Państwo Ludowe działające w imieniu narodu powierzyło nauczycielom wychowanie młodych pokoleń, które decydować będą o kształcie socjalistycznej przyszłości kraju.
Zapewnić pomyślną przyszłość Polsce Ludowej może jedynie rzetelna, twórcza praca całego narodu, oparta na osiągnięciach współczesnej nauki i techniki. Ludzie wykształceni, pracowici i twórczy, głęboko uspołecznieni, wrażliwi i wszechstronnie rozwinięci pomnażać będą bogactwo kraju, wpływać na polepszenie poziomu życia narodu.
Rzetelna i twórcza praca nauczycieli na wszystkich szczeblach edukacji narodowej powinna sprzyjać pełnemu urzeczywistnieniu ideałów wychowawczych socjalizmu.
W uznaniu wysokiej rangi społecznej stanu nauczycielskiego oraz doniosłej roli nauczania i wychowania młodego pokolenia dla narodu i państwa socjalistycznego Sejm uchwala niniejszą ustawę - Kartę praw i obowiązków nauczyciela w systemie edukacji narodowej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Postanowienia wstępne.
- w stosunku do szkół podporządkowanych prezydiom rad narodowych - kuratoria okręgów szkolnych, wydziały oświaty i kultury oraz inne wydziały prezydiów rad narodowych, którym podporządkowane są szkoły na podstawie odrębnych przepisów,
- w stosunku do szkół nie podporządkowanych prezydiom rad narodowych - właściwego ministra lub wyznaczoną przez niego podległą mu jednostkę organizacyjną.
- starszy kustosz dyplomowany,
- kustosz dyplomowany,
- adiunkt biblioteczny,
- asystent biblioteczny.
- starszy dokumentalista dyplomowany,
- dokumentalista dyplomowany,
- adiunkt dokumentacji naukowej,
- asystent dokumentacji naukowej.
Rola i zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich w życiu narodu i państwa.
Zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich.
- wychowywać uczniów i studentów w duchu socjalistycznej moralności i socjalistycznych zasad współżycia społecznego, umiłowania Ojczyzny, pokoju, sprawiedliwości społecznej i braterstwa z ludźmi pracy wszystkich krajów,
- wpajać im zamiłowanie i szacunek do pracy, poczucie odpowiedzialności i dyscypliny społecznej,
- przekazywać im gruntowną wiedzę ogólną i zawodową,
- dbać o wszechstronny rozwój ich zdolności,
- rozbudzać zainteresowania i samodzielność myślenia,
- kształtować postawę czynnego współuczestnictwa w rozwoju gospodarki, kultury i życia społecznego.
- realizować prawidłowo programy nauczania i wychowania, osiągać jak najlepsze wyniki w pracy, udoskonalać metody nauczania i wychowania,
- poznawać wszechstronnie uczniów i studentów, ich osobowość i zainteresowania i wykorzystywać do tego wyniki badań naukowych,
- dbać o bezpieczeństwo uczniów i studentów powierzonych jego opiece,
- zachować bezstronność w ocenie uczniów i studentów,
- stwarzać warunki do rozwijania samodzielności myślenia i uczenia się uczniów i studentów oraz nawyków pracy samokształceniowej,
- kształtować aktywny stosunek uczniów i studentów do kultury i sztuki oraz wrażliwość na piękno,
- współdziałać z organizacjami politycznymi i młodzieżowymi w rozwijaniu pracy ideowo-wychowawczej zmierzającej do wpojenia wychowankom naukowego światopoglądu i socjalistycznej moralności,
- współpracować ze środowiskiem społecznym, towarzystwami naukowymi, zawodowymi, uczniowskim i studenckim ruchem naukowym oraz zakładami pracy, nauczyciel zaś w pierwszym rzędzie z rodzicami lub opiekunami uczniów,
- wspierać samorządność uczniów i studentów kształtującą aktywność społeczną i umiejętność działania zespołowego, wyrabiać poczucie odpowiedzialności społecznej,
- przestrzegać dyscypliny pracy oraz zarządzeń i wytycznych organów administracji szkolnej i bezpośrednich przełożonych,
- dbać o godność i przykładną postawę moralną wychowawcy młodego pokolenia, podnosić swój poziom zawodowy, ideologiczny i naukowy oraz unikać w swym postępowaniu w służbie i poza służbą wszystkiego, co mogłoby obniżyć powagę zawodu,
- umacniać zasady współżycia z gronem współpracowników szkoły, unikać wszystkiego, co mogłoby szkodzić dobrej atmosferze pracy,
- w razie powołania - wypełniać należycie funkcje na stanowiskach w administracji dydaktyczno-naukowej, w komisjach dyscyplinarnych i innych organach szkoły i szkoły wyższej.
- współdziałanie w rozwijaniu postępu technicznego i upowszechnianie zdobyczy nauki oraz ich praktycznego zastosowania w gospodarce,
- kształcenie i wychowywanie kadr naukowych zdolnych do zapewnienia trwałego postępu nauki polskiej i jej więzi z praktyką społeczną i gospodarczą.
Zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich powołanych do pełnienia funkcji kierowniczych w szkole.
- socjalistyczny kierunek wychowania i nauczania,
- wychowawczy i dydaktyczny poziom szkoły,
- prawidłową organizację pracy, realizację programów nauczania i wychowania oraz osiągane wyniki nauczania i wychowania,
- tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy młodzieży w ramach jej organizacji,
- organizowanie czasu wolnego uczniów,
- zaspokajanie zdrowotnych i kulturalnych potrzeb uczącej się młodzieży w ramach programowej działalności szkoły,
- bezpieczeństwo i higienę pracy w szkole,
- kształtowanie atmosfery pracy w gronie nauczycieli zgodnie z socjalistycznymi zasadami współżycia,
- przestrzeganie i wykonywanie przepisów i zaleceń władz szkolnych oraz dyscypliny pracy w szkole,
- prawidłowe administrowanie i gospodarkę szkoły, dysponowanie środkami materialnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zadania nauczycieli akademickich powołanych do wykonywania funkcji kierowniczych w szkołach wyższych oraz zasady ich powoływania i odwoływania określa ustawa o szkolnictwie wyższym.
Zadania pracowników nadzoru pedagogicznego.
- wydawania zaleceń i udzielania instruktażu pracownikom jednostek nadzorowanych oraz przedstawiania wniosków właściwym organom w sprawach związanych z organizacją i funkcjonowaniem szkół,
- przedstawiania wniosków w sprawie wstrzymania w nadzorowanych jednostkach postanowień sprzecznych z obowiązującymi przepisami i zlecania określonych czynności pracownikom, gdy sytuacja w nadzorowanych jednostkach tego wymaga.
Kwalifikacje oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Kwalifikacje nauczycieli i nauczycieli akademickich.
a ponadto posiada odpowiednie warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy nauczycielskiej.
W wypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły na stanowisko nauczyciela można powołać osobę, która nie posiadając kwalifikacji określonych w art. 10 ust. 1 i 4 - legitymuje się jednak długoletnią pracą zawodową przydatną do wykonywania funkcji nauczyciela.
W sprawach dotyczących kwalifikacji nauczycieli i nauczycieli akademickich w zakresie dyscyplin artystycznych mają również zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o wyższych szkołach artystycznych.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli.
Płace i wymiar godzin pracy.
Płace.
- etap I - od 1 maja 1972 r.,
- " II - od 1 września 1973 r.,
- " III - od 1 września 1974 r.,
- " IV - od 1 września 1975 r.,
- " V - od 1 września 1976 r.
Nauczyciel i nauczyciel akademicki awansuje do wyższego szczebla uposażenia zasadniczego co 4 lata. Okres wyczekiwania na osiągnięcie najwyższego szczebla, zróżnicowany według stanowisk, nie może przekraczać 24 lat pracy pedagogicznej.
Nauczycielom i nauczycielom akademickim posiadającym wysokie kwalifikacje i osiągającym wyróżniające wyniki w pracy dydaktyczno-wychowawczej lub naukowo-badawczej może być przyznany dodatek specjalny dla nauczycieli przodujących w pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Nauczycielom i nauczycielom akademickim pracującym w trudnych warunkach albo w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych przysługuje dodatek służbowy.
Wysokość stawek uposażenia zasadniczego, dodatków, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, zasady zaszeregowania i awansowania oraz przyznawania dodatków do uposażenia nauczycieli i nauczycieli akademickich określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
Nauczyciele dyplomowani i profesorowie szkoły średniej zatrudnieni w szkołach podstawowych, średnich ogólnokształcących i zawodowych, osiągający wybitne rezultaty w pracy dydaktycznej i wychowawczej, mogą być nagradzani przez organy administracji szkolnej stopnia wojewódzkiego nagrodą specjalną w wysokości jedno lub dwumiesięcznego uposażenia. Warunkiem przyznania nagrody jest uzyskanie bardzo dobrej oceny przełożonej władzy szkolnej w okresie co najmniej czterech lat oraz udział wychowanków w olimpiadach przedmiotowych albo konkursach zawodowych, sportowych, artystycznych lub osiągnięcie przez nich odpowiednich rezultatów podczas egzaminów wstępnych do szkół wyższego szczebla, a ponadto w każdym wypadku - prowadzenie jednej z form zajęć wychowawczych.
Określone w ustawie i przepisach wydanych na podstawie art. 23 uposażenie zasadnicze nauczycieli i nauczycieli akademickich, wszystkie dodatki, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, wynagrodzenia dodatkowe za zajęcia dydaktyczne, nagrody, wszelkie wypłaty pieniężne i świadczenia rzeczowe, z wyjątkiem wynagrodzeń przewidzianych w art. 37 ust. 2, wolne są od podatku od wynagrodzeń i potrąceń na składkę emerytalną.
Przy pierwszym mianowaniu nauczyciel i nauczyciel akademicki nabywa prawo do uposażenia od dnia nawiązania stosunku pracy.
Prawo do uposażenia gaśnie:
Nauczyciel i nauczyciel akademicki zachowuje prawo do uposażenia za czas usprawiedliwionej nieobecności, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
W sprawach dotyczących:
- stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych.
Wymiar godzin pracy.
Nr kol. | Typ - rodzaj szkoły (placówki) | Tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych |
1 | Szkoły podstawowe, z wyjątkiem podstawowych szkół specjalnych i szkół ćwiczeń | 26 |
2 | Szkoły podstawowe specjalne | 22 |
3 | Podstawowe szkoły ćwiczeń | 20 |
4 | Licea ogólnokształcące, w tym również licea ogólnokształcące specjalne | 22 |
5 | Szkoły zawodowe, licea pedagogiczne dla wychowawczyń przedszkoli, szkoły zawodowe specjalne, szkolenie rzemieślnicze w zakładach dla nieletnich: | |
a) nauczyciele przedmiotów teoretycznych | 22 | |
b) nauczyciele praktycznej nauki zawodu | 28 | |
6 | Szkoły artystyczne i inne placówki kształcenia artystycznego: | |
a) nauczyciele przedmiotów artystycznych i ogólnokształcących | 22 | |
b) nauczyciele praktycznej nauki zawodu | 28 | |
7 | Techniczne szkoły pedagogiczne: | |
a) nauczyciele przedmiotów teoretycznych | 18 | |
b) nauczyciele praktycznej nauki zawodu | 28 | |
8 | Studia nauczycielskie, studia kulturalno-oświatowe i bibliotekarskie | 15 |
9 | Świetlice szkolne | 36 |
10 | Internaty, świetlice dworcowe, ogrody jordanowskie | 42 |
11 | Przedszkola i inne placówki przedszkolne | 30 |
12 | Przedszkola specjalne | 22 |
13 | Zakłady wychowawcze: | |
a) domy dziecka, domy młodzieży, domy wczasów dziecięcych oraz zakłady leczniczo-opiekuńcze dla dzieci | 36 | |
b) zakłady specjalne, leczniczo-wychowawcze, zakłady rehabilitacji zawodowej inwalidów, placówki wychowawcze specjalne, zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich | 30 | |
14 | Poradnie wychowawczo-zawodowe, zajęcia pedagogiczne indywidualne i zespołowe prowadzone bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą | 24 |
15 | Pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury oraz domy kultury dzieci i młodzieży: | |
a) zajęcia prowadzone bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą systemem pracownianym | 24 | |
b) inne rodzaje zajęć | 42 |
Rozdziału zajęć, o których mowa w pkt 1 i 2, między nauczycieli dokonuje dyrektor szkoły stosownie do potrzeb organizacyjnych szkoły i kwalifikacji nauczycieli, przestrzegając zasady równomiernego obciążenia nauczycieli tymi zajęciami.
1) profesorowie i docenci 7 godzin
2) adiunkci, starsi asystenci i asystenci 9 godzin
3) starsi wykładowcy 10 godzin
4) wykładowcy 12 godzin
5) lektorzy, nauczyciele przedmiotów obronnych, wychowania
fizycznego i innych przedmiotów oraz akompaniatorzy 18 godzin
6) nauczyciele umiejętności praktycznych 28 godzin
Sposób określania godzin obliczeniowych ustala Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
Dodatkowe zatrudnienie.
Nagrody i odznaczenia.
Nagrody.
Odznaczenia i tytuły służbowe.
Z tytułu dwudziestoletniej nienagannej pracy pedagogicznej przyznaje się:
jeżeli nie otrzymali oni wcześniej takich lub wyższych odznaczeń państwowych.
Uprawnienia socjalne oraz inne szczególne uprawnienia.
Fundusz socjalny.
Inne szczególne uprawnienia nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Nauczycielom zatrudnionym na terenie wszystkich wsi i osiedli prezydia właściwych rad narodowych zapewnią bezpłatną dostawę opału do mieszkań nauczycieli.
Nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wsi oraz osiedli i miast liczących do 2.000 mieszkańców przysługuje prawo do zwrotu kosztów przejazdów publicznymi środkami lokomocji do lekarza lub szpitala, gdy zachodzi potrzeba udzielenia nauczycielowi pomocy lekarskiej poza miejscem zamieszkania, związanej z chorobą zawodową nauczyciela. Jeżeli nie ma możliwości dojazdu do lekarza lub szpitala publicznym środkiem lokomocji, prezydium właściwej rady narodowej obowiązane jest dostarczyć nauczycielowi nieodpłatnie środek przewozowy lub zwrócić poniesione koszty przejazdu.
Dzieciom nauczycieli i nauczycieli akademickich przysługuje przy równych z innymi dziećmi wynikach kwalifikacyjnych prawo pierwszeństwa w korzystaniu z internatów, burs i domów akademickich oraz w przyjmowaniu do szkół i szkół wyższych.
Uprawnienia określone w art. 44-46 przysługują nauczycielom, a uprawnienia określone w art. 48 ich dzieciom również po przejściu nauczycieli na emeryturę lub rentę na warunkach przewidzianych w art. 43 ust. 6.
Nauczycielowi i nauczycielowi akademickiemu w służbie czynnej i po przejściu na emeryturę lub rentę inwalidzką oraz ich współmałżonkom przysługuje prawo do korzystania z ulgi taryfowej przy przejazdach kolejami na zasadach określonych przez Radę Ministrów.
Nauczycielowi i nauczycielowi akademickiemu służy w związku z pełnieniem obowiązków służbowych prawo do ochrony przyznanej pracownikom państwowym. Organy administracji szkolnej obowiązane są z urzędu występować w obronie nauczycieli i nauczycieli akademickich, gdy ustalone dla nich uprawnienia zostaną naruszone.
Dzień Nauczyciela.
W dniu rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, 14 października, każdego roku obchodzony będzie Dzień Nauczyciela.
Urlopy.
- zastępstwa dyrektora szkoły, w której nie ma etatowego zastępcy dyrektora albo zastępca ten nie może pełnić tej funkcji,
- przeprowadzania egzaminów,
- prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego,
- pełnienia dyżurów w szkole.
Wymienione czynności nie mogą zająć nauczycielowi więcej niż 15 dni w danym roku szkolnym.
Nauczyciel akademicki ma prawo do urlopu wypoczynkowego wykorzystywanego w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych w wymiarze 6 tygodni w ciągu roku.
Nauczycielowi i nauczycielowi akademickiemu w okresie urlopu wypoczynkowego przysługuje uposażenie w takiej wysokości, w jakiej otrzymałby, gdyby w tym czasie pracował, z wyjątkiem wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
Zasady udzielania urlopu bezpłatnego na wychowanie dziecka określają odrębne przepisy.
Przepisy ustawy dotyczące obowiązków i uprawnień z wyjątkiem uprawnień określonych w art. 43 ust. 7, art. 58, 59 i art. 62 dotyczą również nauczycieli i nauczycieli akademickich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, z tym że do nauczycieli i nauczycieli akademickich zatrudnionych w wymiarze niższym niż 50% obowiązkowego wymiaru godzin nie mają zastosowania ponadto przepisy art. 40, art. 43 ust. 1-6, 44-51 i art. 103-105.
Odpowiedzialność służbowa.
W sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich orzekają:
Od orzeczenia o wymierzeniu kary porządkowej przez organ administracji szkolnej ukaranemu przysługuje odwołanie do organu administracji szkolnej wyższego stopnia.
Komisje dyscyplinarne są niezawisłe w zakresie orzecznictwa dyscyplinarnego.
Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia szczegółowe przepisy w zakresie składu i właściwości komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i nauczycieli akademickich, zasad i trybu ich powoływania, wyznaczania składów orzekających, powoływania rzeczników dyscyplinarnych i obrońców oraz trybu postępowania dyscyplinarnego i wykonywania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia.
Zawiązanie, zmiany i rozwiązanie stosunku pracy.
Zawiązanie stosunku pracy.
- posiada co najmniej 2 lata nieprzerwanej pracy pedagogicznej i otrzymał ostatnio dobrą ocenę pracy,
- ma wymagane kwalifikacje do zajmowania danego stanowiska,
Akt nominacji i umowa o pracę powinny w szczególności określić:
Przy pierwszym mianowaniu na stanowisko nauczyciela i nauczyciela akademickiego osoba mianowana składa ślubowanie, którego brzmienie i tryb składania ustala właściwy minister.
Nowo zatrudniony nauczyciel i nauczyciel akademicki obowiązany jest przystąpić do pracy w terminie oznaczonym w akcie nominacyjnym lub w umowie o pracę. Jeżeli nowo zatrudniony nauczyciel lub nauczyciel akademicki nie usprawiedliwi w ciągu 6 dni po tym terminie nieprzystąpienia do pracy, nominacja lub umowa o pracę traci ważność, chyba że szczególne przepisy stanowią inaczej.
Zmiany w stosunku pracy.
Rozwiązanie stosunku pracy.
Decyzję o rozwiązaniu stosunku pracy na podstawie art. 92-94 wydaje organ uprawniony do mianowania w trybie określonym w tych artykułach.
Do nauczycieli i nauczycieli akademickich stosuje się odpowiednio przepisy art. 114 ustawy z dnia 23 stycznia 1968 r. o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin (Dz. U. Nr 3, poz. 6).
Odprawy.
- 3-miesięcznego uposażenia zasadniczego, jeżeli okres czynnej służby nauczycielskiej nie przekroczył 10 lat,
- 6-miesięcznego uposażenia zasadniczego, jeżeli okres czynnej służby nauczycielskiej przekroczył 10 lat.
Zaopatrzenie emerytalne.
Nauczyciele i nauczyciele akademiccy oraz członkowie ich rodzin mają prawo do zaopatrzenia emerytalnego określonego w przepisach o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin z uwzględnieniem art. 104 i 105 niniejszej ustawy, z tym że nauczycieli zalicza się do pracowników I kategorii zatrudnienia.
Współdziałanie ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego.
- działania na rzecz poprawy warunków i wydajności pracy,
- poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników i ich rodzin,
- wykorzystania funduszu socjalnego,
- doskonalenia ideowego i zawodowego,
- zmian i rozwiązywania stosunku pracy,
- planowania i wykorzystania urlopów,
- nadania wyróżnień i odznaczeń,
- przydziału godzin nauczania i innych zajęć wewnątrzszkolnych,
- organizacji i składu komisji dyscyplinarnych oraz postępowania dyscyplinarnego.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Upoważnia się Radę Ministrów do dalszej poprawy warunków pracy nauczycieli i nauczycieli akademickich i obniżania norm czasu pracy określonych w ustawie.
W stosunku do nauczycieli mianowanych na stanowiska kierownicze w szkołach okres pięciu lat pełnienia funkcji, o którym mowa w art. 5 ust. 1, liczy się od dnia wejścia w życie ustawy.
W zakresie spraw nie unormowanych przepisami niniejszej ustawy mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Umowy o pracę zawarte z nauczycielami i nauczycielami akademickimi przed wejściem w życie ustawy ocenia się według przepisów niniejszej ustawy.
Uprawnienia wynikające z art. 90 ust. 4 i 5 przysługują również nauczycielom, którzy przeszli do pracy w organach administracji szkolnej lub do Związku Nauczycielstwa Polskiego przed dniem wejścia w życie ustawy.
Minister Oświaty i Wychowania oraz Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki mogą za zgodą Prezesa Rady Ministrów rozciągnąć przepisy niniejszej ustawy lub niektóre jej postanowienia na nauczycieli szkół niepaństwowych.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w niniejszej ustawie obowiązują przepisy dotychczasowe ze zmianami wynikającymi z ustawy.
Rada Ministrów określi, jakie dotychczasowe uprawnienia wynikające z przepisów szczególnych przysługują nauczycielom i nauczycielom akademickim.
W ustawie z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 31) wprowadza się następujące zmiany:
"Art. 76. 1. Osoby zatrudnione w szkole w zakresie nauczania i pracy naukowo-badawczej lub nauczania są nauczycielami akademickimi.
2. Rodzaje stanowisk nauczycieli akademickich, tryb ich powoływania i odwoływania, prawa i obowiązki oraz zasady odpowiedzialności służbowej określa ustawa - Karta praw i obowiązków nauczycieli.
3. Minister może utworzyć w szkołach wyższych stanowiska pracowników naukowo-badawczych. Do pracowników tych mają zastosowanie:
1) w zakresie wynagrodzenia przepisy ustawy - Karta praw i obowiązków nauczyciela,
2) w zakresie kwalifikacji, czasu pracy oraz innych praw i obowiązków przepisy o instytutach naukowo-badawczych.",
"2. Warunkiem powołania na stanowisko asystenta stażysty, asystenta lub starszego asystenta jest posiadanie dyplomu magistra, magistra-inżyniera, lekarza lub dyplomu równorzędnego, a na stanowisko adiunkta - posiadanie stopnia naukowego doktora.
3. Właściwy minister określa szczegółowe warunki, którym powinni odpowiadać kandydaci na adiunktów, starszych asystentów i asystentów stażystów, oraz warunki ich powoływania, zwalniania i awansowania, a także może określić przypadki, w których dla powołania na stanowisko adiunkta nie jest wymagane posiadanie stopnia naukowego doktora, a na stanowisko asystenta stażysty, asystenta i starszego asystenta - dyplom magistra lub magistra-inżyniera."
W ustawie z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1970 r. Nr 25, poz. 204) wprowadza się następujące zmiany:
"1. Do osób cywilnych powołanych na stanowiska pracowników naukowo-dydaktycznych w wyższych szkołach wojskowych oraz do osób zajmujących te stanowiska stosuje się przepisy ustawy - Karta praw i obowiązków nauczyciela. Do osób cywilnych zatrudnionych na innych stanowiskach w wyższych szkołach wojskowych stosuje się przepisy o szkolnictwie wyższym."
W art. 46 ustawy z dnia 23 stycznia 1968 r. o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin (Dz. U. Nr 3, poz. 6):
"4. Sprawę dodatków do emerytury i renty z tytułu pracy w charakterze nauczyciela lub nauczyciela akademickiego regulują przepisy ustawy - Karta praw i obowiązków nauczyciela."
W ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) wprowadza się zmiany następujące:
"Art. 34. Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców, ich prawa i obowiązki, zasady kształcenia i doskonalenia oraz zadania i tryb powoływania i odwoływania nauczycieli i wychowawców na stanowiska kierownicze w szkole, placówce oświatowej, wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej określają przepisy ustawy - Karta praw i obowiązków nauczyciela.",
"Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień pracowników nadzoru pedagogicznego zatrudnionych w organach administracji szkolnej określają przepisy ustawy - Karta praw i obowiązków nauczyciela."
W art. 65 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 29, poz. 172) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Tryb powoływania i odwoływania kuratorów i ich zastępców oraz inspektorów szkolnych i ich zastępców określają przepisy ustawy - Karta praw i obowiązków nauczyciela."
Tracą moc:
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 1972 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1972.16.114 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Karta praw i obowiązków nauczyciela. |
Data aktu: | 27/04/1972 |
Data ogłoszenia: | 29/04/1972 |
Data wejścia w życie: | 01/05/1972 |