Reklamacja usług telekomunikacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 28 września 2001 r.
w sprawie reklamacji usług telekomunikacyjnych.

Na podstawie art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja w sprawie niedotrzymania z winy operatora terminu zawarcia umowy o świadczenie usług powszechnych, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne, lub terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług, a także w sprawie niewykonania lub nienależytego wykonania takich usług,
2)
szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego.
§  2.
1.
Reklamację wnosi się w przypadku występowania z roszczeniem o odszkodowanie w sprawie:
1)
niedotrzymania z winy operatora terminu zawarcia umowy o świadczenie usług powszechnych,
2)
niedotrzymania z winy operatora terminu rozpoczęcia świadczenia usług powszechnych, określonego w umowie zawartej z użytkownikiem, który nie posiada dostępu do usług powszechnych z tytułu innej umowy z operatorem,
3)
przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo, trwającej co najmniej dzień.
2.
Reklamacja może zostać wniesiona w innych niż wymienione w ust. 1 przypadkach niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej.
§  3.
1.
Reklamacja w sprawie niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej powinna zawierać:
1)
imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres użytkownika,
2)
przedmiot reklamacji,
3)
przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,
4)
numer urządzenia końcowego użytkownika,
5)
podpis użytkownika - w przypadku reklamacji wniesionej w formie pisemnej lub ustnie do protokołu.
2.
W przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 1, reklamacja powinna ponadto zawierać:
1)
zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie,
2)
datę złożenia wniosku o zawarcie umowy - w przypadku reklamacji, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1,
3)
datę zawarcia umowy i datę rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej - w przypadku reklamacji, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2.
3.
Zgłoszenie w sprawach, o których mowa w § 2 ust. 1, które nie zawiera roszczenia o odszkodowanie, lecz prawo do odszkodowania nie budzi wątpliwości, uważa się za reklamację.
§  4.
1.
Reklamacja, z zastrzeżeniem ust. 2, może być wniesiona w każdej jednostce organizacyjnej operatora.
2.
W sprawach wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 reklamację wnosi się w jednostce organizacyjnej operatora, do której zadań należy obsługa użytkownika zgłaszającego reklamację.
§  5.
1.
Reklamacja może być wniesiona pisemnie, telefonicznie lub ustnie do protokołu, sporządzonego przez jednostkę przyjmującą reklamację, a także przy wykorzystaniu innych środków porozumiewania się na odległość, o ile nie stoją temu na przeszkodzie techniczne możliwości.
2.
W przypadku wniesienia reklamacji pisemnie, ustnie do protokołu w jednostce organizacyjnej operatora lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, jednostka ta jest obowiązana pisemnie potwierdzić jej przyjęcie.
3.
W przypadku wniesienia reklamacji telefonicznie przyjmujący jest zobowiązany do podania zgłaszającemu reklamację swojego imienia i nazwiska oraz numeru służbowego, a następnie do pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia.
§  6.
Reklamacja w przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 1, może być wniesiona w terminie 12 miesięcy od ostatniego dnia okresu rozliczeniowego, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi, albo od dnia, w którym usługa została wykonana lub miała być wykonana.
§  7.
1.
Jednostka organizacyjna operatora rozpatrująca reklamację, w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia:
1)
udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej albo
2)
informuje pisemnie użytkownika o niemożności udzielenia odpowiedzi na reklamację w tym terminie, podając przyczynę zwłoki oraz przewidywany termin udzielenia odpowiedzi na reklamację; termin ten nie może przekroczyć 30 dni od dnia wniesienia reklamacji.
2.
Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:
1)
nazwę jednostki organizacyjnej operatora,
2)
powołanie podstawy prawnej,
3)
rozstrzygnięcie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia reklamacji,
4)
pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie jednostki odwoławczej,
5)
podpis upoważnionego pracownika reprezentującego operatora, z podaniem zajmowanego przez niego stanowiska.
3.
W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub części odpowiedź na reklamację powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
§  8.
1.
W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji użytkownik może wnieść odwołanie do jednostki odwoławczej, wskazanej w odpowiedzi na reklamację, w terminie 14 dni od daty doręczenia pisma z odpowiedzią na reklamację.
2.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem jednostki organizacyjnej operatora rozstrzygającej reklamację w pierwszej instancji, która w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania może:
1)
zmienić rozstrzygnięcie w przypadku zasadności odwołania, w szczególności gdy dokonano błędnej oceny stanu faktycznego albo gdy zostały ujawnione nowe, istotne dla sprawy okoliczności, które nie były znane przy rozpatrywaniu reklamacji, albo
2)
przekazać odwołanie wraz z aktami sprawy jednostce odwoławczej.
§  9.
1.
Jednostka odwoławcza w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania rozpatruje odwołanie i udziela użytkownikowi odpowiedzi.
2.
Odpowiedź udzielona użytkownikowi, w wyniku rozpatrzenia odwołania, w sprawie, o której mowa w § 2 ust. 1, powinna zawierać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie wystąpienia na drogę sądową w postępowaniu cywilnym.
3.
W przypadku uwzględnienia reklamacji, w wyniku rozpatrzenia odwołania, jednostka odwoławcza zwraca akta sprawy do właściwej jednostki organizacyjnej operatora wraz z poleceniem wykonania rozstrzygnięcia, powiadamiając jednocześnie użytkownika o wyniku rozpatrzenia reklamacji, a także o wysokości i formie wypłaty przyznanego odszkodowania albo formie zwrotu innej należności, przy czym zaliczenie odszkodowania lub należności na poczet przyszłych płatności może nastąpić jedynie na wniosek użytkownika.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.115.1230

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Reklamacja usług telekomunikacyjnych.
Data aktu: 28/09/2001
Data ogłoszenia: 11/10/2001
Data wejścia w życie: 26/10/2001