Szczegółowy zakres działania Ministra Oświaty i Wychowania.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu urzędu Ministra Oświaty i Wychowania (Dz. U. Nr 11, poz. 71) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy ustalanie zasad, organizowanie i kierowanie oraz nadzorowanie:
1)
kształcenia i wychowania socjalistycznego dzieci i młodzieży w ramach jednolitego systemu edukacji narodowej;
2)
opieki wychowawczej i pomocy socjalnej dla dzieci i uczącej się młodzieży;
3)
kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych fizycznie lub psychicznie oraz resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie;
4)
kształcenia, dokształcania i doskonalenia pracowników na poziomie szkoły średniej;
5)
ustawicznego kształcenia dorosłych;
6)
planowania oświaty i wychowania oraz bazy materialnej i nakładów finansowych.
2.
Ponadto do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy wytyczanie polityki kształcenia, doskonalenia, zatrudniania oraz sprawy socjalne nauczycieli.
§  2.
W szczególności do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy:
1)
w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży:
a)
ustalanie zasad i form wychowania w przedszkolach i innych placówkach wychowania przedszkolnego, zasad kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych, średnich ogólnokształcących i zawodowych wszystkich stopni,
b)
ustalanie planów i programów nauczania i wychowania w szkołach, placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
c)
ustalanie nomenklatury zawodów i specjalności kształcenia uczniów,
d)
zatwierdzanie podręczników, książek pomocniczych, skryptów dla uczniów i nauczycieli, czasopism oraz programów oświatowych radia, telewizji i filmu,
e)
programowanie i zatwierdzanie wzorów pomocy naukowych i specjalistycznego sprzętu wyposażenia szkolnego oraz norm zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe,
f)
kontrola realizacji obowiązku szkolnego,
g)
organizowanie badań naukowych w zakresie nowoczesnych treści, metod, form i środków nauczania we wszystkich stopniach szkół oraz wymiany doświadczeń w tym zakresie z zagranicą,
h)
ustalanie zasad i form powszechnego poradnictwa wychowawczego i zawodowego dla dzieci i młodzieży szkolnej,
i)
ustalanie zasad przyjęć dzieci i młodzieży do wszystkich typów szkół i innych placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
j)
określanie, na podstawie ustalonego przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów zapotrzebowania na kadry kwalifikowane, limitów przyjęć uczniów według typów szkół i kierunków kształcenia,
k)
ustalanie zasad tworzenia sieci szkół i placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
l)
ustalanie zasad organizacji wszelkich typów szkół i innych placówek oświatowych, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
ł)
udzielanie zezwoleń na prowadzenie niepaństwowych szkół i innych placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych oraz sprawowanie nad nimi nadzoru,
m)
ustalanie zasad, treści i form organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
n)
ustalanie systemu opieki nad młodzieżą szczególnie uzdolnioną;
2)
w zakresie opieki wychowawczej i pomocy socjalnej dla dzieci i uczącej się młodzieży:
a)
ustalanie zasad i form wychowania dzieci w rodzinach zastępczych, opiekuńczych i rodzinnych domach dziecka oraz zasad udzielania pomocy materialnej dla tych dzieci,
b)
wytyczanie kierunków wychowawczego współdziałania szkoły z rodziną, środowiskiem, organizacjami młodzieżowymi i społecznymi oraz środkami masowego przekazu,
c)
ustalanie zasad rozwijania samorządności dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
d)
ustalanie zasad i form upowszechniania kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku młodzieży,
e)
ustalanie zasad systemu stypendialnego i innych form pomocy materialnej dla młodzieży szkolnej,
f)
ustalanie zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i wychowania w szkołach i placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
g)
wytyczanie programu i współdziałanie szkoły z rodziną i innymi środowiskami wychowawczymi w organizowaniu różnych form spędzania czasu wolnego;
3)
w zakresie kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych fizycznie lub psychicznie oraz resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie:
a)
ustalanie zasad i form przystosowania dzieci i młodzieży z wadami fizycznymi i psychicznymi do nauki, życia społecznego i pracy zawodowej,
b)
wytyczanie kierunków i form przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich oraz ścisłe współdziałanie w tym zakresie ze środowiskami oddziaływania wychowawczego, zwłaszcza organizacjami młodzieżowymi i społecznymi oraz środkami masowego przekazu,
c)
inicjowanie badań w zakresie pedagogiki kompensacyjnej, resocjalizacyjnej i leczniczej oraz wdrażanie ich wyników do pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4)
w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników na poziomie szkoły średniej:
a)
sprawowanie ogólnego nadzoru pedagogicznego nad praktyczną nauką zawodu młodocianych pracujących oraz nad kursowym szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracujących,
b)
opracowywanie zakresu świadczeń i ulg dla pracowników kształcących się do poziomu wykształcenia średniego włącznie,
c)
udzielanie zezwoleń organizacjom społecznym i spółdzielczym na prowadzenie doskonalenia i dokształcania pracujących do poziomu wykształcenia średniego włącznie;
5)
w zakresie ustawicznego kształcenia dorosłych:
a)
wytyczanie kierunków działalności dydaktyczno-wychowawczej różnych form oświaty dorosłych,
b)
ustalanie zasad i form upowszechniania kultury pedagogicznej;
6)
w zakresie planowania rozwoju oświaty i wychowania oraz rozwoju bazy materialnej:
a)
prognozowanie i planowanie rozwoju szkół ogólnokształcących, zawodowych, placówek opieki nad dzieckiem, placówek nieszkolnych form oświaty dorosłych oraz upowszechniania nauczania na poziomie średnim zgodnie z wytycznymi Rady Ministrów oraz ustalonym przez Komisję Planowania Gospodarczego przy Radzie Ministrów zapotrzebowaniem na kadry kwalifikowane,
b)
prognozowanie i koordynowanie budownictwa szkolnego, internatów i burs,
c)
nadzór nad polityką wydawniczą i produkcją podręczników, książek szkolnych, pomocy naukowych i specjalistycznego sprzętu do użytku szkół i instytucji poradnictwa wychowawczego i zawodowego dla młodzieży;
7)
w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia, zatrudnienia i spraw socjalnych nauczycieli:
a)
ustalanie treści i form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
b)
organizowanie kształcenia nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz kształcenia wychowawczyń placówek wychowania przedszkolnego,
c)
ustalanie planów rozmieszczenia kadr nauczycielskich,
d)
ustalanie kwalifikacji pedagogicznych i zawodowych nauczycieli,
e)
przedstawianie Radzie Ministrów projektów systemów płac nauczycieli i pracowników administracji szkolnej,
f)
organizowanie badań naukowych nad zawodem nauczyciela,
g)
planowanie rozwoju urządzeń socjalno-kulturalnych i wypoczynkowych dla nauczycieli,
h)
udzielanie pomocy materialnej w zakresie opieki profilaktyczno-leczniczej,
i)
ustalanie form opieki socjalnej dla nauczycieli.
§  3.
Minister Oświaty i Wychowania wykonuje zadania określone w § 1 ust. 2, § 2 pkt 1 lit. c), j), k) i pkt 7 lit. e) w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz z ministrami (kierownikami urzędów centralnych) prowadzącymi szkoły, działające na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. z 1961 r. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i z 1972 r. Nr 16, poz. 114), zadania określone w § 2 pkt 4 lit. b) w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, a zadania wymienione w § 2 pkt 1 lit. j) i pkt 6 lit. a) w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  4.
Minister Oświaty i Wychowania współdziała:
1)
z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki - w sprawach przyjęć na studia, kształcenia i doskonalenia nauczycieli w szkołach wyższych i prowadzenia badań naukowych w zakresie dyscyplin stosowanych w dziedzinie oświaty i wychowania,
2)
z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie zapewnienia dzieciom i młodzieży szkolnej opieki higieniczno-lekarskiej oraz przeciwdziałania w powstawaniu wad fizycznych i psychicznych u dzieci i młodzieży, a także w sprawach określonych w § 2 pkt 7 lit. h),
3)
z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - w sprawach określonych w § 2 pkt 6 lit. b) i pkt 7 lit. g), a także z prezydiami rad narodowych w zakresie budowy oraz przydziału mieszkań dla nauczycieli,
4)
z Zarządem Głównym Związku Nauczycielstwa Polskiego w zakresie ustalonym w art. 106 ustawy z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz. U. Nr 16, poz. 114).
§  5.
Minister Oświaty i Wychowania:
1)
sprawuje w dziedzinie oświaty i wychowania koordynację międzyresortową w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2)
sprawuje nadzór nad działalnością kuratoriów okręgów szkolnych prezydiów rad narodowych,
3)
sprawuje nadzór nad realizacją funkcjonowania systemu oświaty i wychowania.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1972.24.171

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Ministra Oświaty i Wychowania.
Data aktu: 15/06/1972
Data ogłoszenia: 20/06/1972
Data wejścia w życie: 20/06/1972