Szczegółowy tryb i zasady zlecania zamówień rządowych do 1990 r. oraz ich realizacja.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 września 1987 r.
w sprawie szczegółowego trybu i zasad zlecania zamówień rządowych do 1990 r. oraz ich realizacji.

Na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. z 1987 r. Nr 4, poz. 26) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Przedmiotem zamówień rządowych może być:
1)
realizacja zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
realizacja inwestycji,
3)
dostawa materiałów, wyrobów oraz świadczenie usług, wymienionych w wykazach zamówień rządowych ustalanych przez Radę Ministrów i stanowiących integralną część centralnych planów rocznych.
2.
Projekty wykazów zamówień rządowych opracowują i przedstawiają Radzie Ministrów:
1)
Przewodniczący Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, na wniosek Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
2)
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  2.
Realizacja zamówień rządowych następuje na podstawie umów zawieranych między jednostkami zamawiającymi a wykonawcami.
§  3.
Jednostkami zamawiającymi są organy administracji państwowej lub jednostki organizacyjne określone w § 7 ust. 2, § 10 ust. 1 i § 14 ust. 1.
§  4.
1.
Wykonawcy zamówień rządowych korzystają z preferencji finansowych i gwarancji zaopatrzeniowych na paliwa, energię, surowce i materiały, określonych w rozporządzeniu i w odrębnych przepisach.
2.
Wykonawcy zamówień rządowych mogą przekazywać jednostkom współpracującym część przysługujących im korzyści i środków wynikających z preferencji finansowych, o których mowa w ust. 1.
§  5.
Roczne informacje o realizacji zamówień rządowych składają Radzie Ministrów:
1)
Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń - w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1,
2)
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3.

Rozdział  2

Zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki

§  6.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego mogą być zadania dotyczące wdrażania i upowszechniania wyników prac badawczo-rozwojowych, wynalazków, licencji, nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług, technologii i systemów organizacyjnych, charakteryzujące się nowoczesnością rozwiązań i efektywnością w fazie eksploatacji.
2.
Zamówieniami rządowymi mogą być także obejmowane badania dotyczące przyszłościowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych, jak również ekspertyzy.
3.
Okres realizacji zamówienia rządowego nie powinien przekraczać 5 lat.
§  7.
1.
Projekty zamówień rządowych na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki zawierają określenie:
1)
celu gospodarczego lub społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania,
2)
cyklu realizacji zadania,
3)
szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych.
2.
Jednostką zamawiającą jest jednostka organizacyjna upoważniona do zawarcia umowy o wykonanie zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki przez Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
§  8.
Zadania inwestycyjne warunkujące realizację zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki są obejmowane, na wniosek Ministra – Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, zamówieniami rządowymi na realizację inwestycji. Wprowadzenie tych zadań do zamówień rządowych na realizację inwestycji powinno być poprzedzone zawarciem umowy generalnej o realizację zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki.

Rozdział  3

Zamówienia rządowe na realizację inwestycji

§  9.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego mogą być w szczególności inwestycje:
1)
objęte umowami o wykonanie zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
wybrane spośród mających strategiczne znaczenie dla gospodarki narodowej, objętych programem stymulującym zmiany strukturalne, ukierunkowanych na zwiększenie zdolności eksportowych, oszczędność paliw, energii, surowców i materiałów, realizowanych w ramach współpracy z zagranicą oraz związanych z ochroną środowiska.
2.
Zamówieniami rządowymi mogą być objęte tylko takie inwestycje, dla których inwestorzy posiadają zapewnione źródła finansowania.
3.
Umowy o wykonanie zamówień rządowych na realizację nowych inwestycji mogą być zawarte po stwierdzeniu przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów prawidłowego ich przygotowania do realizacji.
§  10.
1.
Jednostką zamawiającą jest inwestor realizujący daną inwestycję.
2.
Wybór generalnego wykonawcy nowo rozpoczynanych inwestycji objętych zamówieniami rządowymi następuje w drodze przetargu nieograniczonego, organizowanego przez inwestora.
3.
Odstąpienie od przeprowadzenia przetargu może nastąpić za zgodą organu antymonopolowego. W razie zgłoszenia sprzeciwu przez ten organ, inwestor jest obowiązany zorganizować przetarg.
4.
Zasady i tryb przeprowadzania przetargów określają odrębne przepisy.
§  11.
1.
Pracownikom jednostek gospodarczych wykonujących roboty, prace i usługi na rzecz inwestycji objętych zamówieniami rządowymi przysługują nagrody za terminowe, zgodne z harmonogramem realizacji, wykonanie zadań rzeczowych, w ramach kwot przeznaczonych na ten cel w centralnych planach rocznych imiennie dla wybranych inwestycji centralnych i zbiorczo dla pozostałych inwestycji.
2.
Ustalona zbiorczo część kwot, o których mowa w ust. 1, stanowi rezerwę Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przeznaczoną na:
1)
zwiększenie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, kwot ustalonych dla inwestycji centralnych,
2)
przyznawanie kwot dla pozostałych wybranych inwestycji.
3.
Kwoty, o których mowa w ust. 2, są przyznawane na podstawie wniosków organów założycielskich inwestorów, a w przypadku zadań inwestycyjnych warunkujących realizację zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki – na wniosek Ministra – Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
4.
Wysokość kwot, o których mowa w ust. 2, na poszczególne inwestycje powinna być uzależniona od stopnia trudności technicznych wykonywanych robót, prac i usług oraz być zróżnicowana w zależności od lokalizacji inwestycji i rynku pracy.
5.
Podziału kwot, o których mowa w ust. 1 i 2, między poszczególne jednostki wykonujące roboty, prace i usługi dokonują inwestorzy w porozumieniu z wykonawcami, z uwzględnieniem stopnia trudności realizowanych zadań rzeczowych.
§  12.
1.
Wypłata nagród, o których mowa w § 11 ust. 1, następuje po potwierdzeniu przez inwestora terminowego i prawidłowego pod względem jakości wykonania ustalonych zakresów zadań rzeczowych (węzłów, etapów i obiektów).
2.
Podział i wypłata nagród następuje na podstawie regulaminu wewnętrznego, ustalonego przez wykonawców w porozumieniu z inwestorem.
3.
Kwoty nagród, o których mowa w ust. 1, zwiększone o składki na ubezpieczenie społeczne i podatek od płac, obciążają koszty inwestycji.
4.
W razie gdy nagroda ze względu na niewykonanie lub nienależyte wykonanie robót, prac lub usług jest nienależna, pozostaje ona w rezerwie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, o której mowa w § 11 ust. 2, lub ją powiększa.

Rozdział  4

Zamówienia rządowe na dostawy materiałów, wyrobów i świadczenie usług

§  13.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego mogą być materiały, wyroby i usługi, których wykonanie sprzyja osiąganiu poprawy w zaopatrzeniu w szczególnie deficytowe materiały i poprawie zaspokojenia ważnych potrzeb społecznych.
2.
Zamówienia rządowe na dostawy materiałów, wyrobów oraz świadczenie usług mogą być ustalane na okresy roczne lub wieloletnie.
§  14.
1.
Jednostką zamawiającą jest jednostka organizacyjna upoważniona do zawarcia umowy o wykonanie zamówienia rządowego z zakresu dostawy materiałów, wyrobów i świadczenia usług przez Ministra Gospodarki Materiałowej i Paliwowej w uzgodnieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług.
2.
Wybór wykonawcy zamówienia rządowego następuje w drodze przetargu nieograniczonego, organizowanego przez jednostkę zamawiającą.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się w 1988 r. do zamówień rządowych na dostawy materiałów, wyrobów i świadczenie usług na potrzeby gospodarki żywnościowej.
4.
Odstąpienie od przeprowadzenia przetargu może nastąpić za zgodą organu antymonopolowego. W razie zgłoszenia sprzeciwu przez ten organ, jednostka zamawiająca jest obowiązana zorganizować przetarg.
5.
Zasady i tryb przeprowadzania przetargów ustalają organizatorzy przetargów.
§  15.
Jednostki zamawiające są obowiązane do ustalenia, w porozumieniu z jednostkami reprezentującymi odbiorców materiałów, wyrobów i usług, szczegółowej specyfikacji zamówień, odpowiednio do potrzeb odbiorców.
§  16.
1.
Wykonawcom zamówień rządowych przysługują środki dewizowe niezbędne do realizacji tych zamówień, przyznane w ramach ogólnej sumy środków określonych przez Radę Ministrów.
2.
Projekty umów o wykonanie zamówienia rządowego, w części dotyczącej przydziału środków dewizowych, wymagają akceptacji dysponenta tych środków.
3.
W razie wykorzystania przez wykonawcę zamówienia rządowego otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem, jest on obowiązany zwrócić je organowi, od którego środki te otrzymał.
§  17.
W sprawach dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa jednostki zamawiające, wykonawców oraz jednostki nadzorujące realizację zamówień rządowych na dostawy materiałów, wyrobów i świadczenie usług wyznacza Rada Ministrów.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe

§  18.
1.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 151 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1983 r. w sprawie zamówień rządowych na materiały i wyroby (Monitor Polski Nr 38, poz. 218),
2)
uchwała nr 14 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1984 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację wybranych inwestycji (Monitor Polski Nr 3, poz. 21),
3)
uchwała nr 8 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki (Monitor Polski Nr 6, poz. 37),

z tym że do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 28 stycznia 1987 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej (Dz. U. Nr 3, poz. 18) stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące zwalniania z organizowania przetargów, określone w uchwałach wymienionych w pkt 1 i 2.

2.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają umów o wykonanie zamówień rządowych zawartych na podstawie przepisów wymienionych w ust. 1.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów § 10 ust. 3 i § 14 ust. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1987.29.160

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb i zasady zlecania zamówień rządowych do 1990 r. oraz ich realizacja.
Data aktu: 22/09/1987
Data ogłoszenia: 01/10/1987
Data wejścia w życie: 01/01/1988, 01/10/1987