PRZEPISY MATERIALNE.
Do art. 2.
Do art. 2 p. 2.
Do art. 2 p. 4.
Do art. 2 p. 5.
Do art. 2 p. 7.
Do art. 2 p. 9.
Do art. 2 p. 10.
W roku 1937 lasy prywatne, uznane za ochronne a wymienione pod literami a), b), c) i e) p, 10 art. 2, korzystać będą ze zwolnienia od państwowego podatku gruntowego na podstawie art. 28 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 czerwca 1927 r. o ochronie lasów, nie stanowiących własności Państwa (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr 111, poz. 932).
Do art. 3.
Do art. 4.
Do art. 7.
Do art. 8.
Do art. 11.
TRYB POSTĘPOWANIA WYMIAROWEGO I ODWOŁAWCZEGO,
Przepisy, dotyczące województw: kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego i warszawskiego, m. st. Warszawy oraz powiatów: augustowskiego, łomżyńskiego, ostrowskiego, ostrołęckiego, suwalskiego, szczuczyńskiego i wysoko-mazowieckiego województwa białostockiego.
Przepisy, dotyczące województw: nowogródzkiego, poleskiego, wileńskiego i wołyńskiego oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, grodzieńskiego, sokólskiego i wołkowyskiego województwa białostockiego.
I kategoria:
II kategoria:
Przykład:
Powiat został podzielony na rejony: A, B, C i D: przeciętne stawki podatku z 1 ha gruntów w myśl § 50 ustalono z zachowaniem dopuszczalnej rozpiętości:
Dla rejonu | A | B | C | D |
I kategoria: | ||||
Grunty orne | 1,20 | 1,40 | 1,50 | 2,00 |
Ogrody | 1,50 | 1,80 | 2,00 | 2,50 |
II kategoria | ||||
Grunty błotniste | 0,10 | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Pastwiska | 0,20 | 0,28 | 0,30 | 0,24 |
W celu ustalenia wysokości przeciętnej
stawki dla rejonu o najniższym obciążeniu - iloczyn, otrzymany z przemnożenia ogólnej ilości hektarów danego rodzaju gruntów użytkowych ze wszystkich rejonów przez przeciętną stawkę według taryfy, załączonej do art. 4, dzieli się przez sumę iloczynów, otrzymanych z przemnożenia ilości hektarów tych samych gruntów w każdym rejonie przez właściwy dla danego rejonu mnożnik. Wysokość stawek dla pozostałych rejonów ustala się drogą przemnożenia stawki, określonej dla rejonu o najniższym obciążeniu, przez właściwy dla każdego z tych rejonów mnożnik.
Przykład:
Przeciętna stawka w powiecie według taryfy, stanowiącej załącznik do art. 4, dla 1 ha gruntów ornych - 1,50 zł; powiat podzielono na 5 rejonów gruntów ornych: w rejonie A-10.000 ha, w rejonie B-10.000 ha, w rejonie C-6.000 ha i w rejonie D-1.000 ha i w rejonie E-4.000 ha, czyli łącznie 31.000 ha; stosunek pomiędzy rejonami pod względem wartości 1 ha lub przychodu z 1 ha gruntów wyraża się, jak:
1 : 1,2: 1,4: 1,6: 2; przeciętna stawka dla rejonu A wyniesie zatem:
stawki dla pozostałych rejonów wyniosą:
dla | rejonu | B = 1,16 X 1,2,= 1,392 | zł | w | zaokrągleniu | 1.39 | zł |
" | " | C = 1,16 X 1,4,= 1,624 | " | " | " | 1.62 | " |
" | " | D = 1,16 X 1,6 = 1,856 | " | " | " | 1,86 | " |
" | " | E = 1,16 X 2,0 = 2,32 | " | " | " | 2,32 | " |
Różnica pomiędzy kwotą, otrzymaną z zastosowania przeciętnej stawki z taryfy (kontyngent podatku), a kwotą, otrzymaną przy zastosowaniu stawek podatkowych w myśl projektu rozkładu podatku, wynosi:
31.000 X 1,5 - (10.000 X 1,16 + 10.000 X 1,39 + 6.000 X 1,62 + 1.000 X 1,86 + 4.000 X 2,32) = = 46.500 - 46.360 = 140 zł; niedobór ten rozkłada się pomiędzy niektóre jednostki 'podatkowe.
podatkowych jednostek zbiorowych w formie wykazu, w terminie do 10 lutego roku podatkowego.
Przepisy, dotyczące województw: krakowskiego, lwowskiego, pomorskiego, poznańskiego, śląskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.
Przepisy wspólne.
Przykład:
Zalesiono ogółem 48 ha gruntów, z czego w roku 1936 - 10 ha, w roku 1937 - 12 ha i w roku 1938 - 26 ha;
PRZEPISY, DOTYCZĄCE POBORU PODATKU GRUNTOWEGO.
Konta imienne, o których mowa w p. 2, powinny być zgrupowane według jednostek zbiorowych.
Każde z kont zbiorczych służy do księgowania sumarycznie kwot podatku gruntowego, podlegających wciągnięciu jako przypis, odpis lub jako wpłata do ksiąg bierczych B (§ 96).
Przykład:
Wymiar na rok 1937 (okres budżetowy 1937/38); podatek państwowy (na obszarze, wymienionym w art. 3, 4 i 6 - wraz z 3% udziałem izby rolniczej) - 100; dodatek samorządowy na terenie danej gminy ustalono w wysokości 50% (na obszarze, wymienionym w art. 3, 4 i 6 wraz z 3% -owym udziałem izb rolniczych), czyli łączne obciążenie wyraża się liczbą 150; przyjmując tę ostatnią za 100% - ustala się stosunek procentowy kwot, przypadających izbie rolniczej (x) i samorządowi terytorialnemu (y) z ogólnej sumy wpływów; stosunek ten wypadnie:
w zaokrągleniu 33,33%;
czyli z sumy wpływów, jakie w ciągu miesiąca osiągnięte zostaną w danej gminie zarówno z tytułu należności bieżących, jak i zaległości - przypada:
Na rzecz | Na obszarze wymienionym wał. | |
3, 4 i 6 | 5 | |
izby rolniczej | 4% | - |
związków samorządowych (gmina, pow. związek samorz. i samorząd wojewódzki) | 31,33% | 33,33% |
Skarb Państwa (pozostałość po wydzieleniu kwot na rzecz samorządu) | 64,67% | 66,67% |
PRZEPISY O ULGACH NA SKUTEK KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH.
Ponadto w razie potrzeby naczelnik urzędu skarbowego może powołać w skład komisji biegłych (rolników, leśników itp.) z listy, przedstawionej przez izbę rolniczą.
gdzie
Wp - oznacza wartość spodziewanych przychodów w chwili szacowania,
Wr - oznacza wartość spodziewanych przychodów w chwili wpływu,
c - oznacza ilość lat, po których upływie spodziewany jest wpływ przychodów.
Ceny dla obliczenia przychodów, uzyskanych zaraz po klęsce (ust. 2 p. 3)), i kosztów (ust. 2 p. 4) przyjmuje się według przeciętnych cen lokalnych w roku klęski.
We wszystkich obliczeniach powinny być stosowane ceny tego samego rodzaju, tj. albo ceny brutto (na wagonie miejsca załadowania lub w innym miejscu zbytu), albo ceny netto (dla drzewostanu na pniu, a dla innych przychodów - po potrąceniu kosztów ich uzyskania, dostawy itp).
gdzie
Um - oznacza wysokość kwoty państwowego podatku gruntowego, podlegającego jednorazowemu umorzeniu,
Ul - oznacza wysokość ulgi przy rokrocznym umarzaniu podatku gruntowego (p. 1),
w - oznacza okres gospodarczy, na który przypada rokroczne umarzanie podatku gruntowego (p. 2).
Przykład
Powierzchnia, dotknięta klęską, wynosi 50 ha; państwowy podatek gruntowy, opłacany z tej powierzchni, wynosi rocznie 4 zł z 1 ha czyli razem 200 zł; uszkodzone zostały drzewostany sosnowe: 1-roczne, 20, 40, 60 i 80-letnie - na powierzchni po 10 ha każdego drzewostanu; kolej rębu 80-letnia.
Ustalono dla drzewostanów sosnowych:
1-roczne | 20 letnie | 40-letnie | 60-letnie | 80-letnie | |
złotych | |||||
a) wartość przychodów, spodziewanych w przypadku, gdyby klęski nie było | 5.000 | 15.000 | 20.000 | 30.000 | 40.000 |
b) wartość przychodów, spodziewanych po klęsce | 5.000 | 10.100 | 14.000 | 18.000 | 24.000 |
c) wartość przychodów, uzyskanych zaraz po klęsce | - | 1.000 | 2.100 | 8.100 | 12.100 |
d) wartość kosztów dodatkowych | 800 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Straty absolutne (ust. (6)) wynoszą | 800 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Stosunek procentowy strat do wartości przychodów pod a) wynosi | 16% | 26,7% | 20% | 13,3% | 10% |
Ulgi podatkowe w postaci rokrocznego umarzania części państw. podatku gruntowego wyniosą rocznie po |
zł 6,40 |
zł 10,00 |
zł 8 |
zł 5,30 |
zł 4 |
przez | 80 lat | 60 lat | 40 lat | 20 lat | 1 rok |
Umorzenie jednorazowe podatku gruntowego wyniesie | 193 zł | 296 zł | 185 zł | 79 zł | 4 zł |
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE.
Przepisy przejściowe.
Przepisy końcowe.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1937.32.250 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wymiar i pobór państwowego podatku gruntowego. |
Data aktu: | 31/03/1937 |
Data ogłoszenia: | 27/04/1937 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1937, 01/04/1937, 27/04/1937 |