Przepisy ogólne
Sposób powiadamiania o zdarzeniach
Tryb pracy oraz sposób powoływania przewodniczącego komisji kolejowej
Sposób prowadzenia postępowania przez komisję kolejową
Przepisy przejściowe i końcowe
WZÓR
ZAWIADOMIENIE O POWAŻNYM WYPADKU/WYPADKU/INCYDENCIE*) NA LINII KOLEJOWEJ
organizacyjnej) do ....................
.................
nr .............. tel. ...........
Kategoria zdarzenia1): .......................................
Miejsce zdarzenia: ...........................................
Data i godzina zdarzenia: ....................................
Zwięzły opis zdarzenia:
..............................................................
..............................................................
Prawdopodobna zasadnicza przyczyna zdarzenia:
..............................................................
..............................................................
Inne prawdopodobne przyczyny zdarzenia:
..............................................................
..............................................................
Przebieg akcji ratunkowej:
..............................................................
..............................................................
.......................................
(stanowisko i podpis zawiadamiającego)
Otrzymują:
1. ...........................................................
2. ...........................................................
*) Niepotrzebne skreślić.
1) Przez zdarzenie należy rozumieć poważny wypadek, wypadek lub incydent.
WZÓR
PROTOKÓŁ USTALENIA STANU HAMULCÓW W POCIĄGU nr ........
odgałęźnym, posterunku odstępowym, km szlaku*) ...............
z powodu niezatrzymania się przed sygnałem "STÓJ" lub w innym
miejscu .................. i przejechania na odległość ..... m
poza ten sygnał (to miejsce), gdzie pociąg miał się zatrzymać.
1. Dane o pociągu | ||||||||
Liczba wagonów | Długość w metrach | Brutto ton | Masa hamująca | Uwagi | ||||
ogółem | próżnych | ładownych | wymagana | rzeczywista | ||||
% | ton | ton | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
2. Stan hamulców badanego pojazdu o godz. ...... | |||||
Seria i numer pojazdu z napędem (i innego) | Ciśnienie powietrza w przewodzie głównym i hamulcowym wg wskazań manometrów | Stan elementów hamujących (np. wstawek hamulcowych - gorące, letnie, zimne) | Hamulec ręczny (sprawny, niesprawny) | Czy ręczny hamulec był użyty (tak, nie)*) | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
3. Stan hamulców badanych wagonów o godz. ...... | ||||||||||
Kolejny wagon od pojazdu z napędem | Seria | Numer | Ładowny próżny | Hamulec wyłączony (tak, nie)*) | Wagon oklejony nalepką Mw543 (tak, nie)*) | Masa hamująca, w tonach | Hamulec nastawiony na przebieg hamowania | Stan elementów hamujących (np. wstawek hamulcowych - gorące, letnie, zimne) | Uwagi | |
próżny | P, R, G, R + Mg | |||||||||
ładowny | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
rozkładowa ........ km/godz., |
Prędkość pociągu |
rzeczywista ....... km/godz., |
z jaką pociąg przejechał obok sygnału "STÓJ" lub innego odpowiadającego mu miejsca |
Protokół sporządził przedstawiciel przewoźnika |
Treść protokołu potwierdził: | przedstawiciel zarządcy infrastruktury |
członek komisji kolejowej |
Zastrzeżenia do protokołu (treść, nazwisko, stanowisko, podpis) ................................................ ................................................................................................................ ................................................................................................................ ................................................................................................................ |
*) Niepotrzebne skreślić.
WZÓR
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA POWAŻNEGO WYPADKU/WYPADKU/INCYDENTU*) KOLEJOWEGO
w związku z wypadkiem ........................................
..............................................................
zaistniałym w dniu ..... o godz. ... na stacji/szlaku ........
....................................... w torze ..... km .....
linii ........................................................
przez komisję zakładową/miejscową*) w składzie:
1. ...........................................................
2. ...........................................................
3. ...........................................................
4. ...........................................................
5. ...........................................................
6. ...........................................................
I. Opis miejsca zdarzenia1) - usytuowanie, stan urządzeń
oraz opis dokumentacji dostępnej na miejscu zdarzenia
1. Urządzeń srk, sygnalizatorów i ich wskazań:
a) na posterunku ruchu (pulpit nastawczy, aparat
blokowy, ława nastawcza itp.)
...................................................
...................................................
b) na gruncie
...................................................
...................................................
c) urządzeń wewnętrznych (przekaźnikownia, siłownia
itp.)
...................................................
...................................................
2. Torów, rozjazdów, budowli inżynieryjnych
......................................................
......................................................
......................................................
3. Pojazdów kolejowych i ich urządzeń
......................................................
......................................................
......................................................
4. Sieci trakcyjnej (zasilającej)
......................................................
......................................................
5. Urządzeń elektroenergetycznych, łączności i innych
(np. hamulców torowych)
......................................................
......................................................
......................................................
6. Zapisy w dokumentacji mającej związek z wypadkiem
(techniczno-ruchowa, pojazdowa itp.)
......................................................
......................................................
II. Stan pogody: pora dnia ....... zachmurzenie ........
opady ........... temperatura .........
widoczność ...... inne zjawiska .......
III. Okoliczności powstania zdarzenia (miejsce, czas,
mechanizm zdarzenia, uczestnicy zdarzenia, dane o
pociągu, taborze manewrującym, wagonach, obsłudze)
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
IV. Szkic odręczny miejsca zdarzenia
V. Skutki:
1. | Ofiary zdarzenia: | |||||
a) pasażerowie | ......, | w tym: zabitych | ....., | ciężko rannych | ...... | |
b) pracownicy łącznie z pracownikami podwykonawców | ...... | ..... | ...... | |||
c) użytkownicy przejazdów kolejowych | ...... | ..... | ...... | |||
d) osoby nieuprawnione do przebywania na obszarze kolejowym | ...... | ..... | ...... | |||
e) inni | ...... | ..... | ...... | |||
f) informacje o ofiarach zdarzenia | ||||||
............................................................................. ............................................................................. ............................................................................. |
2. Określenie strat i szacunkowej wartości strat z tytułu
zdarzenia
..........................................................
..........................................................
3. Ograniczenia:
a) w ruchu pociągów
........................................................
b) opóźnienia pociągów
........................................................
c) wprowadzona komunikacja zastępcza
.......................................................
VI. Przeprowadzone badania
1. Uczestników zdarzenia:
a) trzeźwości
.......................................................
b) lekarskie
.......................................................
2. Ocena wyników badań i pomiarów (wyniki badań w
załączeniu):
a) nawierzchni i budowli inżynieryjnych
.......................................................
.......................................................
b) urządzeń srk
.......................................................
c) widoczności sygnałów
.......................................................
d) taboru
.......................................................
e) sieci trakcyjnej
.......................................................
f) urządzeń łączności (w tym rejestratorów rozmów)
.......................................................
g) taśmy rejestratora prędkości
.......................................................
h) urządzeń elektroenergetycznych
.......................................................
i) inne
.......................................................
VII. Działania ratownicze: rozpoczęte dnia ..... od godz. ....
do godz. ......... dnia ...........
z udziałem:
1. pogotowia ratunkowego ................................
2. pogotowia ratownictwa technicznego ...................
3. pogotowia technicznego ...............................
4. pogotowia sieciowego .................................
5. pogotowia drogowego ..................................
6. straży pożarnej ......................................
VIII. Wstępne ustalenia komisji kolejowej
1. Przyczyna zasadnicza zdarzenia
.....................................................
kategoria ...........................................
2. Przyczyna pierwotna
.....................................................
3. Przyczyny pośrednie
.....................................................
4. Przyczyny systemowe
.....................................................
5. Dochodzenie będzie prowadzone:
a) jednoosobowo
..................................................
b) komisyjnie przez komisję kolejową
zakładową/miejscową*) w składzie:
- ...............................................,
- ...............................................,
- ...............................................,
pod przewodnictwem
..................................................
IX. Zalecenia komisji kolejowej wymagające podjęcia
natychmiastowych działań
..........................................................
..........................................................
..........................................................
X. Ustalenia dotyczące dalszej pracy komisji kolejowej (podać,
jakie materiały, kto i w jakim terminie przekaże do akt
dochodzenia)
...........................................................
...........................................................
...........................................................
XI. Praca komisji od godz. ........ dnia ................
do godz. ........ dnia ................
XII. Wykaz załączników
.........................................................
.........................................................
XIII. Adresaci otrzymujący zawiadomienie pisemne o zdarzeniu
.........................................................
.........................................................
.........................................................
XIV. Podpisy członków komisji kolejowej
...................
...................
...................
...................
*) Niepotrzebne skreślić.
1) Przez zdarzenie należy rozumieć poważny wypadek, wypadek
lub incydent.
WZÓR
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN MIEJSCA POWAŻNEGO WYPADKU/WYPADKU/INCYDENTU*) NA PRZEJEŹDZIE KOLEJOWYM
w związku ze zdarzeniem1) na przejeździe kolejowym kategorii
....... zaistniałym w dniu ........... o godz. ............ na
stacji/szlaku/bocznicy*) .....................................
tor ............... km ........ linii ........................
przez komisję zakładową/miejscową*) w składzie:
1. ...........................................................
2. ...........................................................
3. ...........................................................
4. ...........................................................
5. ...........................................................
I. Okoliczności zdarzenia (w tym dane o rodzaju i składzie
pociągu lub pojazdu kolejowego, stan urządzeń srk, stan
łącza strażnicowego, stan rogatek przejazdowych, stan
pomostu oraz dojazdu, położenie toru w planie, prędkość
rozkładowa i rzeczywista pociągu, szkic odręczny miejsca
zdarzenia)
II. Warunki pogodowe: pora dnia ......... opady ..........
temperatura ....... widoczność .....
zachmurzenie ...... inne zjawiska ..
III. Uczestnicy wypadku (osoby mające wpływ na zaistnienie
zdarzenia oraz świadkowie zdarzenia)
1. Kierowca pojazdu drogowego
.....................................................
2. Kierujący pojazdem kolejowym
......................................................
3. Dróżnik przejazdowy lub inny pracownik obsługujący
przejazd
.....................................................
4. Świadkowie i inni
.....................................................
IV. Skutki zdarzenia
1. Ofiary:
a) pracownicy łącznie z podwykonawcami
..................................................
b) pasażerowie
..................................................
c) użytkownicy przejazdów kolejowych
..................................................
d) osoby nieuprawnione do przebywania na obszarze
kolejowym
..................................................
e) inni
..................................................
2. Uszkodzenia pojazdów drogowych i kolejowych biorących
udział w zdarzeniu
.....................................................
3. Uszkodzenia urządzeń kolejowych, w tym przejazdowych
.....................................................
4. Inne, a w tym:
a) ograniczenia w ruchu pociągów
..................................................
b) opóźnienia pociągów
..................................................
c) wprowadzona komunikacja zastępcza
..................................................
V. Dane o przejeździe:
kąt skrzyżowania .......................................
osygnalizowanie od strony toru .........................
osygnalizowanie od strony drogi ........................
rodzaj nawierzchni przejazdowej ........................
rodzaj nawierzchni drogi dojazdowej ....................
typ urządzeń ssp ........., sygnalizacja świetlna ......
sygnalizacja dźwiękowa .................................
widoczność:
z 5 m wymagana ............. /rzeczywista ..............
z 10 m wymagana ............ /rzeczywista ..............
z 20 m wymagana ............ /rzeczywista ..............
pochylenie toru ............., pochylenie drogi ........
stan oświetlenia przejazdu .............................
data ostatniego badania przejazdu i wydane zalecenia
........................................................
........................................................
VI. Wyniki badania urządzeń przejazdowych
1. Sygnalizacji przejazdowej
.....................................................
2. Mechanizmów napędowych
.....................................................
VII. Ubezpieczenie pojazdu drogowego (ubezpieczyciel, numer
polisy ubezpieczeniowej)
........................................................
........................................................
VIII. Wyniki przeprowadzonych badań trzeźwości osób
uczestniczących w zdarzeniu
1. Kierowcy pojazdu drogowego ..........................
2. Kierującego pojazdem szynowym .......................
3. Pracownika obsługi przejazdu ........................
IX. Szacunkowa wartość strat
........................................................
........................................................
X. Akcja ratownicza trwała od godz. ..... dnia ............
do godz. ..... dnia ............
z udziałem .....................
XI. Wstępna przyczyna zdarzenia (zasadnicza, pierwotna,
pośrednie, systemowe oraz kategoria zdarzenia)
........................................................
........................................................
........................................................
XII. Zalecenia komisji kolejowej wymagające podjęcia
natychmiastowych działań
........................................................
........................................................
........................................................
XIII. Ustalenia odnośnie do dalszej pracy komisji kolejowej
(pod przewodnictwem)
........................................................
........................................................
XIV. Adresaci otrzymujący zawiadomienie pisemne o zdarzeniu
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
XV. Podpisy członków komisji kolejowej
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
*) Niepotrzebne skreślić.
1) Przez zdarzenie należy rozumieć poważny wypadek, wypadek
lub incydent.
WZÓR
Karta poszkodowanego w poważnym wypadku/wypadku/incydencie*)
nr telefonu ......................
a) pasażera*)
b) pracownika kolejowego lub podwykonawcy*)
c) osoby postronnej*)
Protokół sporządzono |
................ ................... (data) (miejsce) |
||||||||||
1. | Nazwisko i imię poszkodowanego | ||||||||||
Nr PESEL (w przypadku braku nr PESEL należy podać nr i rodzaj dokumentu stwierdzającego tożsamość) | |||||||||||
Data urodzenia | Miejsce urodzenia | ||||||||||
Adres zamieszkania | |||||||||||
2. | Odniesione obrażenia na skutek zdarzenia1) |
............................................ (śmierć, zranienie, kontuzjowanie, porażenie prądem itp.) |
|||||||||
3. | Miejsce zdarzenia | ||||||||||
4. | Czas zdarzenia | ||||||||||
........................... (data zdarzenia) |
................ (godzina zdarzenia) |
||||||||||
5. |
Zginął na miejscu zdarzenia*) Zmarł na skutek zdarzenia*) |
............................................. (data i godzina) |
|||||||||
6. | Poszkodowany podaje następujące obrażenia ciała lub dolegliwości powstałe w wyniku zdarzenia | ||||||||||
7. | Kto udzielił pierwszej pomocy przed przybyciem lekarza | ||||||||||
8. | Lekarz | nazwisko i imię | |||||||||
zakład pracy | |||||||||||
przybył do zdarzenia |
.................................. (data i godzina) |
||||||||||
rodzaj udzielonej pomocy | |||||||||||
9. | Poszkodowany | przed przybyciem lekarza*) | po przybyciu lekarza*) | ||||||||
udał się | |||||||||||
do domu*) | do lekarza*) | do szpitala*) | |||||||||
o własnych siłach*) | na noszach*) | pociągiem*) | karetką pogotowia*) | ||||||||
Czy poszkodowany uchylił się od zbadania przez lekarza - tak, nie*) | |||||||||||
Jeżeli tak, podpis poszkodowanego lub świadków i ich adresy |
.......................................
(stanowisko i podpis sporządzającego)
*) Niepotrzebne skreślić.
1) Przez zdarzenie należy rozumieć poważny wypadek, wypadek
lub incydent.
KWALIFIKACJA PRZYCZYN ZDARZENIA ORAZ JEGO KATEGORIE
Kwalifikacja przyczyn poważnego wypadku/wypadku oraz ich kategorie
Lp. | Kwalifikacja przyczyny | Kategoria |
1 | 2 | 3 |
1 | Wyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego lub w kierunku niewłaściwym | *01 |
2 | Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty | *02 |
3 | Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym | *03 |
4 | Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia | *04 |
5 | Niezachowanie ostrożności po minięciu przez pojazd kolejowy samoczynnego semafora odstępowego wskazującego sygnał "Stój" lub sygnał wątpliwy po uprzednim zatrzymaniu się przed tymi sygnałami | *05 |
6 | Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy | *06 |
7 | Wykonanie manewru stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów | *07 |
8 | Zbiegnięcie pojazdu kolejowego | *08 |
9 | Uszkodzenie lub złe utrzymanie nawierzchni, mostu lub wiaduktu, w tym również niewłaściwe wykonywanie robót, np. wadliwy rozładunek materiałów, nawierzchni, pozostawienie materiałów i sprzętu na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego | *09 |
10 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia (w tym również najechanie na przedmiot stanowiący część konstrukcyjną pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia) | *10 |
11 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu (w tym także najechanie na część konstrukcyjną wagonu) | *11 |
12 | Uszkodzenie lub wadliwe działanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym | *12 |
13 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd kolejowy lub inną przeszkodę (np. płozę hamulcową, wózek bagażowy, pocztowy itp.) | *13 |
14 | Zamach zbrodniczy | *14 |
15 | Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem kolejowym | *15 |
16 | Niewłaściwe zestawienie pociągu | *16 |
17 | Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych | *17 |
18 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z rogatkami (kat. A wg metryki przejazdowej) | *18 |
19 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją i półrogatkami (kat. B) | *19 |
20 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją bez rogatek i pótrogatek (kat. C) | *20 |
21 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej i bez rogatek (kat. D) | *21 |
22 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe użytku prywatnego (kat. F) | *22 |
23 | Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie poza przejazdami na stacjach i szlakach lub na torze komunikacyjno-dojazdowym do bocznicy | *23 |
24 | Pożar w pociągu | *24 |
25 | Pożar w pojeździe kolejowym, z wyjątkiem pożarów w pociągach | *25 |
26 | Pożar w obiekcie budowlanym itp. w granicach obszaru kolejowego, pożar lasu w granicach do końca pasa przeciwpożarowego, pożar zbóż, traw i torowisk powstały w granicach obszaru kolejowego | *26 |
27 | Eksplozja w pociągu: kotła parowozu, wagonu ogrzewczego, kotła samodzielnego ogrzewania wagonu, względnie eksplozja cysterny, zbiornika, butli itp., w tym także połączona z zagrożeniem związanym z wydostaniem się z wagonu (opakowania) materiałów niebezpiecznych | *27 |
28 | Klęski żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się ziemi) | *28 |
29 | Katastrofy budowlane na terenie kolejowym | *29 |
30 | Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia) | *30 |
31 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe lub przejściu strzeżonym | *31 |
32 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe z samoczynną sygnalizacją przejazdową (kat. B, C) | *32 |
33 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na pozostałych przejazdach i przejściach | *33 |
34 | Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach | *34 |
35 | Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego) | *35 |
36 | Niezatrzymanie się pojazdu drogowego przed zamkniętą rogatką (półrogatką) i uszkodzenie jej lub sygnalizatorów drogowych | *36 |
37 | Rozerwanie się pociągu, które nie spowodowało zbiegnięcia wagonów | *37 |
38 | Wadliwe działanie budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą | *38 |
39 | Wjazd pojazdu kolejowego korzystającego z zasilania w energię trakcyjną z sieci trakcyjnej na niezajęty tor niezelektryfikowany | *39 |
40 | Niekontrolowane uwolnienie się materiału niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego, biologicznego na stacji lub na szlaku | *40 |
1) dokonać wyboru grupy w zależności od powagi skutków zdarzenia oraz określić oznaczenie literowe odpowiadające tej grupie następująco: A - poważny wypadek, B - wypadek;
2) dokonać wyboru kwalifikacji przyczyny bezpośredniej oraz określić odpowiadającą tej przyczynie kategorię cyfrową;
3) zakwalifikować zdarzenie poprzez wstawienie w miejsce oznaczenia * przy kategorii przyczyny określonej wyżej grupy wypadku.
Przykład:
1) dla poważnego wypadku spowodowanego w wyniku przyjęcia pojazdów kolejowych (pociągu) na stację na tor zajęty - kategoria wypadku - A02;
2) dla wypadku - najechania pojazdu kolejowego na inny pojazd kolejowy stojący na torze zajętym, bez wykolejenia i zniszczeń pojazdów, z przyczyny jak w pkt 1 - kategoria wypadku - B02.
Kwalifikacja przyczyn incydentu oraz ich kategorie
Lp. | Kwalifikacja przyczyny | Kategoria |
1 | 2 | 3 |
1 | Wyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego lub w kierunku niewłaściwym | C41 |
2 | Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty | C42 |
3 | Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej, niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym | C43 |
4 | Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia | C44 |
5 | Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy | C45 |
6 | Wykonanie manewru stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów | C46 |
7 | Zbiegnięcie pojazdu kolejowego | C47 |
8 | Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem kolejowym | C48 |
9 | Niewłaściwe zestawienie pociągu | C49 |
10 | Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych | C50 |
11 | Uszkodzenie nawierzchni, mostu lub wiaduktu, sieci trakcyjnej, również niewłaściwe wykonywanie robót, np. wadliwy rozładunek materiałów, pozostawienie materiałów i sprzętu na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego | C51 |
12 |
Nieprawidłowe zadziałanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym powodujące: - nieosłonięcie sygnałem "Stój" odstępu blokady liniowej, zajętego przez pojazd kolejowy, - nastawienie sygnału zezwalającego na semaforze przy nieprawidłowo ułożonej drodze przebiegu, nieprawidłowej pracy urządzeń niezajętości torów lub rozjazdów, niewłaściwym działaniu urządzeń blokady stacyjnej lub liniowej |
C52 |
13 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia powodujące konieczność wyłączenia z ruchu | C53 |
14 | Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu powodujące konieczność jego wyłączenia z ruchu | C54 |
15 | Pożar w pociągu | C55 |
16 | Pożar w pojeździe kolejowym, z wyjątkiem pożarów w pociągach | C56 |
17 | Pożar w obiekcie budowlanym itp. w granicach obszaru kolejowego, pożar lasu w granicach do końca pasa przeciwpożarowego, pożar zbóż, traw i torowisk powstały w granicach obszaru kolejowego | C57 |
18 | Eksplozja w pociągu: kotła parowozu, kotła samodzielnego ogrzewania wagonu, względnie eksplozja cysterny, zbiornika, butli itp., w tym także połączona z zagrożeniem związanym z wydostaniem się z wagonu (opakowania) materiałów niebezpiecznych | C58 |
19 | Niekontrolowane uwolnienie się materiału niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego, biologicznego na stacji lub na szlaku | C59 |
20 | Najechanie pojazdu kolejowego na przeszkodę (np. płozę hamulcową, wózek bagażowy, pocztowy itp.) bez wykolejenia i ofiar w ludziach | C60 |
21 | Zamach zbrodniczy | C61 |
22 | Katastrofy żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się ziemi) | C62 |
23 | Katastrofy budowlane na terenie kolejowym | C63 |
24 | Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia) | C64 |
25 | Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego) niepowodujące ofiar w ludziach | C65 |
26 | Niezatrzymanie się pojazdu drogowego przed zamkniętą rogatką (półrogatką) i uszkodzenie jej lub sygnalizatorów drogowych | C66 |
27 | Nieprawidłowości w działaniu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą | C67 |
Przykład
Dla incydentu kolejowego spowodowanego w wyniku chuligańskiego obrzucenia pociągu kamieniami - kategoria incydentu - C64.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2007.89.593 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Poważne wypadki, wypadki i incydenty na liniach kolejowych. |
Data aktu: | 30/04/2007 |
Data ogłoszenia: | 21/05/2007 |
Data wejścia w życie: | 05/06/2007 |