PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
ORAZ ZADANIA, KTÓRYCH REALIZACJA KOŃCZY SIĘ W 2005 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 r.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 2006 R.
Dział ...................
(nr, nazwa)
Rozdział ................
(nr, nazwa)
USTALANIE LIMITÓW WYDATKÓW NA POMOC PUBLICZNĄ Z BUDŻETU PAŃSTWA W ODNIESIENIU DO POMOCY INDYWIDUALNEJ UDZIELANEJ W FORMIE DOTACJI
Lp. | Podstawa prawna udzielenia dotacji | Nazwa programu wieloletniego lub nazwa/firma przedsiębiorcy otrzymującego dotacje | Limit kwotowy dotacji | Uwagi |
(w tysiącach zł) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
4 |
sporządził ...........................................
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
nr telefonu ................... adres e-mail ..................
data ..................... podpis ..................
7 SZCZEGÓŁOWE ZASADY OPRACOWYWANIA MATERIAŁÓW DO PROJEKTU USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2006
Zasady ogólne
2. Uzasadnienie planowanych dochodów i wydatków, o którym mowa w § 8 rozporządzenia, sporządza się dla każdego działu klasyfikacji budżetowej w podziale na poszczególne rozdziały. Wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne należy uzasadnić odrębnie, omawiając szczegółowo przewidywane wykonanie i założenia planu z uwzględnieniem:
1) zmian wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych;
2) czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku;
3) dochodów i wydatków jednorazowych lub niewystępujących w budżecie w 2005 r.;
4) kwot planowanych wydatków w poszczególnych rozdziałach dla nowych zadań przewidzianych do realizacji w 2006 r.
3. W uzasadnieniach dotyczących planowanych dochodów i wydatków, w przypadku zmiany zakresu działania, wprowadzenia nowych źródeł dochodów lub zamieszczenia nowych upoważnień do dokonywania wydatków, powołuje się przepisy prawne, z których zmiany te wynikają.
4. Planowanie wydatków budżetowych na inwestycje powinno spełniać warunki określone w dziale III rozdziale 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. W wydatkach na cele inwestycyjne nie planuje się remontów, które finansowane są w ramach wydatków bieżących.
5. Materiały planistyczne dotyczące inwestycji należy przedkładać odrębnie. Wszystkie formularze oznaczone symbolami: RZ-12, BW-I, IW, BW-IA i IP należy przekazywać pocztą elektroniczną, a wydruki oraz materiały opisowe powinny być złożone w obowiązującym terminie bezpośrednio w Wydziale Inwestycji Departamentu Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów.
Plany rzeczowe zadań
7. W formularzach oznaczonych symbolami RZ wszystkie kwoty odnoszące się do 2006 r. należy podać w cenach z 2005 r.
8. Formularz RZ-1 opracowują wyłącznie: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości dla części 37. Sprawiedliwość, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Konstytucyjny, Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu oraz wojewodowie.
W treści formularza RZ-1 oprócz świadczeń ustawowych należy podać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia.
W dziale "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa" należy opracować formularz RZ-1 jako zestawienie zbiorcze, a także odrębnie w rozbiciu na rozdziały.
Pojęcie "liczba świadczeniobiorców" interpretowane powinno być jako liczba osób, na które przysługuje świadczenie (np. członkowie rodziny).
9. Do formularza RZ-2 należy załączyć, dla kolumny 8 "ocena kosztów uruchomienia i działalności" oraz kolumny 9 "ocena kosztów likwidacji", szczegółowe uzasadnienie zawierające m.in. specyfikację jednorazowych tytułów i kosztów uruchomienia i likwidacji jednostki.
Ministerstwo Obrony Narodowej wypełnia formularz RZ-2 zbiorczo za wszystkie jednostki wojskowe.
10. Dysponenci części budżetowych wykazują na formularzu RZ-3 wyłącznie te zadania, które powodować będą skutki finansowe dla budżetu państwa; do formularza RZ-3 należy dołączyć szczegółowy opis zadań, wraz z podaniem podstawy prawnej, kalkulację kosztów nowego lub kończącego się zadania bądź zadania, którego zakres ulegnie ograniczeniu w roku planowym. Należy także omówić skutki finansowe nowego przedsięwzięcia dla roku, w którym rozpocznie się jego realizacja, jak i skutki finansowe z tytułu realizacji tego zadania w latach następnych. W formularzu podaje się również informacje finansowe o zadaniach inwestycyjnych. Przez pojęcie "nowe zadania" rozumie się zadania budżetowe, wynikające z ustaw, których realizacja rozpocznie się w 2006 r. Formularz RZ-3 daje możliwość zgłoszenia potrzeb w zakresie wzrostu zatrudnienia i wynagrodzeń w związku z realizacją zadań.
11. RZ-4 dotyczy skutków finansowych uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego nauczycieli - zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej w roku 2006 oraz zatrudnionych na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych.
Formularz ten sporządzają w zakresie działów 801 i 854 właściwi ministrowie prowadzący szkoły i placówki, w których zatrudniani są nauczyciele wynagradzani na podstawie art. 30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, oraz dodatkowo minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w zakresie nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych.
W formularzu tym należy uwzględnić planowane w roku 2005 i 2006 zmiany z tytułu awansu zawodowego nauczycieli na poszczególne stopnie, obejmujące liczbę awansowanych nauczycieli oraz wysokość środków na ich sfinansowanie (wynagrodzenia, bez pochodnych i odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych), a także roczne skutki finansowe uzyskania awansu zawodowego w roku 2005. Do określenia powyższych skutków finansowych dotyczących wynagrodzeń należy stosować wysokość kwoty bazowej obowiązującej w roku 2005.
12. Formularz RZ-5 sporządzają dysponenci części budżetowych, realizujący programy uzgodnione z Komisją Europejską, które wymagają ustalonego w nich udziału środków budżetowych lub innych jako współfinansowania.
Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach związanych z realizacją programów (a także projektów) wynikających z podpisanych memorandów finansowych - PHARE, ISPA, SAPARD - z podziałem na potrzebne środki budżetu państwa, środki przyznane (przewidziane) na dany rok przez Komisję Europejską, inne środki, w tym np. kredyty z międzynarodowych instytucji finansowych służące współfinansowaniu tych programów.
Formularz powinien zawierać również dane o wszystkich środkach związanych z realizacją projektów dotyczących dostosowania i budowy struktur i procedur polskiej administracji publicznej do wymogów UE w ramach programu Transition Facility oraz związanych z realizacją zadań dotyczących dostosowania do wymogów Układu Schengen.
W kolumnie 2 podaje się nazwę programu (zadania), w kolumnie 6 w poz. 3 - źródło finansowania środków (np. Bank Światowy), w kolumnie 7 dla środków budżetowych dział i rozdział, dla środków z UE - symbol programu lub projektu (np. PLxxxx,..,..), dla innych środków - nazwę dawcy i oznaczenie umowy.
Formularz wypełnia się dla programów wdrażanych według nowych zasad (Nowa Orientacja PHARE, ISPA, SAPARD). W zakresie programu ISPA dotyczy projektów, których realizacja rozpoczęła się przed dniem 1 maja 2004 r. Formularz nie obejmuje programów realizowanych w ramach funduszy strukturalnych i nowych projektów w ramach Funduszu Spójności.
W formularzu wykazuje się zarówno zadania bieżące, jak i inwestycyjne.
W formularzu nie uwzględnia się zadań, których realizacja zostanie zakończona w roku 2005 i nie wystąpi zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa, poczynając od roku 2006.
13. Formularz RZ-6 sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy korzystają z kredytów zagranicznych lub z innych środków zagranicznych przy realizacji zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską.
Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach zagranicznych i krajowych przeznaczonych na realizację programów (zadań) niezwiązanych z programami uzgodnionymi z Komisją Europejską, a więc środki ze źródeł zagranicznych (np. fundacji, państw, organizacji i instytucji międzynarodowych, banków) ze wskazanym celem i warunkami ich wykorzystania.
Formularz powinien zawierać również dane o wszystkich środkach związanych z projektami realizowanymi w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Instrumentu Finansowego.
W formularzu wykazuje się zarówno zadania bieżące, jak i inwestycyjne.
W formularzu nie uwzględnia się zadań, których realizacja zostanie zakończona w roku 2005 i nie wystąpi zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa, poczynając od roku 2006.
14. Formularz RZ-7 sporządzają dysponenci części budżetowych, odpowiedzialni za realizację zadań wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej, które wymagają udziału środków budżetowych. Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach związanych z realizacją zadań, wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej, dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej - z podziałem na środki budżetu państwa i środki przyznane na dany rok przez Komisję Europejską. W kolumnie 3 należy podać nazwę jednostki realizującej (dysponenta budżetowego), w kolumnie 5 - do pkt 2, 5, 9 i 12 z kolumny 4 odpowiednią klasyfikację budżetu krajowego, a w kolumnach od 6 do 13 kwoty dotacji.
15. Formularz RZ-8 sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy pełnią funkcje Instytucji Pośredniczących w zarządzaniu (Sektorowe Instytucje Zarządzające) dla projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności.
16. Formularz RZ-9 sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy pełnią funkcję Instytucji Zarządzających dla programów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, w porozumieniu z innymi dysponentami części budżetowych biorących udział w realizacji zadań wynikających z funduszy strukturalnych.
17. Formularz RZ-10 - w informacjach rzeczowych dotyczących przewidywanego wykonania za rok 2005 i projektu planu na rok 2006 należy podać:
1) w poz. II - średniomiesięczne liczby: pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych u pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej oraz pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych u pozostałych pracodawców uprawnionych do otrzymania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych - w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
Średniomiesięczną liczbę pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych u pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej oraz u pozostałych pracodawców uprawnionych do otrzymania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w danym roku oblicza się w sposób następujący: sumuje się liczby osób niepełnosprawnych w miesiącach od stycznia do grudnia, a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez 12.
Dane dotyczą pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych u pracodawców uprawnionych do otrzymania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 90, poz. 844, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2262, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001 i Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 44, poz. 422).
W tej części formularz sporządza Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
2) w poz. III - średniomiesięczną liczbę osób odbywających służbę zastępczą oraz liczby: wniosków o przeznaczenie do służby zastępczej rozpatrzonych przez komisję wojewódzką oraz posiedzeń komisji wojewódzkiej - w danym roku.
Dane dotyczą zadań realizowanych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o służbie zastępczej (Dz. U. Nr 223, poz. 2217).
18. Formularz RZ-11 dotyczy:
1) zasiłków z pomocy społecznej przyznawanych i wypłacanych na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565);
2) świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 35, poz. 305, Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 192, poz. 1963 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 86, poz. 732), z uwzględnieniem okresów przejściowych i podmiotów wypłacających poszczególne świadczenia rodzinne, o których mowa w art. 49 i 49a ustawy;
3) zaliczki alimentacyjnej przyznawanej i wypłacanej na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732).
W informacjach rzeczowych dotyczących przewidywanego wykonania za rok 2005 i projektu planu na rok 2006 należy podać średniomiesięczną liczbę świadczeń i świadczeniobiorców.
19. Na formularzu RZ-12 wykazuje się inwestycje finansowane środkami budżetu państwa, niezależnie od ich wartości kosztorysowej, okresu realizacji i kategorii, także inwestycje kończone w 2005 r. oraz zakupy dokonane i przewidziane do zrealizowania, z wyjątkiem inwestycji jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), dla których dysponenci nie wypełniają kolumn dotyczących roku 2006 oraz zaangażowania.
W materiałach planistycznych występuje grupowanie wykazów rzeczowych inwestycji w podziale na inwestycje wieloletnie i inwestycyjne programy wieloletnie oraz na pozostałe inwestycje, w których wyodrębnia się budownictwo inwestycyjne i zakupy inwestycyjne niezwiązane z budownictwem. Do budownictwa inwestycyjnego należy zaliczać, poza kosztami robót budowlano-montażowych, także np. koszty nabycia obiektu majątku trwałego, dokumentacji, badań geologicznych, ekspertyz, pozyskania terenu pod budowę i przygotowania go, pierwszego wyposażenia nowo budowanych lub rozbudowywanych obiektów, zaniechania inwestycji, zabezpieczenia i konserwacji inwestycji wstrzymanych.
W formularzu wymienia się poszczególne tytuły inwestycji kolejno działami, w działach rozdziałami, w rozdziałach paragrafami (czterocyfrowymi). Inwestycje jednego rodzaju ujmowane pod jedną nazwą (np. w III części formularza - melioracje, w IV części formularza - zakup środków transportu, zakup sprzętu biurowego itp.) nie powinny być łączone i wykazywane jako jedna pozycja. Szczegółowe objaśnienia do formularza RZ-12 zawarte są w instrukcji wypełniania formularzy.
Do formularza należy dołączyć pisemne omówienie poszczególnych pozycji wykazu. Dla inwestycji klasyfikowanych w paragrafie "Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych" należy podać podstawę prawną dotowania przez budżet państwa, a w przypadku finansowania inwestycji środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych należy podać ich wysokość.
20. Formularz RZ-13 sporządzają dysponenci właściwych części budżetowych.
W formularzu RZ-13 ujmuje się:
1) dotacje przedmiotowe wynikające z przepisów:
a) art. 39 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808),
b) art. 72 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 1999 r. w sprawie stawek oraz szczegółowych zasad, trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych i akademickich (Dz. U. Nr 60, poz. 643 oraz z 2004 r. Nr 66, poz. 605),
c) art. 33 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 627, Nr 96, poz. 959, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808),
d) art. 7 ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188),
e) art. 72 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych;
2) dotacje podmiotowe:
a) wynikające z postanowień:
- art. 9 ust. 5 i 6, art. 38 ust. 1 i 4 ustawy wymienionej w pkt 1 lit. a,
- art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006 (Dz. U. Nr 210, poz. 2037),
- art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
- art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
b) przewidziane w zatwierdzonych przez Radę Ministrów programach restrukturyzacji poszczególnych sektorów w latach 1998-2006;
3) dotacje celowe wynikające z przepisów:
a) ustawy wymienionej w pkt 1 lit. a,
b) ustawy z dnia 20 marca 2002 r. o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz. U. Nr 41, poz. 363 i Nr 141, poz. 1177, z 2003 r. Nr 159, poz. 1537 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2701),
c) ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. Nr 111, poz. 1196, z 2003 r. Nr 56, poz. 495, Nr 90, poz. 844 i Nr 139, poz. 1325 oraz z 2004 r. Nr 12, poz. 102 i Nr 120, poz. 1252);
4) dopłaty do oprocentowania kredytów na realizację zadań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych (Dz. U. Nr 13, poz. 60 i Nr 83, poz. 418, z 1996 r. Nr 152, poz. 719, z 1997 r. Nr 80, poz. 504, Nr 107, poz. 690, Nr 121, poz. 770 i Nr 158, poz. 1044, z 1999 r. Nr 27, poz. 243, Nr 63, poz. 702 i Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 72, poz. 744 i 746, z 2003 r. Nr 104, poz. 962 i Nr 188, poz. 1839 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 867 i Nr 123, poz. 1291);
5) dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze oraz na skup i przechowywanie zapasów ryb morskich wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, o której mowa w pkt 4.
W poz. I - "Dotacje przedmiotowe"
Minister właściwy do spraw transportu przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie usług przewozowych realizowanych w oparciu o ustawowe uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów w transporcie kolejowym.
W objaśnieniach należy przedstawić szczegółową kalkulację wysokości utraty przychodów taryfowych wraz z omówieniem metody ich obliczenia w zakresie ulgowych przejazdów realizowanych na podstawie:
- biletów jednorazowych z 37 %, 49 %, 78 %, 95% i 100 % ulgą,
- imiennych biletów miesięcznych z 37 %, 49 % i 78 % ulgą,
odrębnie dla poszczególnych grup przejazdowych uprawnionych do tych ulg z podaniem liczby pasażerów zarówno w przewidywanym wykonaniu 2005 r., jak i projektu planu na 2006 r.
W każdym przypadku wartość sprzedanych biletów ulgowych należy wykazać odrębnie z podatkiem i bez podatku VAT.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do specjalistycznych podręczników szkolnych i akademickich.
Minister właściwy do spraw łączności przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do usług pocztowych zwolnionych od opłat pocztowych, związanych z przesłaniem paczek z drukami lub innymi nośnikami informacji dla ociemniałych, oraz plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do przesyłek egzemplarzy obowiązkowych, zwolnionych od opłat pocztowych, wysyłanych do bibliotek uprawnionych do ich otrzymywania.
Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie pomocy dla rolnictwa realizowanych w oparciu o ustawowe uprawnienia podmiotów do jej otrzymywania.
W poz. II - "Dotacje podmiotowe" - należy wyodrębnić przedsiębiorców otrzymujących dotacje i cele przeznaczenia tych dotacji. W odniesieniu do planowanych nowych dotacji dofinansowujących przedsiębiorców lub zadania, które w roku ubiegłym nie były objęte dotowaniem z budżetu państwa, należy przedłożyć, wraz ze szczegółowym omówieniem zakresu rzeczowego zadań realizowanych w ramach poszczególnych pozycji dotacji, informacje ze wskazaniem zadań priorytetowych.
W zakresie dotacji przewidzianych dla górnictwa węgla kamiennego należy szczegółowo omówić zakres finansowania kosztów:
1) likwidacji kopalń oraz zadań wykonywanych po zakończeniu likwidacji kopalń;
2) zadań związanych z:
a) zabezpieczeniem kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalń,
b) naprawianiem szkód wywołanych ruchem zakładów górniczych, w tym szkód powstałych w wyniku reaktywacji starych zrobów, w tym zobowiązania zlikwidowanych zakładów górniczych przedsiębiorstw: Kopalni Węgla Kamiennego "Jan Kanty" S.A., Kopalni Węgla Kamiennego "Porąbka-Klimontów" S.A., Kopalni Węgla Kamiennego "Saturn" S.A., Kopalni Węgla Kamiennego "Sosnowiec" S.A., Kopalni Węgla Kamiennego "Żory" S.A., Wałbrzyskich Kopalń Węgla Kamiennego, Kopalni Węgla Kamiennego "Nowa Ruda",
c) ochroną zabytków techniki górniczej;
3) zadań związanych z tworzeniem nowych miejsc pracy;
4) zadań Górniczej Agencji Pracy;
5) restrukturyzacji zatrudnienia i roszczeń pracowniczych wynikających z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112, z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 216, poz. 1826 i Nr 238, poz. 2020 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844);
6) restrukturyzacji zatrudnienia i roszczeń pracowniczych, w tym:
a) instrumentów osłonowych i aktywizująco-adaptacyjnych przysługujących pracownikom oraz byłym pracownikom przedsiębiorstw górniczych,
b) rent wyrównawczych przysługujących od kopalń całkowicie likwidowanych,
c) deputatów węglowych dla emerytów i rencistów z kopalń całkowicie likwidowanych,
d) Górniczego Pakietu Socjalnego poniesionych przez Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
7) refundacji składek na ubezpieczenia społeczne, Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracodawcom spoza górnictwa, którzy zatrudniali byłych pracowników przedsiębiorstwa górniczego, również wypłacanych przez przedsiębiorstwa górnicze;
8) ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego emerytom i rencistom z kopalń całkowicie likwidowanych, wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
9) obsługi wypłat ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego emerytom i rencistom z kopalń całkowicie likwidowanych wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
10) monitoringu procesów restrukturyzacyjnych górnictwa węgla kamiennego oraz innych zleceń ministra właściwego do spraw gospodarki związanych z restrukturyzacją górnictwa węgla kamiennego;
11) dopłat do preferencyjnych kredytów na warunkach preferencyjnych dla gmin górniczych na finansowanie inwestycji wspierających tworzenie nowych miejsc pracy;
12) świadczeń, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006, oraz kosztów refundacji składek, o których mowa w art. 45 ust. 4 tej ustawy.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów likwidacji nieczynnych linii kolejowych, minister właściwy do spraw transportu przedstawi uzgodniony z właściwym sejmikiem województwa i radą powiatu wykaz odcinków linii kolejowych przewidzianych do likwidacji z podaniem ich długości. Należy omówić także zakres i terminy robót likwidacyjnych wraz z oszacowaniem kosztów przewidzianych do realizacji w 2006 r.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów inwestycji, remontów, eksploatacji i utrzymania linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym wymienionych w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, minister właściwy do spraw transportu określi w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej zakres i terminy prac utrzymaniowych na poszczególnych odcinkach oraz planowany jednostkowy koszt utrzymania 1 km tych linii i kwotę dotacji.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów inwestycji, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy, minister właściwy do spraw transportu określi kwotę dotacji.
W poz. III i IV - "Dotacje celowe"
W zakresie dotacji przewidzianych dla przedsiębiorcy na realizację nowych inwestycji - minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia informacje dotyczące zapotrzebowania na te dotacje.
W zakresie dotacji przewidzianych na restrukturyzację hutnictwa żelaza i stali należy szczegółowo omówić zakres finansowania kosztów poszczególnych świadczeń wymienionych w art. 15 ust. 1 oraz w art. 17d ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.
W poz. V - "Dopłaty do oprocentowania kredytów na realizację zadań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego"
Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia szczegółowe informacje dotyczące zapotrzebowania na dopłaty ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów na realizację zadań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego.
W poz. VI - "Dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze oraz na skup i przechowywanie zapasów ryb morskich"
Minister właściwy do spraw rolnictwa przedstawia szczegółowe informacje dotyczące zapotrzebowania na dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze oraz na skup i przechowywanie zapasów ryb morskich.
21. Formularz RZ-14 dotyczy składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanych z budżetu państwa za osoby wymienione w art. 86 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
22. Formularz RZ-15 dysponenci wypełniają w szczegółowości określonej w druku dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
1) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa";
2) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa";
3) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)";
4) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)";
5) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat";
6) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu";
7) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej";
8) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej";
9) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".
23. Na formularzu RZ-16 dysponenci wykazują dane dotyczące funkcjonariuszy w szczegółowości określonej w druku dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
1) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)";
2) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)";
3) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat";
4) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu";
5) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa";
6) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa".
24. Na formularzu RZ-17 ujmuje się zadania realizowane w ramach programów wieloletnich (również programy inwestycyjne), o których mowa w art. 80 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
25. Formularz RZ-18 - dotyczy wydatków ponoszonych przez budżet państwa z tytułu stałych rent zasądzonych na rzecz pacjentów, którzy ponieśli szkody podczas leczenia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia. W formularzu tym nie należy ujmować wydatków na renty wynikające ze spraw sądowych będących w toku, tj. kiedy jeszcze nie zapadły prawomocne wyroki lub nie zostały zawarte ugody sądowe.
26. W formularzu RZ-19 dysponenci przedstawiają informacje w podziale na poszczególne przejścia graniczne (z podaniem nazwy i rodzaju przejścia, miejscowości, w której jest zlokalizowane, oraz województwa).
Planowanie dochodów budżetowych
28. Dochody z ceł planuje Minister Finansów we współdziałaniu z Ministrem Gospodarki i Pracy.
29. Dywidendy od spółek, w których Skarb Państwa posiada akcje lub udziały, planuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
30. Wpłaty do budżetu państwa środków finansowych, dokonywane przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, ujmuje się we właściwych działach i rozdziałach oraz zbiorczo dla części na formularzu BD.
31. Dochody realizowane przez jednostki budżetowe, a także dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami ujmuje się we właściwych działach, rozdziałach i zbiorczo dla części na formularzu BD.
32. Szczegółową specyfikację tytułów i kwot należy dołączyć do dochodów ujmowanych w paragrafie "Wpływy z różnych dochodów" na formularzu BD.
33. W projekcie budżetu uwzględnia się zmiany w poziomie dochodów, wynikające z projektowanych zmian ich naliczania (np. ewentualne zmiany stawek celnych, opłat sądowych lub administracyjnych), podając w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie wraz z oszacowaną kwotą wpływu na dochody budżetu w 2006 r.
34. W objaśnieniach tekstowych do planowanych dochodów budżetowych z tytułu dywidend z zysku osiągniętego przez spółki, w których Skarb Państwa posiada akcje lub udziały, należy podać przesłanki, na podstawie których ten plan został opracowany.
Planowanie wydatków budżetowych
36. Formularz BW:
1) dysponenci planują w swoich budżetach dotacje przedmiotowe i podmiotowe dla przedsiębiorców, wynikające z obowiązujących systemów finansowych;
2) wydatki budżetowe na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi dysponenci części budżetowych ujmują odpowiednio w swoich projektach budżetu w ramach ustalonego limitu wydatków;
3) dotacje dla zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i funduszy celowych wykazuje się na formularzu BW, dołączając szczegółową kalkulację wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej udzielania dotacji. Kalkulacja obejmuje:
a) wskaźniki rzeczowe, które są podstawą określenia dotacji,
b) stawkę dotacji wraz ze szczegółową kalkulacją;
4) w ramach wydatków planowanych na pokrycie kosztów prywatyzacji nie mogą być ponoszone wydatki na zakupy inwestycyjne, jak również na zakup akcji (udziałów) w spółkach;
5) wydatki związane z likwidacją przedsiębiorstwa państwowego prowadzoną na podstawie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2004 r. Nr 273, poz. 2703) obciążają koszty likwidowanego przedsiębiorstwa państwowego Fundusz Mienia Polikwidacyjnego i nie mogą być zaliczone do kosztów prywatyzacji, pokrywanych ze środków budżetowych;
6) w uzasadnieniu do wydatków jednostek sfery budżetowej z tytułu wpłaconych składek na rzecz organizacji międzynarodowych należy podać:
a) nazwę organizacji,
b) podstawę prawną przynależności,
c) kalkulacje składek płaconych w 2005 r. i w 2006 r., w walucie płatności i w tysiącach złotych;
7) wydatki jednostek sfery budżetowej ujmuje się na formularzu BW zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału z wyszczególnieniem rodzajów jednostek budżetowych oraz zadań budżetowych.
Jeśli w rozdziale występują jednostki i zadania lub kilka rodzajów jednostek lub zadań, to wydatki planuje się wówczas dla każdej z tych jednostek i dla każdego zadania odrębnie oraz zbiorczo dla całego rozdziału;
8) wydatki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne osób wymienionych w art. 86 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych planowane są na rok 2006 we właściwych częściach w dziale "Ochrona zdrowia", rozdziale "Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego", z wyjątkiem wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 5, 8, 9, 10, 11 i ust. 4 wyżej wymienionej ustawy oraz w art. 78 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 60, poz. 636, z 2000 r. Nr 45, poz. 531, z 2001 r. Nr 73, poz. 764, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 228, poz. 2255 i Nr 229, poz. 2273 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 873, Nr 146, poz. 1546 i Nr 236, poz. 2355). Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne wojewodowie ujmują w paragrafach:
a) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin) ustawami",
b) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat",
c) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa".
Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne planowane są z uwzględnieniem postanowień art. 82 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z którymi w przypadku zbiegu tytułów do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego składka finansowana z budżetu państwa jest opłacana tylko wtedy, gdy nie ma innej podstawy do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia, a gdy w ramach każdego z tych tytułów składka finansowana jest z budżetu państwa, składka jest opłacana wyłącznie z tytułu, który powstał najwcześniej. Jeżeli tytuły powstały równocześnie, składka jest opłacana z pierwszego zgłoszonego tytułu do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym;
9) wydatki na renty wynikające z wyroków i ugód sądowych za szkody popełnione podczas leczenia w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia planowane są w dziale "Ochrona zdrowia", w rozdziale "Pozostała działalność", w paragrafie "Zasądzone renty";
10) w ramach wydatków inwestycyjnych ujmowanych na formularzu BW w poz. 4.1 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" planowane są:
a) wydatki na zakupy wynikające z programów technicznej modernizacji Sił Zbrojnych, realizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej,
b) wydatki na inwestycje wynikające z eksploatacji i utrzymania linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym, planowane na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
c) inne wydatki na inwestycje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 79 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Wydatki budżetowe na zakupy określone w lit. a, ujmowane w ramach łącznej kwoty wydatków na inwestycje w poz. 4.1 formularza BW, należy dodatkowo wykazać w odrębnej kwocie pod zestawieniem wydatków w tym formularzu.
W ramach wydatków inwestycyjnych planowane są zakupy środków trwałych niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w wypadkach określonych w tej ustawie;
11) w dziale "Rolnictwo i łowiectwo", w rozdziale "Pozostała działalność" mogą być planowane wyłącznie wydatki na realizację zadań wynikających z odpowiednich ustaw, na które nie przewidziano odrębnego rozdziału. Dotacje planowane w druku BW w paragrafach "Dotacja przedmiotowa z budżetu dla zakładu budżetowego" lub "Dotacja przedmiotowa z budżetu dla gospodarstwa pomocniczego" powinny korespondować z kwotą dotacji na drukach: B-4Z i B-7Z.
Wydatki powiatowych inspektoratów weterynarii (rozdział 01034) oraz granicznych inspektoratów weterynarii (rozdział 01035) ujmuje się zbiorczo dla całej części budżetowej;
12) wydatki na subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, ujmowane w poz. 1.6 formularza BW, należy wykazać zbiorczo dla części 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, a także dodatkowo pod zestawieniem wydatków w tym formularzu należy wykazać odrębnie kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, ujmowane w odpowiednich rozdziałach klasyfikacji budżetowej.
37. Formularz DPO
Na formularzu DPO dysponenci części budżetowych wykazują wydatki budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dotacjami podmiotowymi.
W przypadku gdy z określonych w odrębnych przepisach zasad i trybu udzielania dotacji wynika, że w formularzu nie jest możliwe ujęcie jednostki otrzymującej dotację, należy wówczas wykazać grupę jednostek i łączną kwotę dotacji.
38. Formularz DAF
Na formularzu DAF dysponenci części budżetowych wykazują dotacje z budżetu państwa dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa, z wyłączeniem dotacji wykazanych w formularzu DPO, i dołączają kalkulacje dotyczące wykazanych kwot dotacji.
39. Formularz BW-S
Wydatki wykazane w kolumnie 5 powinny być zgodne z kwotami na składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaplanowanymi w formularzu BW we właściwych częściach, działach, rozdziałach i paragrafach klasyfikacji budżetowej.
40. Formularz BW-PL
Wydatki budżetowe placówek zagranicznych ujmuje się na formularzu BW-PL zbiorczo dla części.
W formularzu ujmowane są jedynie wydatki realizowane przez placówki za granicą.
41. Formularz PZ-1:
1) plan zatrudnienia i wynagrodzeń sporządza się na formularzu PZ-1 w podziale na część, dział i rozdział klasyfikacji dochodów i wydatków oraz formę organizacyjno-prawną (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, państwowe fundusze celowe oraz szkoły wyższe), wyodrębniając:
a) osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
b) członków korpusu służby cywilnej,
c) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,
d) pracowników orzecznictwa (sędziów i prokuratorów),
e) pracowników orzecznictwa (asesorów i aplikantów),
f) sądowych kuratorów zawodowych,
g) osadzonych,
h) etatowych członków SKO,
i) osoby, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej, z tego:
- członków korpusu służby cywilnej,
- osoby niebędące członkami korpusu służby cywilnej,
j) nauczycieli,
k) pracowników objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń niezaliczonych do grup pracowników wymienionych w lit. a-j;
2) wynagrodzenia należy planować zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, tj. łącznie z podwyżkami;
3) w objaśnieniach do projektu planu zatrudnienia i wynagrodzeń omawia się zmiany planu na rok 2005, podając na podstawie jakich decyzji dokonano zmian, oraz projekt planu na 2006 r.;
4) wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników państwowej sfery budżetowej planuje się w wysokości 8,5 % sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 199, poz. 1939 i Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1202).
42. Formularz PZ-2
Plan zatrudnienia i uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy sporządza się na formularzu PZ-2, zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału, wyodrębniając:
1) żołnierzy zawodowych i służby nadterminowej;
2) funkcjonariuszy;
3) funkcjonariuszy Służby Celnej.
Wynagrodzenia należy planować zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, tj. łącznie z podwyżkami.
Formularz PZ-2 dotyczący żołnierzy zawodowych wykonujących zadania poza resortem obrony narodowej należy uzgodnić z Ministrem Obrony Narodowej.
43. Formularz BW-I:
1) formularz BW-I powinien zawierać pełną rzeczową informację o wszystkich inwestycjach, niezależnie od ich wartości kosztorysowej, okresu realizacji i kategorii. W odniesieniu do inwestycji własnych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dysponenci nie wypełniają kolumn dotyczących projektu na 2006 r. oraz zaangażowania;
2) przy wypełnianiu formularza BW-I stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-12;
3) wszystkie wydatki wykazane w formularzu BW-I powinny być ujęte w formularzu BW, w takiej samej klasyfikacji;
4) do formularza BW-I dołącza się pisemne uzasadnienie poszczególnych pozycji zaplanowanych wydatków. Dla inwestycji klasyfikowanych w paragrafie "Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych" należy podać podstawę prawną dotowania przez budżet państwa, a w przypadku finansowania inwestycji środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych należy podać ich wysokość.
44. Formularz IW:
1) zakres inwestycji wieloletnich w 2006 r. ustala się następująco:
a) w 2006 r. mogą być kontynuowane, jako inwestycje wieloletnie, z udziałem środków z budżetu państwa, te inwestycje, których termin zakończenia przyjęty w załączniku nr 6 do ustawy budżetowej na 2005 r. określony został po roku 2005,
b) dla inwestycji, o których mowa w lit. a, które będą kontynuowane z udziałem środków budżetowych, sporządza się imienne informacje na formularzu IW; planowanie kwot środków budżetowych powinno uwzględniać wielkości podane w załączniku nr 6 do ustawy budżetowej na 2005 r.;
2) klasyfikacja budżetowa podana na formularzu IW powinna być zgodna z klasyfikacją inwestycji i wydatków na formularzach: BW-I i BW;
3) jeśli wartość kosztorysowa nowej inwestycji przekracza kwotę, o której mowa w § 10 rozporządzenia, należy wypełnić formularz IW wraz ze szczegółowym uzasadnieniem podjęcia tej inwestycji;
4) kopie formularzy IW, o których mowa w pkt 1 lit. b oraz pkt 3, wojewodowie przekażą ministrom nadzorującym zadania w zakresie działów, do których zaliczane są poszczególne inwestycje wieloletnie;
5) przy wypełnianiu formularzy IW należy stosować następujące wskazówki:
a) w części A należy pozostawić jedno z określeń, zaliczających inwestora do właściwej kategorii (jednostka lub zakład budżetowy, inna jednostka organizacyjna, przedsiębiorca), skreślając pozostałe; podobnie należy oznaczyć, czy jest to inwestycja kontynuowana czy nowa. Bezwzględnie należy wypełnić pozycje: dział, rozdział i paragraf (czterocyfrowy) klasyfikacji budżetowej,
b) w częściach B i C nakłady w pkt "a) poniesione w latach 19...-2005" podaje się łącznie z przewidywanym wykonaniem 2005 r., w tym przewidywane wykonanie 2005 r.; nakłady w pkt "b) planowane na lata 2006-20... - razem" podaje się łącznie z rokiem 2006, w tym w 2006 r. (a w części C - także dalsze lata),
c) w części C, przy wypełnianiu rubryk 6, 7, 8 i 11 podaje się dane odrębnie dla każdego ze źródeł finansowania, wymieniając jego nazwę; w rubryce 10 podaje się kredyt poręczony (gwarantowany) przez Radę Ministrów lub Ministra Finansów,
d) w części opisowej wniosku należy przedstawić w szczególności uzasadnienie celowości inwestycji oraz potrzeby finansowania jej z udziałem środków budżetowych w wysokości określonej we wniosku, ocenić udział własny inwestora w okresie realizacji inwestycji, z podaniem źródeł finansowania poza środkami budżetu państwa, charakterystykę efektów i efektywności inwestycji, przewidywane zatrudnienie pracowników, stan przygotowania inwestycji do realizacji i inne istotne informacje dotyczące inwestycji, np. opinię banku o możliwości uzyskania kredytu, przy czym w przypadku decyzji negatywnej należy dołączyć jej uzasadnienie; należy również dołączyć kopię dokumentu, w którym inwestor zobowiązuje się do wniesienia udziałów własnych środków, zgodnie ze wskazaniami formularza IW - część C, rubr. 4,
e) jeżeli jako źródło finansowania inwestycji wykazano środki własne w części C, rubr. 4 formularza IW, należy do niego załączyć kopię dokumentu potwierdzającego zobowiązanie się inwestora do wniesienia środków, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wymienionym wniosku.
45. Formularz BW-IA
Na formularzu BW-IA wykazuje się szczegółowo, imiennie zakupy inwestycyjne finansowane środkami budżetu państwa realizowane w działach 750 - Administracja publiczna, 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa i 755 - Wymiar sprawiedliwości. Informacje w tym formularzu stanowią uszczegółowienie danych ujętych w formularzu BW-I w odpowiednim dziale.
Z uwagi na konieczność przedstawienia Parlamentowi RP w jednolitej formie uzasadnienia planowanych wydatków, w formularzu poszczególne tytuły zakupów inwestycyjnych wymienia się uszeregowane kolejno działami i rozdziałami.
Wszystkie wydatki wykazane w formularzu BW-IA powinny być ujęte w formularzu BW-I, a zatem odpowiednio również na formularzu BW, w takiej samej klasyfikacji.
46. Formularze: SW-1, SW-2
Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe dołączają do planu dochodów i wydatków budżetowych dane rzeczowe z zakresu szkolnictwa wyższego na formularzu SW-1 oraz wybrane elementy planu finansowego szkół wyższych, opracowane na formularzu SW-2.
Formularze SW-1 i SW-2 sporządzane są zbiorczo dla części. Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe przekazują również formularze SW-1 i SW-2 ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego.
47. Formularz ŚR
Wydatki na świadczenia rodzinne oraz zaliczkę alimentacyjną planuje się z uwzględnieniem postanowień ustaw: z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
48. Formularze: BZS i BZSA
Na formularzu BZS ujmuje się dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, tzn. dotacje sklasyfikowane w paragrafach:
1) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa";
2) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa";
3) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)";
4) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)";
5) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat";
6) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu";
7) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej";
8) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej";
9) "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".
Kwoty dotacji w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej dla działów i rozdziałów wykazane w formularzu BZS w kolumnach 5 i 12 powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW w odpowiednich pozycjach w kolumnach 5 i 6.
Formularz BZSA dotyczy funkcjonariuszy.
49. Formularze: B-4Z i B-7Z
Dysponenci opracowują projekty zbiorczych planów finansowych zakładów budżetowych na formularzu B-4Z, a gospodarstw pomocniczych na formularzu B-7Z.
Formularze: B-4Z i B-7Z sporządza się zbiorczo dla części, działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału grupującego zakłady budżetowe bądź gospodarstwa pomocnicze.
Plany zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych sporządza się w układzie memoriałowym.
50. Formularz BZS-z
Formularz sporządzają wojewodowie w zakresie planowanych w dziale "Administracja publiczna":
1) "Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin) ustawami";
2) "Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat";
3) "Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa";
4) "Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej";
5) "Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej";
6) "Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".
Wykazane w kol. 5 kwoty ogółem w poszczególnych rozdziałach i paragrafach powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW.
51. Formularz PR
Formularz PR sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy są koordynatorami programów wieloletnich w odniesieniu do swoich zadań wycinkowych, ponadto w odniesieniu do łącznej kwoty nakładów na dany program, po uzgodnieniu z dysponentami współrealizującymi programy. Dysponenci - współrealizatorzy sporządzają formularz PR w odniesieniu do swoich zadań wycinkowych.
Formularz PR dysponenci sporządzają również dla państwowych instytutów badawczych, których zakres zadań, określonych w art. 12b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390), ustala Rada Ministrów w wieloletnich programach, ustanawianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
52. Formularz IP
Formularz IP sporządza dysponent części budżetowej właściwy dla realizacji wieloletniego programu inwestycyjnego, ustanowionego zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Jest on dysponentem koordynującym, jeśli realizacja programu finansowana jest także przez dysponentów innych części budżetowych. W takim przypadku formularz IP (jeden łączny) sporządza dysponent koordynujący program, po uzgodnieniu danych z pozostałymi współfinansującymi dysponentami, podając w nim środki budżetowe ogółem oraz w podziale na poszczególnych dysponentów z zaznaczeniem klasyfikacji budżetowej.
Dysponenci wskazani w formularzu IP planują środki na finansowanie programu, wykazując je na formularzach BW-I oraz BW, a w omówieniu charakteryzują te wydatki (np. zakres rzeczowy, inne źródła finansowania, cykl realizacji, planowane efekty itp.). Wyjątek stanowią programy, na finansowanie których planuje się środki w rezerwie celowej - wówczas tylko dysponent koordynujący zgłasza kwotę dotacji do rezerwy.
53. Formularz PP
Formularz PP sporządza minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, przy czym kwotę, o której mowa w odnośniku "1)" pod tabelą podaje minister właściwy do spraw gospodarki.
54. Formularz PE
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-5.
Wszystkie wydatki wykazane w tym formularzu powinny być ujęte także w formularzu BW.
55. Formularz PB
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-6.
Wszystkie wydatki wykazane w tym formularzu powinny być ujęte także w formularzu BW.
56. Formularz PFC
Projekty planów finansowych państwowych funduszy celowych przedkładają dysponenci wszystkich funduszy, niezależnie od tego, czy w planie przewidziano dotację z budżetu państwa.
Projekty planów dysponenci przedkładają odrębnie dla każdego państwowego funduszu celowego wraz z uzasadnieniem.
Projekt planu Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym opracowuje Główny Geodeta Kraju.
Projekty te, przed przekazaniem Ministerstwu Finansów, powinny być uzgodnione z ministrami nadzorującymi działalność danego funduszu.
Plany sporządza się w układzie memoriałowym.
57. Formularz F-SPO
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-8.
58. Formularz F-STR
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-9.
59. Formularz WPRiR
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-7.
Wszystkie wydatki wykazane w tym formularzu powinny być ujęte także w formularzu BW.
60. Formularz SFP-FS sporządza się dla osób prawnych, o których mowa w art. 5 pkt 4-7 i pkt 9-11 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Formularz SFP-FS:
1) w zakresie działu "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego" sporządzany jest zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego rozdziału i instytucji. Formularz sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy są organizatorami państwowych instytucji kultury na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081 oraz z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598) oraz państwowych instytucji filmowych na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 1987 r. o kinematografii (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 513);
2) dysponenci części budżetowych będący organami założycielskimi dla jednostek badawczo-rozwojowych sporządzają na podstawie planów jednostkowych tych jednostek zbiorczy formularz;
3) w zakresie Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych sporządza dysponent części 67 Polska Akademia Nauk zbiorczo oraz odrębnie dla Polskiej Akademii Nauk jako części i oddzielnie dla jej jednostek organizacyjnych;
4) wypełnia się w układzie memoriałowym (część A i część B stanowią integralną całość);
5) w części C, do określenia wartości nominalnej zobowiązań stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oraz kwoty przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji (Dz. U. Nr 109, poz. 1244).
61. Formularz SFP-ARM
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4 i 5.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
62. Formularz SFP-GN
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4 i 5.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
63. Formularz SFP-FB
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4 i 5.
Formularz sporządza Minister Obrony Narodowej i przekazuje w obowiązującym terminie do Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
64. Formularz SFP-ARR
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4 i 5.
Dane zamieszczone w formularzu dotyczą przychodów i wydatków związanych z bieżącą działalnością Agencji.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
65. Formularz SFP-ARiMR
Przy wypełnianiu formularza stosuje się wyjaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4. Dane zamieszczone w formularzu dotyczą przychodów i wydatków związanych z bieżącą działalnością Agencji oraz wydatków ponoszonych na kontynuację działalności pomocowej, stosowanej przez Agencję przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, finansowanych ze środków budżetu krajowego.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
66. Formularz SFP-ANR
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
67. Formularz SFP-ANRZ
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
68. Formularz SFP-ZUS
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4 i 5.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
69. Formularz SFP-JDR
Przy wypełnianiu formularza stosuje się objaśnienia podane do formularza SFP-FS w pkt 60 ppkt 4.
Formularz powinien być przekazany do Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa Ministerstwa Finansów w formie papierowej i elektronicznej.
70. Formularz POM
Formularz POM sporządza dysponent części budżetowej właściwy dla finansowania pomocy indywidualnej udzielanej w ramach programu wieloletniego lub innej pomocy indywidualnej, w formie dotacji.
W przypadku gdy na finansowanie jednego programu zaplanowano środki w budżecie państwa przewidziane w różnych częściach budżetowych, dysponenci części budżetowych wypełniają formularz dla poszczególnych części budżetowych, wykazując w kolumnie 5 formularza POM pozostałe źródła finansowania programu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2005.91.764 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2006. |
Data aktu: | 17/05/2005 |
Data ogłoszenia: | 24/05/2005 |
Data wejścia w życie: | 24/05/2005 |