Zakaz sponsorowania określonych audycji i określonych sposobów sponsorowania.

ROZPORZĄDZENIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 31 sierpnia 1993 r.
w sprawie zakazu sponsorowania określonych audycji i określonych sposobów sponsorowania.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Sponsor audycji nie może być wskazywany w czasie trwania audycji, z zastrzeżeniem przepisów § 7 ust. 1 i 3 oraz § 8.
2.
Wskazanie sponsora może zawierać:
1)
nazwę lub firmę sponsora oraz
2) 2
zarejestrowany znak towarowy lub nazwę jednego produktu sponsora.
3. 3
Wskazanie sponsora nie może zawierać znaków towarowych lub nazw produktów albo usług, których reklama jest zakazana.
§  2. 4
 
1.
Jednorazowe wskazanie sponsora może być emitowane nie dłużej niż 8 sekund w przypadku jednego sponsora audycji, 15 sekund - w przypadku dwóch sponsorów i 25 sekund - w innych przypadkach.
2.
Wskazanie sponsora może być zawarte w zapowiedzi audycji. Zapowiedź audycji ze wskazaniem sponsora może być rozpowszechniania wyłącznie przed pierwszym nadaniem tej audycji przez nadawcę, nie więcej niż 10 razy w programie telewizyjnym i nie więcej niż 15 razy w programie radiowym.
§  3.
1.
Sponsorowana audycja nie może zawierać przekazów zmierzających do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług sponsora.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy reklam produktów i usług sponsora widocznych w tle imprezy transmitowanej lub relacjonowanej w audycji.
§  4. 5
(skreślony).
§  5.
Zakazane jest sponsorowanie:
1)
dzienników,
2)
audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej,
3)
audycji poradniczych i konsumenckich,
4)
audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą,
5)
audycji o treści religijnej.
§  6.
Nadawca nie może przenieść na sponsora, który udostępnia nadawcy prawa do rozpowszechniania audycji, uprawnień do podejmowania decyzji o rozpowszechnieniu audycji w programie nadawcy.
§  7.
1.
W przypadku sponsorowania audycji przez udostępnienie towarów lub usług wykorzystanych przy tworzeniu audycji, informacje o pochodzeniu towarów lub usług mogą być podawane wyłącznie po zakończeniu audycji.
2.
Do podawania informacji, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis § 2.
3. 6
W przypadku sponsorowania audycji przez udostępnienie usług polegających na pomiarze czasu lub przetwarzaniu danych wykorzystywanych w audycji, wskazanie sponsora może być emitowanie jednocześnie z prezentacją wyniku nie więcej niż 2 razy w czasie trwania audycji. Wskazanie sponsora nie może trwać dłużej niż 8 sekund i zajmować więcej niż 1/16 ekranu odbiornika telewizyjnego.
§  8. 7
 
1.
W przypadku sponsorowania audycji przez udostępnienie nagród dla uczestników konkursu, gry lub innej formy współzawodnictwa, dopuszcza się dwukrotne wskazanie osoby, która udostępniła nagrody, oraz nazwy towaru lub usługi stanowiącej nagrodę w czasie trwania audycji.
2.
Nagrodami, o których mowa w ust. 1, nie mogą być produkty lub usługi, których reklama jest zakazana.
§  9.
1.
Nadawca prowadzi ewidencję audycji sponsorowanych.
2. 8
Ewidencja audycji sponsorowanych obejmuje następujące dane:
1)
tytuł audycji,
2)
gatunek audycji,
3)
datę emisji,
4)
godzinę rozpoczęcia emisji i czas trwania audycji,
5)
nazwę sponsora audycji oraz przedmiot jego podstawowej działalności,
6)
liczbę emisji zapowiedzi audycji zawierających wskazanie sponsora, z podaniem daty i godziny emisji.
3. 9
Nadawca przechowuje ewidencję, o której mowa w ust. 1, przez okres jednego roku od zakończenia roku kalendarzowego, w którym audycja została rozpowszechniona.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
2 § 1 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
3 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
4 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
5 § 4 skreślony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
6 § 7 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
7 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
8 § 9 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
9 § 9 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.91.423

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakaz sponsorowania określonych audycji i określonych sposobów sponsorowania.
Data aktu: 31/08/1993
Data ogłoszenia: 04/10/1993
Data wejścia w życie: 05/11/1993