Uposażenie pracowników izb morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 16 grudnia 1966 r.
w sprawie uposażenia pracowników izb morskich.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich oraz do pozostałych pracowników izb, zwanych dalej "pracownikami administracyjnymi".
§  2.
Do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk, kwalifikacji i uposażenia pracowników zatrudnionych w dziale orzecznictwa państwowych komisji arbitrażowych (Dz. U. Nr 35, poz. 215) z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Dla przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich ustala się następującą tabelę stanowisk i zaszeregowania do grup uposażenia zasadniczego:
1)
przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - w grupie IC-IA,
2)
wiceprzewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - w grupie II-IB,
3)
przewodniczący izby morskiej - w grupie II-IB,
4)
wiceprzewodniczący izby morskiej - w grupie III-IB.
§  4.
1.
Pracownikom zajmującym stanowiska określone w § 3 przysługuje dodatek funkcyjny według następujących stawek:
1)
przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - według stawki 3-1,
2)
wiceprzewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - według stawki 5-2,
3)
przewodniczący izby morskiej - według stawki 5-2,
4)
wiceprzewodniczący izby morskiej - według stawki 6-3.
2.
Dodatki funkcyjne określone w ust. 1 przyznaje Minister Żeglugi.
§  5.
Pracownikom zajmującym stanowiska określone w § 3 przysługuje dodatek za wysługę lat na zasadach ustalonych w przepisach określonych w § 2.
§  6.
Uprawnienia Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej, wynikające z przepisów określonych w § 2, przysługują w stosunku do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich Ministrowi Żeglugi.
§  7.
Do pracowników administracyjnych izb morskich stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk służbowych, kwalifikacji i uposażenia pracowników administracyjnych w okręgowych komisjach arbitrażowych (Dz. U. Nr 35, poz. 216), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§  8.
Ustala się tabelę stanowisk, kwalifikacji, uposażeń zasadniczych oraz dodatków specjalnych pracowników administracyjnych izb morskich, stanowiącą załącznik do rozporządzenia i zwaną dalej "tabelą".
§  9.
Z zastrzeżeniem przepisów §§ 12 i 13 uprawnienia Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej, wynikające z przepisów określonych w § 7, przysługują w stosunku do pracowników administracyjnych izb morskich Ministrowi Żeglugi.
§  10.
Przy przyjęciu do pracy przyznaje się pracownikowi administracyjnemu najniższe uposażenie zasadnicze przewidziane w tabeli dla danego stanowiska. W uzasadnionych wypadkach ze względu na doświadczenie zawodowe pracownika albo gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przewodniczący właściwej izby morskiej może przyznać uposażenie wyższe.
§  11.
1.
Dodatek specjalny przysługuje pracownikom administracyjnym zatrudnionym na stanowiskach, dla których w tabeli dodatek ten jest przewidziany.
2.
Dodatek specjalny przyznaje przewodniczący właściwej izby morskiej według następujących zasad:
1)
stawka 1 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu 1-roczną praktykę w izbach morskich,
2)
stawka 2 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu:
a)
5-letnią praktykę w izbach morskich albo
b)
2-letnią praktykę w izbach morskich, jeżeli ponadto złożył egzamin sekretarski,
3)
stawka 3 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu:
a)
10-letnią praktykę w izbach morskich albo
b)
5-letnią praktykę w izbach morskich, jeżeli ponadto złożył egzamin sekretarski.
§  12.
Przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej może wyrazić zgodę na przyznanie dodatku specjalnego pracownikowi administracyjnemu nie posiadającemu wymaganej ilości lat praktyki w izbach morskich, jeżeli okres praktyki nabytej w innych instytucjach (przedsiębiorstwach) daje dostateczną gwarancję należytego wykonywania powierzonych mu obowiązków.
§  13.
Zakres przewidzianego w tabeli egzaminu sekretarskiego, skład i sposób powoływania komisji egzaminacyjnej oraz zasady i tryb jej działania ustala Przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej.
§  14.
Pracownikom uczestniczącym w charakterze protokolantów w posiedzeniach izb morskich wykraczających poza godziny urzędowe przyznaje się wynagrodzenie w wysokości 38 zł za posiedzenie, bez względu na czas trwania posiedzenia.
§  15.
Tworzy się fundusz nagród:

- dla przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich w wysokości 3% planowanego osobowego funduszu płac tych pracowników,

- dla pracowników administracyjnych izb morskich w wysokości 4% planowanego osobowego funduszu płac tych pracowników.

§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 4 czerwca 1962 r. w sprawie uposażenia pracowników izb morskich (Dz. U. Nr 35, poz. 160).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1966 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI, UPOSAŻEŃ ZASADNICZYCH ORAZ DODATKÓW SPECJALNYCH PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH IZB MORSKICH

Część A - Pracownicy administracyjni.
Lp. Stanowisko służbowe Wymagane kwalifikacje w zakresie Uposażenie
wykształcenia liczby lat praktyki zawodowej zasadnicze miesięczne w zł dodatek specjalny stawka w zł
ogółem w izbie morskiej 1 2 3
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Samodzielny referent (dochodzeniowy) a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

3 - 2.300-3.200 300 400 500
b) średnie 5 3 1.900-2.900
2 Główny księgowy a) wyższe ekonomiczne 4 - 2.300-3.100 300 400 500
b) średnie finansowe lub

ogólne

8 - 1.600-2.800 260 350 440
3 Kierownik sekretariatu a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

3 - 2.300-3.000 300 400 500
b) średnie i egzamin

sekretarski

5 2 1.600-2.700 260 350 440
4 Starszy referent (dochodzeniowy) a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

1 - 2.000-2.700 300 400 500
b) średnie 3 - 1.600-2.400
5 Starszy sekretarz średnie i egzamin sekretarski 2 1 1.200-2.200 220 300 380
6 Sekretarz średnie i egzamin sekretarski 1 - 1.000-2.000 200 260 330
7 Starszy księgowy średnie finansowe lub ogólne i kurs księgowości 2 - 1.200-1.900 150 220 300
8 Księgowy średnie finansowe lub ogólne 1 - 1.100-1.700 150 220 300
Kasjer, referent a) średnie 1 -
b) podstawowe 2 -
9 Bibliotekarz średnie 3 - 1.200-1.700 150 220 300
10 Starsza maszynistka poza halą maszyn podstawowe i umiejętność pisania na maszynie z szybkością co najmniej 220 uderzeń na minutę - - 1.050-1.550 - - -
11 Maszynistka - referent a) średnie i umiejętność

pisania na maszynie

- - 950-1.400 150 220 300
b) podstawowe i umiejętność

pisania na maszynie

1 -
12 Maszynistka poza halą maszyn podstawowe i umiejętność pisania na maszynie z szybkością co najmniej 180 uderzeń na minutę - - 1.050-1.350 - - -
13 Praktykant średnie - - 950-1.250 - - -
Część B - Pracownicy obsługi.
1 Starszy woźny podstawowe 2 - 950-1.200 120 180 240
2 Woźny podstawowe - - 850-950 - - -
3 Sprzątaczka - - - 850 - - -

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1966.54.330

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uposażenie pracowników izb morskich.
Data aktu: 16/12/1966
Data ogłoszenia: 30/12/1966
Data wejścia w życie: 01/09/1966, 30/12/1966