Nadanie statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU 1
z dnia 28 marca 2007 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. Nr 249, poz. 1829) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2007 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT POLSKIEJ AGENCJI ŻEGLUGI POWIETRZNEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. Nr 249, poz. 1829), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Agencji

§  2.
1.
W Agencji wydziela się następujące piony: pion żeglugi powietrznej, pion finansowo-administracyjny i pion Prezesa Agencji, zwanego dalej "Prezesem", w skład których wchodzą:
1)
w pionie żeglugi powietrznej:
a)
Biuro Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego,
b)
Biuro Służb Ruchu Lotniczego,
c)
Biuro Służb Technicznych;
2)
w pionie finansowo-administracyjnym:
a)
Biuro Głównego Księgowego,
b)
Biuro Finansów,
c)
Biuro Administracyjne;
3)
w pionie Prezesa:
a)
Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu Lotniczego i Jakości Usług,
b)
Biuro Szkolenia i Rozwoju Personelu ATM/CNS,
c)
Biuro Wdrożeń i Rozwoju.
2.
W skład poszczególnych pionów oraz biur, o których mowa w ust. 1, wchodzą komórki organizacyjne zorganizowane w służby, działy, zespoły, ośrodki i samodzielne stanowiska.
3.
Prezes nadaje Agencji regulamin organizacyjny określający szczegółowo jej komórki organizacyjne, zakres zadań tych komórek oraz tryb ich pracy.
4.
Prezes może powoływać stałe i doraźne jednostki doradcze oraz zespoły zadaniowe dla realizacji wskazanych przez niego spraw i zadań.
§  3.
1.
Prezes działa przy pomocy:
1)
dwóch zastępców: zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej i zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych;
2)
głównego księgowego kierującego biurem, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a;
3)
dyrektorów biur;
4)
kierowników innych komórek organizacyjnych określonych w regulaminie organizacyjnym Agencji.
2.
Zastępca Prezesa do spraw żeglugi powietrznej jest pierwszym zastępcą Prezesa w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
3.
Do zadań zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej należy:
1)
zapewnienie bieżącej działalności operacyjnej Agencji oraz prowadzenie współpracy międzynarodowej w tym zakresie;
2)
realizacja innych zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Agencji lub powierzonych mu przez Prezesa;
3)
kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działania komórek organizacyjnych w pionie żeglugi powietrznej.
4.
Do zadań zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych należy:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej i gospodarowanie majątkiem Agencji;
2)
bieżące administrowanie działalnością Agencji oraz prowadzenie współpracy międzynarodowej w tym zakresie;
3)
kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działania komórek organizacyjnych w pionie finansowo-administracyjnym.

Rozdział  3

Udzielanie pełnomocnictw

§  4.
1.
Prezes może udzielać na piśmie zastępcom Prezesa oraz innym wskazanym imiennie osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania wszelkich czynności prawnych w imieniu Agencji.
2.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do następujących czynności prawnych:
1)
zaciągania kredytów i pożyczek;
2)
zakupu, wniesienia lub zbycia nieruchomości;
3)
zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa w pełnomocnictwie ogólnym.

Rozdział  4

System kontroli wewnętrznej

§  5.
Prezes jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli.
§  6.
Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują:
1)
Prezes, zastępcy Prezesa;
2)
dyrektorzy, szefowie służb, kierownicy i inni pracownicy Agencji w ramach posiadanych upoważnień.
§  7.
W zależności od potrzeb Prezes oraz zastępcy Prezesa mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§  8.
Kontrola wewnętrzna polega na badaniu:
1)
czynności w toku ich wykonywania i stanu faktycznego realizacji zadań, pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności oraz ich udokumentowania;
2)
rzeczywistego stanu rzeczowych i materialnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub innymi szkodami.
§  9.
Kontrola wewnętrzna obejmuje wszystkie piony, biura oraz komórki organizacyjne Agencji, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2.
§  10.
Podstawą podjęcia czynności kontrolnych przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie przez Prezesa.
§  11.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź innych osób bliskich, a także jeżeli zachodzi uzasadniona wątpliwość co do bezstronności kontrolującego. Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa sprawy wyłączenia tych osób z udziału w kontroli.
§  12.
Wyniki kontroli stanowią dla Prezesa podstawę do podejmowania czynności zapobiegających powstaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.
§  13.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa.
1 Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.56.378

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Data aktu: 28/03/2007
Data ogłoszenia: 30/03/2007
Data wejścia w życie: 01/04/2007