Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 7 maja 1983 r.
w sprawie trybu powoływania, składu i szczegółowego zakresu działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Komisje do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi:
1)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, zwane dalej "komisjami wojewódzkimi" - powołują wojewodowie oraz prezydenci miast stopnia wojewódzkiego,
2)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia podstawowego, zwane dalej "komisjami terenowymi" - powołują prezydenci miast stopnia podstawowego; naczelnicy miast, dzielnic, gmin oraz miast i gmin.
2.
Organy administracji państwowej, o których mowa w ust. 1, ustalają skład komisji, regulamin określający szczegółowo tryb ich działania oraz preliminarz wydatków komisji.
3.
W uzasadnionych wypadkach terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego mogą w ramach współdziałania powoływać komisje wspólne dla obszaru sąsiadujących ze sobą dwóch lub więcej gmin oraz miasta i gmin.
§  2.
1.
W skład komisji wojewódzkich wchodzą:
1)
jako przewodniczący wicewojewoda (wiceprezydent miasta stopnia wojewódzkiego),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele zarządu wojewódzkiego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego, zarządu wojewódzkiego Towarzystwa Trzeźwości Transportowców oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutki,
c)
przedstawiciel komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy jednostek organizacyjnych urzędu wojewódzkiego (urzędu miasta) do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, zdrowia i opieki społecznej, oświaty i wychowania, spraw społeczno-administracyjnych oraz zatrudnienia i spraw socjalnych.
2.
W skład komisji terenowej wchodzą:
1)
jako przewodniczący prezydent miasta, naczelnik miasta, dzielnicy, gminy, miasta i gminy lub osoba zastępująca prezydenta (naczelnika),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości oraz przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele miejskiego, gminnego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutkom,
c)
przedstawiciel właściwej terenowo jednostki Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy komórek organizacyjnych urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, spraw społeczno-administracyjnych, oświaty i wychowania oraz zatrudnienia.
3.
W skład komisji wymienionych w ust. 1 i 2 mogą wchodzić również przedstawiciele sądu, innych organów i instytucji, zakładów pracy oraz organizacji politycznych i społecznych.
§  3.
Do zadań komisji wojewódzkich należy w szczególności:
1)
przygotowywanie do planów społeczno-gospodarczych wniosków dotyczących:
a)
tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania napojów alkoholowych,
b)
działalności wychowawczej i informacyjnej,
c)
ograniczenia dostępności alkoholu,
d)
leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu,
e)
zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania napojów alkoholowych i ich usuwania,
2)
inicjowanie przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
3)
współdziałanie i popieranie działalności terenowych organów administracji państwowej i organizacji społecznych w zakresie krzewienia trzeźwości i abstynencji oraz udzielanie im pomocy,
4)
opiniowanie projektów dotyczących liczby miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu sprzedaży w miastach i gminach województwa,
5)
projektowanie zakresu i sposobu wykorzystywania środków funduszu przeciwalkoholowego,
6)
ocena działań podejmowanych przez terenowe organy administracji państwowej, zakłady pracy i organizacje społeczne oraz przygotowywanie wniosków w tym zakresie.
§  4.
Do zadań komisji terenowych należą odpowiednio sprawy wymienione w § 3, a ponadto:
1)
współdziałanie z terenowymi organami administracji państwowej i organizacjami społecznymi, a także organami samorządu mieszkańców w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
2)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących wprowadzenia regulaminowego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych,
3)
ocena działalności izb wytrzeźwień oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
4)
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i rozmów w sprawach osób nadużywających alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom,
5)
kierowanie na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego osób, które w związku z nadużywaniem napojów alkoholowych powodują rozkład pożycia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny,
6)
kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
7)
udzielanie pomocy kuratorom sądowym wykonującym nadzór nad osobami poddanymi leczeniu odwykowemu na podstawie orzeczenia sądowego.
§  5.
Komisje rozpatrują sprawy na posiedzeniach w obecności przynajmniej połowy liczby członków. O przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego oraz rozmów, o których mowa w § 4 pkt 4, komisja rozstrzyga w składzie co najmniej trzyosobowym.
§  6.
Przewodniczący komisji mogą zapraszać do udziału w pracach komisji osoby nie będące ich członkami.
§  7.
Komisja terenowa może upoważnić osoby nie będące ich członkami do przeprowadzania wywiadów środowiskowych oraz wykonywania czynności przygotowawczych, związanych z działalnością komisji. Osoby te mogą brać udział w posiedzeniach komisji. Zakres wywiadu środowiskowego ustala komisja.
§  8.
W celu realizacji swych zadań komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywających alkoholu, w szczególności od jednostek Milicji Obywatelskiej, izby wytrzeźwień oraz zakładów pracy.
§  9.
Terenowe organy administracji państwowej zapewniają obsługę biurową oraz inne środki niezbędne do działania komisji.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 kwietnia 1961 r. w sprawie komisji społeczno-lekarskich do spraw przymusowego leczenia alkoholików (Dz. U. Nr 22, poz. 109).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 maja 1983 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.25.107

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.
Data aktu: 07/05/1983
Data ogłoszenia: 12/05/1983
Data wejścia w życie: 13/05/1983