Równocześnie traci moc obowiązującą "Regulamin przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych", wprowadzony rozporządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 9 października 1928 r. (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 89, poz. 783), oraz późniejsze zmiany i uzupełnienia, wprowadzone do tego Regulaminu.
REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB, BAGAŻU I PRZESYŁEK EKSPRESOWYCH NA KOLEJACH ŻELAZNYCH.
PRZEPISY OGÓLNE.
Kolej nie może odmówić przewozu:
Należności przewozowe i opłaty dodatkowe oblicza się według obowiązujących taryf.
Dowody na poczynione wydatki powinny być dołączone do odnośnych dokumentów przewozowych.
Natomiast dozwolone są zniżki opłat, należycie ogłoszone i dostępne w równej mierze dla (każdego, kto dopełni warunków stosowania zniżki.
To samo dotyczy wszelkich wypłat, dokonywanych przez kolej na podstawie regulaminu niniejszego.
Kolej obowiązana jest również w ten sam sposób ogłaszać kursy, po jakich przyjmuje zapłatę w obcej walucie (kursy przyjmowania).
Kolej odpowiada za swój personel oraz za inne osoby, któremi się posługuje przy wykonywaniu przyjętego na siebie przewozu.
Jeżeli jednak personel kolejowy na żądanie podróżnego lub nadawcy albo odbiorcy przesyłki spełnia czynności, do których kolej nie jest obowiązana, uważa się go jako działającego na rachunek osoby, której usługę tę oddaje.
Każda kolej obowiązana jest zapłacić innym kolejom, uczestniczącym w przewozie, przypadający im udział w opłatach przewodowych, które kolej ta pobrała lub powinna była pobrać.
PRZEWÓZ PODRÓŻNYCH.
Kolej może zakazać wprowadzania psów i rowerów do poczekalni i restauracyj stacyjnych oraz palenia tytoniu w poczekalniach. Zakaz taki należy ogłosić zapomocą obwieszczeń na stacjach i w odnośnych lokalach.
przy biletach na przejazd w jednym kierunku: | ||
za odległość do 150 km włącznie | 1 | dzień |
za każde dalsze rozpoczęte 200 km odległości | 1 | " |
przy biletach na przejazd tam i zpowrotem: | ||
za odległość do 75 km włącznie | 1 | " |
za każde dalsze rozpoczęte 100 km odległości | 1 | dzień |
Kolej może zarządzić wydawanie biletów przed pierwszym dniem ich ważności.
Osoby, które na stacji pośredniej muszą przesiąść się do innego pociągu, mają pierwszeństwo przed osobami, rozpoczynającemu dopiero podróż tym pociągiem od tej stacji.
We wszystkich pociągach, mających w swym składzie dwa lub więcej przedziałów jednej klasy, przynajmniej połowa ogólnej liczby przedziałów każdej klasy powinna być przeznaczona dla niepalących. Jeżeli w pociągu znajduje się tylko jeden przedział klasy 1, 2 lub 3, wówczas w przedziale tym palenie jest dozwolone tylko za zgodą wszystkich jadących w nim podróżnych.
W wagonach, przeznaczanych w całości dla niepalących, nie wolno palić tytoniu nawet na korytarzach.
Do przedziałów i wagonów dla niepalących nie wolno wchodzić z zapalonem cygarem, papierosem lub fajką.
Nie stosujący się do zakazu palenia tytoniu obowiązany jest zapłacić 100 zł.
Podróżni, jadący za biletami zeszytowemi, mogą przerywać podróż:
Bilet, którego tekst bezprawnie zmieniono, personel kolejowy odbiera jako nieważny.
Kto wbrew tym przepisom wchodzi do wagonu lub pozostaje w nim, obowiązany jest zapłacić 300 zł.
Pozatem przy przewozie osób chorych obowiązują osobne przepisy, wydane w tym względzie przez właściwą władzę.
Za uszkodzenia, nieprzewidziane w cenniku powyższym, kolej pobiera odszkodowanie w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody.
Zamówienia na pociągi nadzwyczajne uwzględnia kolej w miarę możności.
Ograniczenia co do korzystania z pewnych pociągów lub klas powinny być uwidocznione w rozkładach jazdy lub taryfach.
W razie wyrządzenia szkody, przewyższającej opłatę, przewidzianą w taryfie, podróżny ponosi odpowiedzialność za całą szkodę.
Osobom, mającym pozwolenie na noszenie broni palnej, wola© jest wziąć ze sobą również podręczną amunicję.
Osobom, które, pełniąc służbę publiczną, noszą broń palną, wolno jest mieć przy sobie broń nabitą w czasie przejazdu służbowego.
Taryfy mogą ustanawiać dalsze ograniczenia.
Wyjątek stanowią:
Taryfy lub rozkłady jazdy mogą zabraniać zabierania zwierząt do wagonów pewnego rodzaju lub do pociągów pewnych kategoryj.
Właściwy organ stacyjny powinien w takim razie poświadczyć na bilecie, że podróżny utracił połączenie lub że odwołano pociąg, w razie zaś potrzeby przedłużyć termin ważności biletu, zaświadczyć bilet jako ważny na nową linję przejazdu, na wyższą klasę, lub na pociąg o wyższej opłacie za przejazd. Kolej żelazna może w taryfach lub w rozkładach jazdy wyłączyć pewne pociągi od możności korzystania z nich w powyższych przypadkach.
Podróżny obowiązany jest zastosować się do przepisów celnych, podatkowych, skarbowych, policyjnych i innych przepisów administracyjnych, które dotyczą tak jego osoby jak i rewizji jego bagażu ręcznego. Podróżny powinien być obecny przy rewizji, chyba że przepisy dopuszczają wyjątki. Kolej nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności wobec podróżnego w razie niezastosowania się przez niego do tych przepisów.
Różnicę między całą opłatą, uiszczoną według taryfy ulgowej, a należnością za dokonany przejazd, obliczoną według tej samej taryfy ulgowej, zwraca się w przypadkach ustępu pierwszego punktu niniejszego po dokonaniu przewidzianych tamże potrąceń tylko wówczas, gdy podróżny z biletem jednorazowym miał prawo do korzystania z powyższej zniżki tak przy przejeździe do stacji przeznaczenia jak i do stacji, na której zaniechał podróży.
Poświadczenie całkowitego niezużytkowania biletu powinno być dokonane w pierwszym dniu jego ważności, a przy biletach zeszytowych w dowolnym dniu ważności biletu, w każdym razie przed rozpoczęciem podróży. Poświadczenie częściowego niewykorzystania biletu powinno być dokonane bezzwłocznie po przybyciu pociągu na stację, na której zaniechano dalszej podróży.
Poświadczenia, wystawione wbrew tym przepisom, nie mogą służyć za podstawę do roszczeń o zwrot uiszczonych opłat.
Poświadczenie przejazdu w klasie niższej powinno być dokonane w czasie danej podróży.
PRZEWÓZ BAGAŻU.
(1) Przedmioty stanowiące przywilej poczty.
(2) Przedmioty, które z powodu swej objętości, wagi lub innych właściwości nie nadają się do przewozu w wagonach, przeznaczonych do przewozu bagażu.
(3) Przedmioty, których przewóz jest zabroniony choćby na części drogi przewozu na mocy przepisów prawnych lub ze względu na porządek publiczny.
(4) Zwłoki.
(5) Materjały zagrażające wybuchem, samozapalne, zapalne, trujące, żrące, budzące odrazę, wydzielające woń przykrą i zaraźliwe.
Filmów niewyświetlonych oraz filmów wyświetlonych (wywołanych i niewywołanych) nie uważa się za materjały zapalne; są one dopuszczone do przewozu jako bagaż w zwykłem handlowem opakowaniu, t. j. przynajmniej w mocnych szczelnych pudełkach drewnianych, blaszanych lub z twardej tektury, zapakowanych następnie do trwałych skrzyń drewnianych.
Jeżeli podróżny nie może być odszukany lub nie rozporządzi przesyłką, kolej postępuje z nią według § 33, pkt. 8.
Prócz tego posiadacz kwitu bagażowego, zależnie od okoliczności, obowiązany jest uiścić różnicę w opłacie przewozowej, pokryć powstałą szkodę i wynagrodzić koszty sprawdzenia zawartości bagażu oraz ponosi prawem przewidzianą odpowiedzialność karną.
Taryfy mogą jednak określić, pod jakiemi warunkami przewozi się bagaż bez okazania biletu na przejazd.
Kwit bagażowy powinien zawierać następujące dane:
Jeżeli bagaż musi być przeładowany na stacji pośredniej, to należy go wieźć dalej pociągiem skomunikowanym. jeżeli ten pociąg przeznaczony jest do przewozu bagażu i jeżeli jest dosyć czasu na przeładowanie. W przeciwnym razie bagaż należy przewieźć pierwszym odpowiednim pociągiem.
Przewóz bagażu może być dokonany w sposób wyżej wskazany, jeżeli nie sprzeciwiają się temu formalności celne, podatkowe skarbowe, policyjne lub innych władz administracyjnych, obowiązujące na stacji nadania lub w drodze.
Kolej może pewne pociągi lub pewne rodzaje pociągów wyłączyć od przewozu bagażu lub ograniczyć w nich przewóz bagażu.
Zarządzania tego rodzaju podaje się do wiadomości w taryfie lub w rozkładach jazdy albo wywieszając odpowiednie ogłoszenia na odnośnych stacjach.
W przypadkach takich uważa się bagaż za przyjęty do przewozu z chwilą oddania go kolei.
Dla załatwienia formalności powyższych przy wydaniu bagażu termin wolny od składowego wynosi 24 godziny.
Do terminów powyższych nie wlicza się niedziel i ustawowych dni świątecznych, jeżeli w te dni dany urząd nie załatwia formalności; do terminu, wskazanego w ustępie drugim, nie wlicza się ponadto dnia wyładowania bagażu dla załatwienia powyższych formalności.
W razie sprzedaży uzyskana suma, po potrąceniu niepobranych jeszcze należności przewozowych, opłat dodatkowych, wydatków w gotowiźnie i dopłat, pozostaje do rozporządzenia posiadacza kwitu bagażowego: jeżeli natomiast uzyskana ze sprzedaży suma nie pokryje tych należności, opłat, wydatków i dopłat, niedobór obowiązany jest zapłacić podróżny.
Na zabezpieczenie należności przewozowych, opłat dodatkowych, wydatków w gotowiźnie i dopłat służy kolei prawo zastawu na bagażu, dopóki znajduje się on w jej posiadaniu lub u osoby trzeciej, która go dzierży w imieniu kolei.
Jeżeli bagaż wycofano na stacji pośredniej, uiszczone opłaty zwraca się tylko w przypadkach i na warunkach przewidzianych w pkt. 4 i 9 § 25.
Z kwoty przypadającej do zwrotu potrąca się 15 zł od kwitu bagażowego, a w danym razie również podatki, opłaty stemplowe i koszt przesłania należności.
Kolej nie odpowiada za szkodę powstałą z powodu szczególnej przyrodzonej właściwości bagażu, wadliwego jego opakowania lub z tego powodu, że przedmioty, wyłączone od przewozu, zostały mimo to nadane jako bagaż.
Jeżeli z okoliczności danego przypadku wynika, że szkoda mogła powstać z powodu niebezpieczeństwa, wynikającego ze szczególnej przyrodzonej właściwości bagażu lub z wadliwego opakowania, albo z tego powodu, że bagaż składa się z przedmiotów, wyłączonych od przewozu jako bagaż, to zachodzi domniemanie, że szkoda wynikła rzeczywiście z jednej z tych przyczyn, dopóki osoba uprawniona nie udowodni że szkoda nie powstała z tych przyczyn.
Kolej wypłaca odszkodowanie mniejsze od tej ryczałtowej kwoty, jeżeli udowodni, że wysokość szkody była niższa.
Nadto należy zwrócić należność za przewóz, cło i inne kwoty, zapłacone z powodu przewozu zaginionego bagażu, jednak bez jakiegokolwiek dalszego odszkodowania.
Wyższego odszkodowania można żądać tylko w przypadku deklarowania wartości dostawy stosownie do przepisów § 42, albo w przypadku złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa kolei stosownie do przepisów § 43.
W razie uszkodzenia bagażu kolej obowiązana jest zapłacić - bez dalszego odszkodowania - kwotę, o którą obniżyła się wartość bagażu. Wyższego odszkodowania można żądać tylko w razie deklarowania wartości dostawy stosownie do przepisów § 42, oraz w przypadku złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa, kolei stosownie do przepisów § 43.
Odszkodowanie nie może jednak przewyższać:
kwoty, którą należałoby zapłacić w razie zaginięcia całej przesyłki;
kwoty, którą należałoby zapłacić w razie zaginięcia części, która straciła na wartości.
Przepis § 38 pkt. 2 stosuje się odpowiednio.
W razie częściowego zaginięcia bagażu należy odszkodowanie za opóźnione wydanie zapłacić tylko za część niezaginioną.
W razie uszkodzenia bagażu przyznaje się odszkodowanie za opóźnione wydanie obok odszkodowania. przewidzianego w § 40.
Odszkodowanie, przewidziane powyżej w pkt. 1 i 2, łącznie z odszkodowaniami przewidzianemi W §§ 38 i 40, nie może w żadnym razie wynosić więcej niż odszkodowanie za całkowite zaginięcie bagażu.
Taryfy mogą zniżyć tę opłatę i określić minimum należności.
Jeżeli wysokość deklarowanej kwoty jest niższa od odszkodowań, przewidzianych w § 41, wówczas można żądać tych odszkodowań zamiast odszkodowań, przewidzianych pod literami a) i b) niniejszego punktu.
We wszystkich przypadkach, w których całkowite albo częściowe zaginięcie, uszkodzenie albo opóźnienie wydania bagażu wynikło wskutek złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa kolei, należy wypłacić pełne odszkodowanie za udowodnioną szkodę do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych w §§ 38, 40, 41 i 42.
Podróżny może żądać odsetek w stosunku sześciu od sta od sumy przyznanego mu odszkodowania, jeżeli odszkodowanie to na jeden kwit bagażowy przekracza 500 zł.
Odsetki te liczą się od dnia wniesienia reklamacji, przewidzianej w § 46, a jeżeli reklamacji nie wniesiono, od dnia wniesienia pozwu sądowego.
Każde niesłusznie otrzymane odszkodowanie powinno być zwrócone.
W razie oszustwa kolej ma nadto prawo żądać zapłacenia kwoty, równej tej, którą niesłusznie wypłaciła, niezależnie od skutków sądowo-karnych.
Uwzględniając reklamację ostatecznie, kolej może żądać zwrotu kwitów bagażowych.
Prawo wytoczenia powództwa przeciwko kolei z umowy o przewóz służy osobie, która przedstawi kwit bagażowy lub, w razie jego braku, udowodni swoje uprawnienie.
Powództwo może być skierowane przeciwko kolei przeznaczenia nawet wówczas, gdy ta kolej nie otrzymała bagażu.
Odpis tego protokółu powinien być wydany podróżnemu bezpłatnie na jego żądanie.
(1) roszczeń o odszkodowanie, jeżeli podróżny udowodni, że szkoda wynikła wskutek złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa kolei;
(2) roszczeń z powodu opóźnionego wydania, jeżeli zgłoszono je na piśmie jednej z kolei, wymienionych w pkt. 2 § 43, w ciągu 21 dni, nie wliczając dnia odbioru bagażu;
(3) roszczeń o odszkodowanie z powodu częściowego zaginięcia lub uszkodzenia:
(4) roszczeń o naprawienie szkód, nie dających się zzewnątrz zauważyć, które stwierdzono po odebraniu bagażu, ale tylko pod następującemi warunkami:
(5) roszczeń o zwrot zapłaconych kwot.
Zastrzeżenia, uczynione przy odbieraniu bagażu, nie mają znaczenia, jeżeli kolej ich nie uznała.
Termin przedawnienia wynosi natomiast trzy lala. jeżeli chodzi o roszczenia z tytułu szkody, spowodowanej złym zamiarem lub z tytułu oszustwa, o którem mowa w § 45.
Dnia, wskazanego tako początek terminu przedawnienia, nie wlicza się do tego terminu.
Obowiązek udowodnienia, że reklamację wniesiono lub że udzielono na nią odpowiedzi i zwrócono dokumenty, ciąży na tym, kto się na te fakty powołuje.
Ponowne reklamacje, których przedmiotem jest to samo roszczenie, nie zawieszają biegu przedawnienia.
Roszczeń, wygasłych lub przedawnionych według przepisów §§ 35 pkt 3, 50 i 51, nie można dochodzić w drodze powództwa wzajemnego, ani podnosić w drodze zarzutu.
PRZEWÓZ PRZESYŁEK EKSPRESOWYCH.
Pozatem nadawca może zamieścić w przeznaczonych na to rubrykach listu ekspresowego:
Nie wolno zamieszczać w liście ekspresowym oświadczeń, nieprzewidzianych w regulaminie niniejszym lub w taryfach, ani dołączać dokumentów, nieprzewidzianych w regulaminie i w taryfach. Z tytułu takich oświadczeń i dokumentów kolej nie ponosi żądnej odpowiedzialności.
Przyjmując do przewozu przesyłkę ekspresową, kolej wydaje nadawcy dowód nadania.
Żądanie wysłania przesyłki oznaczonym pociągiem kolej uwzględnia w miarę możności, jeżeli przesyłka została dostarczona przynajmniej na godzinę przed odejściem tego pociągu.
Przepisy ustępu drugiego i trzeciego pkt. 8 § 31 regulaminu niniejszego stosuje się odpowiednio.
Dopłatę tę pobiera się:
Jeżeli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki, koszty i dopłaty te powinien uiścić nadawca.
Jeżeli kolej na żądanie nadawcy wykonywa te czynności, wówczas ma ona prawo pobrać za to opłaty, przewidziane w taryfach.
Nadawca odpowiada wobec kolei, o ile nie zachodzi jej wina, za wszystkie następstwa, spowodowane brakiem, niedostatecznością lub nieprawidłowością tych dokumentów, jak również za wszelkie szkody, powstałe wskutek niestosowania się nadawcy do przepisów odnośnych władz.
Kolej nie jest obowiązana sprawdzać, czy dołączone dokumenty są prawidłowe i dostateczne.
Kolej może czynności te dokonywać przez własne organa lub pod własną odpowiedzialnością zlecić ich wykonanie komisantowi. W obu przypadkach kolej ma obowiązki komisanta. Przepisy pkt. 2 § 32 stosuje się odpowiednio.
Termin dostawy kończy się po przybyciu pociągu, którym kolej powinna była ją przewieźć stosownie do przepisów § 55 pkt. 10 i po upływie czasu koniecznego do wykonania wszelkich czynności, związanych z przygotowaniem przesyłki do wydania, tudzież, w danym razie, do załatwienia formalności celnych, podatkowych, skarbowych, policyjnych oraz innych władz administracyjnych.
Odbiór przesyłki potwierdza odbiorca na liście ekspresowym, który kolej zatrzymuje.
Gdy o przybyciu przesyłki nie zawiadamia się (por. ust. drugi pkt. 2), kolej wydaje przesyłkę wskazanemu w liście ekspresowym odbiorcy, który na żądanie kolei powinien się wylegitymować.
Odbiorca może przy wydaniu przesyłki ekspresowej zażądać sprawdzenia jej wagi w swej obecności. Za dokonanie tej czynności kolej pobiera opłatę, przewidzianą w taryfie. Opłatę tę zwraca się odbiorcy, jeżeli stwierdzony będzie brak wagi, za który odpowiada kolej.
Kolej nie zawiadamia o przybyciu przesyłek ekspresowych, jeżeli nadawca zamieścił w liście ekspresowym żądanie "zostawić na stacji" i nie zażądał wyraźnie zawiadomienia odbiorcy, jeżeli odbiorca zrzekł się na piśmie zawiadomienia, jeżeli kolej zaprowadziła dowóz tych przesyłek do mieszkań odbiorców lub wreszcie jeżeli zawiadomienia nie można było dokonać.
Służba, zatrudniona przy dostawie do domu, powinna mieć przy sobie obowiązującą taryfę opłat za dostawę i okazywać ją na żądanie.
Odbiorcy przysługuje prawo odebrania przesyłka osobiście nawet na tych stacjach, na których dostawą do domu zajmuje się kolej, albo też zlecenia tego innemu przedsiębiorcy, niż ten, którym posługuje się kolej. Odbiorca, nie życzący sobie korzystać z kolejowej dostawy do domu, powinien zawiadomić o tem piśmiennie stację przeznaczenia przed nadejściem przesyłki.
Kolej nie dostarcza przesyłki do domu także i wówczas, gdy nadawca zamieścił w liście ekspresowym żądanie "zostawić na stacji".
Przesyłkę, dostawioną odbiorcy do domu, kolej ma prawo wydać również domownikowi, wspólnikowi, lub pracownikowi odbiorcy.
Terminy, w ciągu których kolej dostawia przesyłki do domu, powinny być podane do wiadomości w taryfach lub zapomocą ogłoszeń na stacjach.
Do uiszczenia niedoboru jest obowiązany, a do odbioru nadpłat jest uprawniony nadawca, bądź odbiorca, zależnie od tego, kto uiścił opłatę.
Za obciążenie przesyłki zaliczeniem kolej ma prawo pobrać przewidzianą w taryfie opłatę (prowizję). W razie odwołania zaliczenia (§ 62 pkt. 1 d) kolej nie zwraca pobranej opłaty.
Należną kolei prowizję od kwoty zaliczenia kolej pobiera zgóry od nadawcy. Kwotę na pokrycie kosztów za przesłanie zaliczenia pobiera się od odbiorcy przy wydaniu przesyłki.
1) odbiorcy, wskazanemu w liście ekspresowym, lub
2) innej osobie;
Na żądanie nadawcy, stacja nadania zawiadamia telegramem o dodatkowem zleceniu stację przeznaczenia lub stację zatrzymania. Koszt telegramu ponosi nadawca. Treść tego telegramu należy powtórzyć piśmiennie według formy, przepisanej w pkt. 4. Aż do nadejścia piśmiennego zlecenia nie wolno stacji przeznaczenia lub zatrzymania wydać odbiorcy ani listu ekspresowego ani przesyłki ani też posłać przesyłki dalej.
W powyższych przypadkach kolej powinna bezzwłocznie zawiadomić nadawcę o przeszkodach w wykonaniu zlecenia dodatkowego.
Jeżeli kolej nie mogła zgóry przewidzieć takich przeszkód, nadawca ponosi wszelkie następstwa, wynikłe skutkiem rozpoczęcia przez kolej wykonywania zlecenia dodatkowego.
Jeżeli nadawca zlecił zwrot przesyłki na stację nadania, należności przewozowe oblicza się w sposób następujący:
Jeżeli nadawca zlecił, ażeby przesyłkę wysłano do innej stacji przeznaczenia, należności przewozowe oblicza się:
W żadnym innym przypadku nie wolno zwracać przesyłki nadawcy bez jego wyraźnej zgody.
Nadawca, zamieszczając takie żądanie w liście ekspresowym, powinien na żądanie kolei zabezpieczyć koszty zwrotu przesyłki na stację nadania.
Nadawca przesyłki powinien być w miarę możności uprzednio zawiadomiony listem poleconym o zarządzonej sprzedaży.
Jeżeli kolej dokonywa sprzedaży, ma ona prawo - niezależnie od zwrotu wydatków w gotowiźnie, należności za dokonany przewóz i dostawę przesyłki do miejsca sprzedaży - pobrać za przygotowanie i dokonanie sprzedaży opłatę, ustaloną w taryfach.
Przepisy § 34 stosuje się odpowiednio.
Jeżeli na podstawie przepisów regulaminu niniejszego kolej obowiązana jest zapłacić odszkodowanie za całkowite lub częściowe zaginięcie przesyłki ekspresowej, odszkodowanie to oblicza się według zwykłej wartości, jaką towar tego samego rodzaju i gatunku miał w chwili i miejscu przyjęcia do przewozu. Wysokość odszkodowania nie może przewyższać kwoty maksymalnej 3.440 zł za każdy brakujący kilogram wagi brutto.
Ponadto zwraca się - bez dalszego odszkodowania - należności przewozowe, cło i inne kwoty, zapłacone z powodu przewozu zaginionej przesyłki ekspresowej.
Wyższego odszkodowania można żądać tylko w przypadku deklarowania wartości dostawy stosownie do przepisów § 42, albo w przypadku złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa kolei stosownie do przepisów § 43.
Kolej może zażądać, aby podpisy na rzeczonych dokumentach były uwierzytelnione. Dokumentów tych kolej nie zwraca osobie reklamującej.
Prawo wytoczenia powództwa przeciwko kolei z umowy o przewóz przesyłki ekspresowej służy:
PRZECHOWYWANIE BAGAŻU.
Za rzeczy, znajdujące się w ubraniach, płaszczach, pledach, niezamkniętych walizkach, koszach i t. p., kolej nie odpowiada.
Jeżeli podróżny nie może okazać kwitu, stosuje się przepisy pkt. 3 § 33 regulaminu.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1938 r.
- zmieniony przez § 1 ust. 2 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 stycznia 1948 r. (Dz.U.48.4.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 1948 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 stycznia 1948 r. (Dz.U.48.4.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 1948 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 stycznia 1948 r. (Dz.U.48.4.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 1948 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 stycznia 1948 r. (Dz.U.48.4.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 1948 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1938 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 11-13 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1938 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 września 1938 r. (Dz.U.38.73.520) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1938 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1938 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 września 1938 r. (Dz.U.38.73.520) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1938 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 24 września 1938 r. (Dz.U.38.73.520) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1938 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1938 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 24 września 1938 r. (Dz.U.38.73.520) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1938 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 24 września 1938 r. (Dz.U.38.73.520) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1938 r.
- zmieniona przez § 1 pkt 18 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 24 września 1938 r. (Dz.U.38.73.520) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1938 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1945 r. (Dz.U.45.13.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 1945 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1949 r. (Dz.U.49.8.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 1949 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1935.91.580 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Regulamin przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych. |
Data aktu: | 11/12/1935 |
Data ogłoszenia: | 17/12/1935 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1936 |