Do art. 1 p. a.
Do art. 2 p. 1.
Hodowla inwentarza, mleczarstwo, sadownictwo, ogrodownictwo, pszczelarstwo i gospodarstwo rybne, o ile są prowadzone samoistnie, podlegają opodatkowaniu. Tego rodzaju przedsiębiorstwa winny być zaopatrzone w świadectwa przemysłowe według rozdziału XIX cz. II lit. C taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy. Obrót tego rodzaju przedsiębiorstw ustala się w myśl art. 5 p. 7 ustawy.
Do art. 2 p. 1 lit. b.
Który rodzaj gospodarstwa jest przeważający ustala się na podstawie porównania przychodu brutto z gospodarstwa rolnego lub leśnego z przychodem brutto z mleczarstwa, ogrodownictwa, sadownictwa lub rybołówstwa, prowadzonego w sposób wyżej określony, a związanego z danem gospodarstwem rolnem lub leśnem.
Tego rodzaju przedsiębiorstwa podlegające opodatkowaniu winny być zaopatrzone w świadectwa przemysłowe według rozdziału XIX cz. II lit. C taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy. Obrót tego rodzaju przedsiębiorstw ustala się w myśl art. 5 p. 7 ustawy.
Do art. 2 p. 1 lit. c.
Wyręby leśne, dokonywane przez właścicieli obszarów leśnych na cudzy rachunek, podlegają zawsze opodatkowaniu, przyczem za obrót podlegający podatkowi przemysłowemu u właściciela obszaru leśnego uważa się wynagrodzenie za wykonane roboty.
Do art. 2 p. 2.
Plac, utrzymywany nawet czasowo przez właściciela, względnie dzierżawcę gospodarstwa rolnego lub właściciela gospodarstwa leśnego poza obrębem własnych lub dzierżawionych gruntów, wchodzących w skład powyższych gospodarstw jedynie dla celów przeładowania produktów gospodarstwa rolnego lub leśnego, jest oddzielnym składem w rozumieniu art. 2 p. 2 ustawy.
W wypadku utrzymywania oddzielnego składu przez właściciela lub dzierżawcę gospodarstwa rolnego, względnie właściciela gospodarstwa leśnego, powstaje obowiązek wykupienia właściwego świadectwa przemysłowego na przedsiębiorstwo handlowe oraz opłacania podatku przemysłowego od obrotu, uzyskanego ze sprzedaży produktów gospodarstwa rolnego lub leśnego, które przez dany skład przeszły.
Do art. 2 p. 3 i 4.
Do art. 3 p. 1.
Przedsiębiorstwa państwowe, niewydzielone z ogólnej administracji państwowej, o ile nie działają wyłącznie na potrzeby administracji państwowej, podlegają podatkowi przemysłowemu, przyczem za podlegający opodatkowaniu obrót (art. 5) uważa się sumę przychodu brutto, uzyskaną z tranzakcyj dokonanych nie na potrzeby administracji państwowej.
Przy określaniu kategorji świadectw przemysłowych dla przedsiębiorstw, o których mowa w ustępie drugim niniejszego paragrafu, uwzględnia się tylko część obrotu (art. 5), podlegającą opodatkowaniu iw stosunku do tej części obrotu ustala się znamiona miarodajne dla ustalenia kategorji świadectwa przemysłowego (wysokość obrotu, produkcji, ilość pracowników i t. p.)
Przykład:
Państwowe przedsiębiorstwo przemysłowe, podlegające zaliczeniu do świadectwa przemysłowego w myśl rozdziału XIX cz. II. lit. C taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy, które sprzedaje nie na potrzeby administracji państwowej 50% ogólnej produkcji, winno wykupić świadectwo przemysłowe odpowiadające 50% ogólnej ilości zatrudnionych robotników.
Do art. 3 p. 2.
Przedsiębiorstwa służące nietylko do zaspakajania własnych potrzeb przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", lecz prowadzone w całości lub w części dla innych celów, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przyczem mają zastosowanie przepisy § 8 ustępy drugi i trzeci niniejszego rozporządzenia.
Podlegają podatkowi prywatne koleje żelazne z dowolną trakcją, a w tej liczbie kolejki w miastach i kolejki podmiejskie oraz tramwaje - o ile nie są w zarządzie przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
Do art. 3 p. 3.
Również korzystają ze zwolnienia od podatku przemysłowego wszystkie zakłady handlowe i przemysłowe, należące do przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o ile zakłady te z uwagi na rodzaj swej działalności są gospodarczo związane z działalnością przedsiębiorstwa użyteczności publicznej.
Do art. 3 p. 6.
Powyższe zwolnienie dotyczy zarówno szkół ogólnokształcących (szkoły powszechne, średnie, licea i t. p.), jako też wszelkiego rodzaju szkół i kursów zawodowych (akuszeryjnych, kroju i t. p.). Natomiast nie korzystają ze zwolnienia od podatku przemysłowego przedsiębiorstwa, będące tylko z nazwy szkołami, lecz nie mające charakteru zakładu naukowego, naprz. kursy szoferskie, tańca, fechtunku i t. p.
Internaty przy zakładach naukowych, z wyjątkiem utrzymywanych na koszt Państwa i związków samorządowych, o ile nie podpadają pod ulgę przewidzianą w punkcie 12 art. 3 ustawy, podlegają podatkowi przemysłowemu.
Do art. 3 p. 7.
Do art. 3 p. 11.
Przemysł ludowy i rzemiosła, które nie odpowiadają chociażby jednemu z powyższych warunków, podlegają opodatkowaniu.
Sprzedaż wyprodukowanych artykułów poza miejscem zamieszkania producenta w oddzielnych zakładach handlowych podlega opodatkowaniu, natomiast sprzedaż tych artykułów na targach podlega opodatkowaniu tylko wówczas, o ile nie ma charakteru dorywczego.
Do art. 3 p. 13.
Wszystkie inne formy kredytu, chociażby nawet zabezpieczonego hipotecznie, np. na weksle, obligi, rewersy i t. p, zobowiązania, należy uważać za kredyt krótkoterminowy w rozumieniu art. 3 p. 13 ustawy.
W instytucjach kredytu mieszanego (długoterminowego i krótkoterminowego) obroty osiągnięte z operacyj kredytu długoterminowego nie podlegają podatkowi.
Do art. 3 p. 15.
Za tranzakcje, wynikające z obrotu uszlachetniającego czynnego w rozumieniu art. 3 p. 15 ustawy, należy uważać przerób na rachunek firm zagranicznych surowców oraz półfabrykatów, sprowadzanych z zagranicy, a przeznaczonych po przeróbce do eksportu.
Osiągnięty z tych tranzakcyj zarobek - brutto nie podlega podatkowi przemysłowemu od obrotu.
Obroty, osiągnięte z eksportu węgla oraz wszelkiego rodzaju półfabrykatów i gotowych wyrobów, jak również tranzakcje z firmami zagranicznemi, wynikające z obrotu uszlachetniającego czynnego, winny być udowodnione prawidłowo prowadzonemi księgami handlowemi eksportera.
Eksport dokonany za pośrednictwem wspólnych biur sprzedaży winien być udowodniony prawidłowo prowadzonemi księgami handlowemi zarówno wspólnego biura sprzedaży, jak również przedsiębiorstwa, eksportującego towary za pośrednictwem tego biura.
Nadto fakt eksportu winien być udowodniony deklaracjami wywozowemi, przewidzianemi w § 50 (wzory Nr. Nr. 13 i 12), względnie w § 51 (wzór Nr. 14) rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 14 marca 1930 r. o postępowaniu celnem (Dz. U. R. P. Nr. 33, poz. 276).
W razie niemożności przedstawienia przez płatnika deklaracyj wywozowych - fakt eksportu może być udowodniony innemi wiarogodnemi dowodami, naprz. zaświadczeniami urzędów celnych, zaświadczeniami eksportowemi związków eksportowych, listami przewozowemi i t. p. Ocena tych dowodów należy do władz wymiarowych.
W wypadku zwolnienia tranzakcyj eksportowych od podatku na podstawie przedstawionego przez płatnika jednego z wyżej wspomnianych dowodów, winna władza wymiarowa na dowodzie tym zaznaczyć, że został on wykorzystany przy wymiarze podatku przemysłowego od obrotu.
W razie wątpliwości, czy dany artykuł należy zaliczyć do surowców lub półfabrykatów albo gotowych wyrobów, mają władze wymiarowe zwracać się za pośrednictwem izb skarbowych o rozstrzygnięcie do Ministerstwa Skarbu.
Ulga z art. 3 p. 15 ustawy dotyczy wyłącznie podatku przemysłowego od obrotu, wobec czego przedsiębiorstwa eksportujące winny być zaopatrzone we właściwe świadectwa przemysłowe.
Obroty osiągnięte z tranzakcyj eksportowych, nieudowodnionych w sposób przepisany (brak prawidłowych ksiąg handlowych, brak dowodów wywozowych i t. p.), nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku i podlegają opodatkowaniu według stawek podatkowych, przewidzianych w art. 7 ustawy.
Obroty osiągnięte z wywozu na obszar W. M. Gdańska podlegają opodatkowaniu według stawek podatkowych, przewidzianych w art. 7 ustawy.
Wynagrodzenia, uzyskane przez przedsiębiorstwa komisowe, pośrednictwa handlowego, ekspedycyjne, transportowe i t. p. z tytułu tranzakcyj eksportowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku z art. 3 p. 15 ustawy.
Do art. 3 ustęp ostatni.
Zwolnienie to może nastąpić jedynie za zgodą przewodniczącego komisji równocześnie z wymiarem podatku przemysłowego od obrotu.
O ile jeden i ten sam płatnik posiada kilka przedsiębiorstw, to może on być zwolniony od podatku przemysłowego od obrotu na zasadzie art. 3 ust. ostatni ustawy tylko w tym wypadku, gdy łączna suma podatku na rzecz Skarbu Państwa, przypadającego od wszystkich przedsiębiorstw danego płatnika, nie przekracza kwoty rocznej 100 złotych.
Do art. 5.
Wszelkiego rodzaju prowizje i inne wynagrodzenia, wypłacane przez przedsiębiorstwo komisantom i pośrednikom, nie są potrącalne z obrotu tegoż przedsiębiorstwa, jako jego koszty handlowe.
Odsetki za dyskonto weksla, pobrane przez sprzedawcę przy sprzedaży towaru na weksle, nie są potrącalne od przychodu brutto i stanowią w całości obrót, podlegający opodatkowaniu.
Tak samo nie są potrącalne od przychodu brutto odsetki pobrane przez sprzedawcę przy sprzedaży towaru na kredyt bez przyjmowania weksli.
Odsetki prolongacyjne i odsetki zwłoki, pobrane od nabywców towarów z powodu niezapłacenia w umówionym terminie pokredytowanej ceny kupna, nie stanowią części obrotu, podlegającego opodatkowaniu.
Kwoty, uzyskane ze sprzedaży części majątku nie stanowiącego przedmiotu ani obrotu, ani też produkcji przedsiębiorstwa, nie są obrotami podlegającemi opodatkowaniu.
Doręczenie towaru przez przedsiębiorstwo wierzycielowi w celu pokrycia zobowiązania stanowi tranzakcję podlegającą opodatkowaniu.
Również sumy uzyskane ze sprzedaży egzekucyjnych na pokrycie ciążących na przedsiębiorstwie zobowiązań stanowią część podlegającego opodatkowaniu obrotu.
Do art. 5 ustęp pierwszy p. 2.
Straty, poniesione na operacjach, stanowiących drugą część obrotu nie podlegają potrąceniu od pierwszej części składowej obrotu.
Za zysk brutto, osiągnięty z operacyj obcemi walutami, dewizami, czekami zagranicznemi oraz wszelkiego rodzaju papierami wartościowemi, uważa się różnicę pomiędzy ceną uzyskaną przy sprzedaży wymienionych wyżej walorów, a ceną nabycia tychże walorów, względnie, gdy nabycie nastąpiło w ubiegłych okresach operacyjnych, wartością danych walorów, wykazaną w bilansie otwarcia danego okresu operacyjnego.
Z obrotu, określonego w art. 5 ustęp pierwszy p. 2 ustawy, nie są potrącalne wszelkie koszty, związane z osiągnięciem obrotu, a w szczególności koszty redyskonta weksli.
Nie wlicza się do podlegającego opodatkowaniu obrotu kwot pobranych od klientów na pokrycie wydatków na książeczki czekowe, koszty protestu, kurtaż, asekurację, porto, depesze i t. p. po należy tem udowodnieniu, że kwoty te stanowią tylko zwrot faktycznie poniesionych wydatków w zastępstwie klientów. W wypadku, gdy pobrane kwoty przekraczają wydatki faktycznie poniesione, kwoty pobrane z powyższego tytułu od klientów podlegają opodatkowaniu w całości.
Do art. 5 ustęp pierwszy p. 3.
Opłaty stemplowe, pobrane przez instytucje ubezpieczeniowe od ubezpieczonych, jako nie wynikające z umowy o ubezpieczenie, nie podlegają włączeniu do podstaw opodatkowania.
Do art. 5 ustęp pierwszy p. 1, 4 i 7.
Do art. 5 ustęp pierwszy p. 5.
Przepis powyższy ma również zastosowanie przy sprzedaży wyrobów państwowego monopolu Spirytusowego w naczyniach zamkniętych przez zakłady gastronomiczne, posiadające uprawnienia na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych z wyszynkiem (restauracje II rzędu, karczmy i domy zajezdne).
Sprzedaż znaczków stemplowych, pocztowych oraz weksli, dokonywana przez przedsiębiorstwa handlowe na podstawie udzielonych przez właściwe władze koncesyj, podlega opodatkowaniu podatkiem przemysłowym od obrotu jedynie od otrzymanego z tego tytułu wynagrodzenia komisowego.
Stosunek "del credere" nie stanowi przeszkody do uznania komisu.
Przedsiębiorstwa komisowe, działające na rachunek: a) firm zagranicznych oraz innych osób zamieszkałych, względnie mających siedzibę poza granicami politycznemi Rzeczypospolitej Polskiej, b) przedsiębiorstw, gospodarstw i osób niepodlegających państwowemu podatkowi przemysłowemu w myśl art. 1 ustawy, względnie zwolnionych od tego podatku w myśl art. 2 i 3 ustawy - opłacają podatek od pełnego obrotu towarowego według stawek w zależności od charakteru sprzedaży.
Przepis ustępu poprzedniego, nie ma zastosowania do komisowej sprzedaży zboża, dokonywanej na. rachunek producentów rolnych. Za zboże uważa się: pszenicę, żyto, owies, jęczmień, grykę, proso, kukurydzę i koński ząb.
Przedsiębiorstwa względnie zajęcia przemysłowe pośrednictwa handlowego, posiadające towary osób trzecich w konsygnacji i działające w imieniu i na rachunek osób, wymienionych w ustępie trzecim niniejszego, paragrafu, nieopłacających państwowego podatku przemysłowego od sprzedaży powyższych towarów, - opłacają podatek od pełnego obrotu towarowego, według stawek w zależności od charakteru sprzedaży.
Przedsiębiorstwa i zajęcia, wymienione w ustępach trzecim i piątym niniejszego paragrafu, winny być zaopatrzone w świadectwa przemysłowe według rozdziału I oz. II lit. A. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy.
Obowiązek prowadzenia prawidłowych ksiąg handlowych nie ciąży na przedsiębiorstwach, względnie zajęciach przemysłowych pośrednictwa handlowego.
Wyklucza stosunek pośrednictwa handlowego:
Obrót przedsiębiorstw, względnie zajęć przemysłowych pośrednictwa handlowego, działających w imieniu i na rachunek osób trzecich, nieopłacających państwowego podatku przemysłowego, a nie posiadających towarów tychże osób trzecich w konsygnacji i nie podpadających pod przepisy ustępu poprzedniego niniejszego paragrafu, - podlega opodatkowaniu w myśl art. 5 ustęp pierwszy p. 5 ustawy.
Do art. 5 ustąp pierwszy p. 6.
Do art. 5 ustęp pierwszy p. 7.
Na powyższe przedsiębiorstwo handlu towarowego winno być nabyte odrębne świadectwo przemysłowe dla przedsiębiorstw handlowych.
Do art. 5 ustąp pierwszy p. 8.
O ile krajowe przedsiębiorstwo przemysłowe, przerabiające wyroby firmy zagranicznej, dostarcza krajowym odbiorcom wytworzone wyroby bezpośrednio na skutek zleceń firmy zagranicznej, wówczas przedsiębiorstwo to winno opłacać podatek również i od tranzakcyj sprzedaży (art. 5 ustęp pierwszy p. 1 ustawy).
W młynach handlowych, które obok tranzakcyj sprzedaży produktów mącznych, uzyskanych z zakupionego na własny rachunek zboża, sprzedają również produkty mączne w drodze wymiany za zboże, kalkulując przytem, o ile chodzi o ceny zboża i produktów mącznych - według cen, istniejących na rynku zbożowym, całkowity obrót ustala się w myśl art. 5 ustęp pierwszy p. 7 ustawy.
W młynach handlowo-gospodarczych (o charakterze mieszanym) należy obrót, uzyskany ze sprzedaży (wymiany) produktów przemiałowych z zakupionego na własny rachunek zboża, ustalać w myśl art. 5 ustęp pierwszy p. 7 ustawy. Obrót zaś uzyskany z tranzakcyj, dokonanych na zasadach, o których mowa w ustępie 1-ym niniejszego paragrafu, t. j. o ile za zboże, przywiezione celem przemielenia młyn wydaje gotowe produkty mączne a zapasów posiadanych, jednak tylko uzyskanych ze zboża przywiezionego do przemiału, nie zaś ze zboża w tym celu zakupionego, ustala się w myśl art. 5 ustęp pierwszy p. 8 ustawy.
Do art. 5 ustęp pierwszy p. 10.
Wydatki kancelaryjne nie podlegają wyłączeniu z podstaw opodatkowania.
Do art. 5 ustąp trzeci.
Przepis ustępu 3 art. 5 ustawy dotyczy jedynie przedsiębiorstw przemysłowych i nie odnosi się do przedsiębiorstw handlowych, chociażby takowe w zastępstwie przedsiębiorstw przemysłowych opłacały podatki konsumcyjne.
Nie dolicza się do podlegającego opodatkowaniu obrotu:
Kwoty uiszczone tytułem podatku przemysłowego nic są potrącalne od obrotu.
Do art. 5 ustęp ostatni.
Wynikłe na dłużnikach straty w żadnym wypadku nie mogą być wyłączone z podstaw opodatkowania.
Do art. 7.
Rodzaj obrotów | Stawka podatkowa | |||||||
Artykuł | Wyszczególnienie | w 1932 r. | w 1933 r. | w 1934 r. | w 1935 r. | w 1936 r. | w 1937 r. i latach następnych | |
A. Przedsiębiorstwa handlu towarowego (cz. II lit. A. rozdziały I i XII taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | ||||||||
5. ustęp pierwszy | I. Prowadzące prawidłowe księgi handlowe: | |||||||
p. 1. | a) od obrotów, osiągniętych ze sprzedaży hurtowej (w rozumieniu art. 7 | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | |
b) od obrotów, osiągniętych z wszelkiego rodzaju sprzedaży z wyjątkiem obrotów ze sprzedaży hurtowej (w rozumieniu art. 7 ustawy) | ||||||||
oraz z wyjątkiem obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów spożywczych pierwszej potrzeby |
1,5%) ) } ) |
0,75% | 0,75% | 0,75% | 0,75% | 0,75% | ||
c) od obrotów, osiągniętych za sprzedaży artykułów spożywczych pierwszej potrzeby, z. wyjątkiem obrotów ze sprzedaży hurtowej w rozumieniu art. 7 ustawy | 1%) | |||||||
d) od obrotów, osiągniętych z dostaw dla instytucyj państwowych i samorządowych | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | ||
II. Nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych: | ||||||||
a) od obrotów, osiągniętych z wszelkiego rodzaju sprzedaży, a w tej liczbie i z dostaw dla instytucyj państwowych i samorządowych, z wyjątkiem obrotów osiągniętych z detalicznej i drobnej sprzedaży artykułów | ||||||||
spożywczych pierwszej | 2%) | |||||||
b) od obrotów, osiągniętych z detalicznej i drobnej sprzedaży artykułów spożywczych pierwszej potrzeby. |
) 1%} |
1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
B. Przedsiębiorstwa skupu zawodowego. | ||||||||
I. Kategorji I, II i III świadectw przemysłowych (Cz. II lit. A. rozdział II taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy): | ||||||||
a) prowadzące prawidłowe księgi handlowe od obrotów wszelkiego rodzaju towarami | 0,5% | 0,5%, | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | ||
b) nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych od obrotów wszelkiego rodzaju towarami | 2% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
II. Kategorji IV świadectw przemysłowych (cz. II lit. A. rozdział II taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) zarówno prowadzące, jak i nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych od obrotów wszelkiego rodzaju towarami | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | ||
5. ustęp pierwszy p. 2. | Instytucje kredytu krótkoterminowego, domy bankowe i kantory wymiany (cz. II lit. A. rozdział III taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy). | |||||||
I. Prowadzące prawidłowe księgi handlowe: | ||||||||
a) od obrotów, osiągniętych w formie pobranych i należnych procentów, prowizji, komisowego, tudzież innych tym podobnych wynagrodzeń za świadczenia | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
b) od obrotów, osiągniętych w formie zysku brutto z operacji obcemi walutami, dewizami, czekami zagranicznemi, tudzież wszelkiego rodzaju papierami wartościowymi | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
II. Nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych: | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów. | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
5. ustęp pierwszy p. 3. | Instytucje ubezpieczeniowe (cz. II lit. A. rozdział IV taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | |||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
5. ustęp pierwszy p. 4. | A. Samoistne przedsiębiorstwa dostaw (cz. II lit. A. rozdział V taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | |||||||
a) prowadzące prawidłowe księgi handlowe od wszelkiego rodzaju obrotów | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | ||
b) nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych od wszelkiego rodzaju | 2% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
B. Samoistne przedsiębiorstwa robót (cz. II, lit. A. rozdział V taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | ||||||||
I. Prowadzące prawidłowe księgi handlowe: | ||||||||
a) od obrotów uzyskanych przy budowie domów mieszkalnych | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
b) od wszelkiego rodzaju obrotów z wyjątkiem obrotów uzyskanych przy budowie domów mieszkalnych | 2% | 2% | 1,75% | 1,50% | 1,25% | 1% | ||
II. Nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych: | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
5. ustęp pierwszy p. 5. | A. Przedsiębiorstwa komisowe oraz pośrednictwa handlowego (cz. II lit. A. rozdział VI taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% | |
B. Przedsiębiorstwa ekspedycyjne i przewozowe (cz. II lit. A rozdział VI taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów. | 1,5% | 1,5% | 1.5% | 1,5% | 1,5% | 1,5% | ||
C. Pozostałe przedsiębiorstwa, wymienione w rozdziale VI, cz. II. lit. A. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy, oraz przedsiębiorstwa komunikacyjne (cz. II lit. B. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
5. ustęp pierwszy p. 6. | A. Przedsiębiorstwa wydawnictw książek, drukowanych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (cz. II lit. A. rozdział XXI taryfy, stanowiącej załącznik do aft. 23 ustawy) | |||||||
a) prowadzące prawidłowe księgi handlowe | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% | ||
b) nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
B. Inne przedsiębiorstwa handlowe (cz. II lit. A. rozdziały: VII, VIII, IX, X, XI, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX i XXI taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | ||||||||
zarówno prowadzące jak i nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
5. ustęp pierwszy p. 7. | A. Przedsiębiorstwa przemysłowe kategorji I - IV świadectw przemysłowych (cz. II lit. C. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | |||||||
I. Prowadzące prawidłowe księgi handlowe: | ||||||||
a) od obrotów ze sprzedaży wydobytych surowców lub wyprodukowanych towarów krajowym przedsiębiorstwom przemysłowym (nie wyłączając przedsiębiorstw budowlanych), zarówno opłacającym podatek przemysłowy, jak i nieopłacającym tego podatku, z wyjątkiem obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty (§ 38 nin. rozp.) | 1% | 1% | 0,875% | 0,75% | 0,625% | 0,50% | ||
b) od pozostałych obrotów, a w tej liczbie i obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty z wyjątkiem obrotów, osiągniętych przez przedsiębiorstwa budowlane przy budowie domów mieszkalnych oraz przez młyny i olejarnie. | 2% | 2% | 1,75% | 1,50% | 1,25% | 1% | ||
c) od obrotów, osiągniętych przez przedsiębiorstwa budowlane przy budowie domów mieszkalnych. | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
d) od obrotów, osiągniętych przez młyny oraz olejarnie z wyjątkiem obrotów w p. a) wymienionych | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
II. Nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych: | ||||||||
a) od obrotów ze sprzedaży wydobytych surowców lub wyprodukowanych towarów krajowym przedsiębiorstwom przemysłowym (nie wyłączając przedsiębiorstw budowlanych), zarówno opłacającym podatek przemysłowy, jak i nieopłacającym tego podatku, z wyjątkiem obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty (§ 38 nin. rozp.) | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
b) od pozostałych obrotów, a w tej liczbie i obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty. | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
B. Przedsiębiorstwa przemysłowe kategorji V - VIII świadectw przemysłowych (cz. II lit. C. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | ||||||||
a) od obrotów ze sprzedaży wydobytych surowców lub wyprodukowanych towarów krajowym przedsiębiorstwom przemysłowym (nie wyłączając przedsiębiorstw budowlanych), zarówno opłacającym podatek przemysłowy, jak i nieopłacającym tego podatku z wyjątkiem obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty (§ 38 nin. rozp.) | 1% | 1% | 0,875% | 0,75% | 0,625% | 0,50% | ||
b) od pozostałych obrotów, a w tej liczbie i obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty, z wyjątkiem obrotów, osiągniętych przez prowadzące prawidłowe księgi handlowe przedsiębiorstwa budowlane przy budowie domów mieszkalnych oraz prowadzące prawidłowe księgi handlowe młyny i olejarnie | 1% | 1% | 1,75% | 1,50% | 1,25% | 1% | ||
c) od obrotów, osiągniętych przez prowadzące prawidłowe księgi handlowe przedsiębiorstwa budowlane przy budowie domów mieszkalnych | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
d) od obrotów, osiągniętych przez prowadzące prawidłowe księgi handlowe młyny oraz olejarnie, z wyjątkiem obrotów w p. a) wymienionych | 1% | 1% | 1% | 1% | i% | 1% | ||
C. Pracownie i zajęcia rzemieślnicze (rękodzielnicze) - cz. II lit. C. rozdział XIX taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy - pod warunkiem posiadania przez właściciela pracowni lub wykonywującego zajęcie karty rzemieślniczej, a na obszarze województwa sławskiego - poświadczenia władzy przemysłowej I instancji: | ||||||||
a) od obrotów ze sprzedaży wydobytych surowców lub wyprodukowanych towarów krajowym przedsiębiorstwom przemysłowym (nie wyłączając przedsiębiorstw budowlanych), zarówno opłacającym podatek przemysłowy, jak i nieopłacającym tego podatku, z wyjątkiem obrotów, osiągniętych ze sprzedaży artykułów, przeznaczonych na inwestycje nabywającego przedsiębiorstwa oraz remonty (§ 38 nin. rozp.) | 1% | 1% | 0,875% | 0,75% | 0,625% | 0,50% | ||
b) od obrotów, osiągniętych z detalicznej i drobnej sprzedaży artykułów | ||||||||
spożywczych pierwszej potrzeby |
1%) } |
1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
c) od pozostałych obrotów | 1,5%) | |||||||
5. ustęp pierwszy p. 8. | A. Przedsiębiorstwa przemysłowe (cz. II lit. C. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | |||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
B. Pracownie i zajęcia rzemieślnicze (rękodzielnicze) - cz. II lit. C. rozdział XIX taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy - pod warunkiem posiadania przez właściciela pracowni lub wykonywującego zajęcie karty rzemieślniczej, a na obszarze województwa śląskiego - poświadczania władzy przemysłowej I instancji | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 1,5% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | ||
5. ustęp pierwszy p. 9. | Przedsiębiorstwa przemysłowe (poza objętemi art. 5 p. 7 i art. 5 p. 8 ustawy) dorożkarstwo, furmaństwo (cz. II lit. C. - rozdział XIX taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) | |||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
5. ustęp pierwszy p. 10 | A. Samodzielne wolne zajęcia zawodowe od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | |
B. Zajęcia przemysłowe (cz. III lit. D. taryfy, stanowiącej zał. do art. 23 ustawy) - z wyjątkiem zajęć przemysłowych pośrednictwa handlowego | ||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | ||
C. Zajęcia przemysłowe pośrednictwa handlowego (kateg. II-b. cz. III lit. | ||||||||
D. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy) |
||||||||
od wszelkiego rodzaju obrotów | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
Do art. 7.
Przykłady:
A. Przedsiębiorstwo przemysłowe prowadzi następujące operacje:
punktu 7 ustępu pierwszego art. 5 ustawy, dla operacji zaś pod b) - zgodnie z punktem 8 ustępu pierwszego tego iż artykułu.
B. Przedsiębiorstwo handlu towarowego, prowadzące prawidło wie księgi handlowe, sprzedaje towary częściowo kupcom dla dalszej odprzedaży, częściowo zaś konsumentom (nie w ładunkach lub ilościach wagonowych). Obrót, osiągnięty ze sprzedaży towarów kupcom dla' dalszej odprzedaży, należy ustalić odrębnie, stosując stawkę podatkową, przewidzianą w art. 7 lit. A. p. la. ustawy, do pozostałego zaś obrotu należy zastosować stawkę podatkową, przewidzianą w art. 7 lit. A. p. 3 lub 4 ustawy w r. 1932, względnie w art. 7 lit. B p, 1 ustawy w latach następnych.
Do art. 7 lit. A. p. 3.
O ile sprzedaż w mniejszych ilościach drobnym kupcom celem dalszej odprzedaży została uskuteczniona przez przedsiębiorstwa handlu towarowego, prowadzące prawidłowe księgi handlowe, wówczas obrót z tego rodzaju sprzedaży uważa się za hurtowy w rozumieniu art. 7 ustęp przedostatni ustawy, wobec czego obrót ten korzysta z ulgowej 0,5% -owej stawki podatkowej, przewidzianej w art. 7 lit. A. p. 1a. ustawy.
Do art. 7 lit. A. p. 9.
Ulga z art. 7 lit. A. p. 9 ustawy ma, również zastosowanie do obrotów, osiągniętych przez przedsiębiorstwa przemysłowe ze sprzedaży towarów przedsiębiorstwom budowlanym, obowiązanym do wykupienia świadectw przemysłowych w myśl rozdziału XIX - cz. II - lit. C, taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy.
Za towary przeznaczone ma, iniwestycje uważa się artykuły, które stanowić mają w przedsiębiorstwach nabywających część składową majątku lub inwentarza, (budynki, maszyny, (urządzenia fabryczne i biurowe i t. p.), a nie są przeznaczone dla celów produkcji.
Za remonty uważa się tylko takie naprawy, które zwiększają wartość przedmiotów inwestycyjnych.
Do art. 7 lit. A. p. 3, 10, lit. B. p. 3.
W wypadku nieposiadania karły rzemieślniczej (poświadczenia władzy przemysłowej I instancji) przez właściciela pracowni rzemieślniczej 'lub rękodzielniczej, odnośne pracownie opłacają podatek na zasadach, określonych dla przedsiębiorstw przemysłowych i nie korzystają z ulg, przewidzianych dla rzemieślników.
Do art. 7 ustęp trzeci.
Do art. 7 ustęp piąty.
A) sprzedaż wszelkiego rodzaju towarów w dowolnych ilościach przez przedsiębiorstwa handlowe: 1) kupcom, przemysłowcom, kółkom rolniczym, producentom rolnym, przedsiębiorstwom państwowym i komunalnym (handlowym i przemysłowym, zarówno podlegającym podatkowi przemysłowemu, jak i zwolnionym od tego podatku) tudzież instytucjom ubezpieczeń społecznych, - celem odsprzedaży lub produkcji, 2) przedsiębiorstwom komunikacyjnym (cz. II lit. B. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy), -zarówno podlegającym podatkowi przemysłowemu, jak i zwolnionym od tego podatku - także celem eksploatacji;
B) wszelkie sprzedaże innego rodzaju aniżeli wyszczególnione w punkcie A), a w szczególności sprzedaże konsumentom, kupcom i przemysłowcom nie dla celów odprzedaży lub produkcji i t. p.,- o ile są dokonane w ładunkach wagonowych, względnie partjami odpowiadającemi pełnemu ładunkowi 10-tonnowego wozu towarowego.
Za sprzedaż dla celów produkcji uważa się wszelką sprzedaż towarów przedsiębiorstwom przemysłowym z wyjątkiem sprzedaży towarów dla celów inwestycyjnych oraz dla remontów (§ 38 nin. rozp.), jak również z wyjątkiem sprzedaży dla konsumcji niezwiązanej z produkcją (naprz. - sprzedaż papieru dla celów kancelaryjnych przedsiębiorstwom przemysłowym, nieprzerabiającym papieru i t. p.).
Za sprzedaż przedsiębiorstwom komunikacyjnym celem eksploatacji uważa się sprzedaż towarów, służących do utrzymania przedsiębiorstwa komunikacyjnego w ruchu i zużywających się jednorazowo, jak naprz. węgiel, smary.
Sprzedaż nurtowa winna być udowodniona, prawidłowemi księgami handlowiemi.
Zawarte w art. 7 ustęp piąty ustawy określenie sprzedaży hurtowej ma, jedynie zastosowanie do wymiaru podatku od obrotu i w niczem nie narusza postanowień części II załącznika do art. 23 ustawy, (lit. A. rozdział I. kat. pierwsza), dotyczących klasyfikacji przedsiębiorstw.
Do art. 7 ustęp ostatni.
Do art. 8.
Do art. 8 p. 3.
Komiwojażerowie firm zagranicznych winni być uważani jako. działający na rachunek własny, o ile umowy zawarte z odnośnemi obcemi państwami nie traktują tej sprawy odmiennie.
Do art. 8 p. 4.
Natomiast pod pojęcie pisma perjodycznego nie podpadają książki wydawane perjodycznie, a stanowiące bądź oddzielnie, bądź przez połączenie kilku tomów (zeszytów) jedną całość.
Natomiast w drukarniach, wykonywujących oprócz druku własnych pism perjodycznych i inne druki na zamówienia osób postronnych, opodatkowaniu podlegają jedynie obroty, osiągnięte z wykonania druków dla zamawiających.
Do art. 8 p. 5.
O ile w wymienionym w poprzednim ustępie przedsiębiorstwie zatrudnioną jest chociaż przejściowo - jedna siła obca, względnie dwaj członkowie rodziny, wówczas ulga z art. 8 p. 5 ustawy nie może być przyznana.
Za członków rodziny uważa się: małżonków, dzieci ślubne, nieślubne i przysposobione, krewnych męża i żony w linji wstępnej i zstępnej.
Właściciele pracowni rzemieślniczych lub rękodzielniczych oraz osoby wykonywujące zajęcia rzemieślnicze, względnie rękodzielnicze celem uzyskania ulgi z, art. 8 p. 5 ustawy winny wykazać się posiadaniem karty rzemieślniczej, względnie na obszarze województwa śląskiego - poświadczeniem władzy przemysłowej I instancji.
W wypadku, nieposiadania karty rzemieślniczej (poświadczenia władzy przemysłowej I instancji) przez właściciela pracowni rzemieślniczej lub rękodzielniczej, względnie przez osobę, wykonywującą zajęcie rzemieślnicze lub rękodzielnicze, odnośne pracownie, względnie zajęcia opłacają podatek na zasadach, określonych dla przedsiębiorstw przemysłowych i nie korzystają z ulg przewidzianych w art. 8 p. 5 ustawy.
Mydlarstwo, rzeźnictwo i wyrąb mięsa nie korzystają wogóle z ulgi z art. 8 p. 5 ustawy.
Do art. 11.
Przykłady:
Hotel (rozdział X) i restauracja (rozdział VII), chociażby się mieściły w lokalach ze sobą połączonych, stanowią dwa odrębne przedsiębiorstwa, wymagające nabycia dwóch świadectw przemysłowych.
Sklep kolonialny (rozdział I) i nakład restauracyjny (rozdział VII) w żadnym wypadku nie mogą stanowić jednego przedsiębiorstwa, a wymagają nabycia dwóch odrębnych świadectw przemysłowych.
Do art. 12.
Do art. 13.
Do art. 14 ustęp drugi.
Wszelkie inne rodzaje zakładów utrzymywanych przez przedsiębiorstwo przemysłowe w celu sprzedaży w nich wyrobów własnej produkcji uważa się za zakłady detalicznej lub drobnej sprzedaży.
Przedsiębiorstwo przemysłowe może utrzymywać bez obowiązku wykupienia odrębnych świadectw przemysłowych, na przedsiębiorstwa handlowe w nieograniczonej ilości zakłady hurtowej sprzedaży wyrobów własnej produkcji, o ile zakłady te mieszczą się przy samym nakładzie przemysłowym lub poza nim, lecz w obrębie miejscowości, będącej siedzibą zakładu przemysłowego.
Natomiast poza siedzibą zakładu przemysłowego przedsiębiorstwo przemysłowe może utrzymywać bez obowiązku wykupienia odrębnego świadectwa przemysłowego dla przedsiębiorstw handlowych tylko jeden zakład hurtowej sprzedaży wyrobów własnej produkcji. W wypadkach, gdy przedsiębiorstwo przemysłowe posiada w miejscowościach poza jego siedzibą dwa lub kilka zakładów hurtowej sprzedaży wyrobów własnej produkcji - wszystkie te zakłady winny być uważane za oddzielne w myśl art. 11 ustawy.
Zakłady handlowe nie uważane za oddzielne w myśl art. 11 ustawy winny być zaopatrzone w karty rejestracyjne.
Do art. 14 ustęp trzeci.
Do art. 14 ustępy drugi i trzeci.
Do art. 15.
O ile wyrąb lasu na mocy jednej umowy dokonywa się w obrębie parcel leśnych, chociażby graniczących ze sobą, lecz położonych w dwóch lub kilku gminach administracyjnych - wyrąb, prowadzony w każdej poszczególnej gminie, uważa się za oddzielne przedsiębiorstwo.
Do art. 18.
Przedsiębiorstwa handlu towarowego mogą uskuteczniać dostawy towarów, stanowiących przedmiot ich własnego handlu, bez odrębnego, świadectwa przemysłowego na dostawy na ogólną sumę, odpowiadającą normom, przewidzianym w cz. II lit. A. - rozdział V taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy, dla świadectwa przemysłowego posiadanego przez dane przedsiębiorstwo.
Tego rodzaju biura techniczne winny być zaopatrzone w świadectwa przemysłowe II kat. przedsiębiorstw handlowych w myśl cz. II lit. A rozdział VI taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy, i nie mają obowiązku nabywania, odrębnych świadectw przemysłowych na każdą poszczególną robotę, wchodzącą w zakres ich działalności, określonej w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu.
Za przedsiębiorstwa budowlane uważa się stałe przedsiębiorstwa, podejmujące się wykonania robót i utrzymujące w tym celu personel techniczny oraz robotników, bez względu na to, czy dostarczają one, czy też nie dostarczają materjałów, służących do wykonania robót.
Przedsiębiorstwa budowlane winny nabywać świadectwa przemysłowe według ogólnej ilości zatrudnionych robotników w myśl cz. II lit. C rozdział XIX taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy.
Tego rodzaju przedsiębiorstwa budowlane nie mają obowiązku nabywania odrębnych świadectw przemysłowych na każdą poszczególną robotę.
Przedsiębiorstwa budowlane, wykonywujące roboty z własnych materjałów, opłacają podatek przemysłowy od obrotu w myśl art. 5 ustęp pierwszy p. 7 ustawy, zaś wykonywujące roboty z cudzych materjałów w myśl art. 5 ustęp pierwszy p. 8 ustawy.
Biura techniczne, które - oprócz czynności, określonych w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu - wykonywują nadto roboty przy pomocy najętych robotników, winny oprócz świadectw przemysłowych na biura techniczne nabywać odpowiednie świadectwa przemysłowe na przedsiębiorstwa budowlane według ilości zatrudnionych robotników.
Do art. 19.
Do art. 20.
Do art. 21.
Do art. 22.
Jeżeli pomieszczenie składowe zakładu handlowego, nie będące oddzielnym składem, ma charakter pokoju i w pomieszczeniu tem dokonywane są tranzakcje handlowe, wówczas okoliczność tą winna być uwzględniona przy ustalaniu kategorji świadectwa przemysłowego dla zakładu handlowego, o ile kategorja świadectwa w myśl przepisów części II lit. A taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23 ustawy, uzależniona jest od ilości pokoi.
Do art. 24.
W wypadku, gdy dla wszystkich gałęzi fabrykacji (produkcji), wykonywanych w jednym zakładzie przemysłowym, przewidziane są w części II lit. C taryfy świadectwa przemysłowe według ilości robotników, wówczas na dany zakład przemysłowy winno być nabyte jedno świadectwo przemysłowe bądź według poszczególnych rodzajów fabrykacji, bądź też według ogólnej ilości zatrudnionych, w całym zakładzie przemysłowym robotników, w zależności od tego, które świadectwo przemysłowe jest wyższej kategorji.
Przykłady:
I. Zakład, przemysłowy obejmuje przędzalnię o 200 robotnikach, tkalnię o 400 robotnikach i farbiarnię o 100 robotnikach, ogółem ilość robotników w zakładzie przemysłowym - 700.
Przypadają świadectwa, przemysłowe według poszczególnych rodzajów fabrykacji:
Na cały zakład przemysłowy przypada świadectwo przemysłowe w myśl rozdziału XIX części II lit. C. taryfy według 700 robotników - kategorji II.
Na dany zakład przemysłowy winno być wykupione świadectwo przemysłowe kategorji II.
II. Zakład przemysłowy obejmuje przędzalnię o 600 robotnikach, tkalnię o 250 robotnikach i farbiarnię o 100 robotnikach, ogólna ilość robotników w zakładzie przemysłowym - 950 robotników.
Przypadają świadectwa przemysłowe według poszczególnych rodzajów fabrykacji:
Na cały zakład przemysłowy przypadałoby świadectwo przemysłowe w myśl rozdziału XIX części II lit. C taryfy według ogólnej ilości zatrudnionych robotników (950) - kategorji II. Jednak z uwagi na to, że według ilości robotników zatrudnionych w przędzalni przypada świadectwo przemysłowe kategorji I - na dany zakład przemysłowy Winno być wykupione świadectwo przemysłowe na przędzalnię kategorji I.
Do art. 25.
Do art. 26.
Do art. 27.
Przepis powyższy dotyczy również kart rejestracyjnych na zakłady hurtowej sprzedaży, nie stanowiące w myśl art. 14 ustawy oddzielnych zakładów handlowych.
Urząd skarbowy, w którego okręgu nabyto kartę rejestracyjną na zakład hurtowej sprzedaży (ustęp drugi niniejszego paragrafu), należący do przedsiębiorstwa, położonego w okręgu innego urzędu skarbowego, winien go o tem zawiadomić, przesyłając odpis deklaracji złożonej w myśl art. 34 ustęp ostatni ustawy.
Urząd skarbowy, w którego okręgu nabyto świadectwo przemysłowe na zakłady należące do przedsiębiorstw, o których mowa w ustępie drugim art. 54 ustawy, winien o tem zawiadomić właściwy urząd skarbowy, względnie, o ile chodzi o spółki akcyjne, właściwą izbę skarbową.
Do art. 29.
Pełnomocnictwo umieszczone przez płatnika na deklaracji jest wystarczające.
Do art. 32.
Do art. 33.
W tych wypadkach, gdy ogólna suma należna za wykonanie robót, względnie dostaw nie została cyfrowo ustalona w umowie i nie może być zgóry ściśle określona, nabywa się świadectwo przemysłowe odpowiednio do tej sumy, która się w przybliżeniu da ustalić.
W razie niemożności ustalenia daty faktycznego rozpoczęcia wykonywania umowy o roboty, względnie dostawy, za datę rozpoczęcia należy uważać dzień zawarcia umowy.
Do art. 35.
Przy dopłacie należy zażądać złożenia nowej deklaracji w myśl art. 34 ustawy, z dołączeniem poprzednio nabytego świadectwa przemysłowego, które winno być unieważnione.
W razie przeniesienia przedsiębiorstwa z niższej klasy miejscowości do wyższej, dopłatę w myśl ustępu pierwszego niniejszego paragrafu uskutecznia się w kasie urzędu skarbowego tego okręgu, do którego przedsiębiorstwo się przenosi.
O ile kategorja świadectwa w przedsiębiorstwie przemysłowem, czynnem już w I półroczu roku kalendarzowego, uzależnioną jest od ilości wyprodukowanych przez nie artykułów, to bez względu na to, w którem półroczu zostanie przekroczona norma dopuszczalnej produkcji na podstawie posiadanego świadectwa przemysłowego, dopłata winna być uskuteczniona w stosunku do rocznej ceny świadectwa. Stosuje się to również do przedsiębiorstw skupu zawodowego.
Przeklasowanie przedsiębiorstwa z kategorji wyższej do niższej wskutek zmian, zaszłych w ciągu roku padatkowego, nie jest dopuszczalne. Również nie jest dopuszczalna zmiana w ciągu roku podatkowego posiadanego świadectwa przemysłowego, wydanego na określony w świadectwie rodzaj przedsiębiorstwa, na świadectwo dla innego rodzaju przedsiębiorstwa, prowadzonego w tymże lokalu i przez tę samą osobę (np. zamiana świadectwa przemysłowego na restaurację na świadectwo na handel artykułami spożywczemi).
Świadectwa przemysłowe mogą być zamieniane za odpowiednią dopłatą jedynie na tego samego rodzaju świadectwa przemysłowe wyższej kategorji, albo wyższej klasy miejscowości.
Zamiana świadectwa przemysłowego na handel obnośny jest dopuszczalna tylko na świadectwo na handel rozwoźny.
Do art. 36.
Pierwsza z wyżej wymienionych władz, po uczynieniu adnotacji w myśl art. 36 ustawy, przesyła drugiej deklarację, złożoną w swoim czasie zgodnie z art. 34 ustawy i udziela jej wszelkich danych, odnoszących się do przeniesionego przedsiębiorstwa.
Przeniesienie przedsiębiorstwa z jednej ulicy na drugą w obrębie miejscowości tejże klasy nie stanowi zmiany miejsca wykonywania przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 36 ustawy.
Przejście przedsiębiorstwa od właściciela jednoosobowego na własność spółki handlowej (nawet spółki firmowej) stanowi zmianę osoby przedsiębiorcy i wymaga odnośnej adnotacji na świadectwie przemysłowem, wobec czego w razie stwierdzenia braku takiej adnotacji należy uznać, że przedsiębiorstwo prowadzone jest bez świadectwa, co stanowi wykroczenie, przewidziane w art. 98 ustawy.
Do art. 27 - 39.
Do art. 40 - 50.
Delegowani do sprawdzania urzędnicy mają prawo:
Do art. 51.
Jeżeli protokół spisano poza obrębem tego miejsca, gdzie zostało stwierdzone przekroczenie, to okoliczność ta winna być zaznaczona w protokóle z podaniem przyczyn.
Protokół winien zawierać:
Jeżeli oskarżony odmówi podpisania protokółu, okoliczność tę należy zaznaczyć.
Przy sporządzaniu protokółów o prowadzeniu zakładów handlowych lub przemysłowych, na które wcale nie nabyto świadectw przemysłowych, należy zwrócić uwagę oskarżonego na przepisy art. 113 ustawy i okoliczność tę zaznaczyć w protokóle.
Protokół udziela się przedsiębiorcy, który ma prawo bądź niezwłocznie, bądź w ciągu najbliższych dni 14-tu złożyć do protokółu swoje wyjaśnienia.
W razie niezłożenia kaucji nakłada się sekwestr na towary do wysokości sumy podlegające) zabezpieczeniu.
W tym ostatnim wypadku należy oprócz protokółu sporządzić spis zajętych towarów z dokładnem podaniem ich rodzaju, ilości i oceny.
Zajęte towary należy oddać na przechowanie za potwierdzeniem odbioru na spisie urzędowi skarbowemu, względnie urzędowi gminnemu (magistratowi).
Jeżeli w ciągu 30 dni po dokonaniu zajęcia nie zostanie nabyte świadectwo przemysłowe, względnie nie zostanie złożona kaucja, zajęte towary będą sprzedane w drodze licytacji. Towary, ulegające zepsuciu, mogą być sprzedane w terminie wcześniejszym.
Do art. 52 - 54.
Przedsiębiorstwa prowadzone na skutek zezwoleń władz skarbowych na podstawie świadectw przemysłowych niższych kategoryj, a ustawowo zaliczone do świadectw przemysłowych kat. I i II przedsiębiorstw handlowych i kat. I do V przedsiębiorstw przemysłowych, obowiązane są do składania zeznań ó obrocie.
W zeznaniu o obrocie zakładu przemysłowego należy wykazać w łącznej gumie obrót osiągnięty bezpośrednio z tego zakładu i z obsługujących zakład przemysłowy zakładów handlowych, wolnych od świadectw przemysłowych (art. 14 ustawy).
Natomiast, o ile przedsiębiorstwo przemysłowe prowadzi we własnym zarządzie i na własny rachunek zakłady handlowe, opłacające osobne świadectwa przemysłowe, obowiązane jest złożyć o obrocie każdego z nich osobne zeznania, podając jednocześnie w zeznaniu o obrocie zakładu przemysłowego ilości wytworów przekazanych do zakładów handlowych, podlegających odrębnemu opodatkowaniu.
Do art. 54.
Osoby, wykonywujące samodzielne wolne zajęcia zawodowe (art. 9 ustawy) składają zeznania o obrocie urzędowi skarbowemu tego okręgu, w obrębie którego mają stałe miejsce zamieszkania, względnie pobytu.
Do art. 56.
Przykłady:
, czyli przy kwartalnych wpłatach - 120 zł, przy miesięcznych - 40 zł.
, czyli przy kwartalnych wpłatach - 720 zł, przy miesięcznych - 240 zł.
Nowopowstałe w roku bieżącym przedsiębiorstwa uskuteczniają wpłaty zaliczek na podstawie rzeczywistego obrotu, przyczem przedsiębiorstwa nie prowadzące prawidłowych ksiąg handlowych (art. 56 ustęp drugi ustawy), winny wpłacać zaliczki według własnego obliczenia.
Powyższy przepis rozciąga się również na przedsiębiorstwa sezonowe (art. 32 ustawy), oraz samoistne przedsiębiorstwa wykonywania robót i dostaw (art. 33 ustawy).
Za nowopowstałe w rozumieniu art. 56 ustawy uważa się przedsiębiorstwo, które faktycznie przedtem nie istniało, a nie przedsiębiorstwo, istniejące poprzednio pod mną firmą lub prowadzone przez inną osobę.
Przy obliczaniu zaliczek kwartalnych (art. 56 ustęp drugi ustawy) za podstawę przyjmuje się obrót ustalony przy wymiarze podatku przemysłowego od obrotu za poprzedni rok podatkowy (kalendarzowy) oraz stawki podatkowe, obowiązujące w danym bieżącym roku podatkowym.
Do art. 58.
Do art. 59.
Izby przemysłowo-handlowe oraz izby rzemieślnicze winny do dnia 1 października roku, poprzedzającego rok, w którym następuje uzupełnienie komisji, złożyć prezesom właściwych izb skarbowych listy kandydatów na członków komisji i ich zastępców, o których mowa w ustępie trzecim art. 59 i w ustępie trzecim art. 60 ustawy.
Kierownicy urzędów skarbowych przedkładają swe wnioski na zamianowanie połowy członków i ich zastępców, przyczem winni baczyć, aby w liczbie proponowanych przez nich kandydatów zostali w miarę możności uwzględnieni przedstawiciele tych liczniejszych grup płatników, które pominięto przy mianowaniu z list oraz, aby wolne zawody oraz spółdzielczość były reprezentowane przynajmniej przez jednego członka i jednego zastępcę.
Prezesi izb skarbowych mają wybierać z list kandydatów osoby, zdaniem ich, najbardziej godne zaufania i baczyć na to, aby skład komisji odpowiadał ustosunkowaniu poszczególnych grup płatników (art. 61 ustawy) w danym okręgu.
Do art. 66.
Do art. 70.
Do art. 73.
Do art. 74.
Do art. 75.
Opinja biegłych (rzeczoznawców) nie jest wiążąca dla władzy wymiarowej i ma znaczenie jedynie informacyjne.
Do art. 76.
Księgi handlowe prawidłowe i rzetelne są w myśl ustępów trzeciego i czwartego art. 76 ustawy zupełnym dowodem na wysokość obrotu, wykazanego w zeznaniu. Natomiast przepisy te nie wiążą władzy wymiarowej w kwestji oceny prawnej obrotu podatkowego i to zarówno pod względem zakwalifikowania obrotu do poszczególnych stawek podatkowych (art. 7 ustawy), jak również pod względem zaliczenia tranzakcyj do poszczególnych kategoryj obrotu podatkowego, względnie uznania pewnych przychodów za wchodzące w skład obrotu podatkowego (art. 5 ustawy). Przepisy ustępu trzeciego art. 76 ustawy nie mają zastosowania wtedy, gdy obrót zeznany odbiega od wykazanego w księgach, a różnica nie jest spowodowana odmienną kwalifikacją prawną obrotów, podlegających opodatkowaniu.
O ile księgi handlowe zostały uznane za nieprawidłowe lub nierzetelne, władze wymiarowe ustalają obroty na podstawie posiadanych materjałów i danych.
Obowiązek wykazania obrotów, podlegających zniżonym stawkom podatkowym (art. 7 ustawy) oraz warunków, uzasadniających korzystanie z tych stawek, ciąży na płatnikach.
O ile w księgach handlowych nie są wykazane odrębnie obroty, podlegające zróżniczkowanym stawkom podatkowym, odnośne przedsiębiorstwa obowiązane są po upływie każdego roku kalendarzowego w terminie do dnia 15 lutego roku następnego sporządzić szczegółowe wykazy obrotów, podlegających zniżonym stawkom podatkowym, jak również wykazy wytworów, względnie towarów przekazanych do innych zakładów przemysłowych lub handlowych, należących do tego samego właściciela.
W wypadkach, gdy detaliczna i drobna sprzedaż artykułów spożywczych pierwszej potrzeby nie została należycie udowodniona, komisja szacunkowa ustala obrót osiągnięty ze sprzedaży tych artykułów oddzielnie na podstawie materjałów, jakiemi rozporządza.
Do art. 76 ustępy piąty, szósty, siódmy, ósmy,
Do art. 77.
Do art. 80.
Do art. 84.
Wymiar dodatkowy na zasadzie ustępu drugiego art. 84 ustawy uzasadniony być musi nowemi konkretnemi okolicznościami, ujawnionemi po pierwotnym wymiarze.
Pod pojęcie później ujawnionych okoliczności nie podpadają materjały konkretne, które znajdowały się w posiadaniu władzy wymiarowej, względnie były do jej dyspozycji w czasie dokonywania pierwotnego wymiaru, nie zostały jednak wykorzystane. W szczególności nie można uważać za nową okoliczność zakwestionowania obrotu przedsiębiorstwa przy sposobności lustracji, dokonanej po pierwotnym wymiarze podatku.
Również nie stanowi nowych okoliczności opinja rzeczoznawców, o ile opinja ta nie będzie poparta konkretnemi danemi, które nie były znane w postępowaniu wymiarowem.
Nie może być podstawą dodatkowego wymiaru podatku późniejsza zmiana oceny tych okoliczności, które były ocenione, względnie powinny były być ocenione przy pierwotnym wymiarze. W szczególności nie mogą być uważane za nowe okoliczności dane, ujawnione z ksiąg handlowych, zaofiarowanych przez płatnika w zeznaniu o obrocie, a zbadanych po pierwotnym wymiarze, niezależnie od tego, czy księgi handlowe były zbadane poprzednio, czy też nie.
Jedyny wyjątek zachodzi wówczas, gdy przy zbadaniu ksiąg handlowych, uskutecznionem po pierwotnym wymiarze zostało stwierdzone, że księgi są prowadzone niezgodnie z istotnym stanem rzeczy, t. j. że księgi są nierzetelne.
Dodatkowy wymiar może być zawsze uskuteczniony w związku z postępowaniem karnem z art. 105 i 106 ustawy.
Do art. 85.
Powody złożenia odwołania po terminie, a w szczególności uzasadnienie ważnej a nieuchronnej przyczyny opóźnienia, winny być przytoczone w odwołaniu.
Spóźnione odwołania płatników, podlegających kompetencji komisji szacunkowej, należy przedstawić tej komisji, która decyduje, czy zaszła ważna a nieuchronna przyczyna opóźnienia.
Odwołania spóźnione, co do których opóźnienie uznane zostało przez władzę wymiarową za usprawiedliwione, traktuje się narówni z odwołaniami, wniesionemi w terminie przepisanym.
Do art. 87.
Przewodniczący zgłasza sprzeciw na tem posiedzeniu komisji, na którem zapadła uchwała, przyczem zgłoszenie winno być zapisane w protokóle obrad. Wywód pisemny sprzeciwu sporządza się najpóźniej w terminie 7-dniowym, oznaczonym w ustępie pierwszym art. 87 ustawy.
W wypadku wniesienia odwołania od wymiaru, przeciw któremu zgłoszony został również sprzeciw przewodniczącego, odwołanie takie winno być w ciągu dni 3 przesłane do komisji odwoławczej z podaniem liczby i daty pisma, przy którem przedłożono sprzeciw w myśl ustępu trzeciego art. 87 ustawy.
Do art. 88.
Zarzut odwołania skierowany przeciwko obowiązkowi podatkowemu jest zawsze zarzutem konkretnym.
Badanie konkretnych zarzutów odwołania i przeprowadzanie w razie potrzeby uzupełniających dochodzeń winno być uskutecznione przez przewodniczącego komisji szacunkowej, względnie skarbową władzę wymiarową I instancji (urząd skarbowy, izbę skarbową) przed przedstawieniem sprawy instancji odwoławczej.
Do art. 89 ustąp trzeci.
Różnica podwyższonego wskutek uwzględnienia sprzeciwu podatku jest płatna w 'terminie, przewidzianym w art. 83 ustawy.
Od decyzji komisji odwoławczej, podwyższającej podatek wskutek uwzględnienia sprzeciwu przewodniczącego komisji szacunkowej, przysługuje płatnikowi prawo wniesienia skargi do Najwyższego Trybunału Administracyjnego.
Do art. 91.
W wypadku uzupełnienia postępowania wymiarowego w myśl ustępu drugiego art. 91 ustawy, władza wymiarowa I instancji po uzupełnieniu postępowania wymiarowego uskutecznia ponowny wymiar podatku, stosując się do wskazówek instancji odwoławczej. Na ponowny wymiar podatku doręcza się płatnikowi nowy nakaz płatniczy, wypełniony na całą kwotę wymiaru, przyczem do zapłaty przypada różnica pomiędzy kwotą podatku, ustaloną przy pierwotnym wymiarze, a kwotą ustaloną przy ponownym wymiarze.
Od nakazu płatniczego na ponowny wymiar podatku przysługuje płatnikowi prawo złożenia odwołania w terminie dni 14-tu, licząc od dnia następnego po doręczeniu nakazu płatniczego. W odwołaniu może płatnik kwestjonować całkowity wymiar podatku.
O ile komisja szacunkowa nie zastosuje się do wskazówek komisji odwoławczej i nie podwyższy odpowiednio wymiaru, przewodniczący komisji szacunkowej winien zgłosić sprzeciw przeciwko uchwale komisji szacunkowej w myśl art. 87 ustawy.
Do art. 93.
Do art. 95 w brzmieniu obowiązującem do dnia 31 grudnia 1933 r. włącznie.
Za spółdzielcze instytucje drobnego, kredytu uważa się spółdzielnie kredytowe, określone w rozporządzeniu Ministra Skarbu z dnia 30 września 1927 r. w sprawie zmiany przepisów, dotyczących ulg podatkowych dla instytucyj drobnego kredytu w dziedzinie niektórych danin publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 92, poz. 827).
Za związek rewizyjny uważać należy taki związek lub taką spółdzielnię, które na podstawie art. 68, względnie 70 ustawy o spółdzielniach otrzymały od rady spółdzielczej prawo dokonywania rewizji.
Spółdzielnie korzystają z ulg od 1 dnia najbliższego miesiąca, na stępującego po zapadnięciu decyzji związku o przyjęciu ich w poczet członków związku, a tracą ulgę od 1 dnia najbliższego miesiąca po ich wykreśleniu ze związku.
Stwierdzenie przynależności spółdzielni do związku rewizyjnego należy do związku, który przesyła izbom skarbowym wykazy należących doń spółdzielni w miesiącu styczniu każdego roku, z oznaczeniem daty przyjęcia każdej z nich do związku.
Zaliczenie spółdzielni do jednego z typów, wymienionych pod lit. a i b punktu 1 ustępu pierwszego art. 95 ustawy, uskutecznia się na podstawie głównego jej zadania, stanowiącego faktycznie przeważającą część obrotów spółdzielni.
Obroty spółdzielni, wychodzące poza ramy jej właściwej działalności z ulg, przewidzianych w art. 95 ustawy, nie korzystają.
Przykłady:
Niewłaściwą działalnością będzie dostawa butów dla armji przez spółdzielnię spożywców lub rolników, właściwą natomiast będzie ta sama czynność, dokonywana przez spółdzielnię szewców.
Niewłaściwą działalnością będzie skup bydła i eksport jego zagranicę dokonywany przez spółdzielnie spożywców, natomiast czynność ta będzie właściwą dla spółdzielni rolników, względnie hodowców bydła.
Za inne spółdzielnie (art. 95 p. 2 ustępu pierwszego ustawy) uważa się te, które należą do związków rewizyjnych, ale nie odpowiadają warunkom, wyszczególnionym w p. 1 ustępu pierwszego art. 95 ustawy.
Do art. 95 w brzmieniu obowiązującem od dnia 1 stycznia 1934 r.
Jeżeli spółdzielnia rozciąga swą działalność podstawową również na osoby, nie będące jej członkami, to z ulg korzysta tylko wówczas: a.) gdy członkowie otrzymują jedynie dywidendę od udziałów w granicach, oznaczonych w ustępie 2 art. 57 ustawy o spółdzielniach, b) gdy członkowie otrzymują wprawdzie prócz dywidendy od udziałów dalszy jeszcze udział w zyskach na zasadach, oznaczonych w statucie na podstawie ustępu 3 art. 57 ustawy o spółdzielniach, ale zarazem przelewa spółdzielnia do funduszów, niepodlegających według ustawy lub statutu podziałowi między członków, co najmniej tę część zysku, jaka przypada stosunkowo na obroty z nieczłonkami.
Za spółdzielnię mieszkaniową uważać należy taką tylko spółdzielnię dla budowy nowych domów mieszkalnych, której majątek pozostaje wyłącznie jej własnością, członkowie zaś korzystają jedynie z mieszkań w charakterze wyłącznych lokatorów. Natomiast spółdzielnię, która buduje domy mieszkalne dla swych członków z przepisaniem na nich tytułu własności, zaliczyć należy do spółdzielni budowlanych (przemysłowych lub handlowych).
Nie stanowi przeszkody do korzystania z ulgi, określonej w art. 95 p. 1 ustawy, jeżeli własność spółdzielni pracy lub jej członków stanowią najprostsze i najogólniejsze narzędzia pracy ręcznej, jak młot, piła, łopata, kilof i t. p.
Za spółdzielcze instytucje drobnego kredytu uważa się te spółdzielnie w rozumieniu art. 6 (rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 marca 1928 r. o prawie bankowem (Dz. U. R. P. Nr. 34, poz. 321), które odpowiadają następującym warunkom:
Przez pojęcie procentów od pożyczek, udzielanych członkom, rozumieć należy wszelkie korzyści materjalne, osiągane przez spółdzielnię od udzielanych pożyczek.
W myśl punktu 3 art. 95 ustawy nie podlega opodatkowaniu w spółdzielniach obrót w rozumieniu art. 5 ustawy, dokonany z członkami, natomiast obrót przypadający na członków, o ile członkowie są dostawcami spółdzielni, nie podlega opodatkowaniu:
Zwolniona od opodatkowania - w myśl punktu 3 art. 95 ustawy suma obrotów, dokonanych z członkami lub przypadających na członków, winna być przez spółdzielnie ustalona na podstawie kontroli zakupów, względnie dostaw członkowskich.
Księgi handlowe, druki, podręczniki, czasopisma, plakaty i inne środki propagandy spółdzielczości, dostarczane spółdzielniom przez związek rewizyjny do użytku tychże spółdzielni nie uważa się za obrót związku, podlegający opodatkowaniu.
Spółdzielnie związkowe korzystają z ulg podatkowych od 1 dnia najbliższego miesiąca, następującego po zapadnięciu decyzji związku o przyjęciu ich w poczet członków związku, a tracą ulgę od 1 dnia najbliższego miesiąca po decyzji o ich wykreśleniu ze związku.
Stwierdzenie przynależności spółdzielni do związku rewizyjnego należy do związku, który obowiązany jest w styczniu każdego roku przesłać izbom skarbowym wykazy należących doń spółdzielni z oznaczeniem daty przyjęcia każdej z nich do związku.
Do art. 98.
Jeżeli wartość nabytego niewłaściwie świadectwa przemysłowego przewyższa wartość właściwego świadectwa, kary pieniężnej wymierzać nie należy.
Przykład:
Dla sklepu spożywczego, kwalifikującego się do III kategorji przedsiębiorstw handlowych wykupiono przemysłowe świadectwo dla VI kategorji przedsiębiorstw przemysłowych.
Ze względu na wyższą cenę nabytego świadectwa kara- pieniężna nie może być wymierzona.
Do art. 113.
O ile zakład posiada jakiekolwiek, chociażby nawet i niewłaściwe świadectwo, nie podlega zamknięciu.
Zamknięcie uskutecznia się przez nałożenie pieczęci urzędowych na wejście do zakładu lub w inny sposób, jaki podług miejscowych warunków uznany będzie za najodpowiedniejszy dla wstrzymania w zakładzie prowadzenia handlu lub przemysłu.
Ponowne otwarcie zamkniętego zakładu winno być dokonane niezwłocznie po okazaniu właściwego Świadectwa przemysłowego.
Fakt zamknięcia oraz ponownego otwarcia zakładu należy stwierdzić protokólarnie.
Do art. 114.
W razie wniesienia odwołania (żądania rozpatrzenia sprawy przez sąd) od orzeczenia karnego, wydanego na podstawie art. 98 ustawy, należy wstrzymać egzekucję jedynie kary pieniężnej, natomiast należność za świadectwo przemysłowe winna być uiszczona.
Do części I taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do części II lit. A. rozdział I kat, trzecia i czwarta taryfy, stanowiące załącznik do art. 23.
W zakładzie handlu towarowego kategorji czwartej może być zatrudniona jedna osoba: właściciel lub zastępujący go dorosły członek jego rodziny.
Zatrudnianie w przedsiębiorstwie większej ilości osób, aniżeli wskazane w ustępie pierwszym, względnie drugim niniejszego paragrafu, powoduje zaliczenie przedsiębiorstwa do wyższej kategorji świadectw przemysłowych.
Za dorosłego członka rodziny, względnie dorosłego subjekta handlowego uważa się pracowników w wieku od 17 do 15 lat.
Pracowników młodszych od 17 lat i starszych ponad 55 lat liczy się dwóch za jednego.
Do części II lit. A. rozdz. 1 kat. trzecia taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do części II lit. A. rozdz. I kat. piąta taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do art. 26 oraz cz. II lit. A, rozdział I taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do kategorji IV przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do art. 26 oraz cz. II lit. A. rozdział VI taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Przedsiębiorstwa chłodni.
Do kategorji II przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do kategorji III przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do kategorji IV przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do rozdziału VII i XIV części II lit. A. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Jedyny wyjątek stanowią magistrowie farmacji w pierwszym roku praktyki, których nie należy zaliczać do personelu aptek, służącego za podstawę do określenia kategorji świadectwa przemysłowego dla aptek.
Właściciele aptek, w których wymienieni wyżej praktykanci będą zatrudnieni, winni wykazać się pisemnem poleceniem oddziału farmaceutycznego jednego z krajowych uniwersytetów, upoważniającem odnośnego magistra do odbycia praktyki.
Do art. 26 oraz cz. II. lit. A. rozdział X taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do kategorji III przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do kategorji IV przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do art. 26 oraz cz. II. lit. A, rozdział XIII taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Laboratorja chemiczno-bakterjologiczne.
Do art. 26 oraz cz. II, lit. A, rozdział XIX taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Szkoły i kursy, nie podlegające przepisom art. 3 p. 6 ustawy (§ 12 nin. rozp.), przyczem obrót tych przedsiębiorstw ustala się w myśl art. 5 p. 6 ustawy.
Do art. 26 oraz cz. II lit. B. taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do kategorji II przedsiębiorstw handlowych zalicza się:
Do art. 26 oraz cz. II lit. A, i B, taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23,
Obrót przedsiębiorstw, o których mowa w niniejszym paragrafie, ustala się w myśl art. 5 p. 6 ustawy.
Do rozdziałów XIV, XV, XVIII i XIX części II, lit. C, taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23
Do robotników w przedsiębiorstwach stałych nie zalicza się robotników, zajętych dostawą do zakładu przemysłowego paliwa i surowców i t. p. oraz, rozwożeniem wytworzonych produktów.
W przedsiębiorstwach sezonowych np. na wyrębach leśnych - ze względu na ich krótkotrwały i czasowy charakter - zalicza się do robotników wszystkich pracujących, z, wyjątkiem pracowników, zajętych przy wywozie produktów poza obręb przedsiębiorstwa.
Do rozdziału XVI części II lit. C taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Do części III lit. D kat. I taryfy, stanowiącej zał. do art. 23.
Do części III lit. D kat. IV taryfy, stanowiącej załącznik do art. 23.
Pomocnikom podróżującym (komiwojażerom) mogą być wydane świadectwa przemysłowe jedynie po okazaniu w oryginałach lub w uwierzytelnionych odpisach świadectw przemysłowych, nabytych przez przedsiębiorstwa przez nich zastępowane oraz po przedstawieniu odnośnego pełnomocnictwa.
Pomocnik podróżujący (komiwojażer) może za je dnem świadectwem przemysłowem zastępować kilka firm.
Pracownik przedsiębiorstwa krajowego, czerpiący swój zarobek głównie ze stałego wynagrodzenia służbowego, może zbierać zamówienia na rzecz tegoż przedsiębiorstwa i poza jego siedzibą bez obowiązku wykupienia oddzielnego świadectwa przemysłowego.
Również zbieranie zamówień nawet poza siedzibą zakładu przez właściciela przedsiębiorstwa, względnie przez zarejestrowanych w rejestrze handlowym współwłaścicieli, nie wymaga nabycia oddzielnego świadectwa przemysłowego.
Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 8 sierpnia 1925 r. w celu wykonania ustawy z dnia 15 lipca 1925 r. o państwowym podatku przemysłowym (Dz. U. R. P. Nr. 82, poz. 560).
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
WYKAZ ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH PIERWSZEJ POTRZEBY.
mąka, pieczywo, kasze, sól, cukier, nabiał, namiastki kawy, mięso i drób z wyjątkiem dziczyzny, tłuszcze i oleje jadalne, roślinne i zwierzęce, wyroby masarskie, owoce, marmelady, miód pszczelny, grzyby świeże i suszone, drożdże, esencja octowa, ocet, pieprz, makaron i wermiszel, jarzyny oraz ryby żywe, śnięte i wędzone,
ZEZNANIE O OBROCIE
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1932.40.406 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykonanie ustawy z dnia 15 lipca 1925 r. o państwowym podatku przemysłowym, której tekst jednolity ogłoszony został w załączniku do obwieszczenia Ministra Skarbu z dnia 27 stycznia 1932 r. |
Data aktu: | 29/03/1932 |
Data ogłoszenia: | 14/05/1932 |
Data wejścia w życie: | 14/05/1932 |