Wielka Brytania i Północna Irlandia-Polska. Konwencja o wzajemnym uznawaniu świadectw rejestracyjnych i innych krajowych dokumentów, dotyczących pomiaru tonażu statków handlowych. Warszawa 1934.04.16.

KONWENCJA
między Polską a Wielką Brytanją o wzajemnem uznawaniu świadectw rejestracyjnych i innych krajowych dokumentów, dotyczących pomiaru tonnażu statków handlowych,
podpisana w Warszawie, dn.16 kwietnia 1934 r.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

W dniu szesnastym kwietnia tysiąc dziewięćset trzydziestego czwartego roku podpisana została konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Wielkiej Brytanji o wzajemnem uznawaniu świadectw rejestracyjnych i innych krajowych dokumentów, dotyczących pomiaru tonnażu statków handlowych, o następującem brzmieniu dosłownem:

KONWENCJA

między Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej a Jego Królewską Mością Królem Wielkiej Brytanji, Irlandji i Zamorskich Dominjonów Brytyjskich, Cesarzem Indyj o wzajemnem uznawaniu świadectw rejestracyjnych i innych krajowych dokumentów, dotyczących pomiaru tonnażu statków handlowych.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i

Jego Królewska Mość Król Wielkiej Brytanji, Irlandji i Zamorskich Dominjonów Brytyjskich, Cesarz Indyj,

Uznając za pożądane zawieranie porozumień co do wzajemnego uznawania świadectw rejestracyjnych i innych krajowych dokumentów, dotyczących pomiaru tonażu statków handlowych,

Postanowili zawrzeć w tym celu konwencję i dla tego mianowali swymi Pełnomocnikami: (pominięto),

Którzy, po zakomunikowaniu sobie swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie, zgodzili się na to co następuje:

Artykuł  1. 

Z zachowaniem postanowień artykułów 6 i 7 ninejszej konwencji terytorjami Jego Królewskiej Mości Króla Wielkiej Brytanji, Irlandji i Zamorskich Dominjonów Brytyjskich, Cesarz Indyj (wymienianego niżej jako Królewska Mość) do których odnosi się konwencja ninejsza są Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanji i Północnej Irlandji, Kanada, Związek Australijski włączając Papuazję i wyspę Norfolk, Nowa Zelandia, Nowa Funlandja i Indje, wszystkie brytyjskie kolonje i protektoraty i wszystkie terytorja mandatowe odnośnie do których jest wykonywany mandat przez Rząd Jego Królewskiej Mości w Związku Australijskim lub Rząd Jego Królewskiej Mości w Nowej Zelandji.

Wszelka wzmianka w następnych artykułach niniejszej konwencji o terytorjach Jego Królewskiej Mości będzie uznawana za odnoszącą się do tych terytorjów Jego Królewskiej Mości, do których odnosi się konwencja.

Artykuł  2. 

Wobec faktu, że istniejące na terytorjach Jego Królewskiej Mości ustawy i przepisy odnośnie do pomiaru tonażu statków handlowych są w istocie swej zgodne z takiemiż przepisami polskiemi, statki zaopatrzone w świadectwa rejestracyjne i inne papiery krajowe wydane w należytej formie przez władze kompetentne jakiejkolwiek części terytorjów Jego Królewskiej Mości będą uważane przez władze polskie za posiadające tonnaż wskazany we wspomnianych dokumentach i będą zwolnione od ponownego pomierzania w jakimkolwiek porcie lub miejcowości w Polsce pod warunkiem, że podobne uprawnienia będą przyznane statkom polskim zaopatrzonym w świadectwa rejestracyjne i inne papiery krajowe w należytej formie wydane przez kompetentne władze polskie w dniu 30-ym listopada 1927 r. lub po tej dacie i, że takie statki będą zwolnione od ponownego pomierzania w jakimkolwiek porcie lub miejscowości w obrębie terytorjów Jego Królewskiej Mości.

Artykuł  3. 

Wysokie Umawiające się Strony zgadzają się na to, że Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, do którego należy zapewnienie prowadzenia stosunków zagranicznych Wolnego Miasta Gdańska na mocy art.104 Traktatu Pokoju, podpisanego w Wersalu dnia 28 czerwca 1919 r. i artykułów 2 i 6 konwencji zawartej między Polską a Wolnem Miastem Gdańskiem dnia 9 listopada 1920 r., może w każdym czasie w ciągu trwania w mocy niniejszej konwencji oświadczyć przez notyfikację w drodze dyplomatycznej, że Wolne Miasto Gdańsk jest Stroną Umawiającą się w tej konwencji i, że Wolne Miasto Gdańsk przyjmuje zobowiązania i nabywa prawa z niej wynikające, pod takiemi warunkami, jakie mogą być ustalone w notach, które będą wymienione celem nadania skuteczności temu oświadczeniu.

Artykuł  4. 

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może przez pisemne zawiadomienie, dokonane na 12 miesięcy naprzód w drodze dyplomatycznej uchylić ninejszą konwencję bądź łącznie w odniesieniu do wszystkich terytorjów Jego Królewskiej Mości, bądź odzielnie w odniesieniu do: Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanji i Północnej Irlandji, Kanady, Związku Australijskiego, Nowej Zelandji, Nowej Fundlandji lub Indyj.

Artykuł  5. 

Jego Królewska Mość może uchylić niniejszą konwencję łącznie bądź oddzielnie w odniesieniu do:

Zjedneczonego Królestwa, Kanady, Związku Australijskiego, Nowej Zelandji, Nowej Fundlandji lub Indyj przez pisemne zawiadomienie dokonane na 12 miesięcy naprzód w drodze dyplomatycznej.

Artykuł  6. 

Z chwilą upływu terminu ważności niniejszej konwencji, w myśl artykułów 4-go lub 5-go, oddzielnie w odniesieniu, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanji i Północnej Irlandji, upływa on również w odniesieniu do wszystkich brytyjskich kolonji, do wszystkich brytyjskich protektoratów i do wszystkich terytorjów mandatowych w odniesieniu do których wykonywany jest mandat przez Rząd Jego Królewskiej Mości w Zjednoczonem Królestwie i z chwilą upływu tego terminu ważności postanowienia niniejszej konwencji przestaną być stosowane do wszystkich okrętów tam zarejestrowanych.

Artykuł  7. 

Z chwilą upływu terminu ważności niniejszej konwencji, w myśl artykułów 4-go lub 5-go, oddzielnie w odniesieniu do: Kanady, Związku Australijskiego, Nowej Zelandji, Nowej Fundlandji lub Indyj, upływa on również w odniesieniu do terytorjów będących pod władzą lub jurysdykcją Rządu Jego Królewskiej Mości w Kanadzie, bądź w Nowej Fundlandji lub Rządu Indyj, i z chwilą upływu tego terminu ważności postanowienia niniejszej konwencji przestaną być stosowane do okrętów zarejestrowanych na tych terytorjach.

Artykuł  8. 

Niniejsza konwencja ma być ratyfikowana i dokumenty ratyfikacyjne mają być wymienione w Londynie możliwe jak najprędzej. Wejdzie ona w życie w trzydzieści dni od daty wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.

Na dowód czego wyżej wymienieni Pełnomocnicy podpisali niniejszą konwencję i wycisnęli na niej swoje pieczęcie.

Sporządzono w Warszawie w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w języku polskim i angielskim, przyczem obydwa języki są miarodajne, dnia 16 kwietnia 1934 r.

Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją uznaliśmy ją i uznajemy za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadczamy, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 5 sierpnia 1934 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.28.217

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Wielka Brytania i Północna Irlandia-Polska. Konwencja o wzajemnym uznawaniu świadectw rejestracyjnych i innych krajowych dokumentów, dotyczących pomiaru tonażu statków handlowych. Warszawa 1934.04.16.
Data aktu: 16/04/1934
Data ogłoszenia: 18/04/1935
Data wejścia w życie: 21/04/1935