WZÓR
Wniosek o dofinansowanie realizacji Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
WZÓR
UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
.................................
(nazwa właściwego organu)
numer umowy.............
............................................
(tytuł Projektu)
numer ...............
w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
na lata 2004-2006
w ramach Priorytetu ..................................
(nazwa z wniosku)
w ramach Działania ..................................
(nazwa z wniosku)
w ramach Poddziałania ................................
(nazwa z wniosku, jeżeli występuje)
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
pomiędzy:
Ministrem właściwym do spraw transportu, jako Instytucją
Pośredniczącą w zarządzaniu Sektorowym Programem Operacyjnym Transport na lata 2004-2006, zwanym dalej "Instytucją
Pośredniczącą",
reprezentowanym przez: .....................................
a
........................- zwaną(-nym) dalej "Beneficjentem",
(nazwa Beneficjenta, adres, NIP)
reprezentowaną(-nym) przez: ...............................,
(imię i nazwisko, adres, data i
miejsce urodzenia, NIP, PESEL)
na podstawie upoważnienia1) z dnia ..............- załącznik
nr 1 do umowy.
______
1) Jeżeli podmiot jest uprawniony do oświadczania woli w imieniu Beneficjenta na podstawie innej niż pełnomocnictwo, należy wskazać w tym miejscu tę podstawę prawną, a jeżeli jest to możliwe, należy załączyć stosowny dokument do Umowy o dofinansowanie Projektu.
WSTĘP
Objaśnienie pojęć
Ilekroć w niniejszej Umowie o dofinansowanie Projektu, zwanej dalej "Umową", jest mowa o:
(wpisać nazwę z wniosku)
(wpisać nazwę z wniosku)
(wpisać nazwę, jeśli występuje, z wniosku)
(nazwa i adres banku)
Powyższe dane dotyczące rachunku bankowego potwierdza dokument stanowiący załącznik nr 2 do Umowy;
Zasady finansowania projektu
Instytucja Pośrednicząca może podjąć decyzję o odstąpieniu od zabezpieczenia.
Okres realizacji projektu
Tryb realizacji Projektu
Warunki płatności
Zamówienia publiczne
Kontrole i nieprawidłowości
Beneficjent niezwłocznie zwraca tę część środków finansowych, co do której zostały stwierdzone nieprawidłowości, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonej od dnia przekazania tej części środków.
______
2) Kontrola może być przeprowadzana w stosunku do wszystkich Beneficjentów m.in. przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Najwyższą Izbę Kontroli, Urzędy Kontroli Skarbowej właściwe ze względu na miejsce siedziby Beneficjenta. W stosunku do Beneficjentów będących jednostkami samorządu terytorialnego instytucją kontrolującą są dodatkowo Regionalne Izby Obrachunkowe.
Monitorowanie
Działania informacyjno-promocyjne
W szczególności Beneficjent jest zobowiązany do:
Przestrzeganie zasad polityk wspólnotowych
Okres przechowywania dokumentów
(adres)
począwszy od daty zawarcia Umowy, poprzez okres realizacji Projektu i co najmniej w okresie 3 lat od dnia otrzymania płatności końcowej z Instytucji Płatniczej dla Programu na rachunek bankowy Instytucji Pośredniczącej.
Warunki rozwiązania i wygaśnięcia umowy
Właściwość sądu
Postanowienia końcowe
Instytucji Pośredniczącej: ...........................................................................................................,
Beneficjenta: .............................................................................................................................. .
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).
Instytucja Pośrednicząca Beneficjent
........................................................ ...................................................
(podpis i data) (podpis i data)
Załącznik nr 3 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
Zestawienie źródeł finansowania
Wydatki kwalifikowane
Lp. | Opis | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Suma | ||||||
PLN | % | PLN | % | PLN | % | PLN | % | PLN | % | PLN | % | ||
1 | Środki z EFRR | ||||||||||||
2 | Środki z budżetu państwa | ||||||||||||
3 | Środki jst szczebla regionalnego | ||||||||||||
4 | Środki jst szczebla lokalnego | ||||||||||||
5 | Inne środki publiczne (fundusze celowe, środki specjalne) | ||||||||||||
6 | Środki publiczne ogółem (2+3+4+5) | ||||||||||||
7 | W tym środki z pożyczek EBI | ||||||||||||
8 | W tym środki z pożyczek na prefinansowanie | ||||||||||||
9 | Środki prywatne | ||||||||||||
10 | Inne (określić) | ||||||||||||
11 | Ogółem środki (1+6+9+10) |
Załącznik nr 4 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
LISTA ZABEZPIECZEŃ PRAWNYCH, KTÓRE INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA MOŻE USTANOWIĆ W STOSUNKU DO BENEFICJENTÓW W ZAKRESIE REALIZACJI PROJEKTÓW WSPÓŁFINANSOWANYCH W RAMACH SPO TRANSPORT
ZABEZPIECZENIA RZECZOWE USTANAWIANE
Blokada środków zgromadzonych na rachunkach
Zastaw na prawach
Zastaw rejestrowy na rzeczach ruchomych
Przewłaszczenie na zabezpieczenie
Hipoteka
Kaucja
Zastaw ustawowy
Ubezpieczenie należności
Zastaw na statkach morskich
ZABEZPIECZENIA OSOBISTE
Weksel własny z deklaracją wekslową
Poręczenie zgodnie z przepisami prawa cywilnego
Przejęcie długu
Przystąpienie do długu
Przelew wierzytelności i praw
Gwarancja bankowa
Załącznik nr 5 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
Harmonogram rzeczowy Projektu
R1) m/r2) |
Z3) m/r2) |
||
Realizowane w ramach poszczególnych etapów zadania | |||
1. | Nazwa Etapu I | ||
Nazwa zadania 1 | |||
Nazwa zadania 2 | |||
... | |||
2. | Nazwa Etapu II | ||
Nazwa zadania 1 | |||
Nazwa zadania 2 | |||
... |
______
1) R - oznacza rozpoczęcie realizacji danego etapu.
2) m/r - oznaczają kolejno miesiąc, rok rozpoczęcia i zakończenia realizacji danego etapu.
3) Z - oznacza zakończenie realizacji danego etapu.
Załącznik nr 6 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
Plan finansowy Projektu
Kategoria wydatku | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Razem | |
ETAP I | (nazwa) | ||||||
ZADANIE 1 | (nazwa) | ||||||
wydatki | ........... | ||||||
kwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
wydatki | ........... | ||||||
niekwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
Razem Zadanie 1 | |||||||
ZADANIE 2 | (nazwa) | ||||||
wydatki | ........... | ||||||
kwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
wydatki | ........... | ||||||
niekwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
Razem Zadanie 2 | |||||||
Razem Etap I Wydatki kwalifikowane |
|||||||
Razem Etap I Wydatki niekwalifikowane |
|||||||
ETAP II | (nazwa) | ||||||
ZADANIE 1 | (nazwa) | ||||||
wydatki | ........... | ||||||
kwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
wydatki | ........... | ||||||
niekwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
Razem Zadanie 1 | |||||||
ZADANIE 2 | (nazwa) | ||||||
wydatki | ........... | ||||||
kwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
wydatki | ........... | ||||||
niekwalifikowane | ........... | ||||||
........... | |||||||
Razem Zadanie 2 | |||||||
Razem Etap II Wydatki kwalifikowane |
|||||||
Razem Etap II Wydatki niekwalifikowane |
|||||||
RAZEM WYDATKI KWALIFIKOWANE |
|||||||
RAZEM WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE |
|||||||
RAZEM |
Załącznik nr 7 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
Zestawienie wskaźników do monitorowania Projektu
1. Planowane wskaźniki produktu | jmw1) | wartość bazowa | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | wartość końcowa |
2. Planowane wskaźniki rezultatu | jmw1) | wartość bazowa | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | wartość końcowa |
3. Planowane wskaźniki oddziaływania | jmw1) | wartość bazowa | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | wartość końcowa |
Inne niemierzalne wskaźniki Projektu
______
1) Skrót jmw oznacza jednostkę miary wskaźnika.
Załącznik nr 8 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
Zasady kontroli uprzedniej (ex ante) postępowań o udzielenie zamówień publicznych w ramach projektów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Zasady ogólne
2. Zasady dotyczą sposobu postępowania Instytucji Pośredniczącej w zakresie wykonywania zadań związanych z prowadzeniem kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień z udziałem środków pochodzących z EFRR - SPOT, wynikających z umów o dofinansowanie projektów.
3. Kontrolą uprzednią (ex ante) zostaną objęte czynności zamawiającego na dowolnym etapie postępowania, dokonane po zawarciu Umowy o dofinansowanie Projektu, bez względu na to, czy czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania już się rozpoczęły. Natomiast w przypadku czynności postępowania o udzielenie zamówienia dokonanych przez zamawiającego przed zawarciem Umowy o dofinansowanie Projektu mogą podlegać kontroli następczej (ex post) Instytucji Pośredniczącej. Kontrolą następczą (ex post) Instytucji Pośredniczącej mogą zostać objęte również czynności postępowania o udzielenie zamówienia dokonane przez zamawiającego po zawarciu umowy o dofinansowanie.
4. Zgodnie z zawartymi porozumieniami zadania Instytucji Pośredniczącej związane z prowadzeniem kontroli uprzedniej (ex ante) mogą mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny. Zasady odnoszą się więc do zawartych w porozumieniach zadań stanowiących obowiązek albo uprawnienie Instytucji Pośredniczącej i stanowią zalecany sposób postępowania przy ich wykonywaniu, w przypadku gdy Instytucja Pośrednicząca podejmie decyzję o przeprowadzeniu kontroli konkretnej czynności postępowania.
5. Każdy Beneficjent, któremu przyznano dofinansowanie Projektu, jest zobowiązany do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.), również w przypadku, gdy udział środków publicznych w wartości zamówienia jest niższy niż 50 %, jeżeli wartość zamówienia przekracza równowartość wyrażonej w złotych kwoty 100.000 euro.
6. Kontrolą ex ante zamówień publicznych objęci są wszyscy beneficjenci, którym przyznano dofinansowanie zarówno na podstawie umowy, jak i decyzji właściwego ministra w rozumieniu art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.).
7. Ilekroć w Zasadach jest mowa o:
1) Zamawiającym - oznacza to Beneficjenta - stronę Umowy o dofinansowanie Projektu współfinansowanego ze środków ERDF - SPOT, której przyznane jest dofinansowanie, a w przypadku, gdy wydatki, których dofinansowanie będzie dotyczyć, nastąpiły przed zawarciem takiej Umowy - podmiot, który złożył wniosek o dofinansowanie Projektu, albo podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych;
2) uprawnieniach lub obowiązkach Instytucji Pośredniczącej, oznacza to, że jej zadania mogą być powierzone innemu podmiotowi w drodze porozumienia lub pisemnego upoważnienia.
8. Odpowiedzialność za prawidłowość kontroli ponosi Instytucja Pośrednicząca. Odpowiedzialność ta nie może być zniesiona przez upoważnienie do jej wykonywania przez inne podmioty.
9. W przypadku gdy wszczęcie postępowania przez Zamawiającego nastąpiło przed zawarciem Umowy o dofinansowanie Projektu, Zamawiający ma obowiązek stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych, a także odpowiednio Zasad.
10. Instytucja Pośrednicząca, wykonując zadania z zakresu kontroli udzielania zamówień, w razie wątpliwości co do interpretacji przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych będzie kontaktować się z komórką organizacyjną Urzędu Zamówień Publicznych wyznaczoną przez Prezesa tego urzędu.
11. Czynności kontrolne Instytucji Pośredniczącej nie powinny powodować istotnych utrudnień w prowadzeniu przez Zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia. W związku z tym Instytucja Pośrednicząca w każdym przypadku będzie oceniać, czy wszystkie czynności wskazane w umowie o dofinansowanie, które nie mają charakteru obligatoryjnego, powinny być wykonywane.
12. Instytucja Pośrednicząca w ramach kontroli ex ante pełni funkcję organu kontrolującego, a nie organu zatwierdzającego poszczególne czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
13. Od wyników kontroli ex ante poszczególnych etapów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Instytucja Pośrednicząca może uzależnić przyznanie lub utrzymanie dofinansowania Projektu albo refundację poniesionych przez Beneficjenta - Zamawiającego wydatków. Instytucja Pośrednicząca ma prawo odstąpienia od Umowy o dofinansowaniu Projektu w przypadku nieprzestrzegania przez Zamawiającego ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych lub obowiązków wynikających z przepisów Umowy o dofinansowanie.
14. W przypadku realizacji dużych projektów, tj. takich, których wartość przekracza 50.000.000 euro, Instytucja Pośrednicząca rekomenduje, mając na uwadze prawdopodobieństwo wystąpienia kontroli następczej Komisji Europejskiej, sporządzanie przez Beneficjenta oprócz wersji polskiej dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego także wersji angielskiej.
Wymagania wobec osób prowadzących kontrolę
1) pracownik Instytucji Pośredniczącej lub inna osoba wyznaczona przez Instytucję Pośredniczącą, lub
2) osoba reprezentująca inny podmiot, z którym Instytucja Pośrednicząca zawarła stosowne porozumienie.
2. Od udziału w kontroli ze strony Instytucji Pośredniczącej powinny zostać wyłączone osoby, które:
1) uczestniczyły w kontrolowanym postępowaniu lub czynnościach bezpośrednio związanych z jego przygotowaniem po stronie Zamawiającego lub Wykonawcy;
2) pozostają w związku małżeńskim, faktycznym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie Zamawiającego lub Wykonawcy, jego zastępcą prawnym lub członkami organów osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego zamówienia;
3) przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia kontrolowanego postępowania pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z Zamawiającym lub Wykonawcą albo były członkiem władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego zamówienia;
4) pozostają z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie Zamawiającego lub Wykonawcy w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
Zakres kontroli
2. W postępowaniach o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych kwotę 5 mln euro w przypadku dostaw i usług lub 10 mln euro w przypadku robót budowlanych Instytucja Pośrednicząca uwzględnia fakt obligatoryjnej kontroli uprzedniej (ex ante) prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W tym wypadku Instytucja Pośrednicząca odstępuje od sprawdzenia zgodności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych.
3. W postępowaniach, o których mowa w ust. 2, działania Instytucji Pośredniczącej koncentrują się na monitorowaniu i kontrolowaniu celowości, autentyczności i efektywności wydatkowania środków publicznych, jakimi są środki ERDF, oraz zgodności ich wydatkowania z zapisami Umowy o dofinansowanie Projektu.
4. Instytucja Pośrednicząca przeprowadza kontrolę udzielania zamówień publicznych, a w szczególności postępowań o wartości zamówienia poniżej kwot wymienionych w ust. 2, zgodnie z opracowanymi przez Instytucję Pośredniczącą, po przyznaniu dofinansowania, planami kontroli dla każdego Projektu, zwanymi dalej "Planami Kontroli Projektów". Na podstawie Planów Kontroli Projektów opracowywane będą Kwartalne Plany Kontroli zamówień publicznych Instytucji Pośredniczącej. Wszystkie plany kontroli oparte będą na doborze próby do kontroli, z zachowaniem zasady co najmniej jednego postępowania kontrolnego na dowolnym etapie postępowania dla każdego projektu w okresie jego realizacji, a w szczególności dotyczyć będą postępowań:
1) które w ocenie Instytucji Pośredniczącej obarczone są szczególnie wysokim ryzykiem naruszeń procedury udzielania zamówień;
2) w trakcie których Instytucja Pośrednicząca stwierdzi, mając na względzie przeciętną wysokość dofinansowania projektu w zarządzanym przez nią programie, iż finansowe skutki nieprawidłowości w postępowaniu mogą być istotne;
3) w mniej konkurencyjnych trybach udzielania zamówień (bez ogłoszenia), tj. w trybach negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki oraz zapytania o cenę, a także w postępowaniach, co do których nie stosuje się ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 4.
5. Plany kontroli stanowić będą dokumenty tylko do użytku wewnętrznego Instytucji Pośredniczącej. Zamawiający będzie pisemnie uprzednio informowany o podejmowanych działaniach kontrolnych.
6. Poza kontrolami wynikającymi z opracowanych przez Instytucję Pośredniczącą (zgodnie z ust. 4) planów kontroli czynności kontrolne mogą być podejmowane na dowolnym etapie procedury postępowania, w szczególności gdy Instytucja Pośrednicząca uzyskała informacje o nieprawidłowościach w postępowaniu.
7. Kontrola postępowań o wartości zamówienia nieprzekraczającej kwot wymienionych w ust. 2 może poza kontrolą celowości, autentyczności i efektywności wydatkowania środków publicznych oraz zgodności ich wydatkowania z zapisami Umowy o dofinansowanie Projektu obejmować także kontrolę prawidłowości stosowania procedury udzielania zamówienia.
8. O stwierdzonych nieprawidłowościach w stosowaniu ustawy - Prawo zamówień publicznych Instytucja Pośrednicząca informuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Instytucja Pośrednicząca może odstąpić od czynności o charakterze obligatoryjnym jedynie w drodze zmiany porozumienia lub umowy określających charakter tych czynności. Podjęcie czynności o charakterze fakultatywnym powinno natomiast wynikać z planów kontroli, o których mowa w art. III ust. 4 części ogólnej Zasad.
Czynności poprzedzające podpisanie Umowy o dofinansowanie Projektu
2. Dowodami stosowania przez Zamawiającego procedur udzielania zamówień mogą być m.in. dokumenty poświadczające dokonanie czynności w ramach prowadzonych uprzednio postępowań o udzielenie zamówienia, zwłaszcza te, które pozwolą ocenić skalę udzielanych zamówień publicznych, wyniki kontroli prowadzonej w ostatnich latach przez uprawnione organy, oraz inne dokumenty.
3. Instytucja Pośrednicząca nie ocenia prawidłowości przeprowadzonych dotychczas przez Zamawiającego postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
4. Brak wewnętrznych procedur udzielania zamówień publicznych lub fakt niestosowania dotychczas ustawy - Prawo zamówień publicznych nie stanowi przeszkody przyznania dofinansowania, powinien być jednak traktowany jako informacja nakazująca zwrócenie szczególnej uwagi na sposób wydatkowania środków publicznych.
Kształtowanie Umowy o dofinansowanie Projektu
1) odstąpienia od Umowy o dofinansowanie Projektu, zawartej z Zamawiającym, w przypadku nieprzestrzegania przezeń ustawy - Prawo zamówień publicznych lub obowiązków dotyczących udzielania zamówień publicznych, wynikających z tej Umowy;
2) wstrzymania przekazywania kolejnych środków finansowych do czasu ostatecznego wyjaśnienia zastrzeżeń co do prawidłowości ich wydatkowania;
3) zobowiązania Zamawiającego do przekazywania Instytucji Pośredniczącej ogłoszeń o prowadzonych postępowaniach (niezwłocznie po wszczęciu postępowania);
4) zobowiązania Zamawiającego do niezwłocznego informowania Instytucji Pośredniczącej o wszczęciu postępowania kontroli ex ante zamówień publicznych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, jak i wyników tej kontroli, a także do informowania o wszczęciu i wyniku kontroli zamówień publicznych przez inne uprawnione podmioty;
5) podejmowania czynności kontrolnych, w szczególności delegowania przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej do udziału w pracach komisji przetargowej.
Czynności kontrolne przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia
2. Po opracowaniu SIWZ Beneficjent przekazuje Instytucji Pośredniczącej informację o gotowości poddania się kontroli ex ante.
3. Zamawiający ocenia, na podstawie wartości zamówienia, prawidłowość przygotowania SIWZ i wybór trybu postępowania. Wartość zamówienia wiąże się bezpośrednio z wielkością udzielanego dofinansowania i determinuje stosowanie niektórych przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Ten aspekt kontroli powinien być wykonywany ze szczególną starannością.
4. Ocena SIWZ dotyczy w szczególności:
1) oceny prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia; ocenie powinny podlegać przede wszystkim obiektywizm opisu przedmiotu zamówienia, przestrzeganie zasady uczciwej konkurencji, poprzez eliminację zapisów mogących preferować konkretnych wykonawców oraz zgodność opisu przedmiotu zamówienia z przepisami umowy o dofinansowanie;
2) oceny istotnych postanowień Umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólnych warunków Umowy albo wzoru Umowy, jeśli zostały zawarte w SIWZ;
3) oceny kompletności SIWZ;
4) oceny prawidłowości wyboru trybu udzielenia zamówienia.
5. Kontrola powinna polegać na ocenie spełniania przesłanek zastosowania trybu udzielenia zamówienia (gdy Zamawiający wybrał tryb inny niż przetarg nieograniczony lub przetarg ograniczony); jeżeli w danym przypadku zastosowanie konkretnego trybu udzielania zamówienia wymaga uzyskania decyzji Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie zatwierdzenia wyboru trybu, kontrola Instytucji Pośredniczącej ogranicza się do ustalenia posiadania przez Zamawiającego takiej decyzji. Zamawiający ma obowiązek przekazania do Instytucji Pośredniczącej kopii powyższej określonej decyzji niezwłocznie po jej uzyskaniu.
Czynności w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia
1) Zamawiający zobowiązany jest przekazywać Instytucji Pośredniczącej kopię dokumentu będącego dowodem na przekazanie do publikacji i publikację ogłoszenia, jak również informację o miejscu publikacji treści ogłoszenia (zarówno na stronach www, jak i w oficjalnym publikatorze) niezwłocznie po przekazaniu przez Zamawiającego ogłoszenia Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, a w przypadku gdy publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest obowiązkowa - Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych;
2) Instytucja Pośrednicząca zamieszcza na swoich stronach internetowych informację o adresach www, miejscach publikacji ogłoszeń, w których została zamieszczona przez poszczególnych zamawiających treść wszystkich ogłoszeń o postępowaniach o zamówienie publiczne.
2. Zamawiający w przypadku każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego informuje Instytucję Pośredniczącą w terminie 10 dni przed planowanym rozpoczęciem prac komisji przetargowej o dacie i miejscu pierwszego posiedzenia.
3. Udział przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej w pracach komisji przetargowej opiera się na następujących zasadach:
1) Instytucja Pośrednicząca informuje Zamawiającego o delegowaniu swojego przedstawiciela do udziału w pracach komisji przetargowej niezwłocznie po podjęciu wiadomości o rozpoczęciu prac komisji przetargowej;
2) kierownik Zamawiającego powołuje przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej w skład komisji przetargowej zgodnie z opisem zadań w pkt 3-6;
3) przedstawiciel Instytucji Pośredniczącej uczestniczy w pracach komisji przetargowej na etapie oceny ofert, w charakterze członka komisji, do którego zadań należy doradztwo w zakresie objętym odpowiedzialnością Instytucji Pośredniczącej, obserwowanie prac pozostałych członków komisji przetargowej, natomiast nie ma on prawa głosu w procesie oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej;
4) członkostwo w komisji przetargowej przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej nie pozostaje w sprzeczności ze swobodą wyboru Wykonawcy przez członków komisji wyznaczonych przez kierownika Zamawiającego, jak i jego odpowiedzialnością za prawidłowość przebiegu postępowania;
5) podpisanie przez przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego świadczy o sprawowaniu kontroli ex ante podczas przedmiotowego postępowania;
6) przedstawiciel Instytucji Pośredniczącej jest związany w zakresie udziału w pracach komisji przetargowej tajemnicą służbową.
Czynności po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia
2. Instytucja Pośrednicząca nie ingeruje w treść Umowy, o ile jest ona zgodna z prawem i w sposób dostateczny zabezpiecza przekazane Zamawiającemu środki publiczne.
3. W przypadku podjęcia przez Instytucję Pośredniczącą kontroli ex ante Umowy Zamawiający nie może zawrzeć Umowy do czasu przekazania mu wyników kontroli.
4. Zamawiający przed zawarciem Umowy z Wykonawcą informuje Instytucję Pośredniczącą o wyniku każdego postępowania i planowanym terminie zawarcia Umowy.
5. Zamawiający niezwłocznie po zawarciu Umowy z Wykonawcą przekazuje Instytucji Pośredniczącej oryginał lub kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem Umowy oraz wszystkich aneksów do Umowy, a na żądanie Instytucji Pośredniczącej również wszystkie bądź wskazane kopie załączników.
6. W przypadku zmiany zawartej Umowy z Wykonawcą Zamawiający informuje Instytucję Pośredniczącą o konieczności i powodach zawarcia Umowy zmieniającej Umowę podstawową. Ust. 1-5 stosuje się odpowiednio.
Procedura rozstrzygania sporów
2. Przedstawione stanowisko Zamawiającego podlega ocenie Instytucji Pośredniczącej, w oparciu o przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych i zapisy Umowy o dofinansowanie Projektu.
3. W przypadku gdy Instytucja Pośrednicząca ma istotne wątpliwości co do interpretacji przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych stosowanej przez Zamawiającego, może zwrócić się do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z prośbą o opinię. Opinia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jest ostateczna i wiąże strony Umowy o dofinansowanie Projektu.
Załącznik nr 9 do Umowy o dofinansowanie Projektu ................................................................
(tytuł i nr Projektu)
Wykaz zamówień publicznych udzielanych w ramach Projektu
Przedmiot zamówienia publicznego | Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia (PLN) | Część kwalifikowana kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zadania (PLN) | Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia (euro) | Tryb postępowania | Data ogłoszenia o zamówieniu (miesiąc/rok) |
Zamówienia o wartości poniżej 6.000 euro (art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych)
1.1) ................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
3. ...................................................................................................................................................
______
1) Należy wpisać przedmiot oraz szacowaną wartość zamówienia.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2006.93.647 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Tryb składania oraz wzory dokumentów obowiązujących w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006. |
Data aktu: | 25/05/2006 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2006 |
Data wejścia w życie: | 02/06/2006 |