Świadczenia przewoźnika lotniczego w razie niezabrania pasażera na pokład statku powietrznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 października 2003 r.
w sprawie świadczeń przewoźnika lotniczego w razie niezabrania pasażera na pokład statku powietrznego

Na podstawie art. 202 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa wymagania dotyczące obowiązkowych świadczeń przewoźnika lotniczego w razie niezabrania na pokład statku powietrznego odlatującego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pasażera, posiadającego ważny bilet oraz potwierdzoną rezerwację, na lot regularny o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji.
2. 
Świadczenia przewoźnika w przypadku niezabrania na pokład statku powietrznego pasażera na lot sprzedany jako część imprezy turystycznej określają przepisy o zasadach organizowania przewozów lotniczych w ramach imprez turystycznych oraz przewozów czarterowych.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
potwierdzonej rezerwacji - należy przez to rozumieć, że bilet sprzedany przez przewoźnika lotniczego lub upoważnionego agenta sprzedaży zawiera następujące informacje:
a)
wyszczególnienie numeru, daty i godziny lotu oraz
b)
adnotację "OK" lub każdy inny zapis dokonany w odpowiednim miejscu na bilecie, oznaczający rejestrację przez przewoźnika lotniczego, oraz wyraźne potwierdzenie tej rezerwacji;
2)
locie regularnym - należy przez to rozumieć lot wykonywany w ramach przewozu regularnego w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3)
locie o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji - należy przez to rozumieć lot, w którym liczba pasażerów posiadających potwierdzoną rezerwację przekracza liczbę miejsc dostępnych na ten lot;
4)
miejscu docelowym - należy przez to rozumieć miejsce przeznaczenia wymienione w odcinku biletu lotniczego przedstawionym przy stanowisku odprawy pasażerów lub, w przypadku kolejnych lotów, w ostatnim odcinku biletu lotniczego.
§  3. 
1. 
Przewoźnik lotniczy obowiązany jest ustalić szczegółowe zasady postępowania w przypadku, o którym mowa w § 1 ust. 1.
2. 
O zasadach postępowania i ich zmianach przewoźnik powiadamia pasażerów w swoim regulaminie przewozu.
3. 
Przewoźnik może w regulaminie przewozu ustalić zasady postępowania korzystniejsze dla pasażera niż określone w rozporządzeniu.
4. 
Zasady, o których mowa w ust. 1, przewoźnik obowiązany jest podać do wiadomości publicznej w przedstawicielstwach i agencjach sprzedaży oraz punktach odprawy pasażerów.
§  4. 
1. 
Rekompensatę, o której mowa w art. 200 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, ustala się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, w wysokości równowartości w złotych polskich kwoty:
1)
150 euro dla lotów na trasach o długości do 3.500 km;
2)
300 euro dla lotów na trasach o długości powyżej 3.500 km.
2. 
Jeżeli miasto lub region jest obsługiwany przez kilka portów lotniczych, przewoźnik lotniczy może zaoferować pasażerowi, któremu odmówił przyjęcia na pokład, lot do innego portu lotniczego niż zarezerwował pasażer. W takim przypadku koszty podróży pomiędzy alternatywnymi portami lotniczymi lub alternatywnym najbliższym miejscem docelowym uzgodnionym z pasażerem pokrywa przewoźnik lotniczy.
3. 
Jeżeli przewoźnik lotniczy oferuje zmianę trasy do miejsca docelowego alternatywnym lotem i opóźnienie w przylocie do miejsca docelowego dla tras do 3.500 km jest mniejsze niż 2 godziny, a dla tras powyżej 3.500 km jest mniejsze niż 4 godziny, rekompensatę ustaloną zgodnie z ust. 1 zmniejsza się o 50 %.
4. 
Wysokość rekompensaty ustalonej w ust. 1 nie może przekroczyć ceny biletu wykupionego do miejsca docelowego.
5. 
Odległości, o których mowa w ust. 3, ustala się, przyjmując najkrótszą odległość pomiędzy miejscem wylotu i miejscem docelowym.
6. 
Rekompensata, w uzgodnieniu z pasażerem, może być wypłacana łącznie lub oddzielnie w następujących formach:
1)
gotówka;
2)
czek;
3)
przelew;
4)
zlecenie wystawione na inne dodatkowe usługi.
7. 
Jeżeli w locie o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji pasażer wyraża zgodę na umieszczenie w klasie niższej niż ta, na którą został zakupiony bilet, przewoźnik jest obowiązany do zwrotu pasażerowi różnicy pomiędzy ceną biletu w klasie, w której wykupił bilet, a ceną biletu za klasę, w której faktycznie podróżował.
§  5. 
Przewoźnik lotniczy obowiązany jest do dostarczenia każdemu pasażerowi, któremu odmówił przyjęcia na pokład z powodu lotu o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji, pisemnej informacji określającej zasady wypłacania rekompensat.
§  6. 
Rozporządzenie traci moc z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.186.1817

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Świadczenia przewoźnika lotniczego w razie niezabrania pasażera na pokład statku powietrznego.
Data aktu: 14/10/2003
Data ogłoszenia: 31/10/2003
Data wejścia w życie: 15/11/2003