Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 31 lipca 1935 r.
o prowadzeniu dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 6 p. 16 i art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) zarządzam co następuje:
§  1.
Na polskich morskich statkach handlowych, o pojemności powyżej 150 m2 brutto należy prowadzić dziennik okrętowy.

Na polskich morskich statkach handlowych o napędzie mechanicznym, posiadających główne maszyny napędowe o mocy powyżej 200 IKM/WKM, należy prowadzić dziennik maszynowy.

Na statkach, uprawiających żeglugę wyłącznie w granicach portów morskich, nie obowiązuje prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego.

§  2.
Dziennik okrętowy prowadzi służbowy oficer nawigator.

Dziennik maszynowy prowadzi służbowy oficer mechanik.

Prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego może być powierzone tylko oficerom dyplomowanym; w razie braku na statku oficerów dyplomowanych, dziennik okrętowy prowadzi kierownik statku (kapitan) osobiście, a dziennik maszynowy - kierownik maszyn (I mechanik).

Dziennik okrętowy powinien być codziennie sprawdzony i podpisany przez kierownika statku (kapitana), a dziennik maszynowy przez kierownika maszyn (I mechanika). Osoby te odpowiadają za należyte prowadzenie tych dzienników.

§  3.
Dzienniki: okrętowy, maszynowy dla statków parowych i maszynowy dla statków motorowych należy prowadzić według załączonych do niniejszego rozporządzenia wzorów (dziennik okrętowy - załącznik Nr. 1, dziennik maszynowy dla statków parowych - załącznik Nr. 2, dziennik maszynowy dla statków motorowych - załącznik Nr. 3). Wzór dziennika okrętowego dla statków rybackich ustali i wyda Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni w porozumieniu z Morskim Urzędem Rybackim.
§  4.
Dzienniki prowadzi się w języku polskim.

Zapisy w dziennikach prowadzi się codziennie od godz. 12 w południe do godz. 12 dnia następnego.

Zapisy powinny być dokonywane atramentem, czytelnie i czysto. Wyskrobywanie, wycieranie, przerabianie wyrazów lub wpisywanie ich między wierszami jest niedozwolone.

Poprawki należy uskuteczniać w następujący sposób: błędny zapis przekreśla się w całości czerwonym atramentem i zamyka w nawias, a zapis prawidłowy umieszcza się nad przekreślonym, przyczem u dołu stronicy należy umieścić uwagę: "poprawione (wpisać treść poprawki) uważać za prawdziwe".

Uwagę potwierdza podpisem kierownik statku (kapitan) albo kierownik maszyn (I mechanik).

Jeżeli zapisy w dzienniku z jakiegokolwiek powodu nie mogły być dokonane w sposób określony przepisami niniejszego rozporządzenia, to należy o tem umieścić wzmiankę w dzienniku, podpisaną przez kierownika statku (kapitana) albo kierownika maszyn (I mechanika). Wzmianka powinna dokładnie wyjaśnić przyczyny niedokonywania zapisów lub dokonywania ich w sposób nieprzepisowy.

§  5.
Dziennik powinien być oprawiony, posiadać numer rejestracyjny i stronice ponumerowane oraz powinien być przesznurowany i poświadczony przez Urząd Morski w Gdyni, Urząd Marynarki Handlowej w Gdańsku lub Konsulat R. P. zagranicą.
§  6.
Dzienniki należy przechowywać na statku w taki sposób, aby były zabezpieczone przed wszelkiemi uszkodzeniami.

Dzienniki zakończone powinny być przechowywane przez właściciela statku w ciągu 10 lat od daty ostatniego zapisu.

Dzienniki należy przedkładać do kontroli na każde żądanie władzy inspekcyjnej.

§  7.
Na statkach, wymienionych w § 1 ust. 1 i 2 kierownik statku (kapitan) prowadzi rejestr dzienników. Do rejestru dzienników wpisuje się numery rejestracyjne dzienników, datę urzędowego poświadczenia, rozpoczęcia i zakończenia wpisów oraz złożenia dzienników na przechowanie (§ 6 ust, 2). Rejestr dzienników należy przedkładać na każde żądanie władzy inspekcyjnej do kontroli.
§  8.
Dzienniki wydane według dotychczasowych wzorów mogą być używane do czasu ich zużycia.
§  9.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wyda instrukcje o prowadzeniu dzienników: okrętowego, maszynowego dla statków parowych i maszynowego dla statków motorowych.
§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie dotychczasowe przepisy o dziennikach okrętowych i maszynowych.

ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

RZECZPOSPOLITA POLSKA

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku parowego.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku motorowego

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.62.395

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.
Data aktu: 31/07/1935
Data ogłoszenia: 21/08/1935
Data wejścia w życie: 21/08/1935