Wykonywanie nadzoru administracyjnego nad kolegiami do spraw wykroczeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 14 lipca 1999 r.
w sprawie wykonywania nadzoru administracyjnego nad kolegiami do spraw wykroczeń.

Na podstawie art. 110 § 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 12, poz. 116, z 1972 r. Nr 49, poz. 312, z 1975 r. Nr 16, poz. 91 i Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 16, poz. 125 i Nr 45, poz. 291, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44, poz. 203, z 1985 r. Nr 23, poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, Nr 43, poz. 251 i Nr 72, poz. 422, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 94, poz. 419, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 102, poz. 643 i Nr 123, poz. 779 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 717) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa tryb wykonywania nadzoru zwierzchniego, sprawowanego przez Ministra Sprawiedliwości, oraz nadzoru bezpośredniego, sprawowanego przez prezesów sądów rejonowych, nad administracyjną działalnością kolegiów do spraw wykroczeń, zwanych dalej "kolegiami".
§  2.
1.
Wykonywanie nadzoru odbywa się w szczególności przez:
1)
wizytacje obejmujące całokształt działalności administracyjnej kolegiów,
2)
lustracje obejmujące wyznaczoną problematykę,
3)
kontrole organizacji pracy sekretariatu kolegiów i prowadzenia biurowości,
4)
narady powizytacyjne i polustracyjne, a także konferencje szkoleniowe członków kolegiów, radców kolegiów oraz pracowników sekretariatu kolegiów,
5)
dokonywanie ocen działalności administracyjnej kolegium na podstawie danych statystycznych, wykazu spraw nie rozpoznanych mimo upływu 3 miesięcy od wpływu sprawy oraz badania skarg.
2.
W czasie wizytacji bada się w szczególności:
1)
sprawność postępowania przed kolegium, w tym przygotowanie posiedzeń,
2)
wykonywanie czynności w toku postępowania międzyinstancyjnego,
3)
sposób prowadzenia ksiąg i innych urządzeń ewidencyjnych,
4)
rzetelność sporządzania sprawozdań statystycznych.
§  3.
1.
Z przebiegu wizytacji i lustracji sporządza się sprawozdanie.
2.
Sprawozdanie z wizytacji powinno zawierać:
1)
określenie zakresu wizytacji,
2)
poczynione ustalenia oraz, w razie potrzeby, zalecany sposób usunięcia przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości,
3)
ocenę pracy wizytowanego kolegium,
4)
wnioski końcowe i zalecenia powizytacyjne.
3.
Sprawozdanie z lustracji powinno zawierać dane dotyczące poczynionych ustaleń, ujawnionych uchybień i ich przyczyn oraz wskazanie podjętych w toku lustracji środków i wynikające z niej wnioski.
4.
Sprawozdanie z wizytacji lub lustracji w ciągu 14 dni od zakończenia wizytacji lub lustracji przedstawia się przewodniczącemu kolegium, który ma prawo zgłosić uwagi do sprawozdania w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
§  4.
Poczynione w toku wizytacji lub lustracji ustalenia wizytujący lub lustrujący omawia z zainteresowanymi członkami kolegium lub pracownikami sekretariatu kolegium, wysłuchując ich wyjaśnień. O istotniejszych spostrzeżeniach, wskazujących na potrzebę bezzwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, informuje on przewodniczącego kolegium.
§  5.
Członkowie wizytowanego lub lustrowanego kolegium mogą zgłaszać prezesowi sądu rejonowego oraz za jego pośrednictwem Ministrowi Sprawiedliwości uwagi i wnioski co do przeprowadzonej wizytacji lub lustracji. O wynikach oceny tych uwag i wniosków zainteresowani członkowie kolegium powinni być zawiadomieni.
§  6.
1.
Prezes sądu rejonowego na podstawie sprawozdania z wizytacji lub lustracji wydaje przewodniczącemu kolegium zarządzenia i określa termin ich wykonania, a w razie potrzeby występuje do rady gminy o odwołanie członka kolegium lub podejmuje działania dyscyplinujące wobec pracowników sekretariatu kolegium.
2.
Jeżeli uzasadniają to wnioski powizytacyjne lub polustracyjne, w terminie jednego miesiąca od zakończenia wizytacji lub lustracji zwołuje się konferencję w celu omówienia wyników wizytacji lub lustracji, z udziałem przewodniczącego kolegium i jego zastępców, członków kolegium, radcy kolegium oraz pracowników sekretariatu kolegium.
3.
Odpis sprawozdania z wizytacji lub lustracji i wydanych zarządzeń powizytacyjnych lub polustracyjnych prezes sądu rejonowego przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości, jeżeli zachodzi potrzeba:
1)
wniesienia środka odwoławczego od prawomocnego orzeczenia,
2)
wystąpienia do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie,
3)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności zmiany lub uchylenia przepisów sprzecznych z ustawą.
4.
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, załącza się informację o zastosowanych środkach dyscyplinarnych.

Rozdział  2

Nadzór Ministra Sprawiedliwości

§  7.
Minister Sprawiedliwości wykonuje nadzór zwierzchni nad działalnością administracyjną kolegiów osobiście, przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości oraz prezesów sądów okręgowych.
§  8.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości, którym na podstawie regulaminu organizacyjnego powierzone zostały zadania w zakresie wykonywania nadzoru nad kolegiami, podejmują działania, o których mowa w § 2, zgodnie z harmonogramem realizacji swych zadań oraz na podstawie polecenia Ministra Sprawiedliwości.
2.
W oparciu o wyniki czynności własnych oraz sprawozdania prezesów sądów, sporządzane na podstawie § 9 ust. 3 i § 12, komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, opracowują roczną informację o działaniach podejmowanych w zakresie nadzoru nad administracyjną działalnością kolegiów oraz ustalają kierunki i zakres czynności nadzorczych.
§  9.
1.
Prezesi sądów okręgowych na polecenie Ministra Sprawiedliwości opracowują okresowe plany zadań nadzorczych nad działalnością administracyjną kolegiów lub podejmują doraźnie działania, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
Wykonanie czynności wynikających z okresowych planów zadań nadzorczych i doraźne działania nadzorcze, o których mowa w ust. 1, prezes sądu okręgowego zleca sędziom wizytatorom, wyznaczonym sędziom lub wyznaczonym inspektorom do spraw biurowości sądowej.
3.
Z wykonania czynności nadzorczych prezes sądu okręgowego przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości, w terminie do dnia 15 stycznia, roczne sprawozdanie, chyba że termin przedstawienia takiego sprawozdania wynika z polecenia, o którym mowa w ust. 1.
§  10.
Minister Sprawiedliwości może polecić przeprowadzenie doraźnej wizytacji lub lustracji w dowolnym kolegium. Przeprowadzenie takiej wizytacji lub lustracji nie zwalnia prezesa sądu rejonowego z obowiązków nadzorczych nad danym kolegium.

Rozdział  3

Nadzór prezesów sądów rejonowych

§  11.
Prezes sądu rejonowego wykonuje nadzór bezpośredni nad działalnością administracyjną kolegiów osobiście, przez wyznaczonego sędziego lub wyznaczonego pracownika sekretariatu sądu.
§  12.
Prezes sądu rejonowego sporządza corocznie plan zadań nadzorczych, który w terminie do 15 stycznia każdego roku przedstawia do akceptacji Ministrowi Sprawiedliwości wraz ze sprawozdaniem z realizacji planu zadań nadzorczych za ubiegły rok.
§  13.
1.
Prezes sądu rejonowego zarządza przeprowadzenie wizytacji lub lustracji stosownie do potrzeb, zwłaszcza gdy pojawią się sygnały o istotnych nieprawidłowościach w działalności administracyjnej danego kolegium.
2.
W celu przeprowadzenia wizytacji lub lustracji prezes sądu rejonowego może powołać zespół składający się z sędziów i pracowników sekretariatu danego sądu. Przewodniczącym takiego zespołu jest prezes sądu rejonowego.
§  14.
W celu omówienia wyników przeprowadzonych czynności nadzorczych prezes sądu rejonowego zwołuje przynajmniej raz w roku konferencję z udziałem przewodniczącego kolegium, zastępców przewodniczącego kolegium oraz radcy kolegium. Na konferencję mogą być zapraszani członkowie kolegium.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.63.724

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonywanie nadzoru administracyjnego nad kolegiami do spraw wykroczeń.
Data aktu: 14/07/1999
Data ogłoszenia: 30/07/1999
Data wejścia w życie: 14/08/1999