Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA - KIEROWNIKA URZĘDU GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 lipca 1984 r.
w sprawie ustalania składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

Na podstawie art. 46 § 1 i art. 47 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318 oraz z 1977 r. Nr 8, poz. 31) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają skład załóg niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do członków załóg polskich statków morskich, z wyjątkiem:
1)
jednostek pływających Marynarki Wojennej, Wojsk Ochrony Pogranicza i Milicji Obywatelskiej,
2)
morskich statków sportowych.
§  3.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających długie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
kapitan,
2)
starszy lub I oficer,
3)
dwóch oficerów wachtowych,
4)
I radiooficer,
5)
starszy lub I oficer mechanik,
6)
I lub II oficer mechanik,
7)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
8)
I oficer elektryk,
9)
trzech starszych marynarzy,
10)
trzech marynarzy,
11)
trzech motorzystów,
12)
kucharz.
§  4.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających krótkie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi, skład załogi:
1)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie trójwachtowym:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych marynarzy,
j)
trzech marynarzy,
k)
motorzysta - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
2)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie dwuwachtowym, skład załogi może być zmniejszony o następujące stanowiska:
a)
jednego oficera wachtowego,
b)
jednego oficera mechanika wachtowego,
c)
jednego starszego marynarza,
d)
jednego marynarza,
e)
jednego motorzysty - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM).
§  5.
Dla statków rybackich ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
dla statków o pojemności brutto powyżej 800 TR:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
h)
I oficer elektryk,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów,
l)
kucharz.
2)
dla statków o pojemności brutto powyżej 500 TR do 800 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
I oficer mechanik,
f)
II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
3)
dla statków o pojemności powyżej 200 TR do 500 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
I radiooficer,
d)
I oficer mechanik,
e)
II oficer mechanik,
f)
dwóch starszych rybaków,
g)
dwóch rybaków,
h)
motorzysta.
§  6.
Skład załogi, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi statków:
1)
rybackich o pojemności brutto do 200 TR,
2)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową,
3)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową i przekraczających jej granice,
4)
pełniących pogotowie ratownicze,
5)
odbywających podróże próbne,

ustala urząd morski na wniosek armatora.

§  7.
Na statkach, na których odrębne przepisy tego wymagają, ustanawia się dodatkowe stanowiska:
1)
zaworowego,
2)
oficera pożarowego,
3)
starszego strażaka okrętowego,
4)
strażaka okrętowego.
§  8.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych urząd morski:
1)
może ustanowić stanowisko starszego oficera zamiast stanowiska I oficera albo dodatkowe stanowisko starszego oficera,
2)
może ustanowić stanowisko I oficera mechanika zamiast stanowiska II oficera mechanika albo dodatkowe stanowisko I oficera mechanika,
3)
może ustanowić dodatkowe stanowisko II radiooficera,
4)
może ustalić na jedną podróż inny niż określony w rozporządzeniu niezbędny skład załogi, jeżeli względy bezpieczeństwa żeglugi nie stoją temu na przeszkodzie,
5)
uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź szczególne warunki obsługi danego statku albo inne istotne czynniki - może ustalić odpowiednio mniejszy lub większy niezbędny skład załogi lub określić inne kwalifikacje członków tej załogi.
§  9.
Urząd morski może wyrazić zgodę na zmniejszenie składu załogi statku o stanowisko I radiooficera na statkach, co do których umowy międzynarodowe dopuszczają taką możliwość, pod warunkiem, że kapitan lub jeden z oficerów specjalności pokładowej posiada świadectwo radiotelefonisty wymagane odrębnymi przepisami.
§  10.
Skład załogi, niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich (bezpieczną obsługę) - potwierdza urząd morski:
1)
wydaniem "Certyfikatu bezpiecznej obsługi" według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia albo
2)
w karcie bezpieczeństwa.
§  11.
Skład załogi statku nie związanej bezpośrednio z bezpieczeństwem żeglugi ustala armator.
§  12.
W rozumieniu rozporządzenia:
1)
krótką podróżą międzynarodową jest taka podróż międzynarodowa, w czasie której statek nie oddala się więcej niż 200 mil morskich od portu lub miejsca, w którym pasażerowie i załoga mogą znaleźć bezpieczne schronienie, przy czym odległość pomiędzy ostatnim odwiedzonym portem kraju rozpoczęcia podróży a końcowym portem przeznaczenia nie przekracza 600 mil morskich,
2)
długą podróżą międzynarodową jest podróż międzynarodowa inna niż określona w pkt 1.
§  13.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 49 Ministra Żeglugi z dnia 18 czerwca 1964 r. w sprawie obsady etatowej morskich statków handlowych w żegludze międzynarodowej,
2)
rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 30 stycznia 1971 r. w sprawie ustalania składu załóg statków morskich uprawiających żeglugę krajową (Dz. U. Nr 3, poz. 37).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ OBSŁUGI

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.43.229

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
Data aktu: 30/07/1984
Data ogłoszenia: 07/09/1984
Data wejścia w życie: 07/09/1984