Szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposób ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 6 sierpnia 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposobu ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwane dalej "podmiotami wymienionymi w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", oraz sposób wykonywania tych zadań.
§  2.
Zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy obejmuje następujące zadania:
1)
informowanie i rozpowszechnianie informacji o Programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy finansowej w ramach Programu oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania tej pomocy;
2)
prowadzenie postępowań w sprawach o przyznanie pomocy finansowej w ramach Programu, w tym:
a)
przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o przyznanie pomocy,
b)
przeprowadzanie kontroli administracyjnych wniosków o przyznanie pomocy,
c)
dokonywanie wyboru operacji do finansowania,
d)
zawieranie umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc, informowanie o odmowie jej przyznania lub wydawanie decyzji w sprawie przyznania pomocy, rejestrowanie tych umów, informacji i decyzji;
3)
przechowywanie pozyskanych, zgromadzonych i opracowanych informacji i danych dotyczących wdrażania Programu, w ramach systemu monitorowania i oceny Programu;
4)
przechowywanie dokumentów związanych z wykonywaniem przez te podmioty zadań instytucji zarządzającej;
5)
udostępnianie lub przekazywanie agencji płatniczej lub Komisji Europejskiej dokumentów określonych w pkt 4.
§  3.
1.
Zadanie, o którym mowa w § 2 pkt 1, jest wykonywane zgodnie z opracowanymi i przyjętymi przez dany podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy planami, zawierającymi w szczególności wskazanie kategorii odbiorców informacji o Programie oraz zakres tych informacji i sposób ich rozpowszechniania i przekazywania.
2.
Informacje o Programie, w tym terminy składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje się do publicznej wiadomości, w szczególności umieszczając je na stronie internetowej danego podmiotu wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy.
§  4.
1.
Złożone wnioski o przyznanie pomocy są rejestrowane w formie papierowej i elektronicznej.
2.
Kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy są przeprowadzane w zakresie określonym w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 74), w przepisach ustawy, o której mowa w § 1, i przepisach wydanych na jej podstawie oraz zgodnie z tymi przepisami.
3.
Kontrola administracyjna polega w szczególności na sprawdzeniu, czy wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych.
4.
Wyboru operacji do finansowania dokonuje się zgodnie z warunkami przyznania pomocy finansowej w ramach Programu na podstawie przeprowadzonego postępowania w sprawie przyznania tej pomocy, obejmującego w szczególności kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy.
5.
Zawarte umowy, na podstawie których jest przyznawana pomoc finansowa w ramach Programu, informacje o odmowie przyznania pomocy, decyzje wydane w sprawie przyznania tej pomocy, złożone przez wnioskodawców wezwania do usunięcia naruszenia prawa oraz skargi wnioskodawców do sądu administracyjnego są rejestrowane w sposób określony w ust. 1.
§  5.
1.
Informacje i dane, o których mowa w § 2 pkt 3, są przechowywane w formie elektronicznej do dnia 31 grudnia 2020 r.
2.
Dokumenty, o których mowa w § 2 pkt 4, są przechowywane do dnia 31 grudnia 2020 r. Dokumenty te są udostępniane lub przekazywane agencji płatniczej lub Komisji Europejskiej, na ich żądanie, w zakresie i terminie przez nie określonych.
§  6.
1.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy, wykonując zadania instytucji zarządzającej, zapewniają:
1)
przejrzysty podział zadań i kompetencji na wszystkich poziomach ich struktury organizacyjnej, w tym przez określenie na piśmie obowiązków każdej osoby, której powierzono wykonywanie określonych czynności w ramach tych zadań;
2)
powierzenie wykonywania tych zadań osobom posiadającym kwalifikacje lub doświadczenie, które zapewnią ich prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie;
3)
właściwe warunki techniczne wykonywania tych zadań;
4) 1
bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.
2.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy wykonują zadania instytucji zarządzającej:
1)
przy pomocy wyodrębnionych w tym celu w ramach ich struktury organizacyjnej komórek organizacyjnych;
2)
zgodnie z przyjętymi przez dany podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy pisemnymi procedurami wdrażania Programu, zawierającymi w szczególności:
a)
tryb przyjmowania i rejestrowania wniosków o przyznanie pomocy,
b)
sposób przeprowadzania kontroli administracyjnej wniosków o przyznanie pomocy,
c)
tryb wydawania i rejestrowania decyzji w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach Programu oraz rozpatrywania odwołań od tych decyzji,
d)
tryb zawierania i rejestrowania umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc finansowa w ramach Programu, informowania o odmowie przyznania pomocy i rejestrowania tych informacji, przyjmowania i rozpatrywania złożonych przez wnioskodawców wezwań do usunięcia naruszenia prawa oraz przyjmowania i przekazywania do sądu administracyjnego skarg wnioskodawców,
e)
sposób przeprowadzania audytu wewnętrznego,
f)
tryb monitorowania Programu w zakresie wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy zadań instytucji zarządzającej,
g)
sposób przechowywania informacji, danych i dokumentów, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4.
§  7.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy przygotowują się do wykonywania zadań instytucji zarządzającej w zakresie określonym w § 2 przed przystąpieniem do ich wykonywania.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 131, poz. 915 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 244).

1 § 6 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 października 2008 r. (Dz.U.08.183.1137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2008 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.150.1067

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposób ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 06/08/2007
Data ogłoszenia: 20/08/2007
Data wejścia w życie: 20/08/2007