Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie wprowadzenia odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

Na mocy art. 4 p. p. 7 i 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządzą się co następuje:
§  1.
Przewóz osób, psów i bagażu koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. O.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

W § 5 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Bilety na przejazd jednorazowy sprzedawane są przez konduktorów w wagonie. Podróżny powinien niezwłocznie po wejściu do wagonu wykupić bilet, przyczem należność za niego powinien mieć uprzednio przygotowaną i odliczoną".

Pozatem punkty 3, 4, 5, 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

W § 6 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bilet powinien zawierać określenie sekcyj taryfowych, na jakie bilet wydano".

§ 8. zmienia się jak następuje:

"Bilet na przejazd jednorazowy ważny jest na przejazd tylko w tym pociągu i wagonie, w którym go sprzedano",

W § 9 punkty 5, 6, 10 i 11 - nie mają zastosowania.

W punktach zaś 12 i 13 nie mają zastosowania słowa: " dla kobiet i".

§§ 10 i 11 - nie mają zastosowania.

§ 12 zmienia się jak następuje:

"Podróżny, który przy kontroli nie może okazać ważnego na przejazd biletu, powinien wykupić 2 bilety normalne za sekcje przez niego przebyte; jeśli zaś nie można odrazu i z całą pewnością ustalić przystanku, na którym podróżny wsiadł do pociągu, 2 bilety normalne za wszystkie sekcje, które przebył pociąg.

Podróżnego, który odmawia uiszczenia bezzwłocznie opłaty powyższej, konduktor ma prawo usunąć z pociągu na najbliższym przystanku i pociągnąć do odpowiedzialności sądowej".

W § 13 punkt 5 uzupełnia się zdaniem: "który wywiesza się w wagonie".

W § 15 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bagaż ręczny pojedyńczego podróżnego nie może przekraczać wymiarów 20 X 40 X 60 cm.; w razie przewozu bagażu ręcznego większych rozmiarów, o ile na to pozwolą warunki miejscowe, nie przekraczającego jednak wymiaru 50 X 50 X 100 cm., pobiera się opłatę, przewidzianą w taryfie".

Punkt 3 zmienia się jak następuje:

"3. W razie ujawnienia bagażu w rozmiarze, przekraczającym 50 X 50 X 100 cm., konduktor ma prawo usunąć bagaż ten z pociągu i pobrać za jego przewóz podwójną należność taryfową jak za bagaż wymiaru 50 X 50 X 100 cm., najmniej 5 zł."

Punkt 5 - nie ma zastosowania.

W pkt. 7 zdanie drugie - nie ma zastosowania.

Punkty 10, 11, 12 i 13 -nie mają zastosowania.

§§ 17, 18, 19, 20 i 21 - nie mają zastosowania.

W § 22 w punkcie 5 słowa: "oznaczoną w taryfie" zmienia się na "100 zł."

W § 26 punkty 1, 2, 3, 4, 5, 7 i 8 - nie mają zastosowania, a punkt 6 zmienia się jak następuje:

"6. Za bilety zagubione lub niewykorzystane w całości lub częściowo należności nie zwraca się".

§§ od 29 do 38 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 40 w punkcie 3 słowa "kwity bagażowe" - nie mają zastosowania.

§ 41 zmienia się jak następuje:

"Prawo wnoszenia skargi przeciw kolei żelaznej z umowy o przewóz służy osobie, która przedstawi bilet lub, w razie braku tegoż, udowodni swoje uprawnienie".

§§ 43 i 44 - nie mają zastosowania.

W § 45 w punkcie 2 ustępy a), b), c) i d) - nie mają zastosowania.

§ 46 zmienia się jak następuje:

"Roszczeń wygasłych lub przedawnionych, zgodnie z postanowieniami § 45 nie można wznowić w drodze skargi wzajemnej, ani w drodze ekscepcji".

§§ 47 i 48 oraz §§ od 50 do 64 włącznie - nie mają zastosowania.

§  2.
Przewóz przesyłek towarowych koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. T.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

TYTUŁ  I.

ZAKRES REGULAMINU. PRZEWOZY BEZPOŚREDNIE.

W § 1 punkty 2, 3, 4, 5 i 6 - nie mają zastosowania.

§ 5. zmienia się jak następuje:

"Kolej Warszawa Młocińska - Łomianki przyjmuje przesyłki do przewozu tylko na podstawie każdorazowej umowy nadawcy z koleją".

TYTUŁ  II.

UMOWA O PRZEWÓZ.

§ 6 (punkty 1 - 14) zmienia się jak następuje:

"Na każdą przesyłkę przyjętą do przewozu kolej wydaje kwit przesyłkowy według wzoru, ustalonego przez kolej i zatwierdzonego przez Ministerstwo Komunikacji. Kwit przesyłkowy podlega opłacie stemplowej w wysokości ustalonej dla listów przewozowych".

W § 7 punkty 6 - 23 - nie mają zastosowania.

§ 8 - nie ma zastosowania.

W § 9 punkty 9, 10, 11 i 12 - nie mają zastosowania.

§ 11 - nie ma zastosowania.

W § 12 punkty 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

§ 13 - nie ma zastosowania.

W § 14 punkty 2, 3, 5, 9, 11 i 19 - nie mają zastosowania.

§ 15 - nie ma zastosowania.

W § 16 punkty 1 - 8 i 10 - 33 - nie mają zastosowania; w pkt. 9 wyrazy "list przewozowy" zmienia się na "kwit przesyłkowy"; punkt 34 zmienia się jak następuje:

"34. Termin odbioru przesyłek, które odbiorca obowiązany jest wyładować, powinien być wskazany w taryfie".

Pozatem punkty 36, 38, 40 i 42 - nie mają zastosowania.

Punkt zaś 41 zmienia się jak następuje:

"41. Jeżeli odbiorca zgłosi się po odbiór przesyłki, lecz nie może jej otrzymać z winy kolei w ciągu 3 godzin od zgłoszenia się, kolej powinna mu zwrócić poniesione z tego powodu koszty. Kolej powinna na żądanie odbiorcy zaświadczyć w kwicie przesyłkowym, że odbiorca zgłosił się po odbiór przesyłki".

§ 17. (p. 1 - 5) zmienia się jak następuje:

"Należność przewozową uiszcza się na stacji Warszawa Młocińska".

W § 18 punkty 2 i 5 - nie mają zastosowania. Punkt 4 zmienia się jak następuje:

"4. Do uiszczenia niedoborów, obowiązany jest nadawca względnie odbiorca przesyłki, zależnie od tego kto opłatę uiścił".

§§ 19, 20, 21 i 22 - nie mają zastosowania.

W § 23 punkty 1, 4, 5 i 8 - nie mają zastosowania.

W tymże § 23, w punkcie 2 słowa: "Jeżeli niema innej drogi przewozu" zmienia się na: "W razie przeszkody w wysłaniu lub w dalszym przewozie przesyłki, przyjętej do przewozu".

W § 24 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Jeżeli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki lub jeżeli wogóle zajdzie inna jakaś przeszkoda w wydaniu przesyłki, kolej powinna niezwłocznie o tem zawiadomić nadawcę na jego koszt i żądać rozporządzenia przesyłką".

Pozatem punkty 2 - 5 i 9 - 12 - nie mają zastosowania.

TYTUŁ  III

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KOLEI ŻELAZNYCH. POWÓDZTWO. REKLAMACJE. WALUTA.

§ 26 - nie ma zastosowania.

W § 27, w pkt. 1 słowa: "bądź też wskutek przekroczenia terminu dostawy" - nie mają zastosowania, jak również pkt. 3 i 4 - nie mają zastosowania.

W § 28, w ust. a), c) i g) słowa: "a wyrażonego w liście przewozowym" - nie mają zastosowania.

§§ 29 do 35 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 36 słowa: "do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych w §§ 29, 32, 33, 34 i 35" - nie mają zastosowania.

§ 37. - nie ma zastosowania.

W § 40 punkty 3, 5 i 7 - nie mają zastosowania.

W § 41 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

§ 42 - nie ma zastosowania.

§ 44 zmienia się jak następuje:

"Z chwilą odbioru przesyłki wygasają przeciw kolei wszelkie roszczenia z tytułu umowy o przewóz z wyjątkiem:

a) roszczeń o odszkodowanie, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że szkoda wynikła wskutek złej woli lub ciężkiego niedbalstwa ze strony kolei;

b) roszczeń o zwrot nadpłaconych kwot (§ 18) ".

W § 45, w punkcie 1 ustęp a) - nie ma zastosowania; w punkcie 2, w ustępie a) słowa: "lub opóźnienie dostawy" - nie mają zastosowania; również ustępy d) i e) - nie mają zastosowania.

§§ 47 i 48 - nie mają zastosowania.

W § 49 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

Załączniki D - nie mają zastosowania.

Załącznik F - nie ma zastosowania.

§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1929 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1929.31.302

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.
Data aktu: 08/05/1929
Data ogłoszenia: 15/05/1929
Data wejścia w życie: 15/05/1929