RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 2 grudnia 1972 r. została sporządzona w Genewie Międzynarodowa konwencja o bezpiecznych kontenerach (KBK).
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że wymieniona konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 15 listopada 1979 r.
(Tekst konwencji zawiera załącznik do niniejszego numeru).
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA
o bezpiecznych kontenerach (KBK),
Preambuła
Umawiające się Strony,
uznając potrzebę utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa życia ludzkiego przy manipulowaniu kontenerami, ich piętrzeniu i transporcie,
świadome potrzeby ułatwiania międzynarodowego transportu kontenerowego,
uznając z związku z tym korzyści płynące z ustalenia wspólnych wymagań międzynarodowych w sprawach bezpieczeństwa,
biorąc po uwagę, że cel ten najlepiej można osiągnąć przez zawarcie konwencji,
postanowiły ustalić wymagania dotyczące konstrukcji dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas manipulowania kontenerami, ich piętrzenia i transportu w trakcie normalnych operacji i w tym celu
uzgodniły, co następuje:
Ogólne zobowiązanie wynikające z niniejszej konwencji
Umawiające się Strony zobowiązują się wprowadzić w życie postanowienia niniejszej konwencji i załączników do niej, stanowiących jej integralną część.
Definicje
W rozumieniu niniejszej konwencji, jeżeli nie przewidziano inaczej:
a) o charakterze trwałym i wystarczająco mocne, aby mogło być wielokrotnie użyte;
b) zaprojektowane specjalnie do ułatwiania przewozu ładunków jednym lub kilkoma rodzajami środków transportu, bez potrzeby przeładunków pośrednich;
c) zaprojektowane tak, aby mogło być zamocowane oraz aby można nim było łatwo manipulować, i w tym celu wyposażone w naroża zaczepowe;
d) o takich rozmiarach, że powierzchnia zawarta między czterema zewnętrznymi dolnymi narożami wynosi;
i) co najmniej 14 m2 (150 stóp kwadratowych) lub
ii) co najmniej 7 m2 (75 stóp kwadratowych), jeżeli jest wyposażone w górne naroża zaczepowe;
określenie "kontener" nie obejmuje ani pojazdów, ani opakowań, jednakże kontenery przewożone na podwoziach są objęte tym określeniem.
Zastosowanie
Próby, przeglądy, uznawanie i utrzymanie
Przyjęcie uznania
Kontrola
Podpisanie, ratyfikacja, przyjęcie, zatwierdzenie i przystąpienie
Wejście w życie
a) uważane za stronę zmienionej konwencji lub
b) uważane za stronę nie zmienionej konwencji w stosunku do każdej strony konwencji nie związanej daną poprawką.
Postępowanie przy wprowadzaniu poprawek do którejkolwiek lub kilku części niniejszej konwencji
a) Na wniosek Umawiającej się Strony każda proponowana przez nią poprawka do niniejszej konwencji będzie rozpatrzona przez Organizację. Jeżeli poprawka zostanie przyjęta większością dwóch trzecich obecnych i głosujących w Komitecie Bezpieczeństwa na Morzu Organizacji, do uczestnictwa w którym i głosowania będą zaproszone wszystkie Umawiające się Strony, to taka poprawka będzie podana do wiadomości wszystkim członkom Organizacji i wszystkim Umawiającym się Stronom co najmniej na sześć miesięcy przed rozpatrzeniem jej przez Zgromadzenie Organizacji. Każda Umawiająca się Strona nie będąca członkiem Organizacji ma prawo do wzięcia udziału i głosowania w Zgromadzeniu przy rozpatrywaniu poprawki.
b) Jeżeli poprawka zostanie przyjęta większością dwóch trzecich obecnych i głosujących w Zgromadzeniu i jeżeli taka większość obejmuje dwie trzecie Umawiających się Stron obecnych i głosujących, to zostanie ona podana do wiadomości przez Sekretarza Generalnego wszystkim Umawiającym się Stronom w celu jej przyjęcia.
c) Taka poprawka wejdzie w życie po upływie dwunastu miesięcy od daty jej przyjęcia przez dwie trzecie Umawiających się Stron. Wejdzie ona w życie w stosunku do wszystkich Umawiających się Stron, z wyjątkiem tych, które, zanim poprawka weszła w życie, złożyły oświadczenie, że nie przyjmują tej poprawki.
Na wniosek Umawiającej się Strony, poparty przez co najmniej jedną trzecią Umawiających się Stron, Sekretarz Generalny zwoła konferencję, na którą zostaną zaproszone państwa wymienione w artykule VII.
Postępowanie szczególne przy wprowadzaniu poprawek do załączników
Wypowiedzenie
Wygaśnięcie
Niniejsza konwencja utraci moc, jeżeli w dowolnym okresie dwunastu kolejnych miesięcy liczba Umawiających się Stron wyniesie mniej niż pięć.
Rozstrzyganie sporów
Zastrzeżenia
a) zmienia dla Umawiającej się Strony, która je zgłosiła, postanowienia niniejszej konwencji, do których się ono odnosi, w granicach tego zastrzeżenia oraz;
b) zmienia te postanowienia w takiej samej mierze dla innych Umawiających się Stron w ich stosunkach z Umawiającą się Stroną, która zgłosiła zastrzeżenie.
Zawiadomienie
Oprócz zawiadomień i informacji przewidzianych w artykułach IX, X i XIV Sekretarz Generalny przekaże wszystkim państwom, o których mowa w artykule VII, zawiadomienia o:
a) podpisaniu, ratyfikacjach, przyjęciach, zatwierdzeniach i przystąpieniach, zgodnie z artykułem VII;
b) datach wejścia w życie niniejszej konwencji zgodnie z artykułem VIII;
c) dacie wejścia w życie poprawek do niniejszej konwencji zgodnie z artykułami IX i X;
d) wypowiedzeniach zgodnie z artykułem XI;
e) wygaśnięciu niniejszej konwencji zgodnie z artykułem XII.
Teksty autentyczne
Oryginał niniejszej konwencji, którego teksty w językach chińskim, angielskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim są jednakowo autentyczne, będzie złożony u Sekretarza Generalnego, który przekaże uwierzytelnione kopie wszystkim państwom, o których mowa w artykule VII.
Na dowód czego niżej popisani pełnomocnicy, należycie w tym celu upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą konwencję.
Sporządzono w Genewie dnia drugiego grudnia tysiąc dziewięćset siedemdziesiątego drugiego roku.
PRZEPISY O PRÓBACH, PRZEGLĄDACH, UZNAWANIU i UTRZYMANIU KONTENERÓW
wspólne dla wszystkich systemów uznawania
Tabliczka uznania kontenera za bezpieczny
- "UZNANIE KONTENERA ZA BEZPIECZNY ZGODNIE Z KBK"
- kraj uznania oraz dane świadectwa uznania,
- data (miesiąc i rok) wykonania,
- numer identyfikacyjny kontenera nadany przez producenta lub w przypadku istniejących kontenerów, których numery nie są znane, numer nadany przez administrację,
- maksymalna masa brutto (kilogramy i funty),
- dopuszczalne obciążenie przy piętrzeniu przy 1,8 g (kilogramy i funty),
- obciążenie w czasie próby sztywności poprzecznej (kilogramy i funty),
b) Na tabliczce należy pozostawić puste miejsce na wstawienie wartości (współczynników) wytrzymałości ściany czołowej lub bocznej zgodnie z prawidłem 1 ust. 3 oraz załącznikiem II, próby 6 i 7.
Na tabliczce należy także zarezerwować puste miejsca na daty (miesiąc i rok) pierwszego i następnych przeglądów kontenerów podczas eksploatacji.
Prawidło 2
Utrzymanie
Przepisy dotyczące uznawania nowych kontenerów wykonanych zgodnie z typem konstrukcji
Uznawanie nowych kontenerów
W celu uznania kontenerów za bezpieczne, zgodnie z niniejszą konwencją, wszystkie nowe kontenery powinny spełniać wymagania podane w załączniku II.
Prawidło 4
Uznawanie typu konstrukcji
W razie złożenia wniosku o uznanie kontenerów, administracja rozpatrzy projekt i będzie obecna przy próbach prototypu kontenera, aby upewnić się, że kontenery będą spełniać wymagania podane w załączniku II. Przy zadowalających wynikach administracja pisemnie zawiadomi zgłaszającego, że kontener spełnia wymagania niniejszej konwencji; zawiadomienie to uprawnia producenta do umieszczania tabliczek uznania kontenera za bezpieczny na każdym kontenerze z serii typu konstrukcji.
Prawidło 5
Postanowienia dotyczące uznawania typu konstrukcji
a) przedstawiał administracji dowolne kontenery danego typu konstrukcji, które administracja zechce poddać oględzinom;
b) zawiadamiał administrację o każdej zmianie konstrukcji lub opisu i będzie oczekiwał na jej zatwierdzenie przed umieszczeniem na kontenerze tabliczki uznania kontenera za bezpieczny;
c) umieszczał tabliczkę uznania kontenera za bezpieczny na każdym kontenerze z serii uznanego typu konstrukcji, ale nie żadnym innym;
d) prowadził wykaz kontenerów wyprodukowanych stosownie do uznanego typu konstrukcji; wykaz ten będzie zawierał co najmniej numery identyfikacyjne producenta, daty dostawy oraz nazwiska i adresy klientów, którym dostarczane są kontenery.
Prawidło 6
Kontrola podczas produkcji
W celu zapewnienia produkcji seryjnej kontenerów tego samego typu konstrukcji zgodnie z zatwierdzonym projektem administracja podda oględzinom lub próbom we wszystkich etapach produkcji seryjnej danego typu konstrukcji tyle kontenerów, ile uzna za stosowne.
Prawidło 7
Zawiadamianie administracji
Producent zawiadomi administrację przed rozpoczęciem produkcji o każdej nowej serii kontenerów, jakie ma zamiar produkować zgodnie z uznanym typem konstrukcji.
Przepisy dotyczące uznawania nowych pojedynczych kontenerów
Uznawanie pojedynczych kontenerów
Pojedyncze kontenery mogą uzyskać uznanie, jeżeli administracja po oględzinach i uczestnictwie przy próbach dojdzie do przekonania, że kontener spełnia wymagania niniejszej konwencji; administracja, jeżeli będzie o tym przekonana, zawiadomi pisemnie zgłaszającego o uznaniu i to zawiadomienie uprawnia go do umieszczenia na danym kontenerze tabliczki uznania kontenera za bezpieczny.
Przepisy dotyczące uznawania istniejących kontenerów
Uznawanie istniejących kontenerów
a) datę i miejsce wykonania;
b) numer identyfikacyjny kontenera, jeśli okaże się dostępny;
c) maksymalną masę brutto;
d)
i) zaświadczenie, że kontener tego typu był bezpiecznie eksploatowany w transporcie morskim lub lądowym w okresie co najmniej dwóch lat, albo
ii) zaświadczenie zapewniające administrację, że kontener został zbudowany zgodnie z typem konstrukcji, który był poddany próbom, i okazało się, że spełnia warunki techniczne określone w załączniku II, z wyjątkiem warunków technicznych odnoszących się do prób wytrzymałości ściany czołowej i ściany bocznej, albo
iii) zaświadczenie, że kontener został wykonany zgodnie z normami, które w opinii administracji są równorzędne z warunkami technicznymi określonymi w załączniku II, z wyjątkiem warunków technicznych odnoszących się do prób wytrzymałości ściany czołowej i ściany bocznej;
e) dopuszczalne obciążenie przy piętrzeniu przy 1,8 g (kilogramy i funty) i
f) inne dane, które są wymagane w odniesieniu do tabliczki uznania kontenera za bezpieczny,
to administracja po zbadaniu sprawy zawiadomi pisemnie właściciela, czy uznanie zostało przyznane; jeżeli tak, to zawiadomienie upoważnia właściciela do umieszczenia tabliczki uznania kontenera za bezpieczny, po uprzednim przeglądzie danego kontenera przeprowadzonym zgodnie z prawidłem 2.
DODATEK
Tabliczka uznania kontenera za bezpieczny, zgodna z niżej przedstawionym wzorem, powinna być trwała, odporna na korozję, ognioodporna, o kształcie prostokątnym, o wymiarach co najmniej 200 x 100 mm. Wyrazy "CSC safety approval" o wysokości wynoszącej co najmniej 8 mm oraz wszystkie pozostałe wyrazy i liczby o wysokości wynoszącej co najmniej 5 mm powinny być wytłoczone, wyryte lub uwidocznione na powierzchni tabliczki w trwały i wyraźny sposób.
CSC SAFETY APPROVAL
(pominięty)
WYMAGANIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA KONSTRUKCJI ORAZ PRÓBY
Przy ustalaniu wymagań niniejszego załącznika założono, że na wszystkich etapach użytkowania kontenerów siły będące wynikiem przemieszczania, ustawiania, piętrzenia i działania masy obciążonego kontenera oraz siły zewnętrzne nie będą przekraczać obciążeń zaprojektowanych dla danego kontenera. W szczególności przyjęto następujące założenia:
a) kontener powinien być tak obciążony, aby nie był narażony na działanie sił większych niż te, na które został zaprojektowany;
b) obciążenie wewnątrz kontenera powinno być rozłożone zgodnie z przyjętą praktyką handlową, tak żeby nie oddziaływało na kontener siłami większymi od tych, na które został zaprojektowany.
Konstrukcja
Obciążenia próbne i sposób przeprowadzania prób
Tam gdzie jest to możliwe ze względu na konstrukcję kontenera, do wszystkich typów kontenerów poddawanych próbom mają zastosowanie następujące obciążenia próbne i sposób przeprowadzania prób:
1. PODNOSZENIE |
Kontener z przepisowym obciążeniem wewnętrznym należy podnosić w taki sposób, aby siły przyspieszenia nie miały większego znaczenia. Po podniesieniu kontener należy pozostawić w zawieszeniu przez pięć minut i następnie opuścić go na ziemię.
A. PODNOSZENIE ZA NAROŻA ZACZEPOWE
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Obciążenie równomiernie rozłożone, tak że łączna masa kontenera i ładunku próbnego równa się 2 R.
Siły zewnętrzne
Siły wystarczające do podniesienia łącznej masy 2R w przepisowy sposób (w kolumnie "SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB").
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
i) Podnoszenie za górne naroża zaczepowe:
Kontenery o długości (nominalnej) większej niż 3 000 mm (10 stóp) należy podnosić przykładając siły podnoszące pionowo do wszystkich czterech górnych naroży zaczepowych.
Kontenery o długości (nominalnej) 3 000 mm (10 stóp) oraz mniejszej należy podnosić przykładając siły podnoszące do wszystkich górnych naroży zaczepowych w taki sposób, żeby kąt między każdym urządzeniem podnoszącym a pionem wynosił 30 °.
ii) Podnoszenie za dolne naroża zaczepowe:
Siły podnoszące kontener powinny być przyłożone tylko do dolnych naroży zaczepowych. Siły podnoszące powinny tworzyć następujące kąty z poziomem: 30° dla kontenerów o długości (nominalnej) 12 000 mm (40 stóp) lub większej;
37° dla kontenerów o długości (nominalnej) 9 000 mm (30 stóp) i większej, lecz poniżej długości (nominalnej) 12 000 mm (40 stóp);
45° dla kontenerów o długości (nominalnej) 6 000 mm (20 stóp) i większej, lecz poniżej długości (nominalnej) 9 000 mm (30stóp);
60° dla kontenerów o długości (nominalnej) mniejszej niż 6 000 mm (20 stóp).
B. PODNOSZENIE INNYMI DODATKOWYMI SPOSOBAMI
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Obciążenie równomiernie rozłożone, tak że łączna masa kontenera i ładunku próbnego równa się 1,25 R.
Siły zewnętrzne:
Siły wystarczające do podniesienia łącznej masy 1,25 R w przepisowy sposób (w kolumnie "SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB").
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
i) Podnoszenie za kieszenie dla wideł wózków podnośnikowych:
Kontener należy ustawić na belkach leżących w tej samej płaszczyźnie poziomej; każda z nich powinna być umieszczona wewnątrz jednej kieszeni dla wideł używanej do podnoszenia obciążonego kontenera. Belki powinny mieć szerokość równą szerokości wideł wózków podnośnikowych stosowanych do manipulowania kontenerami i powinny wchodzić w głąb kieszeni dla wideł na głębokość 75% długości tych kieszeni.
ii) Podnoszenie za pomocą wózka okraczającego:
Kontener należy ustawić na czterech wypoziomowanych podkładkach umieszczonych pod każdym podcięciem do podnoszenia wózkiem okraczającym. Podkładki powinny mieć takie same wymiary jak powierzchnia podnoszenia ramion chwytnych wózków okraczających, stosowanych do manipulowania kontenerami.
iii) Inne sposoby:
Jeżeli kontenery zaprojektowano do podnoszenia w stanie obciążonym każdym innym sposobem, nie wymienionym pod lit. A lub B i) oraz ii), należy je także poddać próbom z obciążeniem wewnętrznym i siłami zewnętrznymi, które reprezentowałyby warunki przyspieszenia występującego przy stosowaniu danego sposobu.
2. PIĘTRZENIE |
1. W warunkach występujących w transporcie międzynarodowym, gdzie maksymalne siły przyspieszenia pionowego różnią się znacznie od 1,8 g i gdzie kontener musi niezawodnie i skutecznie wytrzymać takie warunki transportu, obciążenie spowodowane piętrzeniem może się zmieniać przez odpowiednie dobieranie sił przyspieszenia.
2. Po zakończeniu tej próby z wynikiem pozytywnym dla kontenera można określić nominalną, przykładaną z góry, statyczną masę przy piętrzeniu, którą należy wykazać na tabliczce uznania kontenera za bezpieczny w rubryce "Dopuszczalne obciążenie przy piętrzeniu przy 1,8 g (kilogramy i funty)".
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Obciążenie równomiernie rozłożone, tak że łączna masa kontenera i ładunku próbnego równa się 1,8 R.
Siły zewnętrzne:
Wystarczające, aby każde z czterech górnych naroży zaczepowych było poddane obciążeniu skierowanemu pionowo w dół i równemu: 1/4x1,8x dopuszczalna przykładana z góry statyczna masa przy piętrzeniu.
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Kontenery z przepisowym obciążeniem wewnętrznym należy ustawić dolnymi narożami zaczepowymi lub ekwiwalentnymi urządzeniami na czterech wypoziomowanych podkładkach, które z kolei opierają się na poziomej płaszczyźnie o twardej nawierzchni.
Podkładki powinny być ustawione dokładnie pod narożami i w przybliżeniu odpowiadać ich wymiarom.
Siły zewnętrzne powinny być przyłożone do każdego naroża zaczepowego poprzez odpowiednie próbne naroża zaczepowe lub podkładki o tych samych wymiarach w płaszczyźnie poziomej. Próbne naroża zaczepowe lub podkładki powinny być przesunięte względem górnych naroży zaczepowych kontenera o 25 mm (1 cal) w poprzek i o 38 mm (1 1/2 cala) wzdłuż kontenera.
3.OBCIĄŻENIA SKUPIONE a) NA DACHU |
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Brak
Siły zewnętrzne
Obciążenie skupione równe 300 kg (660 funtów) równomiernie rozłożone na powierzchni o wymiarach 600 mm x 300 mm (24 cale x 12 cali).
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Siły zewnętrzne powinny być przyłożone prostopadle z góry na dół do zewnętrznej powierzchni dachu w jego najsłabszej części.
3.OBCIĄŻENIA SKUPIONE b) NA PODŁODZE |
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Dwa obciążenia skupione, każde po 2730 kg (6000 funtów) i każde przyłożone do podłogi kontenera poprzez powierzchnię styku 142 cm2 (22 cale kwadratowe).
Siły zewnętrzne:
Brak.
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Przy próbie kontener należy ustawić na czterech wypoziomowanych podporach umieszczonych pod jego czterema dolnymi narożami zaczepowymi w taki sposób, aby konstrukcja dna mogła się swobodnie uginać.
Urządzenia próbne obciążone masą 5460 kg (12 000 funtów), to jest 2730 kg (6 000 funtów) na każdą z dwóch płaszczyzn o powierzchni styku przy obciążeniu wynoszącym 284 cm2 (44 cale kwadratowe), to jest 142 cm2 (22 cale kwadratowe) na każdą z płaszczyzn o szerokości 180 mm (7 cali) rozstawionych na długość 760 mm (30 cali), licząc od środka powierzchni styku, należy przemieszczać po całej powierzchni podłogi kontenera.
4. PRÓBA SZTYWNOŚCI POPRZECZNEJ |
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Brak.
Siły zewnętrzne:
Wystarczające do odkształcenia konstrukcji czołowych w stosunku do konstrukcji bocznych kontenera. Siły powinny być równe tym, na które kontener był zaprojektowany.
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Pusty kontener należy ustawić na czterech wypoziomowanych podporach umieszczonych pod jego dolnymi narożami zaczepowymi i zabezpieczyć od przemieszczeń bocznych i pionowych za pomocą urządzeń kotwiczących tak umieszczonych, żeby zabezpieczenie od bocznych przemieszczeń działało tylko na dolne naroża, leżące po przekątnej w stosunku do tych, do których przykładane są siły.
Siły zewnętrzne należy przykładać jednocześnie lub oddzielnie do górnych naroży zaczepowych, leżących przy jednej ścianie bocznej kontenera, równoległe do podstawy i płaszczyzn konstrukcji czołowych kontenera. Siły należy przykładać początkowo w stronę górnych naroży zaczepowych, a następnie w kierunku przeciwnym. W przypadku kontenerów o ścianach czołowych symetrycznych względem ich osi pionowych wystarczy przeprowadzić próbę dla jednej strony, lecz jeśli ściany czołowe są niesymetryczne, należy przeprowadzić próbę oddzielnie dla każdej ze stron.
5. ZAMOCOWANIE W KIERUNKU WZDŁUŻNYM (PRÓBA STATYCZNA) |
Podczas projektowania i budowy kontenerów należy mieć na uwadze, że kontenery podczas transportu lądowymi środkami komunikacji mogą być narażone na przyspieszenia 2 g działające poziomo w kierunku wzdłużnym.
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Obciążenie równomiernie rozłożone, tak że łączna masa kontenera i ładunku próbnego jest równa maksymalnej masie brutto, czyli wartości znamionowej R.
Siły zewnętrzne:
Wystarczające, aby poddać każdy z boków kontenera wzdłużnym obciążeniom ściskającym i rozciągającym o wielkości R, to jest łącznemu obciążeniu 2 R, działającemu na podstawę kontenera jako całości.
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Kontener z przepisowym obciążeniem wewnętrznym należy zabezpieczyć od wzdłużnych przemieszczeń przez zamocowanie dwóch dolnych naroży zaczepowych lub ekwiwalentnych urządzeń z jednej strony czołowej do odpowiednich punktów kotwiczenia.
Siły zewnętrzne należy przykładać najpierw w kierunku punktów kotwiczenia, a następnie w kierunku przeciwnym. Próbie należy poddać obie strony kontenera.
6. ŚCIANY CZOŁOWE |
Ściany czołowe powinny być zdolne do przenoszenia obciążenia nie mniejszego niż 0,4 maksymalnej masy ładunku. Jeżeli jednak ściany czołowe były zaprojektowane do przenoszenia obciążenia mniejszego lub większego niż 0,4 maksymalnej masy ładunku, taki współczynnik wytrzymałości powinien być podany na tabliczce uznania kontenera za bezpieczny zgodnie z załącznikiem I, prawidło 1.
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Wystarczające do poddania wewnętrznej strony ściany czołowej równomiernie rozłożonemu obciążeniu 0,4 P lub takiemu innemu obciążeniu, na które kontener mógł być zaprojektowany.
Siły zewnętrzne:
Brak.
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Przepisowe obciążenie wewnętrzne należy przykładać w następujący sposób:
Próbie należy poddać obie ściany czołowe kontenera, chyba że konstrukcja obu ścian jest identyczna; wtedy wystarczy poddać próbie jedną z nich. Ściany czołowe kontenerów mających ściany boczne, lecz nie mających drzwi w ścianie lub ścianach bocznych, mogą być poddawane próbie oddzielnie lub jednocześnie.
Ściany czołowe kontenerów nie mających ścian bocznych lub mających drzwi w ścianach bocznych należy poddawać próbom oddzielnie. Jeżeli ściany czołowe poddawane są próbom oddzielnie, to reakcje od sił przyłożonych do ścian czołowych powinny być przenoszone przez podstawę kontenera.
7. ŚCIANY BOCZNE |
Ściany boczne powinny być zdolne do przenoszenia obciążenia nie mniejszego niż 0,6 maksymalnej masy ładunku. Jeżeli jednak ściany boczne były zaprojektowane do przenoszenia obciążenia mniejszego lub większego niż 0,6 maksymalnej masy ładunku, taki współczynnik wytrzymałości powinien być podany na tabliczce uznania kontenera za bezpieczny zgodnie z załącznikiem I, prawidło 1.
OBCIĄŻENIA PRÓBNE I PRZYKŁADANE SIŁY
Obciążenie wewnętrzne:
Wystarczające, aby poddać wewnętrzną stronę ściany bocznej równomiernie rozłożonemu obciążeniu 0,6 P lub takiemu innemu obciążeniu, na które kontener mógł być zaprojektowany.
Siły zewnętrzne:
Brak.
Przepisowe obciążenie wewnętrzne należy przykładać w następujący sposób:
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PRÓB
Próbie należy poddać obie ściany boczne kontenera, chyba że konstrukcja obu ścian jest identyczna; wtedy wystarczy poddać próbie jedną z nich. Ściany boczne należy poddawać próbie oddzielnie, a reakcje od obciążenia wewnętrznego powinny być przenoszone przez naroża zaczepowe lub urządzenia ekwiwalentne. Kontenery nie mające dachu należy poddawać próbie w takim stanie, dla którego zostały one zaprojektowane, na przykład ze zdejmowalnymi elementami dachowymi założonymi na miejscu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1984.24.118 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Międzynarodowa konwencja o bezpiecznych kontenerach. Genewa.1972.12.02. |
Data aktu: | 02/12/1972 |
Data ogłoszenia: | 30/04/1984 |
Data wejścia w życie: | 14/01/1981 |