RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 5 czerwca 1987 r. została podpisana w Ankarze Konwencja konsularna między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Turecką w następującym brzmieniu:
KONWENCJA KONSULARNA
między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Turecką
Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Prezydent Republiki Tureckiej,
kierując się pragnieniem rozwijania i umacniania tradycyjnych więzów przyjaźni między obydwoma Państwami,
pragnąc kontynuować rozwój współpracy i stosunków konsularnych między obydwoma Państwami na podstawie poszanowania suwerennej równości Państw i ich integralności terytorialnej oraz nieingerencji w ich sprawy wewnętrzne,
postanowili zawrzeć niniejszą konwencję i w tym celu wyznaczyli pełnomocników: (pominięto),
którzy po wymianie swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
Definicje
USTANAWIANIE URZĘDÓW KONSULARNYCH I MIANOWANIE URZĘDNIKÓW I PRACOWNIKÓW KONSULARNYCH
Ustanawianie urzędu konsularnego
Exequatur
Cofnięcie exequatur
Państwo przyjmujące może w każdej chwili i bez obowiązku uzasadniania swej decyzji powiadomić w drodze dyplomatycznej o tym, że odmawia udzielenia exequatur lub że cofa udzielone exequatur kierownikowi urzędu konsularnego, a także że inny urzędnik konsularny lub pracownik konsularny jest osobą niepożądaną.
W tym przypadku Państwo wysyłające powinno odwołać taką osobę, nawet jeżeli przystąpiła już do wykonywania swych funkcji. Jeżeli Państwo wysyłające nie wypełni w rozsądnym terminie swych obowiązków, Państwo przyjmujące może odmówić uznawania tej osoby za urzędnika konsularnego lub pracownika konsularnego.
Tymczasowe wykonywanie funkcji kierownika urzędu konsularnego
Zawiadamianie organów okręgu konsularnego
Z chwilą gdy kierownik urzędu konsularnego zostanie dopuszczony, choćby tymczasowo, do wykonywania swych funkcji, Państwo przyjmujące niezwłocznie zawiadomi o tym właściwe organy okręgu konsularnego i zapewni zastosowanie odpowiednich środków dla umożliwienia mu wykonywania funkcji urzędowych oraz korzystania z postanowień niniejszej konwencji.
Obywatelstwo urzędnika konsularnego
Urzędnikiem konsularnym może być jedynie obywatel Państwa wysyłającego.
Notyfikowanie Państwu przyjmującemu mianowań, przyjazdów i wyjazdów
Ministerstwu Spraw Zagranicznych Państwa przyjmującego Notyfikuje się:
Dokumenty tożsamości
UŁATWIENIA, PRZYWILEJE I IMMUNITETY
Ułatwienia w działalności urzędu konsularnego
Flaga i godło państwowe
Pomieszczenie
Państwo przyjmujące ułatwi Państwu wysyłającemu, zgodnie z jego ustawami i innymi przepisami, nabycie pomieszczeń niezbędnych dla urzędu konsularnego, a w razie potrzeby również odpowiednich mieszkań dla członków urzędu konsularnego.
Nabywanie terenów i budynków
Nietykalność pomieszczeń konsularnych i rezydencji
Zwolnienie od rekwizycji
Pomieszczenia konsularne, rezydencja kierownika urzędu konsularnego, ich wyposażenie, mienie urzędu konsularnego i jego środki transportu nie podlegają żadnej formie rekwizycji na cele obrony narodowej lub użyteczności publicznej. Jeżeli na te cele niezbędne jest wywłaszczenie, powinny być przedsięwzięte wszelkie odpowiednie środki dla uniknięcia utrudnienia wykonywania funkcji konsularnych i powinno być niezwłocznie wypłacone Państwu wysyłającemu odpowiednie i efektywne odszkodowanie.
Zwolnienie pomieszczeń konsularnych od podatków i opłat
Nietykalność archiwów i dokumentów konsularnych
Archiwa i dokumenty konsularne są nietykalne, niezależnie od czasu i miejsca, w którym się znajdują.
Swoboda porozumiewania się
Nietykalność osobista urzędników konsularnych
Immunitet jurysdykcyjny
Obowiązek składania zeznań w charakterze świadka
Zrzeczenie się przywilejów i immunitetów
Zwolnienie od świadczeń osobistych i rzeczowych
Państwo przyjmujące zwalnia członków urzędu konsularnego od wszelkich świadczeń osobistych i wszelkiej służby publicznej jakiegokolwiek rodzaju oraz od obciążeń wojskowych, takich jak rekwizycje, kontrybucje i zakwaterowanie.
Zwolnienie od obowiązku rejestracji cudzoziemców
Urzędnik konsularny i pracownik konsularny są zwolnieni z wszelkich obowiązków przewidzianych w ustawach i innych przepisach Państwa przyjmującego dotyczących rejestracji cudzoziemców, zezwoleń na pobyt oraz z innych formalności dotyczących cudzoziemców.
Zwolnienie urzędnika i pracownika konsularnego od podatków i opłat
Zwolnienie od opłat celnych i rewizji celnej
Spadek po członku urzędu konsularnego
W razie śmierci członka urzędu konsularnego, Państwo przyjmujące:
Swoboda poruszania się
Z zastrzeżeniem swych ustaw i innych przepisów dotyczących stref, do których wstęp ze względu na bezpieczeństwo państwa jest zabroniony lub ograniczony, Państwo przyjmujące zapewni wszystkim członkom urzędu konsularnego swobodę poruszania się i podróżowania na swym terytorium.
Ubezpieczenie środków transportu
Środki transportu będące własnością Państwa wysyłającego i przeznaczone dla celów urzędu konsularnego lub będące własnością członków urzędu konsularnego, podlegają w Państwie przyjmującym obowiązkowemu ubezpieczeniu.
Przywileje i immunitety członków rodziny
Członkowie rodziny członka urzędu konsularnego korzystają z przywilejów przewidzianych w artykułach 9, 19 ustęp 3, 21 ustęp 3, 23, 24, 25, 26 ustęp 1 litera b) i ustęp 2, 27 i 28 niniejszej konwencji, pod warunkiem że nie są obywatelami Państwa przyjmującego, nie mają miejsca stałego pobytu w tym Państwie, ani nie wykonują w nim żadnej działalności zarobkowej.
Wyłączenia z przywilejów i immunitetów
Członkowie urzędu konsularnego, którzy są obywatelami Państwa przyjmującego lub mają miejsce stałego pobytu w tym Państwie, nie korzystają z przywilejów i immunitetów określonych w niniejszej konwencji, z wyjątkiem wynikających z artykułu 21 ustęp 3.
FUNKCJE KONSULARNE
Zakres funkcji
Urzędnik konsularny jest powołany do popierania we wszelkich formach rozwoju stosunków ekonomicznych, handlowych, kulturalnych i naukowych oraz turystyki między Państwem wysyłającym a Państwem przyjmującym, przyczyniania się w każdy inny sposób do rozwoju przyjaznych stosunków między obydwoma Państwami oraz ochrony praw i interesów Państwa wysyłającego i jego obywateli.
Porozumiewanie się z władzami Państwa przyjmującego
Reprezentowanie obywateli przed sądami i innymi organami Państwa przyjmującego
Rejestracja obywateli, wydawanie paszportów i wiz
Urzędnik konsularny ma prawo:
Funkcje z zakresu stanu cywilnego
Funkcje notarialne
Przyjęcie do depozytu
Doręczanie pism sądowych i pozasądowych
Urzędnik konsularny ma prawo doręczać pisma sądowe i pozasądowe oraz dokonywać rekwizycji sądowych zgodnie z obowiązującymi umowami międzynarodowymi lub, z braku takich umów, w sposób zgodny z ustawami i innymi przepisami Państwa przyjmującego.
Opieka i kuratela
Porozumiewanie się z obywatelami Państwa wysyłającego
Urzędnik konsularny ma prawo porozumiewać się z każdym obywatelem Państwa wysyłającego, udzielać mu pomocy lub rady i w razie konieczności zapewnić mu opiekę prawną. Państwo przyjmujące nie będzie ograniczać w żaden sposób możliwości porozumiewania się obywateli Państwa wysyłającego z urzędem konsularnym ani dostępu do tego urzędu.
Porozumiewanie się z obywatelami pozbawionymi wolności
Zawiadamianie o wypadkach drogowych
Właściwe organy Państwa przyjmującego powiadomią niezwłocznie urzędnika konsularnego o poważnych wypadkach drogowych obywateli Państwa wysyłającego.
Zawiadomienie o zgonie obywatela
Właściwe organy Państwa przyjmującego powiadomią niezwłocznie urzędnika konsularnego o zgonie obywatela Państwa wysyłającego.
Funkcje dotyczące spadku
Śmierć obywatela nie posiadającego miejsca stałego pobytu
Pomoc statkom
Urzędnik konsularny ma prawo udzielenia wszelkiej pomocy przewidzianej w niniejszej konwencji statkom Państwa wysyłającego, jak również załogom tych statków podczas ich pobytu na wodach terytorialnych lub wewnętrznych Państwa przyjmującego, włącznie z portami, od momentu dokonania odprawy tych statków związanych z ich wejściem. Może korzystać z prawa nadzoru i inspekcji w stosunku do statków tego Państwa i ich załóg. W tym celu może on również odwiedzać statki Państwa wysyłającego i przyjmować wizyty kapitanów i załóg tych statków.
Uprawnienia urzędnika konsularnego dotyczące statku i jego załogi
Urzędnik konsularny ma prawo, w stosunku do statków Państwa wysyłającego, pod warunkiem, że nie będzie to sprzeczne z ustawodawstwem Państwa przyjmującego:
Jurysdykcja na pokładzie statku
Interwencja organów Państwa przyjmującego na pokładzie statku
Awaria lub zatonięcie statku
Zgon lub zaginięcie członka załogi
Statki powietrzne
Postanowienia artykułów 47, 48, 49, 50, 51 i 52 stosuje się odpowiednio do statków powietrznych Państwa wysyłającego.
Opłaty i inne należności konsularne
Inne funkcje konsularne
Urzędnik konsularny może wykonywać wszelkie inne funkcje konsularne, powierzone mu przez Państwo wysyłające, których nie zakazują ustawy i inne przepisy Państwa przyjmującego.
POSTANOWIENIA OGÓLNE I KOŃCOWE
Przestrzeganie ustaw i innych przepisów Państwa przyjmującego
Wykonywanie funkcji konsularnych przez przedstawicielstwo dyplomatyczne
Ratyfikacja i wejście w życie
Konwencję niniejszą sporządzono w Ankarze dnia 5 czerwca 1987 r. w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim, tureckim i francuskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne; w razie rozbieżności przy ich interpretacji tekst francuski uważany będzie za rozstrzygający.
Na dowód czego Pełnomocnicy Umawiających się Stron podpisali niniejszą konwencję i opatrzyli ją pieczęciami.
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 1 października 1987 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1989.51.303 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Turcja-Polska. Konwencja konsularna. Ankara.1987.06.05. |
Data aktu: | 05/06/1987 |
Data ogłoszenia: | 08/09/1989 |
Data wejścia w życie: | 14/04/1989 |