziałów mieszczących się w jednym budynku winien być urządzony odrębny oddział biura podawczo-wykonawczego.
Nadto urzędnik biura podawczo-wykonawczego nie jest upoważniony do otwierania kopert zawierających rozporządzenia ostatniej woli.
Prezentatę wówczas kładzie właściwy sekretarz.
Na tych podaniach tudzież na podaniach, które obok innej czynności dotyczą także czynności hipotecznej, prezentata winna zawierać również godzinę i minutę otrzymania pisma.
Wszakże w wypadku, gdy utworzono dwa lub więcej oddziałów biura dla jednego sądu, urzędnik biura ma prawo, w razie zgłoszenia pisma do niewłaściwego według podziału czynności oddziału biura, skierować osobę zainteresowaną do właściwego oddziału; winien jednak pismo przyjąć, jeżeli istnieje możliwość uchybienia terminu wskutek niezdążenia w porę do właściwego oddziału.
Pokwitowanie pisze się według załączonego wzoru.
Pisma, włożone do skrzynki po tym ostatnim terminie, wyjmuje się w następnym dniu urzędowania.
Prezentatę kładzie urzędnik według chwili wyjęcia pisma ze skrzynki.
Powyższe przepisy winny być podane do wiadomości osób zainteresowanych przez umieszczenie odpowiedniego napisu na samej skrzynce lub tuż obok niej.
Do skrzynki nie powinny być składane pisma w sprawach ksiąg wieczystych, na co należy zwrócić uwagę w napisie.
Jeżeli jednak pismo takie będzie włożone, należy je przyjąć i po położeniu prezentaty oddać komu należy.
Odebrane przesyłki doręcza się niezwłocznie urzędnikowi biura podawczo-wykonawczego.
Pisma pilne należy oddawać niezwłocznie po otrzymaniu.
Wykazy przechowuje się w sekretarjacie, ułożone w porządku chronologicznym.
Instrukcje szczegółowe w tej materji wydaje kierownik sądu, który może wprowadzić odpowiednie księgi kontroli doręczeń przez poszczególnych woźnych.
Prezes sądu okręgowego może zarządzić skoncentrowanie w biurze podawczo-wykonawczem tego sądu ekspedycji tychże wezwań, zawiadomień i innych pism ze wszystkich sądów grodzkich, znajdujących się w siedzibie sądu okręgowego, oraz sędziów śledczych tamże urzędujących.
W tym wypadku instrukcje wydaje prezes sądu okręgowego.
Sekretarjaty.
Również osobny sekretarjat pod nazwą sekretarjatu prezydialnego ma prezes sądu apelacyjnego i prezes sądu okręgowego.
Naczelnik sądu grodzkiego może mieć w miarę potrzeby sekretarjat prezydjalny w wypadku, gdy sąd grodzki składa się z więcej niż dziesięciu sędziów.
W wypadkach, gdy niema osobnego sekretariatu prezydjalnego, prowadzenie biurowości w tym zakresie poleca się sekretarjatowi sądowemu.
Zakres czynności każdego urzędnika sekretariatu oznacza piśmiennem zarządzeniem kierownika sądu.
Wykaz winien być oparty na przepisach ustawowych i regulaminowych.
W szczególności dotyczy to zaopatrzenia w materjały pisarskie, opał, oświetlenie oraz napraw i uzupełnienia inwentarza ruchomego.
W szczególności urzędnicy sekretarjatu obowiązani są w razach koniecznych wzajemnie się zastępować i udzielać sobie wzajemnie pomocy.
Inni urzędnicy mogą mieć bezpośrednią styczność z interesantami tylko na wyraźne zlecenie kierownika sądu lub przewodniczącego wydziału.
W razie wątpliwości, winien się zwrócić o wskazówki do przewodniczącego wydziału względnie do kierownika sądu.
Zezwolenie to wraz z wystawionem osobiście przez adwokata pokwitowaniem przechowuje sekretarz, a po zwrocie akt przez adwokata dołącza je do tych akt, zaznaczając, czy akta zostały zwrócone w należytym porządku, adwokata zaś kwituje z odbioru.
Protokuł oddania, podpisany przez oddającego i przyjmującego, składa się do akt osobowych oddającego.
W wypadkach większej wagi należy odnośnym urzędnikom doręczyć odpowiednie instrukcje na piśmie.
Biurowość.
Zasady ogólne.
Nowych akt nie zakłada się, jeżeli pismo po załatwieniu ma być zwrócone.
Okładki poszczególnych kategoryj spraw odróżniają się kolorem.
Nie należy korzystać z pomienionej karty kolorowej, gdy akta przesyła się z żądaniem udzielenia pomocy sądowej.
W wyższej instancji pozostawia się tylko odpis wyroku bądź innego orzeczenia, którem postępowanie zakończono, co jednak nie dotyczy Sądu Najwyższego.
Dołączone do akt poszczególne pisma należy sygnować.
W nagłówkach pism wysyłanych do urzędów należy podawać przedmiot sprawy, t. j. streszczenie pisma, zwłaszcza w pismach, dotyczących spraw objętych poprzedniem pismem.
W odpowiedzi na pisma podawać należy datę i sygnaturę tych pism.
W ten sam sposób układa się w związanych teczkach pozostawione w instancjach wyższych odpisy wyroków i innych orzeczeń.
Teczka może zawierać nie więcej niż dwieście odpisów.
Na grzbiecie teczki należy wypisać rok i krańcowe numery spraw, z których odpisy teczka zawiera.
W sprawach, zwróconych przez Sąd Najwyższy z orzeczeniem, odpis tego orzeczenia, nadesłany przez Sąd Najwyższy, dołącza się do odpisu odnośnego orzeczenia sądu odwoławczego.
Numerację kart w następnych tomach prowadzi się dalszym ciągiem.
Na okładce każdego tomu wypisane będą wszystkie sygnatury.
Dla innych wypadków wysyłania lub udzielania akt, w miarę potrzeby, należy założyć księgi kontroli akt według załączonego wzoru.
Kierownik sądu może, w miarę potrzeby, wprowadzić dodatkowe pomocnicze księgi i skorowidze.
Kierownik sądu również może wprowadzić potrzebne w danym okręgu sądowym drukowane formularze po zaaprobowaniu ich tekstu przez Ministra Sprawiedliwości.
Biurowość w sprawach administracji sądowej.
Każdy dział mieści się w osobnym zeszycie lub teczce z kartą przeglądową.
Można również w innych wypadkach dla pewnych działów spraw używać zamiast zeszytów teczek, jeżeli w ten sposób osiąga się łatwiejszy sposób korzystania z zawartych w danym dziale pism.
O wyłączeniu należy zaznaczyć na karcie przeglądowej odnośnej grupy lub działu.
Do tych spraw należą w szczególności akta osobowe tudzież akta, obejmujące przebieg postępowania co do inwestycyj nadzwyczajnych.
Nadto sekretarjaty te przechowują akta osobowe innych osób, o ile tego wymagają przepisy prawa.
Sądy grodzkie w okręgu każdego sądu okręgowego stanowią jedną grupę.
Jeżeli pismo takie dotyczy kilku grup, należy odpowiednie wyciągi dołączyć do wszystkich grup ze wzmianką o miejscu przechowania oryginału.
O zarządzeniach, ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, czyni się wzmiankę na odnośnych kartach przeglądowych z podaniem w krótkich słowach treści i numeru Dziennika.
Na każdem piśmie oprócz sygnatury zaznacza się numer, pod którym wciągnięto je do dziennika.
Na pismach, które nie mają prezentaty biura podawczo-wykonawczego, prezentatę kładzie sekretarz albo, co do pism tajnych, kierownik sądu.
W razie wysłania pisma, które nie jest załatwieniem pisma otrzymanego, do rubryki 3 wpisuje się wzmiankę "z urzędu".
Skorowidz może służyć na kilka lat.
W sądach o niewielkim ruchu tego rodzaju spraw prowadzenie skorowidza nie jest obowiązkowe.
Pomienione zeszyty mogą być łączone, wszakże repertorjów dla spraw sędziów, asesorów i aplikantów nie należy łączyć z pozostałemi.
Do zeszytów kontrolnych prowadzi się jeden ogólny lub kilka skorowidzów alfabetycznych według załączonego wzoru. Skorowidz może być także kartkowy.
Po ukończeniu zeszytu zakłada się następny z nową numeracją od początku.
Do nowych zeszytów należy zaprowadzić nowy skorowidz.
rejestr egzaminów (wzór),
rejestr legalizacyj podpisów (wzór),
wykazy udzielonych zwolnień od zajęć i urlopów (wzór), oprócz wypoczynkowych,
zeszyty list obecności, o ile będą wprowadzone,
wykazy pełnomocnictw generalnych,
kontrolę wizytacyj,
wykaz osób, mających zajęcia uboczne, według stanowisk służbowych (wzór),
kontrolę udzielonych kart pomocy lekarskiej,
listy adwokatów, notarjuszów i obrońców,
skorowidz alfabetyczny adresów osób, należących do sądu,
kontrolę wystawionych legitymacyj służbowych wraz ze skorowidzem alfabetycznym (wzory).
Biurowość w sprawach dyscyplinarnych.
Repertorja i skorowidze mogą służyć na kilka lat, wszakże numeracja rozpoczyna się na nowo z początkiem każdego roku.
Piecza nad temi aktami powierzona będzie sekretarzowi, który winien przechowywać je w zamknięciu.
Nadto w toku postępowania akta doręczane są celem wykonania czynności, związanych z postępowaniem, przewodniczącemu sądu dyscyplinarnego oraz członkom tegoż sądu, tudzież osobom, powołanym do przeprowadzenia poszczególnych czynności procesowych.
Biurowość w innych sprawach.
Zamieszkanie i doręczenia w sprawach służbowych.
O każdej zmianie adresu winien zawiadomić tymże trybem niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu trzech dni.
Podania w tym przedmiocie należy składać w drodze służbowej.
W mieszkaniu sędziego (§ 277) doręczenie może być dokonane do rąk jednego z dorosłych domowników.
Jeżeli się okaże, że sędzia nie przebywa pod wskazanym adresem swego zamieszkania (§ 277), albo jeżeli odmówiono przyjęcia pisma lub potwierdzenia jego odbioru, pismo, które ma być doręczone, składa się w miejscu urzędowania sędziego w sekretariacie sądu, z zaznaczeniem daty złożenia.
Przez złożenie w ten sposób pisma, doręczenie poczytują się za uskutecznione.
Jeżeli doręczenie ma być uskutecznione w czasie gdy sędzia korzysta z wypoczynku lub zwolnienia od zajęć pisma należy przesyłać pod wskazanym adresem pobytu (§ 280) listem poleconym za zwrotnem poświadczeniem odbioru.
W razie niedoręczenia, pismo składa się w sekretariacie sądowym. Za datę doręczenia uważa się w tych wypadkach datę doręczenia wskazaną w poświadczeniu odbioru, lub datę dnia następnego po upływie terminu wypoczynku lub zwolnienia od zajęć.
W zarządzeniach i orzeczeniach, które nie ulegają zaskarżeniu w toku instancyj administracyjnych, należy o tem uczynić wzmiankę. W innych wypadkach należy powołać tryb i termin zaskarżenia.
Do urzędników mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące urzędników państwowych.
Woźni sądowi.
wykonywanie czynności, przewidzianych w ustawach, w szczególności - doręczanie wezwań i innych pism,
przestrzeganie spokoju i porządku w gmachu sądowym, zwłaszcza w sali rozpraw podczas posiedzenia sądowego,
wykonywanie poleceń sądu, kierownika sądu, przewodniczącego wydziału, przewodniczącego na posiedzeniu sądowem lub właściwego sędziego, oraz w wypadkach, wynikających z przepisów regulaminowych, - sekretarza w granicach czynności urzędowych.
Nazwy sądów.
We wszystkich więc aktach należy używać formuły: "Sąd Apelacyjny w ........................",
(nazwa miejscowości)
"Sąd Okręgowy w ...............", - "Sąd Grodzki w ...................... ".
Wydziały zamiejscowe sądów okręgowych używają nazwy odnośnego sądu z dodatkiem "wydział zamiejscowy w ..............................".
Sądy dla nieletnich również winny mieć w nazwie uwzględniony zakres swojej działalności, nazwa więc takiego sądu będzie brzmiała: "Sąd Okręgowy w .............. - sąd dla nieletnich", a jeżeli sąd ten ma siedzibę poza siedzibą sadu okręgowego - ze wskazaniem siedziby sądu dla nieletnich.
Jeżeli sąd dla nieletnich mieści się w gmachu sądu okręgowego, oznaczenie sądu dla nieletnich umieszcza się w sposób przewidziany dla oznaczenia wydziałów.
Jeżeli poszczególne wydziały (oddziały) mieszczą się w osobnych gmachach, to dodać należy do nazwy sądu bliższe oznaczenie tej części sądu, która w danym gmachu się znajduje, nprz.: "Wydziały karne", "Wydziały II i III cywilne", "Wydział handlowy", "Wydział karny odwoławczy", "Oddziały karne"', "Oddziały cywilne miejskie", "Oddziały cywilne zamiejskie", "Oddziały II i III" i t. p.
Urządzenia zewnętrzne.
Jeżeli sąd mieści się w gmachu, dla którego linij architektonicznych przybicie tablicy nie byłoby stosowne, oznaczenie sądu może nastąpić w inny odpowiedni sposób za zezwoleniem Ministra Sprawiedliwości.
W miejscowościach, gdzie spodziewane jest składanie przysięgi przez osoby, wyznające religję mojżeszową, winna znajdować się w sądzie tora.
Jeżeli w danym sądzie spodziewane jest składanie przysięgi przez osoby innych wyznań, należy umieścić odpowiednie urządzenia, potrzebne do odebrania przysięgi od tych osób.
Pieczęcie urzędowe.
Pieczęcie winny być przechowywane pod zamknięciem, w sposób wyłączający możliwość jakichkolwiek nadużyć.
Pozatem należy przy użyciu pieczęci stosować się, do szczególnych postanowień w tym przedmiocie.
Na pokwitowaniach, które wydaje biuro podawczo-wykonawcze (§ 176), pieczęci się nie wyciska.
Zamówienia winny pochodzić od kierowników sądu.
Inwentarz ruchomości.
Pozatem prowadzić należy księgę inwentarza ruchomości dla całego sądu lub urzędu, według przepisów w tym przedmiocie wydanych.
Dla więzień, których przełożonym jest naczelnik sądu grodzkiego, księgę prowadzi naczelnik sądu.
Archiwum.
Tymże trybem archiwa mogą być rozłączone.
Jeden egzemplarz doręcza się archiwiście, drugi zaś z pokwitowaniem archiwisty wraca do sekretarjatu. Egzemplarz, przeznaczony dla sekretarjatu, zawiera tylko rubryki od 1 do 5 włącznie.
Wykaz z pokwitowaniem archiwisty przechowuje odnośny sekretariat.
Wykazy te, złączone w zeszyty, stanowią repertorja archiwalne, w których zaznacza się dalsze czynności dotyczące danych akt.
W razie potrzeby podział może być więcej szczegółowy, według zarządzeń kierownika sądu.
W archiwach o bardzo znacznej ilości spraw, kierownik sądu może za zgodą prezesa sądu apelacyjnego wprowadzić skorowidz kartkowy.
W sądach grodzkich można poprzestać na prowadzeniu skorowidza imiennego i przedmiotowego, wspólnych dla wszystkich zeszytów.
Pokwitowania te składa się w porządku chronologicznym i zwraca się po zwróceniu akt do archiwum.
Kierownik sądu może upoważnić archiwistę lub kierownika właściwego sekretariatu do wydawania odpisów i wyciągów uczestnikom sprawy.
Na odpisach i wyciągach z akt, gdy te mają być opatrzone pieczęcią, wyciska się pieczęć sądową (§ 306).
Akta te należy w archiwum przechowywać oddzielnie według przedmiotów i roczników.
W tych wypadkach nie prowadzi się osobnego repertorjum dla archiwum, akta zaś archiwalne układa się według roczników za koleją numerów sygnatury, w grupach odpowiadających księgom (repertorjom, rejestrom i t. p.), prowadzonym w sekretarjatach sądu.
Czuwanie nad temi aktami należy do obowiązków odnośnego kierownika sekretariatu.
Bibljoteka.
Innym osobom mogą być udzielane i wypożyczane książki oraz wydawnictwa z zezwolenia kierownika sądu względnie sędziego, pod którego kierunkiem pozostaje bibljoteka.
Przepisy przechodnie i końcowe.
Dotychczasowe księgi i wzory mogą być używane w tym okresie, jeżeli treść ich da się zastosować do wymagań prawa o ustroju sądów powszechnych.
Księgi i wzory, dotyczące urządzeń dotąd w danym okręgu sądowym nieistniejących, należy wprowadzić przy pierwszej czynności w danym zakresie; księgi wpływu (§§ 180 - 182) należy wprowadzić z dniem 1 lipca 1929 r.
Dotyczy to również ksiąg, w których numeracja w myśl niniejszego regulaminu nie ulega corocznemu odnowieniu.
Honorowy sędzia okręgowy nie może przewodniczyć na posiedzeniu sądu, ani brać w niem udziału równocześnie z sędzią grodzkim lub asesorem sądowym.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1928.104.934 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Regulamin ogólny wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich. |
Data aktu: | 24/12/1928 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1928 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1929 |