Tekst konwencji stanowi . do niniejszego oświadczenia.
Na podstawie artykułu 27 ust. 2 tej konwencji złożony został dnia 28 maja 1969 r. Sekretarzowi Generalnemu Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej dokument przyjęcia przez Polskę powyższej konwencji. Zgodnie z artykułem 28 ust. 1 konwencji weszła ona w życie dnia 21 lipca 1968 r., a w stosunku do Polski - zgodnie z artykułem 28 ust. 3 - dnia 28 sierpnia 1969 r.
Jednocześnie podaje się do wiadomości, że następujące państwa złożyły swoje dokumenty przyjęcia lub przystąpienia do konwencji w niżej podanych datach:
Związek Socjalistycznych
Republik Radzieckich dnia 4 lipca 1966 r.,
Tunezja dnia 23 sierpnia 1966 r.,
Trynidad i Tobago dnia 24 sierpnia 1966 r.,
Stany Zjednoczone Ameryki dnia 17 listopada 1966 r.,
Francja dnia 30 listopada 1966 r.,
Republika Południowej Afryki dnia 14 grudnia 1966 r.,
Republika Malgaska dnia 16 stycznia 1967 r.,
Peru dnia 18 stycznia 1967 r.,
Somalia dnia 30 marca 1967 r.,
Liberia dnia 8 maja 1967 r.,
Dania dnia 28 czerwca 1967 r.,
Izrael dnia 5 lipca 1967 r.,
Zjednoczone Królestwo Wielkiej
Brytanii i Północnej Irlandii dnia 11 lipca 1967 r.,
Holandia, Surinam i Antyle
Holenderskie dnia 21 lipca 1967 r.,
Szwecja dnia 28 lipca 1967 r.,
Mauretania dnia 4 grudnia 1967 r.,
Maroko dnia 19 stycznia 1968 r.,
Malediwy dnia 29 stycznia 1968 r.,
Norwegia dnia 18 marca 1968 r.,
Włochy dnia 19 kwietnia 1968 r.,
Indie dnia 19 kwietnia 1968 r.,
Szwajcaria dnia 23 kwietnia 1968 r.,
Japonia dnia 15 maja 1968 r.,
Finlandia dnia 15 maja 1968 r.,
Demokratyczna Republika Konga dnia 20 maja 1968 r.,
Grecja dnia 12 czerwca 1968 r.,
Hiszpania dnia 1 lipca 1968 r.,
Australia dnia 29 lipca 1968 r.,
Turcja dnia 5 sierpnia 1968 r.,
Irlandia dnia 28 sierpnia 1968 r.,
Kuwejt dnia 28 sierpnia 1968 r.,
Ghana dnia 25 września 1968 r.,
Jugosławia dnia 25 października 1968 r.,
Nigeria dnia 14 listopada 1968 r.,
Pakistan dnia 5 grudnia 1968 r.,
Zjednoczona Republika
Arabska dnia 6 grudnia 1968 r.,
Bułgaria dnia 30 grudnia 1968 r.,
Belgia dnia 22 stycznia 1969 r.,
Kuba dnia 6 lutego 1969 r.,
Filipiny dnia 4 marca 1969 r.,
Niemiecka Republika
Federalna dnia 9 kwietnia 1969 r.,
Cypr dnia 5 maja 1969 r.,
Ludowa Republika Jemenu
Południowego dnia 20 maja 1969 r.
Konwencja ta weszła w życie w stosunku do: Panamy, Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, Tunezji, Trynidadu i Tobago, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Francji, Republiki Południowej Afryki, Republiki Malgaskiej, Peru, Somalii, Liberii, Danii, Izraela, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii, Holandii, Surinamu i Antyli Holenderskich, Szwecji, Mauretanii, Maroka, Malediwów, Norwegii, Włoch, Indii i Szwajcarii - dnia 21 lipca 1968 r., Japonii i Finlandii - dnia 15 sierpnia 1958 r., Demokratycznej Republiki Konga - dnia 20 sierpnia 1968 r., Grecji - dnia 12 września 1968 r., Hiszpanii - dnia 1 października 1968 r., Australii - dnia 29 października 1968 r., Turcji - dnia 5 listopada 1968 r., Irlandii i Kuwejtu - dnia 28 listopada 1968 r., Ghany - dnia 25 grudnia 1968 r., Jugosławii - dnia 25 stycznia 1969 r., Nigerii - dnia 14 lutego 1969 r., Pakistanu - dnia 5 marca 1969 r., Zjednoczonej Republiki Arabskiej - dnia 6 marca 1969 r., Bułgarii - dnia 30 marca 1969 r., Belgii - dnia 22 kwietnia 1969 r., Kuby - dnia 6 maja 1969 r., Filipin - dnia 4 czerwca 1969 r., Niemieckiej Republiki Federalnej - dnia 9 lipca 1969 r., Cypru - dnia 5 sierpnia 1969 r. i Republiki Jemenu Południowego - dnia 20 sierpnia 1969 r.
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA O LINIACH ŁADUNKOWYCH 1966
pragnąc ustalić jednolite zasady i przepisy co do granic, do których statki odbywające podróże międzynarodowe mogą być załadowane ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa życia i mienia na morzu;
zważywszy, że cel ten najlepiej osiągnąć można przez zawarcie konwencji;
uzgodniły, co następuje:
Ogólne zobowiązania wynikające z konwencji.
Określenia.
W niniejszej konwencji, jeśli wyraźnie nie postanowiono inaczej, stosuje się następujące określenia:
Postanowienia ogólne.
Zastosowanie.
Wyjątki.
Zwolnienia.
Siła wyższa.
Środki zastępcze.
Zatwierdzanie dla celów doświadczalnych.
Naprawy, zmiany i przeróbki.
Strefy i obszary.
Zanurzenie.
Przeglądy i oznakowanie.
Przeglądy i oznakowanie statków w zakresie dotyczącym zastosowania postanowień niniejszej konwencji oraz udzielania zwolnień od nich przeprowadzają urzędnicy Władzy Administracyjnej. Władza Administracyjna może jednak powierzyć przeglądy i oznakowanie statków inspektorom w tym celu mianowanym albo uznanym przez nią instytucjom. W każdym przypadku właściwa Władza Administracyjna całkowicie odpowiada za wszechstronność i skuteczność przeglądów i oznakowania statków.
Przeglądy wstępne, dla odnowienia świadectwa i roczne.
i) nie dokonano zmian w kadłubie lub nadbudówce statku, które mogłyby wpłynąć na obliczenia określające położenie linii ładunkowej;
ii) elementy wyposażenia i urządzenia służące do zabezpieczenia otworów, bariery, furty odwadniające oraz drogi dostępu do pomieszczeń załogi są utrzymywane w zadawalającym stanie;
iii) znaki wolnej burty są umieszczone prawidłowo i na stałe;
iv) dostarczono informacji wymaganych na mocy prawidła 10 Konwencji.
Zachowanie stanu po przeglądzie.
Po dokonaniu jakiegokolwiek przeglądu statku zgodnie z artykułem 14 nie wolno bez zgody Władzy Administracyjnej czynić żadnych zmian w konstrukcji, wyposażeniu, urządzeniach, materiałach i wymiarach elementów konstrukcyjnych objętych przeglądem.
Wydawanie świadectw.
Wydawanie lub potwierdzanie świadectw przez inny Rząd.
Forma świadectw.
Świadectwa należy sporządzać w formie zgodnej ze wzorami określonymi w załączniku III do niniejszej Konwencji. Jeżeli świadectwo nie zostało sporządzone w języku angielskim lub francuskim, to tekst świadectwa powinien zawierać tłumaczenie na jeden z tych języków.
Okres obowiązywania i ważność świadectw.
Uznawanie świadectw.
Świadectwa wydane w imieniu umawiającego się Rządu zgodnie z niniejszą konwencją będą uznawane przez inne umawiające się Rządy i honorowane dla wszystkich celów objętych niniejszą konwencją na równi ze świadectwami wydanymi przez te Rządy.
Kontrola.
Jeżeli na statku znajduje się ważne międzynarodowe świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty, kontrola ta ogranicza się do sprawdzenia, czy wszystkie warunki określone w tym świadectwie są spełnione.
Przywileje.
Nie można domagać się przywilejów wynikających z niniejszej konwencji na korzyść jakiegokolwiek statku, jeżeli nie posiada on ważnego świadectwa wydanego na podstawie konwencji.
Wypadki.
Poprzednie umowy i konwencje.
Przepisy szczególne wynikające z porozumień.
Jeżeli zgodnie z niniejszą konwencją i w wyniku porozumień zawartych między wszystkimi lub niektórymi z umawiających się Rządów wydane zostaną specjalne przepisy, to przepisy takie zostaną podane do wiadomości Organizacji w celu ich rozpowszechnienia wśród wszystkich umawiających się Rządów.
Przekazywanie informacji.
Podpisanie, przyjęcie i przystąpienie.
Wejście w życie.
Poprawki.
Wypowiedzenie.
Zawieszenie.
Terytoria.
b) Niniejsza konwencja będzie rozciągać się na wymienione w notyfikacji terytorium z dniem jej otrzymania lub z dowolnym innym dniem wskazanym w notyfikacji.
b) Niniejsza konwencja przestanie obowiązywać na terytorium wymienionym w takiej notyfikacji po upływie roku od daty otrzymania jej przez organizację lub po upływie dłuższego okresu czasu, określonego w tej notyfikacji.
Rejestracja.
Języki.
Niniejszą konwencję sporządzono w jednym egzemplarzu w języku angielskim i francuskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne. Oficjalne przekłady na języki rosyjski oraz hiszpański będą sporządzone i przechowywane wraz z podpisanym oryginałem.
Na dowód powyższego niżej podpisani, właściwie w tym celu upoważnieni przez swe Rządy, podpisali niniejszą konwencję.
Sporządzono w Londynie dnia piątego kwietnia 1966 r.
Za Rząd Republiki Argentyńskiej:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Australii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
4 lipca 1966 r.
Za Rząd Królestwa Belgii:
z zastrzeżeniem przyjęcia i ratyfikacji
Za Rząd Stanów Zjednoczonych Brazylii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Ludowej Republiki Bułgarii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Kanady:
z zastrzeżeniem ratyfikacji
Za Rząd Republiki Chin:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Królestwa Danii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Niemieckiej Republiki Federalnej:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Francuskiej:
z zastrzeżeniem późniejszego przyjęcia
Za Rząd Republiki Ghany:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Królestwa Grecji:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Islandii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Indii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Irlandii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Państwa Izrael:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Włoskiej:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Wybrzeża Kości Słoniowej:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Japonii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Kuwejtu:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Liberii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Republiki Malgaskiej:
z zastrzeżeniem przyjęcia
Za Rząd Królestwa Holandii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
4 lipca 1966.
Za Rząd Nowej Zelandii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
30 czerwca 1966.
Za Rząd Królestwa Norwegii:
z zastrzeżeniem przyjęcia
1 lipca 1966.
PRAWIDŁA DLA OKREŚLENIA LINII ŁADUNKOWYCH
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
W prawidłach zakłada się także, że jeśli istnieją międzynarodowe wymagania odnoszące się do stateczności lub niezatapialności, to i te wymagania są przestrzegane.
Władza Administracyjna powinna nabrać przekonania o tym, że ogólna wytrzymałość konstrukcji statku jest wystarczająca przy zanurzaniu odpowiadającym wyznaczonej wolnej burcie. Statki budowane i pozostające w zgodzie z wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych uznanych przez Władzę Administracyjną mogą być uważane za posiadające wystarczającą wytrzymałość.
T - jest średnią grubością wykładziny nie osłoniętego pokładu poza otworami w nim,
S - jest całkowitą długością nadbudówek, określoną w punkcie (10) (d) tego prawidła.
Cb = V/(L x B x d1), gdzie
V - jest objętością konstrukcyjną podwodnej części statku z wyłączeniem osłon wałów śrubowych, liczoną do zewnętrznej powierzchni wręgów statków o poszyciu metalowym, i liczoną do zewnętrznej powierzchni poszycia statków o poszyciu z jakiegokolwiek innego materiału, przy czym w obu przypadkach przyjmuje się zanurzenie konstrukcyjne d1;
d1 - jest to 85 procent konstrukcyjnej wysokości bocznej.
i) która ma grodzie ograniczające o wystarczająco mocnej konstrukcji,
ii) której otwory wejściowe, jeśli takie istnieją w tych grodziach, są zaopatrzone w drzwi odpowiadające wymaganiom zawartym w prawidle 12,
iii) której wszystkie inne otwory w ścianach bocznych lub grodziach końcowych nadbudówki są zaopatrzone w dostatecznie skuteczne strugoszczelne zamknięcia.
Średniówka lub rufówka nie powinny być traktowane jako zamknięte, jeśli nie jest przewidziane inne wejście dla załogi udającej się do siłowni oraz innych pomieszczeń w tych nadbudówkach, dostępne w każdej chwili w czasie, gdy otwory w grodziach są zamknięte.
Linia pokładowa jest to linia pozioma o długości 300 milimetrów (12 cali) i szerokości 25 milimetrów (1 cal).
Linię tę oznacza się na śródokręciu na każdej burcie a jej górna krawędź przechodzi normalnie przez punkt przecięcia się przedłużenia górnej powierzchni pokładu wolnej burty z zewnętrzną powierzchnia poszycia burty (jak pokazano na rysunku 1). Linia pokładowa może być umieszczona w odniesieniu do innego stałego punktu na statku pod warunkiem, że wolna burta zostanie odpowiednio poprawiona. Położenie punktu odniesienia oraz oznaczenie pokładu wolnej burty w każdym przypadku powinno być wpisane w Międzynarodowym świadectwie wolnej burty (1966).
Znakiem wolnej burty jest krąg o średnicy zewnętrznej 300 milimetrów (12 cali) i szerokości 25 milimetrów (1 cal) przecięty linią poziomą o długości 450 milimetrów (18 cali) i szerokości 25 milimetrów (1 cal), której górna krawędź przechodzi przez środek kręgu. Środek kręgu powinien być umieszczony w śródokręciu i w odległości równej wyznaczonej letniej wolnej burcie mierzonej pionowo od górnej krawędzi linii pokładowej.
(rysunki od 1-4 pominięte)
Cecha władzy uprawnionej do wyznaczania linii ładunkowych może być umieszczona przy kręgu wolnej burty powyżej linii przechodzącej przez środek kręgu lub powyżej i poniżej. Cecha ta składa się najwyżej z czterech liter służących do zidentyfikowania nazwy władzy; każda z tych liter powinna mieć w przybliżeniu wysokość 115 milimetrów (4 1/2 cala) i szerokość 75 milimetrów (3 cale).
Krąg, linie i litery powinny być namalowane kolorem białym lub żółtym na ciemnym tle albo czarnym kolorem na jasnym tle. Oznakowanie wykonuje się w sposób trwały na burtach statku zgodnie z zaleceniem Władzy Administracyjnej. Znaki powinny być dobrze widoczne i jeśli jest to potrzebne, stosuje się w tym celu specjalne urządzenia.
Międzynarodowego świadectwa wolnej burty nie wolno wydać statkowi, zanim urzędnik lub inspektor działający na podstawie postanowień artykułu 13 niniejszej konwencji nie zaświadczy, że znaki zostały umieszczone poprawnie i w sposób trwały na burtach statku.
WARUNKI WYZNACZANIA WOLNEJ BURTY
Grodzie na nie osłoniętych końcach zamkniętych nadbudówek powinny mieć właściwą konstrukcję i powinny być wykonane tak, aby odpowiadały wymaganiom Władzy Administracyjnej.
W celu zastosowania niniejszych prawideł określa się dwa rodzaje położenia luków, zejściówek oraz wentylatorów, jak następuje:
Położenie 1 rodzaju - na nie osłoniętym pokładzie wolnej burty lub pokładzie szańcowym oraz na nie osłoniętych pokładach nadbudówek położonych w kierunku dziobu od punktu leżącego w odległości jednej czwartej długości statku od pionu dziobowego.
Położenie 2 rodzaju - na nie osłoniętych pokładach nadbudówek położonych w kierunku rufy punktu leżącego w odległości jednej czwartej długości statku od pionu dziobowego.
600 milimetrów (23 1/2 cala), jeśli są w położeniu 1 rodzaju,
450 milimetrów (17 1/2 cala), jeśli są w położeniu 2 rodzaju.
Pokrywy powinny być tak zaprojektowane, by strzałka ugięcia pod tym obciążeniem nie przekraczała 0,0028 rozpiętości.
We wszystkich przypadkach wartości odpowiadające długościom pośrednim otrzymuje się przez interpolację liniową.
Jeżeli rury odpowietrzające zbiorników balastowych i innych wystają ponad pokład wolnej burty lub pokłady nadbudówek, nie osłonięte części tych rur powinny być mocnej budowy.
Ich wysokość od pokładu do punktu, w którym woda może dostać się pod pokład, powinna wynosić co najmniej 760 milimetrów (30 cali) na pokładzie wolnej burty i 450 milimetrów (17 1/2 cala) na pokładzie nadbudówek. Jeżeli wysokości te będą przeszkadzać manewrowaniu statkiem, można dopuścić mniejszą wysokość pod warunkiem, że Władza Administracyjna uzna, że urządzenia zamknięć i inne okoliczności usprawiedliwiają mniejszą wysokość. Należy przewidzieć należyte urządzenia, przymocowane na stałe, do zamykania otworów rur odpowietrzających.
jeżeli długość nadburcia (1) w studni nie przekracza 20 metrów,
A = 0,7 + 0,035 l metrów kwadratowych,
jeżeli 1 przekracza 20 metrów
A = 0,07 l metrów kwadratowych.
Wielkości l w żadnym przypadku nie należy przyjmować jako większej niż 0,7 L.
Jeżeli średnia wysokość nadburcia jest większa niż 1,2 metra, wymaganą powierzchnię furt zwiększa się o 0,004 metra kwadratowego na każdy metr długości studni dla każdej 0,1 metra różnicy wysokości. Jeżeli średnia wysokość nadburcia jest mniejsza niż 0,9 metra, wymagana powierzchnia może być zmniejszona o 0,004 metra kwadratowego na każdy metr długości studni dla każdej 0,1 metra różnicy wysokości nadburcia.
Albo:
jeżeli długość nadburcia (1) w studni nie przekracza 66 stóp,
A = 7,6 + 0,115 l stóp kwadratowych,
jeżeli 1 przekracza 66 stóp,
A = 0,23 l stóp kwadratowych.
Wielkości l w żadnym przypadku nie należy przyjmować jako większej niż 0,7 L.
Jeżeli średnia wysokość nadburcia jest większa niż 3,9 stopy, wymaganą powierzchnię furt zwiększa się o 0,04 stopy kwadratowej na każdą stopę długości studni dla każdej stopy różnicy wysokości. Jeżeli średnia wysokość nadburcia jest mniejsza niż 3 stopy, wymagana powierzchnia może być zmniejszona o 0,04 stopy kwadratowej na każdą stopę długości studni dla każdej stopy różnicy wysokości nadburcia.
Szerokość luku lub skrzyni w stosunku do szerokości statku | Powierzchnia furt odwadniających w stosunku do całkowitej powierzchni nadburcia |
40% lub mniej | 20% |
75% lub więcej | 10% |
Powierzchnię furt odwadniających dla pośrednich szerokości otrzymuje się za pomocą interpolacji liniowej.
Szyby siłowni.
Pomost i środki zapewniające dostęp do poszczególnych części statku.
Luki.
Urządzenia odwadniające.
WOLNE BURTY.
Statki typu "A".
Statki typu "B".
Zwiększenie wolnej burty ponad tabelaryczną wolną burtę statków typu "B" dla statków, których pokrywy luków nie spełniają wymogów prawidła 15(7) lub prawidła 16
Długość statku (metry) | Zwiększenie wolnej burty (milimetry) | Długość statku (metry) | Zwiększenie wolnej burty (milimetry) | Długość statku (metry) | Zwiększenie wolnej burty (milimetry) |
108 i poniżej | 50 | 139 | 175 | 170 | 290 |
109 | 52 | 140 | 181 | 171 | 292 |
110 | 55 | 141 | 186 | 172 | 294 |
111 | 57 | 142 | 191 | 173 | 297 |
112 | 59 | 143 | 196 | 174 | 299 |
113 | 62 | 144 | 201 | 175 | 301 |
114 | 64 | 145 | 206 | 176 | 304 |
115 | 68 | 146 | 210 | 177 | 306 |
116 | 70 | 147 | 215 | 178 | 308 |
117 | 73 | 148 | 219 | 179 | 311 |
118 | 76 | 149 | 224 | 180 | 313 |
119 | 80 | 150 | 228 | 181 | 315 |
120 | 84 | 151 | 232 | 182 | 318 |
121 | 87 | 152 | 236 | 183 | 320 |
122 | 91 | 153 | 240 | 184 | 322 |
123 | 95 | 154 | 244 | 185 | 325 |
124 | 99 | 155 | 247 | 186 | 327 |
125 | 103 | 156 | 251 | 187 | 329 |
126 | 108 | 157 | 254 | 188 | 332 |
127 | 112 | 158 | 258 | 189 | 334 |
128 | 116 | 159 | 261 | 190 | 336 |
129 | 121 | 160 | 264 | 191 | 339 |
130 | 126 | 161 | 267 | 192 | 341 |
131 | 131 | 162 | 270 | 193 | 343 |
132 | 136 | 163 | 273 | 194 | 346 |
133 | 142 | 164 | 275 | 195 | 348 |
134 | 147 | 165 | 278 | 196 | 350 |
135 | 153 | 166 | 280 | 197 | 353 |
136 | 159 | 167 | 283 | 198 | 355 |
137 | 164 | 168 | 285 | 199 | 357 |
138 | 170 | 169 | 287 | 200 | 358 |
Wolne burty statków o długościach pośrednich wyznacza się z zastosowaniem interpolacji liniowej.
Dla statków o długości powyżej 200 m wolne burty powinny być określone przez Administrację.
i) prawidła 26, z wyjątkiem ustępu (4), jak gdyby był statkiem typu "A";
ii) ustępów (8), (11) i (13) niniejszego prawidła; oraz
iii) ustępu (12) niniejszego prawidła, pod warunkiem przyjęcia założenia, że na całej długości statku dowolna gródź poprzeczna, z wyjątkiem grodzi ograniczających przedział siłowni, ulegnie uszkodzeniu w taki sposób, że dwa przylegające do siebie przedziały statku - dziobowy i rufowy - zostaną jednocześnie zatopione.
Początkowy stan załadowania
(i) Przewożony jest ładunek jednorodny.
(ii) Wszystkie przedziały ładunkowe, z wyjątkiem określonych w (iii), lecz łącznie z przedziałami przeznaczonymi do częściowego zapełniania, uznaje się za całkowicie załadowane, z tym że w przypadku ładunków płynnych, każdy przedział należy traktować jako zapełniony w 98 %.
(iii) Jeżeli statek ma być eksploatowany z pustymi przedziałami przy zanurzeniu do letniej wodnicy ładunkowej, takie przedziały uznaje się za puste pod warunkiem, że tak obliczona wysokość położenia środka masy nie jest mniejsza od obliczonej zgodnie z (ii).
(iv) Przyjmuje się, że zbiorniki i przestrzenie przeznaczone do przechowywania zapasów płynnych i stałych zapełnione są w 50 % swojej całkowitej objętości. Zakłada się, że dla każdego typu płynu przynajmniej jedna para zbiorników bocznych lub pojedynczy zbiornik środkowy ma maksymalną swobodną powierzchnię, a zbiornik lub zestaw zbiorników, które należy uwzględnić, to te, w których wpływ swobodnych powierzchni jest największy; w każdym zbiorniku środek masy cieczy należy przyjąć w środku objętości zbiornika. Pozostałe zbiorniki uznaje się za zupełnie puste lub całkowicie zapełnione, a rozkład zapasów płynnych w tych zbiornikach należy przyjąć taki, dla którego uzyskuje się najwyższą możliwą wysokość położenia środka masy ponad stępką.
(v) Przy kącie przechyłu nieprzekraczającym 5° w każdym przedziale zawierającym płyny, jak określono w (ii), z wyjątkiem przedziałów zawierających zapasy płynne przeznaczone do konsumpcji, jak określono w (iv), należy uwzględnić maksymalny wpływ swobodnych powierzchni.
Alternatywnie, można uwzględnić rzeczywisty wpływ swobodnych powierzchni pod warunkiem, że metody obliczenia tego wpływu zostaną uznane przez Administrację.
(vi) Masy powinny być obliczane na podstawie następujących wartości gęstości:
woda słona 1,025
woda słodka 1,000
olej napędowy 0,950
olej dieslowy 0,900
olej smarny 0,900.
Założenia dotyczące uszkodzeń
Jeżeli gródź poprzeczna ma uskoki lub wnęki o długości nieprzekraczającej 3 m, znajdujące się w granicach poprzecznego rozmiaru założonego uszkodzenia, określonego w punkcie (b), to taką gródź poprzeczną można uznać za nieuszkodzoną, a przylegający do niej przedział za zatapiany oddzielnie. Jeżeli jednak w granicach poprzecznego rozmiaru założonego uszkodzenia występuje w grodzi poprzecznej uskok lub wnęka o długości przekraczającej 3 m, to dwa przylegające do tej grodzi przedziały uznaje się za zatopione. Uskok utworzony przez gródź skrajnika rufowego i dno wewnętrzne skrajnika rufowego nie powinien być uznawany za uskok w rozumieniu niniejszego prawidła.
Stan równowagi
Statki bez napędu
Statki typu "A".
Tablica "A"
Tablica wolnej burty statków typu "A"
Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) |
24 | 200 | 77 | 800 | 130 | 1632 |
25 | 208 | 78 | 814 | 131 | 1650 |
26 | 212 | 79 | 828 | 132 | 1667 |
27 | 225 | 80 | 841 | 133 | 1684 |
28 | 233 | 81 | 855 | 134 | 1702 |
29 | 242 | 82 | 869 | 135 | 1719 |
30 | 250 | 83 | 883 | 136 | 1736 |
31 | 258 | 84 | 897 | 137 | 1753 |
32 | 267 | 85 | 911 | 138 | 1770 |
33 | 275 | 86 | 926 | 139 | 1787 |
34 | 283 | 87 | 940 | 140 | 1803 |
35 | 292 | 88 | 955 | 141 | 1820 |
36 | 300 | 89 | 969 | 142 | 1837 |
37 | 308 | 90 | 984 | 143 | 1853 |
38 | 316 | 91 | 999 | 144 | 1870 |
39 | 325 | 92 | 1014 | 145 | 1886 |
40 | 334 | 93 | 1029 | 146 | 1903 |
41 | 344 | 94 | 1044 | 147 | 1919 |
42 | 354 | 95 | 1059 | 148 | 1935 |
43 | 364 | 96 | 1074 | 149 | 1952 |
44 | 374 | 97 | 1089 | 150 | 1968 |
45 | 385 | 98 | 1105 | 151 | 1984 |
46 | 396 | 99 | 1120 | 152 | 2000 |
47 | 408 | 100 | 1135 | 153 | 2016 |
48 | 420 | 101 | 1151 | 154 | 2032 |
49 | 432 | 102 | 1166 | 155 | 2048 |
50 | 443 | 103 | 1181 | 156 | 2064 |
51 | 455 | 104 | 1196 | 157 | 2080 |
52 | 467 | 105 | 1212 | 158 | 2096 |
53 | 478 | 106 | 1228 | 159 | 2111 |
54 | 490 | 107 | 1244 | 160 | 2126 |
55 | 503 | 108 | 1260 | 161 | 2141 |
56 | 516 | 109 | 1276 | 162 | 2155 |
57 | 530 | 110 | 1293 | 163 | 2169 |
58 | 544 | 111 | 1309 | 164 | 2184 |
59 | 559 | 112 | 1326 | 165 | 2198 |
60 | 573 | 113 | 1342 | 166 | 2212 |
61 | 587 | 114 | 1359 | 167 | 2226 |
62 | 600 | 115 | 1376 | 168 | 2240 |
63 | 613 | 116 | 1392 | 169 | 2254 |
64 | 626 | 117 | 1409 | 170 | 2268 |
65 | 639 | 118 | 1426 | 171 | 2281 |
66 | 653 | 119 | 1442 | 172 | 2294 |
67 | 666 | 120 | 1459 | 173 | 2307 |
68 | 680 | 121 | 1476 | 174 | 2320 |
69 | 693 | 122 | 1494 | 175 | 2332 |
70 | 706 | 123 | 1511 | 176 | 2345 |
71 | 720 | 124 | 1528 | 177 | 2357 |
72 | 733 | 125 | 1546 | 178 | 2369 |
73 | 746 | 126 | 1563 | 179 | 2381 |
74 | 760 | 127 | 1580 | 180 | 2393 |
75 | 773 | 128 | 1598 | 181 | 2405 |
76 | 786 | 129 | 1615 | 182 | 2416 |
Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) |
183 | 2428 | 244 | 2973 | 305 | 3281 |
184 | 2440 | 245 | 2979 | 306 | 3285 |
185 | 2451 | 246 | 2986 | 307 | 3288 |
186 | 2463 | 247 | 2993 | 308 | 3292 |
187 | 2474 | 248 | 3000 | 309 | 3295 |
188 | 2486 | 249 | 3006 | 310 | 3298 |
189 | 2497 | 250 | 3012 | 311 | 3302 |
190 | 2508 | 251 | 3018 | 312 | 3305 |
191 | 2519 | 252 | 3024 | 313 | 3308 |
192 | 2530 | 253 | 3030 | 314 | 3312 |
193 | 2541 | 254 | 3036 | 315 | 3315 |
194 | 2552 | 255 | 3042 | 316 | 3318 |
195 | 2562 | 256 | 3048 | 317 | 3322 |
196 | 2572 | 257 | 3054 | 318 | 3325 |
197 | 2582 | 258 | 3060 | 319 | 3328 |
198 | 2592 | 259 | 3066 | 320 | 3331 |
199 | 2602 | 260 | 3072 | 321 | 3334 |
200 | 2612 | 261 | 3078 | 322 | 3337 |
201 | 2622 | 262 | 3084 | 323 | 3339 |
202 | 2632 | 263 | 3089 | 324 | 3342 |
203 | 2641 | 264 | 3095 | 325 | 3345 |
204 | 2650 | 265 | 3101 | 326 | 3347 |
205 | 2659 | 266 | 3106 | 327 | 3350 |
206 | 2669 | 267 | 3112 | 328 | 3353 |
207 | 2678 | 268 | 3117 | 329 | 3355 |
208 | 2687 | 269 | 3123 | 330 | 3358 |
209 | 2696 | 270 | 3128 | 331 | 3361 |
210 | 2705 | 271 | 3133 | 332 | 3363 |
211 | 2714 | 272 | 3138 | 333 | 3366 |
212 | 2723 | 273 | 3143 | 334 | 3368 |
213 | 2732 | 274 | 3148 | 335 | 3371 |
214 | 2741 | 275 | 3153 | 336 | 3373 |
215 | 2749 | 276 | 3158 | 337 | 3375 |
216 | 2758 | 277 | 3163 | 338 | 3378 |
217 | 2767 | 278 | 3167 | 339 | 3380 |
218 | 2775 | 279 | 3172 | 340 | 3382 |
219 | 2784 | 280 | 3176 | 341 | 3385 |
220 | 2792 | 281 | 3181 | 342 | 3387 |
221 | 2801 | 282 | 3185 | 343 | 3389 |
222 | 2809 | 283 | 3189 | 344 | 3392 |
223 | 2817 | 284 | 3194 | 345 | 3394 |
224 | 2825 | 285 | 3198 | 346 | 3396 |
225 | 2833 | 286 | 3202 | 347 | 3399 |
226 | 2841 | 287 | 3207 | 348 | 3401 |
227 | 2849 | 288 | 3211 | 349 | 3403 |
228 | 2857 | 289 | 3215 | 350 | 3406 |
229 | 2865 | 290 | 3220 | 351 | 3408 |
230 | 2872 | 291 | 3224 | 352 | 3410 |
231 | 2880 | 292 | 3228 | 353 | 3412 |
232 | 2888 | 293 | 3233 | 354 | 3414 |
233 | 2895 | 294 | 3237 | 355 | 3416 |
234 | 2903 | 295 | 3241 | 356 | 3418 |
235 | 2910 | 296 | 3246 | 357 | 3420 |
236 | 2918 | 297 | 3250 | 358 | 3422 |
237 | 2925 | 298 | 3254 | 359 | 3423 |
238 | 2932 | 299 | 3258 | 360 | 3425 |
239 | 2939 | 300 | 3262 | 361 | 3427 |
240 | 2946 | 301 | 3266 | 362 | 3428 |
241 | 2953 | 302 | 3270 | 363 | 3430 |
242 | 2959 | 303 | 3274 | 364 | 3432 |
243 | 2966 | 304 | 3278 | 365 | 3433 |
Wolne burty statków pośrednich długości określa się za pomocą interpolacji liniowej.
Wolne burty statków o długości większej niż 365 metrów zostaną określone przez Władzę Administracyjną.
Tablica "A"
Tablica wolnej burty statków typu "A"
Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) | Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) | Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) |
80 | 8.0 | 110 | 10.8 | 140 | 14.2 |
90 | 8.9 | 120 | 11.9 | 150 | 15.5 |
100 | 9.8 | 130 | 13.0 | 160 | 16.9 |
Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) | Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) | Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) |
170 | 18.3 | 520 | 82.7 | 870 | 122.1 |
180 | 19.8 | 530 | 84.5 | 880 | 122.7 |
190 | 21.3 | 540 | 86.3 | 890 | 123.4 |
200 | 22.9 | 550 | 88.0 | 900 | 124.0 |
210 | 24.5 | 560 | 89.6 | 910 | 124.6 |
220 | 26.2 | 570 | 91.1 | 920 | 125.2 |
230 | 27.8 | 580 | 92.6 | 930 | 125.7 |
240 | 29.5 | 590 | 94.1 | 940 | 126.2 |
250 | 31.1 | 600 | 95.5 | 950 | 126.7 |
260 | 32.8 | 610 | 96.9 | 960 | 127.2 |
270 | 34.6 | 620 | 98.3 | 970 | 127.7 |
280 | 36.3 | 630 | 99.6 | 980 | 128.1 |
290 | 38.0 | 640 | 100.9 | 990 | 128.6 |
300 | 39.7 | 650 | 102.1 | 1000 | 129.0 |
310 | 41.4 | 660 | 103.3 | 1010 | 129.4 |
320 | 43.2 | 670 | 104.4 | 1020 | 129.9 |
330 | 45.0 | 680 | 105.5 | 1030 | 130.3 |
340 | 46.9 | 690 | 106.6 | 1040 | 130.7 |
350 | 48.8 | 700 | 107.7 | 1050 | 131.0 |
360 | 50.7 | 710 | 108.7 | 1060 | 131.4 |
370 | 52.7 | 720 | 109.7 | 1070 | 131.7 |
380 | 54.7 | 730 | 110.7 | 1080 | 132.0 |
390 | 56.8 | 740 | 111.7 | 1090 | 132.3 |
400 | 58.8 | 750 | 112.6 | 1100 | 132.6 |
410 | 60.9 | 760 | 113.5 | 1110 | 132.9 |
420 | 62.9 | 770 | 114.4 | 1120 | 133.2 |
430 | 65.0 | 780 | 115.3 | 1130 | 133.5 |
440 | 67.0 | 790 | 116.1 | 1140 | 133.8 |
450 | 69.1 | 800 | 117.0 | 1150 | 134.0 |
460 | 71.1 | 810 | 117.8 | 1160 | 134.3 |
470 | 73.1 | 820 | 118.6 | 1170 | 134.5 |
480 | 75.1 | 830 | 119.3 | 1180 | 134.7 |
490 | 77.1 | 840 | 120.1 | 1190 | 135.0 |
500 | 79.0 | 850 | 120.7 | 1200 | 135.2 |
510 | 80.9 | 860 | 121.4 |
Wolne burty statków pośrednich długości określa się za pomocą interpolacji liniowej.
Wolne burty statków o długości większej niż 1200 stóp zostaną określone przez Władzę Administracyjną.
Statki typu "B".
Tablica "B"
Tablica wolnej burty statków typu "B"
Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) |
24 | 200 | 45 | 385 | 66 | 659 |
25 | 208 | 46 | 396 | 67 | 674 |
26 | 217 | 47 | 408 | 68 | 689 |
27 | 225 | 48 | 420 | 69 | 705 |
28 | 233 | 49 | 432 | 70 | 721 |
29 | 242 | 50 | 443 | 71 | 738 |
30 | 250 | 51 | 455 | 72 | 754 |
31 | 258 | 52 | 467 | 73 | 769 |
32 | 267 | 53 | 478 | 74 | 784 |
33 | 275 | 54 | 490 | 75 | 800 |
34 | 283 | 55 | 503 | 76 | 816 |
35 | 292 | 56 | 516 | 77 | 833 |
36 | 300 | 57 | 530 | 78 | 850 |
37 | 308 | 58 | 544 | 79 | 868 |
38 | 316 | 59 | 559 | 80 | 887 |
39 | 325 | 60 | 573 | 81 | 905 |
40 | 334 | 61 | 587 | 82 | 923 |
41 | 344 | 62 | 601 | 83 | 942 |
42 | 354 | 63 | 615 | 84 | 960 |
43 | 364 | 64 | 629 | 85 | 978 |
44 | 374 | 65 | 644 | 86 | 996 |
Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) |
87 | 1015 | 166 | 2640 | 245 | 3949 |
88 | 1034 | 167 | 2660 | 246 | 3965 |
89 | 1054 | 168 | 2680 | 247 | 3978 |
90 | 1075 | 169 | 2698 | 248 | 3992 |
91 | 1096 | 170 | 2716 | 249 | 4005 |
92 | 1116 | 171 | 2735 | 250 | 4018 |
93 | 1135 | 172 | 2754 | 251 | 4032 |
94 | 1154 | 173 | 2774 | 252 | 4045 |
95 | 1172 | 174 | 2795 | 253 | 4058 |
96 | 1190 | 175 | 2815 | 254 | 4072 |
97 | 1209 | 176 | 2835 | 255 | 4085 |
98 | 1229 | 177 | 2855 | 256 | 4098 |
99 | 1250 | 178 | 2875 | 257 | 4112 |
100 | 1271 | 179 | 2895 | 258 | 4125 |
101 | 1293 | 180 | 2915 | 259 | 4139 |
102 | 1315 | 181 | 2933 | 260 | 4152 |
103 | 1337 | 182 | 2952 | 261 | 4165 |
104 | 1359 | 183 | 2970 | 262 | 4177 |
105 | 1380 | 184 | 2988 | 263 | 4189 |
106 | 1401 | 185 | 3007 | 264 | 4201 |
107 | 1421 | 186 | 3025 | 265 | 4214 |
108 | 1440 | 187 | 3044 | 266 | 4227 |
109 | 1459 | 188 | 3062 | 267 | 4240 |
110 | 1479 | 189 | 3080 | 268 | 4252 |
111 | 1500 | 190 | 3098 | 269 | 4264 |
112 | 1521 | 191 | 3116 | 270 | 4276 |
113 | 1543 | 192 | 3134 | 271 | 4289 |
114 | 1565 | 193 | 3151 | 272 | 4302 |
115 | 1587 | 194 | 3167 | 273 | 4315 |
116 | 1609 | 195 | 3185 | 274 | 4327 |
117 | 1630 | 196 | 3202 | 275 | 4339 |
118 | 1651 | 197 | 3219 | 276 | 4350 |
119 | 1671 | 198 | 3235 | 177 | 4362 |
120 | 1690 | 199 | 3249 | 278 | 4373 |
121 | 1709 | 200 | 3264 | 279 | 4385 |
122 | 1729 | 201 | 3280 | 280 | 4397 |
123 | 1750 | 202 | 3296 | 281 | 4408 |
124 | 1771 | 203 | 3313 | 282 | 4420 |
125 | 1793 | 204 | 3330 | 283 | 4432 |
126 | 1815 | 205 | 3347 | 284 | 4443 |
127 | 1837 | 206 | 3363 | 285 | 4455 |
128 | 1859 | 207 | 3380 | 286 | 3367 |
129 | 1880 | 208 | 3397 | 287 | 4478 |
130 | 1901 | 209 | 3413 | 288 | 4490 |
131 | 1921 | 210 | 3430 | 289 | 4502 |
132 | 1940 | 211 | 3445 | 290 | 4513 |
133 | 1959 | 212 | 3460 | 291 | 4525 |
134 | 1979 | 213 | 3475 | 292 | 4537 |
135 | 2000 | 214 | 3490 | 293 | 4548 |
136 | 2021 | 215 | 3505 | 294 | 4560 |
137 | 2043 | 216 | 3520 | 295 | 4572 |
138 | 2065 | 217 | 3537 | 296 | 4583 |
139 | 2087 | 218 | 3554 | 297 | 4595 |
140 | 2109 | 219 | 3570 | 298 | 4607 |
141 | 2130 | 220 | 3586 | 299 | 4618 |
142 | 2151 | 221 | 3601 | 300 | 4630 |
143 | 2171 | 222 | 3615 | 301 | 4642 |
144 | 2190 | 223 | 3630 | 302 | 4654 |
145 | 2209 | 224 | 3645 | 303 | 4665 |
146 | 2229 | 225 | 3660 | 304 | 4676 |
147 | 2250 | 226 | 3675 | 305 | 4686 |
148 | 2271 | 227 | 3690 | 306 | 4695 |
149 | 2293 | 228 | 3705 | 307 | 4704 |
150 | 2315 | 229 | 3720 | 308 | 4714 |
151 | 2334 | 230 | 3735 | 309 | 4725 |
152 | 2354 | 231 | 3750 | 310 | 4736 |
153 | 2375 | 232 | 3765 | 311 | 4748 |
154 | 2396 | 233 | 3780 | 312 | 4757 |
155 | 2418 | 234 | 3795 | 313 | 4768 |
156 | 2440 | 235 | 3808 | 314 | 4779 |
157 | 2460 | 236 | 3821 | 315 | 4790 |
158 | 2480 | 237 | 3835 | 316 | 4801 |
159 | 2500 | 238 | 3849 | 317 | 4812 |
160 | 2520 | 239 | 3864 | 318 | 4823 |
161 | 2540 | 240 | 3880 | 319 | 4834 |
162 | 2560 | 241 | 3893 | 320 | 4844 |
163 | 2580 | 242 | 3906 | 321 | 4855 |
164 | 2600 | 243 | 3920 | 322 | 4866 |
165 | 2620 | 244 | 3934 | 323 | 4878 |
Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) | Długość statku (m) | Wolna burta (mm) |
324 | 4890 | 338 | 5035 | 352 | 5180 |
325 | 4899 | 339 | 5045 | 353 | 5190 |
326 | 4909 | 340 | 5055 | 354 | 5200 |
327 | 4920 | 341 | 5065 | 355 | 5210 |
328 | 4931 | 342 | 5075 | 356 | 5220 |
329 | 4943 | 343 | 5086 | 357 | 5230 |
330 | 4955 | 344 | 5097 | 358 | 5240 |
331 | 4965 | 345 | 5108 | 359 | 5250 |
332 | 4975 | 346 | 5119 | 360 | 5260 |
333 | 4985 | 347 | 5130 | 361 | 5268 |
334 | 4995 | 348 | 5140 | 362 | 5276 |
335 | 5005 | 349 | 5150 | 363 | 5285 |
336 | 5015 | 350 | 5160 | 364 | 5294 |
337 | 5025 | 351 | 5170 | 365 | 5303 |
Wolne burty statków pośrednich długości określa się za pomocą interpolacji liniowej.
Wolne burty statków o długości większej niż 365 metrów zostaną określone przez Władzę Administracyjną.
Tablica "B"
Tablica wolnej burty statków typu "B"
Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) | Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) | Długość statku (stopy) | Wolna burta (cale) |
80 | 8.0 | 460 | 83.1 | 840 | 161.2 |
90 | 8.9 | 470 | 85.6 | 850 | 162.8 |
100 | 9.0 | 480 | 88.1 | 860 | 164.3 |
110 | 10.8 | 490 | 90.6 | 870 | 165.9 |
120 | 11.9 | 500 | 93.1 | 880 | 167.4 |
130 | 13.0 | 510 | 95.6 | 890 | 168.9 |
140 | 14.2 | 520 | 98.1 | 900 | 170.4 |
150 | 15.5 | 530 | 100.6 | 910 | 171.8 |
160 | 16.9 | 540 | 103.0 | 920 | 173.3 |
170 | 18.3 | 550 | 105.4 | 930 | 174.7 |
180 | 19.8 | 560 | 107.7 | 940 | 176.1 |
190 | 21.3 | 570 | 110.0 | 950 | 177.5 |
200 | 22.9 | 580 | 112.3 | 960 | 178.9 |
210 | 24.7 | 590 | 114.6 | 970 | 180.3 |
220 | 26.6 | 600 | 116.8 | 980 | 181.7 |
230 | 28.5 | 610 | 119.0 | 990 | 183.1 |
240 | 30.4 | 620 | 121.1 | 1000 | 184.4 |
250 | 32.4 | 630 | 123.2 | 1010 | 185.8 |
260 | 34.4 | 640 | 125.3 | 1020 | 187.2 |
270 | 36.5 | 650 | 127.3 | 1030 | 188.5 |
280 | 38.7 | 660 | 129.3 | 1040 | 189.8 |
290 | 41.0 | 670 | 131.3 | 1050 | 191.0 |
300 | 43.3 | 680 | 133.3 | 1060 | 192.3 |
310 | 45.7 | 690 | 135.3 | 1070 | 193.5 |
320 | 48.2 | 700 | 137.1 | 1080 | 194.8 |
330 | 50.7 | 710 | 139.0 | 1090 | 196.1 |
340 | 53.2 | 720 | 140.9 | 1100 | 197.3 |
350 | 55.7 | 730 | 142.7 | 1110 | 198.6 |
360 | 58.2 | 740 | 144.5 | 1120 | 199.9 |
370 | 60.7 | 750 | 146.3 | 1130 | 201.2 |
380 | 63.2 | 760 | 148.1 | 1140 | 202.3 |
390 | 65.7 | 770 | 149.8 | 1150 | 203.5 |
400 | 68.2 | 780 | 151.5 | 1160 | 204.6 |
410 | 70.7 | 790 | 153.2 | 1170 | 205.8 |
420 | 73.2 | 800 | 154.8 | 1180 | 206.9 |
430 | 75.7 | 810 | 156.4 | 1190 | 208.1 |
440 | 78.2 | 820 | 158.0 | 1200 | 209.3 |
450 | 80.7 | 830 | 159.6 |
Wolne burty statków pośrednich długości określa się za pomocą interpolacji liniowej.
Wolne burty statków o długości większej niż 1200 stóp zostaną określone przez Władzę Administracyjną.
Tabelaryczną wolną burtę statków typu "B" o długości (L) 24 do 100 metrów (79 do 328 stóp), mających zamknięte nadbudówki o długości efektywnej do 35 procent długości statku należy zwiększyć o:
7,5 (100 - L) (0,35 - B/L) milimetrów,
gdzie L = długość statku w metrach,
E = efektywna długość nadbudówki w metrach określona w prawidle 35;
albo
0,09 (328 - L) (0,35 - E/L) cali,
gdzie L = długość statku w stopach,
E = efektywna długość nadbudówki w stopach określona w prawidle 35.
Jeżeli współczynnik pełnotliwości kadłuba (Cb) jest większy od 0,68, tabelaryczną wolną burtę określoną w prawidle 28, jeżeli ma ona zastosowanie, i przekształconą według prawideł 27 (8), 27 (10) i 29 należy pomnożyć przez
Cb + 0,68
-----------
1,36
Jeżeli wysokość boczna rzeczywista mierzona do górnej krawędzi linii pokładowej jest większa lub mniejsza niż D, różnicę między wysokościami należy dodać lub odjąć od wolnej burty.
Przepisową wysokość nadbudówki określa poniższa tablica:
Wysokość przepisowa (w metrach)
L (metry) | Szaniec | Wszystkie inne nadbudówki |
30 lub mniej | 0,90 | 1,80 |
75 | 1,20 | 1,80 |
125 lub więcej | 1,80 | 2,30 |
Wysokość przepisowa (w stopach)
L (stopy) | Szaniec | Wszystkie inne nadbudówki |
98,5 lub mniej | 3,0 | 5,9 |
246 | 3,9 | 5,9 |
410 lub więcej | 5,9 | 7,5 |
Wysokość przepisową statku pośredniej długości uzyskuje się za pomocą interpolacji liniowej.
Zwiększenie to powinno być równe dwom trzecim strzałki krzywizny. Największa strzałka, którą można brać pod uwagę, jest równa połowie szerokości nadbudówki w punkcie przecięcia się wypukłej grodzi nadbudówki z jej ścianą boczną.
"b" - szerokość nadbudówki w środku jej długości i
"Bs" - szerokość statku w środku długości nadbudówki.
Jeżeli nadbudówka w pewnej części swojej długości jest węższa od statku, to tę zmianę należy zastosować tylko do tej części.
Procent zmniejszenia wolnej burty dla statków typu "A"
Procent zmniejszenia dla wszystkich typów nadbudówek | Całkowita efektywna długość nadbudówek i skrzyń | ||||||||||
0 | 0,1L | 0,2L | 0,3L | 0,4L | 0,5L | 0,6L | 0,7L | 0,8L | 0,9L | 1,0L | |
0 | 7 | 14 | 21 | 31 | 41 | 52 | 63 | 75,3 | 87,7 | 100 |
Wartości procentowe dla pośrednich długości nadbudówek i skrzyń uzyskuje się za pomocą interpolacji liniowej.
Procent zmniejszenia wolnej burty dla statków typu "B"
Statki z dziobówką i bez oddzielnej średniówki | Linia | Całkowita efektywna długość nadbudówek i skrzyń | ||||||||||
0 | 0,1L | 0,2L | 0,3L | 0,4L | 0,5L | 0,6L | 0,7L | 0,8L | 0,9L | 1,0L | ||
I | 0 | 5 | 10 | 15 | 23,5 | 32 | 46 | 63 | 75,3 | 87,7 | 100 | |
Statki z dziobówką i z oddzielną średniówką | II | 0 | 6,3 | 12,7 | 19 | 27,5 | 36 | 46 | 63 | 75,3 | 87,7 | 100 |
Wartości procentowe dla pośrednich długości nadbudówek i skrzyń uzyskuje się za pomocą interpolacji liniowej.
(0,07 L - f)
5 x ----------------
0,07 L,
gdzie f jest efektywną długością dziobówki.
Postanowienia ogólne.
W podobny sposób zwiększa się rzędne pośrednie w odległościach 1/6 L i 1/3 L od pionu dziobowego lub rufowego, odpowiednio o wartości 0,444 Z i 0,111 Z.
Przepisowa linia wzniosu pokładu.
Przepisowa linia wzniosu pokładu
(Długość statku L w metrach)
Pozycja | Rzędna (w milimetrach) | Współczynnik | |
Rufowa połowa | Pion rufowy (PR) | 25(L/3 + 10) | 1 |
statku | 1/6 L od PR | 11,1(L/3 + 10) | 3 |
1/3 L od PR | 2,8(L/3 + 10) | 3 | |
Śródokręcie | 0 | 1 | |
Dziobowa połowa | Śródokręcie | 0 | 1 |
statku | 1/3 L od PD | 5,6(L/3 + 10) | 3 |
1/6 L od PD | 22,2(L/3 + 10) | 3 | |
Pion dziobowy (PD) | 50(L/3 + 10) | 1 |
Przepisowa linia wzniosu pokładu
(Długość statku L w stopniach)
Pozycja | Rzędna (w calach) | Współczynnik | |
Rufowa połowa | Pion rufowy (PR) | 0,1 L + 10 | 1 |
statku | 1/6 L od PR | 0,0444 L + 4,44 | 3 |
1/3 L od PR | 0,0111 L + 1,11 | 3 | |
Śródokręcie | 0 | 1 | |
Dziobowa połowa | Śródokręcie | 0 | 1 |
statku | 1/3 L od PD | 0,0222 L + 2,22 | 3 |
1/6 L od PD | 0,0888 L + 8,88 | 3 | |
Pion dziobowy (PD) | 0,2 L + 20 | 1 |
Miara odchyleń od przepisowej linii wzniosu pokładu.
s = y L'/3 L'
gdzie s = poprawka ze względu na wznios, którą należy odjąć od niedomiaru lub dodać do nadmiaru wzniosu,
y = różnica między rzeczywistą a przepisową wysokością nadbudówki na pionie rufowym lub dziobowym,
L' = średnia długość zamkniętej części rufówki lub dziobówki aż do maksymalnej długości 0,5 L,
L = długość statku, określona w prawidle 3 (1) niniejszego załącznika.
Powyższy wzór daje krzywą w kształcie paraboli stycznej do krzywej wzniosu rzeczywistego pokładu wolnej burty i przecinającą rzędną końcową w punkcie poniżej pokładu nadbudówki w odległości od tego pokładu równej przepisowej wysokości nadbudówki. Pokład nadbudówki nie powinien w żadnym punkcie znajdować się ponad tą krzywą na mniejszej wysokości niż przepisowa. Tej krzywej należy używać do określenia linii wzniosu dla dziobowej i rufowej połowy statku.
Poprawka dla odchyleń od przepisowej linii wzniosu pokładu.
0,75 - S/2 L,
gdzie S jest całkowitą długością zamkniętej nadbudówki.
Poprawka ze względu na niedomiar wzniosu pokładu.
Poprawka ze względu na nadmiar wzniosu pokładu.
dla statków poniżej 250 metrów długości:
(L) 1,36
56 L (1 - ---) ----------- milimetrów
( 500) Cb + 0,68
dla statków o długości 250 metrów i większej:
1,36
7000 ---------- milimetrów,
Cb + 0,68
gdzie L jest długością statku w metrach,
Cb jest współczynnikiem pełnotliwości kadłuba, którego nie można przyjąć poniżej 0,68,
lub
dla statków poniżej 820 stóp długości:
( L ) 1,36/
0,672 L (l - ----) --------- cali,
( 1640) Cb + 0,68
dla statków o długości 820 stóp i większej:
1,36
275,6 ----------- cali,
Cb + 0,68
gdzie L jest długością statku w stopach,
Cb jest współczynnikiem pełnotliwości kadłuba, którego nie można przyjąć poniżej 0,68.
Letnia wolna burta.
Statki mające w położeniu 1 rodzaju luki zaopatrzone w pokrywy nie odpowiadające wymaganiom prawideł 15 (7), 16 lub 26 powinny mieć wolną burtę nie mniejszą niż 150 milimetrów (6 cali).
Tropikalna wolna burta.
Zimowa wolna burta.
Zimowa wolna burta na Atlantyku Północnym.
Wolna burta dla wody słodkiej.
V/40 T centymetrów (cali),
gdzie V = wyporność w wodzie słonej w tonach, odpowiadająca letniej wodnicy ładunkowej,
T = tony na centymetr (cal) zanurzenia w wodzie słonej, odpowiadającego letniej wodnicy ładunkowej.
WYMAGANIA SZCZEGÓLNE DLA STATKÓW Z WYZNACZONYMI DRZEWNYMI WOLNYMI BURTAMI
Prawidła 42 do 45 mają zastosowanie tylko do statków, którym wyznaczono drzewne linie ładunkowe.
Nadbudówka.
Zbiorniki dna podwójnego.
Nadburcia.
Postanowienia ogólne.
Przewody wentylacyjne i rury odpowietrzające powinny być skutecznie chronione.
Jeżeli na statku nie ma nadbudówki ograniczającej ładunek drewna od rufy, to ładunek drewna powinien rozciągać się co najmniej do rufowego końca najdalej do rufy wysuniętego luku.
Ładunek pokładowy drewna, w kierunku poprzecznym powinien dochodzić do burt statku tak blisko jak to możliwe, z uwzględnieniem luzu dla przeszkód takich jak relingi, węzłówki nadburcia, stojaki, droga dostępu dla pilota itp.; żaden z utworzonych w ten sposób odstępów przy burcie nie może przekroczyć wartości równej 4% szerokości statku. Drewno należy sztauować tak ściśle jak to możliwe co najmniej do standardowej wysokości nadbudówki innej niż szaniec.
Stojaki.
Wiązadła.
Stateczność.
Ochrona załogi, dostęp do siłowni itp.
Dodatkowo, jak najbliżej płaszczyzny symetrii statku należy zapewnić linę, najlepiej stalową naciągniętą ściągaczem śrubowym. Odstępy wsporników powinny być takie, aby zapobiegały nadmiernemu ugięciu barierek i lin ochronnych. W przypadku, gdy powierzchnia ładunku jest nierówna, to ponad jego powierzchnią należy zapewnić bezpieczne przejście o szerokości co najmniej 600 mm, skutecznie zabezpieczone od dołu lub wyposażone w linę zabezpieczającą.
Urządzenia sterowe.
Całkowita efektywna długość nadbudówek | |||||||||||
0 | 0,1L | 0,2L | 0,3L | 0,4L | 0,5L | 0,6L | 0,7L | 0,8L | 0,9L | 1,0L | |
Procent potrącenia dla nadbudówek wszystkich typów | 20 | 31 | 42 | 53 | 64 | 70 | 76 | 82 | 88 | 94 | 100 |
Wartości procentowe dla pośrednich długości nadbudówek otrzymuje się za pomocą interpolacji liniowej.
______
* Patrz Kodeks bezpiecznego postępowania na statkach przewożących pokładowe ładunki drewna, przyjęty przez Organizację jako Rezolucja A.287(VIII) i zmieniony przez Komitet Bezpieczeństwa Morskiego na jego trzydziestej dziewiątej sesji.
STREFY, OBSZARY I OKRESY
Letnie - nie więcej niż 10 procent wiatrów o sile 8 stopni w skali Beauforta (34 węzły) lub większej.
Tropikalne - nie więcej niż 1 procent wiatrów o sile 8 stopni w skali Beauforta (34 węzły) lub większej. Nie więcej niż jeden sztorm tropikalny w ciągu 10 lat na obszarze 5 stopni geograficznych w kwadracie w jakimkolwiek miesiącu kalendarzowym.
Z przyczyn praktycznych na niektórych poszczególnych obszarach uznaje się za dopuszczalne pewne odchylenia.
Do niniejszego załącznika dołączono mapę dla zilustrowania stref i obszarów określonych poniżej.
Okresy:
ZIMOWY: od 16 października do 15 kwietnia.
LETNI: od 16 kwietnia do 15 października.
Okresy:
ZIMOWY: od 1 listopada do 31 marca
LETNI: od 1 kwietnia do 31 października.
Granicą zimowego obszaru okresowego Atlantyku Północnego jest -
- południk 68o30'W od wybrzeża Stanów Zjednoczonych do 40oN, stąd loksodroma do najdalej na południe wysuniętego przecięcia się południka 61oW z wybrzeżem Kanady, a dalej wschodnie wybrzeże Kanady i Stanów Zjednoczonych.
Okresy:
Dla statków o długości ponad 100 metrów (328 stóp):
ZIMOWY: od 16 grudnia do 15 lutego.
LETNI: od 16 lutego do 15 grudnia.
Dla statków o długości 100 metrów (328 stóp) i poniżej:
ZIMOWY: od 1 listopada do 31 marca.
LETNI: od 1 kwietnia do 31 października.
Południową granicą zimowej strefy okresowej północnej części Oceanu Spokojnego jest -
- równoleżnik 50oN od wschodniego wybrzeża ZSRR do zachodniego wybrzeża Sachalinu, następnie zachodnie wybrzeże Sachalinu do południowego krańca Kurilion, następnie loksodroma do Wakkanai na wyspie Hokkaido w Japonii, a stąd wschodnie i południowe wybrzeże wyspy Hokkaido do 145oE, następnie południk 145oE do 35oN i stąd równoleżnik 35oN do 150oW, a następnie loksodroma do południowego krańca wyspy Dall należącej do Alaski.
Okresy:
ZIMOWY: od 16 października do 15 kwietnia
LETNI: od 16 kwietnia do 15 października.
__________
*) Na załączonej mapie o siatce Mercatora loksodroma jest linią prostą.
Północną granicą południowej zimowej strefy okresowej jest -
- loksodroma idąca od wschodniego wybrzeża kontynentu Ameryki, od przylądka Tres Puntas do punktu o szerokości 34oS i długości 50oW, następnie równoleżnik 34oS do 17oE, stąd loksodroma do punktu o współrzędnych 35o10'S i 20oE, następnie loksodroma do punktu 34oS i 28oE, a dalej loksodroma do punktu o współrzędnych 25o30'S i 118oE, następnie loksodroma do przylądka Grim na północno-zachodnim wybrzeżu Tasmanii, potem północne i wschodnie wybrzeża Tasmanii do najdalej na południe wysuniętego punktu wyspy Bruny, następnie loksodroma do cypla Black Rock na wyspie Stewarta i dalej loksodroma do punktu o współrzędnych 47oS i 170oE, a stąd loksodroma do punktu 33oS i 170oW, a w końcu równoleżnik 33oS do punktu o szerokości 33°S, długości 79°W, następnie loksodroma do punktu o szerokości 41°S, długości 75°W, następnie loksodroma do latarni Punta Corona na wyspie Chiloe, o szerokości 41°47'S, długości 73°53'W, następnie wzdłuż północnych, wschodnich i południowych wybrzeży wyspy Chiloe do punktu o szerokości 43°20'S, długości 74°20'W, a następnie południk o długości 74°20'W do równoleżnika o szerokości 45°45'S, włączając wewnętrzną strefę kanałów Chiloe od południka 74°20'W na wschód.
Okresy:
ZIMOWY: od 16 kwietnia do 15 października.
LETNI: od 16 października do 15 kwietnia.
Północną granicą strefy tropikalnej jest -
- równoleżnik 13oN od wschodniego wybrzeża kontynentu Ameryki do 60oW następnie loksodroma do punktu o współrzędnych 10oN i 58oW, następnie równoleżnik o szerokości 10oN do południka 20oW i stąd południk 20oW do 30oN, a potem równoleżnik 30oN do zachodniego wybrzeża Afryki; ze wschodniego wybrzeża Afryki równoleżnik 8oN do 70oE, następnie południk 70oE do 13oN, a stąd równoleżnik 13oN do zachodniego wybrzeża Indii; następnie południowymi wybrzeżami Indii do szerokości 10o30'N na wschodnim wybrzeżu Indii, stąd loksodroma do punktu 9oN i 82oE, a następnie południk 82oE do 8oN, potem równoleżnik 8oN do zachodniego wybrzeża Malajzji, następnie wybrzeże południowo-wschodniej Azji do wschodniego wybrzeża Wietnamu do punktu 10oN, stąd równoleżnik o szerokości 10oN do 145oE, potem południk 145oE do 13oN, a następnie równoleżnik 13oN do zachodniego wybrzeża kontynentu Ameryki.
Sajgon należy uważać za leżący na granicy strefy tropikalnej i tropikalnego obszaru okresowego.
Południową granicą strefy tropikalnej jest -
- loksodroma idąca do portu Santos w Brazylii do punktu, gdzie południk 40oW przecina zwrotnik Koziorożca, następnie zwrotnik Koziorożca do zachodniego wybrzeża Afryki; ze wschodniego wybrzeża Afryki równoleżnik 20oS do zachodniego wybrzeża Madagaskaru, następnie zachodnie i północne wybrzeża Madagaskaru do 50oE, stąd południk 50oE do 10oS, następnie równoleżnik 10oS do 98oE, a potem loksodroma do portu Darwin w Australii, skąd wybrzeża Australii i wyspa Wessel w kierunku na wschód do przylądka Wessel, a potem równoleżnik 11oS do zachodniej strony przylądka Jork; od wschodniej strony przylądka Jork równoleżnik 11oS do południka 150oW, a stąd loksodroma do punktu o współrzędnych 26oS i 75oW, następnie loksodroma do punktu o szerokości 32°47'S, długości 72°W, a następnie do równoleżnika o szerokości 32°47'S do zachodniego wybrzeża Ameryki Południowej.
Valparaiso i Santos uważa się za leżące na granicy strefy tropikalnej i letniej.
Następujące obszary traktuje się jako włączone do strefy tropikalnej -
Tropikalne obszary okresowe są następujące:
Obszar ograniczony -
- na północy loksodromą z przylądka Catoche na półwyspie Jukatan do przylądka San Antonio na Kubie, potem północnym wybrzeżem Kuby do punktu 20oN, a następnie równoleżnikiem 20oN do południka 20oW,
- na zachodzie wybrzeżem kontynentu Ameryki,
- na południu i wschodzie północną granicą strefy tropikalnej.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 listopada do 15 lipca.
LETNI: od 16 lipca do 31 października.
Obszar ograniczony:
- na zachodzie wybrzeżem Afryki, południkiem 45oE w Zatoce Adeńskiej, wybrzeżem Południowej Arabii i południkiem 59oE w zatoce Oman,
- na północy i wschodzie wybrzeżami Pakistanu i Indii,
- na południu północną granicą strefy tropikalnej.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 września do 31 maja.
LETNI: od 1 czerwca do 31 sierpnia.
Zatoka Bengalska na północ od północnej granicy strefy tropikalnej.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 grudnia do 30 kwietnia.
LETNI: od 1 maja do 30 listopada.
- na północy i zachodzie południową granicą strefy tropikalnej i wschodnim wybrzeżem Madagaskaru,
- na południu równoleżnikiem 20oS,
- na wschodzie loksodromą z punktu 20oS i 50oE do punktu o współrzędnych 15oS i 51o30'E, a następnie południkiem 51o30'E do równoleżnika 10oS.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 kwietnia do 30 listopada.
LETNI: od 1 grudnia do 31 marca.
- na północy południową granicą strefy tropikalnej,
- na wschodzie wybrzeżem Australii,
- na południu równoleżnikiem 15oS idącym od południka 51o30'E do południka 114°E, a następnie południkiem 114°E do wybrzeża Australii,
- na zachodzie południkiem 51o30'E.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 maja do 30 listopada.
LETNI: od 1 grudnia do 30 kwietnia.
Obszar ograniczony -
- na zachodzie i północy wybrzeżem Wietnamu i Chin od punktu 10oN do Hongkongu,
- na wschodzie loksodromą idącą od Hongkongu do portu Sual na wyspie Luzon i zachodnimi wybrzeżami wysp Luzon, Samar i Leyte do równoleżnika 10oN,
- na południu równoleżnikiem 10oN.
Hongkong i Sual uważa się za leżące na granicy tropikalnego obszaru okresowego i strefy letniej.
Okresy:
TROPIKALNY: od 21 stycznia do 30 kwietnia.
LETNI: od 1 maja do 20 stycznia.
- na północy równoleżnikiem 25oN,
- na zachodzie południkiem 160oE,
- na południu równoleżnikiem 13oN,
- na wschodzie południkiem 130oW.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 kwietnia do 31 października.
LETNI: od 1 listopada do 31 marca.
- na północy i wschodzie zachodnim wybrzeżem kontynentu Ameryki,
- na zachodzie południkiem 123oW idącym od wybrzeża kontynentu Ameryki do 33oN, następnie loksodromą od punktu 33oN i długości 123oW do punktu o współrzędnych 13oN i 105oW,
- na południu równoleżnikiem 13oN.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 marca do 30 czerwca i od 1 listopada do 30 listopada.
LETNI: od 1 lipca do 31 października i od 1 grudnia do 28/29 lutego.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 kwietnia do 30 listopada.
LETNI: od 1 grudnia do 31 marca.
- na północy i wschodzie południową granicą strefy tropikalnej,
- na południu zwrotnikiem Koziorożca od wschodniego wybrzeża Australii do 150oW, następnie południkiem 150oW do 20oS, a następnie równoleżnikiem 20oS do punktu, gdzie przecina on południową granicę strefy tropikalnej,
- na zachodzie granicami obszaru Wielkiej Rafy Koralowej włączonej w strefę tropikalną i wschodnim wybrzeżem Australii.
Okresy:
TROPIKALNY: od 1 kwietnia do 30 listopada.
LETNI: od 1 grudnia do 31 marca.
Pozostałe obszary stanowią strefy letnie.
Jednakże dla statków do 100 metrów długości (328 stóp) obszar ograniczony -
- na północy i zachodzie wybrzeżem wschodnim Stanów Zjednoczonych,
- na wschodzie południkiem 68o30'W od wybrzeża Stanów Zjednoczonych do 40oN, a następnie loksodromą do punktu o współrzędnych 36oN i 73oW,
- na południu równoleżnikiem 36oN,
jest zimowym obszarem okresowym.
Okresy:
ZIMOWY: od 1 listopada do 31 marca
LETNI: od 1 kwietnia do 31 października.
Morze to ograniczone równoleżnikiem o szerokości Skagen w Skagerraku jest włączone do stref letnich.
Jednakże dla statków do 100 metrów długości (328 stóp) jest zimowym obszarem okresowym.
Okresy:
ZIMOWY: od 1 listopada do 31 marca.
LETNI: od 1 kwietnia do 31 października.
Morze to jest włączone do stref letnich.
Jednakże dla statków do 100 metrów długości (328 stóp) obszar na północ od równoleżnika 44oN jest zimowym obszarem okresowym.
Okresy:
ZIMOWY: od 1 grudnia do 28/29 lutego.
LETNI: od 1 marca do 30 listopada.
Morze to jest włączone do stref letnich.
Jednakże dla statków do 100 metrów długości (328 stóp) obszar ograniczony -
- na północy i zachodzie wybrzeżami Francji, Hiszpanii i południkiem 3oE, idącym od wybrzeża Hiszpanii do równoleżnika 40oN,
- na południu równoleżnikiem 40oN od południka 3oE do zachodniego wybrzeża Sardynii,
- na wschodzie zachodnimi i północnymi wybrzeżami Sardynii od 40oN do 9oE, następnie południkiem 9oE do południowego wybrzeża Korsyki, stąd zachodnimi i północnym brzegami Korsyki do południka 9oE, a następnie loksodromą do przylądka Sicié,
jest zimowym obszarem okresowym.
Okresy:
ZIMOWY: od 16 grudnia do 15 marca.
LETNI: od 16 marca do 15 grudnia.
Morze to w granicach na południe od równoleżnika 50oN jest włączone do stref letnich.
Jednakże dla statków do 100 metrów długości (328 stóp) obszar miedzy równoleżnikiem 50oN a loksodromą łączącą punkt o szerokości 38oN wschodniego wybrzeża Korei z punktem o szerokości 43o12'N zachodniego wybrzeża wyspy Hokkaido w Japonii jest zimowym obszarem okresowym.
Okresy:
ZIMOWY: od 1 grudnia do 28/29 lutego.
LETNI: od 1 marca do 30 listopada.
Część Atlantyku Północnego, do której odnosi się prawidło 40 (6) (załącznik I) obejmuje:
ŚWIADECTWA
MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO WOLNEJ BURTY
(Pieczęć urzędowa) (Państwo)
Wydane na podstawie postanowień Międzynarodowej Konwencji o
liniach ładunkowych, 1966, znowelizowanej dotyczącym jej
Protokołem z 1988 r.
Z upoważnienia Rządu:
..............................................................
(nazwa Państwa)
przez
..............................................................
(upoważniona osoba lub organizacja)
Dane statku1
Nazwa statku ................................................
Sygnał rozpoznawczy ..........................................
Port macierzysty .............................................
Długość (L) określona w art. 2(8) (w metrach) ................
Numer IMO2 ...................................................
Wolna burta wyznaczona:3 | Typ statku3 | |
(Dla statku nowego | (Typ "A" | |
( | (Typ "B" | |
(Dla statku istniejącego | (Typ "B" ze zmniejszoną wolną burtą | |
(Typ "B" ze zwiększoną wolną burtą | ||
Wolna burta od linii pokładowej4 | Linia ładunkowa4 | |
Tropikalna | ... mm (T) | ... mm ponad (L) |
Letnia | ... mm (L) | Górna krawędź linii przechodzi przez środek okręgu |
Zimowa | ... mm (Z) | ... mm poniżej (L) |
Zimowa dla Atlantyku Północnego | ... mm (ZAP) | ... mm poniżej (L) |
Drzewna tropikalna | ... mm (DT) | ... mm ponad (DL) |
Drzewna letnia | ... mm (DL) | ... mm ponad (L) |
Drzewna zimowa | ... mm (DZ) | ... mm poniżej (DL) |
Drzewna zimowa dla Atlantyku Północnego | ||
... mm (DZAP) | ... mm poniżej (DL) |
Poprawka na wodę słodką dla wszystkich wolnych burt innych
niż drzewne wynosi: .... mm. Dla drzewnych wolnych burt wynosi: .... mm.
Górna krawędź linii pokładowej, od której te wolne burty się
mierzy, znajduje się .... mm ...........pokładu u burty.
______
1 Alternatywnie, dane statku można umieścić w tabelce w
układzie poziomym.
2 Zgodnie z rezolucją A.600 (15): System identyfikacyjnych
numerów statków, umieszczanie tej informacji nie jest
obowiązkowe.
3 Niepotrzebne skreślić.
4 Do świadectwa nie należy wpisywać wolnych burt i linii
ładunkowych, które nie mają zastosowania. Linia ładunkowa
podziału grodziowego może być wpisana dobrowolnie.
ZAŚWIADCZA SIĘ, ŻE:
1 Statek został poddany przeglądowi zgodnie z wymaganiami art.
14 Konwencji.
2 Przegląd wykazał, że wolne burty statku zostały wyznaczone,
a linie ładunkowe wskazane powyżej zostały oznaczone zgodnie z
Konwencją.
Niniejsze świadectwo jest ważne do ..........................5
pod warunkiem przeprowadzania rocznych przeglądów zgodnie z
art. 14(1)(c) Konwencji.
Wydano w .....................................................
(Miejsce wydania świadectwa)
............... ...........................................
(Data wydania) (Podpis upoważnionego urzędnika wydającego
świadectwo)
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Uwagi: 1. Jeżeli statek wychodzi z portu położonego nad rzeką
lub na wodach wewnętrznych, dozwolone jest większe
załadowanie statku o ilość ładunku, jaka odpowiada
ciężarowi paliwa i innych materiałów potrzebnych na
przejście między punktem wyjścia a morzem.
2. Jeżeli statek znajduje się w wodzie słodkiej o
gęstości równej jedności, odpowiednia linia
ładunkowa może być zanurzona głębiej o wielkość
poprawki na wodę słodką, podaną wyżej. Jeżeli
gęstość wody nie jest równa jedności, należy
wprowadzić poprawkę proporcjonalną do różnicy między
1,025 a gęstością rzeczywistą.
______
5 Wpisać datę upływu ważności określoną przez Administrację
zgodnie z art. 19(1) Konwencji. Dzień i miesiąc tej daty
odpowiada dacie rocznicowej, jak to określono w art. 2(9)
Konwencji, chyba że datę tę zmieniono zgodnie z art. 19(8)
Konwencji.
Potwierdzenie przeglądów rocznych
NINEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że podczas rocznego przeglądu
wymaganego art. 14(1)(c) Konwencji stwierdzono, iż statek
spełnia odpowiednie wymagania Konwencji.
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny zgodnie z art. 19(8)(c):
NINEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że podczas przeglądu zgodnie z art.
19(8)(c) Konwencji stwierdzono, iż statek spełnia odpowiednie
wymagania Konwencji.
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przedłużenia ważności świadectwa wydanego na
okres krótszy niż 5 lat, gdy ma zastosowanie art. 19(3)
Statek spełnia odpowiednie wymagania Konwencji, a niniejsze
świadectwo, zgodnie z art. 19(3) Konwencji, jest ważne do
..............................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie w przypadku, gdy został zakończony przegląd dla
odnowienia świadectwa i ma zastosowanie art. 19(4)
Statek spełnia odpowiednie wymagania Konwencji, a niniejsze
świadectwo, zgodnie z art. 19(4) Konwencji, jest ważne do
..............................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przedłużenia ważności świadectwa do momentu
dotarcia do portu, w którym ma być przeprowadzony przegląd lub
na określony okres, w przypadku, gdy ma zastosowanie art.
19(5) lub 19(6)
Niniejsze świadectwo, zgodnie z art. 19(5)/19(6)3 Konwencji,
jest ważne do ................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przesunięcia daty rocznicowej w przypadku, gdy
ma zastosowanie art. 19(8)
Zgodnie z art. 19(8) Konwencji nową datę rocznicową ustala się
na: ...........................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Zgodnie z art. 19(8) Konwencji nową datę rocznicową ustala się
na: ..........................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
______
3 Niepotrzebne skreślić.
Formularz Międzynarodowego Świadectwa Zwolnienia od Wymagań
Wolnej Burty
MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO ZWOLNIENIA OD WYMAGAŃ WOLNEJ BURTY
(Pieczęć urzędowa) (Państwo)
Wydane na podstawie postanowień Międzynarodowej Konwencji o
liniach ładunkowych, 1966, znowelizowanej dotyczącym jej
Protokołem z 1988 r.
Z upoważnienia Rządu:
..............................................................
(nazwa Państwa)
przez
..............................................................
(upoważniona osoba lub organizacja)
Dane statku1
Nazwa statku .................................................
Sygnał rozpoznawczy ..........................................
Port macierzysty .............................................
Długość (L) określona w art. 2(8) (w metrach) ................
Numer IMO2 ...................................................
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, ŻE:
Statek został zwolniony od wymagań Konwencji na podstawie
upoważnienia określonego w art. 6(2)/6(4)3 tej Konwencji.
Wymagania Konwencji, od których statek został zwolniony
zgodnie z art. 6(2), to:
..............................................................
..............................................................
..............................................................
Podróż, na którą udzielono zwolnienia zgodnie z art. 6(4)
odbywa się:
Od: ..........................................................
Do: ..........................................................
Warunki, jeżeli takie istnieją, na jakich udzielono zwolnienia
zgodnie z art. 6(2) lub art. 6(4):
..............................................................
..............................................................
..............................................................
Niniejsze świadectwo jest ważne do ..........................4
pod warunkiem przeprowadzania rocznych przeglądów zgodnie z
art. 14(1)(c) Konwencji.
Wydano w .....................................................
(Miejsce wydania świadectwa)
............... ...........................................
(Data wydania) (Podpis upoważnionego urzędnika wydającego
świadectwo)
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przeglądów rocznych
NINEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że podczas rocznego przeglądu
wymaganego art. 14(1)(c) Konwencji stwierdzono, iż statek
spełnia warunki, na jakich udzielono zwolnienia.
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny: Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Przegląd roczny zgodnie z art. 19(8)(c):
NINEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że podczas przeglądu zgodnie z art.
19(8)(c) Konwencji stwierdzono, iż statek spełnia odpowiednie
wymagania Konwencji.
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przedłużenia ważności świadectwa wydanego na
okres krótszy niż 5 lat, gdy ma zastosowanie art. 19(3)
Statek spełnia odpowiednie wymagania Konwencji, a niniejsze
świadectwo, zgodnie z art. 19(3) Konwencji, jest ważne do
...............................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie w przypadku, gdy został zakończony przegląd dla
odnowienia świadectwa i ma zastosowanie art. 19(4)
Statek spełnia odpowiednie wymagania Konwencji, a niniejsze
świadectwo, zgodnie z art. 19(4) Konwencji, jest ważne do
...............................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przedłużenia ważności świadectwa do momentu
dotarcia do portu, w którym ma być przeprowadzony przegląd lub
na określony okres, w przypadku, gdy ma zastosowanie art.
19(5) lub 19(6)
Niniejsze świadectwo, zgodnie z art. 19(5)/19(6)3 Konwencji,
jest ważne do................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Potwierdzenie przesunięcia daty rocznicowej w przypadku, gdy
ma zastosowanie art. 19(8)
Zgodnie z art. 19(8) Konwencji nową datę rocznicową ustala się
na: .........................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
Zgodnie z art. 19(8) Konwencji nową datę rocznicową ustala się
na: .........................
Podpis: ........................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: .......................
Data: ..........................
(Pieczęć lub stempel właściwej władzy)
______
1 Alternatywnie, dane statku można umieścić w tabelce w
układzie poziomym.
2 Zgodnie z rezolucją A.600 (15): System identyfikacyjnych
numerów statków, umieszczanie tej informacji nie jest
obowiązkowe.
3 Niepotrzebne skreślić.
4 Wpisać datę upływu ważności określoną przez Administrację
zgodnie z art. 19(10) Konwencji. Dzień i miesiąc tej daty
odpowiada dacie rocznicowej, jak to określono w art. 2(9)
Konwencji, chyba że datę tę zmieniono zgodnie z art. 19(8)
Konwencji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1969.33.282 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Międzynarodowa konwencja o liniach ładunkowych. Londyn.1966.04.05. |
Data aktu: | 02/10/1969 |
Data ogłoszenia: | 27/11/1969 |
Data wejścia w życie: | 27/11/1969 |