postanawia, że w latach 1976-1980 do głównych kierunków działania należą:
Mając na uwadze zapewnienie realizacji powyższych celów i kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju, Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ustala następujące podstawowe założenia i proporcje planu na lata 1976-1980.
DOCHÓD NARODOWY
POZIOM ŻYCIA SPOŁECZEŃSTWA
Przychody pieniężne ludności
Wypłaty z funduszu płac w 1980 r. po uwzględnieniu wzrostu zatrudnienia i średniej płacy wyniosą 839 mld zł, to jest wzrosną o 37%. Zakłada się, że płaca realna wzrośnie o 16-18%.
Zaopatrzenie rynku w towary i usługi
Budownictwo mieszkaniowe i gospodarka komunalna
Oświata, kultura, ochrona zdrowia, opieka społeczna, turystyka
Należy rozszerzać zasięg wychowania przedszkolnego, zwłaszcza na wsi, rozbudowywać sieć zbiorczych szkół gminnych, a także kontynuować proces dokształcania nauczycieli oraz unowocześniania pomocy naukowych i podręczników.
Należy doskonalić strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego, zapewniając miejsca dla absolwentów szkół podstawowych, dostosowując ją lepiej do potrzeb gospodarki narodowej. W szczególności należy zwiększyć rozmiary szkolenia na potrzeby gospodarki żywnościowej.
Liczba studentów na studiach wyższych powinna wynieść w 1980 r. ogółem około 470 tys. osób, w tym na studiach dziennych około 290 tys. osób i na studiach dla pracujących około 180 tys. osób.
Szczególną uwagę należy zwrócić na dalszy rozwój i usprawnienie działalności przemysłowej służby zdrowia, wzmóc walkę z chorobami zawodowymi i społecznymi oraz zapewnić realizację programu walki z chorobami nowotworowymi.
Należy rozwijać ogólnie dostępne ośrodki turystyczne, a w tym zwłaszcza motele, campingi i miejsca biwakowania.
Ochrona naturalnego środowiska i gospodarka wodna
W celu zapewnienia zwiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych na potrzeby gospodarki narodowej po 1980 r. należy rozpocząć budowę zbiorników wodnych o łącznej pojemności około 530 mln m3.
Równocześnie należy wzmóc działania mające na celu likwidację marnotrawstwa wody oraz racjonalizację jej zużycia.
PRODUKCJA MATERIALNA
Przemysł
Wyszczególnienia | 1980 r. w mld zł |
Wskaźniki wzrostu 1980 ------ 1975 |
Przemysł ogółem | 3.325 | 148-150 |
w tym: | ||
- paliwowo-energetyczny | ok. 314 | 135 |
- metalurgiczny | " 292 | 137 |
- elektromaszynowy | " 964 | 167 |
- chemiczny | " 344 | 165 |
- mineralny | " 119 | 146 |
- drzewno-papierniczy | " 165 | 155 |
- lekki | " 460 | 148 |
- spożywczy | " 598 | 137 |
W tym celu należy w szczególności:
Wyszczególnienie | Jednostka miary | 1980 r. | Wskaźniki wzrostu | |
1980 ----- 1975 |
1980 ----- 1970 |
|||
Węgiel kamienny | tys. ton | 207.500 | 120,9 | 148,1 |
Energia elektryczna | mld kWh | 135 | 138,9 | 209,2 |
Stal surowa | tys. ton | 22.200 | 148,0 | 188,2 |
Wyroby walcowane gotowe | tys. ton | 16.400 | 149,1 | 201,6 |
Miedź | tys. ton | 430 | 173,0 | 595,6 |
Łożyska toczne | mln sztuk | 150 | 157,6 | 291,8 |
Obrabiarki skrawające do metali | mln zł cen zbytu | 9.640 | 185,2 | 310,1 |
Urządzenia do automatycznej regulacji i sterowania | mln zł cen zbytu | 7.700 | 143,5 | 494,4 |
Urządzenia elektronicznej techniki obliczeniowej | mln zł cen zbytu | 11.150 | 179,8 | 219,7 |
Samochody osobowe | tys. sztuk | 350 | 215,9 | 545,6 |
Ciągniki kołowe dwuosiowe | tys. sztuk | 122 | 212,0 | 351,3 |
Tabor transportu rybołówstwa morskiego oraz tabor techniczny i specjalny portowo-morski | mld zł | 28 | 145,0 | 291,4 |
Odbiorniki telewizyjne | tys. sztuk | 1.390 | 143,1 | 225,6 |
w tym: do odbioru programu w kolorze | tys. sztuk | 300 | 10,6 razy | |
Nawozy azotowe w N2 | tys. ton | 1.850 | 120,8 | 179,6 |
Nawozy fosforowe w P2O5 | tys. ton | 1.143 | 123,2 | 190,8 |
Tworzywa sztuczne | tys. ton | 875 | 203,2 | 391,1 |
Włókna chemiczne | tys. ton | 267,3 | 121,4 | 193,1 |
w tym: syntetyczne | tys. ton | 172,4 | 141,8 | 320,4 |
Cement | tys. ton | 28.600 | 154,2 | 234,8 |
Meble | mln zł cen zbytu | 59.740 | 192,4 | 429,3 |
Papier i tektura | tys. ton | 1.640 | 130,4 | 170,6 |
Tkaniny bawełniane i bawełnopodobne | mln m | 1.044 | 112,6 | 118,6 |
Tkaniny wełniane i wełnopodobne | mln m | 142 | 115,0 | 144,3 |
Obuwie (bez gumowego) | mln par | 156 | 119,6 | 145,3 |
Produkty uboju zwierząt rzeźnych | tys. ton | 2.447 | 113,3 | 186,5 |
Drób bity | tys. ton | 336 | 196,5 | 514,5 |
Masło | tys. ton | 271 | 140,7 | 213,1 |
Cukier | tys. ton | 2.390 | 139,9 | 172,2 |
Sery dojrzewające | tys. ton | 110 | 133,2 | 255,2 |
Sery twarogowe | tys. ton | 220 | 170,0 | 319,8 |
Czekolada i wyroby czekoladowane | tys. ton | 166 | 135,8 | 282,7 |
Mąka pszenna | tys. ton | 2.597 | 113,3 | 139,8 |
Makarony | tys. ton | 138,2 | 197,7 | 239,1 |
Rolnictwo i leśnictwo
Budownictwo
Transport i łączność
W portach morskich należy kontynuować modernizację potencjału przeładunkowego oraz zapewnić przeładunki towarów w wielkościach wynikających z potrzeb handlu zagranicznego i obrotów tranzytowych.
ŚRODKI I CZYNNIKI REALIZACJI ZADAŃ PLANU
Zatrudnienie i płace oraz poprawa jakości pracy
Inwestycje
Należy szczególnie preferować przedsięwzięcia modernizacyjne, powiększające zdolności produkcyjne przy niskim nakładzie robót budowlano-montażowych. Wśród inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie zakładów należy preferować przedsięwzięcia związane ze zwiększeniem i poprawą jakości produkcji towarów rynkowych i usług oraz rozwojem produkcji eksportowej.
Zaopatrzenie i gospodarka materiałowa
Socjalistyczna integracja i współpraca gospodarcza z zagranicą
Handel zagraniczny
Rozwój nauki i techniki
Doskonalenie systemu planowania i zarządzania
KIERUNKI PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU I ROZWOJU WOJEWÓDZTW
Osiągnięta w wyniku reformy administracji zgodność podziału administracyjnego z aktualnym układem przestrzennym gospodarki oraz z założeniami przestrzennego zagospodarowania kraju do 1990 r. powinna stanowić przesłankę do dalszego racjonalnego kształtowania gospodarki przestrzennej oraz do aktywizacji rozwoju miast i aglomeracji miejsko-przemysłowych, które stały się ośrodkami województw.
Należy dążyć do intensyfikacji produkcji przemysłowej w wyniku uzyskania wzrostu wydajności pracy w oparciu o postęp organizacyjny i techniczno-ekonomiczny, wykorzystanie zdolności produkcyjnych w zakładach produkcyjnych, m.in. przez stosowanie odpowiedniej polityki gospodarowania mieszkaniami oraz modernizację majątku produkcyjnego, szczególnie w drodze wymiany maszyn i urządzeń w istniejących budynkach oraz unowocześnienia procesów produkcyjnych.
Należy rozwijać eksploatację i przetwórstwo złóż surowcowych.
Budowa nowych zakładów przemysłu przetwórczego, nie związanych z miejscową bazą surowcową, powinna być realizowana przede wszystkim w nowych miastach wojewódzkich w celu przyspieszenia procesu ich rozwoju na obszarach województw zachodnich, północnych i wschodnich, mających najkorzystniejsze warunki lokalizacyjne.
W województwach nadmorskich powinien być rozwijany przemysł związany z gospodarką morską.
We wszystkich województwach powinno nastąpić pogłębienie zapoczątkowanych już przemian strukturalnych i specjalizacji produkcji w rolnictwie, przy czym najszybszy wzrost produkcji rolniczej powinien nastąpić na obszarach o szczególnie korzystnych warunkach intensyfikacji produkcji. Wymaga to odpowiedniej koncentracji środków przede wszystkim na obszarach kompleksów gleb o najwyższej wartości rolniczej, w rejonach o wysokim poziomie kultury rolnej oraz w strefach zaopatrujących w żywność aglomeracje miejskie.
Hodowlę bydła należy intensyfikować zwłaszcza w północnych, południowo-zachodnich i wschodnich rejonach kraju, bogatych w użytki zielone. Produkcję mleka należy rozwijać szczególnie w rejonach większych aglomeracji miejsko-przemysłowych.
Warzywnictwo oraz budowę wielkich obiektów szklarniowych należy rozwijać na całym obszarze kraju, a zwłaszcza na zapleczu największych aglomeracji miejskich i rejonów turystycznych.
Przetwórstwo rolno-spożywcze powinno być lokalizowane w sposób silniej związany z miejscową produkcją rolniczą, a także na zapleczu wielkich miast.
Jednocześnie należy realizować budowę i rozbudowę urządzeń zapewniających pokrycie zapotrzebowania na wodę i energię cieplną. Przedsięwzięcia w tym zakresie powinny być realizowane we wszystkich województwach, przy czym koncentracja środków powinna nastąpić w aglomeracjach oraz większych miastach. Należy zapewnić wzrost zużycia wody dostarczanej odbiorcom przez wodociągi komunalne o około 26%.
Ponadto należy budować miejskie oczyszczalnie w celu zapewnienia ochrony przed zanieczyszczeniem zbiorników wodnych, stanowiących źródło zaopatrzenia miast w wodę. Budowa i rozbudowa komunalnych oczyszczalni ścieków powinny umożliwić wzrost ilości oczyszczonych ścieków z 31% w 1975 r. do 50% w 1980 r.
REALIZACJA STRATEGII GOSPODARCZEJ DEKADY LAT SIEDEMDZIESIĄTYCH
Stworzony w wyniku dynamicznego rozwoju potencjał gospodarczy oraz zwiększone kwalifikacje zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej stwarzają podstawy do utrzymania w pięcioleciu 1976-1980, mimo zmienionych warunków zewnętrznych i wewnętrznych, ciągłości strategii zapoczątkowanej uchwałami VI Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.
Zrealizowanie zadań określonych na lata 1976-1980 powinno stworzyć warunki zapewniające dalszy postęp na drodze do rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego oraz istotną poprawę warunków życia ludności.
Wykonanie zadań określonych w planie na lata 1976-1980 powinno zapewnić w 1980 r. wzrost w stosunku do 1970 r.:
Podniesienie gospodarki polskiej w ciągu lat 1976-1980 na jakościowo wyższy poziom wraz z zapoczątkowaniem działań, których efekty zostaną osiągnięte po 1980 r., powinno dać gwarancję i podstawy materialne do dalszego szybkiego rozwoju Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w kolejnej dekadzie lat osiemdziesiątych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1976.39.226 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Pięcioletni plan społeczno-gospodarczy na lata 1976-1980. |
Data aktu: | 18/12/1976 |
Data ogłoszenia: | 23/12/1976 |
Data wejścia w życie: | 23/12/1976 |