Rejestr instytutów Polskiej Akademii Nauk.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 września 1998 r.
w sprawie rejestru instytutów Polskiej Akademii Nauk.

Na podstawie art. 47 ust. 5 ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 i Nr 141, poz. 943) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polska Akademia Nauk, zwana dalej "Akademią", prowadzi rejestr instytutów Akademii, zwany dalej "rejestrem".
§  2.
Dla każdego instytutu Akademii, zwanego dalej "instytutem", zakłada się osobną księgę rejestrową.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z czterech działów, do których wpisuje się w odrębnych rubrykach dane wymienione w ust. 2-5.
2.
Dział pierwszy "Oznaczenie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
pełną i skróconą nazwę instytutu oraz jego siedzibę i adres,
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu oraz dokumentów o utworzeniu instytutu wymaganych na podstawie ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 i Nr 141, poz. 943),
4)
przedmiot działania instytutu,
5)
uwagi.
3.
Dział drugi "Organizacja instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
imiona i nazwiska: dyrektora instytutu i jego zastępców oraz osób mających pełnomocnictwo ogólne,
3)
imiona i nazwiska przewodniczącego rady naukowej instytutu i jego zastępców,
4)
uwagi.
4.
Dział trzeci "Mienie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmiankę o prawach instytutu do posiadanego mienia, o obciążeniu środków trwałych instytutu prawami rzeczowymi,
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru sprawozdania finansowego za ostatni rok,
4)
uwagi.
5.
Dział czwarty "Likwidacja lub upadłość instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmiankę dotyczącą likwidacji instytutu lub jego upadłości,
3)
imię i nazwisko likwidatora lub syndyka masy upadłości,
4)
uwagi.
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerami wynikającymi z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę dokonania wpisu i podpis osoby prowadzącej rejestr.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk księgi rejestrowej. Do wniosku należy dołączyć dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  8.
Rozpatrując wniosek o wpis do rejestru, rejestrujący bada treść wniosku oraz zgodność z prawem treści dokumentów mających stanowić podstawę wpisu.
§  9.
Dyrektor instytutu, w przypadku zaistnienia zmian podlegających wpisowi do rejestru, jest obowiązany złożyć wniosek o dokonanie tych zmian w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
§  10.
W przypadku likwidacji instytutu wniosek o wpis do rejestru o wykreślenie instytutu składa likwidator w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji.
§  11.
W przypadku upadłości instytutu wniosek o wpis do rejestru zgłasza syndyk w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia postanowienia o upadłości.
§  12.
Decyzja Prezesa Akademii o dokonaniu wpisu do rejestru określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
§  13.
Decyzja Prezesa Akademii o dokonaniu wpisu do rejestru podlega natychmiastowemu wykonaniu z urzędu. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  14.
Prezes Akademii wydaje decyzję o odmowie wpisu do rejestru w następujących przypadkach:
1)
niezgodności z prawem przedstawionych dokumentów mających stanowić podstawę wpisu do rejestru,
2)
zgłoszenia wniosku o wpis przez osobę nieuprawnioną,
3)
w razie upływu terminu uzupełnienia dokumentów, wyznaczonego przez Prezesa Akademii.
§  15.
W księdze rejestrowej czyni się wzmiankę o wniesieniu skargi na decyzję o wpisie oraz o orzeczeniu sądu w tym przedmiocie.
§  16.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu z rejestru i do wprowadzenia zmian w rejestrze.
§  17.
Rejestr może być udostępniony do wglądu tylko pod nadzorem osoby prowadzącej rejestr.
§  18.
Odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane na żądanie:
1)
organów instytutu, którego wpis dotyczy,
2)
organów i wydziałów Akademii,
3)
innych osób, które wykażą w tym swój interes prawny.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.124.811

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr instytutów Polskiej Akademii Nauk.
Data aktu: 15/09/1998
Data ogłoszenia: 30/09/1998
Data wejścia w życie: 15/10/1998