- przyjmując, że realizacja tego celu wymaga dalszego umacniania socjalistycznych stosunków produkcji, rozwijania potencjału ekonomicznego kraju, usprawnienia procesów gospodarowania,
- stwierdzając, że główne kierunki społeczno-gospodarczego rozwoju kraju do 1975 roku wytyczone przez VI Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, przyjęte w platformie wyborczej Frontu Jedności Narodu, zostały przez ogół społeczeństwa zaaprobowane powszechnym udziałem w wyborach,
- uwzględniając dotychczasowe osiągnięcia i rezultaty polityki społeczno-gospodarczej zapoczątkowanej w 1971 roku,
podejmuje niniejszą uchwałę o pięcioletnim planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w latach 1971-1975.
Podstawowe cele planu pięcioletniego i kierunki polityki społeczno-gospodarczej.
- zapewnienie wszechstronnego rozwoju socjalistycznego społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem poprawy poziomu życiowego, socjalnego i kulturalnego ludności,
- osiągnięcie wydatnego wzrostu pieniężnych dochodów ludności, realizowanego przez zwiększenie płac realnych pracowników zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej o 18% oraz zwiększenie w zbliżonym tempie dochodów realnych ludności rolniczej, przeznaczonych na konsumpcję, a także przez poważne zwiększenie socjalnych świadczeń pieniężnych Państwa,
- zapewnienie pełnego, a zarazem racjonalnego zatrudnienia dla całego przyrostu ludności w wieku zdolności do pracy, ocenianego na około 1,8 miliona osób,
- szerokie unowocześnienie gospodarki narodowej, dynamizowanie i przyspieszenie jej rozwoju oraz usuwanie istniejących napięć i dysproporcji,
- stwarzanie podstaw pod dalszy, szybki i efektywny rozwój społeczno-ekonomiczny kraju.
Realizacji tych podstawowych celów społeczno-gospodarczych podporządkowuje się proporcje i zadania planu oraz kierunki działania polityki społeczno-gospodarczej w okresie do 1975 r., a w szczególności:
- kierunki i zasady regulacji oraz zwiększania płac nominalnych i świadczeń socjalnych Państwa, z uwzględnieniem potrzeby poprawy sytuacji rodzin o najniższym poziomie dochodów oraz zmniejszania nieuzasadnionych dysproporcji między dochodami poszczególnych grup pracowników,
- kierunki, strukturę i rozmiary działalności inwestycyjnej związanej z unowocześnianiem gospodarki narodowej, tworzeniem podstaw pod przyszły rozwój gospodarczy kraju, tworzeniem nowych miejsc pracy oraz pełniejszym wykorzystaniem istniejących,
- kierunki działalności inwestycyjnej w sferze usług socjalno-bytowych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb budownictwa mieszkaniowego i służby zdrowia,
- strukturę i dynamikę produkcji materialnej, umożliwiającą odpowiednie do wzrostu siły nabywczej ludności zwiększenie zaopatrzenia rynku wewnętrznego, jak również dalszy, wydatny wzrost eksportu oraz poprawę zaopatrzenia gospodarki narodowej w dobra inwestycyjne,
- dopływ do kraju nowoczesnych maszyn, urządzeń i licencji,
- usprawnienie działalności gospodarczej przez coraz bardziej intensywne wykorzystanie czynników wzrostu związanych z:
- usprawnieniem procesów inwestycyjnych,
- usprawnieniem gospodarki materiałowej,
- usprawnieniem organizacji procesów produkcyjnych,
- przyspieszaniem tempa wzrostu wydajności pracy w produkcyjnych działach gospodarki,
- pełniejszym wykorzystaniem majątku produkcyjnego,
- racjonalnym wykorzystaniem kadr kwalifikowanych,
- pełniejszym wykorzystaniem osiągnięć nauki i techniki w procesach produkcyjnych,
- rozszerzaniem korzystnego międzynarodowego podziału pracy.
Podstawowe proporcje planu.
Wzrost poziomu życiowego ludności.
B. Zaopatrzenie ludności w towary i usługi
- wyrobów przemysłu spożywczego (łącznie z używkami) o 36,8%,
- wyrobów przemysłu lekkiego o 43,4%,
- wyrobów przemysłu elektromaszynowego o 82%,
- wyrobów przemysłu chemicznego o 34,7%,
- wyrobów przemysłu drzewnego o 51,8%,
- wyrobów przemysłu papierniczego o 37,6%,
- wyrobów przemysłu ceramiki szlachetnej o 46,7%,
- wyrobów przemysłu materiałów budowlanych o 63,3%.
Wyszczególnienie | Jednostka miary | 1970 r. | 1975 r. |
Mięso, drób i przetwory | kg | 53,1 | 63,0 |
Ryby i przetwory | kg | 6,3 | 7,6 |
Tłuszcze ogółem | kg | 20,8 | 23,3 |
w tym: masło | kg | 6,0 | 6,9 |
Przetwory zbożowe | kg | 131,0 | 123,0 |
Cukier | kg | 39,3 | 43,1 |
Jaja | szt. | 186 | 204 |
Mleko i przetwory (bez przerobionego na masło) | l | 259,0 | 270,0 |
Tkaniny (wełniane, bawełniane, lniane i jedwabne) | m | 31,3 | 34,8 |
w tym: | |||
tkaniny wełniane | m | 2,5 | 2,6 |
tkaniny bawełniane | m | 21,8 | 24,3 |
Wyroby dziewiarskie | szt. | 7,7 | 11,3 |
Obuwie ogółem | par | 3,8 | 4,8 |
Wyszczególnienie | 1970 r. | 1975 r. |
Samochody osobowe | 15 | 25 |
Motorowery | 19 | 29 |
Rowery bez dziecięcych | 219 | 229 |
Odbiorniki telewizyjne | 137 | 183 |
Odbiorniki radiowe | 253 | 316 |
Magnetofony | 12 | 60 |
Lodówki | 73 | 133 |
Pralki | 185 | 192 |
C. Gospodarka mieszkaniowa
D. Gospodarka komunalna
E. Oświata, ochrona zdrowia, kultura, wczasy
- poprawę usług świadczonych społeczeństwu oraz rozszerzenie opieki lekarskiej nad załogami zakładów przemysłowych i ludnością rolniczą,
- obniżenie wskaźników umieralności niemowląt oraz rozwijanie opieki lekarskiej nad matką, dzieckiem i młodzieżą uczącą się,
- wzmocnienie opieki środowiskowej w rejonie leczniczym,
- wzmożenie walki z chorobami społecznymi,
- rozwijanie różnych form ochrony zdrowia psychicznego i pozostałych form działalności ochrony zdrowia społeczeństwa.
F. Gospodarka wodna i ochrona środowiska
- uzyskać dodatkową przepustowość przemysłowych i komunalnych oczyszczalni ścieków w ilości około 4,2 mln m3/d, zwracając jednocześnie większą uwagę na rozwijanie bezodpadowych technologii produkcji,
- zmniejszyć emisję zanieczyszczeń pyłowych do atmosfery w rejonach najbardziej zagrożonych.
- zwiększyć wydajność ujęć wodnych dla potrzeb ludności i przemysłu (bez energetyki) o około 4,5 mln m3/d,
- oddać do eksploatacji zbiorniki wodne o łącznej pojemności około 360 mln m3,
- wybudować i odbudować około 600 km wałów przeciwpowodziowych i uregulować około 5,5 tys. km rzek i potoków,
- rozpocząć budowę zbiorników wodnych o pojemności około 0,7 mld m3.
Produkcja materialna.
- podejmowanie przedsięwzięć o charakterze rekonstrukcyjno-modernizacyjnym,
- szybsze wprowadzenie do produkcji nowych osiągnięć nauki i techniki zarówno krajowych, jak i opartych na zakupywanych licencjach,
- efektywne wykorzystywanie kredytów zagranicznych na zakupy wyposażenia dla kompleksowych przedsięwzięć inwestycyjnych,
- zwiększenie udziału w ogólnej produkcji przemysłu gałęzi decydujących o unowocześnieniu gospodarki narodowej, w tym zwłaszcza przemysłu motoryzacyjnego, elektrotechnicznego, elektronicznego oraz chemicznego,
- zmniejszanie dysproporcji pomiędzy rozwojem przemysłów wytwarzających wyroby finalne a ich bazą kooperacyjną, zwłaszcza przez rozwój wyspecjalizowanej produkcji kooperacyjnej.
- poprawę gospodarki materiałowej w drodze obniżenia materiałochłonności produkcji, zastępowania materiałów tradycyjnych bardziej nowoczesnymi, zwłaszcza tworzywami sztucznymi, oraz przez lepsze gospodarowanie zapasami,
- zwiększenie stopnia wykorzystania istniejących środków trwałych przez poprawę organizacji produkcji, zwiększenie zmianowości pracy i postęp w specjalizacji produkcji,
- skracanie okresu osiągania projektowych zdolności produkcyjnych w nowych i modernizowanych obiektach przemysłowych,
- wzrost wydajności pracy w drodze poprawy organizacji pracy i zwiększania technicznego uzbrojenia pracy oraz wzrost kwalifikacji zatrudnionych.
w mld zł | ||
Wyszczególnienie | 1975 r. |
Wskaźnik wzrostu 1975 1970 |
Wartość produkcji globalnej - ogółem | 1.584,7 | 150,2 |
w tym: | ||
przemysł paliwowo-energetyczny | 150,8 | 137,2 |
przemysł metalurgiczny | 175,1 | 145,8 |
przemysł elektromaszynowy | 474,4 | 175,3 |
przemysł chemiczny | 151,2 | 163,8 |
przemysł mineralny | 61,2 | 143,2 |
przemysł drzewno-papierniczy | 74,1 | 137,0 |
przemysł lekki | 205,1 | 144,7 |
przemysł spożywczy | 247,1 | 130,8 |
Wyszczególnienie | Jednostka miary | 1975 r. |
Wskaźnik wzrostu 1975 1970 |
Węgiel kamienny | tys. ton | 167.200 | 119,3 |
Koks | tys. ton | 18.797 | 113,6 |
Energia elektryczna | mln kWh | 96.000 | 148,8 |
Stal surowa | tys. ton | 14.700 | 124,6 |
Rury stalowe | tys. ton | 1.070 | 147,8 |
Miedź | tys. ton | 182,0 | 252,1 |
Cynk | tys. ton | 234,0 | 112,0 |
Ołów | tys. ton | 67,0 | 122,9 |
Łożyska toczne | mln szt. | 90,5 | 176,1 |
Urządzenia do automatycznej regulacji i sterowania | mln zł | 3.580,0 | 185,5 |
c.zb. | |||
Maszyny matematyczne | mln zł | 1.630,0 | 636,2 |
c.zb. | |||
Samochody osobowe | szt. | 154.000 | 240,1 |
Autobusy ogółem | szt. | 13.600 | 151,7 |
Ciągniki kołowe dwuosiowe | tys. szt. | 61,0 | 157,6 |
Tabor transportu: rybołówstwa morskiego oraz tabor techniczny i specjalny portowo-morski |
tys. DWT | 963,3 | 185,8 |
Maszyny elektryczne wirujące | tys. szt. | 11.900 | 324,4 |
Odbiorniki telewizyjne | tys. szt. | 900 | 146,1 |
Odbiorniki radiofoniczne | tys. szt. | 1.250 | 126,7 |
Magnetofony i dyktafony | tys. szt. | 750 | 408,3 |
Nawozy azotowe w N2 | tys. ton | 1.526 | 148,2 |
Nawozy fosforowe w P2O5 | tys. ton | 982 | 163,9 |
Tworzywa sztuczne | tys. ton | 431,0 | 194,3 |
Włókna sztuczne | tys. ton | 223,5 | 161,8 |
w tym: syntetyczne | tys. ton | 126,5 | 235,1 |
Cement | tys. ton | 18.000 | 147,8 |
Tarcica iglasta | tys. m3 | 5.660,0 | 105,3 |
Meble | mln zł | 21.830,0 | 156,8 |
c.zb. | |||
Celuloza | tys. ton | 665,5 | 141,4 |
Papier | tys. ton | 998,7 | 130,7 |
Tkaniny bawełniane i bawełnopodobne | mln m | 979,9 | 111,3 |
Tkaniny wełniane i wełnopodobne | mln m | 116,5 | 117,8 |
Wyroby dziewiarskie | mln zł | 33.032 | 220,9 |
c.zb. | |||
Obuwie (bez gumowego) | mln par | 140,9 | 131,3 |
Produkty uboju zwierząt rzeźnych | tys. ton | 1.708,0 | 130,2 |
Masło | tys. ton | 169,0 | 132,9 |
Cukier (w roku kalendarzowym) | tys. ton | 1.870,0 | 134,8 |
Czekolada | tys. ton | 35,3 | 212,3 |
B. Rolnictwo i leśnictwo
- racjonalnego zagospodarowania użytków rolnych we wszystkich sektorach społeczno-gospodarczych oraz efektywniejszego wykorzystania środków produkcji,
- dalszego zwiększenia plonów zbóż i innych roślin uprawnych przez wprowadzanie nowych, wysokopiennych odmian, intensywne nawożenie i racjonalne wykorzystanie innych środków plonotwórczych,
- odpowiedniego wzrostu budownictwa inwentarskiego w celu stworzenia warunków do osiągnięcia zakładanego poziomu pogłowia zwierząt i produkcji zwierzęcej,
- terminowej realizacji programu budownictwa rolniczego oraz zwiększenia efektywności i racjonalnego wykorzystania środków inwestycyjnych,
- zwiększenia udziału kadr wykwalifikowanych w organizowaniu produkcji rolnej we wszystkich sektorach rolnictwa oraz efektywniejszego udziału gromadzkiej służby rolnej w realizacji założonego programu rozwoju produkcji rolnej,
- zwiększenia i usprawnienia usług dla rolnictwa, zwłaszcza usług produkcyjnych i odbioru płodów rolnych.
- skup zbóż ze zbiorów 1975 r. ogółem 6,2 mln ton, oleistych 715 tys. ton, buraków cukrowych 15,3 mln ton, ziemniaków 6,3 mln ton,
- skup żywca w roku kalendarzowym 1975 r. ogółem - 2.964 tys. ton, w tym żywca wieprzowego 1.600 tys. ton, żywca wołowego 1.010 tys. ton, żywca drobiowego 200 tys. ton,
- skup mleka w roku kalendarzowym 1975 r. około 7.100-7.300 mln litrów, a skup jaj 2.850 mln sztuk.
C. Transport i łączność
Środki i czynniki realizacji zadań planu.
Realizacja planu inwestycyjnego wymaga poważnego usprawnienia procesu inwestycyjnego we wszystkich jego ogniwach, a zwłaszcza skracania czasu budowy i osiągania projektowych zdolności produkcyjnych.
Wyszczególnienie | 1971-1975 |
% 1971-1975 1966-1970 |
Przemysł | 631,4 | 160,1 |
Budownictwo | 42,6 | 106,9 |
Rolnictwo | 203,9 | 126,6 |
Leśnictwo | 5,2 | 137,1 |
Transport i łączność | 165,3 | 147,4 |
Handel | 32,3 | 100,2 |
Gospodarka komunalna i mieszkaniowa | 265,6 | 138,6 |
w tym: | ||
gospodarka mieszkaniowa | 208,8 | 134,2 |
Nauka | 11,0 | 196,3 |
Oświata i wychowanie | 31,6 | 111,9 |
Kultura i sztuka | 5,4 | 125,1 |
Ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna | 29,1 | 158,5 |
B. Budownictwo
C. Handel zagraniczny
Należy dążyć do przekraczania zadań eksportowych wynikających zarówno z planu 5-letniego, jak i poszczególnych planów rocznych, przy jednoczesnym zapewnieniu opłacalności eksportu. Należy dążyć do systematycznego podnoszenia efektywności eksportu.
Ważnym zadaniem handlu zagranicznego jest zapewnienie założonego importu dla unowocześnienia przemysłu. Należy dążyć do pełnego i terminowego zapewnienia gospodarce narodowej określonych w planie dostaw, z uwzględnieniem jak najbardziej ekonomicznych kierunków oraz koniunktury i sezonowości w zakupach importowych. Należy wykorzystywać możliwości importu towarów rynkowych dla wzbogacenia rynku wewnętrznego.
D. Zatrudnienie, płace i wydajność pracy
- osiągnięcie założonego wzrostu płac realnych,
- pełne i racjonalne zatrudnienie młodzieży wchodzącej w wiek produkcyjny przy jednoczesnym efektywnym wykorzystaniu kwalifikacji zawodowych pracowników już zatrudnionych,
- wyzwalanie rezerw, wprowadzanie postępu technicznego i nowoczesnej technologii, lepszą organizację produkcji i wzrost wydajności pracy, zwłaszcza w przemyśle i budownictwie.
E. Rozwój nauki i techniki
- zaspokajania podstawowych potrzeb bytowych społeczeństwa przez zwiększenie wydajności produkcji rolnej, rozwój technologii oraz nowych wyrobów przemysłów produkujących dobra konsumpcyjne, intensyfikację procesów budownictwa i rozwój produkcji nowych materiałów budowlanych, przez poprawę warunków pracy, ochronę zdrowia i środowiska człowieka oraz przez dalszą poprawę usług, handlu i komunikacji,
- gospodarki surowcowo-materiałowej, między innymi przez zintensyfikowanie procesów wydobywczych surowców stałych, paliw płynnych i gazu, kompleksowe wykorzystanie rud miedzi, rozszerzenie bazy chemicznych surowców i materiałów syntetycznych oraz usprawnienie gospodarki materiałami i surowcami, zwłaszcza deficytowymi, stosowanie środków skutecznie ograniczających korozję,
- unowocześnienia technologii dla uzyskania poprawy jakości wyrobów, dalszych oszczędności w zużyciu materiałów i surowców, zmniejszenia pracochłonności, między innymi przez zwiększenie stopnia mechanizacji i automatyzacji procesów wytwórczych, usprawnienie procesów wytwarzania maszyn i urządzeń, zwłaszcza obróbki cieplnej, plastycznej, procesów odlewniczych i obróbczych, wprowadzenie wysokowydajnych technologii z uwzględnieniem nowoczesnych urządzeń i aparatury kontrolno-pomiarowej,
- unowocześnienia konstrukcji wyrobów dla podniesienia ich funkcjonalności, trwałości, poprawy parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz ich estetyki.
Społeczno-gospodarczy rozwój województw.
W miastach i wysoko uprzemysłowionych okręgach należy dążyć do pełniejszego wykorzystania istniejącego potencjału przemysłowego, miedzy innymi przez zwiększenie zmianowości, koncentrację i specjalizację produkcji przy jednoczesnym rozwijaniu produkcji prostej i pracochłonnej na terenach słabiej uprzemysłowionych, wymagających aktywizacji. W dużych aglomeracjach miejskich należy koncentrować nakłady na gospodarkę komunalną oraz budownictwo mieszkaniowe w rozmiarach umożliwiających łagodzenie istniejących dysproporcji oraz ułatwiających zwiększanie zatrudnienia w stopniu niezbędnym dla prawidłowego wykorzystania istniejącego majątku produkcyjnego oraz wzrostu usług.
Budowa nowych zakładów nie związanych z bazą surowcową powinna być realizowana przede wszystkim na terenach dających gwarancję uzyskania optymalnych efektów ekonomiczno-produkcyjnych, a następnie na terenach wymagających aktywizacji gospodarczej. W znacznie większym niż dotychczas stopniu należy wykorzystywać możliwości rozwojowe związane z przemysłem drobnym. Należy usprawnić system powiązań kooperacyjnych przemysłu drobnego z przemysłem kluczowym, rozwinąć system pracy nakładczej oraz rzemiosło, zwłaszcza w rejonach i miejscowościach posiadających lokalne nadwyżki siły roboczej.
Należy również dążyć do aktywizacji gospodarczej poszczególnych terenów i poprawy poziomu życiowego ludności przez rozwój usług, w tym zwłaszcza związanych z ruchem turystycznym, oraz przez intensyfikację rolnictwa.
Szczególnie poważny wzrost usług powinien mieć miejsce na terenie województw białostockiego, warszawskiego, olsztyńskiego, rzeszowskiego i łódzkiego.
Realizując zadania związane z intensyfikacją produkcji rolnej oraz niezbędnym, przyśpieszonym wzrostem produkcji artykułów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego należy zapewnić szczególnie szybkie tempo rozwoju hodowli trzody chlewnej i bydła.
W realizacji zadań związanych z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju oraz aktywizacją poszczególnych regionów ważna rola przypada terenowym radom narodowym, które powinny:
- oddziaływać w kierunku pełnego wykorzystania istniejącego na danym terenie potencjału produkcyjnego, związanego zwłaszcza z szybkim rozwojem produkcji rynkowej i eksportowej,
- dążyć do zwiększenia potencjału usługowego dla lepszego zaspokajania potrzeb ludności,
- współdziałać aktywnie przy rozwiązywaniu problemów zatrudnienia, zapewniając kadry dla miejscowych zakładów przemysłowych i budownictwa, ułatwiając przepływ siły roboczej do ośrodków posiadających nie wykorzystane zdolności produkcyjne oraz tworząc nowe miejsca pracy w oparciu o Terenowy Fundusz Aktywizacji Gospodarczej oraz Fundusz Aktywizacji Pracy Kobiet,
- ułatwiać sprawną i terminową realizację podstawowych obiektów, udzielając inwestorom i wykonawcom wszechstronnej pomocy w przygotowaniu inwestycji oraz zaspokajaniu potrzeb dotyczących zatrudnienia, zaopatrzenia i podstawowych usług komunalnych,
- maksymalnie wykorzystywać wszystkie możliwości poprawy stopy życiowej społeczeństwa dążąc do zmniejszania istniejących dysproporcji w rozmieszczeniu sieci obiektów kulturalno-socjalnych, usługowych, handlowych i komunalnych, wykorzystując możliwości terenu dla rozwoju i poprawy warunków turystyki i wypoczynku; należy dążyć zwłaszcza do pełniejszego skoordynowania działalności socjalno-bytowej prowadzonej przez terenowe rady narodowe z działalnością przedsiębiorstw planu centralnego w celu racjonalnego wykorzystywania obiektów i środków,
- podejmować działania przyspieszające intensyfikację produkcji rolnej, zapewnić racjonalne wykorzystanie środków przeznaczonych na rozwój produkcji, doskonalić pomoc agro- i zootechniczną, rozszerzyć pomoc dla budownictwa rolnego,
- ułatwiać zaspokojenie najpilniejszych potrzeb mieszkaniowych ludności przez odpowiednie uzbrajanie terenów w urządzenia komunalne, rozwój miejscowej produkcji materiałów budowlanych, zapewnienie terminowej budowy urządzeń towarzyszących oraz przez prowadzenie właściwej polityki rozdziału kredytów, materiałów budowlanych i rozwijanie pomocy dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego w mieście i na wsi,
- podejmować inicjatywy oraz współdziałać przy zamierzeniach mających na celu ochronę środowiska ludzkiego, zwłaszcza powietrza atmosferycznego, wód, lasów i terenów wypoczynkowych.
W ramach ogólnych zadań pięcioletniego planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju szacuje się, że w zakresie gospodarki podporządkowanej terenowym radom narodowym inwestycje, budownictwo mieszkaniowe, produkcja przemysłowa i usługi będą kształtować się w poszczególnych województwach następująco:
Wyszczególnienie | 1971-1975 | 1975 | ||
Nakłady inwestycyjne w gospodarce uspołecznionej mld zł | Budownictwo mieszkaniowe typu miejskiego tys. m2 | Produkcja globalna przemysłu terenowego mld zł | Wartość usług dla ludności mln zł | |
POLSKA - ogółem | 214.026,0 | 32.870 | 206,4 | 56.000 |
m.st. Warszawa | 10.729,3 | 3.802 | 8,9 | 4.586 |
m. Kraków | 4.040,0 | 1.347 | 5,3 | 1.503 |
m. Łódź | 5.334,5 | 2.013 | 5,6 | 1.914 |
m. Poznań | 2.630,7 | 965 | 3,0 | 1.163 |
m. Wrocław | 2.551,0 | 925 | 2,8 | 1.220 |
białostockie | 8.380,3 | 841 | 7,9 | 1.026 |
bydgoskie | 11.821,3 | 1.665 | 12,9 | 3.337 |
gdańskie | 11.794,6 | 2.198 | 9,9 | 2.830 |
katowickie | 20.537,9 | 4.872 | 17,9 | 5.680 |
kieleckie | 9.225,6 | 1.423 | 10,7 | 2.452 |
koszalińskie | 10.887,2 | 792 | 6,7 | 1.462 |
krakowskie | 8.650,7 | 1.098 | 9,2 | 2.691 |
lubelskie | 11.045,8 | 1.286 | 11,8 | 3.133 |
łódzkie | 7.901,3 | 1.007 | 11,8 | 2.273 |
olsztyńskie | 10.881,0 | 641 | 8,3 | 1.535 |
opolskie | 6.421,7 | 814 | 7,2 | 1.936 |
poznańskie | 13.636,5 | 1.137 | 17,1 | 3.075 |
rzeszowskie | 8.399,7 | 968 | 8,9 | 2.650 |
szczecińskie | 10.172,4 | 1.049 | 6,5 | 1.689 |
warszawskie | 11.732,1 | 1.551 | 14,7 | 3.811 |
wrocławskie | 13.014,4 | 1.577 | 13,0 | 3.490 |
zielonogórskie | 8.285,3 | 864 | 6,3 | 1.544 |
Rezerwa celowa (zakup taboru PKS i inne) | 5.952,7 | - | - | - |
Postanowienia końcowe.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1972.22.157 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Pięcioletni plan społeczno-gospodarczy rozwoju kraju w latach 1971-1975. |
Data aktu: | 08/06/1972 |
Data ogłoszenia: | 14/06/1972 |
Data wejścia w życie: | 14/06/1972 |