Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. z 1952 r. Nr 34, poz. 234 i z 1975 r. Nr 34, poz. 184) zarządza się, co następuje:
1.
1) Umowa o wykonanie lub wykorzystanie dzieła plastycznego - zwanego w dalszym ciągu dziełem - wymaga formy pisemnej.
2) Umowa powinna być zgodna z przepisami rozporządzenia i umową wzorcową, a postanowienia z nimi sprzeczne są nieważne.
3) Umowa, z zastrzeżeniem ust. 2, może zawierać postanowienia w sprawach nie unormowanych w umowie wzorcowej.
2.
1) Strony zawierają umowę o wykonanie dzieła, jeżeli przedmiotem świadczenia jest dzieło w postaci ostatecznej.
2) Strony zawierają umowę o wykonanie i wykorzystanie dzieła, jeżeli przedmiotem świadczenia jest dzieło w postaci projektu.
3) Strony zawierają umowę o wykorzystanie dzieła, jeżeli umowa dotyczy dzieła istniejącego.
4) W wypadkach określonych w ust. 1 i 2 strony mogą zawrzeć odrębną umowę o wykonanie projektu wstępnego.
3.
1) Twórca, zawierając umowę o wykonanie dzieła, jest obowiązany do osobistego świadczenia; nie dotyczy to prac pomocniczych o charakterze rzemieślniczym, które twórca może powierzyć osobom trzecim.
2) Twórca, z zastrzeżeniem ust. 3, powinien wykonać dzieło przy użyciu własnych narzędzi i materiałów.
3) Jeżeli przedmiot umowy tego wymaga, zamawiający ma obowiązek:
a) dostarczyć założenia projektowe oraz materiały i usługi pomocnicze,
b) zapewnić udostępnienie materiałów merytorycznych oraz konsultacje specjalistyczne,
c) umożliwić nabycie tworzyw trudno dostępnych,
d) udostępnić odpowiednie pomieszczenia i urządzenia.
4) Świadczenia, o których mowa w ust. 3, zamawiający powinien wykonać na koszt własny i w terminach ustalonych w umowie, w razie gdy wynagrodzenie twórcy określone w tabelach (załącznik nr 2) nie obejmuje kosztów materiałów i usług pomocniczych; niedotrzymanie tych terminów uprawnia twórcę do żądania przedłużenia terminu wykonania umowy co najmniej o okres opóźnienia.
5) Wykonanie świadczeń, o których mowa w ust. 3 pkt a), zamawiający może powierzyć twórcy za zwrotem kosztów.
6) Zamawiający ma prawo, a na żądanie twórcy - obowiązek wglądu w postępy realizacji dzieła i kontrolowania jej zgodności z celem umowy.
4.
1) W razie zgodnego stwierdzenia konieczności wykonywania przez twórcę wynikających z umowy obowiązków poza jego miejscem zamieszkania twórca ma prawo do diet i innych należności przysługujących pracownikom państwowych jednostek organizacyjnych z tytułu podróży służbowych.
2) Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli twórca z tytułu realizacji dzieła poza miejscem zamieszkania otrzymuje wynagrodzenie dodatkowe określone w załączniku nr 2.
5. Twórca może do czasu przekazania dzieła zamawiającemu odstąpić od umowy o wykonanie dzieła, jeżeli po jej zawarciu zaszły okoliczności uzasadniające zaniechanie dzieła ze względu na istotne interesy twórcze lub inne ważne przyczyny.
6.
1) Nieprzekazanie dzieła zamawiającemu w ustalonym terminie uprawnia go do wyznaczenia twórcy stosownego terminu dodatkowego, z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie - do odstąpienia od umowy.
2) Jeżeli twórca przewiduje, że nie zdoła dotrzymać ustalonego terminu i uprzedzi o tym zamawiającego nie później niż 14 dni przed upływem tego terminu, wówczas zamawiający może wyznaczyć twórcy stosowny termin dodatkowy.
3) W razie gdy wykorzystanie dzieła po określonym terminie nie byłoby zgodne z celem umowy, strony mogą w umowie zastrzec, że niedotrzymanie przez twórcę ustalonego terminu uprawnia zamawiającego do niezwłocznego odstąpienia od umowy.
4) W razie odstąpienia od umowy z powodu nieprzekazania dzieła w umówionym terminie twórca obowiązany jest zwrócić zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.
7.
1) Odbiór dzieła odbywa się na koszt zamawiającego, jeżeli charakter dzieła tego wymaga.
2) Okres przeznaczony na przyjęcie dzieła przez zamawiającego albo zgłoszenie zastrzeżeń z żądaniem dokonania zmian lub uzupełnień wynosi 14 dni od daty przekazania mu dzieła; w wypadkach szczególnych okres ten może być przedłużony w umowie do 60 dni.
3) Po upływie terminu określonego w ust. 2 dzieło uważa się za przyjęte bez zastrzeżeń.
4) Zamawiający nie może uzależnić przyjęcia dzieła od dokonania zmian lub uzupełnień, o których mowa w ust. 2, jeżeli dzieło zostało zrealizowane zgodnie z umową.
5) (skreślony).
8.
1) W razie nieprzyjęcia dzieła zamawiający może od umowy odstąpić, podając pisemne uzasadnienie swojej decyzji.
2) W razie odstąpienia od umowy z przyczyny podanej w ust. 1, twórcy przysługuje 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy a w wypadkach szczególnych, uzasadnionych wysokimi kosztami uzyskania - do 50% obliczonego w ten sposób wynagrodzenia.
3) Przepis ust. 2, dotyczący skutków odstąpienia od umowy, stosuje się również do twórcy, jeżeli odmawia on dokonania zmian lub uzupełnień bądź nie wykonuje ich we wskazanym terminie.
9.
1) Niewykonanie umowy przez twórcę uprawnia zamawiającego do żądania zwrotu wszystkiego, co twórca otrzymał z tytułu umowy. W razie niewykonania umowy przez twórcę z jego winy zamawiający może ponadto żądać odszkodowania.
2) Zamawiający nie może dochodzić wykonania umowy.
10.
1) Jeżeli zamawiający nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do wykorzystania dzieła w terminie ustalonym w umowie, twórca może wyznaczyć mu stosowny termin dodatkowy z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie - odstąpić od umowy.
2) Twórca nie może dochodzić wykonania umowy w zakresie wykorzystania dzieła.
11.
1) Zamawiający może zastrzec w umowie prawo odstąpienia od wykorzystania dzieła.
2) W razie odstąpienia od wykorzystania dzieła, twórcy przysługuje wynagrodzenie obliczone według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.
12.
1) Wynagrodzenie twórcy jest płatne w następujący sposób:
a) 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy - w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,
b) umowa może przewidywać dalsze zaliczki, z zastrzeżeniem że łączna suma zaliczek nie może przekroczyć 75% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy,
c) 100% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła - w terminie 14 dni od daty przyjęcia dzieła, po potrąceniu wypłaconych zaliczek.
2) W przypadku umów w zakresie konserwacji dzieł sztuki, rozliczanych na podstawie tabeli K Rewaloryzacja działu VIII załącznika nr 2 do rozporządzenia, których realizacja trwa dłużej niż rok, wynagrodzenie twórcy jest płatne w następujący sposób:
a) 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy - w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,
b) umowa może przewidywać dalsze zaliczki, z zastrzeżeniem że łączna suma zaliczek nie może przekroczyć 75% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy,
c) 100% wynagrodzenia obliczonego według średniej stawki podstawowej - w terminie 14 dni od daty przyjęcia dzieła, po potrąceniu wypłaconych zaliczek. Średnią stawkę podstawową oblicza się sumując stawki podstawowe obowiązujące w poszczególnych latach realizacji umowy i dzieląc tę sumę przez liczbę lat realizacji umowy.
3) Twórca może zrezygnować z zaliczki.
13.
1) Po przyjęciu dzieła zamawiający ma prawo podwyższyć ustalone w umowie wynagrodzenie stosownie do oceny wartości dzieła, jego pożytku społecznego lub wysiłku twórczego, jakiego wykonanie dzieła wymagało.
2) Podwyżka, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 50% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła, a podwyższone wynagrodzenie - przewidzianego we właściwej tabeli zakresu wynagrodzeń.
14.
1) Twórca ma prawo do osobistego nadzoru nad wszelkimi formami wykorzystania dzieła.
2) Za wykonywanie nadzoru autorskiego twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie w granicach 10-25% wynagrodzenia należnego za dzieło, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.
3) Zakres nadzoru autorskiego oraz wysokość i tryb płatności wynagrodzenia z tego tytułu ustalają strony w umowie.
4) W razie kilkakrotnego wykorzystania dzieła przysługuje twórcy odrębne wynagrodzenie za każdorazowo wykonywany nadzór, stanowiące 10-25% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o wykonanie nadzoru.
5) Zamawiający ma obowiązek zapewnić twórcy dogodne warunki wykonywania nadzoru autorskiego.
6) Zamawiający może za zgodą twórcy powierzyć wykonywanie nadzoru osobom trzecim; osobie wykonującej nadzór w imieniu twórcy przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 2.
15. Wynagrodzenie za prawo reprodukcji dzieła do celów wydawniczych ustala się według tabeli G II stosownie do przewidzianej funkcji reprodukcji. W takim wypadku dzieło traktuje się jako projekt podstawowy.
16. Strony mogą zastrzec w umowie kary umowne za:
1) naruszenie osobistych i majątkowych praw autorskich, polegające na:
a) istotnym uszkodzeniu dzieła stanowiącego własność twórcy - w wysokości 50% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu uszkodzenia dzieła,
b) zniszczeniu lub utracie dzieła stanowiącego własność twórcy - w wysokości 100-300% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zniszczenia lub utraty dzieła,
2) niedotrzymanie terminu przekazania dzieła zamawiającemu bądź dokonania zmian lub uzupełnień - w wysokości 0,2% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w określonym w umowie dniu przyjęcia dzieła, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia.
17. Przy zawieraniu umowy oraz we wszystkich sprawach związanych z jej obustronnym wykonaniem strony powinny korzystać z opinii właściwej komisji rzeczoznawców, zgodnie z wytycznymi Ministra Kultury i Sztuki.
OBJAŚNIENIA OGÓLNE DO TABEL
1. W pracach plastycznych rozróżnia się w poszczególnych działach następujące etapy pracy:
1) projekt wstępny,
2) projekt ogólny,
3) projekt całościowy,
4) projekt podstawowy,
5) projekt realizacyjny,
6) makieta wstępna,
7) makieta podstawowa.
2. Przez projekt wstępny rozumie się zarys rozwiązania tematu w formie dowolnej.
3. Przez projekt ogólny rozumie się:
1) w dziale malarstwa architektonicznego - kolorystyczne opracowanie określonej sytuacji architektonicznej, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła;
2) w dziale rzeźby - opracowanie robocze dzieła w określonej skali w materiale dowolnym;
3) w dziale wystawiennictwa - opracowanie aranżacji terenu wystawowego bez projektowania poszczególnych obiektów i elementów;
4) w dziale architektury wnętrz - opracowanie aranżacji wnętrza z elementów gotowych, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła pod nadzorem twórcy.
4. Przez projekt całościowy rozumie się całokształt dokumentacji plastycznej dzieła wraz z opracowaniem wykonawczym, w formie umożliwiającej prawidłową jego realizację.
5. Przez projekt podstawowy rozumie się ostateczne opracowanie dzieła w odpowiedniej skali wraz z opisem technicznym.
6. Przez projekt realizacyjny w dziale rzeźby rozumie się ostatecznie opracowany model gipsowy dzieła w odpowiedniej skali, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła, przewidzianą metodą techniczną.
7. Przez makietę wstępną rozumie się:
1) w dziale grafiki wydawniczej - orientacyjny zarys dzieła kompleksowego, obejmujący istotne części składowe danej formy wydawniczej,
2) w dziale opakowań - zarys dzieła w formie modelu poglądowego
8. Przez makietę podstawową rozumie się całościowe opracowanie dzieła kompleksowego w formie szczegółowo opisanego wzorca w skali 1 : 1, umożliwiającego prawidłową realizację dzieła przewidzianą metodą techniczną.
9. Przez wynagrodzenie należne twórcy rozumie się wynagrodzenie za dzieło obliczone według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.
10. Projekt wstępny, makieta wstępna i projekty robocze pozostają własnością twórcy.
11. Oryginał dzieła w postaci ostatecznej, projekt podstawowy, projekt całościowy, projekt ogólny, projekt realizacyjny i makietę podstawową zamawiający nabywa na własność (chyba że w odniesieniu do tych projektów przepisy zamieszczone w tabelach zawartych w niniejszym załączniku stanowią inaczej) wraz z prawem wykorzystania dzieła w zakresie ustalonym umową.
12. Zastosowane w tabelach kategorie wymiarowe mają charakter orientacyjny i pomocniczy; kategorie linearne dotyczą maksymalnego wymiaru dzieła w poziomie lub pionie.
MALARSTWO
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
B | Dzieło ostateczne | |
1. Obraz | 50-500 | |
2. Rysunek | 10-100 | |
3. Miniatury i dzieła nietypowe | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy kameralnych dzieł przenośnych, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.
2. Wynagrodzenie za dzieło ostateczne nie obejmuje kosztu oprawy.
Tabela M II. Malarstwo architektoniczne
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
B | Projekt ogólny (kolorystyka) | |
1. Obiekt pojedynczy: | ||
a) prosty | 10-50 | |
b) złożony | 25-100 | |
2. Kompleks urbanistyczny: | ||
a) jednorodny | 50-200 | |
b) różnoskładnikowy | według umowy | |
C | Projekt całościowy | |
1. Dzieło małe (do ca 1 m) | 10-50 | |
2. Dzieło duże (do ca 4 m) | 25-200 | |
3. Dzieło monumentalne (ponad 4 m) | 50-500 | |
D | Dzieło ostateczne | |
1. Sgraffito: | ||
a) małe (do ca 1 m) | 15-40 | |
b) duże (do ca 4 m) | 30-150 | |
c) monumentalne (ponad 4 m) | według umowy | |
2. Malowidło: | ||
a) małe (do ca 1 m) | 25-60 | |
b) duże (do ca 4 m) | 50-250 | |
c) monumentalne (ponad 4 m) | według umowy | |
3. Mozaika: | ||
a) mała (do ca 1 m) | 35-95 | |
b) duża (do ca 4 m) | 75-370 | |
c) monumentalna (ponad 4 m) | według umowy | |
4. Witraż: | ||
a) mały (do ca 1 m) | 50-125 | |
b) duży (do ca 4 m) | 100-500 | |
c) monumentalny (ponad 4 m) | według umowy | |
5. Techniki ceramiczne, metalowe i pokrewne oraz techniki nietypowe |
według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy nieprzenośnych dzieł obrazowych oraz kolorystyki obiektów architektonicznych.
2. Projekt całościowy pozostaje własnością twórcy; jeżeli twórca nie realizuje dzieła ostatecznego osobiście, zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w jednym egzemplarzu pod nadzorem twórcy.
3. Przygotowanie techniczne powierzchni do realizacji dzieła obrazowego wykonuje zamawiający ściśle według przepisu twórcy i pod jego nadzorem.
4. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu inwentaryzacji.
5. Wynagrodzenie w pozycjach D 3-5 nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.
6. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację dzieła w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:
a) za realizację na elewacjach: 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy,
b) za realizację na sklepieniach i stropach: 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy.
7. Wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się według następujących zasad:
a) nad realizacją kolorystyki - na podstawie wynagrodzenia za projekt ogólny,
b) nad realizacją dzieła obrazowego przez osoby trzecie - na podstawie wynagrodzenia za projekt całościowy,
c) nad przygotowaniem powierzchni dla dzieła obrazowego - na podstawie wynagrodzenia za dzieło ostateczne.
Tabela M III. Tkanina unikalna
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
B | Dzieło ostateczne | |
1. Techniki tradycyjne: | ||
a) gobelin | 100-600 | |
b) kilim, dywan | 75-450 | |
c) haft, aplikacja | 50-300 | |
d) batik | 25-150 | |
2. Techniki dowolne: | ||
a) forma płaszczyznowa | 60-370 | |
b) forma przestrzenna | według umowy | |
3. Techniki malarskie i graficzne | według tabeli M I | |
4. Dzieła monumentalne | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę.
2. Wynagrodzenie za próbki tkaniny ustala się według umowy. Próbki pozostają własnością twórcy.
GRAFIKA
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
za 1 egzemplarz | ||
B | Dzieła powielane | |
1. Nakład tradycyjny (numerowany): | ||
a) odbitki nr 1-10 | 25-75 | |
b) odbitki nr 11-50 | 20-60 | |
c) odbitki nr 51-100 | 10-30 | |
2. Nakład akcydensowy (nie numerowany): | ||
a) odbitki 1-100 | 5-15 | |
b) dalsze odbitki | 0,5-1,5 | |
3. Dzieła drobne w nakładzie akcydensowym | 0,4-1,5 | |
C | Dzieła nie powielane | |
1. Dyplom, adres: | ||
a) unikat lub pierwowzór | 20-60 | |
b) replika | 15-45 | |
c) oprawa | według umowy | |
2. Dzieła drobne replikowane | 4-15 | |
3. Formy bibliofilskie i analogi | według umowy | |
4. Techniki jednoodbitkowe, techniki rysunkowe, kolażowe i malarskie |
według tabeli M I |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy dzieł realizowanych i powielanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.
2. Twórca ma obowiązek sygnowania wszystkich egzemplarzy osobiście powielanego dzieła.
3. Wynagrodzenie z tytułu nabycia płyty graficznej ustala się według umowy. Nabywca zyskuje prawo powielania dzieła w celach niehandlowych w zakresie określonym umową.
Tabela G II. Grafika wydawnicza
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Dzieło pojedyncze | 8-35 | |
2. Dzieło kompleksowe: | ||
a) makieta wstępna książki, periodyku lub serii | 25-100 | |
b) makieta wstępna gry towarzyskiej lub kart do gry |
15-65 | |
c) makieta wstępna innej jednostki wydawniczej | 8-35 | |
B | Dzieła kompleksowe (opracowania całościowe bez specyfikacji elementów) | |
1. Książka: | ||
a) komplet projektów podstawowych | według umowy | |
b) makieta podstawowa - za 1 arkusz drukarski | 7-25 | |
2. Periodyk, seria wydawnicza: | ||
a) komplet projektów podstawowych elementów stałych |
według umowy | |
b) makieta podstawowa | 50-145 | |
c) projekty elementów wymiennych | według poz. C | |
3. Kalendarz wieloplanszowy, składanka, broszura, blok: |
||
- komplet projektów podstawowych wraz z makietą podstawową |
według umowy | |
4. Gra towarzyska, karty do gry: | ||
- komplet projektów podstawowych wraz z projektem opakowania |
według umowy | |
za projekt podstawowy | ||
C | Elementy pojedyncze do wydawnictw książkowych, prasowych i pokrewnych | |
1. Okładka, obwoluta | 10-30 | |
2. Oprawa specjalna | według umowy | |
3. Sygnet pisma, znak serii | według tabeli G IV | |
4. Wyklejka: | ||
a) dekoracyjna | 3-15 | |
b) ilustracyjna | według poz. C.7 | |
5. Karta tytułowa, przedtytuł, śródtytuł, nagłówek | 3-15 | |
6. Diagram, napis | 1,5-5 | |
7. Ilustracja: | ||
a) drobna | 3-10 | |
b) śródtekstowa | 6-20 | |
c) planszowa | 10-40 | |
d) wieloskładnikowa | 15-60 | |
za projekt podstawowy | ||
8. Tablica: | ||
a) atlasowa | 25-80 | |
b) encyklopedyczna, specjalna | według umowy | |
9. Rysunek satyryczny, komiks, konkurs, mapa, reklama |
według poz. C.7 | |
10. Kompozycja strony: | ||
a) prosta | 0,8-1,5 | |
b) złożona | 1,5-7 | |
D | Akcydensy | |
1. Oprawa płyty gramofonowej | ||
a) strona czołowa | 10-35 | |
b) rewers | 3-15 | |
2. Pocztówka: | ||
a) okolicznościowa | 10-25 | |
b) tematyczna | 10-50 | |
3. Karnet, obwoluta | 10-35 | |
4. Dyplom, kalendarz jednoplanszowy | 10-65 | |
5. Druk drobny: | ||
a) biletowy | 3-10 | |
b) karnetowy | 5-20 | |
c) broszurowy | 15-60 | |
6. Papiery firmowe: | ||
a) listownik | 10-35 | |
b) koperta | 6-25 | |
c) odmiana | 2-15 | |
7. Przezrocza graficzne | według poz. C | |
8. Drobne formy reklamowe | według tabeli P II | |
E | Plakaty i pokrewne | |
1. Plakat | 30-100 | |
2. Wywieszka | 15-50 | |
3. Afisz, ramówka, fotogazeta | 10-50 | |
4. Ulotka, aranżacja | 5-35 | |
5. Tablica, mapa, plansza: | ||
a) poglądowa | 20-80 | |
b) obrazowa, specjalna | według umowy | |
F | Walory, jednostki pocztowe i pokrewne | |
1. Banknoty i druki analogiczne | według umowy | |
2. Znaczek pocztowy | 30-100 | |
3. Całostki (bez znaczków): | ||
a) bloczek | 8-35 | |
b) arkusik | 5-15 | |
c) karta pocztowa | 10-40 | |
4. Koperta FDC | 5-20 | |
5. Datownik okolicznościowy | 15-35 | |
6. Telegram ozdobny | 10-35 | |
7. Znaczek reklamowy | 15-65 | |
8. Znaczek propagandowy | 15-65 | |
G | Aranżacja tematu zdjęcia | według tabeli S I |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy dzieł o charakterze graficznym lub malarskim, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.
2. Projekt podstawowy pozostaje własnością twórcy. Jeżeli dzieło jest projektem podstawowym do książki, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła w pierwszym wydaniu, a ustalone wynagrodzenie dotyczy:
a) w wypadku podręcznika dla szkół podstawowych lub średnich oraz w innych wypadkach poza wymienionymi pod lit. b) - pierwszego wydania, bez względu na liczbę egzemplarzy,
b) w wypadku gdy dzieło grafika spełnia rolę równorzędną do dzieła innych autorów książki - nakładu podstawowego pierwszego wydania.
3. Jeżeli dzieło jest makietą podstawową książki lub wydawnictwa pokrewnego, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła we wszystkich wydaniach.
4. Jeżeli dzieło jest makietą podstawową periodyku lub projektem podstawowym do periodyku, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła w zakresie wszystkich numerów periodyku, a gdy dzieło jest makietą podstawową serii wydawniczej lub projektem podstawowym elementu stałego tej serii - w zakresie wszystkich tytułów serii bez względu na liczbę wydań.
5. Dzieło pojedyncze będące elementem określonej jednostki wydawniczej może być użyte dowolną ilość razy w ramach układu graficznego tej jednostki, jak również być wykorzystane w dotyczących jej drukach reklamowych; twórcy nie przysługuje wynagrodzenie dodatkowe z tego tytułu. Wykorzystanie dzieła do innej jednostki wydawniczej wymaga odrębnej umowy, niezależnie od umowy pierwotnej.
6. Za zakończenie wykorzystania dzieła uważa się ukończenie druku.
7. Wynagrodzenie za dalsze nakłady podstawowe ustala się z zachowaniem następującej degresji:
a) wynagrodzenie za drugi nakład podstawowy - 80% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,
b) wynagrodzenie za trzeci nakład podstawowy - 60% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,
c) wynagrodzenie za czwarty i następne nakłady podstawowe - po 50% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy.
8. Wynagrodzenie za dalsze wydania ustala się z zastosowaniem następującej degresji:
a) za drugie wydanie - 80% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia umowy o drugie wydanie,
b) za trzecie wydanie - 60% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia umowy o trzecie wydanie,
c) za czwarte lub następne wydanie - po 50% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o czwarte lub następne wydanie.
9. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
10. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
11. Wynagrodzenie dodatkowe za dokonanie zmian do kolejnego wydania jak również za rewaloryzację projektu uszkodzonego nie z winy twórcy ustala się według umowy.
12. Wynagrodzenie dodatkowe z tytułu nabycia projektu na własność - co wymaga zgody twórcy - ustala się w wysokości 100-300% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt. Nabywca nie zyskuje dalszych uprawnień.
Tabela G III. Grafika ekranowa
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 2,5-15 |
B | Projekt podstawowy | |
1. Plansza - godło | 20-65 | |
2. Plansza tytułowa | 5-35 | |
3. Plansza tekstowa: | ||
a) prosta | 1-3 | |
b) złożona | 2-15 | |
4. Plansza figuralna: | ||
a) poglądowa | 2-15 | |
b) ilustracyjna, reklamowa | 3-20 | |
c) kartograficzna, specjalistyczna | 6-40 | |
5. Plansza trickowa | według umowy | |
6. Rysunek prosty, zdobnik | 1-3 |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy dzieł o charakterze graficznym lub malarskim, przeznaczonych dla telewizji i filmu. W razie wykonania dzieła techniką prostą, stosuje się stawki wynagrodzeń obniżone o 30%.
2. Projekt podstawowy pozostaje własnością twórcy zamawiający zyskuje prawo eksponowania dzieła dowolną ilość razy.
3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
4. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.
Tabela G IV. Znaki graficzne
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 8-35 |
B | Projekt podstawowy | |
1. Godło, herb, emblemat | według umowy | |
2. Znak firmowy, znak towarowy, sygnet, pieczęć | 30-100 | |
3. Znak serii, piktogram | 15-65 | |
4. Odznaka: | ||
a) stała | 25-75 | |
b) okolicznościowa | 15-50 |
Uwagi:
1. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
2. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
Tabela G V. Liternictwo drukarskie
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
za komplet standardowy | ||
A | Kroje pism do równoczesnego zastosowania w 2-4 systemach składu (ręcznego, mechanicznego, mechaniczno-automatycznego, fotograficznego) | |
1. Pismo dziełowe lub prasowe: | ||
a) proste zwykłe | 1.240-1.865 | |
b) kursywa zwykła | 1.240-1.865 | |
c) odmiana | 930-1.400 | |
d) kapitaliki | według umowy | |
2. Pismo tytułowe: | ||
a) proste zwykłe | 995-1.490 | |
b) kursywa zwykła | 995-1.490 | |
c) odmiana | 745-1.120 | |
B | Kroje pism do technik składu ręcznego (czcionkowego, magnetycznego, transferycznego i pokrewnych) | |
1. Pismo akcydensowe: | ||
a) proste zwykłe | 995-1.490 | |
b) kursywa zwykła | 995-1.490 | |
c) odmiana | 745-1.120 | |
d) wersja ozdobna | 745-1.120 | |
2. Pisanka, pismo nietypowe | według umowy | |
za 1 znak | ||
C | Kroje pism do zastosowania w automatach fotoliterniczych i perceptronach wzrokopodobnych | 10-25 |
D | Projekty pojedyncze | |
1. Znaki dodatkowe do kompletów | 5-15 | |
2. Znaki specjalne (symbole, piktogramy, emblematy, ornamenty) |
10-40 | |
E | Adaptacje, rekonstrukcje, modyfikacje | według umowy |
Uwagi:
1. Komplet standardowy alfabetu łacińskiego obejmuje 130 znaków
2. Wynagrodzenie łączne obejmuje wszystkie etapy projektowania. Etapem końcowym jest projekt podstawowy.
3. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian wpływających na określony projektem charakter kroju pisma dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.
4. Wykorzystanie pisma z pozycji B do innych systemów składu wymaga zgody twórcy; w takim wypadku twórcy przysługuje odpowiednie wynagrodzenie wyrównawcze.
5. Wynagrodzenie za projekty alfabetów niełacińskich ustala się według umowy.
6. Wynagrodzenie za wykorzystanie dzieła do przemysłowej produkcji niepoligraficznej ustala się według umowy.
7. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.
RZEŹBA
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
B | Projekt ogólny | |
1. Rzeźba | 25-100 | |
2. Płaskorzeźba | 10-50 | |
3. Pomnik | 55-370 | |
4. Makieta sytuacyjna | 50-200 | |
C | Projekt realizacyjny (model) | |
1. Rzeźba: | ||
a) mała (do ca 1 m) | 100-495 | |
b) duża (do ca 3 m) | 250-2.000 | |
c) monumentalna (ponad 3 m) | według umowy | |
2. Płaskorzeźba: | ||
a) mała (do ca 1 m) | 50-250 | |
b) duża (do ca 3 m) | 125-995 | |
c) monumentalna (ponad 3 m) | według umowy | |
3. Pomnik | według umowy | |
4. Monument prosty | 60-375 | |
5. Tablica: | ||
a) prosta | 25-125 | |
b) złożona | według poz. C2 | |
6. Detal architektoniczny: | ||
a) pełny | 50-250 | |
b) reliefowy | 25-125 | |
7. Miniatury | według umowy | |
% wynagrodzenia za model | ||
D | Dzieło ostateczne | |
1. Stiuk, terakota, beton | 10-150 | |
2. Tworzywa sztuczne | 100-200 | |
3. Ceramika szkliwiona, szkło | 100-250 | |
4. Drewno | 100-300 | |
5. Kamień | 100-350 | |
6. Metal | 100-400 |
Uwagi:
1. Kategorię wymiarową projektu realizacyjnego określa się według rozmiarów dzieła ostatecznego.
2. Projekt realizacyjny zamawiający nabywa na własność jeżeli twórca nie realizuje dzieła ostatecznego osobiście, zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w jednym egzemplarzu pod nadzorem twórcy, a w odniesieniu do pozycji C 5-6 także prawo powielenia dzieła w celach niehandlowych w liczbie egzemplarzy określonej umową.
3. Pozycja D dotyczy wyłącznie dzieł realizowanych osobiście przez twórcę; w razie realizacji dzieła ostatecznego metodą rzemieślniczą lub przemysłową, obowiązują właściwe cenniki branżowe.
4. Wynagrodzenie za dzieło ostateczne nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.
5. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację dzieła w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:
a) za realizację na elewacjach: 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za dzieło ostateczne,
b) za realizację na sklepieniach i stropach: 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy za dzieło ostateczne.
6. Wynagrodzenie dodatkowe za wykonanie specjalnych form odlewniczych ustala się według umowy.
7. Wynagrodzenie za nadzór autorski nad realizacją dzieła ostatecznego przez osoby trzecie ustala się na podstawie wynagrodzenia za projekt realizacyjny.
8. Wynagrodzenie określone w pozycji C 1 a) ulega zwiększeniu o 100% w razie gdy przedmiotem zlecenia jest rzeźba portretowa.
Tabela R II. Techniki dowolne
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
B | Dzieło ostateczne | |
1. Forma przestrzenna: | ||
a) mała (do ca 1 m) | 125-745 | |
b) duża (do ca 3 m) | 300-2.980 | |
c) monumentalna (ponad 3 m) | według umowy | |
2. Forma reliefowa: | ||
a) mała (do ca 1 m) | 60-375 | |
b) duża (do ca 3 m) | 150-1.490 | |
c) monumentalna (ponad 3 m) | według umowy | |
3. Miniatury | według umowy | |
C | Aranżacja (kompozycja z elementów gotowych) | |
1. Forma przestrzenna | 5-100 | |
2. Forma reliefowa | 10-50 |
Uwaga:
Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.
Tabela R III. Medalierstwo
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
za jedną stronę | ||
B | Projekt realizacyjny (model) | |
1. Medal, plakieta | 40-110 | |
2. Moneta | 55-110 | |
3. Emblemat, odznaka | 25-75 | |
4. Znak prosty, żeton | 10-50 | |
5. Order, odznaczenie | według umowy |
Tabela R IV. Ceramika i szkło
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 3-15 |
B | Dzieło ostateczne | |
1. Przedmiot drobny (do ca 15 cm): | ||
a) forma prosta | 5-20 | |
b) forma złożona | 10-40 | |
2. Przedmiot średni (do ca 50 cm): | ||
a) forma prosta | 30-185 | |
b) forma złożona | 60-375 | |
3. Dzieła większe (ponad 50 cm) | według tabeli R II | |
4. Miniatury | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy dzieł unikalnych, realizowanych bezpośrednio przez twórcę.
2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych.
Tabela R V. Metaloplastyka i złotnictwo
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 3-15 |
B | Dzieło ostateczne | |
1. Przedmiot prosty | 3-25 | |
2. Przedmiot złożony: | ||
a) drobny (do ca 30 cm) | 15-75 | |
b) średni (do ca 1 m) | 35-150 | |
c) większy (ponad 1 m) | według umowy | |
3. Biżuteria: | ||
a) forma prosta | 25-75 | |
b) forma złożona | 75-300 | |
za ca 1 m2 | ||
4. Krata, balustrada: | ||
a) prosta | 10-40 | |
b) złożona | 35-150 |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy dzieł unikalnych, realizowanych bezpośrednio przez twórcę.
2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych.
SCENOGRAFIA
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Widowisko, impreza, program | 10-35 | |
2. Aranżacja | 5-20 | |
B | Projekt całościowy | |
1. Widowisko teatralne: | ||
a) pełnospektaklowe | 90-545 | |
b) niepełnospektaklowe | 45-290 | |
2. Widowisko operowe, baletowe lub operetkowe: | ||
a) pełnospektaklowe | 125-545 | |
b) niepełnospektaklowe | 65-290 | |
3. Widowisko lalkowe: | ||
a) pełnospektaklowe | 70-360 | |
b) niepełnospektaklowe | 35-290 | |
4. Widowisko estradowe, kabaret, varits | 20-180 | |
5. Impreza masowa (w plenerze lub wielkiej hali) | 90-360 | |
6. Występ zespołu pieśni i tańca - 1 zmiana kostiumów |
20-45 | |
7. Program telewizyjny: | ||
a) widowiskowy | według poz. B 1-6 | |
b) publicystyczny | 11-180 | |
c) różnoskładnikowy | 28-450 | |
C | Aranżacja (realizacja doraźna z elementów gotowych) | |
1. Sytuacja jednokadrowa | 6-25 | |
2. Sytuacja kameralna | 11-55 | |
3. Sytuacja złożona | 22-110 |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy oprawy plastycznej widowisk publicznych i telewizyjnych.
2. Za zakończenie wykorzystania dzieła uważa się zdjęcie pozycji z repertuaru lub dokonanie nagrania telewizyjnego.
3. Wykorzystanie poszczególnych elementów dzieła do innej pozycji widowiskowej dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.
4. Przekazanie prawa wykorzystania dzieła innej instytucji wymaga zgody twórcy; w takim wypadku twórcy przysługuje prawo do ponownego nadzoru autorskiego.
5. W razie wznowienia widowiska publicznego, przysługuje twórcy prawo do ponownego nadzoru autorskiego.
6. W razie wznowienia emisji widowiska telewizyjnego, przysługuje twórcy ponowne wynagrodzenie w wysokości 20% wynagrodzenia obowiązującego w dniu wznowienia emisji.
7. Wynagrodzenie dodatkowe za adaptację dzieła do odmiennych warunków przestrzennych bądź technicznych ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.
8. Wynagrodzenie za realizację dzieła poza miejscem stałego zatrudnienia, a w stosunku do osób nie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w żadnej instytucji artystycznej, poza miejscem zamieszkania, może być podwyższone do 50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.
9. Wynagrodzenie dodatkowe za prace związane z dogrywaniem programu telewizyjnego ustala się według umowy.
10. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.
WYSTAWIENNICTWO
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Stoisko, kiosk, wiata | 5-25 | |
2. Aranżacja, element pojedynczy | 3-15 | |
B | Projekt całościowy | |
1. Stoisko wystawowe: | ||
a) o powierzchni do ca 10 m2 | 10-35 | |
b) o powierzchni do ca 50 m2 | 25-75 | |
c) o powierzchni do ca 200 m2 | 50-150 | |
d) o powierzchni do ca 1.000 m2 | 100-300 | |
e) o powierzchni ponad 1.000 m2 | według umowy | |
2. Kiosk wystawowy: | ||
a) prosty | 15-35 | |
b) złożony | 30-75 | |
3. Zadaszenie wystawowe: | ||
a) konstrukcja typowa | 10-50 | |
b) konstrukcja specjalna | według umowy | |
C | Projekt ogólny (aranżacja) | |
1. Powierzchnia do ca 100 m2 | 5-20 | |
2. Powierzchnia do ca 500 m2 | 10-35 | |
3. Powierzchnia do ca 2.000 m2 | 25-75 | |
4. Powierzchnia ponad 2.000 m2 | według umowy | |
D | Projekty pojedyncze | |
1. Element malarski | 5-25 | |
2. Element rzeźbiarski | 5-25 | |
3. Element graficzny: | ||
a) prosty | 3-15 | |
b) złożony | 5-25 | |
4. Tablica dydaktyczna: | ||
a) poglądowa | 15-60 | |
b) specjalna | według umowy | |
5. Element etalażowy: | ||
a) prosty | 3-15 | |
b) złożony | 5-25 | |
c) wielofunkcyjny | 10-50 |
Uwagi:
1. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu pojedynczego ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
2. Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 20% sumy wynagrodzeń należnych za wszystkie projekty całościowe.
Tabela W II. Dekoracje
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Impreza, kompleks plenerowy | 5-25 | |
2. Elewacja, wnętrze | 3-15 | |
B | Projekt całościowy | |
1. Oprawa plastyczna imprezy | według tabeli SI | |
2. Kompleks plenerowy | 30-125 | |
3. Elewacja | 10-35 | |
4. Wnętrze | 10-35 |
Uwaga:
Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 10% sumy wynagrodzeń należnych za wszystkie projekty całościowe.
Tabela W III. Realizacja
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Elementy malarskie (techniki wcierkowe i pokrewne) | |
1. Forma rysunkowa | według tabeli M II: 40% z poz. D1 | |
2.Forma obrazowa | według tabeli M II: 40% z poz. D2 | |
B | Elementy rzeźbiarskie (techniki narzutowe i pokrewne) | |
1. Forma przestrzenna | według tabeli R I: 25% z poz. C1 | |
2. Forma reliefowa | według tabeli R I: 25% z poz. C2 | |
C | Elementy graficzne (malowane, wyklejane lub montowane) | |
1. Liternictwo etykietowe (wysokość liter do 1 cm) |
||
za ca 1 dm bieżący | 0,03-0,12 | |
za 1 znak | ||
2. Liternictwo planszowe: | ||
a) wysokość liter 1-5 cm | 0,006-0,02 | |
b) wysokość liter 5-10 cm | 0,012-0,05 | |
c) wysokość liter 10-20 cm | 0,02-0,1 | |
3. Akcydensy graficzne (znaki proste do ca 20 cm) | według poz. C2 | |
za ca 1 m2 | ||
4. Kompozycja płaszczyznowa (bez liternictwa planszowego): |
||
a) motyw prosty | 0,6-1,2 | |
b) motyw złożony | 1,2-3,7 | |
za ca 1 m2 | ||
5. Kompozycja reliefowa (bez liternictwa planszowego): |
||
a) motyw prosty | 1,2-2,5 | |
b) motyw złożony | 2,5-7,5 | |
6. Liternictwo transparentowe (wysokość liter ponad 20 cm) |
według poz. C4 lub C5 | |
D | Etalaż (powierzchnia pozioma lub pionowa, bez względu na liczbę eksponatów) | 0,6-1,7 |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy realizacji elementów wystawowych i dekoracyjnych według projektu lub wzoru.
2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.
3. Liternictwo do wysokości 20 cm uważa się w każdym wypadku za element odrębny. Miernikiem wysokości liter jest wersalik H.
Tabela W IV. Wystawy sklepowe
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 3-15 |
B | Realizacja | |
1. Witryna tradycyjna | 10-35 | |
2. Witryna panoramiczna | 25-75 | |
3. Witryna ciągła | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy oprawy plastycznej wystaw sklepowych wraz z etalażem.
2. Wynagrodzenie za realizację nie obejmuje kosztu tworzywa.
Tabela W V. Elementy urbanistyczne
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Element prosty | 3-15 | |
2. Element złożony | 5-25 | |
za projekt podstawowy | ||
B | Elementy graficzne | |
1. Szyld | 5-25 | |
2. Napis elewacyjny | 10-50 | |
3. Plansza reklamowa | 10-50 | |
4. Reklama ścienna | 35-150 | |
za projekt całościowy | ||
C | Elementy przestrzenne | |
1. Obiekt okolicznościowy: | ||
a) prosty | 5-25 | |
b) złożony | 10-50 | |
2. Obiekt trwały: | ||
a) prosty | 10-50 | |
b) złożony | według tabeli PI | |
D | Elementy świetlne: | |
1. Neon płaszczyznowy: | ||
a) drobny | 5-15 | |
b) kameralny | 10-35 | |
c) architektoniczny | 20-75 | |
2. Neon przestrzenny: | ||
a) drobny | 10-25 | |
b) kameralny | 20-75 | |
c) architektoniczny | 35-150 | |
3. Iluminacja monumentalna | według umowy |
Uwagi:
1. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu inwentaryzacji.
2. Wynagrodzenie dodatkowe za neon programowany ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.
ARCHITEKTURA WNĘTRZ
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Opracowanie pełne | 5-25 | |
2. Aranżacja, element pojedynczy | 3-15 | |
B | Projekt całościowy | |
1. Wnętrze użytkowe: | ||
a) małe (do ca 50 m2) | 35-75 | |
b) duże (do ca 200 m2) | 50-150 | |
c) większe (ponad 200 m2) | według umowy | |
2. Wnętrze reprezentacyjne: | ||
a) małe (do ca 50 m2) | 55-110 | |
b) duże (do ca 200 m2) | 75-225 | |
c) większe (ponad 200 m2) | według umowy | |
C | Projekt ogólny (aranżacja) | |
1. Wnętrze małe (do ca 50 m2) | 10-35 | |
2. Wnętrze duże (do ca 200 m2) | 20-75 | |
3. Wnętrze większe (ponad 200 m2) | według umowy | |
D | Projekty pojedyncze | |
1. Element prosty | 5-25 | |
2. Element złożony | 10-50 | |
3. Element specjalny | według umowy |
Uwagi:
1. Wynagrodzenie nie obejmuje projektów dzieł autonomicznych, objętych odrębnymi tabelami.
2. Wynagrodzenie za projekt w zakresie kolorystyki wnętrza ustala się w wysokości 25% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy, a za projekt kolorystyki wnętrza przemysłowego - w wysokości 50% tego wynagrodzenia.
3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
4. Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 20% sumy wynagrodzeń należnych twórcom za wszystkie projekty całościowe.
Tabela A II. Meble jednostkowe
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Sprzęt prosty | 3-15 | |
2. Sprzęt złożony | 5-25 | |
B | Projekt całościowy | |
1. Sprzęt jednofunkcyjny: | ||
a) prosty | 5-25 | |
b) złożony | 10-50 | |
2. Sprzęt wielofunkcyjny | 25-100 | |
3. Sprzęt specjalny | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy projektowania mebli nie przeznaczonych do produkcji przemysłowej.
2. Projekt całościowy pozostaje własnością twórcy zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w celach niehandlowych w liczbie egzemplarzy określonej umową.
3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
Tabela A III. Meble unikalne
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | 5-25 |
B | Dzieło ostateczne | |
1. Sprzęt drobny | 20-75 | |
2. Sprzęt jednofunkcyjny: | ||
a) prosty | 50-200 | |
b) złożony | 125-496 | |
3. Sprzęt wielofunkcyjny | według umowy |
Uwaga:
Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.
WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE
Poz. | Element obliczeniowy | Procent stawki podstawowej |
A | Typ projektu | |
1. Produkt samodzielny lub element produktu samodzielnego |
10-15 | |
2. Komplet lub element kompletu | 12-20 | |
3. System lub element systemu | 15-30 | |
współczynnik | ||
B | Zakres problemowy dzieła | |
1. Cechy wizualne produktu | 1 | |
2. Cechy wizualne i użytkowe produktu | 2 | |
3. Cechy wizualne, użytkowe i konstrukcyjne produktu | 3 | |
C | Wartość produktu | |
1. Do ca 500 zł | 0,5-2 | |
2. Do ca 1.000 zł | 1-2,5 | |
3. Do ca 5.000 zł | 2-3,5 | |
4. Do ca 10.000 zł | 3-5 | |
5. Do ca 50.000 zł | 5-10 | |
6. Do ca 100.000 zł | 10-15 | |
7. Do ca 500.000 zł | 15-20 | |
8. Ponad 500.000 zł | według umowy | |
D | Rodzaj produkcji | |
1. Produkcja jednostkowa | 2 | |
2. Produkcja seryjna | 4-5 | |
3. Produkcja masowa | 5-6 |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy projektowania artykułów użytkowych w zakresie wzornictwa, przeznaczonych do produkcji przemysłowej.
2. Komplet jest to prosty zestaw elementów skoordynowanych, działających samodzielnie w jednym układzie użytkowym.
3. System jest to kombinatoryczny zestaw elementów skoordynowanych, działających kompleksowo w rozmaitych układach użytkowych.
4. Wynagrodzenie ustala się w następujący sposób:
a) zgodnie z przedmiotem umowy wybiera się właściwy element obliczeniowy z każdej pozycji głównej: A, B, C, D,
b) dla każdego z wybranych elementów ustala się stosowny współczynnik,
c) iloczyn ustalonych współczynników określa wynagrodzenie łączne w złotych.
5. Każdy z typów produktu wyszczególnionych w pozycji A określany jest w pozycjach B i C terminem "produkt".
6. Współczynnik z pozycji C ustala się na podstawie właściwej jednostki sprzedażnej, opierając się na koszcie produktu o średnim standardzie.
7. Rodzaj produkcji z pozycji D ustala zamawiający.
8. Wynagrodzenie łączne obejmuje wszystkie etapy projektowania. Etapem końcowym jest projekt całościowy.
9. Zakres i tryb projektowania ustalają strony w umowie.
10. W razie zmiany zasadniczych założeń projektowych w trakcie projektowania, przysługuje twórcy wynagrodzenie za etapy zrealizowane bądź rozpoczęte oraz zawarcie ponownej umowy.
11. W razie zasadniczej zmiany rodzaju produkcji określonego umową, przysługuje twórcy odpowiednie wynagrodzenie wyrównawcze.
12. Wprowadzenie zmian wpływających na określony projektem charakter produktu dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.
13. Wynagrodzenie za projekt w zakresie kolorystyki produktu ustala się w wysokości 25-50% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego.
14. Wynagrodzenie za modernizację produktu ustala się w wysokości 50-100% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego.
15. Wynagrodzenie za prace rekonstrukcyjne ustala się według umowy.
16. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
17. Wynagrodzenie dodatkowe za model imitacyjny produktu ustala się w wysokości 50% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego, za model imitacyjny fragmentu produktu - w wysokości 20-50% tego wynagrodzenia.
18. Wynagrodzenie dodatkowe za prototyp produktu ustala się w wysokości 100-300% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego. Prototyp stanowi własność zamawiającego.
19. Wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się odrębnie dla każdego z następujących świadczeń:
a) nadzór nad wykonaniem dokumentacji technicznej,
b) nadzór nad wykonaniem prototypu,
c) nadzór nad wdrożeniem do produkcji.
20. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.
21. Twórcy przysługują 3 komplety dokumentacji fotograficznej produktu oraz prawo nabycia produktu za równowartość kosztów produkcji.
Tabela P II. Opakowania
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Projekt wstępny | |
1. Dzieło pojedyncze | 3-15 | |
2. Dzieło kompleksowe (makieta wstępna) | według poz. B | |
B | Dzieła kompleksowe | |
1. Rodzina: | ||
a) makieta wstępna | 15-60 | |
b) komplet projektów podstawowych | według umowy | |
2. Seria: | ||
a) makieta wstępna | 5-25 | |
b) komplet projektów podstawowych | według umowy | |
za projekt podstawowy | ||
C | Dzieła pojedyncze | |
1. Pojemnik (bez grafiki) | ||
a) prosty | 5-25 | |
b) złożony | 15-60 | |
2. Element graficzny (oddzielny lub nadruk): | ||
a) drobny | 4-15 | |
b) etykietowy | 7-30 | |
3. Szata graficzna pojemnika | 15-60 | |
4. Raport reklamowy | 5-15 | |
5. Formy nietypowe | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy projektowania opakowań handlowych, nie przeznaczonych do trwałego użytkowania.
2. Rodzina jest to zestaw opakowań rozmaitych towarów, zintegrowany jednorodnym charakterem wizualnym.
3. Seria jest to zestaw jednorodnych opakowań jednorodnych towarów.
4. Wynagrodzenie za projekt pojemnika przeznaczonego do trwałego użytkowania ustala się według tabeli P I.
5. Wynagrodzenie dodatkowe za replikę projektu wynosi 75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
6. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
7. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.
KONSERWACJA DZIEŁ SZTUKI
Poz. | Rodzaj dzieła | Procent stawki podstawowej |
A | Malarstwo | |
1. Obraz mały (do ca 50 cm): | ||
a) olej, tempera | 40-80 | |
b) techniki klejowe | 20-60 | |
c) techniki mieszane i nietypowe | według umowy | |
2. Pastel, akwarela, rysunek | według poz. C | |
za ca 1 m2 | ||
3. Obraz duży (ponad 50 cm): | ||
a) olej, tempera | 40-160 | |
b) techniki klejowe | 30-120 | |
c) techniki mieszane i nietypowe | według umowy | |
za ca 1 m2 | ||
4. Malowidło ścienne: | ||
a) olej, tempera, techniki klejowe | 20-80 | |
b) techniki wapienne i mineralne | 15-60 | |
c) techniki mieszane i nietypowe | według umowy | |
5. Tapeta | 5-30 | |
6. Sgraffito | 10-40 | |
7. Wyprawa zabytkowa | 5-20 | |
8. Mozaika, witraż i pokrewne | według umowy | |
za ca 1 dm2 | ||
B | Tkanina | |
1. Gobelin, kilim, dywan | 1,2-5,0 | |
2. Tkanina lekka: | ||
a) jedwab, bawełna, len | 2,5-5,0 | |
b) wełna | 3,7-7,5 | |
c) koronka, haft | 4,4-8,7 | |
C | Grafika i pokrewne | |
1. Odbitka graficzna: | ||
a) jednobarwna | 0,6-2,5 | |
b) wielobarwna | 1,2-5,0 | |
2. Rysunek: | ||
a) piórkowy | 0,8-3,0 | |
b) ołówkowy, kredkowy | 2,2-9,0 | |
3. Pastel, akwarela, gwasz | 3,7-15,0 | |
4. Starodruk: | ||
a) zwykły | 0,4-1,5 | |
b) iluminacyjny | 0,8-3,0 | |
5. Rękopis: | ||
a) zwykły | 0,5-2,0 | |
b) iluminowany | 1,0-4,0 | |
D | Rzeźba i pokrewne: | |
1. Rzeźba surowa | 0,5-1,5 | |
2. Rzeźba polichromowana, złocona lub srebrzona: | ||
a) relief płytki, ażur | 0,6-1,9 | |
b) relief głęboki, rzeźba pełna | 1,2-3,7 | |
3. Ceramika i szkło: | ||
a) porcelana wielobarwna | 3,7-7,5 | |
b) porcelana jednobarwna, fajans, terakota, szkło | 1,9-3,7 | |
4. Obiekt metalowy: | ||
a) żelazo | 0,4-1,5 | |
b) miedź, mosiądz, brąz | 0,3-1,2 | |
c) cyna, cynk, kruszce szlachetne | 0,2-0,8 | |
E | Zdobnictwo: | |
1. Fornir, intarsja | 1,2-5,0 | |
2. Inkrustacja | 1,9-7,5 | |
3. Techniki mieszane i nietypowe | według umowy | |
F | Miniatury i dzieła drobne oraz obiekty z tworzyw nietypowych | według umowy |
Uwagi:
1. Tabela dotyczy twórczego opracowania uszkodzonych dzieł sztuki, którego celem jest przywrócenie dziełu jego walorów artystycznych.
2. Podane zakresy wynagrodzeń odnoszą się do dzieł o stopniu uszkodzenia nie przekraczającym normy 10%. Przy stopniu uszkodzenia przekraczającym normę 10% podwyższa się określone w tabelach wynagrodzenie stosując następujące przeliczniki:
a) przy normie uszkodzenia 11-30% - przelicznik 2,
b) przy normie uszkodzenia 31-50% - przelicznik 3,5,
c) przy normie uszkodzenia 51-75% - przelicznik 4,5.
3. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych. W przypadku użycia przez twórcę własnych tworzyw szlachetnych wynagrodzenie określone w tabelach ulega zwiększeniu o 2-10%.
4. Wynagrodzenie za dokumentację konserwatorską ustala się następująco:
a) tekst - według zasad obowiązujących dla opracowań naukowych,
b) dokumentację fotograficzną - według zasad obowiązujących dla dzieł fotograficznych,
c) analizy technologiczne - według właściwych cenników branżowych.
5. Wynagrodzenie za odtworzenie dzieła zniszczonego ustala się według umowy.
6. Wynagrodzenie za kopię dzieła ustala się w wysokości 100-300% wynagrodzenia przewidzianego we właściwej tabeli za dzieło oryginalne.
7. Wynagrodzenie za przeniesienie dzieła malarskiego na inne podłoże (transfer) ustala się według umowy.
8. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:
a) za prace na elewacjach - 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy,
b) za prace na sklepieniach i stropach - 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy.
9. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.
Dnia ........... 19 ... r. w ............ pomiędzy .........
.......................................................... ,
zwanym w dalszym ciągu "zamawiającym", w którego imieniu
działają: .................................................
.......................................................... ,
a
Ob. .......................................................
zamieszkałym ..............................................
zwanym w dalszym ciągu "twórcą" 1), została zawarta umowa
następującej treści 2):
§ 1. 1. Twórca zobowiązuje się:
1) wykonać i przekazać *) zamawiającemu dzieło następującego
rodzaju:
.........................................................
oraz następujące elementy dodatkowe *): .................
.........................................................
2) przenieść na zamawiającego autorskie prawa majątkowe
do wymienionego w punkcie l dzieła w zakresie
.........................................................
2.*) Zamawiający zobowiązuje się wykorzystać dzieło w
terminie .......... w sposób ..............................
oraz użyć następujących środków w celu rozpowszechnienia:
............................................................
§ 2. 1. Wynagrodzenie twórcy strony ustalają w wysokości
... % (słownie ........ procent) stawki podstawowej
obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła3) zgodnie z tabelą
... poz. ... oraz*) .........
2.*) Na wymienione w ust. 1 wynagrodzenie składa się:
1) wynagrodzenie podstawowe za ..........................
2) wynagrodzenie dodatkowe za ...........................
3. Wynagrodzenie twórcy zostanie wypłacone w sposób następujący:
1)*) 25%, tj. kwota ......................
w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,
2)*) dalsze zaliczki .....................
3) 100% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej
obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła3) - w terminie 14
dni od daty przyjęcia dzieła, z potrąceniem wypłaconych
zaliczek.
§ 3.*) 1. Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć twórcy:
1) założenia projektowe, obejmujące ........................
w terminie do dnia .......... 19 .... r.,
2) następujące materiały i usługi pomocnicze, których kosztów
nie obejmuje wynagrodzenie twórcy: .....................
....................................................... ,
w terminie do dnia ........... 19 .... r.
2. Zamawiający zobowiązuje się ponadto do następujących
świadczeń niezbędnych do realizacji dzieła:
............................................................
3. Niedotrzymanie przez zamawiającego terminów określonych w
ust. 1 i 2 uprawnia twórcę do żądania przedłużenia terminów
określonych w § 5 co najmniej o okres opóźnienia.
§ 4.*) Twórca zobowiązuje się do wykonania nadzoru
autorskiego w zakresie .....................................
za wynagrodzeniem zł ............. (słownie zł ............)
płatnym ....................................................
Twórca wyraża zgodę na wykonywanie nadzoru w jego imieniu
przez ......................................................
§ 5. 1. Termin przekazania dzieła zamawiającemu strony
ustalają na dzień ............................ 19 ....... r.
2.*) Termin przekazania elementów dodatkowych ...........
§ 6. 1.*) W razie niemożności dotrzymania terminu
określonego w § 5 twórca zawiadomi o tym zamawiającego nie
później niż 14 dni przed upływem tego terminu i zaproponuje
odpowiednie jego przedłużenie, a wówczas zamawiający może
wyznaczyć twórcy stosowny termin dodatkowy.
2.*) Niedotrzymanie przez twórcę terminu określonego w § 5 uprawnia zamawiającego do niezwłocznego odstąpienia od umowy. W razie odstąpienia od umowy z powodu nieprzekazania dzieła w umówionym terminie twórca obowiązany jest zwrócić
zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.
§ 7. Niewykonanie umowy przez twórcę uprawnia zamawiającego do żądania zwrotu wszystkiego, co twórca otrzymał z tytułu umowy. W razie niewykonania umowy przez twórcę z jego winy zamawiający może ponadto żądać odszkodowania.
§ 8. 1.*) Zamawiający zobowiązuje się odebrać dzieło na
koszt własny w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go przez twórcę o gotowości przekazania dzieła.
2. Zamawiający zawiadomi twórcę o swojej decyzji w sprawie przyjęcia dzieła w terminie 14 *) ............ *) dni od przekazania mu dzieła; po upływie tego terminu dzieło będzie uznane za przyjęte bez zastrzeżeń.
3. Jeżeli zamawiający uzależni przyjęcie dzieła od dokonania zmian lub uzupełnień, twórca ustosunkuje się do tych żądań w terminie 7 dni od ich zgłoszenia; po upływie tego terminu warunki zamawiającego będą uznane za przyjęte bez zastrzeżeń.
4. Po dokonaniu żądanych zmian lub uzupełnień i przekazaniu dzieła zamawiającemu stosuje się ponownie ust. 2, z tym że termin wynosi wówczas 7 dni.
§ 9. 1. W razie nieprzyjęcia dzieła zamawiający może
odstąpić od umowy; w takim wypadku przekaże on twórcy pisemne uzasadnienie swojej decyzji.
2. Twórca może odmówić dokonania żądanych zmian lub
uzupełnień i odstąpić od umowy.
3. W wypadkach określonych w ust. 1 l 2 zamawiający wypłaci twórcy 25%*) .......... %*) ustalonego w § 2 wynagrodzenia.
§ 10. Zamawiający zobowiązuje się zabezpieczyć dzieło przed wszelkimi działaniami godzącymi w autorskie dobra osobiste
twórcy.
§ 11.*) 1. Strony ustanawiają następujące kary umowne:
1) za istotne uszkodzenie dzieła zamawiający wypłaci twórcy 50% ustalonego w § 2 wynagrodzenia w terminie ..............
2) za zniszczenie dzieła lub jego utratę zamawiający wypłaci
twórcy ......% ustalonego w § 2 wynagrodzenia w terminie
..................
3) za niedotrzymanie ustalonego w § 5 terminu zamawiający
potrąci twórcy za każdy dzień zwłoki 0,2% ustalonego w §
2 wynagrodzenia, z zastrzeżeniem, że suma potrąceń nie
przekroczy 20% tego wynagrodzenia.
2. Postanowienia ust. 1 nie wyłączają możliwości dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.
§ 12.*) Postanowienia dodatkowe:
............................................................
§ 13. W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają
zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 listopada 1977 r. w sprawie zasad i stawek wynagrodzenia
twórców dzieł plastycznych oraz umów o wykonanie lub
wykorzystanie tych dzieł (Dz. U. Nr 36, poz. 158).
§ 14. Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy
wymagają formy pisemnej.
§ 15. Wszelkie spory mogące wyniknąć z tytułu niniejszej
umowy będą rozstrzygane przez sądy rzeczowo właściwe dla
miejsca zamieszkania twórcy.
§ 16. Umowa zostaje sporządzona w .... jednobrzmiących
egzemplarzach, ..... dla twórcy i ..... dla zamawiającego.
TWÓRCA ZAMAWIAJĄCY
....................... ........................
--------
*) - niepotrzebne skreślić.
1) - w umowie o wykorzystanie dzieła termin "twórca" oznacza
również inną osobę uprawnioną do rozporządzania autorskim
prawem majątkowym.
2) - umowa o wykonanie projektu wstępnego ogranicza się do §
l ust. 1 pkt 1, § 2, 5, 10 i 12-16.
3) - w przypadku umów w zakresie konserwacji dzieł sztuki,
rozliczanych na podstawie tabeli K Rewaloryzacja działu
VIII załącznika nr 2 do rozporządzenia, których
realizacja trwa dłużej niż rok, wyrazy "stawki
podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła"
zastępuje się wyrazami "średniej stawki podstawowej".
- zmieniony przez § 1 lit. A) rozporządzenia z dnia 23 września 1983 r. (Dz.U.83.58.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1983 r. Zmiany dotyczące podwyższenia wynagrodzeń wynikające z § 1 lit. A) pkt 1, pkt 3 lit. a) tiret pierwsze i lit. c) tiret pierwsze wymienionego rozporządzenia nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
- zmieniony przez § 1 lit. B) rozporządzenia z dnia 23 września 1983 r. (Dz.U.83.58.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1983 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1977.36.158 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zasady i stawki wynagrodzenia twórców dzieł plastycznych oraz umowy o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł. |
Data aktu: | 11/11/1977 |
Data ogłoszenia: | 14/12/1977 |
Data wejścia w życie: | 01/12/1977, 14/12/1977 |