Sposób prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, wzór wniosku o wpis do Rejestru, warunki i tryb dokonywania wpisów oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 13 maja 2008 r.
w sprawie sposobu prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, wzoru wniosku o wpis do Rejestru, warunków i trybu dokonywania wpisów oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowy Rejestr Muzeów, zwany dalej "Rejestrem", prowadzi się dla muzeów spełniających warunki określone w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, zwanej dalej "ustawą".
2.
Podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, występuje do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wpisanie muzeum do Rejestru z własnej inicjatywy, na wniosek dyrektora muzeum lub na wniosek kolegium doradczego działającego w muzeum.
3.
Rejestr zawiera następujące rubryki:
1)
rubryka pierwsza - numer rejestru;
2)
rubryka druga - data wpisu;
3)
rubryka trzecia - nazwa i adres muzeum;
4)
rubryka czwarta - nazwa podmiotu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, i jego adres;
5)
rubryka piąta - akt o utworzeniu muzeum;
6)
rubryka szósta - akt o nadaniu statutu;
7)
rubryka siódma - adnotacja o zmianach.
4.
Dla każdego muzeum prowadzi się oddzielnie akta rejestrowe obejmujące dokumenty, które stanowią podstawę wpisu do Rejestru, oraz dokumenty, na podstawie których dokonuje się zmian w Rejestrze.
§  2.
Podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, ubiegający się o wpis muzeum do Rejestru składa wniosek, którego wzór został określony w załączniku do rozporządzenia. Do wniosku dołącza się dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności akt o utworzeniu muzeum, statut i regulamin organizacyjny muzeum.
§  3.
1.
Wniosek o wpisanie muzeum do Rejestru opiniuje komisja kwalifikacyjna.
2.
Członków komisji kwalifikacyjnej, składającej się z dziesięciu osób, w tym jej przewodniczącego, powołuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego spośród wybitnych specjalistów z zakresu muzealnictwa i nauk pokrewnych.
3.
Obsługę kancelaryjno-biurową komisji kwalifikacyjnej prowadzi urząd obsługujący ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  4.
1.
Po uzyskaniu opinii komisji kwalifikacyjnej minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje decyzję o wpisie do Rejestru lub o odmowie wpisu.
2.
Wraz z wpisaniem do Rejestru muzeum uzyskuje numer rejestracyjny, który podaje w dokumentach urzędowych i publikacjach.
§  5.
1.
Jeżeli muzeum nie wypełnia zadań przewidzianych w ustawie i statucie muzeum, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może zażądać od podmiotu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, aby ponownie złożył dokumenty wymienione w § 2, a następnie poddać muzeum kontroli komisji kwalifikacyjnej.
2.
Za okoliczności uzasadniające, że muzeum nie wypełnia zadań przewidzianych w ustawie i statucie, oraz dające podstawę do zarządzenia kontroli uważa się w szczególności uzyskanie informacji o:
1)
przestępstwie popełnionym w muzeum;
2)
redukcji zatrudnienia w muzeum powyżej 10 %;
3)
zmniejszeniu środków finansowych na utrzymanie i rozwój muzeum;
4)
naruszeniu obowiązujących przepisów prawa lub statutu.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

WNIOSEK O WPIS DO PAŃSTWOWEGO REJESTRU MUZEÓW

A. Dane o muzeum

1. Muzeum jest (podkreślić):

1) państwowe;

2) samorządowe;

3) inne (określić jakie) .................................

2. Nazwa muzeum

..........................................................

..........................................................

3. Data utworzenia ..........................................

4. Adres muzeum .............................................

..........................................................

..........................................................

5. Nr telefonu ..............................................

Nr faksu .................................................

Adres e-mail .............................................

6. Oddziały muzeum (podać kolejno nazwy oddziałów i adresy):

1) .......................................................

.......................................................

2) .......................................................

.......................................................

3) .......................................................

.......................................................

4) .......................................................

.......................................................

5) .......................................................

.......................................................

6) .......................................................

.......................................................

7) .......................................................

.......................................................

8) .......................................................

.......................................................

9) .......................................................

.......................................................

10) .......................................................

.......................................................

7. Określenie organizatora muzeum (podmiot, o którym mowa w

art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o

muzeach)

..........................................................

..........................................................

8. Do wniosku zostały dołączone następujące dokumenty:

1) odpis aktu o utworzeniu muzeum lub innego dokumentu

potwierdzającego jego utworzenie [ ]

2) odpis statutu [ ]

3) odpis regulaminu organizacyjnego [ ]

4) wykaz członków rady muzeum lub rady powierniczej [ ]

5) opinia rady muzeum lub rady powierniczej o wniosku [ ]

6) ostatnie roczne sprawozdanie finansowe [ ]

7) dokumenty określające system ochrony mienia ....... [ ]

8) inne (proszę wyszczególnić) ...........................

..........................................................

..........................................................

9. Źródła finansowania muzeum (w formie załączników do

wniosku):

1) podstawowe źródło finansowania (podać - jakie i jaką

część wydatków pokrywa w ciągu roku);

2) dodatkowe źródła finansowania (podać - jakie i jaką

część wydatków pokrywają);

3) adres oraz tytuł prawny do nieruchomości (własność,

użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, najem);

4) czy nieruchomości są obciążone hipoteką;

5) zadłużenia;

6) czy przeciwko muzeum wytoczone są powództwa dotyczące

roszczeń majątkowych przed sądem cywilnym; jeżeli tak,

proszę podać wartość przedmiotu sporu.

B. Zarządzanie zbiorami

10. Zbiory muzeum:

1) liczba muzealiów ......................................

2) liczba depozytów ......................................

3) liczba muzealiów w stałej ekspozycji ..................

4) inne ..................................................

11. Warunki przechowywania zbiorów (podać w formie załącznika,

z wyszczególnieniem między innymi powierzchni

ekspozycyjnej, magazynowej, pracowni naukowo-

konserwatorskich).

C. Gromadzenie zbiorów

12. Zasady ogólne gromadzenia zbiorów (opisowo, w formie

załącznika), określenie i uzasadnienie profilu gromadzenia

zbiorów (należy tu przedstawić charakter zbiorów oraz

kryteria i metody ich nabywania).

13. Określenie stosowanych technik inwentaryzacji i informacja

o stanie bieżącym inwentaryzacji wszystkich zbiorów, a w

szczególności:

1) liczba muzealiów nieposiadających dokumentacji

wizualnej

..........................................................

2) liczba dóbr kultury niewpisanych do inwentarza

muzealiów

..........................................................

..........................................................

3) czy muzeum posługuje się również komputerowymi

technikami ewidencjonowania zbiorów (jeżeli tak, to ile

muzealiów jest nimi objętych) .........................

..........................................................

..........................................................

14. Opieka konserwatorska nad zbiorami (opisowo, w formie

załącznika):

1) muzeum posiada stałą pracownię konserwatorską (jeżeli

tak, to proszę podać, ilu jest w niej zatrudnionych

konserwatorów i innych osób, jaką powierzchnię zajmuje,

jakie są w niej specjalności, opisać jej wyposażenie

techniczne);

2) muzeum zleca konserwacje osobom spoza muzeum

utrzymującym stałe kontakty z muzeum (np.

długoterminowe umowy zlecenia);

3) muzeum zleca konserwacje w razie potrzeby, doraźnie;

4) inne formy.

15. Dokumentowanie wizualne (opisowo, w formie załącznika):

1) muzeum posiada pracownię fotograficzną (jeżeli tak, to

proszę podać, ilu jest w niej zatrudnionych

fotografików i innych osób, jaką powierzchnię zajmuje,

scharakteryzować jej wyposażenie techniczne);

2) muzeum zleca fotografowanie zbiorów osobom spoza muzeum

lub wyspecjalizowanym jednostkom;

3) jakie techniki dokumentacji wizualnej, inne niż

fotograficzne, stosuje się zamiast lub obok

fotografowania.

16. Ochrona zbiorów:

1) muzeum posiada wewnętrzną służbę ochrony [ ]

2) muzeum korzysta z agencji ochrony [ ]

3) muzeum zatrudnia własnych strażników nieuzbrojonych [ ]

4) muzeum inaczej rozwiązuje problemy osobowej ochrony

(proszę przedstawić)...................................

.......................................................

.......................................................

5) podstawowe metody zabezpieczeń technicznych (proszę

podać bez przedstawienia szczegółów, które mogłyby

ujawnić rozwiązania stosowane w muzeach) ..............

.......................................................

D. Udostępnianie zbiorów

17. Godziny otwarcia muzeum dla zwiedzających ................

18. Dostępność zbiorów dla zwiedzających (np. tylko grupowo,

wyłącznie indywidualnie, po uprzednim zgłoszeniu, z

przewodnikiem) ...........................................

19. Udogodnienia dla zwiedzających:

1) parking [ ]

2) szatnia [ ]

3) toaleta [ ]

4) kawiarnia [ ]

5) restauracja [ ]

6) sklep/kiosk muzealny [ ]

7) udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (np. winda,

pochylnie dla wózków inwalidzkich, specjalna toaleta)

.......................................................

.......................................................

8) oprowadzanie zwiedzających:

a) w języku polskim [ ]

b) w językach obcych [ ]

9) aparat publiczny [ ]

10) inne (proszę określić jakie)

.......................................................

.......................................................

20. Upowszechnianie zbiorów muzealnych (opisowo, w formie

załącznika):

1) charakterystyka wystaw stałych;

2) liczba i charakterystyka wystaw czasowych w ostatnich

dwóch latach;

3) rodzaje działalności oświatowej (w tym z

niepełnosprawnymi);

4) inne formy, z wyłączeniem publikacji (patrz ust. 27).

21. Inne formy działalności kulturalnej (koncerty, projekcje

filmowe, spektakle, spotkania itp.; opisowo, w formie

załącznika).

E. Osoby zajmujące się działalnością podstawową muzeum

22. Muzealnicy zatrudnieni w muzeum (należy podać liczbę):

1) kustosze dyplomowani [ ]

2) kustosze [ ]

3) adiunkci [ ]

4) asystenci [ ]

23. Pracownicy muzeum (należy podać liczbę):

1) z tytułem profesora [ ]

2) ze stopniem naukowym doktora habilitowanego [ ]

3) ze stopniem naukowym doktora [ ]

24. Osoby sprawujące merytoryczny nadzór nad poszczególnymi

działami zbiorów (wykształcenie, staż; opisowo, w formie

załącznika).

25. Czy muzeum korzysta z usług doradców; jeżeli tak, to

proszę ich wymienić

..........................................................

..........................................................

26. Stażyści i wolontariusze w ciągu roku (należy podać

liczbę).

..........................................................

F. Opracowywanie zbiorów

27. Publikacje naukowe muzeum (opisowo, w formie załącznika):

1) publikowane katalogi naukowe zbiorów (wymienić i podać,

jaki procent zbiorów obejmują);

2) publikacje naukowe periodyczne (monograficzne i w

czasopismach) poświęcone zbiorom lub poszczególnym

muzealiom w ostatnich 5 latach;

3) czasopisma wydawane przez muzeum;

4) inne publikacje naukowe.

28. Publikacje popularnonaukowe (stałe i okazjonalne; opisowo,

w formie załącznika).

29. Publikacje informacyjne (foldery, informatory, inne;

opisowo, w formie załącznika).

30. Badania naukowe prowadzone w muzeum w ostatnich 5 latach

(jako badania finansowane ze środków własnych lub badania

prowadzone dzięki uzyskanym grantom i innym dotacjom;

opisowo, w formie załącznika).

31. Formy współpracy naukowej z zagranicą w ostatnich 5 latach

(opisowo, w formie załącznika).

Data ............. .................................

(pieczęć i podpis wnioskodawcy

(organizatora muzeum))

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 oraz z 2007 r. Nr 136, poz. 956.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 czerwca 2001 r. w sprawie zasad i trybu prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, warunków i trybu dokonywania wpisów w rejestrze oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru (Dz. U. Nr 72, poz. 753), które utraciło moc z dniem 1 marca 2008 r. na podstawie art. 5 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o muzeach (Dz. U. Nr 136, poz. 956).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.91.567

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, wzór wniosku o wpis do Rejestru, warunki i tryb dokonywania wpisów oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru.
Data aktu: 13/05/2008
Data ogłoszenia: 28/05/2008
Data wejścia w życie: 05/06/2008