Uznawanie dzieci za niezdolne do nauki w normalnych szkołach podstawowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY I WYCHOWANIA
z dnia 30 września 1974 r.
w sprawie uznawania dzieci za niezdolne do nauki w normalnych szkołach podstawowych.

Na podstawie art. 4 ust. 2 dekretu z dnia 23 marca 1956 r. o obowiązku szkolnym (Dz. U. z 1956 r. Nr 9, poz. 52, z 1961 r. Nr 32, poz. 160 oraz z 1971 r. Nr 12, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie ustala zasady i tryb uznawania dzieci z odchyleniami i zaburzeniami rozwojowymi za niezdolne do nauki w normalnych szkołach podstawowych, zwanych dalej "dziećmi z odchyleniami"; dzieciom tym zapewnia się odpowiednie formy kształcenia specjalnego lub pomocy korekcyjno-wyrównawczej.
§  2.
Do odpowiednich form kształcenia specjalnego lub pomocy korekcyjno-wyrównawczej mogą być zakwalifikowane dzieci z odchyleniami, a w szczególności:
1)
z mikrodefektami rozwojowymi,
2)
z wadami wzroku (niewidomi, niedowidzący i innymi wadami),
3)
z wadami słuchu (głusi, niedosłyszący i innymi wadami),
4)
z kalectwem narządu ruchu,
5)
przewlekle chore,
6)
upośledzone umysłowo,
7)
z zaburzeniami zachowania.
§  3.
1.
Orzeczenia kwalifikujące dzieci z odchyleniami do odpowiednich form kształcenia specjalnego lub pomocy korekcyjno-wyrównawczej wydają powiatowe (miejskie, dzielnicowe) i okręgowe poradnie wychowawczo-zawodowe na podstawie wyników swoich badań oraz badań przeprowadzonych na wniosek tych poradni przez poradnie medycyny szkolnej, zdrowia psychicznego, rehabilitacyjne lub inne placówki specjalistyczne.
2.
Powiatowe (miejskie, dzielnicowe) poradnie wychowawczo-zawodowe wydają orzeczenia kwalifikujące dzieci z odchyleniami, które wykazują mikrodefekty rozwojowe, upośledzenie umysłowe, przewlekłą chorobę, kalectwo narządu ruchu i zaburzenia zachowania, a okręgowe poradnie wychowawczo-zawodowe - dzieci z wadami wzroku i słuchu.
§  4.
Kwalifikowanie dzieci z odchyleniami do kształcenia specjalnego lub pomocy korekcyjno-wyrównawczej następuje na wniosek:
1)
ustawowego przedstawiciela dziecka lub osoby, pod której opieką faktyczną dziecko pozostaje,
2)
poradni dla dzieci, ośrodka zdrowia lub innej placówki służby zdrowia,
3)
przedszkola, szkoły lub innej placówki oświatowo-wychowawczej, w której dziecko przebywa, lub szkoły, w której rejonie dziecko mieszka, jeżeli dziecko nie uczęszcza do szkoły,
4)
sądu,
5)
organu Milicji Obywatelskiej.
§  5.
Szczegółową organizację badań oraz zakres działania poradni wychowawczo-zawodowych i poradni służby zdrowia, o których mowa w § 3 ust. 1, w sprawie kwalifikowania dzieci z odchyleniami do odpowiednich form kształcenia specjalnego lub pomocy korekcyjno-wyrównawczej określi Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  6.
Orzeczenie kwalifikujące dziecko z odchyleniami otrzymują:
1)
ustawowy przedstawiciel dziecka i osoba, pod której opieką faktyczną dziecko pozostaje,
2)
przedszkole, szkoła lub inna placówka oświatowo-wychowawcza, w której dziecko przebywa, lub szkoła, w której rejonie dziecko mieszka, jeżeli dziecko przebywa w domu,
3)
właściwy terenowy organ administracji państwowej,
4)
placówki służby zdrowia, Milicja Obywatelska, sąd - na własne życzenie.
§  7.
1.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej na podstawie orzeczenia kwalifikującego wydaje decyzję o skierowaniu dziecka do odpowiedniej klasy specjalnej, szkoły specjalnej (zakładu wychowawczego, leczniczo-wychowawczego, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego) lub zarządza nauczanie indywidualne dziecka w domu. Od decyzji tej przysługuje odwołanie na zasadach Kodeksu postępowania administracyjnego.
2.
Indywidualne nauczanie w domu dzieci z odchyleniami organizuje się w ramach posiadanych na ten cel środków finansowych.
§  8.
Nauczanie indywidualne w domu dziecka z odchyleniami, wykazującego kalectwo narządu ruchu lub przewlekłą chorobę, organizuje szkoła podstawowa, w której rejonie dziecko mieszka. Dla dziecka, u którego występują dodatkowe upośledzenia (słuchu, upośledzenie umysłowe), a w stosunku do którego poradnia wychowawczo-zawodowa orzeknie o potrzebie realizacji programu nauczania szkoły specjalnej - indywidualne nauczanie w domu powinna organizować właściwa ze względu na rodzaj upośledzenia szkoła specjalna, znajdująca się najbliżej miejsca zamieszkania dziecka.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Oświaty z dnia 31 października 1962 r. w sprawie zasad i trybu uznawania dzieci za niezdolne do nauki w normalnych szkołach podstawowych (Dz. U. z 1962 r. Nr 64, poz. 305 i z 1969 r. Nr 12, poz. 89).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.39.233

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uznawanie dzieci za niezdolne do nauki w normalnych szkołach podstawowych.
Data aktu: 30/09/1974
Data ogłoszenia: 31/10/1974
Data wejścia w życie: 01/01/1975