Tworzenie funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes".

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1967 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes".

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"jednostkach PKS" - należy przez to rozumieć eksploatacyjne (zajmujące się przewozem i spedycją), remontowe i zaopatrzeniowe jednostki organizacyjne wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej, działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
2)
"PMPS Pekaes" - należy przez to rozumieć Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes",
3)
"funduszu płac" - należy przez to rozumieć osobowy fundusz płac planowany na dany rok,
4)
"rentowności" - należy przez to rozumieć:
a)
w jednostkach PKS eksploatacyjnych oraz PMPS "Pekaes" - wskaźnik wyrażający stosunek procentowy wyniku z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych usług podstawowych,
b)
w jednostkach PKS remontowych - wskaźnik wyrażający stosunek procentowy wyniku z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych usług pomocniczych,
c)
w jednostkach PKS zaopatrzeniowych - wskaźnik wyrażający stosunek procentowy wyniku z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych sprzedaży pomniejszonych o wartość sprzedanych materiałów, z tym że:

"dyrektywną rentownością" jest wskaźnik wynikający z zadań ustalonych przez jednostkę nadrzędną,

"planowaną rentownością" jest wskaźnik wynikający z planu techniczno-ekonomicznego,

"rzeczywistą rentownością" jest wskaźnik określony stosunkiem wyniku bilansowego (pomniejszonego w jednostkach PKS eksploatacyjnych o zyski nadzwyczajne z tytułu kar umownych za przetrzymywanie taboru) do określonych pod lit. a), b) i c) kosztów własnych - po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wyniku i kosztów.

§  2.
Jednostki PKS oraz PMPS "Pekaes" tworzą fundusz zakładowy składający się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy).
§  3.
Jednostki PKS oraz PMPS "Pekaes" tworzą zasadniczy fundusz zakładowy, jeżeli:
1)
wykonają wskaźniki rzeczowe,
2)
zaplanują i osiągną dyrektywną rentowność.
§  4.
Przez wykonanie wskaźników rzeczowych należy rozumieć:
1)
osiągnięcie przez jednostki PKS eksploatacyjne oraz PMPS "Pekaes" w wysokości co najmniej 98% współczynnika wykorzystania taboru ustalonego przez jednostkę nadrzędną na podstawie zadań wynikających z narodowego planu gospodarczego,
2)
wykonanie przez jednostkę PKS remontową planu produkcji i usług, ustalonego przez jednostkę nadrzędną na podstawie zadań wynikających z narodowego planu gospodarczego; w zakresie remontów związanych z taborem samochodowym - w cenach porównywalnych, w zakresie zaś remontów budynków - w cenach bieżących,
3)
nieprzekroczenie przez jednostki PKS zaopatrzeniowe planowanego zapasu materiałów (bez przedmiotów nietrwałych) znajdującego się we wszystkich magazynach wojewódzkiego przedsiębiorstwa PKS, a przypadającego na jeden pojazd silnikowy gotowy technicznie; rzeczywisty stan zapasów ustala się jako iloraz średniej wartości zapasów na koniec poszczególnych kwartałów i średniej ilości pojazdów gotowych technicznie.
§  5.
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 4% funduszu płac.
§  6.
1.
Jeżeli jednostki PKS eksploatacyjne i remontowe lub PMPS "Pekaes" wykonają wskaźniki rzeczowe, a nie osiągną dyrektywnej rentowności, wówczas stawka zasadniczego funduszu zakładowego ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Pogorszenie dyrektywnej rentowności w granicach Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego wyrażone w procencie za każdy rozpoczęty procent pogorszenia dyrektywnego wskaźnika rentowności
od 1% do 5% 2
powyżej 5% do 10% 4
powyżej 10% do 20% 7
2.
Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli (ust. 1).
3.
W razie pogorszenia wskaźnika rentowności o 20% lub więcej procent, jednostki PKS eksploatacyjne i remontowe oraz PMPS "Pekaes" tracą prawo do funduszu zakładowego.
§  7.
Jeżeli jednostki PKS eksploatacyjne i remontowe oraz PMPS "Pekaes" osiągną rzeczywistą rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej, wówczas tworzą dodatkowy fundusz zakładowy, który oblicza się według stawek podanych w poniższej tabeli:
Za poprawę dyrektywnego wskaźnika rentowności Stawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie funduszu płac za jeden punkt poprawy dyrektywnego wskaźnika rentowności
w granicach do 2 punktów 0,6
od 2,01 do 4 punktów 0,4
powyżej 4 punktów 0,2

Odpisy na dodatkowy fundusz zakładowy należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli; przez punkt rozumie się poprawę o jedność dyrektywnego wskaźnika rentowności. Wskaźniki rentowności oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku przy zastosowaniu ogólnie przyjętych zasad zaokrąglania.

§  8.
1.
Jeżeli jednostka PKS eksploatacyjna i remontowa oraz PMPS "Pekaes" ustali w swoim planie techniczno-ekonomicznym rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej i osiągnie ją lub przekroczy, wówczas dodatkowy fundusz zakładowy przypadający za osiągnięcie zaplanowanej poprawy dyrektywnej rentowności oblicza się według stawek podanych w tabeli zamieszczonej w § 7, zwiększonych o 30%.
2.
Jeżeli jednostka PKS eksploatacyjna i remontowa oraz PMPS "Pekaes" nie osiągnie zaplanowanej rentowności, o której mowa w ust. 1, ale poprawi dyrektywną rentowność - dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się według stawek podanych w tabeli zamieszczonej w § 7.
§  9.
1.
Zgłoszenie poprawy dyrektywnej rentowności w planie techniczno-ekonomicznym nie może nastąpić później niż do dnia 30 kwietnia danego roku. Poprawa dyrektywnej rentowności przez PMPS "Pekaes" powinna spowodować równocześnie polepszenie wyniku finansowego w skali Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej i Ministerstwa Komunikacji, a przez jednostki PKS - w skali wojewódzkiego przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.
2.
Minister Komunikacji i przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych są obowiązani do zgłoszenia w terminie do dnia 31 maja danego roku do Ministerstwa Finansów dodatkowego wyniku finansowego, jaki powstanie wskutek podwyższenia przez podległe jednostki dyrektywnej rentowności.
§  10.
1.
Jeżeli jednostka PKS zaopatrzeniowa osiągnie dyrektywną rentowność i obniży przeciętny stan zapasów materiałowych przypadających na jeden pojazd silnikowy gotowy technicznie w porównaniu do zapasu planowanego, uzyskuje prawo do dodatkowego funduszu zakładowego, obliczanego według stawek podanych w poniższej tabeli:
Za obniżkę przeciętnego stanu zapasów w stosunku do stanu planowanego Stawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie funduszu płac za 1% obniżenia stanu zapasów
do 5% 0,15
od 6% do 10% 0,10
za każdy dalszy 1% obniżenia 0,05
2.
Jeżeli jednostka PKS zaopatrzeniowa osiągnie dyrektywną rentowność, ale przekroczy planowany zapas materiałów przypadający na jeden pojazd silnikowy gotowy technicznie, wówczas stawka funduszu zasadniczego ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Przekroczenie planowanego stanu zapasów na pojazd Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego wyrażone w procencie za każdy rozpoczęty procent przekroczenia
od 1% do 5% 2
powyżej 5% do 10% 4
powyżej 10% do 20% 7
3.
Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego oraz stawkę dodatkowego funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli podanej w ust. 1 lub ust. 2.
§  11.
1.
Jednostkom PKS oraz PMPS "Pekaes", które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wykonania zadań wyznaczonych przez Zjednoczenie Państwowej Komunikacji Samochodowej lub w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia wskaźników decydujących o wielkości odpisów na fundusz zakładowy, wywołanego przyczynami niezależnymi od tych jednostek - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
O przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy orzeka dyrektor Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej na podstawie uchwały Kolegium Zjednoczenia, podjętej w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców, w granicach kwoty do 0,3% funduszu płac jednostek PKS i PMPS "Pekaes".
§  12.
1.
Przy ustalaniu rzeczywistej rentowności dokonuje się korekty kosztów i wyniku z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78).
2.
W razie otrzymania przez jednostkę PKS eksploatacyjną oraz PMPS "Pekaes" innych od zaplanowanych ilości dostaw taboru samochodowego lub otrzymania go w okresach innych albo w innym asortymencie niż planowano, jednostka PKS eksploatacyjna oraz PMPS "Pekaes" dokonują dla obliczenia funduszu zakładowego odpowiedniej korekty dodatniej lub ujemnej kosztów i wyniku bilansowego z całokształtu działalności gospodarczej, o ile z tego tytułu jednostka nadrzędna nie zmieniła wskaźników do planu techniczno-ekonomicznego.
3.
Jeżeli plan w zakresie osobowych przewozów pracowniczych za biletami miesięcznymi zostanie przekroczony, wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej koryguje się odpowiednio o kwotę poniesionej, a nie zaplanowanej straty. W razie niewykonania planu tych przewozów - wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej koryguje się o kwotę planowanej, a nie poniesionej straty.
§  13.
1.
Jednostki PKS i PMPS "Pekaes" dokonują odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia dane od początku roku do końca danego kwartału. Dla ustalenia rzeczywistej rentowności w kwartale za podstawę przyjmuje się dane wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych i rzeczowych, a dla obliczenia rocznego - dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt wymienionych w § 12. Osiągniętą rzeczywistą rentowność za dany okres porównuje się z roczną dyrektywną rentownością.
2.
Jednostki PKS i PMPS "Pekaes" mogą dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  14.
1.
Jeżeli roczna rzeczywista rentowność i roczne wskaźniki rzeczowe nie uzasadniają pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszów następnych lat, aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że jednostka PKS lub PMPS "Pekaes" dokonała odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  15.
1.
Jednostkom PKS lub PMPS "Pekaes", które utracą całkowicie prawo do tworzenia funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty jednostki PKS lub PMPS "Pekaes". Jeżeli jednak jednostce PKS lub PMPS "Pekaes" nie przysługuje prawo do utworzenia funduszu zakładowego tylko w początkowych kwartałach roku, a w następnych uzyska ona to prawo, wówczas wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.
§  16.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 września 1962 r. w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes" (Dz. U. Nr 50, poz. 243).
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Komunikacji i Ministrowi Finansów oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1967 r. i stosuje się przy tworzeniu funduszu zakładowego za 1966 r. dla jednostek zaopatrzeniowych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej. Przepis § 11 rozporządzenia stosuje się również przy tworzeniu funduszu zakładowego za rok 1966 dla pozostałych jednostek PKS i PMPS "Pekaes".

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1967.7.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tworzenie funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes".
Data aktu: 24/01/1967
Data ogłoszenia: 27/02/1967
Data wejścia w życie: 27/02/1967, 01/01/1967