Szczegółowe zasady zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 80, poz. 903, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250, z 2001 r. Nr 89, poz. 972 oraz z 2002 r. Nr 37, poz. 332, Nr 74, poz. 676 i Nr 81, poz. 733) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się wielkości mnożników offsetowych:
1)
dla zobowiązań offsetowych bezpośrednich - określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2)
dla zobowiązań offsetowych pośrednich - określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
3)
stosowane w przypadkach szczególnie uzasadnionych interesem gospodarki lub względami bezpieczeństwa i obronności państwa - określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Do jednego zobowiązania offsetowego stosuje się jeden mnożnik, chyba że zakres przedmiotu tego zobowiązania pozwala na zastosowanie więcej niż jednego mnożnika.
2. 
Stosowanie więcej niż jednego mnożnika w jednym zobowiązaniu offsetowym nie może prowadzić do kumulacyjnego ich stosowania.
§  3. 
Zaliczając na poczet wartości umowy offsetowej wartość zobowiązań offsetowych wykonanych z umów, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej "ustawą", stosuje się mnożniki od 0,5 do 0,85 wielkości odpowiadających im przedmiotowo mnożników offsetowych.
§  4. 
Ustala się dopuszczalny limit udziału zagranicznych materiałów i komponentów w przedsięwzięciu będącym zobowiązaniem offsetowym w wysokości 80% wartości takiego zobowiązania.
§  5. 
1. 
Jeżeli wartość udziału materiałów i komponentów dostarczonych przez zagranicznego dostawcę do wykonania zamówienia w ramach umowy offsetowej jest mniejsza od 20% całkowitej wartości zamówienia, to do rozliczenia zobowiązania offsetowego przyjmuje się 100% wartości zamówienia.
2. 
Jeżeli wartość udziału materiałów i komponentów dostarczonych przez zagranicznego dostawcę do wykonania zamówienia w ramach umowy offsetowej jest równa lub większa od 20% całkowitej wartości zamówienia, to do rozliczenia zobowiązania offsetowego przyjmuje się wartość zamówienia pomniejszoną o wartość elementów dostarczonych przez zagranicznego dostawcę.
§  6. 
1. 
Zaliczanie wartości zobowiązań z umów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, następuje na podstawie wniosku składanego przez zagranicznego dostawcę ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
2. 
Wniosek, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, powinien zawierać:
1)
określenie offsetobiorcy,
2)
przedmiot zobowiązania,
3)
wartość nominalną oraz proponowane mnożniki,
4)
termin realizacji zobowiązania.
3. 
Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające realizację zobowiązania.
4. 
Wniosek stanowi część oferty offsetowej zagranicznego dostawcy i jest przedmiotem rokowań związanych z zawarciem umowy offsetowej.
§  7. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej i wielkości mnożników dla zobowiązań offsetowych bezpośrednich i pośrednich (Dz. U. Nr 66, poz. 792).
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 6 lipca 2002 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MNOŻNIKI OFFSETOWE DLA ZOBOWIĄZAŃ OFFSETOWYCH BEZPOŚREDNICH

Przedmiot zobowiązania Mnożniki
1. Inwestycje kapitałowe i rzeczowe: 0,7 - 1,9
1) zakup od Skarbu Państwa udziałów lub akcji, 1,1 - 1,6
2) wniesienie wkładu pieniężnego do spółki, 1,1 - 1,9
3) wniesienie aportu rzeczowego. 0,7 - 1,3
2. Inwestycje niematerialne: 0,9 - 2,0
1) przekazanie technologii i know-how związanej z produkcją: 1,2 - 2,0
a) broni strzeleckiej i amunicji, 1,7 - 2,0
b) broni pancernej i zmechanizowanej, 1,2 - 1,5
c) sprzętu lotniczego, 1,8 - 2,0
d) sprzętu elektronicznego i optoelektronicznego, 1,9 - 2,0
e) jednostek pływających, 1,4 - 1,8
f) urządzeń zabezpieczenia logistycznego. 1,2 - 1,4
2) przekazanie licencji związanej z produkcją: 0,9 - 1,7
a) broni strzeleckiej i amunicji, 1,5 - 1,7
b) broni pancernej i zmechanizowanej, 0,9 - 1,3
c) sprzętu lotniczego, 1,5 - 1,7
d) sprzętu elektronicznego i optoelektronicznego, 1,6 - 1,7
e) jednostek pływających, 1,1 - 1,3
f) urządzeń zabezpieczenia logistycznego, 0,9 - 1,1
3) udział w programie modernizacji przedmiotu dostawy

(zakupionego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego).

1,5 - 2,0
3. Bezpośredni zakup wytworzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług: 0,5 - 2,0
1) związanych z przedmiotem dostawy uzbrojenia lub sprzętu

wojskowego,

1,0 - 2,0
2) niezwiązanych z przedmiotem dostawy uzbrojenia lub sprzętu

wojskowego:

0,5 - 2,0
a) związanych z produkcją broni strzeleckiej i amunicji, 1,6 - 2,0
b) związanych z produkcją broni pancernej i

zmechanizowanej,

1,5 - 1,9
c) związanych z produkcją sprzętu lotniczego, 1,7 - 2,0
d) związanych z produkcją sprzętu elektronicznego i

optoelektronicznego,

1,8 - 2,0
e) związanych z produkcją jednostek pływających, 1,1 - 1,7
f) związanych z produkcją zabezpieczenia logistycznego. 0,5 - 1,3
4. Rozwój potencjału badawczo-rozwojowego i wdrożeń (B+R+W): 1,0 - 2,0
1) udział offsetobiorcy w programie międzynarodowym: 1,0 - 2,0
a) lotniczym, 1,8 - 2,0
b) innym, 1,0 - 1,7
2) udział kapitałowy zagranicznego dostawcy w pracy B+R

realizowanej przez offsetobiorcę,

1,0 - 2,0
3) wdrożenie polskiego opracowania (np. utworzenie spółki

typu Venture Capital).

1,0 - 2,0
5. Promocja eksportu towarów produkowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej: 0,5 - 1,5
1) sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie

Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem własnej sieci

marketingowej,

0,5 - 1,5
2) wsparcie marketingowe i promocyjne dla eksportu polskich

wyrobów na rynkach trzecich,

0,5 - 1,2
3) inne działania niewymienione w punktach 1 i 2. 0,5 - 1,2
6. Szkolenie: 0,5 - 1,1
1) związane z przekazaniem technologii lub know-how, 0,7 - 1,1
2) związane z zakupionym uzbrojeniem lub sprzętem wojskowym, 0,9 - 1,1
3) inne. 0,5 - 0,9
7. Inne dziedziny niewyszczególnione w 1 - 6. 0,5 - 2,0

ZAŁĄCZNIK Nr  2

MNOŻNIKI OFFSETOWE DLA ZOBOWIĄZAŃ OFFSETOWYCH POŚREDNICH

Przedmiot zobowiązania Mnożniki
1. Inwestycje kapitałowe i rzeczowe: 0,7 - 1,9
1) zakup od Skarbu Państwa udziałów lub akcji, 1,1 - 1,6
2) wniesienie wkładu pieniężnego do spółki, 1,4 - 1,9
3) wniesienie aportu rzeczowego. 0,7 - 1,3
2. Inwestycje niematerialne: 0,9 - 2,0
1) przekazanie nowoczesnych technologii i know-how: 0,9 - 2,0
a) w przemyśle hutnictwa, żelaza i stali, 1,5 - 1,8
b) w przemyśle elektromaszynowym, 1,4 - 1,7
c) w przemyśle motoryzacyjnym, 1,2 - 1,5
d) w przemyśle chemicznym, 1,9 - 2,0
e) w przemyśle taboru szynowego, 0,9 - 1,2
f) w przemyśle farmaceutycznym, 1,9 - 2,0
g) w przemyśle lekkim, 0,9 - 1,1
h) w przemyśle elektronicznym, 1,5 - 2,0
i) w przemyśle stoczniowym, 1,5 - 2,0
j) w dziedzinie informatyki, 1,9 - 2,0
k) w innych sektorach, 0,9 - 1,1
2) przekazanie nowoczesnych licencji: 0,9 - 1,7
a) w przemyśle hutnictwa, żelaza i stali, 1,4 - 1,7
b) w przemyśle elektromaszynowym, 1,2 - 1,5
c) w przemyśle elektronicznym, 1,2 - 1,5
d) w przemyśle motoryzacyjnym, 1,1 - 1,3
e) w przemyśle stoczniowym, 1,1 - 1,3
f) w przemyśle chemicznym, 1,5 - 1,7
g) w przemyśle taboru szynowego, 0,9 - 1,1
h) w przemyśle farmaceutycznym, 1,4 - 1,7
i) w przemyśle lekkim, 0,9 - 1,1
j) w dziedzinie informatyki 1,5 - 1,7
k) w innych sektorach, 0,9 - 1,1
3) bezpośredni zakup wytworzonych na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług:

0,5 - 1,8
a) w przemyśle hutnictwa, żelaza i stali, 1,5 - 1,8
b) w przemyśle elektromaszynowym, 1,6 - 1,8
c) w przemyśle elektronicznym, 1,6 - 1,8
d) w przemyśle motoryzacyjnym, 1,2 - 1,4
e) w przemyśle stoczniowym, 1,2 - 1,4
f) w przemyśle chemicznym, 1,2 - 1,4
g) w przemyśle taboru szynowego, 1,1 - 1,3
h) w przemyśle farmaceutycznym, 1,3 - 1,6
i) w przemyśle lekkim, 0,9 - 1,1
j) w dziedzinie informatyki 1,5 - 1,8
k) w innych sektorach. 0,5 - 1,1
3. Rozwój potencjału B + R + W: 1,0 - 2,0
1) udział offsetobiorcy w programie międzynarodowym, 1,0 - 2,0
2) udział kapitałowy zagranicznego dostawcy w pracy B+R

realizowanej przez offsetobiorcę,

1,0 - 2,0
3) wdrożenie polskiego opracowania (np. utworzenie spółki

typu Venture Capital).

1,0 - 2,0
4. Promocja eksportu towarów produkowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej: 0,5 - 1,5
1) sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie

Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem własnej sieci

marketingowej,

0,5 - 1,5
2) wsparcie marketingowe i promocyjne dla eksportu polskich

wyrobów na rynkach trzecich,

0,5 - 1,2
3) inne działania niewymienione w punktach 1 i 2. 0,5 - 1,2
5. Szkolenia: 0,5 - 1,1
1) związane z przekazaniem technologii lub know-how, 0,7 - 1,1
2) inne. 0,5 - 0,9
6. Inne dziedziny niewyszczególnione w 1 - 5. 0,5 - 2,0

ZAŁĄCZNIK Nr  3

MNOŻNIKI OFFSETOWE STOSOWANE W PRZYPADKACH SZCZEGÓLNIE UZASADNIONYCH INTERESEM GOSPODARKI LUB WZGLĘDAMI BEZPIECZEŃSTWA I OBRONNOŚCI PAŃSTWA

Przypadki, w których mogą być zastosowane mnożniki offsetowe w przedziale 2,0 - 5,0 Mnożniki
1. Przekazanie nowoczesnej technologii, poparte perspektywicznymi zamówieniami, w wyniku czego nastąpi, w ramach tej samej umowy offsetowej, uruchomienie produkcji w oparciu o tę technologię. 3 - 5
2. Udział w modernizacji lub restrukturyzacji sektora przemysłu obronnego, poprzez inwestycje kapitałowe, w wyniku czego nastąpi znaczący wzrost produkcji eksportowej oraz miejsc pracy. 2 - 4
3. Przekazanie technologii wraz z wyłącznością na perspektywiczną produkcję i zbyt na rynku zagranicznym. 2 - 5
4. Bezpłatne i bezzwrotne przekazanie jednostce budżetowej, dla której zostało zakupione uzbrojenie lub sprzęt wojskowy, a którego dostawa podlega offsetowi, wyposażenia do jego eksploatacji i dokumentacji technicznej umożliwiającej użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem zakupionego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego oraz jego utrzymanie w zdatności technicznej. 2 - 4
5. Przekazanie jednostce badawczo-rozwojowej lub polskiej uczelni oprogramowania lub innego nowoczesnego narzędzia informatycznego wspomagającego działalność tego podmiotu w zakresie projektowania, produkcji lub zarządzania. 2 - 3
6. Zlecenie jednostce badawczo-rozwojowej lub polskiej uczelni, w ramach zadań realizowanych we wspólnym programie B+R+W, pakietu prac prowadzących do szybkiego rozwoju dziedziny nauki dotychczas słabo w Polsce rozpoznanej, w wyniku czego nastąpi znaczne zwiększenie potencjału badawczego i wytwórczego. 2 - 5
7. Zlecenie jednostce badawczo-rozwojowej lub polskiej uczelni, w ramach zadań realizowanych we wspólnym programie B+R+W, strategicznego dla programu zadania, dającego gwarancję polskim przedsiębiorstwom podjęcia produkcji wyrobu opracowanego w ramach tego zadania. 2 - 4

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.100.907

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej.
Data aktu: 02/07/2002
Data ogłoszenia: 05/07/2002
Data wejścia w życie: 06/07/2002